Pan-dvs
well know member
Σε καμιά περίπτωση δεν θα σας υποδείξουμε εταιρεία η μοντέλο και αν κάποια από τα λεγόμενα παραπέμπουν κάπου, αυτό το κάνουμε για να σας φέρουμε κάποια παραδείγματα και να γίνουμε πιο κατανοητοί.
Επίσης, οι φωτογραφίες που θα δείτε είναι από διάφορα κράνη που διαθέτει η αγορά και τα χρησιμοποιούμε ως παραδείγματα και όχι ως υπόδειξη του καλύτερου ή του χειρότερου κράνους.
Για να βγάλουμε συμπεράσματα της καλλίτερης επιλογής κράνους, πρώτα πρέπει να δούμε από τι αποτελείται ένα κράνος και το ρόλο που αναλαμβάνει το κάθε ένα από αυτά για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή σε πιθανή περίπτωση ατυχήματος και ποια αλλά στοιχεία είναι σημαντικά για το καθένα.
Στη συνέχεια θα αναφερθούμε και θα αναλύσουμε ένα ένα και τα δευτερεύοντα βοηθητικά εξαρτήματα που βοηθούν και αυτά στην ασφάλεια, λειτουργικότητα και άνεση του μοτοσικλετιστή.
Η επιλογή του σωστού τύπου κράνους είναι σημαντική υπόθεση, για τον λόγο αυτό πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε τα μυστικά τους και στη συνεχεία μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματα για το ποιο είναι το κατάλληλο κράνος για σας, λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του (συνθήκες και περιβάλλον).
Τα κύρια μέρη του κράνους είναι :
1 ) Το εξωτερικό σκληρό στρώμα (κέλυφος) ο ρόλος του είναι να προστατεύει από ισχυρά χτυπήματα και να απλώνει προς διάφορες κατευθύνσεις ένα συγκεντρωμένο φορτίο σε μεγαλύτερη επιφάνεια, τόσο στην
επιφάνεια του κελύφους, όσο στο υλικό απόσβεσης (πολυστερίνη ).
2 ) Το δεύτερο εσωτερικό στρώμα (πολυστερίνη ), ο ρόλος της είναι να απορροφήσει και να απελευθερώσει την υπόλοιπη ενέργεια μέσω της παραμόρφωσης και της καταστροφής του.
3 ) Την εσωτερική επένδυση που ο ρόλος της είναι να προσφέρει την άνεση του φορέματος και σε ορισμένες περιπτώσεις με μια ειδική σχεδίαση και κατασκευή μπορεί να βοηθήσει στην μείωση έως και την εξάλειψη του κουνήματος από τον αέρα στις μεγάλες ταχύτητες, επίσης και στην μείωση του θορύβου.
4 ) Τον ιμάντα συγκράτησης του κράνους στο κεφάλι μας που σε περίπτωση πρόσκρουσης η τριβής με το έδαφος με φορά αντίθετη από αυτή του φορέματος το συγκρατεί στην θέση του.
5 ) Την ζελατίνα που εκτός από την προστασία από τον αέρα και τα μυγάκια ,σε περίπτωση πρόσκρουσης απορροφά και διανέμει την ενέργεια του χτυπήματοςπροστατεύοντας το πρόσωπο του αναβάτη.
Ποια κράνη είναι καλύτερα από carbon – Kevlar ή τα θερμοπλαστικά και ποια είναι η διαφορά τους
Θερμοπλαστικό εξωτερικό κέλυφος ( polycarboneti ,lexan ,ronfalin κ.λ.π )
Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται σε κράνη με χαμηλό κόστος αγοράς .
Ο τρόπος κατασκευής είναι αρκετά απλός ,ξεκινώντας με μια μάζα πλαστικού (σε μορφή κόκκου η φύλλου) περνούν από μια μηχανή που θερμαίνεται και γίνεται ρευστή η κατάσταση του υλικού, στη συνέχεια με την
βοήθεια μιας μηχανής προώθησης του υλικού χυτεύεται σε ένα καλούπι που στη συνέχεια ψήνεται για 30 δευτερόλεπτα ( μέσος χρόνος ανάλογα το υλικό & τον κατασκευαστή ) και στερεοποιείται το υλικό , παίρνοντας το τελικό σχήμα του από το καλούπι. Στην ένωση των δυο κομματιών του καλουπιού υπάρχει ένα μικροαρμός που εισχωρεί υλικό. Όταν στην συνέχεια ανοίγει το καλούπι για να βγει το έτοιμο πλέον κέλυφος αφήνει ένα ίχνος γραμμής την ονομαζόμενη από πολλούς ραφή. Όπως καταλαβαίνεται αυτή η ονομαζόμενη ραφή είναι μύθος.
Στις ακριβότερες εκδόσεις αυτής της κατηγορίας δεν φαίνεται διότι περνάει από μια κατεργασία φινιρίσματος που στη συνέχεια βάφεται και δεν φαίνεται αυτή η γραμμή.
Η όλη διαδικασία παραγωγής γίνεται με ρομποτικές μηχανές που βοηθούν στην μείωση κόστους παραγωγής .
Τα κελύφη με αυτά τα υλικά είναι αρκετά ικανά με την βοήθεια της πολυστερίνης να μας προστατεύσουν από ισχυρά χτυπήματα και να απορροφήσουν και να διανείμουν την ενέργεια ενός χτυπήματος ( σε ταχύτητες πόλης ).
Σε χρήση με μεγαλύτερες ταχύτητες ( ταξιδιού, αγώνων ) τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο καλά, παράδειγμα σε παρατεταμένη ολίσθηση του κράνους με επαφή με το έδαφος, αναπτύσσονται θερμοκρασίες τήξεως του υλικού ανεβάζοντας τον συντελεστή τριβής του κελύφους που στιγμιαία φρενάρει και σαν αποτέλεσμα έχουμε την καταπόνηση του σκελετικού άξονα του αναβατή ( λαιμό και σπονδυλική στήλη ).
Τα μειονεκτήματα αυτών των υλικών είναι :
α ) Ο μικρός χρόνος ζωής τους είναι τα 3 έως 6 χρόνια, το υλικό σκληραίνει χάνει την απορροφητική του ικανότητα.
β ) Η ακρίβεια του χρόνου ψησίματος του υλικού αν είναι μεγαλύτερη από τον προβλεπόμενο το αποτέλεσμα είναι να σκληρύνει το υλικό και να μην μπορεί να αποδώσει τα ανάλογα σε πιθανή πρόσκρουση.
Τα πλεονεκτήματα :
α ) Το χαμηλό κόστος αγοράς ( λόγω του οικονομικού υλικού και του τρόπου παραγωγής ).
β ) Στα μικρά κτυπήματα έχει μικρότερες πιθανότητες ζημιάς ( λόγω του ομογενούς και πιο ελαστικού υλικού ).
Σύνθετα υλικά εξωτερικού κελύφους ( Fiber ,Carbon ,Kevlar κ.λ.π )
Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται σε κράνη για χρήση αγώνων και ταξιδιού με υψηλό κόστος αγοράς.
Οι λόγοι, τα πολλά σύνθετα και ακριβά υλικά, η πρόσμιξη αυτών των υλικών που περνά από πολλά στάδια που κατά μεγάλο ποσοστό γίνεται από ανθρώπινα χέρια με αποτέλεσμα το ακριβό κόστος παραγωγής.
Τα συνήθη υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του κελύφους, είναι σύνθετα πολυμερή υλικά .
[ Ρητίνες ενισχυμένες με ίνες από Fiberglass (ίνες γυαλιού), Kevlar (ίνες αραμιδιού) , Carbon (ανθρακονήματα )] .
Τα στάδια κατασκευής είναι :
1 ) Πλέξη των ινών για τη δημιουργία υφάσματος.
2 ) Τοποθέτηση του υφάσματος στο ειδικό καλούπι.
3 ) Πρόσμιξη της ρητίνης ( υγρή μορφή ) με τους ανάλογους καταλύτες.
4 ) Προώθηση του μίγματος μέσα στο καλούπι για τον εμποτισμό του υφάσματος.
5 ) Πρεσάρισμα της ρητίνης με το ύφασμα για το δέσιμο των υλικών.
Οι συνήθεις τρόποι είναι δυο:
5α ) Με ένα αρσενικό καλούπι που τοποθετείται από την μέσα πλευρά του καλουπιού. Συνήθως είναι ένα ειδικό μπαλόνι που φουσκώνοντας πιέζει τα υλικά να ενωθούν.
5β ) Ειδική θερμοσυστελλόμενη μεμβράνη που τοποθετείται αντίστροφα ( το καλούπι είναι το αρσενικό και η μεμβράνη τοποθετείται εξωτερικά όπως μια κουκούλα κεφαλιού ) και στη συνέχεια τοποθετούνται σε ειδικό φούρνο, ψήνοντας τα υλικά για να στερεοποιηθούν και παράλληλα η μεμβράνη συστέλλεται λόγω της θερμοκρασίας και πιέζει για την ομογενοποίηση των υλικών.
6 ) Καθαρισμός με κοπτική μηχανή lazer γύρω από τα άκρα του παραθύρου της ζελατίνας, των αεραγωγών κ.λ.π
Τα σύνθετα αυτά υλικά είναι επιλεγμένα & σχεδιασμένα για το εξωτερικό κέλυφος του κράνους, με κύρια κριτήρια την αντοχή τους σε ισχυρά χτυπήματα, την εξάπλωση ενός κτυπήματος από το σημείο κρούσης , την αντίσταση στην διάτρηση για την προστασία του εσωτερικού στρώματος ( πολυστερίνη ) και τον μικρό συντελεστή τριβής σε πιθανή παρατεταμένη ολίσθηση από την επαφή με το έδαφος.
Η επιλογή αυτών των διαφορετικών υλικών είναι πολύ σημαντική. Ο λόγος είναι ότι κάθε ένα από αυτά τα διαφορετικά υλικά μπορεί να ανταπεξέλθει καλύτερα από το άλλο στις διαφορετικές τάσεις από ένα κτύπημα, γιατί την ώρα της πρόσκρουσης ασκούνται τάσεις θλίψεως από την έξω πλευρά του κελύφους και εφελκυσμού από την μέσα πλευρά. Δηλαδή η ρητίνη έχει αντοχή σε τάσης θλίψεως αλλά σε εφελκυσμό σπάει πολύ εύκολα, ενώ οι ίνες αντίθετα δεν έχουν σταθερότητα αλλά είναι πολύ αποδοτικές σε τάσεις εφελκυσμού.
Ο συνδυασμός και η πρόσμιξη των δυο (της ρητίνης, με τις ίνες από Fiber ,Carbon ,Kevlar ) επιτυγχάνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Γιατί ενώ το φορτίο μεταφέρεται από της ίνες αυτές πλέον, δεν μπορούν να παραμορφωθούν γιατί είναι μέσα σε ένα σταθερό φορέα την ρητίνη.
.....
Επίσης, οι φωτογραφίες που θα δείτε είναι από διάφορα κράνη που διαθέτει η αγορά και τα χρησιμοποιούμε ως παραδείγματα και όχι ως υπόδειξη του καλύτερου ή του χειρότερου κράνους.
Για να βγάλουμε συμπεράσματα της καλλίτερης επιλογής κράνους, πρώτα πρέπει να δούμε από τι αποτελείται ένα κράνος και το ρόλο που αναλαμβάνει το κάθε ένα από αυτά για την ασφάλεια του μοτοσικλετιστή σε πιθανή περίπτωση ατυχήματος και ποια αλλά στοιχεία είναι σημαντικά για το καθένα.
Στη συνέχεια θα αναφερθούμε και θα αναλύσουμε ένα ένα και τα δευτερεύοντα βοηθητικά εξαρτήματα που βοηθούν και αυτά στην ασφάλεια, λειτουργικότητα και άνεση του μοτοσικλετιστή.
Η επιλογή του σωστού τύπου κράνους είναι σημαντική υπόθεση, για τον λόγο αυτό πρέπει πρώτα να γνωρίσουμε τα μυστικά τους και στη συνεχεία μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματα για το ποιο είναι το κατάλληλο κράνος για σας, λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του (συνθήκες και περιβάλλον).
Τα κύρια μέρη του κράνους είναι :
1 ) Το εξωτερικό σκληρό στρώμα (κέλυφος) ο ρόλος του είναι να προστατεύει από ισχυρά χτυπήματα και να απλώνει προς διάφορες κατευθύνσεις ένα συγκεντρωμένο φορτίο σε μεγαλύτερη επιφάνεια, τόσο στην
επιφάνεια του κελύφους, όσο στο υλικό απόσβεσης (πολυστερίνη ).
2 ) Το δεύτερο εσωτερικό στρώμα (πολυστερίνη ), ο ρόλος της είναι να απορροφήσει και να απελευθερώσει την υπόλοιπη ενέργεια μέσω της παραμόρφωσης και της καταστροφής του.
3 ) Την εσωτερική επένδυση που ο ρόλος της είναι να προσφέρει την άνεση του φορέματος και σε ορισμένες περιπτώσεις με μια ειδική σχεδίαση και κατασκευή μπορεί να βοηθήσει στην μείωση έως και την εξάλειψη του κουνήματος από τον αέρα στις μεγάλες ταχύτητες, επίσης και στην μείωση του θορύβου.
4 ) Τον ιμάντα συγκράτησης του κράνους στο κεφάλι μας που σε περίπτωση πρόσκρουσης η τριβής με το έδαφος με φορά αντίθετη από αυτή του φορέματος το συγκρατεί στην θέση του.
5 ) Την ζελατίνα που εκτός από την προστασία από τον αέρα και τα μυγάκια ,σε περίπτωση πρόσκρουσης απορροφά και διανέμει την ενέργεια του χτυπήματοςπροστατεύοντας το πρόσωπο του αναβάτη.
Ποια κράνη είναι καλύτερα από carbon – Kevlar ή τα θερμοπλαστικά και ποια είναι η διαφορά τους
Θερμοπλαστικό εξωτερικό κέλυφος ( polycarboneti ,lexan ,ronfalin κ.λ.π )
Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται σε κράνη με χαμηλό κόστος αγοράς .
Ο τρόπος κατασκευής είναι αρκετά απλός ,ξεκινώντας με μια μάζα πλαστικού (σε μορφή κόκκου η φύλλου) περνούν από μια μηχανή που θερμαίνεται και γίνεται ρευστή η κατάσταση του υλικού, στη συνέχεια με την
βοήθεια μιας μηχανής προώθησης του υλικού χυτεύεται σε ένα καλούπι που στη συνέχεια ψήνεται για 30 δευτερόλεπτα ( μέσος χρόνος ανάλογα το υλικό & τον κατασκευαστή ) και στερεοποιείται το υλικό , παίρνοντας το τελικό σχήμα του από το καλούπι. Στην ένωση των δυο κομματιών του καλουπιού υπάρχει ένα μικροαρμός που εισχωρεί υλικό. Όταν στην συνέχεια ανοίγει το καλούπι για να βγει το έτοιμο πλέον κέλυφος αφήνει ένα ίχνος γραμμής την ονομαζόμενη από πολλούς ραφή. Όπως καταλαβαίνεται αυτή η ονομαζόμενη ραφή είναι μύθος.
Στις ακριβότερες εκδόσεις αυτής της κατηγορίας δεν φαίνεται διότι περνάει από μια κατεργασία φινιρίσματος που στη συνέχεια βάφεται και δεν φαίνεται αυτή η γραμμή.
Η όλη διαδικασία παραγωγής γίνεται με ρομποτικές μηχανές που βοηθούν στην μείωση κόστους παραγωγής .
Τα κελύφη με αυτά τα υλικά είναι αρκετά ικανά με την βοήθεια της πολυστερίνης να μας προστατεύσουν από ισχυρά χτυπήματα και να απορροφήσουν και να διανείμουν την ενέργεια ενός χτυπήματος ( σε ταχύτητες πόλης ).
Σε χρήση με μεγαλύτερες ταχύτητες ( ταξιδιού, αγώνων ) τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο καλά, παράδειγμα σε παρατεταμένη ολίσθηση του κράνους με επαφή με το έδαφος, αναπτύσσονται θερμοκρασίες τήξεως του υλικού ανεβάζοντας τον συντελεστή τριβής του κελύφους που στιγμιαία φρενάρει και σαν αποτέλεσμα έχουμε την καταπόνηση του σκελετικού άξονα του αναβατή ( λαιμό και σπονδυλική στήλη ).
Τα μειονεκτήματα αυτών των υλικών είναι :
α ) Ο μικρός χρόνος ζωής τους είναι τα 3 έως 6 χρόνια, το υλικό σκληραίνει χάνει την απορροφητική του ικανότητα.
β ) Η ακρίβεια του χρόνου ψησίματος του υλικού αν είναι μεγαλύτερη από τον προβλεπόμενο το αποτέλεσμα είναι να σκληρύνει το υλικό και να μην μπορεί να αποδώσει τα ανάλογα σε πιθανή πρόσκρουση.
Τα πλεονεκτήματα :
α ) Το χαμηλό κόστος αγοράς ( λόγω του οικονομικού υλικού και του τρόπου παραγωγής ).
β ) Στα μικρά κτυπήματα έχει μικρότερες πιθανότητες ζημιάς ( λόγω του ομογενούς και πιο ελαστικού υλικού ).
Σύνθετα υλικά εξωτερικού κελύφους ( Fiber ,Carbon ,Kevlar κ.λ.π )
Τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται σε κράνη για χρήση αγώνων και ταξιδιού με υψηλό κόστος αγοράς.
Οι λόγοι, τα πολλά σύνθετα και ακριβά υλικά, η πρόσμιξη αυτών των υλικών που περνά από πολλά στάδια που κατά μεγάλο ποσοστό γίνεται από ανθρώπινα χέρια με αποτέλεσμα το ακριβό κόστος παραγωγής.
Τα συνήθη υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του κελύφους, είναι σύνθετα πολυμερή υλικά .
[ Ρητίνες ενισχυμένες με ίνες από Fiberglass (ίνες γυαλιού), Kevlar (ίνες αραμιδιού) , Carbon (ανθρακονήματα )] .
Τα στάδια κατασκευής είναι :
1 ) Πλέξη των ινών για τη δημιουργία υφάσματος.
2 ) Τοποθέτηση του υφάσματος στο ειδικό καλούπι.
3 ) Πρόσμιξη της ρητίνης ( υγρή μορφή ) με τους ανάλογους καταλύτες.
4 ) Προώθηση του μίγματος μέσα στο καλούπι για τον εμποτισμό του υφάσματος.
5 ) Πρεσάρισμα της ρητίνης με το ύφασμα για το δέσιμο των υλικών.
Οι συνήθεις τρόποι είναι δυο:
5α ) Με ένα αρσενικό καλούπι που τοποθετείται από την μέσα πλευρά του καλουπιού. Συνήθως είναι ένα ειδικό μπαλόνι που φουσκώνοντας πιέζει τα υλικά να ενωθούν.
5β ) Ειδική θερμοσυστελλόμενη μεμβράνη που τοποθετείται αντίστροφα ( το καλούπι είναι το αρσενικό και η μεμβράνη τοποθετείται εξωτερικά όπως μια κουκούλα κεφαλιού ) και στη συνέχεια τοποθετούνται σε ειδικό φούρνο, ψήνοντας τα υλικά για να στερεοποιηθούν και παράλληλα η μεμβράνη συστέλλεται λόγω της θερμοκρασίας και πιέζει για την ομογενοποίηση των υλικών.
6 ) Καθαρισμός με κοπτική μηχανή lazer γύρω από τα άκρα του παραθύρου της ζελατίνας, των αεραγωγών κ.λ.π
Τα σύνθετα αυτά υλικά είναι επιλεγμένα & σχεδιασμένα για το εξωτερικό κέλυφος του κράνους, με κύρια κριτήρια την αντοχή τους σε ισχυρά χτυπήματα, την εξάπλωση ενός κτυπήματος από το σημείο κρούσης , την αντίσταση στην διάτρηση για την προστασία του εσωτερικού στρώματος ( πολυστερίνη ) και τον μικρό συντελεστή τριβής σε πιθανή παρατεταμένη ολίσθηση από την επαφή με το έδαφος.
Η επιλογή αυτών των διαφορετικών υλικών είναι πολύ σημαντική. Ο λόγος είναι ότι κάθε ένα από αυτά τα διαφορετικά υλικά μπορεί να ανταπεξέλθει καλύτερα από το άλλο στις διαφορετικές τάσεις από ένα κτύπημα, γιατί την ώρα της πρόσκρουσης ασκούνται τάσεις θλίψεως από την έξω πλευρά του κελύφους και εφελκυσμού από την μέσα πλευρά. Δηλαδή η ρητίνη έχει αντοχή σε τάσης θλίψεως αλλά σε εφελκυσμό σπάει πολύ εύκολα, ενώ οι ίνες αντίθετα δεν έχουν σταθερότητα αλλά είναι πολύ αποδοτικές σε τάσεις εφελκυσμού.
Ο συνδυασμός και η πρόσμιξη των δυο (της ρητίνης, με τις ίνες από Fiber ,Carbon ,Kevlar ) επιτυγχάνει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Γιατί ενώ το φορτίο μεταφέρεται από της ίνες αυτές πλέον, δεν μπορούν να παραμορφωθούν γιατί είναι μέσα σε ένα σταθερό φορέα την ρητίνη.
.....