esel
Μαθουσάλας member
- Δημοσιεύσεις
- 17.168
- Περιοχή
- μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
- Μοτοσυκλέτα
- BMW GS1200 ADV LC
- Όνομα
- Στελιος Τζιανετοπουλος
- Περιοχή
- μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Φανταστείτε οι (περισσότερες) ελληνικές παραλίες να μην είχαν εύκολη πρόσβαση, να μπορούσες να τις θαύμασεις από μακριά αλλά όχι και να κατέβεις μέχρι την άκρη της θάλασσας. Θα ήταν μια άβολη αλλά και παράλογη κατάσταση. Και μετά σκεφτείτε πόσες φορές βρεθήκατε να διασχίζετε τον ασφαλτοστρωμένο (ή χωμάτινο) δρόμο καταμεσής ενός εντυπωσιακού δάσους αλλά δεν υπήρχε τρόπος να περπατήσετε στην «ενδοχώρα» του- και να χαρείτε την ορεινή φύση με την ψυχή σας. Εξίσου άβολη, παράλογη κατάσταση, που, όμως, δεν αποτελεί σχήμα λόγου αλλά πραγματικότητα, τόσο διαχρονική, τόσο καθολική στον ελλαδικό χώρο, ώστε έχουμε κιόλας εκπαιδευτεί να την θεωρούμε φυσική κατάσταση.
Ο Αποστόλης Τσιμπανάκος- Βολιώτης που τα τελευταία πέντε χρόνια έχει μετοικήσει στην Ήπειρο, πρώτα στα Τζουμέρκα και, πλέον, στο Δίστρατο, κοντά στο βαθίσκιωτο, αιωνόβιο δάσος της Βάλια Κάλντα- προσπαθεί να καταστήσει επισκέψιμα τα ελληνικά βουνά.
Σηματοδότηση πεζοπορικής διαδρομής στον πυρήνα του δρυμού της Βάλια Κάλντα.
Πολυσχιδής προσωπικότητα της ορεινής φύσης και των δραστηριοτήτων εντός της- οδηγός βουνού και από τους πιο έμπειρους Έλληνες στο canyoning, έχει διασχίσει, χαρτογραφήσει και «ασφαλίσει» πολλά φαράγγια της χώρας. «Πως πρέπει να σε συστήσω;», τον ρωτάω. «Μπορώ να με χαρακτηρίσω σαν “ορεσίβιο” πλέον», απαντάει γελώντας.
Τα τελευταία χρόνια ο Αποστόλης αποκαθιστά μονοπάτια στην Πίνδο, «σε ένα πλούσιο οικοσύστημα όπου συναντάς τα πατήματα και τα ίχνη της αρκούδας», μου λέει. «Ψάχνω τα παλιά μονοπάτια που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για να μετακινηθούν, όταν η πεζοπορία δεν ήταν αναψυχή, αλλά μόχθος και προσπάθεια επιβίωσης. Και προσθέτω νέες "γραμμές", ώστε να ολοκληρωθεί ένα ανεξάντλητο πεζοπορικό δίκτυο στη βόρεια Πίνδο, από το Μέτσοβο έως τη Σαμαρίνα», λέει ο ίδιος.
«Ο πεζοπορικός τουρισμός είναι ένας εύκολος, βιώσιμος τρόπος ορεινής ανάπτυξης. Η δημιουργία υποδομών πεζοπορίας και η συντήρησή τους απαιτούν πενιχρά ποσά. Αλλά με την επισκεψιμότητα που φέρνουν, μπορούν να αναστήσουν μια απομακρυσμένη περιοχή».
Γιατί επέλεξες το Δίστρατο, ένα σχετικά άγνωστο, μη διαφημισμένο χωριό;
Το Δίστρατο το είχα «βάλει στο μάτι» από καιρό. Μια δυσπρόσιτη τοποθεσία με άπειρο φυσικό πλούτο και φοβερή δυναμική, αλλά παντελώς αναξιοποίητη. Η ευρύτερη περιοχή, το Δίστρατο και τα γύρω χωριά, ερημώνει όλο και περισσότερο. Μοναδικά σχεδόν αντικείμενα εργασίας στην περιοχή είναι η κτηνοτροφία και η υλοτομία. Ξεκίνησα μια προσπάθεια ιδιωτική, χωρίς την στήριξη κάποιου φορέα, με το δικό μου βαλάντιο και την δική μου τεχνογνωσία.
Κάθε αρχή και δύσκολη;
Βρήκα μεγάλη υποστήριξη από τον Γιώργο Παφίλη- νέος άνθρωπος κι αυτός, ζει κι εργάζεται στο Δίστρατο και έχουμε τον ίδιο τρόπο σκέψης. Θέλει να γίνει κάτι σε αυτόν τον τόπο για να μπορέσει να παραμείνει. Και γενικά οι ντόπιοι μας βοήθησαν πολύ- μας παραχώρησαν ένα μέρος της πλατείας για να κατασκηνώνουμε, αρκετοί ήρθαν εθελοντές στην αποκατάσταση των μονοπατιών, αλλά και μας τάϊσαν, μας πότισαν, όχι μια, πολλές φορές, μας έβαλαν πλυντήριο τα ρούχα μας, κάναμε ντουζ στα σπίτια τους. Η τοπική κοινωνία συντελεί ενεργά στην προσπάθεια, αν δεν ήταν σύμφωνη, δε θα μπορούσα να σταθώ εδώ.
Είσαι 3 ½ μήνες στην περιοχή. Τι έχεις δουλέψει;
Αποκαταστήσαμε πλήρως το μονοπάτι από τη Βωβούσα στο Δίστρατο και από εκεί στη Σαμαρίνα. Το ανάπτυγμα του μονοπατιού είναι 32 χμ. αλλά θα προστεθούν και νέα τμήματα που θα το επιμηκύνουνε. Πλέον, έχω μπει στη Βάλια Κάλντα και δουλεύω. Τελείωσα περισσότερα από 40 χμ. μονοπατιού στο Αρκουδόρεμα (ποταμός), τα 8 από αυτά μέσα στο δάσος της Βάλια Κάλντα. Τώρα θα ανέβω στις λίμνες Φλέγγα που είναι στην κορυφή του βουνού της Βάλια Κάλντα (Μαυροβούνι) και πίσω από αυτό θα «πέσω» στο Μέτσοβο.
Χτίζοντας κούκους (παραδοσιακή τεχνοτροπία ορειβατικής σήμανσης) στην κορυφογραμμή της Κακαρδίτσας.
Πως συνολικά προσεγγίζεις την αποκατάσταση ενός μονοπατιού, ποιος είναι ο τρόπος δουλειάς σου;
Πρώτα γίνεται η μελέτη, χωρίς βιασύνη. Θέλει ψάξιμο, διορατικότητα και υπομονή. Διάβασα το ανάγλυφο του βουνού, την υδρολογία του, την γεωλογία του, τις πηγές και τα πετρώματα. Πέρσι έκανα μια προεργασία- περπάτησα όλο το μονοπάτι, το κλάδεψα, ίσα ίσα για να μπορούμε να περάσουμε. Όταν φτιάχνεις ένα μονοπάτι δεν πρέπει να σκέφτεσαι τον εαυτό σου, αλλά τον πιο αδύναμο πεζοπόρο και τις δικές του ανάγκες, αναλόγως βέβαια τις διαδρομές που αναλαμβάνουμε να αποκαταστήσουμε. Αν είναι μια δασική πεζοπορία φροντίζουμε να είναι καλά σκαμμένο το μονοπάτι, να έχει σκάλες στα σημεία όπου οι κλίσεις είναι απότομες, η σήμανσή του να είναι άρτια και να περνάει κοντά από δασικούς δρόμους. Κατά τη διάρκεια της εργασίας επιλέγουμε εποχές χωρίς έντονη ξηρασία- για να σκάβεται το χώμα- εποχές που η τριγύρω βλάστηση είναι ήδη αναπτυγμένη για να ξέρουμε το μάξιμουμ της απόδοσής της. Πρώτη κίνηση είναι το κλάδεμα, ώστε να γίνει η διάνοιξη, να «δώσουμε τη γραμμή» του μονοπατιού. Μετά το σκάβουμε, ύστερα το «σημαδεύουμε» και τέλος καταγράφεται η διαδρομή του με GPS- αυτή δημοσιεύεται και προωθείται ηλεκτρονικά, ενώ την μοιράζουμε και στις εταιρείες που κάνουν χαρτογραφήσεις. Ο ίδιος γράφω και άρθρα σε μπλογκς και σάιτς για το βουνό, όπου περιγράφω τη διαδρομή: που είναι η αφετηρία, από που θα περάσεις, τι θα συναντήσεις, τι είδους βλάστηση, τι ζώα υπάρχουν, αν είναι βιότοπος. Και καταγράφουμε όλες τις πηγές, είναι σημαντικό στη διάρκεια της πεζοπορίας να γνωρίζεις που μπορείς να βρεις νερό.
Από τη Βάλια Κάλντα περνάει το περίφημο ευρωπαϊκό μονοπάτι Ε6;
Ναι, το μονοπάτι Βωβούσα- Σαμαρίνα είναι τμήμα του Ε6, που ξεκινάει από το Γιβραλτάρ, διασχίζει την Ευρώπη από δύση προς ανατολή και μπαίνει στην Ελλάδα από την Ηγουμενίτσα, περνάει τη βόρεια Πίνδο και καταλήγει στη Σαμοθράκη. Όμως, ενώ το ανάπτυγμα του Ε6 στον ελληνικό χώρο είναι περίπου 1.000 χιλιόμετρα, σχεδόν 900 από αυτά είναι χαμένα. Με την πάροδο των χρόνων το ανάγλυφο του βουνού αλλάζει, το δάσος επεκτείνεται και τελικά το μονοπάτι ακυρώνεται, γίνεται ερμητικά κλειστό ή το ίχνος της διαδρομής χάνεται. Σκέφτηκα ότι το Ε6 είναι ένα εμβληματικό μονοπάτι, που μπορεί να προσελκύσει κόσμο όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά απ’ όλον τον κόσμο. Έπρεπε όμως να συντηρηθεί και να γίνουν προσθήκες, χωρίς να αλλάξει τελείως η γραμμή του, ώστε να του δώσουμε μια νέα προοπτική. Πλέον το έχω αποκαταστήσει κατά 95% και έχω προτείνει στον Δήμο της περιοχής να τοποθετήσει καινούργια σήμανση- να το κάνουμε ολοκαίνουργιο το μονοπάτι και να το προωθήσουμε.
Περνώντας από τις Λίμνες Φλέγγα Μαυροβουνίου στα πλαίσια 7ήμερης διάσχισης της Ηπείρου
Ποιο είναι το συνολικό πλάνο σου;
Εδώ τα μονοπάτια δεν είναι «αλέ- ρετούρ», η διαδρομή Δίστρατο- Βωβούσα π.χ. είναι 6-7 ώρες και άλλες τόσες να γυρίσεις, δεν βγαίνει σε μία μέρα. Τα μονοπάτια εδώ είναι «διασχίσεων»- θα πρέπει στο τέλος της διαδρομής να σε περιμένει αμάξι που θα σε γυρίσει πίσω
Αυτό το χαρακτηριστικό μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας για τους ντόπιους, θα προσφέρουμε υποστήριξη σε κάθε τομέα της περιήγησης και διαμονής τους εδώ, στην πεζοπορία, στο φαγητό, στη διαμονή.
Εγώ, παράλληλα, έχω στο νου μου και άλλες γραμμές: ανάβαση για τη Βασιλίτσα, ή για το Σμόλικα. Μονοπάτια ορειβατικά δηλαδή, με υψομετρικές διαφορές έως και 1.100 μέτρα εντός της διαδρομής τους, όταν τα δασικά μονοπάτια έχουν 300 μέτρα μέγιστη υψομετρική διαφορά. Οι δασικές εκτάσεις περπατιούνται πολύ εύκολα και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, τα ορειβατικά μονοπάτια είναι για τους πιο μυημένους. Και προσπαθώ να συνδέσω κορυφές με κορυφές, μέσω μονοπατιών πάνω στις κορυφογραμμές. Σκοπός είναι να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο μονοπατιών που θα ξεπεράσει τα 150 χιλιόμετρα. Είναι ένα μεγάλο πρότζεκτ που για την ώρα στηρίζουμε με τις δικές μας δυνάμεις. Σύντομα θα βρεθώ με τον Περιφερειάρχη για να τον ενημερώσω ο ίδιος για όλα αυτά, μπορεί να μην ξέρει καν τι προσπαθούμε να κάνουμε. Ελπίζουμε στην υποστήριξη των φορέων, έχουν δείξει ένα, έστω, προκαταρκτικό ενδιαφέρον
Επαγγελματικά για σένα πως συνδυάζονται όλες αυτές οι δράσεις, το μεράκι που βγάζεις, ο κόπος σου;
Η αποκατάσταση των μονοπατιών γίνεται εθελοντικά. Το μόνο όφελος για μένα είναι η γραμμή που έσκαψα να πατηθεί από όσους περισσότερους ανθρώπους για να διατηρηθεί. Και έχε υπόψη ότι έχουνε δοθεί υπέρογκα ποσά, της τάξης των 600.000 ευρώ, για την αποκατάσταση μονοπατιών από ανειδίκευτους εργολάβους- που δεν έχουν καμιά τεχνογνωσία στο πεζοπορικό κομμάτι και τοποθετούν inox κουπαστές, λες και είσαι σε κρουαζιερόπλοιο, σε μονοπάτια που σμίλεψε ο χρόνος και οι πατημασιές των προηγούμενων ανθρώπων
Ο Αποστόλης Τσιμπανάκος- Βολιώτης που τα τελευταία πέντε χρόνια έχει μετοικήσει στην Ήπειρο, πρώτα στα Τζουμέρκα και, πλέον, στο Δίστρατο, κοντά στο βαθίσκιωτο, αιωνόβιο δάσος της Βάλια Κάλντα- προσπαθεί να καταστήσει επισκέψιμα τα ελληνικά βουνά.
Σηματοδότηση πεζοπορικής διαδρομής στον πυρήνα του δρυμού της Βάλια Κάλντα.
Πολυσχιδής προσωπικότητα της ορεινής φύσης και των δραστηριοτήτων εντός της- οδηγός βουνού και από τους πιο έμπειρους Έλληνες στο canyoning, έχει διασχίσει, χαρτογραφήσει και «ασφαλίσει» πολλά φαράγγια της χώρας. «Πως πρέπει να σε συστήσω;», τον ρωτάω. «Μπορώ να με χαρακτηρίσω σαν “ορεσίβιο” πλέον», απαντάει γελώντας.
Τα τελευταία χρόνια ο Αποστόλης αποκαθιστά μονοπάτια στην Πίνδο, «σε ένα πλούσιο οικοσύστημα όπου συναντάς τα πατήματα και τα ίχνη της αρκούδας», μου λέει. «Ψάχνω τα παλιά μονοπάτια που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι για να μετακινηθούν, όταν η πεζοπορία δεν ήταν αναψυχή, αλλά μόχθος και προσπάθεια επιβίωσης. Και προσθέτω νέες "γραμμές", ώστε να ολοκληρωθεί ένα ανεξάντλητο πεζοπορικό δίκτυο στη βόρεια Πίνδο, από το Μέτσοβο έως τη Σαμαρίνα», λέει ο ίδιος.
«Ο πεζοπορικός τουρισμός είναι ένας εύκολος, βιώσιμος τρόπος ορεινής ανάπτυξης. Η δημιουργία υποδομών πεζοπορίας και η συντήρησή τους απαιτούν πενιχρά ποσά. Αλλά με την επισκεψιμότητα που φέρνουν, μπορούν να αναστήσουν μια απομακρυσμένη περιοχή».
Γιατί επέλεξες το Δίστρατο, ένα σχετικά άγνωστο, μη διαφημισμένο χωριό;
Το Δίστρατο το είχα «βάλει στο μάτι» από καιρό. Μια δυσπρόσιτη τοποθεσία με άπειρο φυσικό πλούτο και φοβερή δυναμική, αλλά παντελώς αναξιοποίητη. Η ευρύτερη περιοχή, το Δίστρατο και τα γύρω χωριά, ερημώνει όλο και περισσότερο. Μοναδικά σχεδόν αντικείμενα εργασίας στην περιοχή είναι η κτηνοτροφία και η υλοτομία. Ξεκίνησα μια προσπάθεια ιδιωτική, χωρίς την στήριξη κάποιου φορέα, με το δικό μου βαλάντιο και την δική μου τεχνογνωσία.
Κάθε αρχή και δύσκολη;
Βρήκα μεγάλη υποστήριξη από τον Γιώργο Παφίλη- νέος άνθρωπος κι αυτός, ζει κι εργάζεται στο Δίστρατο και έχουμε τον ίδιο τρόπο σκέψης. Θέλει να γίνει κάτι σε αυτόν τον τόπο για να μπορέσει να παραμείνει. Και γενικά οι ντόπιοι μας βοήθησαν πολύ- μας παραχώρησαν ένα μέρος της πλατείας για να κατασκηνώνουμε, αρκετοί ήρθαν εθελοντές στην αποκατάσταση των μονοπατιών, αλλά και μας τάϊσαν, μας πότισαν, όχι μια, πολλές φορές, μας έβαλαν πλυντήριο τα ρούχα μας, κάναμε ντουζ στα σπίτια τους. Η τοπική κοινωνία συντελεί ενεργά στην προσπάθεια, αν δεν ήταν σύμφωνη, δε θα μπορούσα να σταθώ εδώ.
Είσαι 3 ½ μήνες στην περιοχή. Τι έχεις δουλέψει;
Αποκαταστήσαμε πλήρως το μονοπάτι από τη Βωβούσα στο Δίστρατο και από εκεί στη Σαμαρίνα. Το ανάπτυγμα του μονοπατιού είναι 32 χμ. αλλά θα προστεθούν και νέα τμήματα που θα το επιμηκύνουνε. Πλέον, έχω μπει στη Βάλια Κάλντα και δουλεύω. Τελείωσα περισσότερα από 40 χμ. μονοπατιού στο Αρκουδόρεμα (ποταμός), τα 8 από αυτά μέσα στο δάσος της Βάλια Κάλντα. Τώρα θα ανέβω στις λίμνες Φλέγγα που είναι στην κορυφή του βουνού της Βάλια Κάλντα (Μαυροβούνι) και πίσω από αυτό θα «πέσω» στο Μέτσοβο.
Χτίζοντας κούκους (παραδοσιακή τεχνοτροπία ορειβατικής σήμανσης) στην κορυφογραμμή της Κακαρδίτσας.
Πως συνολικά προσεγγίζεις την αποκατάσταση ενός μονοπατιού, ποιος είναι ο τρόπος δουλειάς σου;
Πρώτα γίνεται η μελέτη, χωρίς βιασύνη. Θέλει ψάξιμο, διορατικότητα και υπομονή. Διάβασα το ανάγλυφο του βουνού, την υδρολογία του, την γεωλογία του, τις πηγές και τα πετρώματα. Πέρσι έκανα μια προεργασία- περπάτησα όλο το μονοπάτι, το κλάδεψα, ίσα ίσα για να μπορούμε να περάσουμε. Όταν φτιάχνεις ένα μονοπάτι δεν πρέπει να σκέφτεσαι τον εαυτό σου, αλλά τον πιο αδύναμο πεζοπόρο και τις δικές του ανάγκες, αναλόγως βέβαια τις διαδρομές που αναλαμβάνουμε να αποκαταστήσουμε. Αν είναι μια δασική πεζοπορία φροντίζουμε να είναι καλά σκαμμένο το μονοπάτι, να έχει σκάλες στα σημεία όπου οι κλίσεις είναι απότομες, η σήμανσή του να είναι άρτια και να περνάει κοντά από δασικούς δρόμους. Κατά τη διάρκεια της εργασίας επιλέγουμε εποχές χωρίς έντονη ξηρασία- για να σκάβεται το χώμα- εποχές που η τριγύρω βλάστηση είναι ήδη αναπτυγμένη για να ξέρουμε το μάξιμουμ της απόδοσής της. Πρώτη κίνηση είναι το κλάδεμα, ώστε να γίνει η διάνοιξη, να «δώσουμε τη γραμμή» του μονοπατιού. Μετά το σκάβουμε, ύστερα το «σημαδεύουμε» και τέλος καταγράφεται η διαδρομή του με GPS- αυτή δημοσιεύεται και προωθείται ηλεκτρονικά, ενώ την μοιράζουμε και στις εταιρείες που κάνουν χαρτογραφήσεις. Ο ίδιος γράφω και άρθρα σε μπλογκς και σάιτς για το βουνό, όπου περιγράφω τη διαδρομή: που είναι η αφετηρία, από που θα περάσεις, τι θα συναντήσεις, τι είδους βλάστηση, τι ζώα υπάρχουν, αν είναι βιότοπος. Και καταγράφουμε όλες τις πηγές, είναι σημαντικό στη διάρκεια της πεζοπορίας να γνωρίζεις που μπορείς να βρεις νερό.
Από τη Βάλια Κάλντα περνάει το περίφημο ευρωπαϊκό μονοπάτι Ε6;
Ναι, το μονοπάτι Βωβούσα- Σαμαρίνα είναι τμήμα του Ε6, που ξεκινάει από το Γιβραλτάρ, διασχίζει την Ευρώπη από δύση προς ανατολή και μπαίνει στην Ελλάδα από την Ηγουμενίτσα, περνάει τη βόρεια Πίνδο και καταλήγει στη Σαμοθράκη. Όμως, ενώ το ανάπτυγμα του Ε6 στον ελληνικό χώρο είναι περίπου 1.000 χιλιόμετρα, σχεδόν 900 από αυτά είναι χαμένα. Με την πάροδο των χρόνων το ανάγλυφο του βουνού αλλάζει, το δάσος επεκτείνεται και τελικά το μονοπάτι ακυρώνεται, γίνεται ερμητικά κλειστό ή το ίχνος της διαδρομής χάνεται. Σκέφτηκα ότι το Ε6 είναι ένα εμβληματικό μονοπάτι, που μπορεί να προσελκύσει κόσμο όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά απ’ όλον τον κόσμο. Έπρεπε όμως να συντηρηθεί και να γίνουν προσθήκες, χωρίς να αλλάξει τελείως η γραμμή του, ώστε να του δώσουμε μια νέα προοπτική. Πλέον το έχω αποκαταστήσει κατά 95% και έχω προτείνει στον Δήμο της περιοχής να τοποθετήσει καινούργια σήμανση- να το κάνουμε ολοκαίνουργιο το μονοπάτι και να το προωθήσουμε.
Περνώντας από τις Λίμνες Φλέγγα Μαυροβουνίου στα πλαίσια 7ήμερης διάσχισης της Ηπείρου
Ποιο είναι το συνολικό πλάνο σου;
Εδώ τα μονοπάτια δεν είναι «αλέ- ρετούρ», η διαδρομή Δίστρατο- Βωβούσα π.χ. είναι 6-7 ώρες και άλλες τόσες να γυρίσεις, δεν βγαίνει σε μία μέρα. Τα μονοπάτια εδώ είναι «διασχίσεων»- θα πρέπει στο τέλος της διαδρομής να σε περιμένει αμάξι που θα σε γυρίσει πίσω
Αυτό το χαρακτηριστικό μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας για τους ντόπιους, θα προσφέρουμε υποστήριξη σε κάθε τομέα της περιήγησης και διαμονής τους εδώ, στην πεζοπορία, στο φαγητό, στη διαμονή.
Εγώ, παράλληλα, έχω στο νου μου και άλλες γραμμές: ανάβαση για τη Βασιλίτσα, ή για το Σμόλικα. Μονοπάτια ορειβατικά δηλαδή, με υψομετρικές διαφορές έως και 1.100 μέτρα εντός της διαδρομής τους, όταν τα δασικά μονοπάτια έχουν 300 μέτρα μέγιστη υψομετρική διαφορά. Οι δασικές εκτάσεις περπατιούνται πολύ εύκολα και απευθύνονται στο ευρύ κοινό, τα ορειβατικά μονοπάτια είναι για τους πιο μυημένους. Και προσπαθώ να συνδέσω κορυφές με κορυφές, μέσω μονοπατιών πάνω στις κορυφογραμμές. Σκοπός είναι να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο μονοπατιών που θα ξεπεράσει τα 150 χιλιόμετρα. Είναι ένα μεγάλο πρότζεκτ που για την ώρα στηρίζουμε με τις δικές μας δυνάμεις. Σύντομα θα βρεθώ με τον Περιφερειάρχη για να τον ενημερώσω ο ίδιος για όλα αυτά, μπορεί να μην ξέρει καν τι προσπαθούμε να κάνουμε. Ελπίζουμε στην υποστήριξη των φορέων, έχουν δείξει ένα, έστω, προκαταρκτικό ενδιαφέρον
Επαγγελματικά για σένα πως συνδυάζονται όλες αυτές οι δράσεις, το μεράκι που βγάζεις, ο κόπος σου;
Η αποκατάσταση των μονοπατιών γίνεται εθελοντικά. Το μόνο όφελος για μένα είναι η γραμμή που έσκαψα να πατηθεί από όσους περισσότερους ανθρώπους για να διατηρηθεί. Και έχε υπόψη ότι έχουνε δοθεί υπέρογκα ποσά, της τάξης των 600.000 ευρώ, για την αποκατάσταση μονοπατιών από ανειδίκευτους εργολάβους- που δεν έχουν καμιά τεχνογνωσία στο πεζοπορικό κομμάτι και τοποθετούν inox κουπαστές, λες και είσαι σε κρουαζιερόπλοιο, σε μονοπάτια που σμίλεψε ο χρόνος και οι πατημασιές των προηγούμενων ανθρώπων