Μεγάλα Μονοκύλινδρα που εξαφανίστηκαν λόγω προδιαγραφών

Pan-dvs

well know member
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
15.568
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Μεγάλα Μονοκύλινδρα - Η "ελληνική κατηγορία" που εξαφανίστηκε λόγω προδιαγραφών


Το XT600 ήταν για πολύ καιρό το απόλυτο best seller στην χώρα μας

Η Ελλάδα είναι μικρή σε έκταση χώρα η οποία δεν χρειάζεται πολυκύλινδρους κινητήρες μεγάλου κυβισμού για να “εξανεμίζουν” εκατοντάδες χιλιόμετρα σε λίγες ώρες. Όλη της η ομορφιά, βρίσκεται σε δευτερεύοντες και επαρχιακές διαδρομές, σε φανταστικά στροφιλίκια και φυσικά σε ένα τεράστιο δίκτυο χωματόδρομων. Ένα περιβάλλον στο όποιο τα μονοκύλινδρα ταιριάζουν γάντι! Δεν ήταν τυχαίο σε καμιά περίπτωση το γεγονός ότι μοντέλα με τέτοιους κινητήρες ήταν πολύ δημοφιλή στην χώρα μας λοιπόν.

Ξαφνικά όμως, η κατηγορία άρχισε να φθίνει. Αρχικά φάνηκε από την απροθυμία των κατασκευαστών να ανανεώσουν τα υπάρχοντας μοντέλα τους. Στην συνέχεια, πολλά από αυτά τα μοντέλα καταργήθηκαν και διεκόπη η παραγωγή τους, χωρίς να υπάρξει διάδοχη κατάσταση. Ένα – ένα τα μοντέλα που αγαπήθηκαν και έγραψαν την δική τους ξεχωριστή ιστορία στους δρόμους της χώρα μας, άρχισαν να εξαφανίζονται. Τι είχε συμβεί;

Η κύρια αιτία του φαινομένου αυτού, ήταν φυσικά οι σταδιακά όλο και πιο αυστηρές θεσπιζόμενες προδιαγραφές ρύπων. Οι μονοκύλινδροι κινητήρες, ειδικά οι αερόψυκτοι έχουν κάποια εγγενή θέματα που αποτέλεσαν ουσιαστικά και την “ταφόπλακά” τους. Ανεβάζουν υψηλές θερμοκρασίες και το πιστόνι τους, λόγω μεγαλύτερης διαμέτρου, παραμορφώνεται σε μεγαλύτερο –συγκριτικά με τους πολυκύλινδρους- βαθμό. Ως εκ τούτου, οι ανοχές του πρέπει να είναι επίσης μεγαλύτερες, σε σχέση με τον κύλινδρο.

Για αυτό και παραδοσιακά τα μονοκύλινδρα, “τσίμπαγαν” λάδι, το οποίο και καιγόταν στον θάλαμο καύσης, επιβαρύνοντας τις εκπομπές, σε βαθμό που υπερέβαινε τα οριζόμενα από τις προδιαγραφές επίπεδα. Αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί βέβαια από τους κατασκευαστές αλλά απαιτούσε εξέλιξη και χρήση ειδικών κραμάτων και επιστρώσεων στον κινητήρα, κάτι που ανέβαζε το κόστος πολύ. Μιας και οι μονοκύλινδροι κινητήρες χρησιμοποιούνταν σχεδόν αποκλειστικά σε μοντέλα προσιτού κόστους, το σενάριο απορρίφθηκε ως “μη βιώσιμο” εμπορικά.

'
Ενας από τους "τελευταίους των Μοϊκανών", το μονοκύλινδρο XT660Z Tenere αποτέλεσε το κύκνειο άσμα μιας ολόκληρης σχολής μοτοσυκλετών


Το κενό που προέκυψε στην αγορά καλύφθηκε με δικύλινδρα σε σειρά μοντέλα, τα οποία απέδιδαν την ίδια ισχύ με λιγότερα κυβικά και δεν απαιτούσαν τον βαθμό εξέλιξης των μονοκύλινδρων για να συμμορφωθούν με τις νέες προδιαγραφές ρύπων. Βέβαια η αλήθεια είναι ότι τα δικύλινδρα, έχουν διαφορετικό τρόπο απόδοσης από τα μονοκύλινδρα. Αυτό δεν ορίζεται ως “καλύτερο η χειρότερο” απλά η αίσθηση είναι διαφορετική.



KTM 690 Duke 2019, ο πιο εξελιγμένος μονοκύλινδρος παραγωγής, με εξωφρενική απόδοση, απόδειξη του ότι αν οι κατασκευαστές θέλουν, μπορούν!

Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχουν ανοίξει το γκάζι σε καρμπιρατεράτο μεγάλο thumper, καταλαβαίνουν. Το μονοκύλινδρο είχε τις “χάρες του”, οι οποίες δεν μπορούν να αναπαραχθούν σήμερα, είναι μια αίσθηση που απλά χάθηκε και η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές την νοσταλγούμε. Η ΚΤΜ κρατά την σημαία των μεγάλων μονοκύλινδρων ακόμα ψηλά, με το μοτέρ του 690 Duke, (που εφαρμόζεται και σε μοντέλα της Husqvarna), όπως επίσης και η SWM, αλλά μιλάμε για τις εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Μικρότερου κυβισμού μονάδες χρησιμοποιούνται σε πολλά μοντέλα της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων και scooter, ωστόσο αυτοί οι κινητήρες, αν και είναι εξαιρετικοί για τον ρόλο που επιτελούν, δεν θυμίζουν σε τίποτα το μέτρημα των πιστονιών που αντηχούσε σε πόλεις, λόγγους και ραχούλες πριν κάποια χρόνια.

Τα δεδομένα αναπροσαρμόζονται και εξελίσσονται, όχι πάντα με τρόπο που μας αρέσει βέβαια. Μετά τα δίχρονα, οι μεγάλοι μονοκύλινδροι είναι οι κινητήρες που θυσιάζονται στον βωμό των προδιαγραφών και αυτή είναι μια κατάσταση που εκτός απροόπτου, δεν πρόκειται να αλλάξει. Σε κάθε περίπτωση, όσοι έχετε ένα μοντέλο με κινητήρα αυτού τους είδους, κρατήστε το όσο μπορείτε, έστω και παροπλισμένο. Είναι ένα κομμάτι της μοτοσυκλετιστικής ιστορίας και πόσο μάλλον αυτής που γράφτηκε με χρυσά γράμματα στην Ελλάδα.

Πηγη:https://www.cityrider.gr/specials/motorcycles/12315-afieromata-2019-exafanisi-monokylindron
 

Pan-dvs

well know member
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
15.568
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Ψαχνοντας να βρω καποιο μονοκυλινδρο παλια κοπης,οχι ομως on-off, για να το "αναστυλωσω"... για την ακριβεια να κρατησω πλαισιο και κινητηρα και ολα τ αλλα να τα φτιαξω μονος μου,επεσα στο παραπανω.
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.182
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί τέτοιο μίσος με τα δίχρονα μονοκύλινδρα , εδώ υπάρχουν εξωλέμβιες 4κύλινδρες, 6κύλινδρες που έχουν περάσει και το Euro 5 και ήδη είναι στο Euro6, γιατί δεν τα χρησιμοποιεί η Μοτοβιομηχανία;
 

dodos

well know member
Δημοσιεύσεις
3.888
Ηλικία
48
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Apostolis
Περιοχή
Αθήνα
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί τέτοιο μίσος με τα δίχρονα μονοκύλινδρα , εδώ υπάρχουν εξωλέμβιες 4κύλινδρες, 6κύλινδρες που έχουν περάσει και το Euro 5 και ήδη είναι στο Euro6, γιατί δεν τα χρησιμοποιεί η Μοτοβιομηχανία;
Μανο μάλλον δεν "ήθελαν" πιο δυνατό, ελαφρύ, πιο απλό στην κατασκευή κινητήρα από τον τετράχρονο με πρώτο και καλύτερο στο κυνήγι της απαγόρευσης το σύμβολο με τα φτερά!!!
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.182
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Μανο μάλλον δεν "ήθελαν" πιο δυνατό, ελαφρύ, πιο απλό στην κατασκευή κινητήρα από τον τετράχρονο με πρώτο και καλύτερο στο κυνήγι της απαγόρευσης το σύμβολο με τα φτερά!!!
+847GivingGivingGiving
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Στην Αμερική χρησιμοποιούν τον όρο grandfathered in για αυτές τις μοτοσυκλέτες που πήραν έγκριση τύπου απο τους "παππούδες" μοντέλα, γύρω στο 1980 και 1990 και εισάγονται με αλλαγές μόνο στο κουστούμι, επειδή αν αλλάξουν το οτιδήποτε στον κινητήρα θα πρέπει να περάσουν απο καινούρια έγκριση τύπου, πράγμα αδύνατο.

ΤΟ πιο καλοπουλημένο μοντέλο στην άλλη άκρη του Ατλαντικού με status ανάλογο της Afrika ή του XT στην Ελλάδα είναι το KLR 650 που το θεωρούν ένα απο τα πιο αξιόπιστα dual sport bikes και ορόσημο για την κατηγορία.



Όπως και να έχει εκεί έχουν γίνει τόσο σφιχτοί οι αντιρρυπαντικοί νόμοι που σήμερα που άκουγα ένα podcast μιλούσαν πως σταδιακά στην επόμενη δεκαετία θα έχουμε το τέλος των thumber και η αγορά των dual sport θα κινηθεί προς τις δικύλινδρες κατασκευές (με ότι συνεπάγεται)
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.182
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
847 δια 3 ίσον 282,3 διχρονα μονοκυλινδρα !! Bike
Για φαντάσου ένα μονοκύλινδρο 2χρονο αμέσου ψεκασμού 700cc ΟΝ ΟΦ 150kg και 70 2χρονα άλογα....
 

kostikas

member
Δημοσιεύσεις
1.448
Μοτοσυκλέτα
Suzuki VStrom 650
Όνομα
Kostas
Για φαντάσου ένα μονοκύλινδρο 2χρονο αμέσου ψεκασμού 700cc ΟΝ ΟΦ 150kg και 70 2χρονα άλογα....

Καλή ιδέα αλλά σιγά μη βγάζει μόνο 70 αλόγατα.... Τα δίχρονα όνειρα τελείωσαν ... :(
 

duke200

member
Δημοσιεύσεις
1.310
Ηλικία
44
Όνομα
Alex
Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί τέτοιο μίσος με τα δίχρονα μονοκύλινδρα , εδώ υπάρχουν εξωλέμβιες 4κύλινδρες, 6κύλινδρες που έχουν περάσει και το Euro 5 και ήδη είναι στο Euro6, γιατί δεν τα χρησιμοποιεί η Μοτοβιομηχανία;
Γιατί καίνε τον αμπακο. Βέβαια ισχύει αυτο με το μονοκυλινδρο 700 της Ktm. Όταν θέλουν οι κατασκευαστές μπορούν. Γενικά μη νομίζετε ότι μαζεύονται οι καλύτεροι των εγκεφάλων στις ομάδες marketing των κατασκευαστων. Είναι δύσκολο γιατί κάποιος πρέπει να πιάσει την ταση του κόσμου άριστα και να είναι και ιδιοφυής μηχανικός. Διαπιστώσεις που κάνουν έξυπνα άτομα μπορεί να είναι πολύ πιο εύστοχες απο 10 "εγκεφαλους" στην Honda Π.χ. Η τεχνολογια υπάρχει να κάνεις ότι θέλεις. Απο μικρά μονοκλινδρα ανάλαφρα τούρμπο μηχανακια με 200 κυβικά και 50 αλογα, μέχρι injection διχρονα και ηλεκτρικά με τρομερή αυτονομία.

Εκεί που την πατάνε οι εγκέφαλοι είναι ότι νομίζουν ότι θα διαμορφώσουν ότι ταση θέλουν για να σου πουλήσουν ότι θέλουν, αλλά αυτο πολλές φορές γυρνάει μπούμερανγκ.


Sent from my ASUS_X00HD using Tapatalk
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.358
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
..... τωρα δεν σοβαρολογειτε για διχρονο οταν οι ιπποδυναμεις των 4χρονων εχουν ξεφυγει πλεον? Ξεχνατε οτι το παλιο-βρωμοπαπο καταφερε και εσβησε απο τον χαρτη, εν νυκτι, ολα τα διχρονα μηχανακια της εποχης με τα συνολικα του προτερηματα οταν ακομα δεν υπηρχαν περιορισμοι καυσαεριων. Σας ομιλει πρωην κατοχος .....Simpson......! Οτι προσφερουν την τεχνολογια με δοσεις για να πουλανε τα επομενα μοντελα ισως ειναι αποδεκτο αν και πιστευω η ζητηση της αγορας καθοριζει και τα μοντελα.
Bike
 

gs1100n

new member
Δημοσιεύσεις
343
Ηλικία
44
Όνομα
Νίκος
Παιδια οσο καλα κ να ταν τα διχρονα μιας κ με διχρονο μπηκα στον κοσμο των μηχανων, παραυτα δεν θα ξαναπαιρνα για καθημερινη μετακινηση!
Σκεφτειτε απλα τι κάνετε εσεις οταν πετυχαινετε μπροστα σας διχρονο μηχανακι κ ειστε πισω του στο φανάρι!!
Stoned Emoticon
Ειναι καθαρά για χρηση σε βουνα! Αποψη μου!
 

dodos

well know member
Δημοσιεύσεις
3.888
Ηλικία
48
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Apostolis
Περιοχή
Αθήνα
Παιδια οσο καλα κ να ταν τα διχρονα μιας κ με διχρονο μπηκα στον κοσμο των μηχανων, παραυτα δεν θα ξαναπαιρνα για καθημερινη μετακινηση!
Σκεφτειτε απλα τι κάνετε εσεις οταν πετυχαινετε μπροστα σας διχρονο μηχανακι κ ειστε πισω του στο φανάρι!!
Stoned Emoticon
Ειναι καθαρά για χρηση σε βουνα! Αποψη μου!
Το καλύτερο ήταν στις διακοπές λίγο πριν δέσει το καράβι που κατεβαίνουμε όλοι στο πάρκινγκ !!
Σε παρακαλούσαν μέχρι και οι νταλικεριδες να το σβήσεις !!! abcdefghgkabcdefghgkabcdefghgk
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.182
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Παιδια οσο καλα κ να ταν τα διχρονα μιας κ με διχρονο μπηκα στον κοσμο των μηχανων, παραυτα δεν θα ξαναπαιρνα για καθημερινη μετακινηση!
Σκεφτειτε απλα τι κάνετε εσεις οταν πετυχαινετε μπροστα σας διχρονο μηχανακι κ ειστε πισω του στο φανάρι!!
Stoned Emoticon
Ειναι καθαρά για χρηση σε βουνα! Αποψη μου!
Τα νέας τεχνολογίας 2χρονα δεν έχουν σχέση με αυτό που ήξερες... Καμμία σχέση και μίξη σε λάδι 1% τα τετράχρονα καίνε πιο πολύ λάδι...
 
Top Bottom