Pan-dvs
well know member
Για να φρενάρεις σωστά .
Εξηγήσαμε σε προηγούμενη ενότητα αλλά είμαι βέβαιος ότι το έχουμε όλοι διαπιστώσει και από προσωπική μας πείρα, πόσο σημαντικό είναι το φρενάρισμα για τη μοτοσικλετιστική μας ζωή και την... επιβίωσή μας βέβαια.
Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τη διαδικασία του φρεναρίσματος και τελικά να καταλήξουμε στον σωστό τρόπο που κανείς πρέπει να φρενάρει με τη μοτοσικλέτα του, τον τρόπο που θα είναι πιο αποτελεσματικός τόσο για να γίνουμε πιο γρήγοροι, όσο και πιο ασφαλείς!
Για να καταλήξουμε στο... ποθητό συμπέρασμα θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τη διαδικασία του φρεναρίσματος.
Τι συμβαίνει όταν φρενάρουμε
Η μοτοσικλέτα που μπαίνει στη διαδικασία φρεναρίσματος, όταν δηλαδή χρησιμοποιούμε τα φρένα, δέχεται μια σειρά δυνάμεων, που διαμορφώνουν μια σειρά από καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει ο μοτοσικλετιστής, αφού πρώτα τις κατανοήσει.
Το πιο εμφανές που όλοι έχουμε παρατηρήσει κατά το φρενάρισμα είναι η συμπίεση της μπροστινής ανάρτησης. (Αυτό συμβαίνει στο 99% των περιπτώσεων, με μοναδική εξαίρεση τις μοτοσικλέτες που χρησιμοποιούν ανάρτηση με οδηγούντες βραχίονες οπότε η μπροστινή ανάρτηση εκτείνεται. Αυτό το συναντάμε στα παλαιότερα παπιά, χαρακτηριστικό στο Honda C50, που πλέον έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τους δρόμους και τα οποία έχουν σχεδιαστεί να κινούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες). Η συμπίεση λοιπόν της μπροστινής ανάρτησης είναι αποτέλεσμα της μεταφοράς βάρους προς το μπροστινό μέρος, λόγω της επιβράδυνσης. Αυτό βέβαια είναι λογικό. Εκείνο που λίγοι έχουμε παρατηρήσει είναι ότι με την συμπίεση της μπροστινής ανάρτησης δημιουργεί ταυτόχρονα και έκταση της πίσω ανάρτησης (του αμορτισέρ).
Η αλλαγή που παρατηρούμε στην κατάσταση των αναρτήσεων, έχει ως παράλληλο αποτέλεσμα την αλλαγή της γεωμετρίας της μοτοσικλέτας. Το κέντρο βάρους της μοτοσικλέτας κινείται προς τα εμπρός, η γωνία caster μικραίνει και ξαφνικά η μοτοσικλέτα γίνεται (πιο) ασταθής, διότι η γεωμετρία γίνεται πιο γρήγορη. Επιπλέον το βάρος που φορτίζει τον πίσω τροχό μειώνεται και σε ακραίες συνθήκες μηδενίζεται (όταν ο πίσω τροχός βρεθεί στον αέρα - endo).
Είναι λοιπόν προφανές ότι με τις αλλαγές που συμβαίνουν κατά το φρενάρισμα η μοτοσικλέτα μας αποκτά διαφορετική συμπεριφορά, από αυτή που εμείς έχουμε συνηθίσει. Το κυριότερο δε είναι ότι αποκτά πιο «νευρική» οδική συμπεριφορά και αυτός είναι ο λόγος που η ήδη ασταθής ισορροπία (της μοτοσικλέτας μας) γίνεται ακόμη πιο ευάλωτη.
Φρενάρισμα και κατανομή βάρους
Τα παραπάνω συμβαίνουν σε όλες τις μοτοσικλέτες, υπάρχουν όμως περιπτώσεις που εμείς δεν τα αντιλαμβανόμαστε. Η διάσταση των τροχών, αλλά κυρίως η κατανομή του βάρους της μοτοσικλέτας μας, δημιουργούν διαφορετικές συνθήκες στο φρενάρισμα.
Σε μια sportμοτοσικλέτα η κατανομή του βάρους πλησιάζει το 50%-50% εμπρός -πίσω. Κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος ένα μεγάλο μέρος του βάρους φορτίζει τον μπροστινό τροχό ενώ σε πολλές περιπτώσεις ολόκληρο το βάρος φορτίζει τον μπροστινό τροχό. Είναι λοιπόν αναμενόμενο το μεγαλύτερο μέρος του φρεναρίσματος να αναλαμβάνει το μπροστινό φρένο. Στην περίπτωση αυτή το πίσω φρένο παίζει βοηθητικό ρόλο. Όταν χρησιμοποιούμε το πίσω φρένο σε δυνατό φρενάρισμα πάντα προσέχουμε να μην μπλοκάρουμε τον πίσω τροχό, οπότε και θα χαθεί ο έλεγχος του τμήματος αυτού της μοτοσικλέτας, το οποίο θα μπει σε φάση ολίσθησης.
...
Εξηγήσαμε σε προηγούμενη ενότητα αλλά είμαι βέβαιος ότι το έχουμε όλοι διαπιστώσει και από προσωπική μας πείρα, πόσο σημαντικό είναι το φρενάρισμα για τη μοτοσικλετιστική μας ζωή και την... επιβίωσή μας βέβαια.
Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τη διαδικασία του φρεναρίσματος και τελικά να καταλήξουμε στον σωστό τρόπο που κανείς πρέπει να φρενάρει με τη μοτοσικλέτα του, τον τρόπο που θα είναι πιο αποτελεσματικός τόσο για να γίνουμε πιο γρήγοροι, όσο και πιο ασφαλείς!
Για να καταλήξουμε στο... ποθητό συμπέρασμα θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τη διαδικασία του φρεναρίσματος.
Τι συμβαίνει όταν φρενάρουμε
Η μοτοσικλέτα που μπαίνει στη διαδικασία φρεναρίσματος, όταν δηλαδή χρησιμοποιούμε τα φρένα, δέχεται μια σειρά δυνάμεων, που διαμορφώνουν μια σειρά από καταστάσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει ο μοτοσικλετιστής, αφού πρώτα τις κατανοήσει.
Το πιο εμφανές που όλοι έχουμε παρατηρήσει κατά το φρενάρισμα είναι η συμπίεση της μπροστινής ανάρτησης. (Αυτό συμβαίνει στο 99% των περιπτώσεων, με μοναδική εξαίρεση τις μοτοσικλέτες που χρησιμοποιούν ανάρτηση με οδηγούντες βραχίονες οπότε η μπροστινή ανάρτηση εκτείνεται. Αυτό το συναντάμε στα παλαιότερα παπιά, χαρακτηριστικό στο Honda C50, που πλέον έχουν αρχίσει να εξαφανίζονται από τους δρόμους και τα οποία έχουν σχεδιαστεί να κινούνται με πολύ χαμηλές ταχύτητες). Η συμπίεση λοιπόν της μπροστινής ανάρτησης είναι αποτέλεσμα της μεταφοράς βάρους προς το μπροστινό μέρος, λόγω της επιβράδυνσης. Αυτό βέβαια είναι λογικό. Εκείνο που λίγοι έχουμε παρατηρήσει είναι ότι με την συμπίεση της μπροστινής ανάρτησης δημιουργεί ταυτόχρονα και έκταση της πίσω ανάρτησης (του αμορτισέρ).
Η αλλαγή που παρατηρούμε στην κατάσταση των αναρτήσεων, έχει ως παράλληλο αποτέλεσμα την αλλαγή της γεωμετρίας της μοτοσικλέτας. Το κέντρο βάρους της μοτοσικλέτας κινείται προς τα εμπρός, η γωνία caster μικραίνει και ξαφνικά η μοτοσικλέτα γίνεται (πιο) ασταθής, διότι η γεωμετρία γίνεται πιο γρήγορη. Επιπλέον το βάρος που φορτίζει τον πίσω τροχό μειώνεται και σε ακραίες συνθήκες μηδενίζεται (όταν ο πίσω τροχός βρεθεί στον αέρα - endo).
Είναι λοιπόν προφανές ότι με τις αλλαγές που συμβαίνουν κατά το φρενάρισμα η μοτοσικλέτα μας αποκτά διαφορετική συμπεριφορά, από αυτή που εμείς έχουμε συνηθίσει. Το κυριότερο δε είναι ότι αποκτά πιο «νευρική» οδική συμπεριφορά και αυτός είναι ο λόγος που η ήδη ασταθής ισορροπία (της μοτοσικλέτας μας) γίνεται ακόμη πιο ευάλωτη.
Φρενάρισμα και κατανομή βάρους
Τα παραπάνω συμβαίνουν σε όλες τις μοτοσικλέτες, υπάρχουν όμως περιπτώσεις που εμείς δεν τα αντιλαμβανόμαστε. Η διάσταση των τροχών, αλλά κυρίως η κατανομή του βάρους της μοτοσικλέτας μας, δημιουργούν διαφορετικές συνθήκες στο φρενάρισμα.
Σε μια sportμοτοσικλέτα η κατανομή του βάρους πλησιάζει το 50%-50% εμπρός -πίσω. Κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος ένα μεγάλο μέρος του βάρους φορτίζει τον μπροστινό τροχό ενώ σε πολλές περιπτώσεις ολόκληρο το βάρος φορτίζει τον μπροστινό τροχό. Είναι λοιπόν αναμενόμενο το μεγαλύτερο μέρος του φρεναρίσματος να αναλαμβάνει το μπροστινό φρένο. Στην περίπτωση αυτή το πίσω φρένο παίζει βοηθητικό ρόλο. Όταν χρησιμοποιούμε το πίσω φρένο σε δυνατό φρενάρισμα πάντα προσέχουμε να μην μπλοκάρουμε τον πίσω τροχό, οπότε και θα χαθεί ο έλεγχος του τμήματος αυτού της μοτοσικλέτας, το οποίο θα μπει σε φάση ολίσθησης.
...