Yamaha XS 650 1969 - 1985 654 cc 53 ίππους 169 km
Η Yamaha XS650 .παρουσιαστηκε τον Οκτώβριο του 1969, ξεκίνησε το1955 με την Hosk SOHC 500 twin . Μετά από περίπου 10 χρόνια παραγωγής της δικύλινδρης 500, οι μηχανικοί της Hosk σχεδίασαν ένα δικύλινδρο των 650 cc. Αργότερα η εταιρεία Hosk εξαγοράστηκε από την Showa Corporation και το 1960 η Yamaha αγόρασε το Showa με την αρχική σχεδίαση του Hosk 650 cc twin.
Όταν κυκλοφόρησε η Yamaha XS 650 τον Οκτώβριο του 1969, είχε έναν από τους πιο εξελιγμένους κινητήρες στην κατηγορία των μεγάλων παράλληλων δικύλινδρων μοτοσυκλετών.
Ο κινητήρας XS650 χρησιμοποιήθηκε στην AMA Professional Dirt Track Racing από τον εθνικό πρωταθλητή Kenny Roberts. Το 1969, το Laverda 750S και η Honda CB350 ξεκίνησαν και εκείνη τη χρονιά, συνδυάζοντας το μοντέλο XS 650 με την κατασκευή μονάδων και τη λειτουργία των βαλβίδων SOHC. Ενας εκκεντροφόρος επικεφαλής (SOHC- Single OverHead Cam)
Αυτός ο τύπος κινητήρα διαθέτει έναν εκκεντροφόρο ανά κυλινδροκεφαλή ο οποίος είναι υπεύθυνος για το άνοιγμα και το κλείσιμο των βαλβίδων τόσο της εισαγωγής όσο και της εξαγωγής.
Το μοντέλο του 1970 χαρακτηρίστηκε το XS-1. Μεταγενέστερα μοντέλα Yamaha Xs650 ήταν XS-1B (1971), XS-2 (1972), τότε ΤΧ650 / XS2B (1973), ΤΧ650-Α (1974), XS650B (1975), XS650C XS-D (1977), XS-Ε (1978), XS-F (1979). Το 1979 ήταν το τελευταίο έτος των λεγόμενων "Προτύπων" (ένας ανεπίσημος όρος που συνήθως χρησιμοποιείται για να το διαφοροποιήσει από το "Special"),
Τα μοντέλα του 1976 είχαν μετακινήσει τη δαγκάνα του μπροστινού φρένου στο δεξιό σκέλος του πιρουνιού, πίσω από το πιρούνι, σε αντίθεση με την πρώτη τοποθέτηση στο μπροστινό μέρος του πιρουνιού. Αυτό έφερε τη δαγκάνα των φρένων πιο κοντά στο κέντρο περιστροφής του τιμονιού, απαιτώντας ελαφρώς λιγότερη προσπάθεια να φρενάρει.
Στα μέσα του1977 τα εμπρόσθια πιρούνια είχαν έναν μεγάλο επανασχεδιασμό: η διάμετρος των σωλήνων του μπροστινού πιρουνιού αυξήθηκε από 34 σε 35 mm
Το XS 650 έχει γωνία στροφάλου 360 ° . Αυτό παρέχει ένα ομοιόμορφο διάστημα καύσης μεταξύ των δύο κυλίνδρων , αλλά παράγει επίσης κάποια δόνηση που προκαλείται από τα δύο έμβολα που ανεβαίνουν και πέφτουν μαζί. Αυτή η δόνηση είναι ιδιαίτερα αισθητή στο ρελαντί. Λόγω του μακρόπνοου προβλήματος με τη δόνηση, ξεκινώντας από τα μοντέλα του 1974, έγιναν τροποποιήσεις απόσβεσης κραδασμών στον κινητήρα και τις βάσεις του τιμονιού.
Τα μοντέλα μέχρι το 1979 χρησιμοποιούν πλακέτα με πλατίνες για την ανάφλεξη ενώ τα μοντέλα μετά το 1979 χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά συστήματα ανάφλεξης .
Το Special II XS 650 παράχθηκε μέχρι το 1985. Το τελευταίο μοντέλο που πουλήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν το 1983, ενώ ο Καναδάς, η Ευρώπη και άλλες αγορές συνεχίστηκαν το 1984 και το 1985. Ωστόσο, πολλά αμερικανικά μοντέλα παρέμειναν αδιάθετα για αρκετά χρόνια λόγω υπερπαραγωγής και οικονομικής ύφεσης τα ολοκαίνουργια μοντέλα του 1982 και του 1983 θα μπορούσαν ακόμα να αγοραστούν μεχρι το 1987 σε μερικές αντιπροσωπείες.