Επεξηγηση εννοιων γιατί τα έχουμε μπλέξει μΕ φαινέται
Α. Counter Steering: Είναι η διαδικασία έναρξης της στροφής. Το στιγμιαίο στρίψιμο του τιμονιού προς την αντίθετη πλευρά από αυτή που θα θέλουμε να στρίψουμε, στιγμιαία και όχι κρατόντας το τιμόνι εκεί, για να αρχίσει η διαδικασία της στροφής που ονομάζουμε...
Β. Γυροσκοπικό Φαινόμενο: Από την στιγμή που η μοτοσυκλέτα κινείται είτε με 10 χαω είτε με 50 χαω είτε με 100 χαω παραμένει όρθια λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου. Το χαρακτηρισκότερο παράδειγμα του γυροσκοπικού φαινομένου είναι οι σβούρες που θυμόμαστε από παιδιά. Παραμένουν όρθιες λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου
Αρα λοιπόν ανεξαρτήτως βάρους μηχανης δεν έχει να κάνει με το πότε ξεκινάει το γυροσκοπικό, αλλά πόση δύναμη χρειάζεται να ασκήσουμε για να πάρει την κλίση η μηχανή και λόγω του γυροσκοπικου να συνεχισει στην τροχια μας χωρίς να πέφτει.
Ο όρος λοιπόν γυροσκοπική οδήγηση δεν είναι περιγραφικός αλλά επεξηγιματικός. Υποννοεί οτι το φαινόμενο πως στριβουμε οφείλεται στο φαινόμενο του γυροσκοπίου.
Αντίστοιχα οι κουτόφραγκοι χρησιμοποιούν εξ' ολοκλήρου για όλα τον όρο “
Countersteering”. Εδώ έχουμε έναν περιγραφικό και όχι έναν επεξηγηματικό ορισμό αφού περιγράφει (σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει ανάποδο ή αντίστροφο στρίψιμο ή ανάποδο τιμόνι) και δεν εξηγεί ή τουλάχιστον προσπαθεί να εξηγήσει. Ως αποτέλεσμα λοιπόν ο περιγραφικός ορισμός έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι σωστός γιατί ευκολα περιγράφουμε δύσκολα εξηγούμε:
Οταν στρίβω το τιμόνι αριστερά η μηχανή πάει δεξιά (
περιγραφή)
Οταν στρίβω το τιμόνι αριστερά επιβάλλω μία ροπή στον εμπρόσθιο τροχό και αυτός λόγω της διατήρησης της στροφορμής δίνει μία ροπή κάθετη στην επιβαλλόμενη (φαινόμενο του γυροσκοπίου) με αποτέλεσμα να γέρνει η μηχανή από την άλλη (
εξήγηση).
Φτάνουμε λοιπόν στο σημείο να πούμε πως να λέμε «Γυροσκοπική Οδήγηση» είναι εντελώς λάθος. Και αυτό γιατί στην πραγματικότητα στριβουμε οταν πάνω στο φαινόμενο του γυροσκοπίου εφαρμόζουμε άλλες δυνάμεις και συγκεκριμένα στη
φυγόκεντρη δύναμη.
ΜΕ ΑΠΛΑ ΛΟΓΙΑ (στα ζόρια πάρτε μολυβι και χαρτι και ζωγραφίστε):
Οδηγάμε την μοτοσυκλέτα μας σφυρίζοντας ανεμέλα στην ευθεία, χαζεύοντας προβατάκια στα καταπράσινα λειβάδια και έχουμε λύσει τις κοτσίδες μας ως άλλη Μαιρυ Πόππινς, και βλέπουμε στο βάθος να έρχεται μια αριστέρη στροφη (φτου φτου μακρυά από εμάς όλα τα δεξιά). Να πάμε ευθεία στα λειβάδια και να συνεχίσουμε ή να στρίψουμε αριστερα στην πορεία του δρόμου γιατί μας είπαν πως υπάρχει στο τέλος ένα ουράνιο τόξο; Οι μή έχοντες ψηλόφτερα ή GS kαι οι κατέχοντες RT - FJR και λοιπά ποταμόπλοια καλό θα είναι να πάρουν την απόφαση αρκετά νωρίς και αυτή να είναι μια και μοναδική. ΝΑ ΣΤΡΙΨΟΥΝ όπως πάει ο δρόμος.
Τι κάνουμε λοιπόν; Στρίβουμε το τιμόνι λίγο δεξία (ΛΙΓΟ, κανονίστε σε κανέναν να διπλώσει το τιμόνι να ζητάτε αποζημιώσεις) οπότε η μηχανή στρίβει δεξιά επειδή οδηγείται από τον μπροστά τροχό (ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΣΟΦΙΑΝΕ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ...ΝΑ ΜΛΚ και ερχονται οι μούτζες).
Εδώ έρχεται η μαγεία της φυσικής και αναλαμβάνει ρόλο βγαίνοντας στην σκηνή η ΑΔΡΑΝΕΙΑ. Επειδή μέχρι εκείνη την στιγμή το ποταμόπλοιο εεεε η μηχανή σας πήγαινε ευθεία θέλει να συνεχίσει να πηγαίνει ευθεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια φυγόκεντρη δύναμη (η δυναμη που μαθαίναμε στο γυμνάσιο πως ειναι ψευδοδύναμη αρα δεν υπάρχει. Υπάρχει εξηγηση και για αυτο αλλά θα σας μπερδέψω και δεν το θέλω). Αυτή η δύναμη λοιπόν με σημείο εφαρμογής της το κέντρο μάζας της μηχανής (σύστημα μηχανής/αναβάτη) δημιουργεί μια ροπή (από τον συνδυασμό της φυγόκεντρης και της τριβής του ελαστικού) και έτσι σαν αποτέλεσμα σπρώχνεται όλη η μοτοσυκλέτα στην αντίθετη κατεύθυνση. Δηλαδή η μοτοσυκλέτα ΓΕΡΝΕΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ!!! (drumms rolling και Ταραααααααααααα)
Τα υπόλοιπα όλα είναι νεότερη ιστορία. Η κουλομαρία που θέλει να λέγεται οδηγός/αναβάτης επαναφέρει το τιμόνι προς την αρχική του θέση (προς τα αριστερά ρεμάλια είναι αυτό) ως να αντιστρέψει την φυγόκεντρη και να ξαναφέρει σε ισορροπία την μηχανή, η οποία γκρινιάζει (τυπική γυναίκα) και για να το δείξει αυτό έχει πάρει κλίση και θέλει να πέσει κάτω. Η κουλομαρία σκεπτόμενη πόσο κοστίζουν πλαστικά και μανέτες και μανιτάρια την κρατά εκεί με ανοιγόμενο το γκάζι και οταν με το καλό τελειώσει η στροφή και βλέπει (ελαφρά χεσμένος) την ευθεία μπροστά του ακολουθεί την αντίστροφη διαδικασία για να την ισορροπησει πλέον όρθια...και όλα αυτά μέχρι την επόμενη στροφή γιατί θα υπάρξει και επόμενη.
Δηλαδή το ρημάδι το γυροσκόπιο δεν παίζει κανένα ρόλο; Αφού είναι γνωστό ότι μια μάζα που περιστρέφεται έχει στροφορμή άρα υπόκειται στο γυροσκοπικό φαινόμενο. Και γιατί το βάφτισαν έτσι αν το γυροσκόπιο δεν παίζει κανένα ρόλο;
Κι ομως το γυροσκοπικό φαινόμενο παίζει δύο ρόλους (κολλητός του σκηνοθέτη). Στο πρώτο κομμάτι της στροφής (αυτο ντε με την σφαλιάρα στο τιμόνι αντίθετα) παίζει τον ρόλο του, αλλά η συνεισφορά του στην κλίση της μοτοσυκλέτας είναι αμελητέα (δυο ατάκες ολες κι ολες λιγότερο απο 3%). Αντίθετα οταν η μηχανή έχει πάρει κλίση (ΠΕΡΙΚΛΙΙΙΙΣ που φώναζε ο βλάχος) εκεί το γυροσκοπικό φαινόμενο είναι αυτό που κάνει την μοτοσυκλέτα να επανέλθει στην αρχική της θέση.
Κανονικά λοιπόν και με όλα αυτά πιο σωστά θα ήταν να λέγαμε Φυγοκεντρική Οδήγηση αλλά είπαμε το γυροσκόπιο ηταν κολλητός του σκηνοθέτη και μάλλον του έκατσε κιολας. Ακόμη πιο σωστό θα ήταν να χρησιμοποιούμε το όρο των κουτόφραγκων Ανάποδο Τιμόνι.
Οποιος κατάφερε να φτάσει στο τέλος (εδω δλδ)
Βιβλιογραφία
-Steering in bicycles and Motorcycles : Pr J. Fajansa Department of Physics, University of California, Berkeley
-http://www.phys.lsu.edu/faculty/gonzalez/Teaching/Phys7221/vol59no9p51_56.pdf