Drake Ramore
Μαθουσάλας member
- Δημοσιεύσεις
- 10.891
- Όνομα
- .
Ας ξεκινήσω με ένα disclaimer. Τίποτα από τα παρακάτω δεν έγινε με επιστημονικές μεθόδους σε αεροτούνελ, προγράμματα autocad και μελέτες αεροδυναμικής. Όλα τα συμπεράσματα είναι εμπειρικά και είναι κυρίως υποκειμενικά. Επίσης οι μονάδες μέτρησης είναι δικές μου.
Αφού το βγάλαμε αυτό από την μέση, ξεκινάω.
Για κάποιον περίεργο λόγο οι Γιαπωνέζοι φτιάχνουν μηχανάκια για την γηραιά Ήπειρο και τον Νέο κόσμο με βάση Γιαπωνέζικα άνω ύψη. Φτιάχνουν τις στρητ μοτοσυκλέτες για να οδηγούνται άνετα από ανθρώπους 1.70-1.75 m και τις Ον Οφ για 1.80 m. Από εκεί και πάνω έχουν προνοήσει ο ελάχιστοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές με κάποια μοντέλα, και οι Ιάπωνες μόνο με κατασκευές τυπου Paneuropean και Goldwing.
Πρακτικά έχει μια λογική αυτό. Μελέτησαν τον μέσο όρο ύψους των ανθρώπων σε επιμέρους αγοραστικές κατηγορίες και έβγαλαν πόρισμα πως στατιστικά υπάρχει μεγαλύτερο κοινό σε αυτά τα ύψη από το να φροντίσουν για τους κάτω του 1.65 ή τους άνω του 1.95. Για αυτές τις δύο κατηγορίες που θα θέλουν ένα mainstream μηχανάκι στα μέτρα τους θα πρέπει να βρουν λύσεις του τύπου να σκάψουν την σέλα για να το κοντύνουν (οι μεν) ή να αυξήσουν την μετωπική επιφάνεια για καλύτερη ανεμοκάλυψη οι δε.
Μιας και μιλάμε για ανεμοκάλυψη εδώ, και μιας και προσεγγίζω την δεύτερη κατηγορία (των ψηλών) με 1.95 θα πιάσω να αναλύσω κάποια πράγματα για την αεροδυναμική των μοτοσυκλετών, όπως την ζω την τελευταία 25ετία. Υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή άγνοια σχετικά με το πρόβλημα αυτό σε μοτοσυκλέτες, που οι μέσου όρου ύψους άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν, επειδή θα πρέπει να το έχουν ζήσει.
Η αεροδυναμική λοιπόν είναι ένα μυστήριο πράγμα, όταν όλη η δόμηση της κατασκευής που καβαλάς έχει φτιαχτεί για κάποιον με μέγιστο ύψος 15-20 πόντους λιγότερο από εσένα. Αυτό επειδή σε μοτοσυκλέτες με φέρινγκ έχει ζώνες έντασης. Εξηγούμαι.
Αν ένας κοντός, ένας μέσου ύψους και ένας ψηλός οδηγήσουν ένα παπί ή ένα κλασικό μοντέλο ή ένα τσόπερ ή ένα ψευτοεντούρο χωρίς φέρινγκ, οι απόψεις τους θα είναι περίπου οι ίδιες (απλά οι πιο ογκώδεις θα νιώσουν περισσότερο την αντίσταση του αέρα, όμως όχι κάτι περισσότερο). Από άποψη ήχου, αν φοράνε το ίδιο κράνος, θα έχουν ακριβώς την ίδια ακουστική στα ίδια χιλιόμετρα. Αυτό είναι κάτι που το έχω ζήσει ο ίδιος σε πολλές μηχανές χωρίς φέρινγκ. Να πηγαίνω με 100 ή και 120 χλμ και ο αέρας να είναι απλός μια συνοδεία που υπενθυμίζει ότι κινείσαι.
Αντίθετα, με το ίδιο κράνος, σε μια μοτοσυκλέτα με φέρινγκ, ο αέρας μπορεί να είναι ενοχλητικός ακόμη και στα 80 χλμ/ώρα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο σχεδιασμός του φέρινγκ βρίσκεται εκεί για να καλύπτει ακριβώς την ομάδα μέσου όρου ύψους που είναι η πολυπληθέστερη στατιστικά. Τι πρόβλημα δημιουργείται όμως έτσι; Ο αέρας είναι υποχρεωμένος να φεύγει ροϊκά πάνω από το κεφάλι του αναβάτη στο 1.75-1.80, μόλις ανέβει ένας αναβάτης στο 1,95 σκάει ακριβώς πάνω στο κεφάλι του. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Επειδή είναι πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα σε μια γυμνή μηχανή χωρίς φέρινγκ ομοιόμορφα και πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα συγκεντρωμένο από όλη την μετωπική επιφάνεια της μοτοσυκλέτας να στέλνεται ακριβώς στο κράνος σου.
Λύσεις υπάρχουν μεν, αλλά από εμπειρία θα πως πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε μεγάλο βαθμό, επειδή δεν είμαστε όλοι ίδιοι.
Πχ για ένα μοντέλο μπορεί να υπάρχουν στο εμπόριο 5 διαφορετικές ζελατίνες και άλλα 2-3 σπόιλερ. Θα πρέπει κάποιος να κάνει την επιλογή ζελατίνας, σε συνδυασμό με την επιλογή σπόιλερ, σε συνδυασμό με το ύψος του, σε συνδυασμό με το κράνος του (μιας και δεν κάνει ο κάθε τύπος κράνους για κάθε τυπο μοτοσυκλέτας).
Δεν θα το παίξω παντογνώστης, δεν υπάρχει universal λύση. Και δεν υπάρχει και λύση που να ικανοποιεί στο 100% έτοιμη από το εμπόριο. Θέλει ψάξιμο, δοκιμές και ξανα ψάξιμο. Παρακάτω αναφέρω κάποια βασικά βήματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να φέρει την μηχανή στα μέτρα του από άποψη ηχομόνωσης.
Η πρώτη κίνηση είναι να προσπαθήσει να κατευθύνει τον αέρα πάνω από το κεφάλι του. Θα πίστευε κανείς πως η καλύτερη λύση θα ήταν η αγορά aftermarket ζελατίνας, αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει. Μπορεί να βάλει την ζελατίνα που θα είναι ψηλότερη μεν, αλλά πάλι θα χτυπάει σε άσχημο σημείο του κεφαλιού. Σαν πρώτη κίνηση όμως θα προχωρήσω στην προτροπή ψηλότερης ζελατίνας. Είναι το σημείο πάνω στο οποίο θα χτίσει κάποιος
Σαν δεύτερη κίνηση (και συνήθως υποχρεωτική )είναι η αγορά ή κατασκευή σπόιλερ. Ακόμη και το πιο μικρό, σε μια λίγο πιο ορθή γωνία θα κόψει πολλά dB από τα αυτιά μας και θα κάνει το ταξίδι πιο ξεκούραστο. Τώρα, όσο πιο ψηλή η ζελατίνα (τόσο πιο πολλές οι ρυθμιζόμενες θέσεις του σπόιλερ).
Τρίτο και εξίσου σημαντικό μέτρο θα βάλω τις ωτοασπίδες. Πολλοί θα πουν πολλά για το ποιοι τύποι είναι οι καλύτεροι (έχω κι εγώ την άποψη μου). Αυτό που θα τονίσω απλά είναι πως ότι και να επιλέξετε να διαλέξετε ωτοασπίδες που δεν θα σας πονάνε το αυτί μετά από 1-2 ώρες οδήγησης και κυρίως να μην μπλοκάρουν εντελώς τους θορύβους. Τεστάρετε με την κόρνα σας αν την ακούτε. Αν ναι, είστε οκ.
Τώρα, από εκει και πέρα μπαίνουμε σε πεδία πιο εξειδικευμένα.
Αέρας από κάτω από το κράνος. Αέρας από πλάι από το κράνος. Αέρας που στροβιλίζει στο tank bag. Αέρας που έρχεται από τα πλαινά του φέρινγκ λόγω σχεδίασης για κοντύτερους αναβάτες κλπ.
Εδώ θα πω τι δοκίμασα εγώ, μετά την υποχρεωτική τριάδα κινήσεων.
Πρώτα μόνωσα το κράνος σε όσα σημεία είχε αναμονές για ενδοεπικοινωνία. Σχεδόν όλα τα κράνη πλέον έχουν μια τέτοια πρόβλεψη και αφήνουν κενό χώρο που δεν ηχομονώνεται. Όποιος δεν έχει σκοπό λοιπόν να βάλει ενδοεπικοινωνία, καλό είναι έστω με βαμβάκι να μονώσει τον χώρο.
Επίσης τελευταία διάβασα πως μεγάλο ρόλο στον ήχο έχει η εισροή αέρα από κάτω από το κράνος. Οπότε στην τελευταία επιδιόρθωση του υποσιάγωνου, έβαλα σχεδόν το διπλάσιο δερματάκι και έφτασε να καλύπτει μέρος του λαιμού προς τα κάτω.
Τι διαπίστωσα λοιπόν μετά από εκτεταμένες δοκιμές με όλους τους πιθανούς παραπάνω συνδυασμούς; Θα τα βάλω με ποσοστό θορύβου (όχι απόλυτα νούμερα, αλλά σαν βάση μέτρησης μεταξύ τους για να πάρετε μια ιδέα. Δικό μου benchmark, δική μου υποκειμενική κριτική, ως προς το τι έφτανε στα αυτιά μου.
Διευκρίνιση: Όταν λέω για ενόχληση από αέρα δεν εννοώ την πίεση του αέρα στο σώμα μου. Εννοώ τον θόρυβο του αέρα στα αυτιά μου.
Διευκρίνιση 2: Οι ταχύτητες των δοκιμών σε μονάδες Θ είναι ταχύτητες γρήγορες αυτοκινητοδρόμων και ο νοών νοήτω. Η μονάδα Θ είναι δική μου επινόηση. Σε κάθε περίπτωση σύγκρισης δίνω μονάδα Θ πάντα στην ίδια υψηλή ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου και όχι σε ταχύτητες πχ 90-100 χλμ/ώρα. Δεν μέτρησα σε dB επειδή προφανώς δεν έχω εργαλείο μέτρησης σε dB αφενός, αφετέρου δε δεν με ενδιαφέρει να φανεί η απόλυτη τιμή ήχου και προστασίας (που εξάλλου είναι υποκειμενική ανα μοντέλο/άνθρωπο/κατασκευές/ευαισθησία), αλλά οι μεταξύ τους διαφορές με τις διάφορες κατασκευές. Αυτό μπορεί να γίνει με οποιαδήποτε μονάδα μέτρησης που θα μετράει σε ίδιες συνθήκες τις κατασκευές.
Διευκρίνιση 3: Μετρήσεις με bandit 650 μοντέλο με φέρινγκ
Διευκρίνιση 4 : Όπου χρησιμοποιήθηκαν ωτοασπίδες ήταν οι Alpine με το ισχυρό φίλτρο.
Διευκρίνιση 5: Σε περίπτωση που δεν έγινε σαφές όσες φορές αναφέρθηκε, τα παρακάτω είναι υποκειμενικές μετρήσεις από εμένα και σε στρητ μηχανή με φέρινγκ. Παρότι μπορούν να βρουν εφαρμογή ή κοινές εμπειρίες και λύσεις σε ανθρώπους άνω του 1.90-1.95 με στρητ μηχανές δεν σημαίνει πως απευθύνονται σε όλους ή έχουν σε όλους την ίδια εφαρμογή. Πάντως οι 1,90+ δώστε βάση.
Αφού το βγάλαμε αυτό από την μέση, ξεκινάω.
Για κάποιον περίεργο λόγο οι Γιαπωνέζοι φτιάχνουν μηχανάκια για την γηραιά Ήπειρο και τον Νέο κόσμο με βάση Γιαπωνέζικα άνω ύψη. Φτιάχνουν τις στρητ μοτοσυκλέτες για να οδηγούνται άνετα από ανθρώπους 1.70-1.75 m και τις Ον Οφ για 1.80 m. Από εκεί και πάνω έχουν προνοήσει ο ελάχιστοι Ευρωπαίοι κατασκευαστές με κάποια μοντέλα, και οι Ιάπωνες μόνο με κατασκευές τυπου Paneuropean και Goldwing.
Πρακτικά έχει μια λογική αυτό. Μελέτησαν τον μέσο όρο ύψους των ανθρώπων σε επιμέρους αγοραστικές κατηγορίες και έβγαλαν πόρισμα πως στατιστικά υπάρχει μεγαλύτερο κοινό σε αυτά τα ύψη από το να φροντίσουν για τους κάτω του 1.65 ή τους άνω του 1.95. Για αυτές τις δύο κατηγορίες που θα θέλουν ένα mainstream μηχανάκι στα μέτρα τους θα πρέπει να βρουν λύσεις του τύπου να σκάψουν την σέλα για να το κοντύνουν (οι μεν) ή να αυξήσουν την μετωπική επιφάνεια για καλύτερη ανεμοκάλυψη οι δε.
Μιας και μιλάμε για ανεμοκάλυψη εδώ, και μιας και προσεγγίζω την δεύτερη κατηγορία (των ψηλών) με 1.95 θα πιάσω να αναλύσω κάποια πράγματα για την αεροδυναμική των μοτοσυκλετών, όπως την ζω την τελευταία 25ετία. Υπάρχουν κάποιες παρανοήσεις ή άγνοια σχετικά με το πρόβλημα αυτό σε μοτοσυκλέτες, που οι μέσου όρου ύψους άνθρωποι δεν μπορούν να καταλάβουν, επειδή θα πρέπει να το έχουν ζήσει.
Η αεροδυναμική λοιπόν είναι ένα μυστήριο πράγμα, όταν όλη η δόμηση της κατασκευής που καβαλάς έχει φτιαχτεί για κάποιον με μέγιστο ύψος 15-20 πόντους λιγότερο από εσένα. Αυτό επειδή σε μοτοσυκλέτες με φέρινγκ έχει ζώνες έντασης. Εξηγούμαι.
Αν ένας κοντός, ένας μέσου ύψους και ένας ψηλός οδηγήσουν ένα παπί ή ένα κλασικό μοντέλο ή ένα τσόπερ ή ένα ψευτοεντούρο χωρίς φέρινγκ, οι απόψεις τους θα είναι περίπου οι ίδιες (απλά οι πιο ογκώδεις θα νιώσουν περισσότερο την αντίσταση του αέρα, όμως όχι κάτι περισσότερο). Από άποψη ήχου, αν φοράνε το ίδιο κράνος, θα έχουν ακριβώς την ίδια ακουστική στα ίδια χιλιόμετρα. Αυτό είναι κάτι που το έχω ζήσει ο ίδιος σε πολλές μηχανές χωρίς φέρινγκ. Να πηγαίνω με 100 ή και 120 χλμ και ο αέρας να είναι απλός μια συνοδεία που υπενθυμίζει ότι κινείσαι.
Αντίθετα, με το ίδιο κράνος, σε μια μοτοσυκλέτα με φέρινγκ, ο αέρας μπορεί να είναι ενοχλητικός ακόμη και στα 80 χλμ/ώρα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο σχεδιασμός του φέρινγκ βρίσκεται εκεί για να καλύπτει ακριβώς την ομάδα μέσου όρου ύψους που είναι η πολυπληθέστερη στατιστικά. Τι πρόβλημα δημιουργείται όμως έτσι; Ο αέρας είναι υποχρεωμένος να φεύγει ροϊκά πάνω από το κεφάλι του αναβάτη στο 1.75-1.80, μόλις ανέβει ένας αναβάτης στο 1,95 σκάει ακριβώς πάνω στο κεφάλι του. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Επειδή είναι πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα σε μια γυμνή μηχανή χωρίς φέρινγκ ομοιόμορφα και πολύ διαφορετικό να τρως τον αέρα συγκεντρωμένο από όλη την μετωπική επιφάνεια της μοτοσυκλέτας να στέλνεται ακριβώς στο κράνος σου.
Λύσεις υπάρχουν μεν, αλλά από εμπειρία θα πως πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε μεγάλο βαθμό, επειδή δεν είμαστε όλοι ίδιοι.
Πχ για ένα μοντέλο μπορεί να υπάρχουν στο εμπόριο 5 διαφορετικές ζελατίνες και άλλα 2-3 σπόιλερ. Θα πρέπει κάποιος να κάνει την επιλογή ζελατίνας, σε συνδυασμό με την επιλογή σπόιλερ, σε συνδυασμό με το ύψος του, σε συνδυασμό με το κράνος του (μιας και δεν κάνει ο κάθε τύπος κράνους για κάθε τυπο μοτοσυκλέτας).
Δεν θα το παίξω παντογνώστης, δεν υπάρχει universal λύση. Και δεν υπάρχει και λύση που να ικανοποιεί στο 100% έτοιμη από το εμπόριο. Θέλει ψάξιμο, δοκιμές και ξανα ψάξιμο. Παρακάτω αναφέρω κάποια βασικά βήματα που μπορεί να κάνει κάποιος για να φέρει την μηχανή στα μέτρα του από άποψη ηχομόνωσης.
Η πρώτη κίνηση είναι να προσπαθήσει να κατευθύνει τον αέρα πάνω από το κεφάλι του. Θα πίστευε κανείς πως η καλύτερη λύση θα ήταν η αγορά aftermarket ζελατίνας, αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει. Μπορεί να βάλει την ζελατίνα που θα είναι ψηλότερη μεν, αλλά πάλι θα χτυπάει σε άσχημο σημείο του κεφαλιού. Σαν πρώτη κίνηση όμως θα προχωρήσω στην προτροπή ψηλότερης ζελατίνας. Είναι το σημείο πάνω στο οποίο θα χτίσει κάποιος
Σαν δεύτερη κίνηση (και συνήθως υποχρεωτική )είναι η αγορά ή κατασκευή σπόιλερ. Ακόμη και το πιο μικρό, σε μια λίγο πιο ορθή γωνία θα κόψει πολλά dB από τα αυτιά μας και θα κάνει το ταξίδι πιο ξεκούραστο. Τώρα, όσο πιο ψηλή η ζελατίνα (τόσο πιο πολλές οι ρυθμιζόμενες θέσεις του σπόιλερ).
Τρίτο και εξίσου σημαντικό μέτρο θα βάλω τις ωτοασπίδες. Πολλοί θα πουν πολλά για το ποιοι τύποι είναι οι καλύτεροι (έχω κι εγώ την άποψη μου). Αυτό που θα τονίσω απλά είναι πως ότι και να επιλέξετε να διαλέξετε ωτοασπίδες που δεν θα σας πονάνε το αυτί μετά από 1-2 ώρες οδήγησης και κυρίως να μην μπλοκάρουν εντελώς τους θορύβους. Τεστάρετε με την κόρνα σας αν την ακούτε. Αν ναι, είστε οκ.
Τώρα, από εκει και πέρα μπαίνουμε σε πεδία πιο εξειδικευμένα.
Αέρας από κάτω από το κράνος. Αέρας από πλάι από το κράνος. Αέρας που στροβιλίζει στο tank bag. Αέρας που έρχεται από τα πλαινά του φέρινγκ λόγω σχεδίασης για κοντύτερους αναβάτες κλπ.
Εδώ θα πω τι δοκίμασα εγώ, μετά την υποχρεωτική τριάδα κινήσεων.
Πρώτα μόνωσα το κράνος σε όσα σημεία είχε αναμονές για ενδοεπικοινωνία. Σχεδόν όλα τα κράνη πλέον έχουν μια τέτοια πρόβλεψη και αφήνουν κενό χώρο που δεν ηχομονώνεται. Όποιος δεν έχει σκοπό λοιπόν να βάλει ενδοεπικοινωνία, καλό είναι έστω με βαμβάκι να μονώσει τον χώρο.
Επίσης τελευταία διάβασα πως μεγάλο ρόλο στον ήχο έχει η εισροή αέρα από κάτω από το κράνος. Οπότε στην τελευταία επιδιόρθωση του υποσιάγωνου, έβαλα σχεδόν το διπλάσιο δερματάκι και έφτασε να καλύπτει μέρος του λαιμού προς τα κάτω.
Τι διαπίστωσα λοιπόν μετά από εκτεταμένες δοκιμές με όλους τους πιθανούς παραπάνω συνδυασμούς; Θα τα βάλω με ποσοστό θορύβου (όχι απόλυτα νούμερα, αλλά σαν βάση μέτρησης μεταξύ τους για να πάρετε μια ιδέα. Δικό μου benchmark, δική μου υποκειμενική κριτική, ως προς το τι έφτανε στα αυτιά μου.
Διευκρίνιση: Όταν λέω για ενόχληση από αέρα δεν εννοώ την πίεση του αέρα στο σώμα μου. Εννοώ τον θόρυβο του αέρα στα αυτιά μου.
Διευκρίνιση 2: Οι ταχύτητες των δοκιμών σε μονάδες Θ είναι ταχύτητες γρήγορες αυτοκινητοδρόμων και ο νοών νοήτω. Η μονάδα Θ είναι δική μου επινόηση. Σε κάθε περίπτωση σύγκρισης δίνω μονάδα Θ πάντα στην ίδια υψηλή ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου και όχι σε ταχύτητες πχ 90-100 χλμ/ώρα. Δεν μέτρησα σε dB επειδή προφανώς δεν έχω εργαλείο μέτρησης σε dB αφενός, αφετέρου δε δεν με ενδιαφέρει να φανεί η απόλυτη τιμή ήχου και προστασίας (που εξάλλου είναι υποκειμενική ανα μοντέλο/άνθρωπο/κατασκευές/ευαισθησία), αλλά οι μεταξύ τους διαφορές με τις διάφορες κατασκευές. Αυτό μπορεί να γίνει με οποιαδήποτε μονάδα μέτρησης που θα μετράει σε ίδιες συνθήκες τις κατασκευές.
Διευκρίνιση 3: Μετρήσεις με bandit 650 μοντέλο με φέρινγκ
Διευκρίνιση 4 : Όπου χρησιμοποιήθηκαν ωτοασπίδες ήταν οι Alpine με το ισχυρό φίλτρο.
Διευκρίνιση 5: Σε περίπτωση που δεν έγινε σαφές όσες φορές αναφέρθηκε, τα παρακάτω είναι υποκειμενικές μετρήσεις από εμένα και σε στρητ μηχανή με φέρινγκ. Παρότι μπορούν να βρουν εφαρμογή ή κοινές εμπειρίες και λύσεις σε ανθρώπους άνω του 1.90-1.95 με στρητ μηχανές δεν σημαίνει πως απευθύνονται σε όλους ή έχουν σε όλους την ίδια εφαρμογή. Πάντως οι 1,90+ δώστε βάση.
Attachments
Τελευταία επεξεργασία: