Αεροδυναμικοί ήχοι και ηχομόνωση. Προτάσεις και λύσεις

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Ας ξεκινήσω με ένα disclaimer. Τίποτα από τα παρακάτω δεν έγινε με επιστημονικές μεθόδους σε αεροτούνελ, προγράμματα autocad και μελέτες αεροδυναμικής. Όλα τα συμπεράσματα είναι εμπειρικά και είναι κυρίως υποκειμενικά. Επίσης οι μονάδες μέτρησης είναι δικές μου.

Αφού το βγάλαμε αυτό από την μέση, ξεκινάω.

Για κάποιον περίεργο λόγο οι Γιαπωνέζοι φτιάχνουν μηχανάκια για την γηραιά Ήπειρο και τον Νέο κόσμο με βάση Γιαπωνέζικα άνω ύψη. Φτιάχνουν τις στρητ μοτοσυκλέτες για να οδηγούνται άνετα από ανθρώπους 1.70-1.75 m και τις Ον Οφ για 1.80 m. Από εκεί και πάνω έχουν προνοήσει ο ελάχιστοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές με κάποια μοντέλα, και οι Ιάπωνες μόνο με κατασκευές τυπου Paneuropean και Goldwing.
Πρακτικά έχει μια λογική αυτό. Μελέτησαν τον μέσο όρο ύψους των ανθρώπων σε επιμέρους αγοραστικές κατηγορίες και έβγαλαν πόρισμα πως στατιστικά υπάρχει μεγαλύτερο κοινό σε αυτά τα ύψη από το να φροντίσουν για τους κάτω του 1.65 ή τους άνω του 1.95. Για αυτές τις δύο κατηγορίες που θα θέλουν ένα mainstream μηχανάκι στα μέτρα τους θα πρέπει να βρουν λύσεις του τύπου να σκάψουν την σέλα για να το κοντύνουν (οι μεν) ή να αυξήσουν την μετωπική επιφάνεια για καλύτερη ανεμοκάλυψη οι δε.

BikeWind.jpg

Μιας και μιλάμε για ανεμοκάλυψη εδώ, και μιας και προσεγγίζω την δεύτερη κατηγορία (των ψηλών) με 1.95 θα πιάσω να αναλύσω κάποια πράγματα για την αεροδυναμική των μοτοσυκλετών, όπως την ζω την τελευταία 25ετία. Υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή άγνοια σχετικά με το πρόβλημα αυτό σε μοτοσυκλέτες, που οι μέσου όρου ύψους άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν, επειδή θα πρέπει να το έχουν ζήσει.

Η αεροδυναμική λοιπόν είναι ένα μυστήριο πράγμα, όταν όλη η δόμηση της κατασκευής που καβαλάς έχει φτιαχτεί για κάποιον με μέγιστο ύψος 15-20 πόντους λιγότερο από εσένα. Αυτό επειδή σε μοτοσυκλέτες με φέρινγκ έχει ζώνες έντασης. Εξηγούμαι.

Αν ένας κοντός, ένας μέσου ύψους και ένας ψηλός οδηγήσουν ένα παπί ή ένα κλασικό μοντέλο ή ένα τσόπερ ή ένα ψευτοεντούρο χωρίς φέρινγκ, οι απόψεις τους θα είναι περίπου οι ίδιες (απλά οι πιο ογκώδεις θα νιώσουν περισσότερο την αντίσταση του αέρα, όμως όχι κάτι περισσότερο). Από άποψη ήχου, αν φοράνε το ίδιο κράνος, θα έχουν ακριβώς την ίδια ακουστική στα ίδια χιλιόμετρα. Αυτό είναι κάτι που το έχω ζήσει ο ίδιος σε πολλές μηχανές χωρίς φέρινγκ. Να πηγαίνω με 100 ή και 120 χλμ και ο αέρας να είναι απλός μια συνοδεία που υπενθυμίζει ότι κινείσαι.

7114_sized.jpg

Αντίθετα, με το ίδιο κράνος, σε μια μοτοσυκλέτα με φέρινγκ, ο αέρας μπορεί να είναι ενοχλητικός ακόμη και στα 80 χλμ/ώρα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο σχεδιασμός του φέρινγκ βρίσκεται εκεί για να καλύπτει ακριβώς την ομάδα μέσου όρου ύψους που είναι η πολυπληθέστερη στατιστικά. Τι πρόβλημα δημιουργείται όμως έτσι; Ο αέρας είναι υποχρεωμένος να φεύγει ροϊκά πάνω από το κεφάλι του αναβάτη στο 1.75-1.80, μόλις ανέβει ένας αναβάτης στο 1,95 σκάει ακριβώς πάνω στο κεφάλι του. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Επειδή είναι πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα σε μια γυμνή μηχανή χωρίς φέρινγκ ομοιόμορφα και πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα συγκεντρωμένο από όλη την μετωπική επιφάνεια της μοτοσυκλέτας να στέλνεται ακριβώς στο κράνος σου.

unnamed.jpg
images.jpg

Λύσεις υπάρχουν μεν, αλλά από εμπειρία θα πως πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε μεγάλο βαθμό, επειδή δεν είμαστε όλοι ίδιοι.


Πχ για ένα μοντέλο μπορεί να υπάρχουν στο εμπόριο 5 διαφορετικές ζελατίνες και άλλα 2-3 σπόιλερ. Θα πρέπει κάποιος να κάνει την επιλογή ζελατίνας, σε συνδυασμό με την επιλογή σπόιλερ, σε συνδυασμό με το ύψος του, σε συνδυασμό με το κράνος του (μιας και δεν κάνει ο κάθε τύπος κράνους για κάθε τυπο μοτοσυκλέτας).

Δεν θα το παίξω παντογνώστης, δεν υπάρχει universal λύση. Και δεν υπάρχει και λύση που να ικανοποιεί στο 100% έτοιμη από το εμπόριο. Θέλει ψάξιμο, δοκιμές και ξανα ψάξιμο. Παρακάτω αναφέρω κάποια βασικά βήματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να φέρει την μηχανή στα μέτρα του από άποψη ηχομόνωσης.

Η πρώτη κίνηση είναι να προσπαθήσει να κατευθύνει τον αέρα πάνω από το κεφάλι του. Θα πίστευε κανείς πως η καλύτερη λύση θα ήταν η αγορά aftermarket ζελατίνας, αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει. Μπορεί να βάλει την ζελατίνα που θα είναι ψηλότερη μεν, αλλά πάλι θα χτυπάει σε άσχημο σημείο του κεφαλιού. Σαν πρώτη κίνηση όμως θα προχωρήσω στην προτροπή ψηλότερης ζελατίνας. Είναι το σημείο πάνω στο οποίο θα χτίσει κάποιος

Σαν δεύτερη κίνηση (και συνήθως υποχρεωτική )είναι η αγορά ή κατασκευή σπόιλερ. Ακόμη και το πιο μικρό, σε μια λίγο πιο ορθή γωνία θα κόψει πολλά dB από τα αυτιά μας και θα κάνει το ταξίδι πιο ξεκούραστο. Τώρα, όσο πιο ψηλή η ζελατίνα (τόσο πιο πολλές οι ρυθμιζόμενες θέσεις του σπόιλερ).

LaminarLIP.jpg

Wirbelwind2.jpg


Τρίτο και εξίσου σημαντικό μέτρο θα βάλω τις ωτοασπίδες. Πολλοί θα πουν πολλά για το ποιοι τύποι είναι οι καλύτεροι (έχω κι εγώ την άποψη μου). Αυτό που θα τονίσω απλά είναι πως ότι και να επιλέξετε να διαλέξετε ωτοασπίδες που δεν θα σας πονάνε το αυτί μετά από 1-2 ώρες οδήγησης και κυρίως να μην μπλοκάρουν εντελώς τους θορύβους. Τεστάρετε με την κόρνα σας αν την ακούτε. Αν ναι, είστε οκ.


Τώρα, από εκει και πέρα μπαίνουμε σε πεδία πιο εξειδικευμένα.

Αέρας από κάτω από το κράνος. Αέρας από πλάι από το κράνος. Αέρας που στροβιλίζει στο tank bag. Αέρας που έρχεται από τα πλαινά του φέρινγκ λόγω σχεδίασης για κοντύτερους αναβάτες κλπ.

Εδώ θα πω τι δοκίμασα εγώ, μετά την υποχρεωτική τριάδα κινήσεων.

Πρώτα μόνωσα το κράνος σε όσα σημεία είχε αναμονές για ενδοεπικοινωνία. Σχεδόν όλα τα κράνη πλέον έχουν μια τέτοια πρόβλεψη και αφήνουν κενό χώρο που δεν ηχομονώνεται. Όποιος δεν έχει σκοπό λοιπόν να βάλει ενδοεπικοινωνία, καλό είναι έστω με βαμβάκι να μονώσει τον χώρο.

Επίσης τελευταία διάβασα πως μεγάλο ρόλο στον ήχο έχει η εισροή αέρα από κάτω από το κράνος. Οπότε στην τελευταία επιδιόρθωση του υποσιάγωνου, έβαλα σχεδόν το διπλάσιο δερματάκι και έφτασε να καλύπτει μέρος του λαιμού προς τα κάτω.



Τι διαπίστωσα λοιπόν μετά από εκτεταμένες δοκιμές με όλους τους πιθανούς παραπάνω συνδυασμούς; Θα τα βάλω με ποσοστό θορύβου (όχι απόλυτα νούμερα, αλλά σαν βάση μέτρησης μεταξύ τους για να πάρετε μια ιδέα. Δικό μου benchmark, δική μου υποκειμενική κριτική, ως προς το τι έφτανε στα αυτιά μου.

Διευκρίνιση: Όταν λέω για ενόχληση από αέρα δεν εννοώ την πίεση του αέρα στο σώμα μου. Εννοώ τον θόρυβο του αέρα στα αυτιά μου.

Διευκρίνιση 2: Οι ταχύτητες των δοκιμών σε μονάδες Θ είναι ταχύτητες γρήγορες αυτοκινητοδρόμων και ο νοών νοήτω. Η μονάδα Θ είναι δική μου επινόηση. Σε κάθε περίπτωση σύγκρισης δίνω μονάδα Θ πάντα στην ίδια υψηλή ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου και όχι σε ταχύτητες πχ 90-100 χλμ/ώρα. Δεν μέτρησα σε dB επειδή προφανώς δεν έχω εργαλείο μέτρησης σε dB αφενός, αφετέρου δε δεν με ενδιαφέρει να φανεί η απόλυτη τιμή ήχου και προστασίας (που εξάλλου είναι υποκειμενική ανα μοντέλο/άνθρωπο/κατασκευές/ευαισθησία), αλλά οι μεταξύ τους διαφορές με τις διάφορες κατασκευές. Αυτό μπορεί να γίνει με οποιαδήποτε μονάδα μέτρησης που θα μετράει σε ίδιες συνθήκες τις κατασκευές.

Διευκρίνιση 3: Μετρήσεις με bandit 650 μοντέλο με φέρινγκ

Διευκρίνιση 4 : Όπου χρησιμοποιήθηκαν ωτοασπίδες ήταν οι Alpine με το ισχυρό φίλτρο.

Διευκρίνιση 5: Σε περίπτωση που δεν έγινε σαφές όσες φορές αναφέρθηκε, τα παρακάτω είναι υποκειμενικές μετρήσεις από εμένα και σε στρητ μηχανή με φέρινγκ. Παρότι μπορούν να βρουν εφαρμογή ή κοινές εμπειρίες και λύσεις σε ανθρώπους άνω του 1.90-1.95 με στρητ μηχανές δεν σημαίνει πως απευθύνονται σε όλους ή έχουν σε όλους την ίδια εφαρμογή. Πάντως οι 1,90+ δώστε βάση.
 

Attachments

  • Madstad_airflow.jpg
    Madstad_airflow.jpg
    30,2 KB · Προβολές: 12
Τελευταία επεξεργασία:

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Βάση μέτρησης . Οδηγοί Θ=Θόρυβος

1Θ-20Θ πολύ ήσυχη οδήγηση (σε επικίνδυνο όριο να μην ακούς το περιβάλλον/κόρνες/κίνηση κλπ)

30Θ-50Θ ήσυχη οδήγηση (σε αυτό το φάσμα είναι η ζητούμενη προστασία)

50Θ-70Θ υποφερτή οδήγηση (μετά από 45 λεπτά με 1:30 ώρα η κούραση του αέρα αρχίζει να «χτίζει»)

70Θ-90Θ επίπονη οδήγηση (Μετά από 15-20 λεπτά οδήγησης η ενόχληση συσσωρεύεται και ανεβαίνει στην κατηγορία της ανυπόφορης οδήγησης)

90Θ-100Θ ανυπόφορη/αδύνατη οδήγηση (το παρατάς και γυρνάς με το ΚΤΕΛ)


Επιδόσεις:

-Μαμά ζελατίνα, χωρίς ωτοασπίδες, μονωμένο κράνος, χωρίς άλλο μέσο προστασίας 86Θ

-Μαμά ζελατίνα, με ωτοασπίδες , μονωμένο κράνος, χωρίς άλλο μέσο προστασίας 78Θ

-Μαμά ζελατίνα, με ωτοασπίδες. μονωμένο κράνος, σπόιλερ κλασικό του εμπορίου 70Θ

-Μαμά ζελατίνα, χωρίς ωτοασπίδες, μονωμένο κράνος, σπόιλερ κλασικό του εμπορίου 82Θ





-Givi ψηλή ζελατίνα, χωρίς ωτοασπίδες, μονωμένο κράνος, χωρίς άλλο μέσο προστασίας 89Θ

-Givi ψηλή ζελατίνα, με ωτοασπίδες , μονωμένο κράνος, χωρίς άλλο μέσο προστασίας 82Θ

-Givi ψηλή ζελατίνα, με ωτοασπίδες , μονωμένο κράνος, σπόιλερ κλασικό του εμπορίου 62Θ

-Givi ψηλή ζελατίνα, χωρίς ωτοασπίδες , μονωμένο κράνος, σπόιλερ κλασικό του εμπορίου 65Θ

-Givi ψηλή ζελατίνα, με ωτοασπίδες , μονωμένο κράνος, σπόιλερ ιδιοκατασκευή 44Θ

-Givi ψηλή ζελατίνα, χωρίς ωτοασπίδες , μονωμένο κράνος, σπόιλερ ιδιοκατασκευή 58Θ



Παραπάνω θα διαπιστώσετε κάποιες περίεργες μετρήσεις. Πως είναι δυνατόν πχ με την κοντή μαμά ζελατίνα να έχει κάποιος λιγότερο θόρυβο από ότι με την ψηλή. Όλα έχουν να κάνουν με το που θα σκάσει η ροή του αέρα στον αναβάτη. Με την μαμα ζελατίνα μεγάλο μέρος σκάει στο στήθος και όχι στο κεφάλι. Με κάθε αφτερμάρκετ παίζουν πάρα πολλοί παράγοντες ρόλο και γι’ αυτό χρειάζεται το σπόιλερ για να κατευθύνεται η ροή του αέρα.

Με κάποια άφτερ μάρκετ ζελατίνα κάποιος πχ στο 1.87 μπορεί να μην χρειάζεται καν σποίλερ επειδή η ροή του αέρα θα περνάει ακριβώς πάνω από το κράνος του, την ίδια στιγμή που ένας στο 1,94 θα τρώει όλη αυτή την ροή στο μέτωπο και θα γίνεται το κεφάλι του κουδούνι.

Πάντα ένα σπόιλερ είναι ελαφρώς πιο χρήσιμο από μια ζελατίνα, επειδή ακριβώς κατευθύνει την ροή του αέρα εκει που θέλουμε να την διώξουμε.

Επίσης (και αυτό είναι πολύ σημαντικό), δημιουργεί κανάλι υποπίεσης που ελαττώνει ή εκμηδενίζει τους στροβιλισμούς. Χωρίς ένα σωστό κανάλι υποπίεσης, όσο μεγαλύτερη ζελατίνα βάζουμε η οποία είναι ενιαία, τόσο περισσότερους στροβιλισμούς, άρα και θόρυβο, έχουμε.
Madstad_airflow.jpg



Όλα αυτά όμως έρχονται με μειονεκτήματα. Καλά τα σπόιλερ και οι ψηλές ζελατίνες, αλλά τι χάνουμε; Πρώτον χάνουμε τελική ταχύτητα. Όσο μεγαλώνει η μετωπική επιφάνεια της μηχανής τόσο μεγαλώνει και η αεροδυναμική της αντίσταση και τόσο περισσότερο προσπάθεια χρειάζεται για να ανέβουν τα χλμ. Επίσης πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με την δομική ακεραιότητα του συνόλου. Στην ουσία έχουμε τοποθετήσει ένα πλαστικό να τρώει αέρα με πολλά χλμ/ώρα και πρέπει να φροντίσουμε να μην μας έρθει στο κεφάλι.

Ιδανικά με σπόιλερ καλό είναι οι ταχύτητες να μην ξεπερνάνε κατά 2-3 δεκάδες τα άνω νόμιμα όρια. Είναι άλλωστε αρκετό για ένα άνετο ταξίδι. Στις περισσότερες κατασκευές είναι και δομικά εφικτό να αντέξουν άνετα σε τέτοια χλμ. Όποιοι θέλουν να ταξιδεύουν με 200+ καλύτερα να ξεχάσουν τα σπόιλερ.

Tip: Όσοι ψηλοί πάτε σε λύση κάποιου σπόιλερ πάνω σε άφτερ μάρκετ ζελατίνα, προσέξτε η άφτερμάρκετ να είναι όσο το δυνατόν πιο χοντρό το πλέξιγκλας της. Είναι το σημείο που κάνει την διαφορά. Επίσης το σπόιλερ πρέπει να είναι από εξίσου χοντρό υλικό. Κατασκευές με πλέξι 2 χιλιοστών από ζελατινά κράνους πχ, δεν είναι ιδανικές όσο ανεβαίνουν τα χλμ.



Τέλος το άλλο σημείο που φρόντισα να μονώσω (και επίτηδες το άφησα τελευταίο στην αναφορά μου) είναι το υποσιάγωνο. Υπερδιπλασίασα το μέγεθος του και τώρα έρχεται και αγκαλιάζει όλο το μπροστινό μέρος του κράνους στον λαιμό. Το συνδυάζω (όπως φορούσα πάντα) με μια μπαλακλάβα για τον λαιμό.

Εδώ θα σταθώ και θα πω πως με την κάλυψη του δεν είδα διαφορά στον ήχο. Πιθανόν είναι η μορφή της μοτοσυκλέτας τέτοια που δεν στροβιλίζει αέρας από κάτω. Πιθανόν να παίζει ρόλο το tank bag που έχω ή το κράνος που έχω. Πάντως στον ήχο δεν μου έκανε καμία μετρήσιμη διαφορά. Έκανε όμως τρελή διαφορά στην προστασία του λαιμού. Εδώ πάνω στα βόρεια έχουμε περισσότερο κρύο από ότι ζέστη, ακόμη και τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικά τα πρωινά και τα βράδια ακόμη και με μπαλακλάβα νιώθεις τον αέρα να χτυπάει τον λαιμό και αν είσαι λίγο ευαίσθητος στις αμυγδαλές πχ μπορεί ακόμη και να κρυολογήσεις. Η πατέντα με το εκτεταμένο υποσιάγωνο μπλοκάρει τον αέρα και και σε συνδυασμό με μια μπαλακλάβα το κράνος παίρνει πλέον αέρα μονο από τους αεραγωγούς (το οποίο κατάλαβα να λειτουργεί πρώτη φορά μετά από τόσα χρόνια που έχω το κράνος, αφού έκλεισα το υποσιάγωνο). Καλή φάση!

Τελευταίο άφησα στην άκρη έναν άλλο παράγοντα που μπορεί να φέρει εντελώς διαφορετικές μετρήσεις. Την χρήση σφραγιστικών ωτοασπίδων. Οι Alpine ως γνωστόν έχουν φίλτρα που επιτρέπουν κάποιους θορύβους να περνάνε για σωστή ηχητική παρουσίαση του περιβάλλοντα χώρου. Υπάρχουν όμως και οι σφουγγαρένιες, οι κέρινες, οι σιλικονούχες που πλάθονται, οι οποίες χρησιμοποιούνται κυρίως στον ύπνο ή σε θορυβώδη εργασία. Εχω δοκιμάσει όλους τους τύπους και όλοι σχεδόν είναι περισσότερο ηχομονωτικοί από τις alpine. Ειδικά οι σιλικονούχες που πλάθονται δεν ενοχλούν καθόλου το αυτί και κόβουν σχεδόν τα πάντα (χρησιμοποιώ τις MED). Κάποιος με πραγματικά μεγάλο πρόβλημα ακοής μπορεί να πάει και σε μια τέτοια λύση και να αποκλείσει εντελώς όλους σχεδόν τους ήχους (με την όποια επικινδυνότητα αυτό συντρέχει).



Ερωτήσεις και τυχόν παρατηρήσεις, ελεύθερα.
 
Τελευταία επεξεργασία:

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
Αποστολή μπράβο σου για την παρουσίαση σου και για τις όσες μετρήσεις έκανες και μας τις ανελυσες.

Είναι όντως πολλοί οι παράγοντες και υπάρχει "υποκειμενικότητα" στο θέμα αυτό μιας και υπάρχουν πολύ σημαντικές αλλαγές παραμέτρων για τον καθένα μας (ύψος, μοτοσυκλέτα, ανοχή στον θόρυβο) αλλά χάρη στην ανάλυση σου δινεις έναν καλό οδηγό προκειμένου να ξέρει από πού να ξεκινήσει να ψάχνεται οποίος έχει ενοχλήσεις από τον θόρυβο του αέρα στο κράνος.

Αναρωτιέμαι αν υπάρχει περίπτωση να παίζει ρόλο και ένα ρούχο που μπορεί να φοράμε (και κυρίως αναφέρομαι στο μπουφάν) ..
Σκέψου ένα υφασμάτινο μπουφάν που είναι σχετικά φαρδύ και κάνει πτυχές καθώς είμαστε καθισμενοι στη μηχανή σε σχέση με ένα δερμάτινο που έχει απόλυτη εφαρμογή πανω μας...
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Αποστολή μπράβο σου για την παρουσίαση σου και για τις όσες μετρήσεις έκανες και μας τις ανελυσες.

Είναι όντως πολλοί οι παράγοντες και υπάρχει "υποκειμενικότητα" στο θέμα αυτό μιας και υπάρχουν πολύ σημαντικές αλλαγές παραμέτρων για τον καθένα μας (ύψος, μοτοσυκλέτα, ανοχή στον θόρυβο) αλλά χάρη στην ανάλυση σου δινεις έναν καλό οδηγό προκειμένου να ξέρει από πού να ξεκινήσει να ψάχνεται οποίος έχει ενοχλήσεις από τον θόρυβο του αέρα στο κράνος.

Αναρωτιέμαι αν υπάρχει περίπτωση να παίζει ρόλο και ένα ρούχο που μπορεί να φοράμε (και κυρίως αναφέρομαι στο μπουφάν) ..
Σκέψου ένα υφασμάτινο μπουφάν που είναι σχετικά φαρδύ και κάνει πτυχές καθώς είμαστε καθισμενοι στη μηχανή σε σχέση με ένα δερμάτινο που έχει απόλυτη εφαρμογή πανω μας...

Οποιοδήποτε ρούχο όταν είμαστε επάνω στην μηχανή πρέπει να είναι σφιχτό επάνω μας και όχι χαλαρό. Αλλιώς μπαίνει αέρας από μανίκια, από πλάτη, από λαιμό, που ναι μεν μπορεί να μην επηρρεάζει τον ήχο, αλλά είναι ενοχλητικός και πιθανόν να οδηγήσει σε άλλα προβλήματα αν είμαστε ιδρωμένοι και δεν το δώσουμε σημασία (ψύξη).
Ο σελάς που έφτιαξε την σέλα μου έχει σταματήσει να οδηγάει εδώ και κάποια χρόνια ακριβώς λόγω ψύξης. Ήταν μηχανόβιος της εποχής του μηδενικού εξοπλισμού (στην καλύτερη fly μπουφάν και στην χειρότερη γυμνη πλάτη και το φανελάκι στον σβέρκο σε SS μηχανή). Από τις συνεχόμενες ψύξεις, έχει κάνει πλέον φυσαλίδες στα πλευρά του που σε κάθε κρύωμα που θα φάει λίγο παραπάνω του κόβουν την ανάσα και ο γιατρός του έκοψε τελείως τις μηχανές. Και είναι μόλις στα 50+ του.
 

karad-geo

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.552
Ηλικία
47
Περιοχή
ΑΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
HONDA Varadero 1000cc MK2
Όνομα
ΚΑΡΑΔΗΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Ας ξεκινήσω με ένα disclaimer. Τίποτα από τα παρακάτω δεν έγινε με επιστημονικές μεθόδους σε αεροτούνελ, προγράμματα autocad και μελέτες αεροδυναμικής. Όλα τα συμπεράσματα είναι εμπειρικά και είναι κυρίως υποκειμενικά. Επίσης οι μονάδες μέτρησης είναι δικές μου.

Αφού το βγάλαμε αυτό από την μέση, ξεκινάω.

Για κάποιον περίεργο λόγο οι Γιαπωνέζοι φτιάχνουν μηχανάκια για την γηραιά Ήπειρο και τον Νέο κόσμο με βάση Γιαπωνέζικα άνω ύψη. Φτιάχνουν τις στρητ μοτοσυκλέτες για να οδηγούνται άνετα από ανθρώπους 1.70-1.75 m και τις Ον Οφ για 1.80 m. Από εκεί και πάνω έχουν προνοήσει ο ελάχιστοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές με κάποια μοντέλα, και οι Ιάπωνες μόνο με κατασκευές τυπου Paneuropean και Goldwing.
Πρακτικά έχει μια λογική αυτό. Μελέτησαν τον μέσο όρο ύψους των ανθρώπων σε επιμέρους αγοραστικές κατηγορίες και έβγαλαν πόρισμα πως στατιστικά υπάρχει μεγαλύτερο κοινό σε αυτά τα ύψη από το να φροντίσουν για τους κάτω του 1.65 ή τους άνω του 1.95. Για αυτές τις δύο κατηγορίες που θα θέλουν ένα mainstream μηχανάκι στα μέτρα τους θα πρέπει να βρουν λύσεις του τύπου να σκάψουν την σέλα για να το κοντύνουν (οι μεν) ή να αυξήσουν την μετωπική επιφάνεια για καλύτερη ανεμοκάλυψη οι δε.

View attachment 17809

Μιας και μιλάμε για ανεμοκάλυψη εδώ, και μιας και προσεγγίζω την δεύτερη κατηγορία (των ψηλών) με 1.95 θα πιάσω να αναλύσω κάποια πράγματα για την αεροδυναμική των μοτοσυκλετών, όπως την ζω την τελευταία 25ετία. Υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή άγνοια σχετικά με το πρόβλημα αυτό σε μοτοσυκλέτες, που οι μέσου όρου ύψους άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν, επειδή θα πρέπει να το έχουν ζήσει.

Η αεροδυναμική λοιπόν είναι ένα μυστήριο πράγμα, όταν όλη η δόμηση της κατασκευής που καβαλάς έχει φτιαχτεί για κάποιον με μέγιστο ύψος 15-20 πόντους λιγότερο από εσένα. Αυτό επειδή σε μοτοσυκλέτες με φέρινγκ έχει ζώνες έντασης. Εξηγούμαι.

Αν ένας κοντός, ένας μέσου ύψους και ένας ψηλός οδηγήσουν ένα παπί ή ένα κλασικό μοντέλο ή ένα τσόπερ ή ένα ψευτοεντούρο χωρίς φέρινγκ, οι απόψεις τους θα είναι περίπου οι ίδιες (απλά οι πιο ογκώδεις θα νιώσουν περισσότερο την αντίσταση του αέρα, όμως όχι κάτι περισσότερο). Από άποψη ήχου, αν φοράνε το ίδιο κράνος, θα έχουν ακριβώς την ίδια ακουστική στα ίδια χιλιόμετρα. Αυτό είναι κάτι που το έχω ζήσει ο ίδιος σε πολλές μηχανές χωρίς φέρινγκ. Να πηγαίνω με 100 ή και 120 χλμ και ο αέρας να είναι απλός μια συνοδεία που υπενθυμίζει ότι κινείσαι.

View attachment 17810

Αντίθετα, με το ίδιο κράνος, σε μια μοτοσυκλέτα με φέρινγκ, ο αέρας μπορεί να είναι ενοχλητικός ακόμη και στα 80 χλμ/ώρα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο σχεδιασμός του φέρινγκ βρίσκεται εκεί για να καλύπτει ακριβώς την ομάδα μέσου όρου ύψους που είναι η πολυπληθέστερη στατιστικά. Τι πρόβλημα δημιουργείται όμως έτσι; Ο αέρας είναι υποχρεωμένος να φεύγει ροϊκά πάνω από το κεφάλι του αναβάτη στο 1.75-1.80, μόλις ανέβει ένας αναβάτης στο 1,95 σκάει ακριβώς πάνω στο κεφάλι του. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Επειδή είναι πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα σε μια γυμνή μηχανή χωρίς φέρινγκ ομοιόμορφα και πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα συγκεντρωμένο από όλη την μετωπική επιφάνεια της μοτοσυκλέτας να στέλνεται ακριβώς στο κράνος σου.

View attachment 17811
View attachment 17812

Λύσεις υπάρχουν μεν, αλλά από εμπειρία θα πως πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε μεγάλο βαθμό, επειδή δεν είμαστε όλοι ίδιοι.


Πχ για ένα μοντέλο μπορεί να υπάρχουν στο εμπόριο 5 διαφορετικές ζελατίνες και άλλα 2-3 σπόιλερ. Θα πρέπει κάποιος να κάνει την επιλογή ζελατίνας, σε συνδυασμό με την επιλογή σπόιλερ, σε συνδυασμό με το ύψος του, σε συνδυασμό με το κράνος του (μιας και δεν κάνει ο κάθε τύπος κράνους για κάθε τυπο μοτοσυκλέτας).

Δεν θα το παίξω παντογνώστης, δεν υπάρχει universal λύση. Και δεν υπάρχει και λύση που να ικανοποιεί στο 100% έτοιμη από το εμπόριο. Θέλει ψάξιμο, δοκιμές και ξανα ψάξιμο. Παρακάτω αναφέρω κάποια βασικά βήματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να φέρει την μηχανή στα μέτρα του από άποψη ηχομόνωσης.

Η πρώτη κίνηση είναι να προσπαθήσει να κατευθύνει τον αέρα πάνω από το κεφάλι του. Θα πίστευε κανείς πως η καλύτερη λύση θα ήταν η αγορά aftermarket ζελατίνας, αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει. Μπορεί να βάλει την ζελατίνα που θα είναι ψηλότερη μεν, αλλά πάλι θα χτυπάει σε άσχημο σημείο του κεφαλιού. Σαν πρώτη κίνηση όμως θα προχωρήσω στην προτροπή ψηλότερης ζελατίνας. Είναι το σημείο πάνω στο οποίο θα χτίσει κάποιος

Σαν δεύτερη κίνηση (και συνήθως υποχρεωτική )είναι η αγορά ή κατασκευή σπόιλερ. Ακόμη και το πιο μικρό, σε μια λίγο πιο ορθή γωνία θα κόψει πολλά dB από τα αυτιά μας και θα κάνει το ταξίδι πιο ξεκούραστο. Τώρα, όσο πιο ψηλή η ζελατίνα (τόσο πιο πολλές οι ρυθμιζόμενες θέσεις του σπόιλερ).

View attachment 17813

View attachment 17814


Τρίτο και εξίσου σημαντικό μέτρο θα βάλω τις ωτοασπίδες. Πολλοί θα πουν πολλά για το ποιοι τύποι είναι οι καλύτεροι (έχω κι εγώ την άποψη μου). Αυτό που θα τονίσω απλά είναι πως ότι και να επιλέξετε να διαλέξετε ωτοασπίδες που δεν θα σας πονάνε το αυτί μετά από 1-2 ώρες οδήγησης και κυρίως να μην μπλοκάρουν εντελώς τους θορύβους. Τεστάρετε με την κόρνα σας αν την ακούτε. Αν ναι, είστε οκ.


Τώρα, από εκει και πέρα μπαίνουμε σε πεδία πιο εξειδικευμένα.

Αέρας από κάτω από το κράνος. Αέρας από πλάι από το κράνος. Αέρας που στροβιλίζει στο tank bag. Αέρας που έρχεται από τα πλαινά του φέρινγκ λόγω σχεδίασης για κοντύτερους αναβάτες κλπ.

Εδώ θα πω τι δοκίμασα εγώ, μετά την υποχρεωτική τριάδα κινήσεων.

Πρώτα μόνωσα το κράνος σε όσα σημεία είχε αναμονές για ενδοεπικοινωνία. Σχεδόν όλα τα κράνη πλέον έχουν μια τέτοια πρόβλεψη και αφήνουν κενό χώρο που δεν ηχομονώνεται. Όποιος δεν έχει σκοπό λοιπόν να βάλει ενδοεπικοινωνία, καλό είναι έστω με βαμβάκι να μονώσει τον χώρο.

Επίσης τελευταία διάβασα πως μεγάλο ρόλο στον ήχο έχει η εισροή αέρα από κάτω από το κράνος. Οπότε στην τελευταία επιδιόρθωση του υποσιάγωνου, έβαλα σχεδόν το διπλάσιο δερματάκι και έφτασε να καλύπτει μέρος του λαιμού προς τα κάτω.



Τι διαπίστωσα λοιπόν μετά από εκτεταμένες δοκιμές με όλους τους πιθανούς παραπάνω συνδυασμούς; Θα τα βάλω με ποσοστό θορύβου (όχι απόλυτα νούμερα, αλλά σαν βάση μέτρησης μεταξύ τους για να πάρετε μια ιδέα. Δικό μου benchmark, δική μου υποκειμενική κριτική, ως προς το τι έφτανε στα αυτιά μου.

Διευκρίνιση: Όταν λέω για ενόχληση από αέρα δεν εννοώ την πίεση του αέρα στο σώμα μου. Εννοώ τον θόρυβο του αέρα στα αυτιά μου.

Διευκρίνιση 2: Οι ταχύτητες των δοκιμών σε μονάδες Θ είναι ταχύτητες γρήγορες αυτοκινητοδρόμων και ο νοών νοήτω. Η μονάδα Θ είναι δική μου επινόηση. Σε κάθε περίπτωση σύγκρισης δίνω μονάδα Θ πάντα στην ίδια υψηλή ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου και όχι σε ταχύτητες πχ 90-100 χλμ/ώρα. Δεν μέτρησα σε dB επειδή προφανώς δεν έχω εργαλείο μέτρησης σε dB αφενός, αφετέρου δε δεν με ενδιαφέρει να φανεί η απόλυτη τιμή ήχου και προστασίας (που εξάλλου είναι υποκειμενική ανα μοντέλο/άνθρωπο/κατασκευές/ευαισθησία), αλλά οι μεταξύ τους διαφορές με τις διάφορες κατασκευές. Αυτό μπορεί να γίνει με οποιαδήποτε μονάδα μέτρησης που θα μετράει σε ίδιες συνθήκες τις κατασκευές.

Διευκρίνιση 3: Μετρήσεις με bandit 650 μοντέλο με φέρινγκ

Διευκρίνιση 4 : Όπου χρησιμοποιήθηκαν ωτοασπίδες ήταν οι Alpine με το ισχυρό φίλτρο.

Διευκρίνιση 4: Σε περίπτωση που δεν έγινε σαφές όσες φορές αναφέρθηκε, τα παρακάτω είναι υποκειμενικές μετρήσεις από εμένα και σε στρητ μηχανή με φέρινγκ. Παρότι μπορούν να βρουν εφαρμογή ή κοινές εμπειρίες και λύσεις σε ανθρώπους άνω του 1.90-1.95 με στρητ μηχανές δεν σημαίνει πως απευθύνονται σε όλους ή έχουν σε όλους την ίδια εφαρμογή. Πάντως οι 1,90+ δώστε βάση.
Μπράβο!!!


Good postGood postGood post
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
Οποιοδήποτε ρούχο όταν είμαστε επάνω στην μηχανή πρέπει να είναι σφιχτό επάνω μας και όχι χαλαρό. Αλλιώς μπαίνει αέρας από μανίκια, από πλάτη, από λαιμό, που ναι μεν μπορεί να μην επηρρεάζει τον ήχο, αλλά είναι ενοχλητικός και πιθανόν να οδηγήσει σε άλλα προβλήματα αν είμαστε ιδρωμένοι και δεν το δώσουμε σημασία (ψύξη).
Ο σελάς που έφτιαξε την σέλα μου έχει σταματήσει να οδηγάει εδώ και κάποια χρόνια ακριβώς λόγω ψύξης. Ήταν μηχανόβιος της εποχής του μηδενικού εξοπλισμού (στην καλύτερη fly μπουφάν και στην χειρότερη γυμνη πλάτη και το φανελάκι στον σβέρκο σε SS μηχανή). Από τις συνεχόμενες ψύξεις, έχει κάνει πλέον φυσαλίδες στα πλευρά του που σε κάθε κρύωμα που θα φάει λίγο παραπάνω του κόβουν την ανάσα και ο γιατρός του έκοψε τελείως τις μηχανές. Και είναι μόλις στα 50+ του.

Εντάξει ρε φίλε. Δε μιλάω για τόσο κακη εφαρμογή... Αλλά οπωσδήποτε το δερμάτινο είναι πιο "πανοπλία"...

Φυσαλίδες;;;;; cdefghigcdefghigcdefghigcdefghigcdefghig υπάρχει τέτοιο πράγμα;; :-( κρίμα!!
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Φυσαλίδες;;;;; cdefghigcdefghigcdefghigcdefghigcdefghig υπάρχει τέτοιο πράγμα;; :-( κρίμα!!

Αυτή την λέξη συγκράτησα απο αυτά που μου είπε. Τώρα κάποιος γιατρός ίσως μπορεί να μας διαφωτίσει περισσότερο για το τι ακριβώς είναι αυτό.
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
Αυτή την λέξη συγκράτησα απο αυτά που μου είπε. Τώρα κάποιος γιατρός ίσως μπορεί να μας διαφωτίσει περισσότερο για το τι ακριβώς είναι αυτό.
Καλά..το θέμα μας τώρα δεν είναι αυτό, αλλά ο θόρυβος στο κράνος. Και με ενδιαφέρει εξίσου με τις ψύξεις μου... :-P
 

Coyote

member
Δημοσιεύσεις
866
Μοτοσυκλέτα
Βαρκαντέρο
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Αθήνα

Αυτή εδώ η εικόνα μου δίνει την εντύπωση πως αν δημιουργήσεις ένα κενό ανάμεσα στην ζελατίνα και την μηχανή θα έχεις αποτελέσματα. Σε μένα είναι εύκολο και δεν θα είναι άσχημο να το κάνω τοποθετώντας λαστιχάκια βρύσης στις 4 βίδες που έχει και να δημιουργήσω 1cm κενό ανάμεσα. Θα το δοκιμάσω και θα ενημερώσω.
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Αυτή εδώ η εικόνα μου δίνει την εντύπωση πως αν δημιουργήσεις ένα κενό ανάμεσα στην ζελατίνα και την μηχανή θα έχεις αποτελέσματα. Σε μένα είναι εύκολο και δεν θα είναι άσχημο να το κάνω τοποθετώντας λαστιχάκια βρύσης στις 4 βίδες που έχει και να δημιουργήσω 1cm κενό ανάμεσα. Θα το δοκιμάσω και θα ενημερώσω.

Οποιαδήποτες μορφής υποπίεση δημιουργηθεί, νομίζω θα είναι ευεργετική.

Παλιότερα σε transalp είχα κάνει το εξής. Είχα κάνει δύο τομές στην ζελατίνα χαμηλά, ώστε να προσομοιώνει μια άφτερ του εμπορίου που είχα δει, αλλά δεν έβγαινε σε τόσο ψηλή.
Είχα αποτέλεσμα.
 

Coyote

member
Δημοσιεύσεις
866
Μοτοσυκλέτα
Βαρκαντέρο
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Αθήνα
Το σκέφτηκα και γω αλλά δεν είμαι τόσο τολμηρός, για βαραντέρο μιλάμε και έχω δει τις τομές στις mra ermax calsci κλπ ... όλες σχεδόν έχουν εκτός από τις givi.

Η ουσία είναι να μην δημιουργείται υποπίεση πίσω από την ζελατίνα από ό,τι κατάλαβα.
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.


Αυτό στο λέω πως κάνει πραγματικά δουλειά!
Το έχω δει και σε Βαραντέρο, και σε Vstrom σε λειτουργία. Υπάρχει διαφορά με το να υπάρχει μονο η κανονική ζελατίνα.

Αλλά συνηθως είναι αρκετά τσιμπημένες τέτοιες κατασκευές
 
N

notakos600

Guest
Αναλυτικοτατος και κατατοπιστικοτατος όπως πάντα.
Στο γυμνό xj6 έπαιξα για πολύ καιρό με μια ζελατίνα universal puig στο ύψος της κοιλιάς. Ήταν τέλεια στα πολλά όταν εσκυβα, στα λίγα όμως δεν παλευόταν ο θόρυβος της.
Η επόμενη puig ήταν ύψους 45+cm.
Έπρεπε να οδηγώ κοιτώντας από μέσα της, κάτι που απεχθάνομαι.
Ξαναγύρισε στο ράφι.
Πλέον μόνο με εφαρμοστό μπουφάν, κράνος shoei και γυμνό όπως γεννήθηκε.
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.500
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Αναλυτικοτατος και κατατοπιστικοτατος όπως πάντα.
Στο γυμνό xj6 έπαιξα για πολύ καιρό με μια ζελατίνα universal puig στο ύψος της κοιλιάς. Ήταν τέλεια στα πολλά όταν εσκυβα, στα λίγα όμως δεν παλευόταν ο θόρυβος της.
Η επόμενη puig ήταν ύψους 45+cm.
Έπρεπε να οδηγώ κοιτώντας από μέσα της, κάτι που απεχθάνομαι.
Ξαναγύρισε στο ράφι.
Πλέον μόνο με εφαρμοστό μπουφάν, κράνος shoei και γυμνό όπως γεννήθηκε.

Πολλες φορες δημιουργουμε οι ιδιοι προβληματα φορωντας λαθος ρουχα,η σε λαθος νουμερα.

Το εφαρμοστο δερματινο οτι καλυτερο για οσους το αντεχουν.
 

Coyote

member
Δημοσιεύσεις
866
Μοτοσυκλέτα
Βαρκαντέρο
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Αθήνα
Παιδιά με βάλατε σε μπρίζες και δεν έχω πρόβλημα με θόρυβο στροβιλισμούς κλπ και βλέπω πάνω από την ζελατίνα (την έχω στην πιο χαμηλή θέση). Πήγα να βάλω αποστάτες χωρίς λόγο και σκέφτηκα αυτό που λέει ο Πάνος από πάνω... ρε μπας και γίνει χειρότερο; (τελείως ήσυχο μηχανάκι δεν υπάρχει) Δεν το πείραξα.
 

Coyote

member
Δημοσιεύσεις
866
Μοτοσυκλέτα
Βαρκαντέρο
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Αθήνα
τώρα σας μαθαίνω... Του Καρανταγή είναι MRA με το φρυδάκι πακέτο με την ζελατίνα.
 

karad-geo

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.552
Ηλικία
47
Περιοχή
ΑΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
HONDA Varadero 1000cc MK2
Όνομα
ΚΑΡΑΔΗΜΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
τώρα σας μαθαίνω... Του Καρανταγή είναι MRA με το φρυδάκι πακέτο με την ζελατίνα.
Τάσο, η Δική μου είναι της er-max!
Την είχε ο Προηγούμενος που την πήρα!

Είναι χωρίς φρυδάκι.. μονοκόμματη.
Την Έχω στην τελευταία σκάλα για να κάνει δουλειά!!
 
Top Bottom