Μια ματιά στο σύστημα DCP-FI του Address.

Red Shogun

well know member
Δημοσιεύσεις
3.784
Ηλικία
25
Περιοχή
Βόλος
Μοτοσυκλέτα
Suzuki FL125
Suzuki V-Strom 650
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Βόλος
Έχω αναφέρει αρκετές φορές τον όρο DCP-FI για το μηχανάκι μου, αλλά δεν μπήκα ποτέ στον κόπο να ψαχτώ λίγο περισσότερο για την συγκεκριμένη κατασκευή. Τελικά δεν είναι απλά ένα απλό μπεκ και μια αντλία βενζίνης. Για να το δούμε απο κοντά!




Τι είναι το DCP-FI;

Το DCP-FI είναι ένα σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου, κατασκευασμένο απο την Mikuni σε συνεργασία με την Suzuki. Μια αντίστοιχη τεχνολογία είναι το Suzuki EPI (Electronic Petrol Injection), ωστόσο το DCP-FI κατασκευάστηκε για πρώτη φορά κάπου στο 2006 με 2007 περίπου. Η ίδια ονομασία DCP-FI σημαίνει DisCharge Pump Fuel Injection, ή αλλιώς στα ελληνικά αντλία εκκένωσης. Χρησιμοποιήθηκε σε κινητήρες μικρού κυβισμού όπως για παράδειγμα στο Address 125, το DR125 SM, τα Shogun 125 στην Ασία και μερικά μικρά σκουτεράκια της Suzuki.

To DCP-FI είχε αποκτήσει 12 τίτλους ευρεσιτεχνίας στην Ιαπωνία όταν βγήκε.


Τι διαφορές έχει με ένα συμβατικό σύστημα ψεκασμού; Και πως λειτουργεί;

Η βασική διαφορά ενός DCP-FI συστήματος είναι οτι η αντλία βενζίνης, το μπεκ ψεκασμού και ο ρυθμιστής πίεσης καυσίμου βρίσκονται και τα 3 σε ένα εξάρτημα. Με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάζεται να τοποθετηθεί η αντλία βενζίνης μέσα στο ντεπόζιτο της μοτοσυκλέτας, βοηθώντας έτσι και απο μια χωροταξική άποψη.



Στα αριστερά βλέπουμε ένα συμβατικό μπεκ ψεκασμού οπου η βενζίνη πρέπει πρώτα να περάσει απο την αντλία καυσίμου, έπειτα απο τον ρυθμιστή πίεσης και τέλος να ψεκαστεί.

Στα δεξιά είναι ένας ψεκασμός DCP-FI. Η βενζίνη εισέρχεται απο τα αριστερά με την βαρύτητα ("πέφτει" απο το ντεπόζιτο δηλαδή). Πάνω δεξιά είναι η υποδοχή για τα καλώδια, οπου λαμβάνει ρεύμα, για την λειτουργία και εντολές απο τον εγκέφαλο της μοτοσυκλέτας. Πάνω είναι το σωληνάκι επιστροφής καυσίμου. Με αυτή την κατασκευή και η πίεση μέσα στο σωληνάκι καυσίμου απο το ντεπόζιτο είναι μικρότερη, συνεπώς υπάρχει και μειωμένη φθορά στο ίδιο το σωληνάκι.

Όταν η βενζίνη εισέρχεται απο τα αριστερά, οδηγείται προς τα πάνω με την βοήθεια μια κυλινδρικής αντλίας βενζίνης. Η ίδια η αντλία βενζίνης έχει ένα έμβολο μέσα το οποιο ελέγχει την πίεση του καυσίμου. Στην συνέχεια το καύσιμο οδηγείται στο μπεκ και το ψεκάζει. Για την καλύτερη ρύθμιση της πίεσης υπάρχει και μια μικρή βαλβίδα πίεσης καυσίμου ενσωματωμένη ακριβώς κάτω απο την αντλία βενζίνης.

Η τοποθέτηση του DCP-FI είναι κλασσική, στην πολλαπλή εισαγωγής όπως και ένα συμβατικό μπεκ ψεκασμού.


(Αναλυτικά η λειτουργία του DCP-FI)

Με τι αισθητήρες συνεργάζεται ένα DCP-FI σύστημα;

Συνολικά υπάρχουν 7 αισθητήρες.

1) Αισθητήρας θερμοκρασίας κινητήρα (ET, Engine Temperature)
2) Αισθητήρας πίεσης εισερχόμενου αέρα (IAP, Intake Air Pressure)
3) Αισθητήρας θερμοκρασίας εισερχόμενου αέρα (IAT, Intake Air Temperature)
4) Αισθητήρας θέσης στροφάλου (CPS, Crankcase Position Sensor)
5) Αισθητήρας πτώσης μοτοσυκλέτας (TOS, Tip Over Sensor), το οποίο "διαβάζει" την κλίση της μοτοσυκλέτας στον δρόμο. Αν διαβάσει παραπάνω απο 65 μοίρες για 2 δευτερόλεπτα τότε διακόπτει την λειτουργεία του ψεκασμού για λόγους ασφαλείας.
6) Αισθητήρας πεταλούδας γκαζιού (TPS, Throttle Position Sensor)
7) Αισθητήρας λάμδα (HO2 Sensor, Heated O2 Sensor).


(O αισθητήρας TOS στο Address)

Ο αισθητήρας λάμδα, μετράει τα ποσοστά οξυγόνου στα καυσαέρια. Είναι φτιαγμένος απο ζιρκόνιο και επιμεταλλωμένος με πλατίνα. Έχει την ιδιότητα να αλλάζει την τάση του (output voltage) ανάλογα με την διαφορά σε ποσοστά οξυγόνου που υπάρχουν στο εσωτερικό και στο εξωτερικό μέρος του. Ο εγκέφαλος αργότερα διαβάζει αυτές τις πληροφορίες και ρυθμίζει ανάλογα το μείγμα.

Ο αισθητήρας HO2S λειτουργεί σωστά απο τους 80 βαθμούς και μετά. Στο Address υπάρχουν 4 καλώδια στον αισθητήρα αυτόν. Τα 2 είναι ρεύμα για να ζεσταθεί γρηγορότερα και τα άλλα 2 (άσπρο και γκρι) διαβάζουν τα δεδομένα που συλλέγει ο αισθητήρας και επικοινωνούν με την ECU.

Τέλος υπάρχει προφανώς και ο εγκέφαλος (φτιαγμένος απο την Mitsubishi και είναι 16-bit) που διαχειρίζεται όλες αυτές τις πληροφορίες και η βαλβίδα ISCV (Idle Speed Control Valve) που ελέγχει το ρελαντί, καταργώντας έτσι την παρουσία του τσοκ, όπως υπάρχει σε ένα καρμπυρατέρ.

(Οι λειτουργείες σε ένα DCP-FI σύστημα)


(Διάγραμμα στο οποιο παρομοιάζεται η λειτουργεία ενός DCP-FI με αυτήν ενός ανθρώπινου σώματος)


Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα;


Μειωμένη κατανάλωση καυσίμου


Χρησιμοποιώντας ακριβής μέτρηση της ποσότητας καυσίμου που χρειάζεται να ψεκαστεί κάθε στιγμή, αποφεύγεται η περίπτωση να τροφοδοτηθεί παραπάνω καύσιμο το οποίο θα είναι αχρείαστο. Η τροφοδοσία σταματάει στιγμιαία μόλις το γκάζι κλείσει απότομα ή όταν ο κινητήρας βρίσκεται στον κόφτη.

Βελτιωμένες επιδόσεις

Χάρη στο σύνολο αισθητήρων που έχει η μοτοσυκλέτα πάνω της, το μείγμα καθορίζεται με βάση την θερμοκρασία και την πίεση του εισερχόμενου αέρα, το άνοιγμα του γκαζιού και το σύνολο των υπολοίπων δεδομένων απο αισθητήρες, ο εγκέφαλος μεταβάλλει και διορθώνει συνεχόμενα το μείγμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ομαλή λειτουργεία και την βέλτιστη απόδοση σε κάθε δεδομένη χρονική στιγμή.

Γρήγορη εκκίνηση κινητήρα

Το σύστημα DCP-FI φροντίζει, η μοτοσυκλέτα να ξεκινήσει εύκολα, είτε βρίσκεσαι σε περιβάλλον με θερμοκρασίες τόσο χαμηλές όσο -20 βαθμούς, είτε σε μεγάλο υψόμετρο, οπου ο αέρας είναι πιο αραιός.

Ασφάλεια

Ο αισθητήρας TOS ελέγχει την κλίση της μοτοσυκλέτας, και σε περίπτωση πτώσης, η λειτουργεία του ψεκασμού σταματάει. Έτσι αποφεύγουμε τον κίνδυνο ζημιάς ή και φωτιάς. Όταν η μοτοσυκλέτα πέσει, η λειτουργεία του κινητήρα σταματάει και δεν μπορείς να ξαναβάλεις μπρος εκτός και αν κλείσεις και ανοίξεις ξανά τον διακόπτη. Το λαμπάκι FI σε περίπτωση πτώσης αναβοσβήνει.

Αυξημένη διάρκεια ζωής

To DCP-FI είναι ειδικά κατασκευασμένο για να διαχειρίζεται διάφορες ποιότητες βενζίνης χάρη στο διπλό φίλτρο βενζίνης που διαθέτει. Παράλληλα η "μύτη" του μπεκ ψεκασμού είναι αυτοκαθαρίζομενη!

Ενεργειακή Απόδοση

Εξοπλισμένο με αισθητήρα HO2S και τριοδικό καταλύτη, το σύστημα καταφέρνει να περάσει με άνεση της προδιαγραφές Euro 3 και μάλιστα, παραπάνω απο τις απαιτήσεις των προδιαγραφών. Παράλληλα επιτρέπει στον εγκέφαλο να ρυθμίσει το μείγμα καθώς η μοτοσυκλέτα παλιώνει σε ηλικία ή αν τα εξαρτήματα του κινητήρα εμφανίσουν φθορά, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η απόδοση.


(Τα πλεονεκτήματα του DCP-FI)


Μειονεκτήματα

Ίσως το μεγαλύτερο μειονέκτημα βρίσκεται στον ίδιο τον ψεκασμό. Λόγο της συμπαγής κατασκευής του, αν χαλάσει ένα μόνο μέρος, για παράδειγμα το μπεκ ψεκασμού, πρέπει να αλλαχτεί ΟΛΟΚΡΗΡΟ το εξάρτημα. Και το κόστος ενός καινούριου ακόμα και εν έτει 2021 βρίσκεται μεταξύ 250€ και 300€. Δεν σου δίνει την ελευθερία του να αλλάξεις μόνο την αντλία βενζίνης ή μόνο το μπεκ ψεκασμού. Ωστόσο ίσως (δεν παίρνω και όρκο) υπάρχει πατέντα να βάλεις ξεχωριστά αντλία και μπεκ όπως για παράδειγμα σε ένα Innova 125i.

Τέλος η ίδια η τροποποίηση και η βελτίωση δεν είναι τόσο εύκολες, μιας και δεν μπορείς να μεταβάλλεις την πίεση καυσίμου με το να αλλάξεις έναν ρυθμιστή πίεσης. Και αυτό γιατί όλα αυτά βρίσκονται μέσα στο ίδιο το εξάρτημα. Ωστόσο υπάρχει η λύση του να βάλεις παράλληλο εγκέφαλο και να ρυθμίσεις τον χρόνο ψεκασμού.


ΥΓ: Έμεινα λίγο μ@λακας διαβάζοντας όλα αυτά. Για τα δεδομένα ενός παπιού το παραπάνω είναι αρκετά φιλοσοφημένο και εξελιγμένο....Suzuki γαρ.
 
Τελευταία επεξεργασία:

Red Shogun

well know member
Δημοσιεύσεις
3.784
Ηλικία
25
Περιοχή
Βόλος
Μοτοσυκλέτα
Suzuki FL125
Suzuki V-Strom 650
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Βόλος
Edit: τα ασπρόμαυρα διαγράμματα είναι απο το maintenace manual της Suzuki για Address και Shogun 125.

Τα γράφει όλα μέσα αναλυτικά ένα ένα ακόμα και με πόσο ροπή να σφίξεις κάθε βίδα. Όποιος θέλει το manual μπορώ να του το στείλω.
 

thanosgp

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
11.519
Ηλικία
52
Περιοχή
Τρίκαλα
Μοτοσυκλέτα
Τίγρης ξεδοντιασμένος 220 τελική
Όνομα
Θάνος
Περιοχή
Τρίκαλα

Red Shogun

well know member
Δημοσιεύσεις
3.784
Ηλικία
25
Περιοχή
Βόλος
Μοτοσυκλέτα
Suzuki FL125
Suzuki V-Strom 650
Όνομα
Τάσος
Περιοχή
Βόλος
@thanosgp Ξέρω...το μεγαλύτερο μειονέκτημα είναι αυτό.

Αν η κατασκευή ήτανε τέτοια που να μπορεί να λυθεί και να αλλάξεις ένα ένα τα εξαρτήματα θα ήτανε πολύ καλύτερα. Όπως και να είναι, έχει την φιλοσοφία του....

Απλά δεν περίμενα τόσο τεχνολογία φορτωμένη σε ένα παπί.
 
Top Bottom