Yamaha HL500 112kg 50hp! ήταν μια απίστευτα σημαντική μοτοσικλέτα για την ιαπωνική μάρκα, η οποία έγινε ακόμη πιο αξιοσημείωτη από το γεγονός ότι δεν σχεδιάστηκε από την Yamaha.
Το HL500 ξεκίνησε ως ιδέα στο μυαλό των Σουηδών θρύλων μοτοκρός το
1975, ο τέσσερις φορές πρωταθλητής του World Motocross, Torsten Hallman και ο δύο φορές πρωταθλητής του World Motocross, Sten Lundin, όταν εργάζονταν και οι δύο για τη Yamaha της Σουηδίας. Η μοτοσυκλέτα ονομάστηκε
HL500, συνδυάζοντας τα πρώτα γράμματα των
Hallman και
Lundin.
Οι δύο άνδρες γοητευμένοι από τη
Yamaha XT500 αναρωτήθηκαν αν θα μπορούσαν να τη μετατρέψουν σε μοτοσικλέτα μοτοκρός.
Ζήτησαν μια μοτοσυκλέτα από τη Yamaha αλλά τους απέρριψε σκεπτόμενη ότι δεν είχε κανένα νόημα να στείλει μια μοτοσυκλέτα στη Σουηδία που δεν την ενδιέφερε η αγορά στη Σουηδίας.
Έτσι οι δύο άνδρες ψάχνοντας κατάφεραν ο Χάλμαν, να βρει ένα χρησιμοποιημένο XT500 από έναν Αμερικανό νεοεισερχόμενο στις δοκιμές έξι ημερών του 1975 στη Βρετανία.
Μετά της νέας τους απόκτησης, οι Hallman και Lundin απογύμνωσαν τη μοτοσυκλέτα και πέταξαν σχεδόν όλα εκτός από τον κινητήρα. Οι δύο άνδρες αναγνώρισαν αμέσως ότι το αρχικό πλαίσιο ήταν πολύ βαρύ, έτσι το άλλαξαν με ένα ελαφρύ πλαίσιο μοτοκρός Husqvarna. Ένα ψαλίδι αλουμινίου κατασκευάστηκε και προσαρμόστηκε για μοτοσυκλέτα, αμορτισέρ Fox Air τοποθετήθηκαν στο πίσω μέρος, και ένα πιρούνι Simons χρησιμοποιήθηκε μπροστά. Αυτή η νέα δημιουργία ζύγιζε μόλις (
112kg), οι Hallman και Lundin είχαν καταφέρει να κάνουν το νέο τους HL500
28 kg ελαφρύτερο από το αρχικό Yamaha
XT500, ενώ η ιπποδύναμη άγγιξε από
32 τους
50 hp και αποφάσισαν να δοκιμάσουν να αγωνιστούν ενάντια στις τότε κυρίαρχες δίχρονες μοτοσυκλέτες για να δουν τι θα συνέβαινε.
Αφού έπεισαν τη Yamaha ότι το HL500 θα μπορούσε να προωθηθεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα FIM Motocross του 1977, κατάφεραν να πάρουν τον συναδέλφο Σουηδο και δύο φορές πρωταθλητη World Motocross, Bengt Aberg, να αγωνιστει με τη HL500 .
Εκπληκτικά, ο Άμπεργκ και το HL500 του, κατάφεραν να πετύχουν πολλαπλούς τερματισμούς στην 3η θέση και ακόμη και μια τελική νίκη στο Grand Prix του Λουξεμβούργου το 1977 - τερματίζοντας μπροστά από τον αναβάτη
Heikki Mikkola που ο οδηγος της δίχρονης Yamaha πήγαινε να κερδίσει το πρωτάθλημα εκείνη τη σεζόν.
Ο ασυνήθιστος χαρακτήρας του
HL500 και η απροσδόκητη επιτυχία που είχε ενθουσίασε μεγάλο μέρος του κόσμου του μοτοκρός, με αποτέλεσμα την τεράστια κάλυψη των μέσων ενημέρωσης και μια σημαντική ώθηση τόσο για τη Yamaha όσο και για το
XT500.
Το ενδιαφέρον για τη μοτοσυκλέτα ήταν τόσο σημαντικό που η Yamaha Europe κατάληξε σε αυτό που τους έλεγαν ο Hallman και ο Lundin ανέθεσε στο εργοστάσιο της
Norton να κατασκευάσει
400πλήρη
HL500 για να πουλήσει το
1978–1979 μόνο στην Ευρώπη