Περί δυναμομέτρησης

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Όσα πρέπει να ξέρεις για τις δυναμομετρήσεις​

Pervo-05-2019-03.jpg

Τι είναι η ιπποδύναμη στον τροχό; Γιατί διαφέρουν οι τιμές από δυναμόμετρο σε δυναμόμετρο; Από ποιους παράγοντες επηρεάζονται οι μετρήσεις; Ο ειδικός Κώστας Περβολαράκης μας αποκαλύπτει όλα τα μυστικά γύρω από τη διαδικασία της δυναμομέτρησης.

Ο Κώστας εκτός από εξαιρετικός άνθρωπος είναι και σπουδαίος μηχανικός. Το κατάστημα του βρίσκεται στην οδό Καλλιρόης 26 και ο ίδιος αναλαμβάνει κάθε είδους επισκευή και βελτίωση, για οτιδήποτε κινείται πάνω σε 2 ρόδες με αγάπη και μεράκι.

Ο Κώστας Περβολαράκης μας μίλησε έξω από τα δόντια, για τις δυναμομετρήσεις και όλους τους μύθους και τις αλήθειες γύρω από αυτές.


Τον ευχαριστούμε για αυτή την συνέντευξη που δέχθηκε να μας παραχωρήσει, ώστε να διαλευκάνουμε όλα τα σκοτεινά σημεία γύρω από τη διαδικασία των δυναμομετρήσεων, ώστε να αποκτήσετε γνώση που πολύ λίγοι έχουν πάνω στο θέμα αυτό.


Ο Κώστας Περβολαράκης μας μίλησε έξω από τα δόντια, για τις δυναμομετρήσεις και όλους τους μύθους και τις αλήθειες γύρω από αυτές.



ΜΤ: Ποιος είναι ο ρόλος ενός δυναμόμετρου και τι πληροφορίες αντλούμε από αυτό;

ΚΠ: Το δυναμόμετρο είναι ένα εργαλείο για κάθε μηχανικό, ώστε να μπορέσει να διαγνώσει μια βλάβη είτε να τον βοηθήσει στην βελτίωση μιας μοτοσικλέτας.

Στην ουσία αυτό που κάνει, είναι να μετράει τη ροπή που χρειάζεται ώστε να περιστραφεί το ράουλο λαμβάνοντας και άλλους παραμέτρους και έπειτα το μετατρέπει και σε ιπποδύναμη. Πρέπει να συμπεριλαμβάνει μέσα στους υπολογισμούς του, αυτό που ονομάζουμε περιβαλλοντολογικές συνθήκες, δηλαδή τη θερμοκρασία, την ατμοσφαιρική πίεση και την υγρασία που υπάρχουν στο χώρο μέτρησης, ώστε να μας δώσει ένα ορθό και ακριβές αποτέλεσμα.

Μπορούμε και εμείς να περάσουμε δεδομένα, εφόσον το επιτρέπει το συγκεκριμένο δυναμόμετρο, όπως για παράδειγμα τύπο ελαστικού και κυλίνδρους κινητήρα. Όσο πιο πολλά στοιχεία εισάγουμε σε ένα δυναμόμετρο, τόσο πιο ακριβή θα είναι τα αποτελέσματα που θα μας δώσει.

Ο Κώστας Περβολαράκης μας μίλησε έξω από τα δόντια, για τις δυναμομετρήσεις και όλους τους μύθους και τις αλήθειες γύρω από αυτές.


ΜΤ: Τι είναι η εξομάλυνση;

ΚΠ: Ανάλογα με τον τύπο του κινητήρα κάθε μοτοσικλέτας, η κίνηση διαφέρει. Μόνο σε ένα ηλεκτρικό μοτέρ έχουμε σχεδόν συνεχόμενη κίνηση. Αν πάρουμε για παράδειγμα ένα μονοκύλινδρο κινητήρα, το ράουλο δεν δέχεται συνεχόμενη κίνηση καθώς έχουμε να κάνουμε με τετράχρονο κινητήρα όπου αυτός δίνει δύναμη μόνο σε μια φάση, αυτή της εκτόνωσης, στις άλλες τρεις υπάρχει απώλεια, αφού δεν υπάρχει ωφέλιμη ώθηση του ράουλου.

Γίνεται εύκολα κατανοητό ότι σε αυτή την περίπτωση θα είχαμε στα χέρια μας ένα γράφημα με μορφή κυμάτων, που θα αντιπροσώπευαν την διαδικασία ώθησης-απώλειας-ώθησης. Το δυναμόμετρο συλλέγει τη μέση τιμή όλων των κυμάτων και εξομαλύνει τις γραμμές του γραφήματος, ώστε να είναι κατανοητές στο μάτι αλλά και συγκρίσιμες.

Ένα τετρακύλινδρο έχει περισσότερες καύσεις στην περιστροφή του στροφάλου, ανάλογα και την εργοστασιακή διάταξη, οπότε παίρνεις λιγότερο κατσαρό γράφημα. Σε αυτή την περίπτωση η επέμβαση από το δυναμόμετρο είναι μικρότερη. Ένας ακόμα λόγος που η εξομάλυνση είναι σημαντική, αφορά τα περιστρεφόμενα μέρη της μοτοσικλέτας, τα οποία μπορεί να διαφέρουν είτε σε βάρος είτε σε κατασκευή.

Για παράδειγμα, το ελαστικό μπορεί να είναι παραμορφωμένο, ή να έχουμε λάθος ζυγοστάθμιση του τροχού. Μπορεί επίσης ο τροχός να μην είναι σωστά ευθυγραμμισμένος ή να έχει κάποιο χτύπημα η ζάντα. Για αυτό γίνεται η διόρθωση της εξομάλυνσης, γνωστή και ως smoothing.

ΜΤ: Ποιες διαδικασίες εξασφαλίζουν ακρίβεια στις μετρήσεις;

ΚΠ: Αρχικά, η μοτοσικλέτα πρέπει να είναι σταθερή κατά τη μέτρηση και να έχει σωστή πίεση ελαστικού. Ένα ξεφούσκωτο ελαστικό θα προκαλέσει περισσότερη απώλεια πρόσφυσης, το λεγόμενο σπινιάρισμα και φθορά στο ελαστικό. Φυσικά παίζει ρόλο και ο τύπος του ελαστικού. Σε περίπτωση που είναι slick και έχει πρόσφυση, αλλάζουν τα αποτελέσματα, αν το δυναμόμετρο δεν διαθέτει φωτοκύτταρο. Το φωτοκύτταρο λοιπόν, για όποια δυναμόμετρα το διαθέτουν ως δυνατότητα, δεν αφήνει κάποιους παράγοντες να επηρεάσουν τη μέτρηση όπως η διαφορά πίεσης και ολίσθησης του ελαστικού στο ράουλο.

Μια αντανακλαστική ταινία τοποθετείται στον τροχό και συγκρίνει την περιστροφή που έχει το ράουλο με την αντίστοιχη περιστροφή του τροχού. Αν αντί της κανονικής αναλογίας πχ 2:1, παίρνουμε ένδειξη 2,5:1 σημαίνει ότι είχαμε σπινιάρισμα κατά την μέτρηση και συνυπολογίζετε. Μια άλλη παράμετρος είναι η μέτρηση να γίνεται στον τροχό αλλά και στο στρόφαλο. Μερικά δυναμόμετρα μετράνε και καταγράφουν μόνο κατά την επιτάχυνση του ράουλου και όχι κατά την επιβράδυνση αυτού, δηλαδή μόνο τη ροπή που ώθησε όπως είπαμε και πριν το ράουλο και όχι επιβράδυνση. Σε όσα μετράνε και απώλειες χρειάζεται η εξής διαδικασία. Τελειώνοντας την δυναμομέτρηση, κλείνουμε γκάζι και συμπλεκτάρουμε. Έτσι δίνουμε στο μηχάνημα τη δυνατότητα για ανάποδο υπολογισμό.

Δηλαδή, αντί να ωθεί ο τροχός το ράουλο, σπρώχνει το ράουλο τον τροχό, ο οποίος γυρνάει τα γρανάζια της αλυσίδας, τα οποία με τη σειρά τους επιστρέφουν την κίνηση στο σασμάν μέχρι το κέντρο της καμπάνας και φτάνει στο στρόφαλο. Με αυτό τον τρόπο υπολογίζει τα αντικείμενα που περιστρέφει μέχρι να φτάσει στο στρόφαλο, αντιλαμβάνεται την αντίσταση τους και αφαιρεί τις απώλειες αυτών ώστε να δούμε την καθαρή ιπποδύναμη του κινητήρα. Είναι μια δυνατότητα που έχουν λίγα δυναμόμετρα και είναι ο μόνος τρόπος να μετρήσουμε τις απώλειες.

Το δυναμόμετρο είναι εργαλείο δουλειάς και όχι για να πάρεις απλώς ένα χαρτί στα χέρια σου με τη μάξιμουμ τιμή. Εγώ τουλάχιστον, αυτό κοιτάω. Όταν μου λένε ότι μια μοτοσικλέτα έβγαλε 180 ίππους, ρωτάω πως τα έβγαλε, που και γιατί; ¶λλο μια μοτοσικλέτα που αποδίδει 180 ίππους 100 στροφές πριν τον κόφτη και άλλο μια μοτοσικλέτα που βγάζει για μεγάλο φάσμα στροφών αυτή την ιπποδύναμη όπως και το διάγραμμα της ροπής. ΄Υπάρχει τεράστια διαφορά.

ΜΤ: Και τι γίνεται με την αδράνεια;

ΚΠ: Όταν υπολογίζεις την αδράνεια είσαι πιο ακριβής. Παράδειγμα αν αντικαταστήσεις την ζάντα με μια carbon, δεν σημαίνει ότι κέρδισες ιπποδύναμη. Απλώς ο τροχός ωθεί το ράουλο πιο γρήγορα και παίρνεις μεγαλύτερα αποτελέσματα στον τροχό. Όμως τα δυναμόμετρα που μετράνε αντίστροφα απώλειες προς το στρόφαλο, αντιλαμβάνονται ότι τα κινούμενα μέρη είναι πιο ελαφριά, άρα είναι μια πλασματική τιμή που την διορθώνουν, συνυπολογίζοντας την αδράνεια. Εκεί υπάρχει μεγάλο θέμα καθώς ο μηχανικός παρουσιάζει στον πελάτη πλασματικά νούμερα.

Εμείς ψάχνουμε να δούμε τι κάνει ο κινητήρας και όχι τόσο τα περιστρεφόμενα μέρη. Μετρώντας για παράδειγμα ένα CBR, λέμε ότι είναι 180 άλογα όχι γιατί φόρεσε ελαφρύτερα πράγματα, αλλά γιατί η Honda έφτιαξε τον κινητήρα να ωθεί με τη συγκεκριμένη τιμή ιπποδύναμης. Με το δυναμόμετρο ελέγχεις ή ρυθμίζεις τη μοτοσικλέτα, χωρίς να κινδυνεύεις πηγαίνοντας στο δρόμο με 300χλμ και να ρισκάρεις κάποια ζημιά ή ατύχημα. Βέβαια δεν υπάρχει η ροή του αέρα σε κάποια μοντέλα που χρησιμοποιούν ram air, όμως έχεις καυσανάλυτη 5 αερίων, αισθητήρες για πυράκια, αισθητήρες για θερμοκρασίες καυσαερίων, τα οποία δεν τα έχεις στο δρόμο γιατί δεν υπάρχει ικανοποιητικός φορητός εξοπλισμός για τέτοιες μετρήσεις.

Μπορεί να ξεκινήσεις από την Αττική οδό με 30 βαθμούς και στα Σπάτα να έχει περισσότερο κρύο και λιγότερη βαρομετρική πίεση και υγρασία. Δεν μπορείς να μετρήσεις ροπή και ιπποδύναμη σε αναλυτικό γράφημά στον δρόμο, παρά μόνο δεδομένα επιτάχυνσης χωρίς να υπολογίζεις την αντίσταση του αέρα, την κατεύθυνση του και πολλά άλλα. Το δυναμόμετρο τα υπολογίζει την ώρα της μέτρησης με στόχο την ακρίβεια των αποτελεσμάτων και την ασφάλεια του αναβάτη και της μοτοσυκλέτας.

ΜΤ: Μπορούμε να «πειράξουμε» τα αποτελέσματα ενός δυναμόμετρου;

ΚΠ: Εννοείται, οποιοσδήποτε γνώστης του μηχανήματος μπορεί να παρουσιάσει ψευδείς μετρήσεις με σκοπιμότητα. Όμως πολλοί το κάνουν με άγνοια, χωρίς να γνωρίζουν τι κάνει το εργαλείο που έχουν στο μαγαζί τους και πώς λειτουργεί σωστά. Κάτι που φτάνει μέχρι τον πελάτη. Επί της ουσίας ο χειριστής του δυναμόμετρου δεν ξέρει τι κάνει, είτε εσκεμμένα με δόλο είτε από άγνοια. Πολλοί μετράνε κάνοντας 2 και 3 και 4 πατήματα και στο τελευταίο πάτημα, επειδή το ελαστικό έχει ζεσταθεί και έχει καλύτερη πρόσφυση, παρουσιάζουν μεγαλύτερη ιπποδύναμη και σου λένε ότι το βελτίωσαν.

Ξεφουσκώνουν το ελαστικό και δένουν τη μοτοσικλέτα με περισσότερη πίεση στους ιμάντες γιατί δήθεν έχουν σπινιάρισμα, κάτι αδύνατον να το δεις χωρίς φωτοκύτταρο που προ είπαμε. Έτσι, πιέζουν το ελαστικό στο ράουλο, μικραίνουν το σπινιάρισμα αλλά ταυτόχρονα μικραίνουν τον κύκλο περιστροφής του και η μοτοσικλέτα συμπεριφέρεται σαν να είναι γραναζωμένη.

Ο τροχός ωθεί πιο γρήγορα και πιο δυνατά το ράουλο και αν δεν έχεις φωτοκύτταρο ξαφνικά παίρνεις μεγαλύτερη ιπποδύναμη στον τροχό. Θέλω να πιστεύω ότι το κάνουν με αφέλεια και όχι με δόλο, γιατί αλλιώς θα δημιουργηθούν προβλήματα με τους πελάτες τους όταν διαπιστωθεί το ψευδές αποτέλεσμα.

Πηγη www.mototriti.gr
 

angelthing

member
Δημοσιεύσεις
1.656
Μοτοσυκλέτα
F700GS, CRF300L
Όνομα
Angelos
Ενδιαφέροντα τα του κυρίου Περβολαράκη.
Αξίζει να σταθούμε σε αυτό που λέει για τις απόλυτες τιμές μέτρησης ροπής / ιπποδύναμης και το πόσο ευμετάβλητες είναι αν δεν ληφθούν υπόψη οι σωστές παράμετροι (περιβαλλοντικές, δεσίματος-μετάδοσης, βαθμονόμησης κλπ).

Στην πράξη, η μόνη περίπτωση που θα θεωρούσα ρεαλιστικές και αληθινές κάποιες βελτιώσεις στο μηχανάκι μου, θα ήταν με επαναλαμβανόμενες δυναμομετρήσεις, στο ίδιο δυναμόμετρο, σε παρόμοιες συνθήκες (όσο είναι αυτό δυνατόν), από τον ίδιο χειριστή με τον ίδιο τρόπο δεσίματος (βασικά με ιμάντες στην ίδια τάση - κάτι που θεωρητικά μετριέται). Στα αποτελέσματα δε, θα έδινα σημασία μόνο ως προς τη σχετική διαφοροποίηση μεταξύ τους και όχι ως απόλυτες τιμές .......
(κοινώς, στις περισσότερες περιπτώσεις, πεταμένα λεφτά αλλά είπαμε: γούστα είναι αυτά !!!)
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Πόσα άλογα παράγει ένα πραγματικό άλογο;​

Ένα αυτοκίνητο 300 ίππων, είναι σα να το τραβούν 300 πραγματικά άλογα;


Πόσα άλογα είναι το αμάξι σου; Πόση ιπποδύναμη έχει; Ο ίππος έχει επιλεγεί ως μονάδα μέτρησης ισχύος στις μηχανές, και ο ορισμός απόδοσης του ίππου είναι: 1 ίππος (hp) = 745.7 Watt.

Η συγκεκριμένη μονάδα μέτρησης ξεκινά την ιστορία της από τον 18ο αιώνα, όταν πρωτοξεκίνησαν οι ατμομηχανές να αντικαθιστούν (ως μεταφορικό μέσο) τα άλογα, και έτσι ο Βρετανός James Watt κατοχύρωσε τη μονάδα μέτρησης του ίππου. Πιο συγκεκριμένα όρισε πως ένας ίππος είναι η δύναμη που χρειάζεται για να ανυψωθούν 250 κιλά κατά 1 πόδι (=0.3048μ.) μέσα σε ένα δευτερόλεπτο.

Εάν γκουγκλάρετε, πόσα άλογα αποδίδει ένα πραγματικό άλογο, η απάντηση που δίνει η μηχανή αναζήτησης είναι 15 ίπποι. Ένα νούμερο που βασίζεται σε ένα αμφισβητήσιμο πείραμα που χρονολογείται πάνω από 100 χρόνια πίσω. Έτσι, το κανάλι στο Youtube, Donut, θέλησε να ανακαλύψει πόση ιπποδύναμη παράγει ένα αληθινό άλογο, με ακρίβεια.

Για αυτό το λόγο, έβαλαν ένα τροποποιημένο Civic στο δυναμόμετρο . Ένα άλογο γυρίζει τους τροχούς του αυτοκινήτου (που είναι στα ράουλα), υπολογίζοντας την πραγματική ιπποδύναμη του αλόγου.

Στο βίντεο 30 λεπτών, το πρώτο 10λεπτο αφιερώνεται στην ιστορία του ορισμού της ιπποδύναμης, το δεύτερο 10λεπτο στην κατασκευή του ειδικού δυναμόμετρου και το 3ο 10λεπτο δείχνει το αποτέλεσμα του πειράματος. Μάλιστα προσπάθησαν και οι ίδιοι με τα χέρια να κουνήσουν τους τροχούς, αποδεικνύοντας πόσο δύσκολο είναι.


Εάν δεν έχετε χρόνο να δείτε όλο το βίντεο, να σας πούμε πως το αποτέλεσμα είναι ότι τελικά ένα κανονικό άλογο παράγει έως και 5.7 hp ιπποδύναμης.
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.221
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Βρε μπας και τότε που όρισαν την (ισχύ) ιπποδύναμη .... βάλανε κανένα ψωραλογο πεινασμένο να σηκώσει το σακί ? ....! Tooth
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!​

Γιατί ένας ίππος δεν ισούται με την πραγματική δύναμη που έχει ένα άλογο
Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!


Η παγκόσμια ιστορία των κινητήρων και το πώς θα φτάσουν αυτοί στον τελικό ιδιοκτήτη, πείθοντάς τον να επενδύσει σε κάτι θορυβώδες με αμφιλεγόμενη αξιοπιστία -όπως ήταν τότε οι ατμομηχανές- ξεκινά με ένα φανταστικό κόλπο marketing που το λουζόμαστε ακόμη και σήμερα. Ο μεγάλος Σκοτσέζος εφευρέτης James Watt είναι ο άνθρωπος που μας έδωσε τον όρο ιπποδύναμη και καθόλου περίεργα, από το όνομά του έρχεται και το γνωστό σε όλους μας Watt.

Και επειδή η ιπποδύναμη πάντα λάθος μετρούνταν και ακόμη λάθος παραμένει, είναι περίεργο που ήδη το 1889, 70 χρόνια μετά τον θάνατό του, δεν άλλαξαν τον συσχετισμό ώστε ένα Watt να ισούται με έναν ίππο, καθώς όπως θα δούμε στην πιο λεπτομερή αναφορά σχετικά με την προέλευση του όρου ιπποδύναμη, αυτό που τελικά μετράμε δεν έχει και μεγάλη συγγένεια με την πραγματικότητα.

Η πλέον βολική πρακτική για όλους μας θα ήταν κάθε μονάδα μέτρησης να είναι αυτό-επεξηγηματική ώστε πολύ γρήγορα να καταλαβαίνουμε τι έχουμε μπροστά μας. Διαφορετικά να είναι και κάτι απλό με το οποίο θα είναι εύκολο να γίνει η εμπειρική συσχέτιση πολύ εύκολα, όπως για παράδειγμα το κιλό, που πολύ γρήγορα μαθαίνει κανείς να σχηματίζει στο μυαλό του την εικόνα του πόσο βαρύ είναι ένα αντικείμενο που ζυγίζει δέκα κιλά. Έτσι και τώρα ξέρουμε εμπειρικά τι σημαίνει μία μοτοσυκλέτα με κινητήρα 100 ίππων και πώς ακριβώς θα διαφέρει από μία άλλη των 87 και μπορούν μάλιστα να φανταστούν όσοι δεν έχουν την εμπειρία για το πώς είναι μία μοτοσυκλέτα 200 ίππων, ωστόσο κανείς δεν έχει ιδέα τι σημαίνει ένας ίππος και τι είναι αυτό που τελικά μετράμε.
Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!


Πολύ νωρίς στην ιστορία των κινητήρων με πρώτη αναφορά το βιβλίο του Thomas Savery “The Miners Friend or an ENGINE to raise WATER by FIRE” που τυπώθηκε για πρώτη φορά στο Λονδίνο το 1702, περιεγράφηκε ο συσχετισμός του έργου του κινητήρα σε αναφορά με τα άλογα. Ο Savery ήταν μάλιστα και ο πρώτος που προσπάθησε να εμπορευτεί την ατμομηχανή. Ωστόσο η πρώτη εμπορικά διαθέσιμη σε εύρος ατμομηχανή ήταν του Thomas Newcomen το 1712 και ήταν καλή μόνο για αντλιοστάσια, δεν θα μπορούσε ποτέ να δουλέψει σε οχήματα.
η πρώτη αναφορά που σχετίζει άλογα και μηχανές πηγαίνει πίσω στο 1702

Για αυτό και πατέρας των κινητήρων αυτών καθώς και του όρου ιπποδύναμη, ήταν ο Watt που στα τέλη του 1760 παρουσίασε μία εξαιρετικά βελτιωμένη ατμομηχανή πάνω στα σχέδια του Newcomen μηδενίζοντας τον κενό χρόνο στους κύκλους ψύξης – καύσης. Ο Watt ήταν ιδανική περίπτωση εφευρέτη γιατί κατείχε κάτι που στην ιστορία της ανθρωπότητας έχει υπάρξει ελάχιστες φορές. Εφευρέτες υπάρχουν άπειροι, αντίθετα από αυτό που πιστεύει ο κόσμος είναι το μόνο που δεν σπανίζει. Έμποροι και διαφημιστές επίσης σε πλεονάζοντα βαθμό. Αυτά τα δύο σε έναν άνθρωπο όμως, είναι σπάνιο. Διότι μία εφεύρεση στην απαρχή της έχει μόνο έναν πιστό, εκείνον που την κατασκεύασε.

Για να ξεκινήσει η εμπορική της επιτυχία πρέπει να είναι τυχερός να βρει κάποιον που θα την προωθήσει σωστά και θα επενδύσει μέχρι να την μάθει περισσότερος κόσμος. Ακόμη πιο σπάνιο ο εφευρέτης να είναι και πλούσιος για να τα κάνει όλα μόνος του, συνήθως εκείνος που έχει τους πόρους δεν κάθεται να σπάσει το κεφάλι του με εφευρέσεις. Ο James Watt ήταν μία εξαιρετική περίπτωση γιατί είχε τον τρόπο να σκεφτεί εμπορικά, να κυνηγήσει την πώληση με τακτικές marketing αντί να γκρινιάζει δεξιά και αριστερά πως δεν τον βοηθά η πολιτεία…

Στο αχνό μονοπάτι που είχε ήδη χαραχθεί πριν από 60 χρόνια, πάτησε να ανοίξει δρόμο προσπαθώντας να τονώσει τις πωλήσεις της εφεύρεσης του και έτσι απευθύνθηκε και αυτός στα ορυχεία όπως είχε γίνει στο παρελθόν. Γρήγορα βρέθηκε να πρέπει να εξηγήσει γιατί η δική του μηχανή άξιζε τα περισσότερα χρήματα που ζητούσε έναντι των υπολοίπων και ανακάλυψε πως ήταν εξαιρετικά δύσκολο να δώσει τους ιδιοκτήτες ορυχείων να καταλάβουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Άλλαξε λοιπόν στρατηγική και στον επόμενο υποψήφιο πελάτη πήγε και του είπε πως η δική του μηχανή είναι η πρώτη στον κόσμο με δύναμη 10 αλόγων. Εξηγώντας του πως με μία μηχανή που δεν χρειάζεται διάλλειμα, δεν σταματά για τροφή και δεν κουράζεται, αντικαθιστά αμέσως δέκα άλογα. Επειδή ο Watt ήταν πρώτα από όλα ένας εφευρέτης και επιστήμονας, δεν σκόπευε να είναι αβάσιμος ο ισχυρισμός του, ήταν όμως εξαιρετικά χοντρο-υπολογισμένος υπερτονίζοντας το πόσα άλογα κέρδιζε ενώ και η ίδια η μονάδα μέτρησης ήταν παραπάνω από αυτό που στην πράξη μπορούσε να κάνει ένα άλογο.

Μιας και ο στόχος της εποχής ήταν τα ορυχεία ο Watt έβαλε δύο Shetland Πόνι, μία Σκωτσέζικη ράτσα που χρησιμοποιούσαν για αυτή την δουλειά, να τραβήξουν βάρος 100lb (45kg) από ένα πηγάδι βάθους 220 foot (67m) με ταχύτητα 2.5 μίλια την ώρα. Αυθαίρετα τελείως μετά από αυτό διπλασίασε τα μεγέθη κατά 50% θεωρώντας πως τα άλογα είναι πολύ πιο δυνατά από τα Σκωτσέζικα Πόνι ενώ σήμερα ξέρουμε πως στην πράξη δεν απέχουν πολύ και πως τα Πόνι αυτά έχουν την δύναμη 0,7 ενός αλόγου.
Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!


Έτσι και αλλιώς κανένα άλογο δεν είναι ίδιο με όλα τα υπόλοιπα και εξ αρχής αυτή η μονάδα μέτρησης είναι λιγότερο βασισμένη στην επιστήμη από αυτό που θα έπρεπε, όμως ο στόχος δεν ήταν να μετρήσουν σωστά την δύναμη της ατμομηχανής αλλά να καταφέρουν να μαζέψουν παραγγελίες.
οι πρώτοι υπολογισμοί

Ο James Watt τα κατάφερε εξαιρετικά σε αυτό τον τομέα ορίζοντας την ιπποδύναμη και δίνοντας έναν λόγο σε κάθε ιδιοκτήτη να κάνει την κίνηση αυτή και να απαλλαγεί από τα άλογα, που σε σύντομο χρονικό διάστημα οι ανταγωνιστές του μιλούσαν και εκείνοι για ιπποδύναμη καθιερώνοντας τον όρο.
Όχι μόνο αυτό αλλά η πρώτη μάχη της ιπποδύναμης έγινε ήδη από τα μέσα του 1770 με σχετικές δηλώσεις σχετικά, καθώς δεν ήταν εύκολο να μετρηθεί στην πράξη η αλήθεια, φανερώνοντας από πολύ νωρίς την πορεία που θα ακολουθούσε η ανθρωπότητα με τα νούμερα της ιπποδύναμης.
Η ιπποδύναμη το πρώτο κόλπο του marketing στην ιστορία: Ο απίστευτος Watt!


Ευτυχώς όπως είπαμε ο James Watt ήταν αυτή η σπάνια περίπτωση εφευρέτη, επιστήμονα, εμπόρου και διαφημιστή, οπότε οι ισχυρισμοί του είχαν πραγματικό αντίκτυπο. Η δική του ατμομηχανή ήταν πράγματι πολύ καλύτερη παρότι οι αρχικές δοκιμές σε τραίνα που έγιναν αρκετά αργότερα, αποδείχτηκαν μια δύσκολη διαδικασία και κάπως επικίνδυνη για να μετακινείς επιβάτες. Στις αρχές του 1830 όμως μία τέτοια ατμομηχανή με σχετικά λίγες διαφορές και σωληνώσεις για το καζάνι που ήταν κάνες τουφεκίων έπιασε δουλειά στις ΗΠΑ ως το πρώτο δρομολόγιο με τραίνο με το marketing να διοργανώνει και αγώνα ενάντια σε άμαξα.

Τα πάντα πήγαιναν βάση σχεδίου μέχρι που το καζάνι της ατμομηχανής ράγισε και χάνοντας πίεση έχασε λίγα μέτρα πριν, όμως αυτή η αρχική αποτυχία δεν στάθηκε εμπόδιο και οι ατμομηχανές επικράτησαν. Εξαιτίας τους ο κόσμος έμαθε την αξία των κινητήρων και αργότερα έδωσε βάση στα αυτοκίνητα με τον όρο ιπποδύναμη να συνεχίζει ακέραιος την πορεία του και να περνά και στις πρώτες μοτοσυκλέτες.
Λειτουργικό αντίγραφο της πρώτης μηχανής του Watt από Πανεπιστήμιο της Σκωτίας

Πατέρας λοιπόν του όρου ο James Watt και ξεκίνημα της χρήσης του από την πρώτη στιγμή ανταγωνιστικά και με λίγο «τσίμπημα» προς τα πάνω σε σχέση με την πραγματικότητα. 264 χρόνια μετά και σχεδόν σε όλη την πορεία των 120 ετών που έχει γράψει η ιστορία των μοτοσυκλετών, οι παραπάνω βασικές αρχές για τον όρο «ιπποδύναμη» παραμένουν αμετάβλητες.

Πηγη www.motomag.gr
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.221
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Εμ! τα βλεπεις κυρ-Ηρωνα μου , ναι μεν εφευρες εσυ την "αιολοσφαιρα" ... αλλα τελικα σε εφαγε το marketing μετα απο 1500 χρονια και δοξασε τον Watt ...! Tooth

https://el.wikipedia.org/wiki/Αιολόσφαιρα
 

angelthing

member
Δημοσιεύσεις
1.656
Μοτοσυκλέτα
F700GS, CRF300L
Όνομα
Angelos
Εμ! τα βλεπεις κυρ-Ηρωνα μου , ναι μεν εφευρες εσυ την "αιολοσφαιρα" ... αλλα τελικα σε εφαγε το marketing μετα απο 1500 χρονια και δοξασε τον Watt ...! Tooth

https://el.wikipedia.org/wiki/Αιολόσφαιρα
Η μάστιξ της φυλής ......
Από παραγωγή ζεστού αέρα καλά τα πάμε, όταν είναι να τον εμπορευτούμε ........ πρρρρρρρρ !!!!!

(μην λέω και τέτοια τώρα που θα βρεθούμε πολλοί κοντά κοντά στα Άγγραφα cdefghicdefghi)
 
Top Bottom