Τεχνικό Euro5+: Το πρόβλημα που δημιουργεί για τους καταλύτες

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.660
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Euro5+: Το πρόβλημα που δημιουργεί για τους καταλύτες​

Euro51520242.jpg

Βασικό πρόβλημα η διάρκεια ζωής τους​

Οι προδιαγραφές Euro5+ είναι ο λόγος που θα χάσουν τον ύπνο τους πολλοί σχεδιαστές κινητήρων και κατασκευαστές, αφού θα φέρει νέους, πιο αυστηρούς περιορισμούς όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων, κάτι που σημαίνει ότι θα χρειαστεί να επενδυθεί πολύς χρόνος και κεφάλαιο στο τμήμα της έρευνας και ανάπτυξης ώστε να μένουν οι κινητήρες εντός των ορίων. Το βασικό πρόβλημα είναι η μείωση της αποτελεσματικότητας των καταλυτών στο πέρας του χρόνου και οι μηχανολόγοι ερευνούν τρόπους ώστε να αλλοιώνονται όσο το δυνατό λιγότερο καθώς τα οχήματα "γράφουν" χιλιόμετρα.

Για να ελέγχεται η αποτελεσματικότητά τους μάλιστα, ο υπολογιστής της μοτοσυκλέτας παρακολουθεί συνεχώς με αισθητήρες "Λ" τους ρύπους πριν και μετά τον καταλύτη.



Εχθρός των καταλυτών η ατελής καύση​

Το πρόβλημα με τους καταλύτες είναι ότι για να λειτουργούν αποτελεσματικά πρέπει να βρίσκονται σε υψηλές θερμοκρασίες, ενώ εάν η θερμοκρασία τους ανέβει σε υψηλότερα από τα επιθυμητά επίπεδα, τότε αυτοί αλλοιώνονται πολύ γρήγορα και χάνουν τις ιδιότητές τους. Για παράδειγμα λίγες ατελείς καύσεις εντός κάποιων από τους θαλάμους καύσεις του κινητήρα (του μοναδικού εάν είναι μονοκύλινδρος), είναι αρκετές ώστε η θερμοκρασία να ξεπεράσει τα ασφαλή επίπεδα, κάτι που σημαίνει ότι οι καταλύτες θα πρέπει να είναι ανθεκτικοί αλλά και οι κινητήρες να λειτουργούν σωστά.

Στους 300°C ξεκινούν να λειτουργούν αποτελεσματικά​

Για να λειτουργούν αποτελεσματικά οι καταλύτες βέβαια και να μειώνουν τις εκπομπές ρύπων, πρέπει να φτάνουν θερμοκρασία 300°C. Γίνονται διάφορα τεστ από τις εταιρείες ώστε να βρουν πόσος χρόνος χρειάζεται για να φτάσει ο καταλύτης στην επιθυμητή θερμοκρασία, όταν εκκινεί κρύος, ενώ εάν δεν φτάσει σε αυτή αρκετά γρήγορα, δεν μπορεί να λάβει έγκριση. Για αυτό τον λόγο, στις καινούριες μοτοσυκλέτες, ο καταλύτης μετακινείται ολοένα και πιο μπροστά και κοντά στον κινητήρα, ώστε να φτάνει στην ιδανική θερμοκρασία πιο γρήγορα, κάτι που όμως επιφέρει αλλαγές στον σχεδιασμό τους.



Το άκαυτο λάδι μειώνει την διάρκεια ζωής τους​

Ένας ακόμη παράγοντας που μειώνει την αποτελεσματικότητα των καταλυτών είναι η "δηλητηρίαση", για παράδειγμα από το λάδι κινητήρα που φτάνει σε αυτούς άκαυτο. Πολλές καινούριες μοτοσυκλέτες έχουν μία προειδοποίηση που ανάβει όταν ο καταλύτης έχει αλλοιωθεί σε μεγάλο βαθμό, ώστε να μπορέσει να αντικατασταθεί και ο κινητήρας να εκπέμπει ρύπους εντός των ορίων. Το να αποφύγει κανείς την αλλαγή του καταλύτη δεν αποτελεί λύση πλέον, αφού οι περιοδικοί έλεγχοι εκπομπών δεν το επιτρέπουν, ενώ τα δεδομένα των μετρήσεων αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.

Πηγη www.mototriti.gr
 
Top Bottom