Γιατί "κουνάει" μία μοτοσυκλέτα;

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.487
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Forum Wars: Γιατί "κουνάει" μία μοτοσυκλέτα;
Μία από εκείνες τις ερωτήσεις που χρειάζονται λίστα για να απαντηθούν

Όταν αγόρασες την μοτοσυκλέτα σου ήταν βράχος μέχρι την τελική της, όμως τον τελευταίο καιρό έχει αρχίσει να κουνάει και δεν σου εμπνέει πλέον την ίδια εμπιστοσύνη. Τι μπορεί να έχει συμβεί; Εδώ θα βρεις τις βασικές αιτίες που μια μοτοσυκλέτα μπορεί να χάσει την σταθερότητά της.



Αναρτήσεις
Οι αναρτήσεις είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κοιτάξετε όταν διαπιστώσετε ότι η μοτοσυκλέτα σας δεν είναι τόσο σταθερή όσο παλιά. Κυρίως η ρύθμιση του πίσω αμορτισέρ, παίζει καθοριστικό ρόλο στην σταθερότητα της μοτοσυκλέτας στις ευθείες. Η προφόρτιση ελατηρίου θα πρέπει να ρυθμιστεί έτσι ώστε το ύψος της μοτοσυκλέτας και το sag να είναι εντός των προδιαγραφών του κατασκευαστή, είτε οδηγάτε μόνος, είτε με συνεπιβάτη και πλήρες φορτίο. Επίσης, η απόσβεση επαναφοράς (αν υπάρχει τέτοια ρύθμιση στο αμορτισέρ) θα πρέπει να προσαρμοστεί αντίστοιχα με τις αλλαγές που κάνατε στην προφόρτιση του ελατηρίου. Η εμπρός ανάρτηση, σπανίως προκαλεί κουνήματα στο τιμόνι. Όμως αν είναι υπερβολικά σκληρή/αργή στις αποσβέσεις, επιτρέπει στον εμπρός τροχό να “πηδάει” στον αέρα σε κάθε μικρή ανωμαλία, δημιουργώντας απώλεια αίσθησης και υπερβολικά ελαφρύ τιμόνι. Απώλεια αίσθησης και μειωμένη επικοινωνία με τον εμπρός τροχό προκαλεί και μια υπερβολικά *****ή εμπρός ανάρτηση.
Σε κάθε περίπτωση, να έχετε υπόψη σας ότι κάθε 10.000 χιλιόμετρα θα πρέπει να ελέγχετε την κατάσταση των αναρτήσεών σας και αν χρειαστεί να κάνετε service ή να τις αντικαταστήσετε αν δεν ανοίγουν.





Ελαστικά
Αν αλλάξεις τον τύπο (μάρκα ή μοντέλο) των ελαστικών σου, μπορεί αυτό να γίνει αιτία να χάσει η μοτοσυκλέτα τη σταθερότητά της. Η σκληρότητα του σκελετού και κυρίως το σχήμα της κορώνας των ελαστικών παίζουν σημαντικό ρόλο στη σταθερότητα. Τα αγωνιστικά (track-day) ελαστικά έχουν απόλυτα τριγωνικού σχήματος κορώνα και είναι η πιο συνηθισμένη αιτία εμφάνισης κουνημάτων. Επίσης, αν οδηγείτε συχνά και κατά πλειοψηφία σε δρόμους που δεν έχουν πολλές στροφές, ο σκελετός των ελαστικών σας και η φθορά της γόμμας τους, τα μετατρέπει σε σχεδόν επίπεδα στο κέντρο τους, δημιουργώντας ένα σκαλοπάτι που το αντιλαμβάνεσαι ιδιαίτερα έντονο στην αρχή της στροφής.
Το μικρό αυτό σκαλοπάτι μπορεί να είναι αόρατο όταν τα ελαστικά έχουν λιγότερο από 1000-2000 χιλιόμετρα, όμως υπάρχει και επηρεάζει τη σταθερότητα. Ελέγξτε προσεκτικά και για πιθανές βλάβες στο σκελετό από λακκούβες. Φυσικά, οι πιέσεις των ελαστικών πρέπει να είναι σωστές και προσαρμοσμένες στο φορτίο που κουβαλάει η μοτοσυκλέτα τη δεδομένη στιγμή. Επίσης όταν αλλάζετε ελαστικά, καλό θα είναι να ελέγχετε τους ρεγουλατόρους, ώστε ο πίσω τροχός να είναι ευθυγραμμισμένος σωστά.





Ξεβιδωμένη
Σε κάποιες περιπτώσεις δεν χρειάζεται να έχεις κάνει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα για ξεβιδωθούν ή να καταστραφούν κάποια ζωτικής σημασίας εξαρτήματα πάνω στη μοτοσυκλέτα σου. Οι ελληνικοί δρόμοι φροντίζουν να διαλύουν τανκ μέσα σε λίγες μέρες, οπότε φανταστείτε τι μπορούν να κάνουν στην μοτοσυκλέτα σας.
Τα ρουλεμάν του λαιμού είναι πολύ εύκολο να καταστραφούν και να αποκτήσουν τζόγους ακόμα και σε μια ολοκαίνουρια μοτοσυκλέτα. Μια μεγάλη λακκούβα ή μερικές άγαρμπες προσγειώσεις από σούζα αρκούν για να ξεχαρβαλώσουν τα ρουλεμάν λαιμού και φυσικά να στραβώσουν την ζάντα ή να καταστρέψουν τον σκελετό του ελαστικού.

Γενικά οποιοδήποτε εξάρτημα δεν είναι βιδωμένο όπως πρέπει και έχει τζόγους ή τρέμει (π.χ. καθρέπτες, σχάρες, βάσεις πινακίδας) μπορούν να γίνουν αιτία για εμφάνιση ταλαντώσεων στις υψηλές ταχύτητες.








Αξεσουάρ
Εδώ βρίσκονται οι περισσότερες αιτίες που μια σταθερή μοτοσυκλέτα μετατρέπεται σε… μεθυσμένο καράβι! Οποιαδήποτε μπαγκαζιέρα (εργοστασιακή ή after market) θέτει απευθείας περιορισμό στο βάρος και στην ταχύτητα που πρέπει να κινήστε, όταν την έχετε πάνω στη μοτοσυκλέτα σας.


Ο περιορισμός στο βάρος και την ταχύτητα δεν αφορά την αντοχή τους, αλλά την κατανομή του βάρους και την αεροδυναμική. Οι μπαγκαζιέρες βρίσκονται στο χειρότερο σημείο που θα μπορούσαν να είναι, δηλαδή πίσω από τον άξονα του πίσω τροχού και πολύ μακριά από το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας. Οι μπαγκαζιέρες καταστρέφουν ΟΛΑ τα δυναμικά χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας σας και θα πρέπει να είστε αρκετά προσεκτικοί όταν τις έχετε. Ακόμα κι αν δεν προκαλούν κάποια εμφανή αστάθεια, να είστε σίγουροι ότι μπορούν να σας φέρουν σε πολύ δύσκολη θέση οποιαδήποτε στιγμή.



Άλλο ένα αξεσουάρ που μπορεί να αποσταθεροποιήσει τη μοτοσυκλέτα στις υψηλές ταχύτητες είναι οι χούφτες στο τιμόνι. Καθώς η πίεση του αέρα δεν είναι συμμετρική, η αεροδυναμική αντίσταση στις άκρες του τιμονιού ταλαντεύει ελαφρά το τιμόνι και η ταλάντωση αυξάνεται όσο μεγαλώνει η ταχύτητα.



Το ίδιο πρόβλημα μπορούν να προκαλέσουν οι ψηλές after market ζελατίνες, όπου εμφανίζουν υποπίεση πίσω τους και ανασηκώνουν την μοτοσυκλέτα και τον εμπρός τροχό.





Σε περίπτωση λοιπόν που μία μοτοσυκλέτα ήταν εξαρχής βράχος σταθερότητας, και ξαφνικά ή σιγά-σιγά άρχισε να έχει θέματα ευστάθειας, τότε αρκετά πιθανό είναι να αυθύνεται κάτι από τα παραπάνω

πηγη:https://www.motomag.gr/news/tehnika-arthra/forum-wars-giati-koynaei-mia-motosykleta
 

Kuklinski

well know member
Δημοσιεύσεις
3.437
Ηλικία
123
Μοτοσυκλέτα
Brough Superior ss100
Όνομα
Ακης
Περιοχή
Brooklyn NY
Καλες οι πληροφοριες
αλλα αυτο το "Σε περίπτωση λοιπόν που μία μοτοσυκλέτα ήταν εξαρχής βράχος σταθερότητας" στο τελος τι το ηθελαν....

για να την πουν στον Απατσι;

abcdefghgk
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.487
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Τους συντονισμους δεν τους εχουν βαλει καθολου στο παιχνιδι

"Γενικά οποιοδήποτε εξάρτημα δεν είναι βιδωμένο όπως πρέπει και έχει τζόγους ή τρέμει (π.χ. καθρέπτες, σχάρες, βάσεις πινακίδας) μπορούν να γίνουν αιτία για εμφάνιση ταλαντώσεων στις υψηλές ταχύτητες."


Οι συντονισμοι δημιουργουνται σηνηθως απο εξαρτηματα που δεν ειναι καλα σφιγμενα.
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Οι συντονισμοι δημιουργουνται σηνηθως απο εξαρτηματα που δεν ειναι καλα σφιγμενα.Η κρέμονται...





Τώρα μιλάς σωστά..
 

Αμπαλος

new member
Δημοσιεύσεις
281
Ηλικία
49
Όνομα
Γιαννος
Ερωτ. Γιατι ¨κουναει¨ μια μοτοσυκλετα?

Απαντ. Γιατι δεν ειναι tracer;);)

(Συγνωμη απο τον @apache που συμμετεχω και γω στην πλακα χωρις να τον ξερω τον ανθρωπο)
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.166
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Ερωτ. Γιατι ¨κουναει¨ μια μοτοσυκλετα?

Απαντ. Γιατι δεν ειναι tracer;);)

(Συγνωμη απο τον @apache που συμμετεχω και γω στην πλακα χωρις να τον ξερω τον ανθρωπο)
"Ετσι, δίδαξε μπαλίτσα στους άμπαλους εδώ μέσα , αγορίνα....GivingSmileys drinking beer EmoticonSmileys drinking beer EmoticonSmileys drinking beer Emoticon
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Ερωτ. Γιατι ¨κουναει¨ μια μοτοσυκλετα?

Απαντ. Γιατι δεν ειναι tracer;);)

(Συγνωμη απο τον @apache που συμμετεχω και γω στην πλακα χωρις να τον ξερω τον ανθρωπο)


Που να τον ηξερες κιόλας δηλαδή
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.487
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Τεχνικο το θεμα.

Αφηστε το μπουρου μπουρου και πειτε εμπειριες να μαθαινουμε.
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.166
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Σχεδιαστικές αστοχίες, όπως τα έχουμε αναφέρει στο "Αναρτήσεις", που ξεκίνησε ο Δημοσθένης...
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.456
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Φιλος κολλητος το επαθε καινουρια μοτοσυκλετα 0 χιλομετρα μολις περναγε τα 180 κουναγε ψαξιμο για αρκετο καιρο μεχρι στη χοντα εστειλε email λυση ειχε χαλασει η κορονα απο τα λαστιχα απο την ακινησια ηταν σε εκθεση BcdefBcdefμολις αλλαξε λαστιχα τελος
 

chrisf

member
Δημοσιεύσεις
1.063
Ηλικία
44
Περιοχή
Petroupolis Athens
Μοτοσυκλέτα
suzuki bandit 650 s 2009
Όνομα
Χρήστος
Φιλος κολλητος το επαθε καινουρια μοτοσυκλετα 0 χιλομετρα μολις περναγε τα 180 κουναγε ψαξιμο για αρκετο καιρο μεχρι στη χοντα εστειλε email λυση ειχε χαλασει η κορονα απο τα λαστιχα απο την ακινησια ηταν σε εκθεση BcdefBcdefμολις αλλαξε λαστιχα τελος
Το ιδιο ειχα παθει και εγω με το bandit οταν το πήρα!

Στάλθηκε από το SM-A310F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

John Works

new member
Δημοσιεύσεις
121
Ηλικία
40
Όνομα
john works
Είχα τρέμουλο τιμονιού από ελαττωματικό ελαστικό.
Πριν κάνουμε βίδες την μοτοσυκλέτα μας ξεκινάμε από ελαστικά βάζοντας ένα μεταχειρισμένο εμπρός πρώτα και μετά βλέποντας και κάνοντας.
 

evangelos

member
Δημοσιεύσεις
1.717
Ηλικία
50
Περιοχή
Ιωάννινα
Μοτοσυκλέτα
Triumph Tiger 800 - GAS GAS EC300
Όνομα
EVANGELOS
Εκτός από τα παραπάνω, στο κούνημα έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης και:

- βαλίτσες τόσο άδειες όσο και υπερφορτομένες
- μπουφάν οδηγού αλλά και συνεπιβάτη. Πολλές φορές ψάχνουμε το κούνημα στο μηχανάκι και φοράμε μία cordura μεγάλη ή ένα άλλο μπουφάν χαλαρό, ελαφρύ κλπ κλπ που γίνεται αερόστατο.
- λάθος κράνος για τον τύπο μοτοσυκλέτας που έχουμε.

Οσο και να προσπαθούμε να περιορίσουμε τις ταλαντώσεις από τα παραπάνω (γιατί αφορούν εμάς και όχι άμεσα την μοτοσυκλέτα) περνάμε ταλαντώσεις και στην μοτοσυκλέτα (σφίξιμο χεριών, ποδιών κλπ)
 

doryforos

new member
Δημοσιεύσεις
301
Ηλικία
49
Μοτοσυκλέτα
Piaggio Liberty i Get 125 abs
Honda Cb 500x
Όνομα
Νίκος
Honda Cb500x , αλλαγή ελαστικών και βάζω τα scorpion trail II , μετά τα 120χλμ έκανε ενα μικρό ελαφρύ κούνημα δεξιά αριστερά το τιμόνι. Το αφήνω 2-3 μέρες ενω κάνω χιλιόμετρα κι αυτό εκεί. Κούνημα μετά τα 120. Ωραία λεω , στανταράκι είναι τα λάστιχα αφου μονο αυτό άλλαξε απ οταν δεν κούναγε.Επιστροφή στο Wheel city εξηγω τι έγινε κι οτι πριν δεν το είχα το κούνημα , ελέγχουν πιέσεις ελαστικών .Βγάζουν την μπροστινή ρόδα την ζυγοσταθμίζουν ολα τέλεια.Οπότε λέει ενας κύριος , βγαλε τα ( τα βαριδια 15γραμμάρια είχε ) τα βγάζουν το ξαναζυγοσταθμίζουν και τους βγάζει οτι θέλει 10 γραμμάρια.Τα βάζουν μου λενε δοκίμασε το και μας λες τι έγινε , με καθ ησυχάζουν κιόλας οτι έχουν εγγύηση τα λάστιχα οπότε ολα καλά. Όντως μετά σταμάτησε το κούνημα
Εμπειρία απ το σκουτερ τωρα που μετά τα 60χλμ κουνουσε βάρκα γυαλός βέβαια η τελική του ήταν 80 σε κατηφόρα με ουριο άνεμο και τον Ερμή στον Ζυγό.Ζάλιζμα οτι φταιει η μεγαλη μπαγκαζιέρα .Τελος πάντων άκρη δεν έβγαζα και δεν ασχολήθηκα κιόλας γιατί μονο σε κατήφορο με καλής ποιότητας άσφαλτο μου το έκανε ( Λεωφόρος Αλεξάνδρας ) και πολύ λιγότερο στην ευθεία.
Οταν πήγα το πρι πρι για αλλαγή λαδιών του μπροστινού τσεκάρισμα ρουλεμαν , οντως ειχε θέμα το ρουλεμάν του τιμονιού ( απ τις υπέροχες Αθηναϊκές λακκούβες ) οπότε μετά απ αυτα σταμάτησε και το κούνημα που υπήρχε
 

LAndreas

member
Δημοσιεύσεις
1.413
Ηλικία
60
Περιοχή
Ναουσαρα
Όνομα
Λειβαδιτης Ανδρεας
τις περισσοτερες φορες η αιτια και η λυση ειναι μπροστα στα ματια μας .. οσο για τα καινουργια λαστιχα κανονικα τα φορας ''πατανε '' και κατω και στις ζαντες και μετα κανεις ζυγοσταθμιση Αν εισαι δε ψυχαναγκαστικος ( καλως ηρθατε ) μπορεις μετα να ζητησεις απο τον μαστορα (υπ οψιν κυνδινευεις ) να κανει πρωτα ζυγοσταθμιση την ζαντα σκετη και μετα με το λαστιχο και να το ''γυρισει '' ( το λαστιχο πανω στην ζαντα ) μεχρι να μηδενισει Ακομα καλυτερα μπορειτε να κανετε ζυγοσταθμιση με αντιβαρα ανα 120 μοιρες (οπως κανουν στα στροφεια στις τουρμινες ) και στην πρωτη καλη λακουβα ξανα απο την αρχη Και οπως λεει και ενας φιλος ''τα χαπια σας να περνετε και ολα καλα θα πανε '' Περαστικα μας !!!
 
Top Bottom