Forum Wars: Γιατί "κουνάει" μία μοτοσυκλέτα;

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.168
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μία από εκείνες τις ερωτήσεις που χρειάζονται λίστα για να απαντηθούν
Όταν αγόρασες την μοτοσυκλέτα σου ήταν βράχος μέχρι την τελική της, όμως τον τελευταίο καιρό έχει αρχίσει να κουνάει και δεν σου εμπνέει πλέον την ίδια εμπιστοσύνη. Τι μπορεί να έχει συμβεί; Εδώ θα βρεις τις βασικές αιτίες που μια μοτοσυκλέτα μπορεί να χάσει την σταθερότητά της.

Αναρτήσεις
Οι αναρτήσεις είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κοιτάξετε όταν διαπιστώσετε ότι η μοτοσυκλέτα σας δεν είναι τόσο σταθερή όσο παλιά. Κυρίως η ρύθμιση του πίσω αμορτισέρ, παίζει καθοριστικό ρόλο στην σταθερότητα της μοτοσυκλέτας στις ευθείες. Η προφόρτιση ελατηρίου θα πρέπει να ρυθμιστεί έτσι ώστε το ύψος της μοτοσυκλέτας και το sag να είναι εντός των προδιαγραφών του κατασκευαστή, είτε οδηγάτε μόνος, είτε με συνεπιβάτη και πλήρες φορτίο. Επίσης, η απόσβεση επαναφοράς (αν υπάρχει τέτοια ρύθμιση στο αμορτισέρ) θα πρέπει να προσαρμοστεί αντίστοιχα με τις αλλαγές που κάνατε στην προφόρτιση του ελατηρίου. Η εμπρός ανάρτηση, σπανίως προκαλεί κουνήματα στο τιμόνι. Όμως αν είναι υπερβολικά σκληρή/αργή στις αποσβέσεις, επιτρέπει στον εμπρός τροχό να “πηδάει” στον αέρα σε κάθε μικρή ανωμαλία, δημιουργώντας απώλεια αίσθησης και υπερβολικά ελαφρύ τιμόνι. Απώλεια αίσθησης και μειωμένη επικοινωνία με τον εμπρός τροχό προκαλεί και μια υπερβολικά *****ή εμπρός ανάρτηση.
Σε κάθε περίπτωση, να έχετε υπόψη σας ότι κάθε 10.000 χιλιόμετρα θα πρέπει να ελέγχετε την κατάσταση των αναρτήσεών σας και αν χρειαστεί να κάνετε service ή να τις αντικαταστήσετε αν δεν ανοίγουν.


Ελαστικά
Αν αλλάξεις τον τύπο (μάρκα ή μοντέλο) των ελαστικών σου, μπορεί αυτό να γίνει αιτία να χάσει η μοτοσυκλέτα τη σταθερότητά της. Η σκληρότητα του σκελετού και κυρίως το σχήμα της κορώνας των ελαστικών παίζουν σημαντικό ρόλο στη σταθερότητα. Τα αγωνιστικά (track-day) ελαστικά έχουν απόλυτα τριγωνικού σχήματος κορώνα και είναι η πιο συνηθισμένη αιτία εμφάνισης κουνημάτων. Επίσης, αν οδηγείτε συχνά και κατά πλειοψηφία σε δρόμους που δεν έχουν πολλές στροφές, ο σκελετός των ελαστικών σας και η φθορά της γόμμας τους, τα μετατρέπει σε σχεδόν επίπεδα στο κέντρο τους, δημιουργώντας ένα σκαλοπάτι που το αντιλαμβάνεσαι ιδιαίτερα έντονο στην αρχή της στροφής.
Το μικρό αυτό σκαλοπάτι μπορεί να είναι αόρατο όταν τα ελαστικά έχουν λιγότερο από 1000-2000 χιλιόμετρα, όμως υπάρχει και επηρεάζει τη σταθερότητα. Ελέγξτε προσεκτικά και για πιθανές βλάβες στο σκελετό από λακκούβες. Φυσικά, οι πιέσεις των ελαστικών πρέπει να είναι σωστές και προσαρμοσμένες στο φορτίο που κουβαλάει η μοτοσυκλέτα τη δεδομένη στιγμή. Επίσης όταν αλλάζετε ελαστικά, καλό θα είναι να ελέγχετε τους ρεγουλατόρους, ώστε ο πίσω τροχός να είναι ευθυγραμμισμένος σωστά.


Ξεβιδωμένη
Σε κάποιες περιπτώσεις δεν χρειάζεται να έχεις κάνει πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα για ξεβιδωθούν ή να καταστραφούν κάποια ζωτικής σημασίας εξαρτήματα πάνω στη μοτοσυκλέτα σου. Οι ελληνικοί δρόμοι φροντίζουν να διαλύουν τανκ μέσα σε λίγες μέρες, οπότε φανταστείτε τι μπορούν να κάνουν στην μοτοσυκλέτα σας.
Τα ρουλεμάν του λαιμού είναι πολύ εύκολο να καταστραφούν και να αποκτήσουν τζόγους ακόμα και σε μια ολοκαίνουρια μοτοσυκλέτα. Μια μεγάλη λακκούβα ή μερικές άγαρμπες προσγειώσεις από σούζα αρκούν για να ξεχαρβαλώσουν τα ρουλεμάν λαιμού και φυσικά να στραβώσουν την ζάντα ή να καταστρέψουν τον σκελετό του ελαστικού.

Γενικά οποιοδήποτε εξάρτημα δεν είναι βιδωμένο όπως πρέπει και έχει τζόγους ή τρέμει (π.χ. καθρέπτες, σχάρες, βάσεις πινακίδας) μπορούν να γίνουν αιτία για εμφάνιση ταλαντώσεων στις υψηλές ταχύτητες.

Αξεσουάρ
Εδώ βρίσκονται οι περισσότερες αιτίες που μια σταθερή μοτοσυκλέτα μετατρέπεται σε… μεθυσμένο καράβι! Οποιαδήποτε μπαγκαζιέρα (εργοστασιακή ή after market) θέτει απευθείας περιορισμό στο βάρος και στην ταχύτητα που πρέπει να κινήστε, όταν την έχετε πάνω στη μοτοσυκλέτα σας.

Ο περιορισμός στο βάρος και την ταχύτητα δεν αφορά την αντοχή τους, αλλά την κατανομή του βάρους και την αεροδυναμική. Οι μπαγκαζιέρες βρίσκονται στο χειρότερο σημείο που θα μπορούσαν να είναι, δηλαδή πίσω από τον άξονα του πίσω τροχού και πολύ μακριά από το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας. Οι μπαγκαζιέρες καταστρέφουν ΟΛΑ τα δυναμικά χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας σας και θα πρέπει να είστε αρκετά προσεκτικοί όταν τις έχετε. Ακόμα κι αν δεν προκαλούν κάποια εμφανή αστάθεια, να είστε σίγουροι ότι μπορούν να σας φέρουν σε πολύ δύσκολη θέση οποιαδήποτε στιγμή.

Άλλο ένα αξεσουάρ που μπορεί να αποσταθεροποιήσει τη μοτοσυκλέτα στις υψηλές ταχύτητες είναι οι χούφτες στο τιμόνι. Καθώς η πίεση του αέρα δεν είναι συμμετρική, η αεροδυναμική αντίσταση στις άκρες του τιμονιού ταλαντεύει ελαφρά το τιμόνι και η ταλάντωση αυξάνεται όσο μεγαλώνει η ταχύτητα.
Το ίδιο πρόβλημα μπορούν να προκαλέσουν οι ψηλές after market ζελατίνες, όπου εμφανίζουν υποπίεση πίσω τους και ανασηκώνουν την μοτοσυκλέτα και τον εμπρός τροχό.

Σε περίπτωση λοιπόν που μία μοτοσυκλέτα ήταν εξαρχής βράχος σταθερότητας, και ξαφνικά ή σιγά-σιγά άρχισε να έχει θέματα ευστάθειας, τότε αρκετά πιθανό είναι να αυθύνεται κάτι από τα παραπάνω

www.motomag.gr
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.946
Ηλικία
47
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
μεγαλη κουβεντα....
και για να ξερουν οι μελλοντες κατοχοι..
τα 990 adv με τα μαμα λαστιχα ψαρευουν στα 75-85 χλμ....κανονας στο 90%...
φταιει ο συγκεκριμενος τυπος λαστιχου...
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Καλο.Smileys drinking beer Emoticon


Εχουμε προσφατο παραδειγμα συμφορουμιτη ,που απογειωθηκε ο μπροστα τροχος της μηχανης,πιθανοτατα λογω πλαινων.
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Να συμπληρωσω και κατι αλλο.

Πολλες φορες ο κατασκευαστης βαλιτσων θετει οριο ταχυτητας οταν τις χρησιμοποιουμε.Σπανια σεβομαστε το προτεινομενο οριο,αλλα στην πραξη βλεπουμε οτι σε καποιες ακραιες καταστασεις,επρεπε να εχουμε λαβει σοβαρα υποψιν μας, τις συστασεις του.
 

evangelos

member
Δημοσιεύσεις
1.717
Ηλικία
50
Περιοχή
Ιωάννινα
Μοτοσυκλέτα
Triumph Tiger 800 - GAS GAS EC300
Όνομα
EVANGELOS
Να συμπληρωσω και κατι αλλο.

Πολλες φορες ο κατασκευαστης βαλιτσων θετει οριο ταχυτητας οταν τις χρησιμοποιουμε.....................

Μερικές φορές όμως τα πράγματα είναι γελοιωδώς στημένα. Η σχάρα από το Vstorm αναφέρει μέγιστο βάρος 10kg. Η βαλίτσα άδεια είναι 7 κιλά! κάτι δεν καταλαβαίνω στη σχέση μεταξύ τους!

Με το φτωχό μου το μυαλό ισχύει:
1. αυτοί που κατασκεύασαν το μηχανάκι, παρά το γεγονός ότι φτιάχτηκε για ταξίδια δικάβαλος κλπ κλπ και όχι για βόλτα στην πλατεία του χωριού, ΔΕΝ το σχεδίασαν "σωστά" τελικά για αυτό που προορίζεται

ή

2. Αυτοί που φτιάχνουν τον ταξιδιωτικό εξοπλισμό ή δεν ξέρουν ή γράφουν στα π@π@ρι@ τους τα όρια βάρους κλπ κλπ που θέτει ο κάθε κατασκευαστής.

ή

3. Ο κάθε ένας κοιτάει την πάρτι του και ας βγάλουμε το "φίδι από την τρύπα" εμείς!! βάζοντας βαλίτσες 52L για παράδειγμα και γεμίζοντας τες με αέρα!!
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.946
Ηλικία
47
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
αυτο με τις βαλιτσες εχει πολυ πλακα,εδω εταιριες πουλανε σαν εργοστασιακες και παλι κουναει το μηχανακι...
 
Last edited by a moderator:
N

notakos600

Guest
Να θίξω και κάτι ακόμη που ίσως να φαντάζει ανάξιο λόγου;
Αν σε μια μοτοσυκλέτα η οποία κουνάει στα πολλά και εφ' όσον έχουμε ελέγξει και διορθώσει όλα τα παραπάνω, βάζαμε μια αλυσίδα με έναν ή δυο κρίκους περισσότερους, μπορούμε έτσι έστω και ελάχιστα να αυξήσουμε το μεταξόνιο της 1-2-3 εκατοστά, άρα και την σταθερότητά της;
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.946
Ηλικία
47
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
Να θίξω και κάτι ακόμη που ίσως να φαντάζει ανάξιο λόγου;
Αν σε μια μοτοσυκλέτα η οποία κουνάει στα πολλά και εφ' όσον έχουμε ελέγξει και διορθώσει όλα τα παραπάνω, βάζαμε μια αλυσίδα με έναν ή δυο κρίκους περισσότερους, μπορούμε έτσι έστω και ελάχιστα να αυξήσουμε το μεταξόνιο της 1-2-3 εκατοστά, άρα και την σταθερότητά της;
ισχυει...η δυναμη που φτανει στο πισω γραναζι κανει μεγαλυτερο χρονο,χοντρικα βεβαια ολα γιατι παιζουν και αλλα ρολο....
 

BULMONT

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.307
Ηλικία
60
Περιοχή
ΠΑΤΡΑ
Μοτοσυκλέτα
ΚΤΜ 1190
Όνομα
BAΓΓΕΛΗΣ
Περιοχή
ΠΑΤΡΑ
Πολλες φορες ο κατασκευαστης βαλιτσων θετει οριο ταχυτητας ...........
αλλά και όριο κιλών φορτώματος σύμφωνα με τα οποία η μοτοσυκλέττα μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια. Ομως τα όρια αυτα είναι πολύ μικρά με αποτέλεσμα να τα αγνοούμε .............
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.496
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Bαγγελη νομιζω οτι τα ορια τα βαζουνε επιτηδες μικρα για να περιοριζουνε την ευθυνη τους.

Δυστυχως εμεις κινουμαστε εμπειρικα και πολλες φορες την παταμε.
 

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.168
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Να συμπληρωσω και κατι αλλο.

Πολλες φορες ο κατασκευαστης βαλιτσων θετει οριο ταχυτητας οταν τις χρησιμοποιουμε.Σπανια σεβομαστε το προτεινομενο οριο,αλλα στην πραξη βλεπουμε οτι σε καποιες ακραιες καταστασεις,επρεπε να εχουμε λαβει σοβαρα υποψιν μας, τις συστασεις του.

αλλά και όριο κιλών φορτώματος σύμφωνα με τα οποία η μοτοσυκλέττα μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια. Ομως τα όρια αυτα είναι πολύ μικρά με αποτέλεσμα να τα αγνοούμε .............


180 χλμ δεν θα το ελεγα μικρο οριο ταχύτητας....
 

BULMONT

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.307
Ηλικία
60
Περιοχή
ΠΑΤΡΑ
Μοτοσυκλέτα
ΚΤΜ 1190
Όνομα
BAΓΓΕΛΗΣ
Περιοχή
ΠΑΤΡΑ
180 χλμ δεν θα το ελεγα μικρο οριο ταχύτητας....
Oταν το μηχανάκι σου με το ζόρι πάει 220χλμ..........

Αμα όμως 300σαρίζει, αλλάζουν τα πράγματα...................


RollingRollingRolling
 

doryforos

new member
Δημοσιεύσεις
301
Ηλικία
49
Μοτοσυκλέτα
Piaggio Liberty i Get 125 abs
Honda Cb 500x
Όνομα
Νίκος
Εμπειρίες κουνήματος.Στο σκούτερ κουνούσε το τιμόνι , πρήξιμο ολοι, οτι φταίει η μπαγκαζιέρα. Συμπληρωσαν τα λάστιχα δυομιση χρόνια ζωής αλλάχτηκαν και το κούνημα σταμάτησε. Το ιδιο κούνημα 6 μήνες μετά αρχίζει να εμφανίζεται πάλι σιγά σιγά( αδιαφορώ παγερά πλέον). Στην μοτοσυκλέτα με τα νέα λάστιχα είχε να ελαφρότατο κούνημα μέχρι τα 80χλμ επιστροφή πίσω στον λαστιχά , το ζυγοσταθμίζει φαινόταν Οκ , βγάζει τα 10 γραμμάρια , και του λέει το μηχάνημα οτι χρειάζεται 5 γραμμάρια.Το κούνημα εξαφανίστηκε.
 

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.168
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
ζυγοσταθμίζει φαινόταν Οκ , βγάζει τα 10 γραμμάρια , και του λέει το μηχάνημα οτι χρειάζεται 5 γραμμάρια.Το κούνημα εξαφανίστηκε.


abcdefghabcdefghabcdefghabcdefghabcdefghabcdefghabcdefghabcdefghabcdefghcdefghigicdefghigicdefghigicdefghigicdefghigicdefghigicdefghigiBcdefgBcdefgBcdefgBcdefg
 
Top Bottom