Τα πέτρινα γεφύρια της Ελλάδας

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Γεφύρι Της Βέργας​

ΣΤΑΘΑΣ 2013 002.JPGΣΤΑΘΑΣ 2013 005.JPG
Βρίσκεται στο χωριό Πετρώνα του δήμου Ινάχου. Γεφυρώνει τον παραπόταμο του Αχελώου Ίναχο, που τώρα χύνεται στη τεχνητή λίμνη του Καστρακίου. Σώζεται σε πολύ καλή κατάσταση, αφού συντηρήθηκε το 2007.
Οδηγίες Πρόσβασης:
Οδηγώντας από το Αγρίνιο προς τη γέφυρα της Τατάρνας το συναντάμε μετά το χωριό Άνω Κάμπος.
Νομός:
ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Κοινότητα:
Πετρώνα
Ποταμός:
ΙΝΑΧΟΣ
Συντεταγμένες:
N 38° 55΄33,9΄΄ E 021° 21΄26,4΄΄
Υψόμετρο:
500
Συντήρηση:
2007
Μορφή:
Μονότοξο
Άνοιγμα Τόξου:
18,00 μ.
Ύψος Τόξου:
9,00 μ.
Μήκος Καταστρώματος:
36 μ.
Πλάτος Καταστρώματος:
2,40 μ.
Κατάσταση:
Πολύ καλή
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Γεφύρι Της Τέμπλας​


DSC08306.JPGΓΡΑΝΙΤΣΑ 29-11-09 050.JPG

Το γεφύρι της Τέμπλας βρίσκεται στον Αχελώο, και ενώνει τα χωριά Τοπόλιανα της Ευρυτανίας και Βρουβιανά του Βάλτου. Χτίστηκε το 1909 από τον Ηπειρώτη μάστορα Νικόλαο Σούλη, με χρηματοδότηση του Βαλτινού πολιτικού Νικολάου Στράτου.

Οδηγίες Πρόσβασης:
Από το χωριό Βρουβιανά παίρνουμε το δρόμο που κατηφορίζει για το ποτάμι και συναντάμε το γεφύρι.

Νομός:
ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Κοινότητα:
Βρουβιανά
Ποταμός:
ΑΧΕΛΩΟΣ
Συντεταγμένες:
N 39° 06΄02,4΄΄ E 021° 26΄04,0΄΄
Υψόμετρο:
280
Χρονολογία:
1911
Κτίστες:
Εργολάβος Κωνσταντίνος Παρίσης, Πρωτομάστορες Νικόλαος Σούλης, Γεώργιος Σταμάτης
Χορηγός:
Νικόλαος Στράτος
Δαπάνη:
75.000 Δραχμές
Μορφή:
Επτάτοξο
Άνοιγμα Τόξου:
24,00 μ. (μεγάλο) - 3,00 μ. (μικρά)
Ύψος Τόξου:
13,00 μ.
Μήκος Καταστρώματος:
76,00 μ.
Πλάτος Καταστρώματος:
4,00 μ.
Κατάσταση:
Καλή (κινδυνεύει όμως με κατάρρευση λόγω των τροχοφόρων που περνάνε απο πάνω)
Επιγραφή:
1910 ΕΠΙΕΙ Β. ΣΟΥΛΗΣ
Στοιχεία:
Με κίνδυνο της ζωής τους οι κάτοικοι της περιοχής, επιχειρούσαν να περάσουν απέναντι χρησιμοποιώντας πότε σχοινιά, πότε ξύλα και πότε περαταριές, άλλοτε πλωτές και άλλοτε εναέριες. Στη Θέση Πόρος υπήρχε ένα παλιό μονότοξο γεφύρι το όποιο κατέρρευσε και οι κάτοικοι της γύρω περιοχής, για να διέρχονται, τοποθέτησαν ένα μεγάλο κορμό ελάτου (ΤΕΜΠΛΑ) απ’ όπου και το όνομα που φέρει σήμερα το γεφύρι, μαζεύτηκαν λοιπόν 60-70 άντρες, ανέβηκαν στο βουνό και κόψανε ένα τεράστιο έλατο, όσο το πλάτος του ποταμού στο σημείο εκείνο και στήσανε ένα γεροδεμένο ξύλινο γεφύρι, που λόγο του χρώματος του έμεινε γνωστό σαν το πράσινο γεφύρι. Για αρκετό διάστημα με αυτή την τέμπλα, το μακρύ και σχετικά φαρδύ κορμό, το πρόβλημα λύθηκε. Από τον κορμό αυτό, δηλαδή την τέμπλα πήρε και την ονομασία «Γέφυρα Τέμπλας». Μάλιστα και ολόκληρη η γύρο περιοχή ονομάστηκε από τότε και παραμένει μέχρι σήμερα γνωστή σαν Τέμπλα. Δυστυχώς, η ήρεμη και χωρίς προβλήματα διάβαση του ποταμού, δεν έμελε να κρατήσει για πολλά χρόνια. Η διακοπή μάλιστα σημαδεύτηκε από ένα παρά λίγο τραγικό γεγονός. Καθώς ένας τσοπάνος ο Φώτης Ματσιούλας περνούσε από το γεφύρι απέναντι στη Ευρυτανία, για να βοσκίσει το κοπάδι του, έσπασε το ξύλινο γεφύρι και άνθρωπος και ζώα βρέθηκαν μέσα στα ορμητικά νερά του Αχελώου, που όντας Δεκέμβρης μήνας κατέβαζε με δύναμη. Ευτυχώς, ο τυχερός τσοπάνης κατάφερε να σωθεί, έχασε όμως τα περισσότερα ζώα του κοπαδιού του. Το πέτρινο λοιπόν γεφύρι που χτίστηκε αργότερα, συνέχισαν να το λένε «της Τέμπλας» και μπορούμε να φανταστούμε τη σήμαινε για τον ταλαιπωρημένο τόπο. Θεωρήθηκε και όχι άδικα, μεγάλο και χρήσιμο έργο, που κατάφερε να συνδυάσει κατά τον καλύτερο τρόπο, την υψηλή τεχνική με την ανεπιτήδευτη τέχνη. Η γέφυρα έγινε στόχος ανατίναξης κατα τον εμφύλιο πόλεμο και απο τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα. Φέρει δε μεγάλη ρωγμή στο ανατολικό της βάρθρο μετά απο αποτυχημένη έκρηξη.
 

Σάββας

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.450
Ηλικία
61
Περιοχή
Αθήνα
Μοτοσυκλέτα
Diesel RC90
Όνομα
Σάββας
Περιοχή
Αθήνα




 

Lepanto

member
Δημοσιεύσεις
848
Ηλικία
63
Πραγματικά έργα τέχνης!!
Πάντα μου άρεσαν και δεν χάνω την ευκαιρία να τα επισκέπτομαι,μιας και τα ποιο πολλά βρίσκονται στα μέρη πού αγαπώ, ήπειρο και στερεά Ελλάδα!!
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Γεφύρι Του Νούτσου ή Κόκκορου​


72762933_2617082231676364_228706566130368512_o.jpg72853803_2617087231675864_3916698174642716672_o.jpg73364339_2617099775007943_2601913985603207168_o.jpg


Το γεφύρι του Νούτσου ή Κόκκορου με τη μοναδική καμάρα του βρίσκεται μεταξύ των χωριών Κουκούλι, Δίλοφο και Κήποι στο Κεντρικό Ζαγόρι. Πρωτοχτίστηκε το 1750 με χρήματα του Νούτσου Κοντοδήμου, αλλά πολλές φορές χρειάστηκε να επισκευασθεί ή και να χτιστεί από την αρχή. Στη συντήρηση ή την ανακατασκευή του συμμετείχαν πολλοί, ανάμεσα στους οποίους ο μυλωνάς Γρηγόρης Κόκκορης από τον οποίο πήρε το ένα από τα δύο ονόματά του. Το πέτρινο αυτό γεφύρι αν και πολύ παλιό, σώζεται σε καλή κατάσταση.

Οδηγίες Πρόσβασης:
Πήγαίνοντας από Ιωάννινα για Κήπους περίπου στο 35ο χλμ. συναντάμε στο δεξί μας χέρι το πολυφωτογραφημένο αυτό γεφύρι.
Ημερομηνία Καταγραφής:
Σάβ, 24/09/2011
Νομός:
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Κοινότητα:
Κουκούλι
Συντεταγμένες:
N 39° 51΄43,0΄΄ E 020° 46΄30,9΄΄
Υψόμετρο:
747
Παρακείμενα Κτίσματα:
α) μύλος του Κόκκορου, β) εικόνισμα σε μικρή σπηλιά, γ) Ξωκκλήσι Αγίας Παρασκευής
Χρονολογία:
1750
Χορηγός:
Νούτσος Κοντοδήμος από Βραδέτο
Συντήρηση:
α) Αλέξης Νούτσος (τέλη 18ου αρχές 19ου αιώνα), β) Γρηγόρης Κόκκορος (1910-1911), γ) Ένωση Ζαγορισίων (1960)
Ονοματολογία:
Το γεφύρι το έκτισε ο Νούτσος Κοντοδήμος προεστός του Βραδέτου το 1750 για αυτο και ονομάστηκε "γεφύρι του Νούτσου". Αργότερα το επισκεύασε ο Αλέξης Νούτσος, γιός του Ν. Καραμεσίνη και γι αυτό και ονομάζεται από αρκετούς "γεφύρι του Κυρ Αλέξη". Το 1910 έπαθε σοβαρές ζημιές οπότε έπρεπε να γίνει συντήρηση, της οποίας τα έξοδα ανέλαβαν τα γειτονικά χωριά αλλά και ο Γρηγόρης Κόκκορος από το Κουκούλι που ήταν και ο ιδιοκτήτης του γειτονικού μύλου. Έτσι από τότε επικράτησε η ονομασία "γεφύρι Κόκκορου"
Μορφή:
Μονότοξο
Άνοιγμα Τόξου:
23,60 μ. (άνοιγμα τόξου) - 0,60 μ. (άνοιγμα παραθύρου)
Ύψος Τόξου:
13,30 μ.
Μήκος Καταστρώματος:
36,40 μ.
Πλάτος Καταστρώματος:
2,67 μ.
Κατάσταση:
Πολύ καλή
Επιγραφή:
Δυσανάγνωστη
Στοιχεία:
Στο ίδιο σημείο υπήρχε παλιότερα ένα άλλο γεφύρι, το οποίο χρησιμοποιούσαν και για να τιμωρούν τους ζωοκλέφτες: Για να διαπιστώσουν αν ένας ύποπτος ήταν ζωοκλέφτης, τον ανάγκαζαν να περάσει το γεφύρι, κουβαλώντας μια γίδα στην πλάτη. Αν περνούσε ή αν ομολογούσε την πράξη του, αθωονόταν. Διαφορετικά, η τιμωρία του ήταν ο πνιγμός στο ποτάμι. Κοντά στο γεφύρι βρίσκεται η «σπηλιά του Νταβέλη», που αποτέλεσε καταφύγιο του ληστή Γιώργου Νταβέλη το καλοκαίρι του 1881, όταν τον κυνηγούσε τουρκικό σταρτιωτικό απόσπασμα. Ο Νταβέλης απέδωσε τη σωτηρία του στην Αγία Παρασκευή, επειδή κοντά στο γεφύρι βρίσκεται ένα ξωκκλήσι της Αγίας Παρασκευής. Για το λόγο αυτό, ο ληστής κατασκεύασε το εικόνισμα μέσα στη μικρή σπηλιά. Το 1977 το γεφύρι έπεσε θύμα μιας φήμης ότι περιείχε θησαυρό. Άγνωστοι κατέστρεψαν τμήμα του καλντεριμιού στην προσπάθεια τους να βρουν το θησαυρό. Ευτυχώς την ζημιά διόρθωσε η αρχαιολογική υπηρεσία και το γεφύρι στέκει και πάλι περήφανο.
 

thenos

member
Δημοσιεύσεις
1.332
Ηλικία
48
Όνομα
Θανάσης
Με αφορμή το συγκεκριμένο θέμα να σας ενημερώσω ότι υπάρχει μία πολύ ενδιαφέρουσα δουλειά καλού φίλου και παλιού μοτοσυκλετιστή Άγγελου Σινάνη όπου έχει επισκεφτεί και καταγράψει μεγάλο αριθμό πέτρινων γεφυριών και αρχαιολογικών χώρων ανά την Ελλάδα.
Ελλάδος περιήγησις λοιπόν...
 

Panos76

well know member
Δημοσιεύσεις
2.096
Ηλικία
48
Περιοχή
Παιανία
Μοτοσυκλέτα
Honda NC 750 Integra 2016
Yamaha crypton-x 2011
Όνομα
Panos
Τα πέτρινα γεφύρια είναι (και αυτά) τα αγαπημένα μου.
Έχω πάει σε πάρα πολλά κ στον υπολογιστή έχω φωτογραφίες από αυτά.
Ξεχωρίζω το τεράστιο γεφύρι του Αζίζ Αγά στα Γρεβενά ή σε αυτό του Δοτσικού στο ομώνυμο χωριό.
Το πιο περίεργο είναι το Καλογερικό στα Ζαγοροχώρια.
Ενδεικτικά, βρήκα στο κινητό μου ένα γεφύρι στον δρόμο προς Θεοδώριανα.
Κρυφό διαμάντι θα έλεγα.
Έχει πάει κανείς σας εκεί;

IMG_20190616_160635.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:

karellen

old member
Δημοσιεύσεις
5.414
Ηλικία
61
Μοτοσυκλέτα
Honda DAX 72 Τρου Αντβέ
Όνομα
Νίκος
Περιοχή
Καλαμάτα
Η Σιδηροδρομική πέτρινη γέφυρα στο Μάναρη Αρκαδίας.
Χτίστηκε επί Χαριλάου Τρικούπη τη δεκαετία του 1890.
Εντυπωσιακή και από τις μεγαλύτερες των Βαλκανίων.

902831_413436775419316_787290801_o.jpg

527750_4003621267920_1942661574_n.jpg

893683_4683675257677_727336224_o.jpg

484145_4602511867592_1134421065_n.jpg
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Γεφύρι Της Κόνιτσας​

P1010003.jpgdsc_0321.jpg
Το γεφύρι της Κόνιτσας είναι το δεύτερο μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι που βρίσκεται στην Ήπειρο και κατασκευάστηκε το 1870, από τον Πυρσογιαννίτη μάστορα Ζιώγα Φρόντζο. Είναι κτισμένο στην είσοδο της πόλης, στο τέλος της χαράδρας του Αώου ποταμού τον οποίο και γεφυρώνει. Η τοποθέσια που βρίσκεται είναι μαγευτική με τον Αώο ποταμό να ρέει κάτω από την καμάρα του και το φαράγγι του Αώου να εντυπωσιάζει με την απίστευτη φυσική ομορφιά του. Το γεφύρι αυτό , που διατηρει ακόμα κάτω από την καμάρα του το καμπανάκι που προειδοποιούσε για τους ισχυρούς ανέμους που καθιστούσαν επικίνδυνη τη διάβαση , είναι ένα αληθινό έργο τέχνης και ενώνει κατά ένα μαγικό τρόπο τον ανθρώπινο πολιτισμό με την άγρια φύση.
Οδηγίες Πρόσβασης:
Το συναντάμε στην είσοδο της Κόνιτσας.

Νομός:
ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Κοινότητα:
Κόνιτσα
Ποταμός:
ΑΩΟΣ
Συντεταγμένες:
N 40° 02΄09,8΄΄ E 020° 44΄41,7΄΄
Υψόμετρο:
454
Χρονολογία:
1871
Κτίστες:
Ζιώγας Φρόντζος (πρωτομάστορας) Ζήκος Γαλάνης (πελεκάνος) Χρήστος Παπαδημητρίου (πελεκάνος) Γίαννης Σερίφης - Κατσιαμάνης (πελεκάνος) Γιώργος Σερίφης - Γεωργόπουλος (πελεκάνος) Νίκος Σερίφης (πελεκάνος) Λάμπρος Μπέτσας (μάστορας) και 50 ακόμη μάστορες...
Χορηγός:
Κάτοικοι της Κόνιτσας καί άλλοι
Δαπάνη:
120.000 γρόσια (50.000 γρ. Ιωάννης Λούλης - 5000 γρ. Βασίλης & Αλκιβιάδης Λιάμπεης - 2000 γρ. Αγγελική Παπάζογλου - 1300 γρ. Ιωάννης Λιάμπεης - 2500 γρ. Γεώργιος Ζωίδης - 2500 γρ. Μουχαμέτ Μπέη Σίσκος - 1060 γρ. Αφοί Μπεκιάρη)
Συντήρηση:
Το 1975 ο πολιτιστικός σύλλογος της Κόνιτσας φρόντισε και τοποθέτησε στο γεφύρι μια νέα καμπάνα, σε αντικατάσταση των παλιών. Το 2000 ο Δήμος Κόνιτσας αφαίρεσε την σιδερένια γέφυρα belley που ήταν κολλημένη δίπλα στο γεφύρι.
Μορφή:
Μονότοξο
Άνοιγμα Τόξου:
35,60 μ.
Ύψος Τόξου:
19,25 μ.
Πλάτος Καταστρώματος:
3,00 μ.

Στοιχεία:
Το 1823 ο Δημήτριος Λιάμπεης μαζί με άλλους κατοίκους της Κόνιτσας έχτισαν ξύλινη γέφυρα η οποία κατέρρευσε το 1833 σε μία μεγάλη κατεβασιά του Αώου. Την ίδια χρονιά ο Παναγιώτης Σκουμπουρδής καί ο Βασίλειος Μάσιος ξανάστησαν στο ίδιο σημείο την ξύλινη γέφυρα η οποία όμως έπεσε λίγα χρόνια αργότερα. Έτσι το 1870 αποφασίστηκε να γίνει μία πέτρινη γέφυρα.
Βιβλιογραφικές και Γραπτές Πηγές:
 
Top Bottom