- Δημοσιεύσεις
- 26.611
- Ηλικία
- 62
- Περιοχή
- Αγρινιο
- Μοτοσυκλέτα
-
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
- Όνομα
- ΜΙΧΑΛΗΣ
- Περιοχή
- ΑΓΡΙΝΙΟ
Γιατί το εμπρός ελαστικό έχει αντίθετη φορά των αυλακώσεων από το πίσω;
του Νεκτάριου Διατσίδη
Παρατηρώντας το σχεδιασμό των αυλακώσεων του εμπρός ελαστικού μίας μοτοσυκλέτας είναι εύκολο να διαπιστώσουμε ότι έχει παρόμοιο, αλλά αντίθετο σχεδιασμό από το πίσω ελαστικό και με μία φορά που δεν φαίνεται να ταιριάζει με τη ροή του νερού που πρέπει να απωθήσει στο βρεγμένο οδόστρωμα.
Καθώς ένα ελαστικό με καμπύλη όπως της μοτοσυκλέτας σχηματίζει μία οβάλ επιφάνεια επαφής με το δρόμο, αν υπάρχει αρκετό νερό το οποίο πρέπει να φύγει από αυτό το σημείο επαφής είναι εύκολο να φύγει προς τα δεξιά και αριστερά από την οβάλ επιφάνεια και την καμπύλη που υπάρχει στο ελαστικό. Οι αυλακώσεις βοηθούν την απαγωγή του νερού αν είναι διαμήκης στην πρώτη επαφή της μύτης της οβάλ επιφάνειας στο κέντρο του ελαστικού, ενώ οι αυλακώσεις στα πλαϊνά τμήματα είναι πιο σωστό να είναι κάθετες και εγκάρσιες σε διάταξη.
Στα εντελώς βρόχινα ελαστικά που χρησιμοποιούνται στους αγώνες υπάρχει ο διαχωρισμός της διάταξης σε διαμήκη χάραξη στο κέντρο και κάθετης εγκάρσιας στα πλαϊνά τμήματα. Για τα ελαστικά υψηλών επιδόσεων στο δρόμο και στην πίστα, η ιδανική χάραξη είναι η αραιή χάραξη με λίγα αυλάκια ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής αλλά και δυνατότητα οδήγησης σε βρεγμένη άσφαλτο. Η χάραξη αυτή έχει μία μεταβαλλόμενη μορφή βέλους υπό γωνία συνήθως, με πιο διαμήκης φορά στο κέντρο και πιο εγκάρσια προς τα πλαϊνά.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση στο σχεδιασμό των αυλακώσεων του εμπρός ελαστικού είναι ότι η μεταβολή της γωνίας από διαμήκης σε εγκάρσια, γίνεται αντίστροφα από την διάταξη του πίσω ελαστικού και δείχνει ότι στην απαγωγή του νερού ίσως δεν είναι τόσο ιδανική όσο αυτή του πίσω, καθώς το νερό έχει την τάση να φύγει προς τα εμπρός όταν έρθει σαν σφήνα το ελαστικό για να το εκτοπίσει και τα λοξά υπό γωνία αυλάκια το συγκεντρώνουν περισσότερο προς το κέντρο και όχι προς τα έξω όπως το πίσω ελαστικό.
Στην διαδικασία της απαγωγής του νερού μέσα από το βάθος των αυλακώσεων, η ροή στην πρώτη επαφή της οβάλ επιφάνειας στα αυλάκια, έχει φορά που τείνει να διώξει το νερό προς τα εμπρός και προς το κέντρο, αλλά στα πλαϊνά τμήματα η φορά αλλάζει προς τα έξω. Στο πίσω ελαστικό η φορά είναι μόνιμα προς τα έξω και αυτό βοηθάει περισσότερο την απαγωγή του νερού.
Πιο είναι λοιπόν το όφελος της αντίστροφης φοράς των αυλακώσεων στο εμπρός ελαστικό; Η απάντηση είναι ότι λόγω της καμπύλης του ελαστικού υπάρχει πιο εύκολη διαφυγή προς όλες τις κατευθύνσεις με μικρή διαφορά στη δυσκολία απαγωγής του νερού σε σύγκριση με αυτή του πίσω ελαστικού.
Υπάρχουν ορισμένες διαφορές της ροής κατά τη διάρκεια του δυνατού φρεναρίσματος, όπου το νερό το οποίο παγιδεύεται σε αυτές τις αυλακώσεις των ελαστικών και μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος, δέχεται επίσης τις ίδιες δυνάμεις επιβράδυνσης. Το νερό «θέλει να συνεχίσει» προς την κατεύθυνση της ορμής που έχει και λόγω αυτής της δύναμης, το σχέδιο αυλάκωσης του μπροστινού ελαστικού «αναγκάζει» το νερό να φύγει από το κέντρο του ελαστικού περισσότερο προς τα έξω, αυξάνοντας έτσι την πρόσφυση του ελαστικού κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Η μοτοσυκλέτα μπορεί να φρενάρει με το μπροστινό ελαστικό και να επιταχύνει με το πίσω ελαστικό. Έτσι με την αντίστροφη χάραξη εμπρός-πίσω ευνοείται η ίδια η αδράνεια του νερού να το διώξει πιο γρήγορα από τα αυλάκια. Στην πολύ καλή και καθαρή άσφαλτο με λίγο νερό, υπάρχει η δυνατότητα έντονου φρεναρίσματος στην ευθεία, ενώ ο συνδυασμός λιγότερου φρεναρίσματος και πλαγιάσματος είναι εφικτός. Αντίστροφα στην επιτάχυνση υπάρχει η δυνατότητα αυτή να είναι έντονη αλλά και ένας συνδυασμός λίγου πλαγιάσματος και λίγης επιτάχυνσης είναι εφικτός.
Τα αυλάκια στις πλευρές του ελαστικού που έρχονται σε επαφή όταν η μοτοσυκλέτα είναι πλαγιασμένη, έχουν γωνία που πλησιάζει την εγκάρσια διάταξη και φορά σύμφωνη με τη συνισταμένη δύναμη επιτάχυνσης και φυγόκεντρης δύναμης για το πίσω ελαστικό. Αντίστροφα στο εμπρός ελαστικό υπάρχει μόνο η δυνατότητα συνισταμένης φυγόκεντης δύναμης και μικρής επιβράδυνσης.
Συνεχιζεται......
του Νεκτάριου Διατσίδη
Παρατηρώντας το σχεδιασμό των αυλακώσεων του εμπρός ελαστικού μίας μοτοσυκλέτας είναι εύκολο να διαπιστώσουμε ότι έχει παρόμοιο, αλλά αντίθετο σχεδιασμό από το πίσω ελαστικό και με μία φορά που δεν φαίνεται να ταιριάζει με τη ροή του νερού που πρέπει να απωθήσει στο βρεγμένο οδόστρωμα.
Καθώς ένα ελαστικό με καμπύλη όπως της μοτοσυκλέτας σχηματίζει μία οβάλ επιφάνεια επαφής με το δρόμο, αν υπάρχει αρκετό νερό το οποίο πρέπει να φύγει από αυτό το σημείο επαφής είναι εύκολο να φύγει προς τα δεξιά και αριστερά από την οβάλ επιφάνεια και την καμπύλη που υπάρχει στο ελαστικό. Οι αυλακώσεις βοηθούν την απαγωγή του νερού αν είναι διαμήκης στην πρώτη επαφή της μύτης της οβάλ επιφάνειας στο κέντρο του ελαστικού, ενώ οι αυλακώσεις στα πλαϊνά τμήματα είναι πιο σωστό να είναι κάθετες και εγκάρσιες σε διάταξη.
Στα εντελώς βρόχινα ελαστικά που χρησιμοποιούνται στους αγώνες υπάρχει ο διαχωρισμός της διάταξης σε διαμήκη χάραξη στο κέντρο και κάθετης εγκάρσιας στα πλαϊνά τμήματα. Για τα ελαστικά υψηλών επιδόσεων στο δρόμο και στην πίστα, η ιδανική χάραξη είναι η αραιή χάραξη με λίγα αυλάκια ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής αλλά και δυνατότητα οδήγησης σε βρεγμένη άσφαλτο. Η χάραξη αυτή έχει μία μεταβαλλόμενη μορφή βέλους υπό γωνία συνήθως, με πιο διαμήκης φορά στο κέντρο και πιο εγκάρσια προς τα πλαϊνά.
Αυτό που προκαλεί εντύπωση στο σχεδιασμό των αυλακώσεων του εμπρός ελαστικού είναι ότι η μεταβολή της γωνίας από διαμήκης σε εγκάρσια, γίνεται αντίστροφα από την διάταξη του πίσω ελαστικού και δείχνει ότι στην απαγωγή του νερού ίσως δεν είναι τόσο ιδανική όσο αυτή του πίσω, καθώς το νερό έχει την τάση να φύγει προς τα εμπρός όταν έρθει σαν σφήνα το ελαστικό για να το εκτοπίσει και τα λοξά υπό γωνία αυλάκια το συγκεντρώνουν περισσότερο προς το κέντρο και όχι προς τα έξω όπως το πίσω ελαστικό.
Στην διαδικασία της απαγωγής του νερού μέσα από το βάθος των αυλακώσεων, η ροή στην πρώτη επαφή της οβάλ επιφάνειας στα αυλάκια, έχει φορά που τείνει να διώξει το νερό προς τα εμπρός και προς το κέντρο, αλλά στα πλαϊνά τμήματα η φορά αλλάζει προς τα έξω. Στο πίσω ελαστικό η φορά είναι μόνιμα προς τα έξω και αυτό βοηθάει περισσότερο την απαγωγή του νερού.
Πιο είναι λοιπόν το όφελος της αντίστροφης φοράς των αυλακώσεων στο εμπρός ελαστικό; Η απάντηση είναι ότι λόγω της καμπύλης του ελαστικού υπάρχει πιο εύκολη διαφυγή προς όλες τις κατευθύνσεις με μικρή διαφορά στη δυσκολία απαγωγής του νερού σε σύγκριση με αυτή του πίσω ελαστικού.
Υπάρχουν ορισμένες διαφορές της ροής κατά τη διάρκεια του δυνατού φρεναρίσματος, όπου το νερό το οποίο παγιδεύεται σε αυτές τις αυλακώσεις των ελαστικών και μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος, δέχεται επίσης τις ίδιες δυνάμεις επιβράδυνσης. Το νερό «θέλει να συνεχίσει» προς την κατεύθυνση της ορμής που έχει και λόγω αυτής της δύναμης, το σχέδιο αυλάκωσης του μπροστινού ελαστικού «αναγκάζει» το νερό να φύγει από το κέντρο του ελαστικού περισσότερο προς τα έξω, αυξάνοντας έτσι την πρόσφυση του ελαστικού κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το φρενάρισμα σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Η μοτοσυκλέτα μπορεί να φρενάρει με το μπροστινό ελαστικό και να επιταχύνει με το πίσω ελαστικό. Έτσι με την αντίστροφη χάραξη εμπρός-πίσω ευνοείται η ίδια η αδράνεια του νερού να το διώξει πιο γρήγορα από τα αυλάκια. Στην πολύ καλή και καθαρή άσφαλτο με λίγο νερό, υπάρχει η δυνατότητα έντονου φρεναρίσματος στην ευθεία, ενώ ο συνδυασμός λιγότερου φρεναρίσματος και πλαγιάσματος είναι εφικτός. Αντίστροφα στην επιτάχυνση υπάρχει η δυνατότητα αυτή να είναι έντονη αλλά και ένας συνδυασμός λίγου πλαγιάσματος και λίγης επιτάχυνσης είναι εφικτός.
Τα αυλάκια στις πλευρές του ελαστικού που έρχονται σε επαφή όταν η μοτοσυκλέτα είναι πλαγιασμένη, έχουν γωνία που πλησιάζει την εγκάρσια διάταξη και φορά σύμφωνη με τη συνισταμένη δύναμη επιτάχυνσης και φυγόκεντρης δύναμης για το πίσω ελαστικό. Αντίστροφα στο εμπρός ελαστικό υπάρχει μόνο η δυνατότητα συνισταμένης φυγόκεντης δύναμης και μικρής επιβράδυνσης.
Συνεχιζεται......