Mitsubishi EVΟ: Ένας λαϊκός ήρωας
Ξεκίνησε περισσότερο σαν ένα πείραμα για να φτάσει να πάρει μια τιμητική θέση ανάμεσα στα πιο «Cult» αυτοκίνητα όλων των εποχών, γράφοντας παράλληλα τη δική του ιστορία στους αγώνες ράλι. Δέκα γενιές EVO δεν άφησαν κανένα ασυγκίνητο!
Γεννήθηκε για να στηρίξει την εμπλοκή της Mitsubishi στους αγώνες ράλι. Μάλιστα αρχικά η γρήγορη έκδοση του ταπεινού Lancer επρόκειτο να παραμείνει σαν μια «Japan only» προσφορά, αλλά η επιτυχία του ήταν τέτοια και τόσο μεγάλη η ζήτηση που η Mitsubishi όχι μόνο αναγκάστηκε να προσφέρει τα EVO στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά από το 2003 έφτασε και στην αγορά των Η.Π.Α. μετά την επιτυχία του Subaru Impreza, το οποίο ήταν και ο κύριος αντίπαλός του.
Η λογική ήταν απλή, αλλά πάλι δεν θα πρέπει να τη χαρακτηρίσουμε σαν μια εξέλιξη της ιδέας των GTI. Γιατί τώρα δεν ήταν απλά μια συμβατική «λαϊκή» καρότσα με γρήγορο κινητήρα, αλλά ένα εξελιγμένο πολεμικό εργαλείο ειδικά προσαρμοσμένο στους νέους κανονισμούς των αγώνων ράλι που περιόριζαν τα κυβικά στα δύο λίτρα (αλλά με τη βοήθεια υπερσυμπιεστή), ενώ το παιχνίδι θα παίζονταν στη πρόσφυση, αφού η τετρακίνηση θα ήταν αυτή που καθόριζε πλέον τον πήχη της απόδοσης.
Να θυμίσουμε τέλος εδώ ότι εκείνες τις ημέρες, στην αρχή της δεκαετίας του ’90 δηλαδή, υπήρχε μια συμφωνία κυρίων μεταξύ των ιαπώνων κατασκευαστών ώστε οι ιπποδυνάμεις να μη ξεπερνούν τους 280 ίππους. Όμως με τη παρουσίαση του EVO IX το όριο αυτό είχε ξεπεραστεί με αποτέλεσμα η Mitsubishi να σταματήσει να δίνει επίσημα νούμερα ίππων, αφού το EVO IX ξεπερνούσε εύκολα τους 320 ίππους και κατά καιρούς εμφανίστηκαν ειδικές εκδόσεις που υπερέβαιναν τους 400 ίππους!
Η ιστορία του ξεκίνησε το 1992 και η τελευταία του μετεμψύχωση παρουσιάστηκε το 2008. Έγραψε λαμπρή ιστορία στους απανταχού «γρήγορους», αγαπήθηκε σφόδρα και έχτισε γύρω του μια ολόκληρη αυτοκρατορία μετατροπών. Ήταν ο βασιλιάς των στοιχημάτων και κυριάρχησε στα απανταχού video games. Με το δίκιο του ανακηρύχτηκε σαν μια από τις πιο cult εκφάνσεις της αυτοκίνησης.
EVO I
1992-1993
Μεταξόνιο: 2,500 μ.
Διαστάσεις: 4,310x1,695x1,395 μ.
Βάρος: 1.180-1.240 κιλά
Με στόχο την εμπλοκή του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, όπου πέτυχε μια τέταρτη θέση στον πρώτο του μόλις αγώνα (Monte Carlo 1993), χρησιμοποίησε το μικρότερο πλαίσιο του Lancer με μηχανικά μέρη δανεισμένα από το Galant με ΜακΦέρσον εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Μια διάταξη που κράτησε μέχρι τέλους, με τις ανάλογες φυσικά κατά καιρούς βελτιώσεις. Ο δίλιτρος κινητήρας 4G63 με τους δύο εκκεντροφόρους έφτανε τους 247 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. με 309 Nm ροπής στις 3.000 σ.α.λ. και προσφέρθηκε και σε γυμνή έκδοση RS που ζύγιζε 70 κιλά λιγότερα. Να θυμίσουμε ότι από τη πρώτη στιγμή ήταν πιο γρήγορο από τα Lancia Delta Integrale και Sierra Cosworth. Όσο για την εξωτερική του εμφάνιση, αυτή δεν ήταν και πολύ διακριτική με φουσκωμένα φτερά, σπόιλερ, αεροτομή και εισαγωγές στο καπό, αλλά πάλι δεν ήταν προκλητικό (ακόμα), ενώ εσωτερικά ήταν μάλλον πολύ συντηρητικό.
EVO II
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
1993-1995
Διαστάσεις: 4,310x1,695x1,420 μ.
Βάρος: 1.190-1.250 κιλά
Αναβαθμίστηκε στα σημεία τον Δεκέμβριο του 1993 και η παραγωγή του σταμάτησε τον Φεβρουάριο του 1995. Οι αλλαγές του δεν ήταν πολλές, αλλά ήταν σημαντικές με βελτιώσεις κυρίως στις αναρτήσεις με τους ίππους να ανεβαίνουν στους 256 και οι νέοι τροχοί ήταν της OZ. Οι επιτυχίες στους αγώνες διαδέχονταν η μια την άλλη και τελικά ήταν δεύτερο στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών το 1995 και 1996 με τον Eriksson στο τιμόνι, αλλά το καλύτερο νέα ήταν η εμφάνιση του Tommi Makinen, ο οποίος κέρδισε συνολικά 4 παγκόσμιους τίτλους οδηγών με τη Mitsubishi.
EVO III
1995-1996
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,310x1,695x1,420 μ.
Βάρος: 1.190-1.260 κιλά
Τον Φεβρουάριο του 1995 με την παρουσίαση της τρίτης αναβάθμισης η εμφάνιση για μια ακόμα φορά πείρε την ανηφόρα με πιο επιθετικούς προφυλακτήρες και τεράστιες πλέον εισαγωγές, αφού η ψύξη γινόταν όλο και πιο σημαντική για την διαχείριση των 270 πλέον ίππων στις 6.250 σ.α.λ. διαθέτοντας τώρα και ψεκασμό νερού. Φυσικά και αυτή τη φορά δεν μπορούσαν να απουσιάζουν οι πλευρικές φουστίτσες, καθώς και ακόμα μεγαλύτερη πίσω αεροτομή.
EVO IV
1996-1998
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,330x1,690x1,415 μ.
Βάρος: 1.260-1.350 κιλά
Για το 1996 τα μηχανικά μέρη βελτιώθηκαν πάνω σε νέα πλατφόρμα και ο κινητήρας γύρισε κατά 180 μοίρες για καλύτερη αναπνοή. Τώρα μάλιστα η έκδοση RS ήταν χτισμένη από λεπτότερο μέταλλο (πόρτες και φτερά) και ο υπερσυμπιεστής ήταν τύπου twin scroll με τους ίππους να ανεβαίνουν τώρα στους 280 στις 6.500 σ.α.λ. με 330 Nm ροπής στις 4.000 σ.α.λ. Θα το αναγνωρίσετε από τους τεράστιους προβολείς εμπρός και τα νέα πίσω φώτα και στο δρόμο χάρη στους νέους ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες με διαφορικά εμπρός και πίσω που πρόσφεραν καλύτερο έλεγχο.
EVO V
1998
Μεταξόνιο: 2,510 μ.
Διαστάσεις: 4,350x1,770x1,405 μ.
Βάρος: 1.260-1.360 κιλά
Σίγουρα το πιο χαρακτηριστικό αισθητικά EVO. Προστέθηκε πίσω αλουμινένια αεροτομή που τώρα ήταν ρυθμιζόμενη και το μεταξόνιο αυξήθηκε κατά 10 χιλ. με τους τροχούς να ανεβαίνουν στις 17 ίντσες, ώστε να χωρέσουν τα μεγαλύτερα φρένα της Brembo. Σημαντικές αλλαγές έγιναν και στο εσωτερικό του κινητήρα με νέους πιο άγριους εκκεντροφόρους, ελαφρότερα έμβολα, καθώς και πιο εξελιγμένο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου. Η Mitsubishi ανακοίνωνε 280 ίππους, αλλά οι ίπποι ήταν σαφώς περισσότεροι. Με επτά νίκες τους αγώνες ράλι τελικά κατέκτησε τον πρώτο της τίτλο κατασκευαστών.
Συνεχιζεται..........