esel
Μαθουσάλας member
- Δημοσιεύσεις
- 17.187
- Περιοχή
- μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
- Μοτοσυκλέτα
- BMW GS1200 ADV LC
- Όνομα
- Στελιος Τζιανετοπουλος
- Περιοχή
- μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Από ένα υπόστεγο στη Σλοβενία οι εξατμίσεις του Igor Akrapovic κυριαρχούν τώρα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Σε μόλις 15 χρόνια οι Akrapovic που ξεκίνησαν από ένα υπόστεγο ενός άνδρα έφτασαν στο νούμερο 1 παγκοσμίως για οδηγούς αγώνων αλλά και για οδηγούς ευχαρίστησης. Η ιστορία του οραματιστή Igor Akrapovic:
Ο Igor δεν ήταν αυτό που λέμε από «φτωχή οικογένεια». Δούλευε στο εργοστάσιο του πατέρα του φτιάχνοντας πλαστικά προϊόντα με έκχυση, ενώ στον ελεύθερο χρόνο του έβγαζε κινητήρες και τους ρύθμιζε, τους έφτιαχνε για δική του ευχαρίστηση αλλά και για τους φίλους του. Αυτά όλα στα τέλη της δεκαετίας του 80’. Κι ενώ ασχολούνταν για πάρτη του αλλά και για τους φίλους του με εξελίξεις μοτέρ και επισκευές και ρυθμίσεις διαπίστωσε ότι τα πάντα ήταν διαθέσιμα για τους κινητήρες εκτός από συστήματα καυσαερίων καλής απόδοσης που μπορούν να προσφέρουν μεγάλα πλεονεκτήματα απόδοσης. Από αυτήν την διαπίστωση αλλά και από χόμπυ δημιούργησε την εταιρεία του. «Απλά είμαι τυχερός που έκανα το χόμπυ μου μια επικερδή δουλειά» παραδέχεται ο Igor. « Αυτό το μέρος της δουλειάς με τους κινητήρες μου αρέσει και βρίσκω τρομερή ευχαρίστηση».
Όμως ο Igor κατάφερε επίσης να συγκεντρώσει μια ομάδα ανθρώπων (176 στην τελευταία καταμέτρηση) που του επιτρέπει να κάνει ό,τι κάνει απλά καλύτερα. «Ασχοληθείτε με κινητήρες και αναπτύξτε τις εξατμίσεις τους», το moto τους.
Το 1990 ιδρύθηκε η εταιρεία. Το 1992 προσχώρησε ο ηλεκτρολόγος Slavko Trstenjak ενώ ο Marco Adamic προσλήφθηκε ως διευθυντής πωλήσεων ένα χρόνο αργότερα, το 1993. Όπως λέει λοιπόν ο Marco: «Ξεκινήσαμε ως μικρή ομάδα με τον Igor, τον Slavko κι εμένα, και η επιχείρηση μεγάλωνε μαζί μας όλη την ώρα. Τα ποσοστά αμοιβής μας είναι μέχρι κι 100% υψηλότερα από τον μέσο μισθό της Σλοβενίας. Αυτή άλλωστε είναι και η πολιτική του Igor και θέλει το εργατικό δυναμικό να θέλει πραγματικά να εργαστεί εδώ. Οι περισσότεροι ενδιαφέρονται για τους αγώνες. Τα αποτελέσματα τυπώνονται μετά από κάθε αγωνιστικό Σ/Κ και δημοσιεύονται στους τοίχους της εταιρείας. Όλοι θέλουν να μάθουν αν έχουν κερδίσουν οι «μηχανές μας» και με ποια συστήματα εξάτμισης!
Ο Igor προσθέτει: «αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος αυτού που μας κάνει να πετύχουμε. Οι εργαζόμενοί μας έχουν πάθος γι’αυτό που κάνουν, πάθος για τις μοτοσυκλέτες κι έτσι δίνουν το 110%»
Τα πρώτα προϊόντα της εταιρείας ήταν αρκετά καλά κι έτσι αποφάσισαν να επικεντρωθούν αποκλειστικά στην κατασκευή συστημάτων εξατμίσεων. Τα «μικρό» εργαστήριο ήταν στην πραγματικότητα ένα σπίτι αλλά πολύ σύντομα τα πράγματα θα μεγαλώσουν σ’ ένα χώρο 485 τ.μ. Το σπίτι εξακολουθεί να υπάρχει παράλληλα πλέον από το 1997 με ένα χώρο-εργοστάσιο 7.000 τ.μ.
Πραγματικά «οι δουλειές» άρχισαν να μεγαλώνουν στις αρχές της δεκαετίας του 1990 χάρη στη γνώση των κινητήρων από τον Igor αλλά και σε μια σειρά από καινούργιες τεχνικές και υλικά που άρχισε να χρησιμοποιεί. «Ξεκίνησα ως βοηθός του Igor» θυμάται ο Slavko, «Ο Igor θα έκανε κι έκανε τα πάντα. Να λυγίσει, να επανατοποθετήσει τους κινητήρες, να αλλάξει τα καθίσματα βαλβίδων, να δοκιμάσει τα πάντα και το μόνο που δεν έκανε ήταν η συγκόλληση».
Ο Igor και ο Slavko άρχισαν να χρησιμοποιούν νέες διαμορφώσεις διαμέτρων σωλήνων, διασταυρωμένων σωλήνων και κωνικών κεφαλών καθώς και με λεπτό μετρητή από ανοξείδωτο χάλυβα, τιτάνιο και ίνες άνθρακα. Έξυπνα ο Igor κάλεσε την Kawasaki Deutschland να δοκιμάσει τη νέα του εξάτμιση. Η ομάδα βρήκε ότι το σύστημα είναι καλύτερο από το εργοστασιακό κι από εδώ ξεκινάει η αξιοσημείωτη πορεία της εταιρείας. Με αρκετές πλέον γερμανικές ομάδες Pro-Superbike o Akrapovic μεγάλωσε για να κυριαρχήσει σε αγώνες superbike σε όλον τον κόσμο και με κάθε Ιάπωνα κατασκευαστή να χρησιμοποιεί συστήματα δικά του κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας εποχής των superbikes του 1999! Για πολλά χρόνια ήταν μια Aftermarket εξάτμιση χωρίς λογότυπο και χωρίς «επώνυμο» προμηθευτή. Μέχρι και στην Honda V5 του Rossi χρόνια πίσω υπήρχε η εξάτμιση χωρίς λογότυπο. Ο Valentino και η ομάδα HRC είχαν μια συμφωνία χορηγίας με την Polini αλλά ο Akrapovic πληρώθηκε από την HRC να είναι ένας σιωπηλός συνεργάτης και να κάνει έργα ανάπτυξης. Ένα από τα αρχικά RC211Vs του Rossi βρίσκεται ακόμα στο εργοστάσιο του Akrapovic. Το πιο αστείο απ’όλα είναι ότι η Polini σήμερα κάνει μόνο εξατμίσεις σκούτερ. Η σχέση με τους Ιάπωνες συνεχώς μεγαλώνει και πάει από το καλό στο καλύτερο, παρόλο που όπως λέει ο Μάρκο μας είπαν «ότι έχουν φτιάξει ένα αντίγραφο από τις εξατμίσεις μας. Ήθελαν να δουν αν θα μπορούσαν να κάνουν κάτι καλύτερα αλλά τελικά η εξάτμισή τους έβγαζε δύο bhp λιγότερους από τη δική μας».
Εάν υπάρχει κάποια σύγκριση που πρέπει να γίνει είναι με την Yoshimura. Ο θρυλικός Pops και ο γιος του Fujio έκαναν κι αυτοί μια σειρά κορυφαίων προϊόντων. Τελικά όπως και ο Yoshimura έτσι και ο Igor έβαλε το όνομά του στα προϊόντα του. Οι εξατμίσεις του αρχικά ονομάστηκαν Skorpion για τα πρώτα επτά χρόνια ενώ η τριβή με άλλους κατόχους αυτού του ονόματος (αν και με διαφορετική ορθογραφία) στον κόσμο της εξάτμισης, οδήγησε τελικά σε αλλαγή ονόματος. Και τι καλύτερο από το όνομα του ίδιου του ιδρυτή; Κι αν θέλετε να ξέρετε και πως προφέρεται πείτε απλώς A-KRAP-O-VICH. «Πολλοί λένε ότι οι εξατμίσεις μας είναι αρκετά ακριβές για τον μέσο οδηγό-καταναλωτή. Η εκτεταμένη χρήση όμως των crossovers κάνει μεγάλη διαφορά στην απόδοση αλλά και στην τιμή», χαμογελά με νόημα ο Slavko αναφορικά με το εμπορικό σήμα Akrapovic. «Η κορυφαία απόδοση είναι πάντα και λίγο ακριβή. Προσπαθούμε σκληρά να κάνουμε συνεχώς βελτιώσεις στα προϊόντα μας κάθε χρόνο», εξηγεί ο Igor. «Καθώς οι κινητήρες συνεχώς βελτιώνονται πρέπει κι εμείς να δουλεύουμε με αυτούς τους κινητήρες και να κάνουμε εξατμίσεις που να βελτιώνουν ακόμα τους κινητήρες. Είναι ένας συνεχής αγώνας που όμως κοστίζει»!
Ταυτόχρονα όμως η εταιρεία προσπαθεί και για νέα υλικά. Το inconel είναι πιο ανθεκτικό από το τιτάνιο αλλά με το ίδιο βάρος. Επί του παρόντος το υλικό αυτό χρησιμοποιείται για τις ομάδες F1 και για την «καταδικασμένη» μηχανή Aprilia RSV Cube Moto GP.
Αυτό όμως είναι και το συστατικό που κάνει την Akrapovic πρωτοπόρα. Η τολμηρή και πρωτοποριακή χρήση νέων ιδεών και υλικών. «Γιατί είναι τόσο επιτυχημένος ο Igor»; Ρωτάει ο Slavko. «Είναι επειδή μπορεί και θέλει να παίρνει μεγάλες αποφάσεις. Η αγορά της πρώτης μηχανής κάμψης σωλήνων ήταν ένα μεγάλο στοίχημα και μια τεράστια επένδυση για την εταιρεία. Η αλλαγή από το παλιό, μικρό εργοστάσιο σε αυτό το μεγάλο των 7.000 τ.μ. ήταν κι αυτή μια μεγάλη επένδυση.
Ποιο είναι το μέλλον; Δεν μπορεί παρά τα τελευταία λόγια να είναι του Igor. Μπορεί η Akrapovic να συνεχίσει να αναπτύσσεται; «Και το θέλουμε και το ελπίζουμε και το προσπαθούμε», όπως λέει ο Igor. «Σίγουρα βλέπουμε την αγορά της αγωνιστικής μοτοσυκλέτας να συρρικνώνεται λίγο αλλά διαφοροποιούμε την αγορά πλέον και προς την αγορά του μοτοκρός αλλά και του εντούρο με συνεργάτες-εταίρους όπως η ΚΤΜ κι επίσης κινούμαστε και στην αγορά οχημάτων παντός εδάφους η οποία είναι τεράστια στις Η.Π.Α. Κρατάμε επίσης τους εαυτούς μας απασχολημένους με μικρά έργα όπως η εργασία με υπερσύγχρονα αεροσκάφη, μοτοσυκλέτες κι οτιδήποτε χρειάζεται σύγχρονα συστήματα εξατμίσεων.
Και λίγη γεωγραφία. Η Σλοβενία ήταν μέρος της πρώην ενωμένης Γιουγκοσλαβίας. Έχει πρωτεύουσα τη Λιουμπλιάνα και το εργοστάσιο Akrapovic είναι μια ώρα από εκεί.
Και μερικά νούμερα:
Πρώτη εξάτμιση εμπορικά φτιάχτηκε το 1990. Το 1994 φτιάχτηκαν 2.500 εξατμίσεις ενώ το 1995 αυξήθηκε η παραγωγή στις 5.000. Πέρισυ πουλήθηκαν 38.000 μονάδες. Το εργοστάσιο το 2004 χρησιμοποίησε 100 τόνους τιτανίιου με το 90% να προέρχεται από την Ιαπωνία. Το μεγαλύτερο μέρος του ανοξείδωτου χάλυβα και του αλουμινίου προέρχεται από την Ιταλία.
Εξατμίσεις με τις περισσότερες παραλλαγές Kawasaki ZΧ-7RR και το SP-1/Sp-2 της Honda.
www.visordown.com