Ψυκτικό αυτός ο άγνωστος

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.094
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Ποιος ο ρόλος και η σπουδαιότητα του ψυκτικού

Το ενδιαφέρον για τη συντήρηση της μοτοσυκλέτας βρίσκεται σε μια διαρκή άνοδο, δεδομένου και των συνθηκών που επικρατούν γενικότερα στην αγορά, οι οποίες δεν ευνοούν ιδιαίτερα την αγορά μιας καινούργιας μοτοσυκλέτας, οπότε καλό να φροντίζουμε αυτή που έχουμε…

Είναι επίσης γεγονός ότι τις περισσότερες απορίες και συζητήσεις συγκεντρώνουν τα λάδια με τον τύπο και τα διαστήματα αλλαγής τους και η αντικατάσταση των αναλώσιμων με άλλα καλύτερων επιδόσεων και χαρακτηριστικών. Αυτό όμως που πολλοί παραβλέπουν, αγνοώντας την σημασία και τον καίριο ρόλο που παίζει στην συντήρηση και την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα μιας μοτοσυκλέτας, είναι το ψυκτικό (ή αντι-ψυκτικό αν προτιμάτε) υγρό. Για πολλούς είναι αυτό το υγρό που μπαίνει στο ψυγείο… και τέλος. Μέγα λάθος και εξηγούμε το γιατί θα πρέπει να ασχοληθούμε πιο σοβαρά με το θέμα ακριβώς παρακάτω.

Σωστή συντήρηση

Ας πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή, ξεκινώντας από το "Α". Οι υγρόψυκτες μοτοσυκλέτες διαθέτουν ένα επιπλέον σύστημα (αυτό της ψύξης) σε σχέσης με τις αερόψυκτες μοτοσυκλέτες, που –οποία έκπληξις!- όπως όλα τα υπόλοιπα συστήματα χρειάζεται τακτική συντήρηση. Αυτό συμβαίνει διότι με τον καιρό και την χρήση, το ψυκτικό υγρό γίνεται πιο τοξικό και μπορεί να διαβρώσει το εσωτερικό του κινητήρα, το ψυγείο και την αντλία νερού. Επίσης, οι σωλήνες του κυκλώματος ψύξης φθείρονται με το πέρασμα του χρόνου και πολλές φορές αποκτούν ρωγμές ή *****ώνουν περισσότερο απ' όσο πρέπει, χτυπώντας το καμπανάκι για την αντικατάστασή τους.

Πότε;;;;

Η διάρκεια ζωής των ψυκτικών υγρών διαφέρει και εξαρτάται από τον τύπο του υγρού και τις συνθήκες στις οποίες χρησιμοποιείται την μοτοσυκλέτα σας. Η πρώτη ένδειξη που πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη σας –όπως και για οτιδήποτε αφορά τη μοτοσυκλέτα σας- είναι αυτή που αναγράφεται στο owner's manual και προτείνεται από τον κατασκευαστή. Γενικότερα πάντως, τα συνηθισμένα υγρά πρέπει να αλλάζονται κάθε δύο χρόνια, ενώ αυτά που έχουν ενισχυμένη διάρκεια κάθε πέντε περίπου έτη.

Συστατικά και ιδιότητες
Τα ψυκτικά υγρά αποτελούνται από διάφορα στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης και της αιθυλογλυκόλης που είναι και το βασικό συστατικό, σε συνδυασμό με νερό ώστε να προσφέρει την καλύτερη δυνατή ισορροπία ανάμεσα στην προστασία από το πάγωμα, την διάβρωση και την απαγωγή της θερμότητας. Γι' αυτό, ακόμη και αν ζείτε σε περιοχές που επικρατούν πολικές θερμοκρασίες (όπως η Ελλάδα για παράδειγμα) το συγκεκριμένο υγρό είναι απαραίτητο για να εμποδίσει την διάβρωση των μεταλλικών μερών, για την λίπανση της αντλίας νερού και για την αύξηση του σημείου βρασμού. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ο συνδυασμός μιας τάπας ψυγείου υψηλής πίεσης (π.χ. 14 PSI) κι ενός καλής ποιότητας ψυκτικού, δίνει σημείο πήξης τους -37,2 °C και σημείο βρασμού τους 128,8 °C (στο επίπεδο της θάλασσας, γιατί σε μεγαλύτερο υψόμετρο το σημείο βρασμού είναι χαμηλότερα, αλλά εκεί ούτως ή άλλως επικρατούν πιο κρύες συνθήκες συνήθως).

Σωστές προδιαγραφές
Στις σύγχρονες μοτοσυκλέτες τα κυκλώματα ψύξης –και κατ' επέκταση τα μέρη με τα οποία έρχεται σε επαφή το ψυκτικό- αποτελούνται από διάφορα υλικά, όπως σίδηρο, ατσάλι, αλουμίνιο, μαγνήσιο, χαλκός, μπρούντζος, πλαστικό και λάστιχο. Η σύνθεση του ψυκτικού πρέπει να το καθιστά κατάλληλο με όλα αυτά τα υλικά γι' αυτό θα πρέπει να σιγουρευτείτε ότι το υγρό που αγοράζετε είναι εγκεκριμένο από το εργοστάσιο για τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας σας
Αν αντιληφθείτε σκουριά στο σύστημα ψύξης, θα πρέπει να το καθαρίσετε χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα χημικά προϊόντα που υπάρχουν στο εμπόριο και στη συνέχεια να γεμίσετε το κύκλωμα με καινούργιο ψυκτικό. Όταν αντικαθιστάτε το ψυκτικό, θα πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι θα παγιδευτεί αέρας στο κύκλωμα και θα πρέπει να κάνετε εξαέρωση πριν λειτουργήσετε κανονικά τον κινητήρα. Βρείτε τις βίδες της εξαέρωσης και ακολουθήστε την διαδικασία όπως περιγράφεται στο service manual της μοτοσυκλέτας σας, σε περίπτωση που θέλετε να κάνετε την διαδικασία μόνοι σας κι όχι σε κάποιο συνεργείο. Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι σχεδόν κάθε πέντε χρόνια είναι καλό να αλλάζει και ο θερμοστάτης μαζί με τις εξωτερικές σωληνώσεις. Τέλος, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι τα ψυκτικά υγρά είναι τοξικά με γλυκιά γεύση που μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον μικρών παιδιών ή και κατοικίδιων, οπότε θα πρέπει να φυλάσσονται προσεκτικά, όπως και να απομακρύνονται με κατάλληλες μεθόδους τα παλιά υγρά, κάτι στο οποίο μπορούν να σας βοηθήσουν τα συνεργεία της γειτονιάς σας.

Το σύστημα ψύξης, όπως όλα τα υπόλοιπα συστήματα, χρειάζεται τακτική συντήρηση


http://www.motomag.gr
 
Τελευταία επεξεργασία:

evangelos

member
Δημοσιεύσεις
1.717
Ηλικία
50
Περιοχή
Ιωάννινα
Μοτοσυκλέτα
Triumph Tiger 800 - GAS GAS EC300
Όνομα
EVANGELOS
Σωστός!!

Για να μαθαίνουμε και κάτι!

Giving
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.945
Ηλικία
46
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
Επειδή εμείς στα ktm έχουμε διατριβή στα ψυκτικα,μετά από διάφορα μπαμ μπουμ το καλύτερο είναι το denicol subzero
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
Ειμαι στο συνεργείο για το μεγάλο σέρβις, και με το που άλλαξε το παραφλου ο μαστορας έκανε διάλειμμα για φαγητό. Οπότε έφυγα κι εγώ από το κεφάλι του και αραξα να δω το forum και πέφτω πάνω σε αυτό το θέμα!!! Τυχαίο;;;;

Αυτό μου έβαλε...
https://www.theloladia.gr/el/antipsyktika-parafloy/pemco-antifreeze-912-40oc-5l.html

Επίσης πήρε το μάτι μου πως θέλει πλύσιμο το κύκλωμα όταν αλλάζεις μάρκα παραφλου. Φαντάζομαι πως το πλύσιμο σίγουρα δεν κάνει κακό! Αλλά είναι τόσο απαραίτητο;
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.945
Ηλικία
46
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
Ειμαι στο συνεργείο για το μεγάλο σέρβις, και με το που άλλαξε το παραφλου ο μαστορας έκανε διάλειμμα για φαγητό. Οπότε έφυγα κι εγώ από το κεφάλι του και αραξα να δω το forum και πέφτω πάνω σε αυτό το θέμα!!! Τυχαίο;;;;

Αυτό μου έβαλε...
https://www.theloladia.gr/el/antipsyktika-parafloy/pemco-antifreeze-912-40oc-5l.html

Επίσης πήρε το μάτι μου πως θέλει πλύσιμο το κύκλωμα όταν αλλάζεις μάρκα παραφλου. Φαντάζομαι πως το πλύσιμο σίγουρα δεν κάνει κακό! Αλλά είναι τόσο απαραίτητο;
10e το 5λιτρο....καλη τιμη....το denicol κανει κανα 20αρικοcdefghigik το 2λιτρο
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
Το θέμα είναι η ποιότητα ... Η τιμη έρχεται δεύτερη γιατί η παροιμία λέει πως το φθηνό το πληρώνεις 2 φορές...
Εγώ αυτήν την μάρκα πρώτη φορά τη βλέπω. Πάντως ο μάστορας με κέρδισε!!!
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.945
Ηλικία
46
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
Το θέμα είναι η ποιότητα ... Η τιμη έρχεται δεύτερη γιατί η παροιμία λέει πως το φθηνό το πληρώνεις 2 φορές...
Εγώ αυτήν την μάρκα πρώτη φορά τη βλέπω. Πάντως ο μάστορας με κέρδισε!!!
εχεις σερβαρει και τρομπα νερου ή οχι ακομα?προληπτικα παντα...
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
@πυξιδας990 όχι... Δε μου πήγε το μυαλο εκεί... Την επόμενη φορά...
 

VKon

GS is a great way to spend time on the roads
Δημοσιεύσεις
1.339
Ηλικία
56
Περιοχή
Καβάλα
Μοτοσυκλέτα
F 800 GS
Όνομα
Κώστας
Περιοχή
Καβάλα
όντως χρήσιμο
πάντως στη συντήρηση της μηχανής ανεξαρτήτως ποιότητας των υγρών τα δύο χρόνια είναι το μάξιμουμ διάρκειας στην χρήση για μένα.
 

chrisf

member
Δημοσιεύσεις
1.063
Ηλικία
44
Περιοχή
Petroupolis Athens
Μοτοσυκλέτα
suzuki bandit 650 s 2009
Όνομα
Χρήστος
Υπάρχει περίπτωση το ψυκτικο υγρό να σκουριασε από την πολυκαιρια;

Στάλθηκε από το SM-A310F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

VKon

GS is a great way to spend time on the roads
Δημοσιεύσεις
1.339
Ηλικία
56
Περιοχή
Καβάλα
Μοτοσυκλέτα
F 800 GS
Όνομα
Κώστας
Περιοχή
Καβάλα
Υπάρχει περίπτωση το ψυκτικο υγρό να σκουριασε από την πολυκαιρια;

Στάλθηκε από το SM-A310F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
για να προκληθεί σκουριά μάλλον συμπλήρωσες νερό κάποια στιγμή & όχι το ίδιο ψυκτικό υγρό που έβαλες αρχικά.
βέβαια σε μια άσχημη στιγμή που μπορεί να συμβεί σε ένα ταξίδι μπορούμε να συμπληρώσουμε νερό αλλά με την επιστροφή μας ξανά βάζουμε νέο ψυκτικό υγρό.
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.447
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
tiger 955i-gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Για εμας που οι θερμοκρασιες ειναι αρκετα χαμηλες τον χειμωνα,η ποιοτητα του αντιψυκτικου,ειναι κατι που πρεπει να μας απασχολει λιγο παραπανω.Οταν χασει τις ιδιοτητες του,το υγρο μπορει να παγωσει και να κανει κομματια τον κινητηρα.Μετα το καλοκαιρι και ανεξαρτητα ποτε εχω κανει αλλαγη,παντα ελεγχω την κατασταση του.

Για τον αντιθετο λογο πρεπει να το ελεγχουνε αυτοι που ζουνε σε μερη με πολυ υψηλες θερμοκρασιες.Το αντιψυκτικο βοηθα στην απαγωγη της θερμοτητας.Αν δεν ειναι σε καλη κατασταση ο κινητηρας ανεβαζει πολυ ευκολα θερμοκρασια και την χανει ακομη πιο δυσκολα.

Το παρακατω αρθρο μπορει να μας βοηθησει να κατανοησουμε ακομη καλυτερα,καποια πραγματα.

Πώς Λειτουργεί: Υγρόψυξη
Το σύστημα ψύξης είναι συνήθως «ο κομπάρσος στο θέατρο» της παραγωγής ισχύος. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι είναι λιγότερο σημαντικό από οποιοδήποτε άλλο σύστημα του κινητήρα.



Η ενέργεια που παράγεται από την ανάφλεξη του καυσίμου στο εσωτερικό ενός κινητήρα εσωτερικής καύσεως, κατά ένα μέρος μετατρέπεται σε έργο, το οποίο κινεί τη μοτοσικλέτα, και η υπόλοιπη αποβάλλεται στο περιβάλλον υπό τη μορφή θερμότητας. Αυτή η αποβολή της θερμότητας στο περιβάλλον γίνεται μέσω του συστήματος ψύξης του κινητήρα. Η κύρια αποστολή του είναι να διατηρήσει σταθερή τη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα, αποβάλλοντας την επιπλέον θερμότητα που παράγεται λόγω της καύσης του καυσίμου, αλλά και λόγω των τριβών των κινούμενων μερών. Υπάρχουν δυο διαφορετικοί τρόποι ψύξης ενός κινητήρα: με αέρα, οπότε ο κινητήρας ονομάζεται αερόψυκτος και με υγρό, οπότε ο κινητήρας ονομάζεται υγρόψυκτος ή υδρόψυκτος.

Στον υγρόψυκτο κινητήρα το υγρό ψύξης είναι μείγμα αποσταγμένου νερού με αντιψυκτικό, σε αναλογίες που κυμαίνονται από 3% έως 50%, ανάλογα με τις συνθήκες του περιβάλλοντος που θα κινηθεί η μοτοσικλέτα. Το αντιψυκτικό παίζει και το ρόλο προστατευτικού των εσωτερικών τοιχωμάτων του κινητήρα από τα άλατα που αφήνει το νερό, ειδικά αν ο κινητήρας είναι κατασκευασμένος από αλουμίνιο.
Τα τμήματα, από τα οποία αποτελείται ένα κύκλωμα ψύξης είναι τα εξής: η αντλία, ο θερμοστάτης, το ψυγείο με την τάπα του, το δοχείο διαστολής και το όργανο ένδειξης της θερμοκρασίας με τον αισθητήρα του.

Το κύκλωμα είναι γεμάτο με το ψυκτικό και σφραγίζεται αεροστεγώς από την τάπα του ψυγείου. Το μόνο σημείο που υπάρχει αέρας είναι το δοχείο διαστολής. Η αντλία παίρνει κίνηση από το στροφαλοφόρο άξονα και θέτει σε κίνηση το υγρό. Αυτό, κινούμενο μέσα στα υδροχιτώνια που βρίσκονται γύρω από τις θερμές περιοχές του κινητήρα, απορροφά τη θερμότητα και αυξάνεται η δική του θερμοκρασία. Στη συνέχεια, διέρχεται από το ψυγείο και μειώνεται η θερμοκρασία του, ώστε να ξαναρχίσει από την αρχή. Το ψυγείο είναι ένας μεγάλος σε μήκος αγωγός με τέτοια διάταξη, ώστε να καταλαμβάνει μικρό χώρο. Στα τοιχώματα αυτού του αγωγού υπάρχουν ελάσματα που στόχο έχουν να αυξήσουν κατά πολύ την επιφάνεια από την οποία αποβάλλεται η θερμότητα. Έτσι, αφού η επιφάνεια είναι πολύ μεγάλη, αποβάλλεται μεγάλο ποσό θερμότητας και μειώνεται η θερμοκρασία του υγρού, δηλαδή ψύχεται.

Ο θερμοστάτης είναι μια θερμική βαλβίδα που ανοίγει όταν το ψυκτικό φτάσει σε κανονική θερμοκρασία λειτουργίας. Όσο η θερμοκρασία του ψυκτικού – και συνεπώς και του κινητήρα – είναι χαμηλή, ο θερμοστάτης είναι κλειστός, εμποδίζοντας την κυκλοφορία του ψυκτικού. Έτσι, πρακτικά, ο κινητήρας δεν ψύχεται και επιταχύνεται η προθέρμανσή του. Μόλις η θερμοκρασία φτάσει σε κανονικό επίπεδο λειτουργίας, ο θερμοστάτης ανοίγει και η ψύξη αρχίζει να γίνεται κανονικά.

Η τάπα του ψυγείου λειτουργεί σαν βαλβίδα πίεσης. Όταν αυξηθεί η θερμοκρασία του ψυκτικού, αυξάνεται ο όγκος του, λόγω διαστολής. Μόλις η πίεση του κυκλώματος αυξηθεί, λόγω αυτής της διαστολής, η βαλβίδα της τάπας ανοίγει και επιτρέπει τη ροή του ψυκτικού προς το δοχείο διαστολής. Έτσι, η πίεση του κυκλώματος διατηρείται σταθερή και αποφεύγεται η καταστροφή του. Μόλις ο κινητήρας αρχίσει να ψύχεται, ο όγκος του ψυκτικού μειώνεται και στο κύκλωμα δημιουργείται υποπίεση. Τότε ανοίγει άλλη βαλβίδα που υπάρχει στην τάπα και το ψυκτικό περνά αντίστροφα από το δοχείο διαστολής στο κύκλωμα.

Αυτός είναι ο λόγος που στο δοχείο διαστολής πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη ποσότητα ψυκτικού. Αν είναι παραπάνω, μόλις αυξηθεί η θερμοκρασία θα γίνει υπερχείλιση και το παραπάνω ψυκτικό θα χυθεί έξω. Αν είναι λιγότερο, μόλις η θερμοκρασία μειωθεί, δε θα υπάρχει αρκετό ψυκτικό στο δοχείο διαστολής και θα περάσει αέρας στο κύκλωμα ψύξης. Επίσης, αν χρειάζεται συμπλήρωμα ψυκτικού, αυτό γίνεται στο δοχείο διαστολής. Από εκεί το κύκλωμα θα τραβήξει την απαραίτητη ποσότητα μόνο του. Συμπληρώνοντας από την τάπα, είναι δύσκολο να επιτευχθεί η σωστή ποσότητα, γιατί η πίεση στο κύκλωμα μεταβάλλεται με τη θερμοκρασία.


Πηγή: http://www.mototriti.gr/data/news/preview_news/92861.asp#ixzz4gJIYqQcM


 

evangelos

member
Δημοσιεύσεις
1.717
Ηλικία
50
Περιοχή
Ιωάννινα
Μοτοσυκλέτα
Triumph Tiger 800 - GAS GAS EC300
Όνομα
EVANGELOS
Γιατί όταν κάνεις αλλαγή ψυκτικού να χρειάζεται πλύσιμο και καθάρισμα το σύστημα? (όπως αναφέρθηκε πιο πάνω)

Σίγουρα έχουν διαφορετική σύσταση αλλά .. στο τέλος τέλος για τον ίδιο σκοπό δεν είναι? τι μπορεί να γίνει εάν δεν γίνει καθαρισμός συστήματος? Τι μπορεί να γίνει εάν συμπληρώσω από διαφορετικό υγρό?
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.447
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
tiger 955i-gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Ισως να συμβαινει το ιδιο που γινεται οταν αναμιγνυουμε διαφορετικα λαδια.Δεν κρατανε ολες τις ιδιοτητες τους.
Ισως και για καθαρα προληπτικους λογους.Αν εχεις συμπληρωσει πολλες φορες νερο,πριν την αλλαγη,μπορει να εχουνε ηδη δημιουργηθει σκουριες.
 

evangelos

member
Δημοσιεύσεις
1.717
Ηλικία
50
Περιοχή
Ιωάννινα
Μοτοσυκλέτα
Triumph Tiger 800 - GAS GAS EC300
Όνομα
EVANGELOS
υς.Αν εχεις συμπληρωσει πολλες φορες νερο,πριν την αλλαγη,μπορει να εχουνε ηδη δημιουργηθει σκουριες.

Για νερό το καταλαβαίνω ... για υγρό το σκεφτόμουν. Τόσα χημικά .... ίσως να αλληλοεξοντωνονται! abcdefghgk
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
Δεν ξέρω αλλά κι εμένα μου φαίνεται υπερβολή το "πλύσιμο" από το προηγούμενο επειδή ήταν πράσινο και τώρα είναι κόκκινο. Στα λάδια τα οποία δουλεύονται μέσα στο μοτέρ πιστεύω πως υπάρχει διαφορά...
 
Top Bottom