Κατανοώντας τις αναρτήσεις

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Όλοι το ίδιο κάνουμε με την προφορτιση. Υπάρχει ένας γενικός μπούσουλας με το δυναμικό και στατικό σαγκ αλλά τίποτα απόλυτο.

Μήπως έχει το αμορτισέρ βίδα ρύθμισης απόσβεσης χαμηλά?

Toυ 1050 εχει,το 955 ειχε μονο σε καποια μοντελα του 06 σαν εξτρα.Το δικο μου ρυμιζει μονο αποσβεση.
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Πάνο τα έχω φώτο από το manual αν βοηθάνε καθόλου!! Είναι από το 1050 φυσικά αλλά κ εμένα έτσι είναι, επάνω βίδα για προσφορτιση ελατηρίου και χαμηλά βιδάκι για ρύθμιση απόσβεσης επαναφοράς!

Δεν υπάρχει μια ρύθμιση που να μας καλύπτει σε όλα, για δικαβαλο, για φόρτωμα, για γρήγορη οδήγηση, για άνεση!
Πρέπει να είμαστε στη ρύθμιση συνέχεια!!

Ειναι διαφορετικο στο 955 Αποστολη.Θελω να κανω μερικες δοκιμες στην πραξη για να κατανοησω πεντε πραγματα για τις αναρτησεις.Σιγα μην κατσω καθε φορα να παιζω με τα κατσαβιδια.Θα το βαλω σε μια ενδιαμεση κατασταση και τελος.

Βλεπω παντως οτι και στο 1050 η αποσβεση επαναφορας ειναι μονο ενα κλικ απο το σκληρο.Εμενα ηταν στο δυο αλλα αφου χαμηλωσα το μπροστινο ειναι λογικο να το αυξησω 2-3 κλικ.
 

dodos

well know member
Δημοσιεύσεις
3.888
Ηλικία
48
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Apostolis
Περιοχή
Αθήνα
Ειναι διαφορετικο στο 955 Αποστολη.Θελω να κανω μερικες δοκιμες στην πραξη για να κατανοησω πεντε πραγματα για τις αναρτησεις.Σιγα μην κατσω καθε φορα να παιζω με τα κατσαβιδια.Θα το βαλω σε μια ενδιαμεση κατασταση και τελος.

Βλεπω παντως οτι και στο 1050 η αποσβεση επαναφορας ειναι μονο ενα κλικ απο το σκληρο.Εμενα ηταν στο δυο αλλα αφου χαμηλωσα το μπριστινο ειναι λογοκι να το αυξησω 2-3 κλικ.
Σωστό για να κάτσει και πίσω!!
Ναι από μαμά τα έχει ένα κλικ πριν το τέρμα και το ελατήριο στη μέση, 32 κλικ είναι όλη η διαδρομή του !!
Εχω φάει ώρες και ώρες σε βόλτες με κατσαβίδια, καρυδακια για δοκιμές!! Χαχαχα!!
Χαμηλωματα, λαμάκια κλπ!! Και ξανά μαμά ύψος και ξανά ρυθμίσεις!!
Το θέμα είναι να το φέρεις σε κάποια κατάσταση που ούτε επικίνδυνο να είναι να πλέει σαν καράβι ούτε κούτσουρο και φυσικά να σε καλύπτει στο οδηγικό σου στυλ!!Smileys drinking beer Emoticon
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Αφιέρωμα: Σωστή συντήρηση πιρουνιού

Μία κλασική περίπτωση διαρροής πιρουνιού. Προσέξτε πόσο "φλερτάρει" το λάδι με τη δαγκάνα του φρένου. Αν πάει εκεί...αντίο πέδηση.

Γιατί η συντήρηση των αναρτήσεων είναι κάτι που πρέπει να μπει στην κουλτούρα του κάθε αναβάτη; Διαβάστε το άρθρο μας και θα καταλάβετε…


Μετά τα ελαστικά, οι αναρτήσεις είναι το σημαντικότερο στοιχείο μιας μοτοσυκλέτας, που της εξασφαλίζει την ασφαλή οδηγική συμπεριφορά, ανεξαρτήτως οδοστρώματος. Δυστυχώς, οι αναρτήσεις αποτελούν ένα από τα πιο παραμελημένα σε θέμα συντήρησης, τμήματα της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα, εδώ και πολλά χρόνια. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει. Όπως και ο κινητήρας και τα ελαστικά, οι αναρτήσεις χρειάζονται επίσης παρακολούθηση της συμπεριφοράς τους και συντήρησή τους.

Αν οι αναρτήσεις μείνουν παραμελημένες, ναι, μπορεί να συμβούν «στραβές». Σήμερα, θα ασχοληθούμε αποκλειστικά με το πιρούνι, το οποίο συναντάται στην εμπρός ανάρτηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των μοτοσυκλετών. Μιλάμε για το εμπρός σύστημα, δηλαδή για άμεση σύνδεση με την σταθερότητα και την κατευθυντικότητα της μοτοσυκλέτας. Περιττό είναι λοιπόν να αναφέρουμε, ότι η σωστή λειτουργία του είναι ζωτικής σημασίας και για την ασφάλεια του αναβάτη.

Σε σχέση με το παρελθόν, το πιρούνι έχει αυξηθεί τόσο σε πολυπλοκότητα, όσο και σε λειτουργικότητα, αν και η βασική αρχή του παραμένει η ίδια. Πρόκειται για ένα ζεύγος σωλήνων τηλεσκοπικού τύπου, γεμάτους με λάδι, ένα ελατήριο στο καθένα –ή σε σπάνιες περιπτώσεις, στο ένα από αυτά- και τις βαλβίδες. Τι μπορεί να πάει στραβά με το πιρούνι; Αρκετά πράγματα.



Η πιο συχνή βλάβη είναι η διαρροή λαδιού, γεγονός που οδηγεί σε μείωση της ικανότητας απόσβεσης του πιρουνιού, άρα η ανάρτηση σταδιακά *****ώνει καθώς αδειάζει από το λάδι. Η διαρροή όμως δεν φέρνει μόνο αυτό το αποτέλεσμα: Αν αφεθεί ανεξέλεγκτη και ειδικά αν μιλάμε για ανεστραμμένο πιρούνι, το λάδι μπορεί να ποτίσει τα τακάκια και να τα καταστήσει άχρηστα-με άλλα λόγια, bye bye φρενάρισμα. Μια διαρροή λαδιού λοιπόν, στο πιρούνι, πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα, αλλά και να ελέγχεται η κατάσταση των καλαμιών. Αν τα τελευταία έχουν οποιουδήποτε είδους ζημιά, μπορεί να προκαλέσουν εκ νέου διαρροή, αν τραυματίσουν τις στεγανοποιητικές τσιμούχες. Για αυτό, όταν το πιρούνι απαιτεί συντήρηση, ο έλεγχος της κατάστασης των καλαμιών είναι κρίσιμης σημασίας.



Κάτι ακόμα που απαιτεί προσοχή στο εμπρός πιρούνι, είναι η αντικατάσταση του λαδιού του, στα διαστήματα που απαιτείται. Ακόμη και να μην υπάρχει διαρροή, το λάδι στο εσωτερικό του πιρουνιού φθείρεται και χάνει την αποδοσή του με τον καιρό. Αποτέλεσμα, η ανάρτηση δεν δουλεύει όπως πρέπει και χάνετε πρόσφυση. Τα λάδια αυτά απαιτούν αλλαγή, περίπου κάθε 2 χρόνια, αλλά σε κάθε περίπτωση ο κατασκευαστής ορίζει κατάλληλα.



Τι άλλο χρειάζεται προσοχή, όσον αφορά το πιρούνι; Οι εσωτερικές γλίστρες. Πρόκειται για εξαρτήματα ειδικά μελετημένης τριβής, που κρατούν σταθερή την απόσταση μεταξύ καλαμιού και μπότας, ενώ φροντίζουν για την μέγιστη δυνατή ολίσθηση μεταξύ τους. Σε ιδανικές συνθήκες, η τριβή που πρέπει να παρουσιάζουν με τις επιφάνειες επαφής είναι μηδενικές, αυτό όμως είναι αδύνατον. Έτσι, κατασκευάζονται από ειδικά μέταλλα και, σε συνεργασία με το λάδι της ανάρτησης, λειτουργούν σε συνθήκες πολύ χαμηλής τριβής.

Οι γλίστρες αυτές είναι αναλώσιμες, αλλά δεν είναι εύκολο να καταλάβεις την φθορά τους.
Συνήθως, αυτή φαίνεται οπτικά, όταν το πιρούνι λυθεί για αλλαγή λαδιών ή επισκευή. Όμως, όταν έχουν φτάσει σε πολύ μεγάλη φθορά, μπορεί να δημιουργήσουν τζόγους και αντίσταση στην λειτουργία της ανάρτησης, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να εμποδίζουν το «ανεβοκατέβασμα»! Για αυτό το λόγο, αν το πιρούνι λυθεί, η επιθεώρηση των γλιστρών είναι αναγκαία και η αντικατάστασή τους επίσης, αν απαιτείται.



Τέλος, οι βαλβίδες είναι ένα ακόμα εξάρτημα της ανάρτησης, που πρέπει να επιθεωρείται σε κάθε επισκευή. Είναι εξαιρετικά δύσκολο για τον μέσο αναβάτη, να καταλάβει πότε οι βαλβίδες έχουν πρόβλημα, αν δεν είναι εξαιρετικά έμπειρος. Για αυτό, αφήνουμε αυτή την δουλειά στον τεχνικό. Μια παραμορφωμένη, ταλαιπωρημένη ή κολλημένη βαλβίδα στο πιρούνι, μεταβάλλει σημαντικά την λειτουργία του, πάντα προς το χειρότερο. Ο έλεγχος και η αντικατάστασή τους είναι μέγιστης σημασίας, όταν το πιρούνι ανοιχτεί για επισκευή. Αν οι βαλβίδες μείνουν χωρίς φροντίδα, αλλάζουν τα χαρακτηριστικά απόσβεσης και η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας επηρεάζεται πολύ, θέτοντας σε κίνδυνο την σταθερότητα.



Όπως γίνεται λοιπόν σαφές, το πιρούνι αναλαμβάνει μια πολύ σημαντική δουλειά για την σταθερότητα της μοτοσυκλέτας, για αυτό δεν πρέπει ποτέ, να το παραμελείτε. Και φυσικά, είναι πρέπον να έχετε πάντα ελαστικό σε καλή κατάσταση, αλλά και φρένα που να λειτουργούν με ασφάλεια, για να ολοκληρωθεί ένα ορθό σύνολο οδηγικής συμπεριφοράς. Πολύ σημαντικό είναι να επισημάνουμε, ότι πάντα πρέπει να εμπιστευόμαστε την συντήρηση του πιρουνιού σε ειδικό τεχνικό, καθώς απαιτούνται ειδικά εργαλεία, ενώ τα πανίσχυρα ελατήρια του μπορούν να αποδειχθούν από επικίνδυνα έως θανάσιμα, για έναν άπειρο! Μην αποπειραθείτε λοιπόν, να επέμβετε εκεί μέσα μόνοι σας...

ΠΗΓΗ https://www.mototriti.gr
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Αφιέρωμα: Συντήρηση αμορτισέρ


Μια χαρακτηριστική περίπτωση διαρροής λαδιού από το πίσω αμορτισέρ: Προσέξτε πόσο...χάλια τα έχει κάνει το λάδι εκεί γύρω!

Αφού ασχοληθήκαμε ενδελεχώς με το πιρούνι, σήμερα θα μιλήσουμε για το αμορτισέρ και για τους λόγους που μπορεί ακόμη και να σκοτώσει, αν μείνει ασυντήρητο!

Πριν από λίγες ημέρες, ασχοληθήκαμε σε βάθος με το πιρούνι και τις ανάγκες συντήρησης του, σε ένα μεγάλο αφιέρωμα και επισημάναμε την μεγάλη σημασία της σωστής λειτουργίας του πιρουνιού. Σήμερα, στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος, θα μιλήσουμε για το αμορτισέρ, το οποίο είναι σαφώς πιο πολύπλοκο σε κατασκευή και λειτουργία, αλλά διέπεται από τις ίδιες αρχές.

Εδώ να θυμίσουμε για άλλη μια φορά, ότι μετά τα ελαστικά, οι αναρτήσεις είναι το σημαντικότερο στοιχείο μιας μοτοσυκλέτας, που της εξασφαλίζει την ασφαλή οδηγική συμπεριφορά, ανεξαρτήτως οδοστρώματος. Δυστυχώς, οι αναρτήσεις αποτελούν ένα από τα πιο παραμελημένα σε θέμα συντήρησης, τμήματα της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα, εδώ και πολλά χρόνια. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει. Όπως και ο κινητήρας και τα ελαστικά, οι αναρτήσεις χρειάζονται επίσης παρακολούθηση της συμπεριφοράς τους και συντήρησή τους. Το αμορτισέρ, ειδικά, λόγω της μεγάλης συνήθως αξιοπιστίας του, παραμελείται… εντελώς από τους αναβάτες, μέχρι την στιγμή που η πτώση στην απόδοση του θα φανεί πολύ έντονα, δημιουργώντας ακόμα και επικίνδυνες καταστάσεις απώλειας πρόσφυσης...

Το πίσω αμορτισέρ διαχειρίζεται πολύ μεγάλες δυνάμεις: Την ισχύ του κινητήρα και το βάρος φόρτωσης της μοτοσυκλέτας. Ειδικά σε καταστάσεις πίεσης, μεγάλων ταχυτήτων και σπορ οδήγησης, η καλή λειτουργία του αμορτισέρ γίνεται ακόμα πιο σημαντική. Με άλλα λόγια, όταν ο πίσω τροχός αναλαμβάνει δουλειά, το αμορτισέρ επωμίζεται όλο το έργο.

Ένα αμορτισέρ είναι συνήθως αρκετά πολύπλοκο στην κατασκευή. Τα «σωθικά» του, θυμίζουν έντονα τα cartridge των πιρουνιών τελευταίας τεχνολογίας. Μια βασική διαφορά των αμορτισέρ με τα πιρούνια είναι ότι τα πρώτα είναι διαρκώς υπό υψηλή πίεση, που δημιουργείται από άζωτο. Το αέριο φιλοξενείται είτε εντός του αμορτισέρ, είτε εξωτερικά, σε ειδικό για αυτό δοχείο.



Ποιος είναι ο λόγος που τα αμορτισέρ είναι πεπιεσμένα επί μονίμου βάσεως; Απλό: Η λειτουργία τους έχει τόσες πολλές διακυμάνσεις πίεσης και θερμοκρασίας, που αν δεν βρίσκονταν υπό καθεστώς συμπίεσης από το άζωτο, το λάδι στο εσωτερικό τους θα έβραζε από την θερμοκρασία και την εναλλαγή πίεσης πολύ γρήγορα, δημιουργώντας φυσαλίδες. Αποτέλεσμα, θα ήταν η εξαφάνιση της λειτουργίας του αμορτισέρ, που ξαφνικά θα γινόταν… σουμιές και η μοτοσυκλέτα θα έμενε στο έλεος του ελατηρίου.



Τι απαιτήσεις συντήρησης έχουν λοιπόν τα αμορτισέρ; Πολλές φορές, η κατασκευή τους δεν επιτρέπει το λύσιμό τους και έτσι, το αμορτισέρ αντικαθίσταται εξολοκλήρου. Συνήθως αυτά τα αμορτισέρ έχουν αρκετά μεγάλη περίοδο ζωής και πρέπει να αντικαθίστανται, όταν παρουσιάσουν σημάδια πτώσης απόδοσης, όπως μη ικανοποιητική απόσβεση, πλεύσεις, κοπανήματα και άλλα γνωστά συμπτώματα από κακή ανάρτηση. Ωστόσο, άμεσα πρέπει να αλλαχθεί ένα αμορτισέρ, αν παρουσιάζει διαρροή λαδιού ή αν αποδειχθεί ότι έχει στραβώσει, μετά από κάποια κακουχία.



Στο θέμα της διαρροής λαδιού, και τα αμορτισέρ έχουν τσιμούχες όπως και τα πιρούνια, που αποτρέπουν το λάδι να βγει προς τα έξω. Ωστόσο, λόγω και της πίεσης από το άζωτο, σε περίπτωση που η τσιμούχα «σκάσει», η διαρροή μπορεί να είναι πολύ πιο απότομη και επικίνδυνη, εκτοξεύοντας λάδι στο πίσω λάστιχο ή φρένο και καθιστώντας το αμορτισέρ άχρηστο και την μοτοσυκλέτα επικίνδυνη. Για αυτό, αμέσως μόλις αντιληφθούμε διαρροή από το αμορτισέρ, πρέπει να προβούμε σε επισκευή ή αντικατάστασή του.



Προσοχή στα αμορτισέρ με εξωτερικό δοχείο αζώτου, χρειάζεται και το δοχείο το ίδιο ή η σωλήνωση που το ενώνει με το σώμα του αμορτισέρ, αντίστοιχα. Αν υπάρχει κάποια διαρροή ή βλάβη σε οποιαδήποτε από τα δύο σημεία αυτά, πρέπει να προβούμε άμεσα στην αποκατάστασή τους. Τέλος, όσον αφορά το άζωτο, η πίεσή του πρέπει να είναι στο επίπεδο που ορίζει ο κατασκευαστής, κάτι το οποίο μπορεί να ελεγχθεί και να γεμιστεί σε ορισμένα αμορτισέρ μόνο.



Αν το αμορτισέρ είναι επισκευάσιμο και δεν απαιτεί αντικατάσταση, το λάδι του χρειάζεται περιοδική αντικατάσταση, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Μεγάλη προσοχή θέλει το ιξώδες του λαδιού, το οποίο πρέπει να συμφωνεί με τις προδιαγραφές, αλλά και να μην παραμεληθεί πολύ η αλλαγή του λαδιού μιας και η διαφορά στην απόδοση του αμορτισέρ θα είναι μεγάλη.

Οι βαλβίδες, οι τσιμούχες και οι γλίστρες στα αμορτισέρ, συνήθως βρίσκονται σε ένα ενιαίο εξάρτημα, το οποίο επιθεωρείται ή αλλάζεται όταν το αμορτισέρ λυθεί. Κάθε ένα από αυτά τα εξαρτήματα χρειάζεται την αντίστοιχη προσοχή και ενέργειες, καθώς ο τεχνίτης θα είναι αυτός που θα αξιολογήσει αν και τι, πρέπει να αλλαχθεί. Κάτι ακόμα που απασχολεί συχνά όσους συντηρούν αμορτισέρ ή αγωνίζονται σε χώμα, είναι ο «λυγισμένος» άξονας, αποτέλεσμα έντονου χτυπήματος και κακουχίας του αμορτισέρ. Σε μια τέτοια περίπτωση, η αντικατάστασή του είναι τις περισσότερες φορές μονόδρομος.



Το αμορτισέρ και η συντήρησή του μπορεί να ακούγονται εντελώς απρόσιτα, πολύπλοκα και ακριβά, ωστόσο η σημασία του αμορτισέρ είναι πολύ μεγάλη. Την διαφορά θα την καταλάβετε έντονα, αν οδηγείτε πολλές φορές με την μοτοσυκλέτα φορτωμένη, ή πιο γρήγορα, αφού το αμορτισέρ πρέπει να διαχειριστεί περισσότερες δυνάμεις.

Και μην ξεχνάτε: ΠΟΤΕ δεν πρέπει να ασχοληθείτε μόνοι σας με το αμορτισέρ, καθώς είναι εξαιρετικά επικίνδυνο, άπειρος άνθρωπος να επέμβει εκεί. Πάντα εμπιστευόμαστε ειδικό τεχνικό, ο οποίος γνωρίζει τα πάντα για την συντήρηση των αμορτισέρ και την ασφαλή αποσυναρμολόγηση τους…


ΠΗΓΗ https://www.mototriti.gr
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Κανω ενα κλικ πιο σκληρη την αναρτση,κανω ενα κλικ πθο *****η την προφορτιση.

Τι κερδιζω,τι χανω.
 

LAndreas

member
Δημοσιεύσεις
1.413
Ηλικία
60
Περιοχή
Ναουσαρα
Όνομα
Λειβαδιτης Ανδρεας
το ελατηριο ( προφορτιση ) κανει μια ταλαντωση ..... το ποσο γρηγορα θα το κανει εξαρταται απο την αποσβεση ..
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Αν κανω και τα δυο ταυτοχρονα τι κερδιζω τι χανω.
 

LAndreas

member
Δημοσιεύσεις
1.413
Ηλικία
60
Περιοχή
Ναουσαρα
Όνομα
Λειβαδιτης Ανδρεας
Πιο σφιχτή και πιο "ψηλη"' αναρτηση η οποία αν δεν έχει το σωστό sag,είναι λάθος
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.172
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Για track days και για Αυστραλεζικους δρόμους,για την πραγματικότητα τω επαρχιακών των δικων μας θέλεις άλλο set up..
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Κανω ενα κλικ πιο σκληρη την αναρτση,κανω ενα κλικ πθο *****η την προφορτιση.

Τι κερδιζω,τι χανω.

Για διαβασε λιγο εδω ;);)

ΡΥΘΜΙΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ
Το λεξικό των ρυθμίσεων

Η σωστή ρύθμιση των αναρτήσεων μιας μοτοσυκλέτας είναι πολύ σημαντική, όχι μόνο για την άνεση ή την σπορ συμπεριφορά της, αλλά κυρίως για την ασφάλειά μας. Οι περισσότεροι αναβάτες και κυρίως οι κάτοχοι σπορ μοτοσυκλετών, αναζητούν τον “γκουρού” που θα τους κάνει τις “μαγικές” ρυθμίσεις στη μοτοσυκλέτα τους, ενώ κάποιοι άλλοι αδιαφορούν τελείως ή δεν αγγίζουν τις εργοστασιακές ρυθμίσεις επειδή φοβούνται ότι δεν έχουν τις γνώσεις για κάτι τέτοιο. Ελπίζουμε ότι όταν θα ολοκληρώσετε την ανάγνωση αυτού του άρθρου, θα έχετε μάθει όσα χρειάζονται για να πιάσετε στα χέρια σας το κατσαβίδι και να σετάρετε τις αναρτήσεις της μοτοσυκλέτας σας μόνοι σας.



Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται να μάθετε είναι τί στο καλό κάνει η κάθε ρύθμιση και τι επιπτώσεις έχει στην συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας

ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΕΛΑΤΗΡΙΟΥ - Τι κάνει;

Μεταβάλλοντας την προφόρτιση ελατηρίου μεταβάλουμε ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΔΥΟ διαφορετικά πράγματα. Το πρώτο είναι εύκολα ορατό με το μάτι και είναι η απόσταση της μοτοσυκλέτας από την επιφάνεια του δρόμου. Το δεύτερο όμως είναι αόρατο και είναι το Sag. Ο λόγος για να αυξήσουμε ή να μειώσουμε την προφόρτιση του ελατηρίου είναι η αντίστοιχη αύξηση ή μείωση του φορτίου πάνω στην μοτοσυκλέτα (π.χ. δεύτερο άτομο, φορτωμένη για ταξίδι κ.τ.λ.). Σκοπός μας όταν ρυθμίζουμε την προφόρτιση είναι να διατηρήσουμε την απόσταση που είχε η μοτοσυκλέτα μας από το έδαφος (πίσω και εμπρός) όπως ήταν πριν την φορτώσουμε με πράγματα ή πριν κάτσει δεύτερο άτομο στην σέλα. Το όριο στο πόσο θα προφορτίσουμε το ελατήριο μας το βάζει το Sag.



To Sag είναι η διαδρομή των αναρτήσεων που καταναλώνεται από το βάρος της ίδιας της μοτοσυκλέτας πριν καβαλήσει άνθρωπος πάνω της. Με άλλα λόγια, αν ανασηκώσεις την ουρά της μοτοσυκλέτα σου στον αέρα για ένα, δύο ή τρεις πόντους θα δεις ότι ο πίσω τροχός συνεχίζει να ακουμπά στο έδαφος. Το ίδιο θα συμβεί και με τον εμπρός τροχό αν ανασηκώσεις το εμπρός μέρος της μοτοσυκλέτας. Οι on-off και Off-Road μοτοσυκλέτες έχουν πολύ μεγαλύτερο Sag από τους 2-3 πόντους των street μοτοσυκλετών. Αυτή η διαφορά οφείλεται διότι το Sag είναι απαραίτητο για την σταθερότητα της μοτοσυκλέτας όταν περνάει πάνω από ανωμαλίες. Όσο πιο ανώμαλη είναι η επιφάνεια του δρόμου (off-road οδήγηση, πολλά εξογκώματα στο δρόμο) τόσο μεγαλύτερο sag χρειαζόμαστε. Οπότε, αυξάνοντας την προφόρτιση ελατηρίου για να αποκτήσει ξανά η μοτοσυκλέτα μας την ίδια απόσταση από το έδαφος (εμπρός και πίσω) που είχε πριν την φορτώσουμε, προσέχουμε παράλληλα να διατηρήσουμε το sag στα επίπεδα που ήταν πριν. Ένα πολύ μικρό sag ή ακόμα χειρότερα ένα μηδενικό sag θα κάνει την μοτοσυκλέτα να συμπεριφέρεται σαν να μην έχει καθόλου αναρτήσεις όταν περνάει πάνω από ανωμαλίες και οι τροχοί θα χάνουν την επαφή τους με το οδόστρωμα, επηρεάζοντας την ευστάθεια και το συνολικό κράτημα της μοτοσυκλέτας.



ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ- Τι κάνει;

Η απόσβεση επαναφοράς είναι η δεύτερη πιο κοινή ρύθμιση που υπάρχει στις αναρτήσεις και δουλειά της είναι να ελέγχει την εκτόνωση του ελατηρίου μετά τη συμπίεση. Χοντρικά, διαχειρίζεται την ταχύτητα επιστροφής του τροχού στην αρχική του θέση μετά από την συμπίεσή του από ένα εξόγκωμα ή και από το φρενάρισμα στην περίπτωση της εμπρός ανάρτησης. Για την πίσω ανάρτηση, αν η απόσβεση επαναφοράς είναι πολύ χαλαρή και αφήνει το ελατήριο να ”τινάξει” απότομα πίσω στη θέση του τον τροχό, έχει ως αποτέλεσμα εμφάνιση ανεπιθύμητων ταλαντώσεων της ουράς, που μπορούν να μεταφερθούν μέσω του πλαισίου έως το τιμόνι και να γίνουν έντονα κουνήματα. Στην περίπτωση της εμπρός ανάρτησης, η απότομη επαναφορά μπορεί να προκαλέσει γλιστρήματα του εμπρός τροχού στην είσοδο της στροφής την στιγμή που χαλαρώνεις την δύναμη στην μανέτα του φρένου, καθώς τα λάστιχα σιχαίνονται τις απότομες μεταβολές δυνάμεων. Επίσης, λόγο της απότομης έκτασης του πιρουνιού μεταβάλλεται απότομα και η γεωμετρία της μοτοσυκλέτας εκείνη την στιγμή, με σύνηθες αποτέλεσμα να ανοίγει την τροχιά της, δυσκολεύοντάς την να στρίψει με κλειστές γραμμές και απαιτώντας να πλαγιάσεις περισσότερο την μοτοσυκλέτα .



Από την άλλη μεριά, μια υπερβολικά σφιχτή απόσβεση επαναφοράς, δεν επιτρέπει στους τροχούς να ακολουθήσουν την επιφάνεια του δρόμου, αφού δεν προλαβαίνουν να επιστρέψουν εγκαίρως στην θέση τους και να ετοιμαστούν να αντιμετωπίσουν την επόμενη ανωμαλία του δρόμου. Άρα, όσο περισσότερες ανωμαλίες έχει ο δρόμος, τόσο πιο γρήγορα πρέπει να επιστρέφουν οι τροχοί στην αρχική τους θέση μετά από κάθε ανωμαλία.

Εδώ πρέπει να προσθέσουμε, ότι η ρύθμιση της απόσβεσης επαναφοράς επηρεάζει από 10% έως 20% ΚΑΙ την απόσβεση συμπίεσης, αναλόγως της ποιότητας κατασκευής ή του σχεδιασμού των αναρτήσεών μας. Οπότε αν σφίξετε για παράδειγμα 5 κλικ την επαναφορά έχετε ταυτόχρονα σφίξει 1 με 2 κλικ ΚΑΙ την συμπίεση χωρίς καν να πειράξετε τις ρυθμίσεις της. Αυτός είναι και ο λόγος που στις πιο φτηνές αναρτήσεις με μία μόνο ρύθμιση, οι κατασκευαστές επιλέγουν εκείνη της απόσβεσης επαναφοράς και παραλείπουν της συμπίεσης.




ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ – Τι κάνει;
Η απόσβεση συμπίεσης ουσιαστικά επιβραδύνει την απότομη κίνηση των τροχών προς τα πάνω. Η χρησιμότητά της είναι κυρίως στο να ελέγξουμε τις μεταβολές των φορτίων που ασκούνται στις αναρτήσεις κατά την επιβράδυνση, την επιτάχυνση αλλά και μέσα στις στροφές (ιδιαίτερα στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, όπως ένα εσάκι σε μια πίστα κ.τ.λ.). Μία πολύ χαλαρή απόσβεση συμπίεσης στο πιρούνι θα κάνει την μοτοσυκλέτα να βουτάει απότομα στα δυνατά φρεναρίσματα με αποτέλεσμα να αποφορτίζεται ο πίσω τροχός, προκαλώντας αστάθεια. Επίσης, η χαλαρή απόσβεση συμπίεσης, αφήνει το πιρούνι να καταναλώσει μεγάλο μέρος της διαδρομής του στο φρενάρισμα, μην αφήνοντας επαρκή αποθέματα διαδρομής στην ανάρτηση για να αντιμετωπίσει ένα εξόγκωμα του δρόμου, όταν φρενάρουμε σε δρόμο με ανωμαλίες. Στην πίστα, η πολύ χαλαρή απόσβεση συμπίεσης μειώνει την αίσθηση ακρίβειας του εμπρός συστήματος όταν αλλάζεις απότομα κατεύθυνση μέσα σε ένα εσάκι. Οι επιπτώσεις στην πίσω ανάρτηση από μια χαλαρή απόσβεση συμπίεσης φαίνεται μέσα στη στροφή και στις απότομες αλλαγές πορείας, όπου η μοτοσυκλέτα μοιάζει σαν να “βουλιάζει” απότομα από την φυγόκεντρο και δείχνει σαν να καθυστερεί να ακολουθήσει το εμπρός τμήμα της μοτοσυκλέτας. Επίσης, η χαλαρή απόσβεση συμπίεσης, μειώνει την αίσθηση που μεταφέρει το πιρούνι στα χέρια του αναβάτη στις πολύ υψηλές ταχύτητες.


Στο άλλο άκρο,( δηλαδή όταν σφίξουμε υπερβολικά την απόσβεση συμπίεσης), δυσκολεύουμε την ανάρτηση να χρησιμοποιήσει όλη τη διαδρομή της και ταυτόχρονα μειώνουμε το κράτημα των ελαστικών στις στροφές! Όπως είπαμε πιο πάνω, τα ελαστικά σιχαίνονται να τους ασκούνται απότομες μεταβολές δυνάμεων. Μία από τις σημαντικές δουλειές που κάνουν οι αναρτήσεις, είναι να ομαλοποιούν την μεταφορά δυνάμεων από τις κινήσεις της μοτοσυκλέτας και του αναβάτη προς τα ελαστικά. Μια πολύ σφιχτή απόσβεση συμπίεσης δυσκολεύει αυτή την δουλειά των αναρτήσεων. Είναι ο συμβιβασμός που πρέπει να κάνεις μεταξύ ακρίβειας χειρισμών/αίσθησης με την απώλεια πρόσφυσης.



ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ

Εργοστασιακές ρυθμίσεις

Οι ρυθμίσεις των αναρτήσεων από τα εργοστάσια συνήθως είναι για αναβάτες 75 κιλών και ανάλογη της χρήσης της μοτοσυκλέτας και τις φιλοσοφίας της εκάστοτε ομάδας δοκιμαστών της εταιρείας. Πολλές φορές, οι μοτοσυκλέτες παραδίδονται στον πελάτη, ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΡΥΘΜΙΣΤΕΙ ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ όπως ορίζει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας. Άνοιξε το owner’s manual και ρύθμισε τις αναρτήσεις σου όπως λέει το εργοστάσιο, αυτό είναι το καλύτερο σημείο για να ξεκινήσεις. Αν δεν σε ικανοποιεί η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, τότε πάρε το κατσαβίδι και ξεκίνα τις αλλαγές, δοκιμάζοντας ΜΙΑ-ΜΙΑ ρύθμιση και κρατώντας σημειώσεις για το τι έκανες. Αν αλλάξεις μαζεμένες όλες τις ρυθμίσεις θα χάσεις την μπάλα…
 
Top Bottom