- Δημοσιεύσεις
- 26.599
- Ηλικία
- 62
- Περιοχή
- Αγρινιο
- Μοτοσυκλέτα
-
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
- Όνομα
- ΜΙΧΑΛΗΣ
- Περιοχή
- ΑΓΡΙΝΙΟ
ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΟΥΤΕΡ
Ρίχνουμε μια ματιά στην ιστορία των σκούτερ, από τα πρώτα του σχέδια έως τον αντίκτυπό της στη λαϊκή κουλτούρα.
Οι ταπεινές αρχές του σκούτερ
Η προέλευση του σκούτερ είναι ταπεινή, με την ταυτότητα του πρώτου μοντέλου θέμα μεγάλης συζήτησης. Το 1894 Hildebrand & Wolfmüller, ένα δίτροχο με κινητήρα 1490cc (που παρήγαγε μόνο 2,5 ίππους), χωρίζει την άποψη. Μερικοί το αναγνωρίζουν ως την πρώτη μοτοσικλέτα, ενώ άλλοι το πιστεύουν ότι είναι το πρώτο σκούτερ λόγω του σχεδιασμού του.
Άλλα πρώιμα σχέδια περιλαμβάνουν το 1902 Auto-Fauteuil, το οποίο έμοιαζε περισσότερο με αυτοκίνητο σε δύο τροχούς από ένα σκούτερ. Σε όλη τη λίμνη, οι ΗΠΑ παρήγαγαν το Autoped (επίσης με άδεια να κατασκευαστεί στη Γερμανία και την Τσεχοσλοβακία) έμοιαζαν πολύ σαν τα σημερινά σκούτερ των παιδιών σηκώνοντας και οδηγούσα.
Το βρετανικό ABC Skootamota του 1919 ενσωμάτωσε τελικά ένα κάθισμα στο δίτροχο σχέδιο. Όμως, όσον αφορά το στυλ στην ιστορία των σκούτερ, η πρώτη μοτοσυκλέτα που θα αναγνωρίζαμε ότι είναι παρόμοια με τα σημερινά μοντέλα είναι το 1921 Unibus. Το Unibus διαθέτει ακόμη ασπίδες ποδιών και προστατευτικό αμάξωμα για την άνεση του αναβάτη.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, οι ΗΠΑ είδαν μερικά κομψά, αρτ ντεκό και μηχανήματα εμπνευσμένα από τον Buck Rogers να βγαίνουν στους δρόμους. Αυτά περιελάμβαναν το Rock-Ola, που κατασκευάστηκε από την εταιρεία με το ίδιο όνομα, οι οποίοι ήταν ευρύτερα γνωστοί για την κατασκευή jukeboxes. Ήταν εκείνη τη στιγμή που το Moto-scoot έγινε το σκούτερ της επιλογής για τους Αμερικανούς. Εν τω μεταξύ, μάρκες όπως οι Salsbury, Powell και Cushman άρχισαν να εμφανίζονται και επέζησαν για να συνεχίσουν μετά το WW2.
Μετά το WW2 - η ιταλική επανάσταση
Μετά τον πόλεμο, οι φτηνές, προσιτές μεταφορές ήταν σε ζήτηση. Με τις βιομηχανίες που αναζητούν μια ευκαιρία για επανεκκίνηση μετά τον πόλεμο, είδαμε βαριές βιομηχανίες όπως η Honda και η Fuji να ξεκινούν την παραγωγή σκούτερ στην Ιαπωνία.
Ωστόσο, ήταν η Ευρώπη που ηγήθηκε της επανάστασης των σκούτερ όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Οι ιταλικές εταιρείες ήταν, αναπάντεχα, στην πρώτη γραμμή. Η Piaggo, που ήταν πιο γνωστή για τα τρένα και τα αεροσκάφη της εκείνη την εποχή, ξεκίνησε την παραγωγή του σκούτερ Vespa, αναμφισβήτητα το πιο διάσημο και διαχρονικό σχέδιο Scooter μέχρι σήμερα. Ο μοναδικός πραγματικός αντίπαλος της Vespa ήρθε από το Μιλάνο σε σχήμα Lambretta του 1947.
Φυσικά, υπήρχε ανταγωνισμός κατά την έκρηξη των σκούτερ μετά τον πόλεμο. Εταιρείες όπως η Panther, η BSA και η Dayton στην Αγγλία, η Peugeot στη Γαλλία και η Heinkel και η Messcherschmidt στη Γερμανία έβαλαν όλα τα δάχτυλά τους στην αγορά. Ενώ μερικά από αυτά ήταν μηχανικά ανώτερα από τους Ιταλούς ομολόγους τους, ήταν τα κομψά απλά Lambrettas και Vespas που αντηχούσαν στους καταναλωτές.
Σκούτερ και οθόνη
Μετά την έκρηξη του σκούτερ μετά το WW2, η Vespa έκανε το σύντομο ντεμπούτο της στην οθόνη στην ταινία του 1953, Roman Holiday. Ενώ εμφανίστηκε μόνο για λίγα λεπτά, η εικόνα μιας νεαρής Audrey Hepburn που τρέχει αμόκα στους δρόμους της Ρώμης αντηχεί στο κοινό. Σε συνδυασμό με μια παραγωγική καμπάνια αφισών ταινιών με τον Hepburn, οδηγώντας το τιμόνι ενάντια σε ένα ρωμαϊκό αστικό τοπίο, σταθεροποίησε τη θέση του Vespa ως εικονίδιο στυλ. Για τη Vespa, η ταινία ήταν θεός μάρκετινγκ - με αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες πωλήσεις τα επόμενα χρόνια.
Οι Scooters, αν και κυρίως οι Vespas και Lambrettas, συνέχισαν να κοσμούν τις οθόνες μας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '60, από τους Vespas στο La Dolce Vita (1960) και την Jessica (1962) έως την Debbie Reynolds και την Lambretta της στο The Singing Nun (1966). Ωστόσο, είναι ταινίες όπως το Absolute Beginners (1986) και το Quadrophenia (1979) που εδραιώνουν τη σχέση του σκούτερ με τον πολιτισμό των νέων. Το τελευταίο, ειδικότερα, με την αναβίωση του mod culture στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Βρετανική mod κουλτούρα
Μπορείτε να εντοπίσετε την αρχή του μοντερνιστικού κινήματος στα τέλη της δεκαετίας του 1950 στο Λονδίνο, όταν μια μικρή ομάδα κομψών ανδρών με έδρα το Λονδίνο προσπάθησαν να μιμηθούν τον έξυπνο και μοντέρνο τρόπο ζωής των ευρωπαίων γειτόνων μας. Επέστρεψαν επιρροές από την ιταλική μόδα και την κουλτούρα του καφέ και χαρακτηρίστηκαν μοντερνιστές επειδή άκουσαν τη σύγχρονη τζαζ. Αν και γεννήθηκε στο Λονδίνο, η μοντέρνα υποκουλτούρα εξαπλώθηκε σε ολόκληρη τη Βρετανία και πέρα από τα επόμενα χρόνια.
Το σκούτερ έγινε συνώνυμο με το κίνημα, αρχικά, ως απάντηση στη ζήτηση για φθηνές μεταφορές. Ήταν επίσης πιο καθαροί και πιο κομψοί από τις μοτοσικλέτες που σχετίζονται με την αντίπαλη ομάδα τους, τους rockers. Για νεαρά mods, τα ιταλικά σκούτερ ήταν η «ενσάρκωση του ηπειρωτικού στιλ και ένας τρόπος να ξεφύγουν από τα σπίτια της εργατικής τάξης από την ανατροφή τους».
Γρήγορα προωθήστε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 στην Quadrophenia, μια ταινία που παράγεται από το The Who. Βασισμένο στο rock άλμπουμ των αρχών της δεκαετίας του 1970 με το ίδιο όνομα, η ταινία ακολουθεί τη ζωή των νέων mods στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η κυκλοφορία της ταινίας συνέπεσε με την άνοδο των συγκροτημάτων mod revival όπως The Jam, The Specials, The Labrettas και Secret Affair, με αποτέλεσμα την αναβίωση του κινήματος του mod και με τη σειρά του, το σκούτερ. Μετά από αυτήν την περίοδο είδαμε ότι οι έφηβοι ιππασίας σκούτερ τελικά μεταμορφώνονταν σε σκούτερ, πριν από τη δεκαετία του 1980 έγινε ένα χωνευτήρι για τη (κοινωνική) σκηνή του σκούτερ που είναι σήμερα.
Η αναγέννηση των σκούτερ της δεκαετίας του '90
Στη δεκαετία του 1990 το σκούτερ είδε μια αναβίωση της δημοτικότητας. Το 1996, η Vespa κυκλοφόρησε το Vespa ET4 125cc. Αυτή η «νέα γενιά Vespa» ολοκληρώθηκε με έναν τετράχρονο κινητήρα και κυκλοφόρησε για να συμπέσει με την 50ή επέτειο της Vespa.
Ο κλασικός σχεδιασμός των ET4 και ET2 ξεκίνησε από την ακμή της δεκαετίας του 50 και του 60 της Vespa και της Lambretta . Το ET2 125cc γρήγορα έγινε το δίτροχο όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 1997 και το 1998, συμπεριλαμβανομένων μοτοσικλετών, σε όλη την Ευρώπη. Ο ρετρό σχεδιασμός ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στους κομψούς ταξιδιώτες της πόλης. Η επιτυχία του ET4 ακολούθησε η έκδοση ET2 cc και αργότερα το ET4 150 cc το 1999.
Η δεκαετία του '90 είδε επίσης την άνοδο του Britpop. Όπως και οι εικόνες που σχετίζονται με το mod κίνημα, η Britpop ήταν εξίσου βρετανική και εργατική τάξη.
Ρίχνουμε μια ματιά στην ιστορία των σκούτερ, από τα πρώτα του σχέδια έως τον αντίκτυπό της στη λαϊκή κουλτούρα.
Οι ταπεινές αρχές του σκούτερ
Η προέλευση του σκούτερ είναι ταπεινή, με την ταυτότητα του πρώτου μοντέλου θέμα μεγάλης συζήτησης. Το 1894 Hildebrand & Wolfmüller, ένα δίτροχο με κινητήρα 1490cc (που παρήγαγε μόνο 2,5 ίππους), χωρίζει την άποψη. Μερικοί το αναγνωρίζουν ως την πρώτη μοτοσικλέτα, ενώ άλλοι το πιστεύουν ότι είναι το πρώτο σκούτερ λόγω του σχεδιασμού του.
Άλλα πρώιμα σχέδια περιλαμβάνουν το 1902 Auto-Fauteuil, το οποίο έμοιαζε περισσότερο με αυτοκίνητο σε δύο τροχούς από ένα σκούτερ. Σε όλη τη λίμνη, οι ΗΠΑ παρήγαγαν το Autoped (επίσης με άδεια να κατασκευαστεί στη Γερμανία και την Τσεχοσλοβακία) έμοιαζαν πολύ σαν τα σημερινά σκούτερ των παιδιών σηκώνοντας και οδηγούσα.
Το βρετανικό ABC Skootamota του 1919 ενσωμάτωσε τελικά ένα κάθισμα στο δίτροχο σχέδιο. Όμως, όσον αφορά το στυλ στην ιστορία των σκούτερ, η πρώτη μοτοσυκλέτα που θα αναγνωρίζαμε ότι είναι παρόμοια με τα σημερινά μοντέλα είναι το 1921 Unibus. Το Unibus διαθέτει ακόμη ασπίδες ποδιών και προστατευτικό αμάξωμα για την άνεση του αναβάτη.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, οι ΗΠΑ είδαν μερικά κομψά, αρτ ντεκό και μηχανήματα εμπνευσμένα από τον Buck Rogers να βγαίνουν στους δρόμους. Αυτά περιελάμβαναν το Rock-Ola, που κατασκευάστηκε από την εταιρεία με το ίδιο όνομα, οι οποίοι ήταν ευρύτερα γνωστοί για την κατασκευή jukeboxes. Ήταν εκείνη τη στιγμή που το Moto-scoot έγινε το σκούτερ της επιλογής για τους Αμερικανούς. Εν τω μεταξύ, μάρκες όπως οι Salsbury, Powell και Cushman άρχισαν να εμφανίζονται και επέζησαν για να συνεχίσουν μετά το WW2.
Μετά το WW2 - η ιταλική επανάσταση
Μετά τον πόλεμο, οι φτηνές, προσιτές μεταφορές ήταν σε ζήτηση. Με τις βιομηχανίες που αναζητούν μια ευκαιρία για επανεκκίνηση μετά τον πόλεμο, είδαμε βαριές βιομηχανίες όπως η Honda και η Fuji να ξεκινούν την παραγωγή σκούτερ στην Ιαπωνία.
Ωστόσο, ήταν η Ευρώπη που ηγήθηκε της επανάστασης των σκούτερ όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Οι ιταλικές εταιρείες ήταν, αναπάντεχα, στην πρώτη γραμμή. Η Piaggo, που ήταν πιο γνωστή για τα τρένα και τα αεροσκάφη της εκείνη την εποχή, ξεκίνησε την παραγωγή του σκούτερ Vespa, αναμφισβήτητα το πιο διάσημο και διαχρονικό σχέδιο Scooter μέχρι σήμερα. Ο μοναδικός πραγματικός αντίπαλος της Vespa ήρθε από το Μιλάνο σε σχήμα Lambretta του 1947.
Φυσικά, υπήρχε ανταγωνισμός κατά την έκρηξη των σκούτερ μετά τον πόλεμο. Εταιρείες όπως η Panther, η BSA και η Dayton στην Αγγλία, η Peugeot στη Γαλλία και η Heinkel και η Messcherschmidt στη Γερμανία έβαλαν όλα τα δάχτυλά τους στην αγορά. Ενώ μερικά από αυτά ήταν μηχανικά ανώτερα από τους Ιταλούς ομολόγους τους, ήταν τα κομψά απλά Lambrettas και Vespas που αντηχούσαν στους καταναλωτές.
Σκούτερ και οθόνη
Μετά την έκρηξη του σκούτερ μετά το WW2, η Vespa έκανε το σύντομο ντεμπούτο της στην οθόνη στην ταινία του 1953, Roman Holiday. Ενώ εμφανίστηκε μόνο για λίγα λεπτά, η εικόνα μιας νεαρής Audrey Hepburn που τρέχει αμόκα στους δρόμους της Ρώμης αντηχεί στο κοινό. Σε συνδυασμό με μια παραγωγική καμπάνια αφισών ταινιών με τον Hepburn, οδηγώντας το τιμόνι ενάντια σε ένα ρωμαϊκό αστικό τοπίο, σταθεροποίησε τη θέση του Vespa ως εικονίδιο στυλ. Για τη Vespa, η ταινία ήταν θεός μάρκετινγκ - με αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες πωλήσεις τα επόμενα χρόνια.
Οι Scooters, αν και κυρίως οι Vespas και Lambrettas, συνέχισαν να κοσμούν τις οθόνες μας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '60, από τους Vespas στο La Dolce Vita (1960) και την Jessica (1962) έως την Debbie Reynolds και την Lambretta της στο The Singing Nun (1966). Ωστόσο, είναι ταινίες όπως το Absolute Beginners (1986) και το Quadrophenia (1979) που εδραιώνουν τη σχέση του σκούτερ με τον πολιτισμό των νέων. Το τελευταίο, ειδικότερα, με την αναβίωση του mod culture στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Βρετανική mod κουλτούρα
Μπορείτε να εντοπίσετε την αρχή του μοντερνιστικού κινήματος στα τέλη της δεκαετίας του 1950 στο Λονδίνο, όταν μια μικρή ομάδα κομψών ανδρών με έδρα το Λονδίνο προσπάθησαν να μιμηθούν τον έξυπνο και μοντέρνο τρόπο ζωής των ευρωπαίων γειτόνων μας. Επέστρεψαν επιρροές από την ιταλική μόδα και την κουλτούρα του καφέ και χαρακτηρίστηκαν μοντερνιστές επειδή άκουσαν τη σύγχρονη τζαζ. Αν και γεννήθηκε στο Λονδίνο, η μοντέρνα υποκουλτούρα εξαπλώθηκε σε ολόκληρη τη Βρετανία και πέρα από τα επόμενα χρόνια.
Το σκούτερ έγινε συνώνυμο με το κίνημα, αρχικά, ως απάντηση στη ζήτηση για φθηνές μεταφορές. Ήταν επίσης πιο καθαροί και πιο κομψοί από τις μοτοσικλέτες που σχετίζονται με την αντίπαλη ομάδα τους, τους rockers. Για νεαρά mods, τα ιταλικά σκούτερ ήταν η «ενσάρκωση του ηπειρωτικού στιλ και ένας τρόπος να ξεφύγουν από τα σπίτια της εργατικής τάξης από την ανατροφή τους».
Γρήγορα προωθήστε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 στην Quadrophenia, μια ταινία που παράγεται από το The Who. Βασισμένο στο rock άλμπουμ των αρχών της δεκαετίας του 1970 με το ίδιο όνομα, η ταινία ακολουθεί τη ζωή των νέων mods στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η κυκλοφορία της ταινίας συνέπεσε με την άνοδο των συγκροτημάτων mod revival όπως The Jam, The Specials, The Labrettas και Secret Affair, με αποτέλεσμα την αναβίωση του κινήματος του mod και με τη σειρά του, το σκούτερ. Μετά από αυτήν την περίοδο είδαμε ότι οι έφηβοι ιππασίας σκούτερ τελικά μεταμορφώνονταν σε σκούτερ, πριν από τη δεκαετία του 1980 έγινε ένα χωνευτήρι για τη (κοινωνική) σκηνή του σκούτερ που είναι σήμερα.
Η αναγέννηση των σκούτερ της δεκαετίας του '90
Στη δεκαετία του 1990 το σκούτερ είδε μια αναβίωση της δημοτικότητας. Το 1996, η Vespa κυκλοφόρησε το Vespa ET4 125cc. Αυτή η «νέα γενιά Vespa» ολοκληρώθηκε με έναν τετράχρονο κινητήρα και κυκλοφόρησε για να συμπέσει με την 50ή επέτειο της Vespa.
Ο κλασικός σχεδιασμός των ET4 και ET2 ξεκίνησε από την ακμή της δεκαετίας του 50 και του 60 της Vespa και της Lambretta . Το ET2 125cc γρήγορα έγινε το δίτροχο όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 1997 και το 1998, συμπεριλαμβανομένων μοτοσικλετών, σε όλη την Ευρώπη. Ο ρετρό σχεδιασμός ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στους κομψούς ταξιδιώτες της πόλης. Η επιτυχία του ET4 ακολούθησε η έκδοση ET2 cc και αργότερα το ET4 150 cc το 1999.
Η δεκαετία του '90 είδε επίσης την άνοδο του Britpop. Όπως και οι εικόνες που σχετίζονται με το mod κίνημα, η Britpop ήταν εξίσου βρετανική και εργατική τάξη.
Τελευταία επεξεργασία: