ΤΑ ΤΡΟΜΕΡΑ ΤΡΙΚΥΚΛΑ ATC 250 TOY 1984-1987

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
ΤΑ ΤΡΟΜΕΡΑ ΤΡΙΚΥΚΛΑ ATC 250 TOY 1984-1987 (ΚΑΙ ΟΙ ΚΡΥΜΜΕΝΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ)



(ΟΙ ΕΠΙΣΗΣ ΤΡΟΜΕΡΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΕΣ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ATC/ATV TRIKE KAI QUAD ΣΤΙΣ Η.Π.Α. ΑΠΟ ΤΟ 1982 ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΜΑΖI ΜΕ ΤΗΝ ΣΥNTΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΤV’s AΠΟ TO 1970)

Του Δημήτρη Παπανδρέου

Ενας φίλος λοιπόν, δημoσίευσε σε μια ομάδα του facebook(«Οι μοτοσυκλέτες της καδιάς μας 1970-1980»), μια φωτό ενός Kawasaki KXT 250 Tecate, με δυό αράδες για το πόσο φοβερό (και επικίνδυνο) ήταν.

Μόλις το είδαμε (μαζί με πολλούς άλλους παλαιούς fans και ιδιοκτήτες του μοντέλου) σπεύσαμε να συμφωνήσουμε και να επαυξήσουμε, με σχόλια τύπου «ναι, ναι, όντως ήταν φοβερό, είχα κι εγώ ένα»!

Στην περίπτωσή μου, όχι μόνο έχω ακόμα ένα, αγορασμένο καινούργιο το 1988, αλλά είδα την παραπάνω ανάρτηση την μέρα που καθάριζα το καρμπυρατέρ του (Μikuni VM 34 SS)!



Και θυμήθηκα «την τρέλλα» εκείνης της εποχής (1988), όταν η χώρα μας είχε γεμίσει με ανεξάρτητες εισαγωγές ολοκαίνουργιων και –συγκριτικά- φτηνών τρίκυκλων (trikes) Kawasaki KXT 250 Tecate και Yamaha Tri-Z 250, τα οποία είχαν μείνει στις αποθήκες των κατασκευαστών, όταν (κάνοντας την ανάγκη φιλοτιμία) συμφώνησαν μεταξύ τους να σταματήσουν την παραγωγή τους για 10 χρόνια, επειδή είχε ήδη απαγορευθεί η πώλησή τους στις Η.Π.Α. απο το ανώτατο ομοσπονδιακό δικαστήριο. Ο λόγος της απαγόρευσης, φυσικά ήταν τα πολλά ατυχήματα, με χιλιάδες θανάτους και δεκάδες χιλιάδες τραυματίες (που έφεραν και χιλιάδες μηνύσεις των «παθόντων» εναντίον των πάντων!), ενώ το 25% αυτών των ανθρώπινων απωλειών αφορούσε παιδιά κάτω των 16 ετών.



Ολα ξεκίνησαν το 1969, όταν η Honda πατεντάρισε και κατασκεύασε ένα πρωτοποριακό εκτός δρόμου όχημα με τρείς τροχούς, που το ονόμασε US 90 και το διέθεσε πρός πώληση στις Η.Π.Α. το 1970. Το US 90 είχε το κλασσικό τετράχρονο μοτέρ των 90 c.c. με ημιαυτόματο κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων, και μεγάλα «μπαλλονέ» λάστιχα αντί αναρτήσεων. Το 1971 στην έβδομη ταινία James Bond «Τα διαμάντια είναι παντοτινά», ο Σων Κόννερυ δραπετεύει με ένα τρίκυκλο US 90 ενώ τον κυνηγάει ένας στρατός με παρόμοια μηχανήματα, και η παγκόσμια διαφήμιση είναι τόσο μεγάλη, ώστε η Honda γίνεται ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της κατηγορίας αυτής, που έγινε δημοφιλής σε χρόνο ρεκόρ!



Όπως περνούσαν τα χρόνια, οι άλλοι κατασκευαστές δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν γιατί έπρεπε να πληρώνουν στην Honda δικαιώματα της πατέντας! Στο μεταξύ, το US90 το 1973-74 μετονομάστηκε σε ATC 90, οπότε καθιερώθηκε η ονομασία ATC–All Terrain Cycle- για όλα τα offroad τρίκυκλα. Η Honda συνεχώς μεγάλωνε τη γκάμα της με διάφορα μοντέλα στα 90, 125 και 200 c.c., και το 1982, όταν πλέον και οι άλλοι κατασκευαστές είχαν μπεί στο παιχνίδι (η Yamaha το 1980 με το Tri-moto 125, η Kawasaki το 1981 με το KLT 200 και η Suzuki το 1982 με το ALT125), παρουσίασε το πρώτο καθαρά «σπορ» τρίκυκλο, το ATC 250 R, με τεχνολογία απο τις MX.

Μέχρι τότε, τα ATC ήταν οικογενειακά «παιχνίδια» για βόλτες στο χώμα τύπου «Οn any Sunday», ή και για επαγγελματική χρήση (τα Ηonda Utility που έφταναν τα 350 c.c., ήταν ιδανικά για δύσβατα εδαφη και αγοράζονταν απο κυνηγούς, ξυλοκόπους, κτηνοτρόφους και δασοφύλακες). Η δημοτικότητά τους δε ήταν τόσο μεγάλη, που η Honda είχε πλέον 10 μοντέλα στη γκάμα της, και η σειρά των ATC 200 ξεπέρασε τις...500.000 μονάδες σε πωλήσεις ΜΟΝΟ στις Η.Π.Α. μέσα σε μια τριετία, μεταξύ 1982 και 1984.

Ομως, ο σπόρος της αγωνιστικής χρήσης που έπεσε με το Honda ATC 250 R του 1982, έμελλε να φέρει το πρόωρο τέλος των τρίκυκλων, όχι όμως πριν περάσει μια τετραετία φρενίτιδας στις χωμάτινες πίστες και, δυστυχώς, πολλών τραυματισμών και θανάτων. Γιατί η απάντηση της Kawasaki το 1984 ήταν το άγριο και ατίθασο «τρίτροχο Moto Cross» KXT 250 Tecate, που έδινε 37 ίππους (έναντι των μόλις 24 του πρωτου Honda 250). H Yamaha ακολούθησε το 1985 με το Τri-Z 250, επίσης με δίχρονο υδρόψυκτο κινητήρα σαν της Kawasaki, και ισχύ 32,9 ίππων. Αλλά την ίδια χρονιά (1985) η Honda απάντησε με την τελευταία έκδοση του ΑΤC 250 R, με δίχρονο υδρόψυκτο μοτέρ, εξελιγμένες αναρτήσεις και ισχύ 38,4 ίππων!



Βρισκόμαστε στην εποχή της μεγάλης μάχης των Ιαπωνικών εργοστασίων, τα οποία, όταν το «έπαθλο» ήταν οι πωλήσεις της μεγαλύτερης αγοράς του κόσμου, των Η.Π.Α., δεν σταματούσαν πουθενά! Ετσι, το 1986 η Kawasaki παρουσιάζει το ανανεωμένο KXT 250 Tecate, με το εξαιρετικό σύστημα χρονισμού δύο σταδίων KIPS (Kawasaki integrated Powervalve System, το οποίο βελτίωνε τη ροπή χαμηλά έτσι ώστε το εργοστάσιο μπόρεσε να αυξήσει την ισχύ στους 42,5 ίππους! Aυτό ήταν και το πιο δυνατό μοτέρ παραγωγής που κατασκευάστηκε ποτέ στην (σύντομη) Ιστορία των αγωνιστικών τρίκυκλων 250, γιατί πρέπει να σημειωθεί ότι τα «φτιαγμένα» μοτέρ του Εθνικού Πρωταθλήματος ATC 250 των Η.Π.Α., δεν ξεπερνούσαν κατά πολύ τους 45 ίππους.



Το KXT 250 Tecate KIPS κατασκευάστηκε για δύο χρονιές, το 1986 και 1987. Πριν όμως προλάβει να εξαντληθεί το στοκ, το Αμερικανικό Ομοσπονδιακό Δικαστήριο, κατόπιν συστάσεων της Ειτροπης Ασφάλειας Καταναλωτή των Η.Π.Α., απαγόρευσε την πώληση όλων των τρίκυκλων ATC απο τις αντιπροσωπείες και τα δίκτυά τους, με αποτέλεσμα να παραμείνουν απούλητες χιλιάδες μονάδες όλων των κυβισμών και τύπων, ενώ υπήρχε και στοκ στα εργοστάσια που δεν είχε ακόμα φορτωθεί. Δεδομένου ότι η αγορά των Η.Π.Α. ήταν η συντριπτικά μεγαλύτερη για τα ATC, δεν υπήρχε δυνατότητα απορρόφησης αυτού του στοκ απο άλλες χώρες, γι’ αυτό και έγινε εκποίησή του σε τιμές που δεν κάλυπταν καλά καλά ούτε τα μεταφορικά! Κάπως έτσι βρήκαν τον δρόμο για την Ελλάδα τα Kawasaki KXT 250 Tecate και τα ΥamahaTri-Z 250, όλα παραγωγής 1986-87, και όπως θυμούνται οι παλαιότεροι τα επόμενα χρόνια υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον στη χώρα μας, με διοργάνωση συναντήσεων και «φιλικών» αγώνων.



Τι είχε συμβεί όμως στις Η.Π.Α. που οδήγησε στην καθολική απαγόρευση πώλησης του 1987, και κατά συνέπεια στην εξαφάνιση των τρίκυκλων ATC; Ηταν πράγματι τόσα πολλά τα ατυχήματα των ATV που έφερναν τραυματισμούς και θανάτους, ώστε να γίνει αναγκάια η κατάργησή τους; Οχι βέβαια! Συγκεκριμένα, τα ATV είχαν τα ΛΙΓΟΤΕΡΑ ατυχήματα από όλα τα παρόμοια (μηχανοκίνητα) σπορ, αλλά το πρόβλημα ήταν ότι ένα μεγάλο ποσοστό τραυματισμών και θανάτων όχι μόνο γινόταν στους δημόσιους δρόμους όπου ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΤΑΝ να κυκλοφορούν, αλλά αφορούσε παιδιά κάτω των 16 ετών. Αυτό γινόταν γιατί οι τρείς τροχοί φαίνονταν πιο «εύκολοι» και πιο «ασφαλείς» για χρήση απο νεαρές ηλικίες σε σχέση με τις ΜΧ μοτοσυκλέτες, μετά το 1982 όμως που τα κυβικά και οι ιπποδυνάμεις των ΑΤV αυξήθηκαν, χρειαζόταν γνώση, δύναμη, τεχνική και εμπειρία για να οδηγηθουν, με αποτελεσμα τους πολλούς τραυματισμούς παιδιών, που, ανάλογα με την Πολιτεία, αποτελούσαν έως και το 40% του συνόλου.

Εδώ χαθηκε το παιχνίδι για τα ATC/ATV’s γιατί στράφηκαν εναντίον τους οι ενώσεις γονέων, ο Τύπος, και τελικά η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, που όπως είπαμε απαγόρευσε την πώλησή τους το 1987, μέχρι να υπάρξει ειδική νομοθεσία που να ρυθμίζει τις προϋποθέσεις πώλησης και χρήσης.



Αυτά τα διαγράμματα δείχνουν ότι οι τραυματισμοί και οι θάνατοι αυξήθηκαν κάθετα μετά το 1984 που παρουσιάστηκαν τα "αγωνιστικά" ATC 250, και μειώθηκαν άμεσα μετά την απαγόρευση πώλησής τους το 1988-89. Ταυτόχρονα όμως άρχισαν να αυξάνοντε οι τραυματισμοί και οι θάνατοι με τα τετράχρονα ATV πλέον, μία αύξηση που θα έφτανε την δεκαετία του 2000 στους 900 θανάτους και 150.000 τραυματισμούς τον χρόνο!

Νομοθεσία τέτοια όμως ποτέ δεν συζητήθηκε καν, γιατί εκείνη την εποχή (1987) είχαν ήδη εμφανιστεί τα πρώτα τετράτροχα ΑΤV Quad, τα οποία θεωρούντο ασφαλέστερα απο τα τρίκυκλα. Η επιτροπή ασφαλείας καταναλωτή (CPSC – Consumer Product Safety Comission) συγκέντρωσε και παρουσίασε στοιχεία που έδειχναν ότι μεταξύ 1982 και 1988 υπήρξαν 1100 θάνατοι με ATV (με τους περισσότερους μεταξυ 1984-88, δηλαδή την περίοδο των δυνατών 250), απο τους οποίους οι 500 ήταν παιδιών κάτω των 16 ετών. Σε αυτά τα στοιχεία, τα τετράτροχα είχαν τα μικρότερα ποσοστά (λογικό, γιατί ήταν πολύ λιγότερα και με μικρά μοτέρ), αλλά αυτό ήταν αρκετό για να θεωρηθούν γενικά ως ασφαλέστερα.

Μετά την κυβερνητική απαγόρευση πώλησης τρίκυκλων ΑTV, τον Ιανουάριο του 1988 οι πέντε κατασκευαστές που διεθεταν τέτοια μηχανήματα στις Η.Π.Α. (Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki και Polaris) συμφώνησαν τα εξής: α) Να «παγώσουν» την εξέλιξη και κατασκευή τρίκυκλων ΑΤV για μια δεκαετία, β) να διαθέσουν απο κοινού 100 εκατομμύρια δολλάρια σε ενημερωτικές καμπάνιες για την ασφαλή οδήγηση και χρήση των τρίτροχων ATV που είχαν ήδη πουληθεί (αλλά και των τετράτροχων που πωλούντο κανονικά), και γ) να απαγορεύσουν στους dealers τους την πώληση του στοκ τρίκυκλων που ίσως τους είχε μείνει, όπως και την πώληση τετράτροχων ATV σε νέους κάτω των 16 ετών.



Συνεχιζεται......
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.526
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
efa659abecec3196f1958db3268f83f0.jpg

Η πώληση των τρίτροχων ATC 250 απαγορεύθηκε στις ΗΠΑ το 1988 λόγω επικινδυνότητας, ενώ τα τετράτροχα ATV 250 θεωρήθηκαν ασφαλέστερα. Το μέλλον θα έδειχνε ότι το πρόβλημα δεν το είχαν οι 3 ή οι 4 τροχοί αλλά οι αναβάτες τους, μια και οι τραυματισμοί και οι θάνατοι συνέχισαν να αυξάνονται δραματικά.

Τελικά, το μόνο που άλλαξε στην κατηγορία των ATV, ήταν ότι από το 1987 και μετά σταμάτησαν να κατασκευάζονται τρίκυκλα και αντικαταστάθηκαν απο τετράτροχα Quads, για τα οποία δεν υπήρχε κανένας περιορισμός και καμμία απαγόρευση, εκτός της μη πώλησης σε νέους κάτω των 16, κάτι που δεν είχε και τόση σημασία γιατί οι νεαροί (και τα παιδιά) τα οδηγούσαν έτσι κι αλλιώς. Πολύ σύντομα, η άποψη ότι τα τρίκυκλα ήταν «τα μόνα» υπεύθυνα για ατυχήματα και θανάτους και ότι τα τετράτροχα ATV ήταν ασφαλέστερα, αποδείχθηκε αν όχι απόλυτα λανθασμένη, σίγουρα ανεπαρκής για το μέλλον: Ναι, τα δυνατά τρίκυκλα ήταν οπωσδήποτε πιο δύσκολο να οδηγηθούν (γιατί ήθελαν έμπειρο αναβάτη που να αντιλαμβάνεται τις έννοιες της πλαγιολίσθησης και του «ανάποδου» τιμονιού στις στροφές), αλλά τα τετράτροχα ήταν στενά με υψηλό κέντρο βάρους και «αυτοκινητιστικά» χαρακτηριστικά στριψίματος, που έκαναν εύκολες και συχνές τις ανατροπές, αυξάνοντας και πάλι τους τραυματισμούς και τους θανάτους.

Να λοιπόν τα νούμερα των ατυχημάτων με ATV, που είναι βέβαια τρομερά, αλλά θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν οτι αφορούν μια χώρα με πληθυσμό 328 εκατομμυρίων κατοίκων, όπου κυκλοφορούν περισσότερες απο 8.000.000 ταξινομημένες μοτοσυκλέτες (ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα offroad!) και που το 8% των νοικοκυριών της χώρας έχει τουλάχιστον μία μοτοσυκλέτα:



Το 1985 που τα ATC/ATV 250 απέκτησαν πανίσχυρες αγωνιστικές εκδόσεις, οι θάνατοι από χρήση τρίκυκλων εκτινάχθηκαν στους 290, το 1986 έφτασαν τους 350 και στη συνέχεια έμειναν περίπου στους 250/έτος, απο τρίτροχα ΚΑΙ τετράτροχα πλέον. Μετά το 1995, οι θάνατοι απο (τετράτροχα) ΑΤV άρχισαν και πάλι να αυξάνονται, σαν φυσική συνέπεια της αύξησης των πωλήσεων: Μετά το 1990 τα ατυχήματα με ATV τριπλασιάστηκαν (αφορά απλούς τραυματισμούς), και την δεκαετία μεταξύ 1995 και 2005 τριπλασιάστηκαν οι θάνατοι, όπως και οι πωλήσεις, των αποκλειστικά τετράτροχων ATV πλέον.

Εντυπωσιακά είναι τα στοιχεία για απλούς τραυματισμούς με ΑΤV, που εκτινάχθηκαν στις 105.000 (!) το 1985, άρχισαν να μειώνονται σταδιακά με την απαγόρευση πώλησης των δυνατών τρίκυκλων φτάνοντας τους 50.000/έτος, αλλά απο το 2000 ξεπέρασαν πάλι τoυς 100.000/έτος (αποκλειστικά με τετράτροχα ΑΤV πλέον), φτάνοντας τον αριθμό – ρεκόρ των 150.000 το 2007, και διατηρωντας ένα μέσο όρο ετήσιων τραυματισμών με ΑΤVαπο το 1985 μέχρι το 2018 τουλάχιστον 130.000/έτος. Από αυτούς ένα ποσοστό άνω του 15% αφορά παιδιά κάτω των 16 ετών (μεταξύ 12 και 15 κατά κύριο λόγο).

Με τις πωλήσεις των ΑΤV στις Η.Π.Α. να αυξάνονται σταθερά τις τρείς τελευταίες δεκαετίες, και να ΜΗΝ επηρεάζονται σημαντικά απο τα σκαμπανεβάσματα της συνολικής αγοράς μοτοσυκλέτας, τόσο τα ατυχήματα όσο και οι θάνατοι με (τετράτροχα) ATV διατηρήθηκαν σε πολύ υψηλά ποσοστά, ιδίως την περίοδο 2001-2009 που σημειώνονταν πάνω απο 800 θανατηφόρα ατυχήματα κάθε χρόνο. Μετά το 2010 υπήρξε μια μικρή μείωση, αλλά και πάλι, κάθε χρόνο, από το 2010 μέχρι το 2018 όπου υπάρχουν στοιχεία, έχαναν τη ζωή τους στις Η.Π.Α. από δυστυχήματα με ΑΤV περισσότεροι απο 500 άνθρωποι (ΚΑΘΕ χρόνο) και τραυματίζονταν περισσότεροι απο 100.000 (κάθε χρόνο), με το 14% των θανάτων και το 25% των τραυματισμών να αφορά παιδιά κάτω των 16 ετών.

Αυτά τα δυστυχήματα δεν γίνονται λόγω γρήγορης ή «σπορ οδήγησης», όπως εύκολα (και πρόχειρα) θα υπέθετε κανείς βλέποντας τις απίθανες και πανίσχυρες σημερινές κατασκευές Supersport Quad, αλλά στο μεγαλύτερο ποσοστό συμβαίνουν λόγω, και κατά την διάρκεια ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ATV ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ: Το 60% των θανάτων (πάνω από 300 κάθε χρόνο) με ATV στις Η.Π.Α., συμβαίνει σε δυστυχήματα που γίνονται σε δημόσιους δρόμους και ΚΥΡΙΩΣ στην άσφαλτο! Τα δε αίτια των θανατηφόρων, αποδίδονται κατά κύριο λόγο σε απειρία και λάθος χειρισμούς, σε υπερβολική ταχύτητα, σε ανατροπές, σε αλκοόλ και κατά ένα ελάχιστο ποσοστό σε μηχανικές αστοχίες.

Αυτά δεν συμβαίνουν φυσικά (μόνο) στα σπορ ΑΤV, αλλά και στα Utility, όπου η δυνατότητα μεταφοράς δεύτερου ή και τρίτου ατόμου αυξάνει τους κινδύνους: Με την άυξηση των κυβισμών και των ιπποδυνάμεων των «επαγγελματικών» τετράτροχων ΑΤV, οι θάνατοι των Utility Quad αυξήθηκαν απο τους μόλις 22 το 2005 στους 64 το 2009, για να εκτοξευθούν στη συνέχεια, φτάνοντας τους 170 το 2017.



Αυτή η εικόνα των ατυχημάτων με Quads στις Η.Π.Α. δεν προβλέπεται να αλλάξει σημαντικά, μια και οι πωλήσεις διατηρούνται σταθερά πάνω απο 200.000 μονάδες τον χρόνο, ενώ και όλα τα προηγούμενα μοντέλα συνεχίζουν να βρίσκονται σε λειτουργική κατάσταση. Μιλάμε δηλαδή για ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΑΤVs που κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα παντού σε όλες τις (αχανείς) Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, και οδηγούνται απο άτομα όλων των ηλικιών, χωρίς έλεγχο για τις γνώσεις και τις ικανότητές τους.

Το 2008 ήταν και η τελευταία φορά που το Ομοσπονδιακό Σώμα των Η.Π.Α. νομοθέτησε σε σχέση με τα ATVs, και ο λόγος ήταν ότι είχαν ξεκινήσει οι εισαγωγές ΤΡΙΤΡΟΧΩΝ απο την Κίνα. Θυμίζουμε, ότι οι Ιάπωνες κατασκευαστές που το 1988 είχαν συναποφασίσει διακοπή της παραγωγής των τρίκυκλων για 10 χρόνια, ποτέ δεν επανήλθαν στην κατασκευή τους (μετά το 1997 που έληξε η δεκαετία), γιατί όλη η εξέλιξη και η παραγωγή είχε πλέον περάσει στα τετράτροχα. Οι Κινέζοι όμως συνέχιζαν να φτιάχνουν φτηνά τρίκυκλα, και το Κογκρέσσο με τον Νόμο 4040 του 2008, αποφάσισε τα εξής:

Πρώτον, διαχωρίζει τα τρίκυκλα που τα ονομάζει ΑΤC, από τα τετράτροχα που συνεχίζουν να αποκαλούνται ΑΤV. Και δεύτερον, ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕ την εισαγωγή και διάθεση κάθε τρίκυκλου ΑTC στις Η.Π.Α., μέχρι να θεσπιστούν και να νομοθετηθούν νέα στάνταρντς και προδιαγραφές ασφαλείας για την κατασκευή και την χρήση τους. Εννοείται, ότι τίποτα τέτοιο δεν έγινε απο το 2008 μέχρι σήμερα, ούτε και προβλέπεται να γίνει, οπότε όλα τα καινούργια οχήματα με τρείς τροχούς παραμένουν εκτός νόμου στην Αμερική (επιτρέπεται φυσικά η χρήση των παλαιών, ιδίως των «πυραύλων» του 1985-1987, τα οποία σιγά σιγά μετατρέπονται σε συλλεκτικά).

Toπιο περιζήτητο από όλα, είναι το Ηοnda ATC 250 R του 1985-86, το οποίο αποτελεί την τρίτη (και τελευταία) γενιά του μοντέλου που το 1981 ουσιαστικά δημιούργησε την κατηγορία των αγωνιστικών ΑΤVs. Η έκδοση του 1985 είχε μεγαλύτερες διαδρομές αναρτήσεων, νέο άκαμπτο πλαίσιο και επίσης νέο δίχρονο υδρόψυκτο κινητήρα με κιβώτιο 6 σχέσεων αλλά ΧΩΡΙΣ ρυθμιζόμενη βαλβίδα εξαγωγής (ΑTAC). Και ο λόγος που το μοντέλο αυτό σπανίζει (το ίδιο συμβαίνει και στη χώρα μας όπου δεν ήρθε ποτέ στοκ, όπως συνέβη με τα Kawasaki και τα Yamaha), είναι ότι η Honda μόλις εκδόθηκε η απαγόρευση πώλησης ATC στις Η.Π.Α. το 1987, δεν ανακύκλωσε το στοκ της στέλνοντάς το σε άλλες χώρες, αλλά έδωσε εντολή στους dealers της να αφαιρέσουν τους κινητήρες και κατόπιν να ΚΟΨΟΥΝ τα πλαίσια στα δύο, ώστε να μην υπάρξει ποτέ περίπτωση να μεταπωληθεί το προϊόν!

Οι «φήμες» λένε, ότι μαζί με το στοκ των ATC 250 R του 1985-86, καταστράφηκαν και μερικά καινούργια μοντέλα του 1987 που είχαν μόλις φτάσει στις εκθέσεις, και αποτελούσαν την τέταρτη γενιά του ATC 250 R, με ΑΤΑC στον κινητήρα, ακόμα περισσότερη δύναμη, και στόχο να εκθρονίσει το Κawasaki KXT 250 Tecate από την κορυφή των επιδόσεων!



Φτάσαμε λοιπόν στο τέλος αυτού του σύντομου άρθρου, που ξεκίνησε απο μια ανάρτηση φίλου, η οποία «ανέβηκε» κατά τύχη τη μέρα που ασχολούμαστε με το καρμπυρατέρ του δικού μας KXT 250 Tecate. To δυνατό και αξιόπιστο μηχανάκι μας, αγοράστηκε ολοκαίνουργιο το 1988 απο ανεξάρτητο έμπορο – εισαγωγέα της Αθήνας (δεν ήταν και πολλοί τότε!), και πέραν της απόλαυσης των ατέλειωτων πλαγιολισθήσεων, το χρησιμοποιήσαμε κυρίως για
εξερεύνηση σε άγνωστα περάσματα, με κορυφαία διαδρομή αυτή που κάναμε στην Εύβοια το 1989 μέσα στην κοίτη του ποταμού Λήλαντα, από το Μπούρτζι (παραλία Βασιλικού) στον Πισσώνα και στη συνέχεια στη Στενή, ψηλά στη Δίρφυ.

Με εξαίρεση την προσοχή στα ηλεκτρικά (που δεν τους αρέσει καθόλου το νερό!) και την υποχρέωση σχολαστικής φροντίδας (καθαρισμού) του καρμπυρατέρ, το Κawasaki ΚΧΤ 250 Τecate είναι μια «καθαρόαιμη» ποιοτική κατασκευή, όπως άλλωστε αποδεικνύει η κατάστασή του μετά απο 33 ολόκληρα χρόνια (όπως μπορείτε να δείτε στην τελευταία φωτογραφία, έχουμε άθικτα τα χαρτιά του, το αναλυτικότατο owner’s manual, εγχειρίδιο με οδηγίες για την σωστή οδήγηση, την εγγύηση, ακόμα και το τιμολόγιο αγοράς του 1988!). Όσο για τους «κινδύνους» και τα στατιστικά στοιχεία που αναφέρονται στο άρθρο για τις Η.Π.Α. (άλλα πράγματα ισχύουν εκεί και άλλα στην Ευρώπη, απο νομοθετικής άποψης αλλά και σε τρόπο -και νοοτροπία- χρήσης των ΑTVs, για να μην παρεξηγηθούμε κιόλας), ένα έχουμε να πούμε: Tα μηχανάκια αυτά ήταν (και είναι) γρήγορα, δυνατά, απολαυστικά, αλλά και απολύτως προβλέψιμα, άρα «εύκολα» στην οδήγηση. Τώρα, αν ο οδηγός τους έχει πίτουρα στο κεφάλι του, ή είναι macho rider που πίνει λάδι μίξης αντί για γάλα και τρώει μπουζί αντί κορν φλέϊκς κάθε πρωϊ, άλλο θέμα. Εδώ δεν υπάρχει θεραπεία ούτε γιατριά, εδώ φουσκώνουν οι μαύρες στατιστικές «αδικώντας» τα μηχανάκια, και αυτό ισχύει για κάθε μοτοσυκλέτα, είτε έχει δύο, είτε τρείς, είτε τέσσερις τροχούς. Δ.Π.



*Εδώ (https://www.cpsc.gov/s3fs-public/20...Injuries.pdf?VGaf1cuZ_D0SGxct2eRpZUwcgME4LKDy ) είναι η ετήσια έκθεση ATV(Φεβρουάριος 2020) της Επιτροπής Ασφαλείας Προϊόντων Καταναλωτή - CPSC, στην οποία υπάρχουν όλα τα στοιχεία με πίνακες και διαγράμματα για την πορεία των ατυχημάτων με ΑTC/ATV στις Η.Π.Α. μεταξύ 1985 και 2018.


Ωρε μανα μου εκανες το Σταυρο σου τραβαγες και ενα ευχελαιο και μετα βολτα cdefghicdefghicdefghicdefghi
 

thanosgp

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
11.519
Ηλικία
52
Περιοχή
Τρίκαλα
Μοτοσυκλέτα
Τίγρης ξεδοντιασμένος 220 τελική
Όνομα
Θάνος
Περιοχή
Τρίκαλα

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.172
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Είχε φίλος στο χωριό ένα τέτοιο, μιλάμε για τις ατέλειωτες τούμπες....
 

The Owl.

well know member
Δημοσιεύσεις
2.024
Όνομα
George
Είχε φίλος στο χωριό ένα τέτοιο, μιλάμε για τις ατέλειωτες τούμπες....
Κ στο δικο μου εχει μείνει ενα ΚΧΤ λειτουργικο.
Το χει ένας τυπος ιδιόρρυθμος κ το παει αμμο συχνά,σπερνει λεμε!!!
 
Top Bottom