Μέρα 1η [Θεσσαλονίκη – Τίρανα] 665 χλμ, 9h10m.
Μέσω της Εγνατίας Οδού έφτασα σύντομα στην Ηγουμενίτσα και από εκεί επιλέχθηκε μια διαδρομή παράλληλη της ακτογραμμής με κατεύθυνση αρχικά για την περιοχή της Χειμάρρας, μια λωρίδα γης μήκους 20 και πλάτους 5 περίπου χλμ., που ορίζεται από το Ιόνιο Πέλαγος στα νοτιοδυτικά και τα ύψους 2000 μέτρων Κεραύνια Όρη (Λογγάρα - Llogara) στα βορειοανατολικά. Η οροσειρά αυτή κατά την αρχαιότητα ήταν το όριο του ελληνικού κόσμου καθώς αποτελούσε το όριο μεταξύ των Ελληνικών φύλων της Ηπείρου και των Ιλλυρικών φύλων. Στην περιοχή των Κεραυνίων ήταν εγκατεστημένοι οι Χάονες και νοτιότερα οι Θεσπρωτοί. Στους πρόποδες τους βρίσκονταν οι πόλεις των Χαόνων: Φοινίκη, Χιμαίρα, Εκατόμπεδον, Πάνορμος και Ογχησμός (βλ. Στράβωνος «Γεωγραφία», βιβλιο IV).
Ιδιαίτερα με ενδιέφερε να επισκεφτώ το Ενετικό Κάστρο στον κόλπο του Porto Palermo.
Συχνά αναφέρεται ως Κάστρο του Αλή Πασά, όμως οποιοσδήποτε με ελάχιστες ιστορικές γνώσεις μπορεί να διακρίνει ξεκάθαρα το βενετικό σχεδιασμό στην κατασκευή του συγκεκριμένου οχυρωματικού έργου. Τέλος, το Porto Palermo υπήρξε η αρχαία ελληνική πόλη – λιμάνι Πανόρμος, που εξυπηρετούσε την περιτειχισμένη πόλη Χειμάρρα. Πιθανότερα, η Πάνορμος μετονομάστηκε κατά τη Βυζαντινή περίοδο από τους Σικελούς της πόλης Παλέρμο ως Porto Palermo, δεδομένου ότι και το αρχικό όνομα της σικελικής πόλης Παλέρμο ήταν επίσης Πάνορμος. Σχετικά παραθέτει η
wiki.
[
Σημείωση:
Οι εναέριες λήψεις του Κάστρου που ακολουθούν, προέρχονται, κατόπιν αδείας, από τον προσωπικό λογαριασμό της Lana Sator στο Instagram. Πρόκειται για τον αγαπημένο μου λογαριασμό που σχετίζεται με το χώρο του εγκατειλλημένου και της αστικής αισθητικής].
Στον κόλπο του Porto Palermo βρίσκεται επίσης ακόμη ένα «κρυμμένο», αλλά διάσημο απομεινάρι της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, η υποβρύχια βάση του Αλβανικού Ναυτικού, περισσότερο γνωστή ως «Porto Palermo Tunnel». Κατασκευάστηκε το 1969, την περίοδο της Σοσιαλιστικής Λαϊκής Δημοκρατίας της Αλβανίας, κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας του ηγέτη Enver Hoxha, ενώ ακόμη και σήμερα η περιοχή βρίσκεται υπό στρατιωτικό περιορισμό.
Για κάποιους θεωρείται βάση για ταχύπλοα σκάφη άμυνας, μικρής εμβέλειας, ενώ άλλες πηγές υποστηρίζουν ότι πρόκειται για τη βάση των τεσσάρων σοβιετικών υποβρυχίων «project-613», γνωστά στη Δύση ως «whiskey-class». Κατά την wiki «o ναύσταθμος Pasha Liman, στην Αυλώνα ήταν η μόνη σοβιετική βάση στη Μεσόγειο τη δεκαετία του 1950. Γύρω από αυτήν δημιουργήθηκε επεισόδιο μεταξύ των Σοβιετικών και των Αλβανών το 1961, όταν η Αλβανία βγήκε απροειδοποίητα από το σύμφωνο της Βαρσοβίας και έτσι ουσιαστικά όχι μόνο απαγόρευσε τη χρήση της βάσης στους Σοβιετικούς, οι οποίοι είχαν κάνει μεγάλες επενδύσεις σε αυτήν, αλλά παράλληλα κατάσχεσε 4 σοβιετικά υποβρύχια». Αυτά αποσύρθηκαν το 1998, ενώ η αλήθεια σχετικά με τη χρήση της βάσης μπορεί να βρεθεί μόνο σε στρατιωτικά αρχεία.
Μερικές ακόμη λήψεις της
Lana Sator από την πρώην ναυτική βάση.
Στάση για φαγητό στη Χειμάρρα.
Συνέχεια της διαδρομής με το διάσημο πέρασμα Llogara, που διασχίζει το ομώνυμο Εθνικό Πάρκο.
Πανόραμα περίπου στα 650 μ. από το επίπεδο της θάλασσας, σε κάτι που αρχικά έμοιαζε με ένα μισοτελειωμένο κτήριο, στην πραγματικότητα όμως ήταν απλά η κορυφή ενός Command Bunker.
Η είσοδος στο τούνελ που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το κτήριο ήταν ανοιχτή και για λίγο σκέφτηκα να ελέγξω το εσωτερικό, όμως ο καιρός άλλαξε δραματικά και σε λίγες στιγμές βρέθηκα στην καρδιά μιας πυκνής ομίχλης.