BMW Motorcycles - History

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

BMW R 51/3: Άρωμα μιας άλλης εποχής​

BMW R 51/3: Άρωμα μιας άλλης εποχής


O Βασίλης Ορφανός παρουσιάζει μια μοτοσικλέτα που έχει γράψει τη δική της ιστορία: την εμβληματική BMW R 51/3.


Η μοτοσυκλέτα της παρουσίασης-δοκιμής μας, η BMW R 51/3, παρουσιάστηκε το 1951 μετά τον Β´ Παγκόσμιο πόλεμο βασιζόμενη σε προπολεμικά σχέδια. Με την άδεια των Συμμάχων, οι Γερμανοί μηχανικοί της BMW, που έθεσαν σε λειτουργία το κατεστραμμένο από τους βομβαρδισμούς εργοστάσιο, βασίστηκαν στην αξιοπιστία των δύο κυλίνδρων, του τετράχρονου, επίπεδου σε διάταξη κινητήρα των 494 κ.εκ.
bmw r51/3



Με ιπποδύναμη 24 ίππων, η R 51/3 ήταν η δεύτερη μοτοσυκλέτα 500 κυβικών μετά τον Β´ Π.Π. ακολουθώντας τη σύντομη παραγωγή του R 51/2. Η επιτυχία και η αξιοπιστία της συγκεκριμένης μοτοσυκλέτας ήταν τέτοια που η παραγωγή της συνεχίστηκε μέχρι το 1955. Σε αυτό το γεγονός βοήθησε το κλειστό σωληνωτό πλαίσιο που συνεργάστηκε άψογα με το τηλεσκοπικό πιρούνι του εμπρός συστήματος ανάρτησης, παράλληλα με την τοποθέτηση ανάρτησης με διπλά αμορτισέρ στο πίσω μέρος. Στον τομέα των φρένων τοποθετήθηκαν αντίστοιχα δύο ταμπούρα των 200 χιλιοστών, ένα σε κάθε τροχό. Αυτές οι μηχανολογικές εξελίξεις, μαζί με το πιο προηγμένο ηλεκτρικό σύστημα των 6 βολτ, έδωσαν μεγάλη ευκολία στην οδική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας.
bmw r51/3


Συνδυάζοντας τεχνολογία και αξιοπιστία με καινοτόμες μηχανολογικές λύσεις, το συγκεκριμένο μοντέλο, με την τελική των 140 χιλιομέτρων και τα 190 κιλά βάρους (κενή) στο σύνολο της, εξόπλισε ακόμα και τους Γερμανούς τροχονόμους, για την εποπτεία των αυτοκινητοδρόμων τους, με το κλασικό πράσινο ανοιχτό χρώμα της τροχαίας, που το συναντάμε μέχρι στις μοτοσυκλέτες του σήμερα.
bmw r51/3

Η μοτοσυκλέτα που δοκιμάσαμε, ανήκει στον Κώστα Λεδάκη. Πρόκειται για μοντέλο του 1954. Στην Ελλάδα ήρθε με εισαγωγή μεταπολεμικά, με πρώτη άδεια στις 8/12/1965 και κάτοχο τον Κώστα Γεωργίου, που ασχολιόταν με τη μαναβική και ζούσε στα σίδερα Χαλανδρίου. Και από εδώ ξεκινούν καρμικά, δύο παράλληλες ιστορίες με διαφορά κάποιων χρόνων, που τις ενώνει η R 51/3 σαν σκυτάλη μέσα στον αγώνα και την πορεία της ζωής.
bmw r51/3


Ο σημερινός της ιδιοκτήτης Κώστας Λεδάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Από την ηλικία των 4 χρονών οι γονείς του Κώστα, κάθε καλοκαίρι ταξίδευαν στην Κρήτη, στα Χανιά συγκεκριμένα, για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Εκεί ο Κώστας είχε ένα θείο μηχανικό μοτοσικλετών που επισκεύαζε τέτοιες μοτοσυκλέτες και τον έκανε βόλτα κάθε ημέρα με το πλαϊνό τους καλάθι. Βάλτε τη φαντασία σας τώρα να δουλέψει για το πώς φαντάζουν αυτές οι ελληνικές σκηνές με τις ομορφιές και τις μυρωδιές του καλοκαιριού σε ένα νησί σαν την Κρήτη. Ο Κώστας όχι μόνο μαγεύτηκε με αυτές τις εμπειρίες αλλά από εκεί γεννήθηκε η αγάπη του για τον «έλικα», όπως συνηθίζει να λέει και εκμυστηρεύτηκε σε εμάς. Ένας έρωτας και μια αγάπη που είναι τόσο βαθιά χαραγμένα στην ψυχή του, που τον καλούν κάθε καλοκαίρι στο ίδιο μέρος σαν σειρήνα των Ομηρικών ποιημάτων ώστε να ξαναγυρίζει εκεί.
bmw r51/3

Πώς συνδέονται όμως οι δύο ιστορίες του Κώστα Γεωργίου και του Κώστα Λεδάκη με κοινή σκυτάλη την R 51/3; Θα σας απαντήσω αμέσως. Ίσως θυμάστε τις φονικές πλημμύρες του 2013 στο Πολύδροσο Χαλανδρίου και στη Νέα Ιωνία, όπου ξεχείλισε ο Ποδονίφτης, δημιουργώντας τραγικά αποτέλεσμα με μεγάλες καταστροφές από αυτή τη φυσική καταστροφή, σε μια πόλη χωρίς σχεδιασμό στα ρέματα της. Ένας από του πλημμυροπαθείς ήταν και ο Κώστας Γεωργίου στο Χαλάνδρι, αφού πλημμύρισε το γκαράζ που είχε μέσα τη μηχανή του, καλύπτοντάς την όλη με νερό.
bmw r51/3

Στη συνέχεια προσπαθώντας να επαναφέρει τη R 51 σε λειτουργική κατάσταση, αφού είχαν περάσει τα λασπόνερα ακόμη και στα λάδια του κινητήρα της, έκανε βόλτες στη περιοχή του Χαλανδρίου για να γυρίσουν τα λάδια, ώστε στη συνέχεια να τα αφαιρέσει, κάνοντας συχνές αλλαγές λιπαντικών μαζί με τα νερά από το κινητήρα. Τότε σε αυτή τη στιγμή, εντελώς τυχαία περνώντας ο Κώστας Λεδάκης από το ίδιο σημείο βλέποντας την R 51, σταμάτησε και έπιασε την κουβέντα μαζί του. Οι μνήμες και η αγάπη του μικρότερου σε ηλικία Λεδάκη σε συνδυασμό με την αγάπη και την συμβίωση του μεγαλύτερου σε ηλικία όμως Γεωργίου, οδήγησαν σε μια φιλία που στο τέλος οδήγησε στην αλλαγή του ονόματος στην άδεια κυκλοφορίας της BMW R 51/3. Από το 2013, που ανήκει πλέον η μοτοσυκλέτα στον Κώστα Λεδάκη μαζί με το πλαϊνό της καλάθι, τον οδήγησαν τον Ιανουάριο του 2014 να εγγραφεί σαν μέλος στην Ελληνική Λέσχη Φίλων Κλασσικής Μοτοσυκλέτας. Από τότε μέχρι σήμερα ο Κώστας έχει αφιερώσει άπειρες ώρες επάνω της, ώστε να επαναφέρει σε εργοστασιακή κατάσταση την R 51 και αυτή με την σειρά της του ανταποδίδει την αξιοπιστία και την συντροφικότητά της.

bmw r51/3

«Όταν την καβαλάω αυτή τη μοτοσυκλέτα, νιώθω σαν ελεύθερο παιδί, όπως όταν ήμουν πιτσιρικάς στις διακοπές στα Χανιά», μας εξιστόρησε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας. Μαζί του στη παρουσίαση και ο πατέρας του κ. Ιωάννης Λεδάκης, που μας έκανε να χαρούμε διπλά για αυτό. Άλλωστε στη σύντομη ζωή μας από αυτό τον μάταιο κόσμο, είναι κάποιες στιγμές που μας κάνουν να παίρνουμε δύναμη και κουράγιο για ό,τι κάνουμε στη συνέχεια με αγάπη και πάθος. Και η μοτοσυκλέτα το γεννάει αυτό στις ανήσυχες ψυχές.
bmw r51/3

Από το 2013 ο Κώστας έχει πάρει μέρος σε αρκετά Classic Trophy Rally της λέσχης των κλασικών σε Κρήτη, Νάξο κ.α. Ενώ το 2919 ταξίδεψε μαζί και με άλλους αναβάτες της λέσχης παίρνοντας μέρος στο Rally FIVA στην Κροατία. Παράλληλα έχει πάει και πολλούς φίλου του γαμπρούς στην εκκλησία για κρέμασμα... βάζοντας μετά τη νύφη στο καλάθι.
bmw r51/3

Οδηγώντας και εμείς με τη σειρά μας την R 51, αμέσως νιώσαμε πολύ οικεία μαζί της. Είναι εύκολη και λειτουργική στην οδήγησή της. Σου κάνει όλα τα χατήρια τηρουμένων των αναλογιών για τα χρόνια της και μπορεί να σε πάει όπου της ζητήσεις απροβλημάτιστα. Είναι φιλική, ευέλικτη, έχει ροπή, κάθεσαι με άνεση επάνω της, και διατηρώντας σε ζωντανούς ρυθμούς τις στροφές του κινητήρα της μπορείς να κινείσαι σβέλτα και με ευχαρίστηση. Οι αναρτήσεις της βοηθούν στο να μην περνούν οι ανωμαλίες στα χέρια του αναβάτη της. Μια ακόμη καινοτομία που αξίζει να αναφέρουμε κλείνοντας αυτό το κείμενο για την R 51, είναι το ταμπελάκι με αριθμό πλαισίου και κινητήρα που βρίσκεται στο λαιμό του μπροστινού της μέρος και τοποθετείται για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα μαζικής παραγωγής.

bmw r51/3

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Κώστα Λεδάκη για την παραχώρηση της προσωπικής του R 51/3 για την δοκιμή μας και ελπίζουμε να τα πούμε από κοντά στο φετινό Rally FIVA που θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2022 στη Ρουμανία με συμμετοχές από όλο τον κόσμο. Β.Ο.

Πηγη www.gazzetta.gr
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

ΒΜW R10 (’53-’54), ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΚΟΥΤΕΡ ΤΗΣ ΒΜW​

Πρωτότυπο, χωρίς συνέχεια​

Περιμένοντας τα νέα scooter της BMW θα ήταν χρήσιμο, από εκπαιδευτική σκοπιά, να ρίξουμε λίγο φως στο παρελθόν της Βαυαρέζικης εταιρίας και μάλιστα σε μια άγνωστη πτυχή της. Τη δεκαετία του ’50 η BMW πειραματίστηκε με κάνα-δυο σκούτερ, αλλά στο τέλος δεν αποφάσισε να προχωρήσει, παραμένοντας πιστή στις μοτοσυκλέτες.
ΒΜW R10, 1954: Το πρωτότυπο που δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή
ΒΜW R10, 1954: Το πρωτότυπο που δεν μπήκε ποτέ στην παραγωγή

Σε αντίθεση με σήμερα, που η BMW σημειώνει ρεκόρ όλων των εποχών από πλευράς πωλήσεων και κερδών, το εργοστάσιο στη νότια Γερμανία βρισκόταν στις αρχές της δεκαετίας του ’50 στα όρια της χρεωκοπίας. Στην προσπάθεια να βρεθούν λύσεις που θα έφερναν χρήμα – γερμανικά μάρκα συγκεκριμένα – στα ταμεία της BMW οι μηχανικοί της παρουσίασαν δύο πρωτότυπα σκούτερ. Τη δεκαετία του ’50 η αγορά των σκούτερ, ειδικά στην Ευρώπη, έδειχνε ένα τεράστιο δυναμικό “σέρνοντας” πολλούς κατασκευαστές στο χώρο, ακόμα κι αν δεν ήθελαν να παρουσιάσουν κάποιο μοντέλο. Κάτι τέτοιο φαίνεται να συνέβη και στην BMW που έστησε το πρώτο της “σκούτερ”, χρησιμοποιώντας σαν βάση μια μοτοσυκλέτα, για να το εγκαταλείψει αμέσως μετά.
Το πρώτο πρωτότυπο της BMW, μοτοσυκλετιστικής σχεδίασης
Το πρωτότυπο της BMW του ’53, “μοτοσυκλετιστικής” σχεδίασης

Το πρώτο πρωτότυπο scooter της BMW του 1953, ήταν εφοδιασμένο με έναν μονοκύλινδρο κινητήρα 175 κυβικών εκατοστών, που απέδιδε 8 ίππους. Όπως γινόταν φανερό, στην πραγματικότητα ήταν μια μοτοσυκλέτα με 16άρηδες τροχούς, που ήταν καλυμμένη από μεταλλικά φύλλα και φορούσε ποδιά. Το τιμόνι ήταν γυμνό, η σέλα μονή, το τούνελ ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη ψηλό και πλατύ, ενώ το φανάρι, ο προβολέας βρισκόταν κολλημένος πάνω στο μεγάλο μπροστινό φτερό. Οι τροχοί χρησιμοποιούσαν ακτίνες, τα φρένα ήταν ταμπούρα, το πιρούνι μπροστά ήταν τηλεσκοπικό, τα αμορτισέρ στο πίσω μέρος ήταν δύο, ενώ η μετάδοση γινόταν με διαφορικό. Συνολικά σαν concept το πρώτο σκούτερ της BMW θύμιζε μια “μοτοσυκλέτα για κοπέλες” παρά σκούτερ.
Το πρωτότυπο του '53 δεν έκαψε καρδιές...
Το πρωτότυπο του ’53 δεν έκαψε καρδιές…

Μετά από την γενική απόριψη που εισέπραξε από διευθυντές, προέδρους, συνεργάτες και κοινό η BMW αποφάσισε να κινηθεί πάνω σε πιο συντηρητικές γραμμές και ανέθεσε στον διάσημο Γάλλο σχεδιαστή L. L. Lepoix να κάνει τη δική του πρόταση. Οι Γερμανοί έδωσαν μερικά στοιχεία από το τι ακριβώς θα ήθελαν να δούν. Σε αντίθεση με τα κομψά ιταλικά σκούτερ της Vespa και της Lambretta, η “γερμανική σχεδιαστική σχολή” απαιτούσε μεγάλες ποδιές και εξίσου μεγάλα μπροστινά φτερά.

Αντιγράφοντας κατά κάποιο τρόπο τις γραμμές άλλων γερμανικών εταιριών ο εμπνευσμένος Γάλλος σχεδιαστής Louis L. Lepoix (του οποίου το έργο έχουμε παρουσιάσει – βλ. Horex Rebell 250, αλλά και το Faka) παρέμεινε στις συντηρητικές γραμμές και δεν προσέφερε κάτι “επαναστατικό”. Στο κάτω-κάτω η συντηρητική BMW είχε ζητήσει τη δουλειά του. Με το “σπυρί” καρφωμένο στο μπροστινό φτερό, που φιλοξενούσε την κόρνα, το BMW R10 γινόταν περισσότερο αστείο, παρά επιβλητικό.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς των σκούτερ, το design των BMW R10 ερχόταν πολύ κοντά στα γερμανικά Heinkel, τα Progress 200 και Röhr Roletta, κ.λπ. της εποχής . Έτσι το 1954 ένα δεύτερο πρωτότυπο παρουσιάζεται με τον κινητήρα να είναι πλέον ένας μονοκύλινδρος και πάλι 200άρης με απόδοση 10 ίππων περίπου. Ο κινητήρας ψυχόταν από φτερωτή, η ανάρτηση μπροστά είχε έναν βραχίονα και οι τροχοί είχαν σιδερένιες ζάντες. Το κιβώτιο ταχυτήτων είχε λεβιέ στο πόδι και συμπλέκτη στο αριστερό άκρο του τιμονιού.
Αν λοιπόν η BMW έμπαινε και αυτή στην παραγωγή σκούτερ θα γινόταν ακόμα μια εταιρία που από την εμπλοκή της στην αεροναυπηγική του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου θα πέρναγε στα σκούτερ, δίπλα στις εταιρίες Piaggio, Ηeinkel, Fuji-Nakajima, Mitsubishi, κ.λπ. οι οποίες από τα φονικά καταδιωκτικά και βομβαρδιστικά, πέρασαν στα λαϊκά οχημάτα καθημερινής χρήσης της ειρήνης. Η απόφαση για την παραγωγή του R10 δεν ελήφθη, λόγω και της επιτυχίας των ελαφρών μονοκύλινδρων BMW R 25/2, τα οποία το ’54 πέτυχαν σχεδόν 40.000 πωλήσεις!
ΒΜW R10, 1954: Μονόμπρατση ανάρτηση μπροστά και μύτη στο φτερό
ΒΜW R10, 1954: Μονόμπρατση ανάρτηση μπροστά και “μύτη” στο φτερό

Τα σκούτερ και το έμβλημα της BMW θα κάνουν 46 χρόνια ακόμα για να διασταυρώσουν τους δρόμους τους. Το 2000 παρουσιάστηκαν τα “κλειστά”, πρωτοποριακά BMW C1, σε 125 και 176 κυβικά (ονομαζόταν 200) που παρέμειναν στην παραγωγή για τρια μόλις χρόνια. Οι λόγοι της απόσυρσης από την αγορά αυτών των ιδιόμορφων σκούτερ – που προτιμούσαν την ασφάλεια, αντί για τη λειτουργικότητα – ήταν το υψηλό κέντρο βάρους που δυσκόλευε τους ελιγμούς και χειρισμούς στις αργές ταχύτητες, αλλά κατηγορήθηκε για τραυματισμούς στον αυχένα ακόμα και σε σύγκρουση με λίγα χιλιόμετρα (λόγω της χρήσης κράνους -βλ. Βάρος – σε συνδυασμό με τη ζώνη ασφαλείας).

Τα πρώτα σκούτερ της ΒΜW παρουσιάστηκαν το '53-'54. Τα επόμενα το 2000...
Τα πρώτα σκούτερ της ΒΜW παρουσιάστηκαν το ’53-’54. Τα επόμενα το 2000…

Πηγη https://scooternet.gr
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

BMW HP2 Sport: Το πιο ακραίο boxer​

Συλλεκτικό​


Τo 2008 η BMW ολοκλήρωσε την τριλογία HP2 με το Sport-είχαν προηγηθεί τα Enduro και Megamoto, τις προηγούμενες χρονιές

Η οικογένεια ΗΡ2 ήταν η προσπάθεια της βαυαρικής εταιρείας να τραβήξει στα άκρα τον μπόξερ κινητήρα, τοποθετώντας τον σε μοτοσυκλέτες οι οποίες θα είχαν σπορ ανησυχίες, είτε σε άσφαλτο, είτε σε χώμα. Στόχος, δεν ήταν φυσικά οι πωλήσεις, αλλά το να πείσει τους πάντες ότι οι boxer κινητήρες δεν ήταν μόνο για δικάβαλα, τριβάλιτσα ταξίδια-κάτι που φυσικά μια χαρά κατάφερε.
BMW HP2 Sport 2

Πατώντας λοιπόν στην R1200S, η BMW (ξανα)ανακάλυψε την γρήγορη οδήγηση και παρουσιάσε το ΗΡ2 Sport, ενώ δεν δίστασε να «τρέξει» και ένα ενιαίο πρωτάθλημα, το Boxer Cup. Έχοντας λοιπόν συγκεντρώσει μια ομάδα μηχανικών με στόχο την δημιουργία του πιο δυνατού boxer κινητήρα όλων των εποχών (κάτι που διατήρησε για πολλά χρόνια), η BMW δεν δυσκολεύτηκε τα τραβήξει τα βλέμματα των φίλων της εταιρείας αλλά και της μοτοσυκλέτας, γενικότερα.

Παρόλο που ποτέ δεν υπήρξε limited edition, οι λίγες πωλήσεις (εξαιτίας του περιορισμένου εύρους χρήσης και της υψηλής τιμής αγοράς) καθιέρωσαν το Sport ως τέτοιο-στις μέρες μας, ένα HP2 Sport με λίγα χιλιόμετρα και σε καλή κατάσταση κοστίζει 20.000-25.000 ευρώ!
BMW HP2 Sport 4

Τι ιδιαίτερο είχε λοιπόν το Sport; Πέραν του κινητήρα ο οποίος απέδιδε 130hp στις 8.750rpm και 11,7 kgm στις 6.000 rpm, η μοτοσυκλέτα ζύγιζε μόλις 178kg (εξαιτίας της χρήσης ανθρακονήματος), ενώ oι αναρτήσεις (Telelever-Paralever) έφεραν την υπογραφή της Ohlins.

Μπορεί σε απόλυτους χρόνους να μην μπορούσε να κοντάρει στα ίσα τον ιαπωνικό και ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, αφού το HP2 Sport ήταν …sport και όχι supersport, όμως εδραίωσε το βαυαρικό εργοστάσιο ως μια εταιρεία που μπορούσε να κατασκευάσει και μοτοσυκλέτες για track day, πριν παρουσιάσει το S1000RR.
BMW HP2 Sport 9



Πηγη https://2wo.gr
 
Top Bottom