- Δημοσιεύσεις
- 26.598
- Ηλικία
- 62
- Περιοχή
- Αγρινιο
- Μοτοσυκλέτα
-
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
- Όνομα
- ΜΙΧΑΛΗΣ
- Περιοχή
- ΑΓΡΙΝΙΟ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΡΕΚΟΡ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑΣ, 1900-2021
Από τα 103 στα 600 km/h… μέσα σε 120 χρόνια!
Θυσία στο βωμό της θεάς που λέγεται… ολοένα μεγαλύτερη τελική. Ματαιότητα, ματαιοδοξία ή μήπως και τα δύο μαζί; Ποιό είναι το αόρατο χέρι που σπρώχνει τους ανθρώπους στο κυνήγι της μεγαλύτερης δυνατής τελικής, έστω και για ένα παραπάνω χιλιόμετρο την ώρα; Ρίχνουμε μια ιστορική ματιά στα επιτεύγματα ανθρώπου και μοτοσυκλέτας, με έπαθλο την “απόλυτη” ταχύτητα. Ένα κυνηγητό που διαρκεί κοντά στα 120 χρόνια και δεν δείχνει να έχει τελειωμό.Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος, Συνεργάστηκε: Παναγιώτης Αγγελάκος
Το πιο πιθανό στη δίτροχη ιστορία όλων αυτών που έχουν καβαλήσει μια μοτοσυκλέτα στη ζωή τους, είναι να πιάνουν τον εαυτό τους να προσπαθεί να δει στο κοντέρ τον υψηλότερο δυνατό αριθμό.
Κι αν ο αριθμός αυτός ήταν αρκούντως μεγάλος, ένα χαμόγελο ικανοποίησης σχηματιζόταν στο πρόσωπο, μιας και ο στόχος είχε επιτευχθεί: η μοτοσυκλέτα μας είχε μεγάλη τελική, κι εμείς χαρίζαμε φανταστικά παράσημα στον εαυτό μας: “ξεπέρασα τα 100 km/h”, “πήγα 150”, “έσπασα τα 200”, κάποιοι ακόμα και τα 300 km/h.
Η φαντασίωση περί τελικής ταχύτητας εξελίχθηκε σε ονείρωξη για πολλά “μεγάλα παιδιά”, τα οποία ασταμάτητα προσπαθούσαν να φτάσουν στα όρια των ικανοτήτων τους και των αποδόσεων των κινητήρων που χρησιμοποιούσαν, θέλοντας συνεχώς να βελτιστοποιήσουν την εξίσωση που θα πρόσφερε ένα νέο Παγκόσμιο Ρεκόρ, μια ακόμα μεγαλύτερη τελική ταχύτητα πάνω σε δυο τροχούς στην ανθρωπότητα.
Σε αυτό το άρθρο, που είναι το πρώτο μέρος του αφιερώματος, θα ασχοληθούμε με τα παγκόσμια ρεκόρ από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, μέχρι τη δεκαετία του 1960, ενώ στο δεύτερο μέρος από το 1960 μέχρι σήμερα.
Η ιστορία των Παγκοσμίων Ρεκόρ Ταχύτητας ξεκινά ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα, οπότε επιτυγχάνονται διάφορα “απίστευτα” για την εποχή τους ρεκόρ ταχύτητας, με το πρώτο καταγεγραμμένο να έρχεται το 1903 από τον Glenn Curtiss στην χωμάτινη πίστα Yonkers της Νέας Υόρκης, στις ΗΠΑ.
1903: 103 km/h – Glenn Curtiss (Curtiss V-2 1.000 cc)
Εκείνο το πρωί ο ήδη θρυλικός αεροναυπηγός και πολύ πετυχημένος κατασκευαστής αεροπλάνων Glenn Curtiss καθόταν πάνω σε μια στενή δερμάτινη σέλα, που συνδεόταν με ένα σωληνωτό “ποδηλατικό” πλαίσιο και στο κέντρο φορούσε έναν δικύλινδρο V κινητήρα δικής του κατασκευής.
Glenn Curtiss
Η ενασχόλησή του με τα αεροπλάνα ήταν αυτή που του έδινε τη δυνατότητα να κατασκευάσει μοτοσυκλέτες που πραγματικά “πέταγαν” για την εποχή τους.
Ο Curtiss θέτει το πρώτο ρεκόρ στα 103 km/h και γίνεται ο πρώτος παγκόσμιος ρέκορντμαν στην ιστορία της μοτοσυκλέτας όσον αφορά την υψηλότερη τελική ταχύτητα.
1905: 144 km/h – Henri Cissac (Peugeot 1.489 cc)
Μετά τα 103 km/h του Curtiss η πρώτη επίσημη καταγραφή γίνεται το 1905 στο Μπλάκπουλ της Αγγλίας από τον Γάλλο αναβάτη Henri Cissac (διάσημος πρωταθλητής ποδηλασίας) πάνω σε μια θηριώδη Peugeot με κινητήρα V-2, 1.489 κυβικών! Η δοκιμασία θεωρήθηκε έγκυρη από την νέα τότε ομοσπονδία αγώνων μοτοσυκλέτας, μιας και ο αναβάτης ξεπέρασε το ένα χιλιόμετρο διαδρομής κατά τη δοκιμασία – κάτι που στην περίπτωση του Curtiss είχε αμφισβητηθεί.
Henri Cissac
O αερόψυκτος δικύλινδρος V κινητήρας ζύγιζε 27 κιλά (απέδιδε 12 ίππους…) και όλη η μοτοσυκλέτα μόλις 50 κιλά, έτσι ώστε να συμμορφώνεται με τους κανονισμούς.
Η Peugeot που οδηγούσε ο Cissac είχε ξύλινες ζάντες και καθόλου φρένα!
1907: 219.31 km/h – Glenn Curtiss (Curtiss V-8 4.000 cc)
Ολική επαναφορά από τον Curtiss, αυτή την φορά με μια μοτοσυκλέτα-εξολοθρευτή. Με κινητήρα V-8 και επίδοση το εξωπραγματικό ρεκόρ των 219.31 km/h… το οποίο και πάλι δεν έγινε δεκτό σαν έγκυρο.
Glenn Curtiss
Ο V-8 κινητήρας που χρησιμοποίησε στη δεύτερη μοτοσυκλέτα του ο Curtiss (ο οποίος φορούσε – πέρα από το μεγάλο μουστάκι του – κι ένα δερμάτινο σκούφο πιλότου… για προστασία) προερχόταν από αεροπλάνο, διέθετε 4.000 κυβικά εκατοστά (!) και είχε βιδωθεί πάνω σε ένα “αστείο”, εύθραυστο σωληνωτό πλαίσιο δικής του κατασκευής, με την τελική μετάδοση να γίνεται με άξονα απευθείας στον πίσω τροχό.
Το τεχνολογικό αυτό αριστούργημα έγινε η πιο γρήγορη μοτοσυκλέτα της εποχής, εντυπωσιάζοντας ακόμα και μέχρι σήμερα με την επίδοσή της: 219 km/h… κι όλα αυτά το 1907!
Ούτε αυτό το ρεκόρ του Curtiss δεν θα γραφτεί επίσημα στα βιβλία της ιστορίας, αφού στην προσπάθειά του δεν είχε τηρηθεί η τυπική διαδικασία καταγραφής, όπως θα ορίσει αργότερα η Διεθνής Ομοσπονδία Μοτοσυκλετισμού (FIM). Αυτό συνέβη γιατί για να καταγραφεί το ρεκόρ έπρεπε να επιτευχθεί δύο φορές (σε δυο προσπάθειες) πράγμα που δεν έγινε μιας και ο άξονας κίνησης της μοτοσυκλέτας του Curtiss έσπασε στην πρώτη προσπάθεια.
Το καλό πάντως ήταν πως ο αναβάτης επέζησε της δοκιμασίας… μιας και οι γιατροί και οι επιστήμονες της εποχής επέμεναν πως το ανθρώπινο ον δεν μπορεί να συνεχίσει να αναπνέει από μια ταχύτητα και πάνω! Από τα 200 km/h ας πούμε…
1920: 167.56 km/h – Gene Walker (Indian 994 cc)
Τα ρεκόρ του Glenn Curtiss ήταν μέχρι τότε ανεπίσημα, γιατί το πρώτο επικυρωμένο Παγκόσμιο Ρεκόρ Ταχύτητας που αναγνωρίστηκε από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Μοτοσυκλετισμού (FIM) απονεμήθηκε στον Gene Walker το 1920. Το ρεκόρ του Walker ήταν σαφώς χαμηλότερο από αυτό του Curtiss.
Gene Walker
Η FIM ήταν από τότε και παραμένει μέχρι σήμερα ο φορέας που εγκρίνει ένα ρεκόρ που αφορά τις μοτοσυκλέτες, ουσιαστικά μέσω της τήρησης των κανονισμών της. Ο Gene Walker, ο οποίος ήταν ένας από τους εργοστασιακούς αναβάτες/άσους της Indian, κατάφερε να αγγίξει τα 167.56 km/h, πάνω στη σκληρή άμμο της εμβληματικής παραλίας Daytona Beach των ΗΠΑ.
Η επόμενη δεκαετία θα χαρακτηριστεί από τον έντονο ανταγωνισμό ανάμεσα στις γερμανικές ΒMW και τις βρετανικές JAP – και μιας Gilera – με το ρεκόρ να αλλάζει διαρκώς χέρια… χιλιόμετρο το χιλιόμετρο!
1923: 174,58 km/h – Claude Temple (Anzani)
1924: 191,50 km/h – Βert le Vack (Brough Superior – JAP)
1926: 195,44 km/h – Claude Temple (OEC-Temple)
1928: 199,99 km/h – Owen Baldwin (Zenith-JAP)
1929: 207,60 km/h – Βert le Vack (Brough Superior)
Ernest Henne
1929: 216.75 km/h – Ernest Henne (BMW)
1930: 220.99 km/h – Joseph Wright (OEC-Temple-JAP)
1930: 221.67 km/h – Ernest Henne (BMW)
1930: 242.99 km/h – Joseph Wright (Zenith-JAP)
1932: 246.23 km/h – Ernest Henne (BMW)
1935: 256.04 km/h – Ernest Henne (BMW)
Eric Fernihough
1937: 273.14 km/h – Eric Fernihough (Brough Superior – JAP)
1937: 274.18 km/h – Piero Taruffi (Gilera)
Ο διάσημος αναβάτης των διεθνών Grand Prix μοτοσυκλέτας Taruffi οδήγησε στην ιταλική “εθνική”, την Autostrada A4 μεταξύ Brecia και Bergamo μια τετρακύλινδρη σε σειρά, υπερτροφοδοτούμενη Gilera με κυβισμό 492 κυβικών εκατοστών. Η μοτοσυκλέτα ήταν ντυμένη, περικυκλωμένη για την ακρίβεια, από φύλλα αλουμινίου σε μια προσπάθεια να γίνει αεροδυναμική, παρά την όρθια θέση οδήγησης του αναβάτη. Άσχημη, ξε-άσχημη, η Gilera κατάφερε να κάνει ρεκόρ πάντως.
Συνεχίζεται…
Πηγη https://motorbike.gr