- Δημοσιεύσεις
- 26.611
- Ηλικία
- 62
- Περιοχή
- Αγρινιο
- Μοτοσυκλέτα
-
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
- Όνομα
- ΜΙΧΑΛΗΣ
- Περιοχή
- ΑΓΡΙΝΙΟ
Από πού προέρχονται τα ονόματα των κατασκευαστών μοτοσυκλετών;
Τα ονόματα και λογότυπα εταιρειών που φτιάχνουν τις μοτοσυκλέτες που καβαλάμε ή ονειρευόμαστε να καβαλήσουμε κρύβουν συχνά πίσω τους μιαν ιστορία, από το επώνυμο το ιδρυτή ως μια απόφαση της μοίρας, ή ακόμη και απολύτως τίποτα σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις.
Σε αυτή τη μικρή έρευνα στην καταγωγή των ονομάτων των κατασκευαστών (τωρινών και του παρελθόντος) το κεντρικό μοτίβο που προέκυψε ήταν το απλούστερο: οι παλιότερες μάρκες του κόσμου ως επί το πλείστον χρησιμοποιούν ονόματα που είτε απευθείας ή μέσω κάποιας σύνθεσης (όταν υπάρχουν περισσότεροι του ενός) φωτογραφίζουν τους ιδρυτές τους.
Πολλές φορές η νέα εταιρεία έπαιρνε κατευθείαν το επώνυμο των ιδρυτών της, λ.χ. Brough, Norton, Benelli, Ducati, Harley-Davidson και όλοι οι Ιάπωνες, ενώ σε άλλες περιπτώσεις τα αρχικά ή μέρη των ονομάτων των ιδρυτικών της προσωπικοτήτων, βλέπε ΚΤΜ, Bimota κ.ά.
Carlo Guzzi
Υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, με μια λαμπρή τέτοια περίπτωση την Aprilia που βαφτίστηκε κατά πάσα πιθανότητα από ένα αυτοκίνητο της Lancia.
Το μοτίβο αυτό διατηρείται ακόμη σε μεγάλο βαθμό στην Ινδία, όπου οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τα ονόματα των ιδρυτικών οικογενειών, π.χ. Bajaj, ενώ στην Κίνα επικρατεί μια διαφορετική λογική.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές συνήθως έχουν ένα μεγάλο επίσημο όνομα που ξεκινά από την πόλη όπου εδρεύουν και μετά το όνομα της βιομηχανίας, ενώ στις εξαγωγικές τους δραστηριότητες είθισται να σχηματίζουν πιο σύντομες ονομασίες με αρχικά της κινέζικης επωνυμίας για να προφέρονται πιο εύκολα από εμάς τους δυτικούς. Επίσης, η πιο πρόσφατη μόδα είναι η δημιουργία θυγατρικών με πιο εύπεπτα ονόματα, όπως έκανε η Loncin με τη Voge, για παράδειγμα.
ΜΕΓΚΟ GT 50 (1983)
Οι Έλληνες
Ξεκινάμε αυτή τη βόλτα στην καταγωγή των ονομάτων των κατασκευαστών από την Ελλάδα, μάλλον την πιο απρόσμενη χώρα μιας και η έννοια “ελληνική μοτοσυκλέτα” ακούγεται περίπου τόσο ρεαλιστική όσο και ο “τίμιος πολιτικός”.
Κι όμως, η Ελλάδα είχε κατασκευαστές δικύκλων αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως την περίφημη ΜΕΓΚΟ. Πρόκειται για μια κατασκευάστρια που το 1947 άρχισε με ελαφριά τρίκυκλα υπό την επωνυμία ΝΙΓΚΟ, εκ του Νίκου Γκοργκόλη που την ίδρυσε στα Τρίκαλα.
Lefas FSD-11
Όταν η ΜΕΒΕΑ (Μεσογειακαί Επιχειρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου & Αντιπροσωπειών) μπήκε στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας το 1962, αυτή μετονομάστηκε σε ΜΕΓΚΟ από τις πρώτες συλλαβές των ΜΕΒΕΑ και Γκοργκόλης, όνομα που διατηρήθηκε και μετά το 1967 που η εταιρεία επέστρεψε πλήρως στην ιδιοκτησία της οικογένειας Γκοργκόλη, ως πρόδρομος της σημερινής εισαγωγικής εταιρείας Γκοργκόλης ΑΕ.
Άλλες ελληνικές εταιρείες που κατασκεύαζαν δίκυκλα ήταν αυτές των αδελφών Μαράτου στη Θεσσαλονίκη τη δεκαετία του 1950, και φυσικά δεν ξεχνάμε τις καινοτόμες δημιουργίες του Θανάση Λέφα, καθώς και στις δύο αυτές περιπτώσεις χρησιμοποιήθηκαν τα επώνυμα των δημιουργών για να ονοματίσουν τα προϊόντα.
Alta 50S
Εξαίρεση στην Ελλάδα υπό αυτήν την έννοια αποτέλεσε η Alta, μια κατασκευάστρια που δραστηριοποιήθηκε από το 1962 ως το 1978 φτιάχνοντας μικρές μοτοσυκλέτες και τρίτροχα αυτοκίνητα, αρχικά στην Αθήνα και μετά στην Ελευσίνα. Το όνομα αυτής δε γνωρίζουμε ακριβώς πως προέκυψε, αλλά εύκολα κάνουμε τη νοητική σύνδεση με την ιταλική λέξη alta που σημαίνει ψηλή.
Ας κάνουμε τώρα μια βόλτα ανά την Υφήλιο για να συναντήσουμε γνωστούς κατασκευαστές δικύκλων από διάφορες χώρες εξερευνώντας την προέλευση των ονομάτων τους.
George Brough
Οι Άγγλοι
AJS – Τα αρχικά του ονόματος του ιδρυτή της ήταν αυτά που έδωσαν στην προπολεμική (1909-1931) αγγλική εταιρεία και το όνομά της, A. J. Stevens & Co. Ltd.
Brough Superior – Από το 1919 ως το 1940 ο George Brough έφτιαχνε τις εκλεκτές και πανάκριβες σπορ μοτοσυκλέτες του στη Haydn Road του Nottingham, δίνοντας φυσικά το επώνυμό του στην εταιρεία.
BSA – Ιδρύθηκε το 1861 στο Birmingham από μια ομάδα 14 οπλουργών με στόχο την κατασκευή όπλων, εξ ου και το αναλυτικό όνομα που κρύβουν τα τρία αρχικά γράμματα: Birmingham Small Arms. Μοτοσυκλέτες άρχισε να φτιάχνει από το 1910.
Norton – Ιδρύθηκε το 1898 από το James Lansdowne Norton στην οδό Bradford στο Birmingham, κατασκευάζοντας μοτοσυκλέτες από το 1902.
Royal Enfield – Η ιστορία αυτής της εταιρείας χάνεται στο μακρινό 1851 και μια βιοτεχνία του George Townsend που έφτιαχνε βελόνες στο Redditch. Ασχολήθηκε με τις μοτοσυκλέτες και τα αυτοκίνητα από το 1901 έχοντας περάσει ήδη από το 1892 στα χέρια του Albert Eadie, ως Eadie Manufacturing Company Limited. Αυτή εταιρεία μετονομάστηκε σε Royal Enfield την εποχή που έκλεισε ένα μεγάλο συμβόλαιο κατασκευής πυροβόλων όπλων για την κρατική βιομηχανία Royal Small Arms Factory που έδρευε στην πόλη Enfield, στο βόρειο Λονδίνο, ενώ η κατασκευή μοτοσυκλετών ανατέθηκε στη θυγατρική της, New Enfield Cycle Company Limited. Από το 1955 η Enfield συνεργάστηκε με την ινδική Madras για να φτιάξουν την Enfield of India, η οποία μετά το οριστικό κλείσιμο της αγγλικής εταιρείας ανεξαρτητοποιήθηκε υιοθετώντας το γνωστό όνομα Royal Enfield.
Triumph – Το 1885 ο Γερμανός Siegfried Bettmann μετακόμισε από τη Νυρεμβέργη στο Coventry και μαζί με τον συμπατριώτη συνέταιρό του, Moritz Schulte, επιδόθηκαν στην κατασκευή ποδηλάτων υπό την επωνυμία Triumph. Έναν χρόνο μετά η εταιρεία μετονομάστηκε σε Triumph Cycle Co. Ltd. και λίγο αργότερα σε New Triumph Co. Ltd. Το 1936 το όνομα άλλαξε ξανά σε Triumph Engineering Co Ltd, έχοντας πια περάσει στα αγγλικά χέρια του Jack Sangster.
Η σημερινή της ονομασία, Triumph Motorcycles, δόθηκε από τον John Bloor που την εξαγόρασε χρεωκοπημένη το 1983 και την έφερε στα σημερινά της ύψη.
Velocette – Όταν ιδρύθηκε το 1896 λεγόταν Taylor Gue Co Ltd, ενώ μετονομάστηκε σε Veloce Motor Company, αντλώντας το όνομά της από το πρώτο της μοντέλο, Veloce (1905). Το μετέπειτα όνομά της προέκυψε κατά τύχη, ξανά εξαιτίας μιας μοτοσυκλέτας: τo 1913 η Veloce παρουσίασε τη δίχρονη Velocette και λίγο αργότερα τη συνόδευσε με μια τετράχρονη εκδοχή, καταφέρνοντας τέτοια επιτυχία που όταν το 1925 παρουσίασε το Veloce 350 διαμαρτυρήθηκαν οι έμποροί της ζητώντας να χρησιμοποιηθεί το πιο πετυχημένο και αρεστό όνομα Velocette. Η επιθυμία τους εισακούστηκε, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που εν τέλει έμεινε και ως όνομα της εταιρείας.
Vincent – Κατασκευάστρια με δραστηριότητα από το 1928 ως το 1955, πήρε το όνομα του ιδρυτή της, Philip Vincent. Αυτός είχε ξεκινήσει την εταιρεία του εξαγοράζοντας τη γραμμή παραγωγής μιας άλλης εταιρείας που λεγόταν HRD, εκ των αρχικών του ιδρυτή της Howard Raymond Davies, πιλότου της RAF. Αρχικά η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε ως Vincent HRD, για να το κόψει σε σκέτο Vincent μερικά χρόνια αργότερα.
Συνεχιζεται.....
Πηγη www.bikeit.gr