Jawa 500 (1958) κινητήρας τετράχρονος δικύλινδρος OHC 488cc 65mm διάμετρος Χ 73,6mm διαδρομή συμπίεση 7 : 1 28hp στις 5,500rpm 148 km/h (168kg)
Γεννημένος το 1878, ο Frantisek Janecek εργάστηκε για τον τσέχικο κατασκευαστή εξοπλισμού Kolben μέχρι το 1909, όταν άνοιξε το δικό του εργοστάσιο όπλων στην Πράγα. Με τη φθίνουσα ζήτηση για όπλα στη δεκαετία του 1920, μετά τον Α 'Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Janecek στράφηκε στην κατασκευή μοτοσικλετών.
Μετά την προσάρτηση της Τσεχοσλοβακίας από τη Γερμανία το 1938, η εταιρεία ήταν υποχρεωμένη να χρησιμοποιήσει τους εξειδικευμένους εργαζόμενους και τα μηχανοκίνητα εργαλεία για να κατασκευάσει στρατιωτικό εξοπλισμό για το Τρίτο Ράιχ. Ο Frantisek Janecek πέθανε το 1941, αφήνοντας την επιχείρηση στον γιο του Karel. Ωστόσο, οι εργασίες συνεχίστηκαν για την ανάπτυξη ενός 250cc δίχρονου κινητήρα που τελικά ξεκίνησε το 1946, αμέσως μετά την παύση των εχθροπραξιών. Το 1949, η Jawa, που είχε εθνικοποιηθεί στο τέλος του πολέμου, συγχωνεύθηκε με τον πρώην ανταγωνιστή Ceská Zbrojovka (CZ) και οι δύο εταιρείες ήρθαν υπό τον κομμουνιστικό έλεγχο. Ο Karel Janecek άφησε την εταιρεία - και τη χώρα.
Ανεξάρτητα από αυτό, η πρώτη έκδοση του Jawa 500 twin, έφτασε το 1952 να διαθέτει μια 488cc μηχανή με λίπανση ξηρού κάρτερ και έναν εκκεντροφόρο άξονα που περιστρέφονταν από έναν άξονα με κωνικούς οδοντωτούς τροχούς. Και η μετάδοση των τεσσάρων ταχυτήτων γίνονταν από αλυσίδα.
Το κιβώτιο ταχυτήτων διαθέτει ημιαυτόματο μηχανισμό αλλαγής ταχυτήτων, με πίεση στον μοχλό αλλαγής ταχυτήτων απεμπλέκεται ο συμπλέκτης, επιτρέποντας στον αναβάτη να αλλάζει ταχύτητες χωρίς να χρησιμοποιεί το μοχλό χειρισμού με το χέρι. Αυτό σήμαινε επίσης ότι το Jawa θα μπορούσε να φρενάρει για μια στάση με ταχύτητα χωρίς να χρησιμοποιήσει το μοχλό του συμπλέκτη, απλά με το να πατήσει το μοχλό αλλαγής ταχυτήτων. Είναι ουσιαστικά το σύστημα Triumph που εισήχθη αργότερα ως το "Slickshift", και η
Honda το χρησιμοποίησε στο
Cub. Ήταν καινοτόμος ο τρόπος με τον οποίο ο άξονας αλλαγής ταχυτήτων και η μανιβέλα ποδιού ήταν τοποθετημένοι ομόκεντρα - αν και αυτό σήμαινε ότι το kickstart ήταν στην "λάθος" (αριστερή) πλευρά της μοτοσυκλέτας .
Ωστόσο, η ευρηματικότητα του σχεδιασμού, η ποιότητα του φινιρίσματος και η προσοχή στη λεπτομέρεια του 500 ήταν σχεδόν εκπληκτική. Παραδείγματα συμπεριλαμβάνουν το φίλτρο αέρα που είναι καλυμμένο μέσα σε μια εγκοπή στη δεξαμενή λαδιού, το καλώδιο γκαζιού που τρέχει μέσα στο τιμόνι, τον κομψό προβολέα (η Triumph τον υιοθέτησε το 1949), η απόσβεση του οπίσθιου αμορτισέρ με τη συμπερίληψη υδραυλικών αποσβεστήρων μέσα στα περιβλήματα του εμβόλου που αποσκοπούν στην αποφυγή οποιασδήποτε «χαλαρότητας» τον οπίσθιο τροχό,
Η τελική έκδοση ανακοινώθηκε για το 1957, τώρα με ουσιαστικά μεγαλύτερες πλήμνες αλουμινίου πλήρους πλάτους που περιέχουν φρένα τυμπάνων διαμέτρου 10 ιντσών. Η ισχύς ήταν τώρα μέχρι 28 ίππους, δίνοντας στο μοντέλο 15/02 κορυφαία ταχύτητα μεταξύ 148km/h. Δυστυχώς, μια πολυτελής μοτοσικλέτα τουρισμού δεν ήταν αυτό που ήθελαν οι κεντρικές επιτροπές σχεδιασμού του Ανατολικού Συνασπισμού, η παραγωγή του 500 σταμάτησε το 1958.
Πηγη
Dimitris Koub