Οδηγώ 5,5 χρόνια καθημερινά αυτοκίνητο.
Δεν έλαβα κάποια σχετική εκπαίδευση στη σχολή οδηγών κι εκτιμώ ότι πολλοί οδηγοί επίσης δε τα γνωρίζουν (δεν το λέω εν είδει ελαφρυντικού για εμένα, το αναφέρω απλά επειδή μου κάνει εντύπωση με τη σειρά του το γεγονός ότι τώρα συνειδητοποιείς πως υπάρχει ανίδεος κόσμος), ενώ ταυτόχρονα για τους υπόλοιπους που τα ξέρουν, όλα μοιάζουν αυτονόητα κι επομένως διαιωνίζεται η άγνοια.
Γι'αυτό είμαι εδώ και δηλώνω ανοιχτά τις απορίες ή αδυναμίες μου, ώστε να μαθαίνω.
Εννοείται ότι δεν τίθεται ζήτημα προσωπικής παρεξήγησης.
Ωραία, ούτε στο αυτοκίνητο που οδηγάς χρόνια ξέρεις τι είναι ο κύλινδρος; Το ίδιο πράγμα είναι και στην μοτοσυκλέτα, δεν έχει άλλο η μοτοσυκλέτα, τις ίδιες αρχές κινητήρα ακολουθεί.
Στην σχολή οδηγών, σε κάθε σχολή οδηγών, κάπου στην βιτρίνα ή μπροστά από τα γραφεία, κάπου σε κάποιο εμφανές σημείο τέλος πάντων, έχει ένα κινητήρα κομμένο αυτοκινήτου, με το κιβώτιο ταχυτήτων, να φαίνονται πως είναι από μέσα, βαμμένα με ξεχωριστά χρώματα για να διακρίνονται τα ξεχωριστά υποσυστήματα. Ενα τέτοιο πράγμα δλδ.
Υποθέτω αυτό το έχουνε γιατί το απαιτεί η νομοθεσία στις σχολές οδηγών, και υποτίθεται κάποια πράγματα, πρέπει να στα δείξει η σχολή. Είναι πολύ σημαντικό να ξέρεις πως δουλεύει στα πολύ βασικά του αυτό που οδηγάς, ακριβώς για να ξέρεις να το οδηγάς καλύτερα. Οταν ξέρεις τι ακολουθία πραγμάτων συμβαίνει όταν π.χ. πατάς συμπλέκτη, είναι κύριος της κατάστασης, σε σχέση με κάποιον που δεν ξέρει, και για αυτόν είναι μια ''μαγεία'' όλα αυτά.
Και να μην σε πάρει από το χέρι όμως ο εκπαιδευτής, είσαι εκεί, το βλέπεις. Απορία δεν έχεις;
(δεν λέω για εσένα στα παραπάνω, μιλάω για την γενική κατάσταση)
Δικύλινδρος, είναι ένας κινητήρας που έχει δύο κυλίνδρους. Μονοκύλινδρος έχει ένα κύλινδρο. Υπάρχουν πολλοί συνδυασμοί, τρικύλινδροι, τετρακύλινδροι, και επίσης διαχωρίζονται και από την διάταξη των κυλίδρων π.χ. τετρακύλινδοι σε σειρά στους οποίους όλοι οι κύλινδροι είναι παρατεταγμένοι σε μια σειρά, τετρακύλινδροι σε διάταξη V στους οποίους οι κύλινδροι παρατάσονται σχηματίζοντας ένα V κ.ο.κ.
Ανάλογα με το τι θέλει να πετύχει ένας κατασκευαστής, επιλέγει και την διάταξη που τον εξυπηρετεί. Π.χ. ένας μονοκύλινδρος κινητήρας είναι απλός-φτηνός-εύκολος σε συντήρηση αλλά με χαμηλή ισχύ, κραδασμούς και διάφορα άλλα μειονεκτήματα που δεν μας νοιάζουν πολύ στους μικρούς κυβισμούς. Ενας τετρακύλινδρος από την άλλη, είναι πιο πολύπλοκος-ακριβός-δύσκολος σε συντήρηση αλλά μπορεί να αποδίδει μεγάλη ισχύ.
O κύλινδρος είναι ο χώρος μέσα στον οποίο κινείται το πιστόνι, εκεί που καίγεται το μίγμα αέρα-βενζίνης, ώστε να μετατρέψει την χημική ενέργεια του καυσίμου σε θερμότητα και κατεπέκταση, σε μηχανική ενέργεια.
Να ένα ωραίο 3D animation σε τετρακύλινδρο κινητήρα, να δεις πως δουλεύουν σαν αρχή όλα αυτά και να πάρεις μια ιδέα, πως καίγεται το καύσιμο και γίνεται κίνηση. Ε δεν θέλει και πολύ φαντασία να καταλάβεις τι είναι το πιστόνι για παράδειγμα, και αυτό μέσα στο οποίο κινείται -αόρατο στο animation εδώ- είναι ο κύλινδρος.
Τέλος, λάβε κι αυτό υπόψιν σου, ο αρχάριος οδηγός μοτό, κατά κανόνα θα τις φάει τις χαζοτουμπίτσες του μέχρι να μάθει λίγο. Θα σπάσουν πλαστικά, θα γραντζουνιστούν εξαρτήματα, κι όλα αυτά έχουν κόστος αν θες να τα ξαναφτιάξεις. Για τον λόγο αυτό, η πρώτη-πρώτη μοτό, αν δεν μας περισσεύει το χρήμα, καλό είναι να είναι μια πιο ευτελής μεταχειρισμένη και απλή όσο γίνεται, να μην μας νοιάξει και πολύ για ότι πάθει. Και μόλις μάθουμε λίγο, πούλημα και πάμε για την καινούρια που ονειρευόμαστε.
Η καινούρια, απαστράπτουσα, και θα στεναχωρηθείς να την δεις με ζημειά, και θα στεναχωρηθείς να πληρώνεις, γιατί την καινούρια δεν την ανέχεσαι με φθορές. Ενώ με την παλιά μεταχειρισμένη, δεν σε νοιάζει.
Αυτά, καθένας τα ζυγίζει όπως τον βολεύουν για την περίπτωσή του φυσικά.