Περί Σύμπλεκτη

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Αιτίες Ολίσθησης Υγρού Σύμπλεκτη



Όπως ίσως γνωρίζουμε το λιπαντικό περιέχει στην σύνθεσή του αυτό που ονομάζουμε ‘βασικό λάδι’ και επιπλέον ένα σύνολο πρόσθετων που βελτιώνουν την συνολική του απόδοση. Τα ίσως πιο σύγχρονα πρόσθετα σε ένα λιπαντικό πρόσφατης τεχνολογίας είναι εκείνα που μειώνουν τις τριβές μεταξύ των μεταλλικών επιφανειών – κυρίως λόγο της γενικότερης τάσης μείωσης των εκπομπών ρύπων και κατ’ επέκταση την μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Τα πρόσθετα αυτά θα βρεθούν σε σχετικά μεγαλύτερες αναλογίες στα λιπαντικά αυτοκίνητων. Αυτός είναι και ο λόγος που τα λιπαντικά αυτοκινήτων είναι ακατάλληλα για χρήση σε κινητήρες μοτοσυκλετών. Με άλλα λόγια, είναι αυτά που συνήθως είναι υπεύθυνα για την ολίσθηση του υγρού συμπλέκτη.

Η μειωμένη απόδοση του συμπλέκτη μπορεί οφείλεται σε διάφορους λόγους. Πρέπει όμως να τονίσουμε ότι οι περισσότεροι από αυτούς σχετίζονται με μηχανικά προβλήματα και όχι απαραίτητα με την ποιότητα ή την συμβατότητα του λιπαντικού. Τα αίτια της ολίσθησης του συμπλέκτη πρέπει σε κάθε περίπτωση να αναζητηθούν τόσο στις φυσιολογικές φθορές, όσο και στις λάθος ρυθμίσεις του ίδιου του συμπλέκτη και των επιμέρους εξαρτημάτων του.

Η ανάλυση των μηχανικών αιτιών δεν είναι σκοπός αυτού του κειμένου, ωστόσο μπορούμε να αναφέρουμε κάποιους από αυτούς:


  • Φθορά στους δίσκους τριβής ή τους μεταλλικούς δίσκους του συμπλέκτη
  • Παραμόρφωση των δίσκων, λόγω κακής λίπανσης ή αυξημένης θερμοκρασίας λειτουργίας
  • Επιλογή λανθασμένου πάχους δίσκων κατά την αντικατάσταση
  • Φθαρμένα ή ελαττωματικά εξαρτήματα σύμπλεξης
  • Απώλεια της τάσης των ελατηρίων
  • Φθορές στις επιφάνειες του τύμπανο (καμπάνας) που να δυσκολεύει την ελεύθερη κίνηση των δίσκων
  • Λάθος τάνυση (τέντωμα) της ντίζας
  • Υπερβολική ή λανθασμένη χρήση του συμπλέκτη από τον οδηγό
  • Στο τέλος αυτής της λίστας μπορούμε να προσθέσουμε την λάθος επιλογή του λιπαντικού, πρέπει ωστόσο ταυτόχρονα να εξετάσουμε και όλες τις παραπάνω αιτίες.


Την αδυναμία των προδιαγραφών των λιπαντικών αυτοκινήτων να ορίσουν την συμβατότητα του λιπαντικού με τον υγρό συμπλέκτη ήρθε να καλύψει η JASO (Japanese Automotive Standards Organization) με τις προδιαγραφές ΜΑ/ΜΒ.

Οι συγκεκριμένες προδιαγραφές κατατάσσουν τα λιπαντικά που προορίζονται για χρήση σε κινητήρες μοτοσυκλετών με βάση 3 διαφορετικά κριτήρια:

Τις φυσικοχημικές τους ιδιότητες
Την ποιότητα του λιπαντικού
Τους δείκτες τριβής του λιπαντικού

Το τελευταίο κριτήριο (δείκτες τριβής) εξετάζει την συμπεριφορά του λιπαντικού σε 3 διαφορετικές οδηγικές καταστάσεις:

Κατά την επιτάχυνση
Κατά την οδήγηση με σταθερή ταχύτητα
Τον χρόνο τερματισμού της ολίσθησης κατά την αλλαγή ταχύτητας
Εξετάζοντας αυτούς τους 3 δείκτες η JASO κατατάσσει τα λιπαντικά σε αυτά που ΔΕΝ είναι κατάλληλα για χρήση σε υγρούς συμπλέκτες (JASO MB) και σε αυτά που είναι κατάλληλα για χρήση σε υγρούς συμπλέκτες (JASO MA).

Η επιπλέον κατηγοριοποίηση της MA σε MA1 και MA2 περιγράφει την αυξημένη απόδοση του λιπαντικού ως προς την συμπεριφορά του στην περίπτωση του υγρού συμπλέκτη, με την κατηγορία MA2 να ορίζει την αυξημένη απόδοση.


Επιπλέον η JASO ελέγχει και πιστοποιεί τα όρια του φωσφόρου στη σύνθεση του λιπαντικού, την πτητικότητά του, τις αντιαφριστικές του ιδιότητες και τέλος την αντοχή του στην διάτμηση.

Τα λιπαντικά κινητήρων μοτοσυκλετών της Motul, στο σύνολό τους καλύπτουν την πιο αυστηρή προδιαγραφή της MA2 της JASO προσφέροντας υψηλή απόδοση και μέγιστη συμβατότητα υγρού συμπλέκτη. Ειδικά η σειρά 7100 4Τ της Motul προσφέρει εντυπωσιακή αίσθηση στην αλλαγή ταχυτήτων, γεγονός που οφείλεται υιοθέτηση μέρος της τεχνολογίας της γνωστής αγωνιστικής σειράς 300V.

Η Motul για να απαντήσει στην ερώτηση «ποια λιπαντικά είναι κατάλληλα για τον κινητήρα μου;» δημιούργησε τον ‘Σύμβουλο Λίπανσης’, μία εφαρμογή που επιτρέπει σε επαγγελματίες και οδηγούς να αναζητήσουν όλες τις τεχνικές πληροφορίες που αφορούν στα λιπαντικά όλων των τύπων οχημάτων: μοτοσυκλέτες, επιβατικά, επαγγελματικά οχήματα, φορτηγά μεσαίου και μεγάλου κυβισμού, λεωφορεία, γεωργικά μηχανήματα, μηχανήματα έργων, σκάφη αναψυχής και κλασσικά / ιστορικά αυτοκίνητα.
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.220
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Εχουν μπει full full συνθετικα λαδια ( δεν τα οριζε ο κατασκευαστης) και πατιναριζε ο υγρος συμπλεκτης μετα απο κανα-δυο χιλιομετρα .... και αλλαχτηκανε βεβαιως αμεσα ....!abcdefgh
Δεν χρειαζονται υπερβολες , συχνοτερες αλλαγες θα προτεινα.

...... φυσικα υπαρχουν και μηχανακια με ξηρο συμπλεκτη για λιγους και γνωστες ...... οχι για τυχον ΄πάσα εναν' .....! :D
 

Kuklinski

well know member
Δημοσιεύσεις
3.420
Ηλικία
123
Μοτοσυκλέτα
Brough Superior ss100
Όνομα
Ακης
Περιοχή
Brooklyn NY
Καλες οι πληροφορίες....
Θέλει λίγο εμπλουτισμό ως προς τις επιλογες χειμωνα, καλοκαιριου, στροφων κλπ

Ας συνδράμουμε ολοι...
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Εισαγωγή

ZX6SlipperClutch_117.jpg

Ο συμπλέκτης είναι το εξάρτημα (για την ακρίβεια είναι ολόκληρος μηχανισμός) που «ενώνει» τον κινητήρα(στρόφαλο) και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Ο λόγος ύπαρξης του συμπλέκτη, είναι ίδιος με αυτόν ενός διακόπτη: επιτρέπει ή αποτρέπει τη μετάδοση κίνησης προς το κιβώτιο και τελικά στον τροχό της μοτοσικλέτας.

Είναι προφανές ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης για να βρίσκεται σε λειτουργία θα πρέπει να περιστρέφεται συνεχώς. Σε περίπτωση που σταματήσει να περιστρέφεται σταματά και να λειτουργεί. Όπως είναι φανερό η ύπαρξη του συμπλέκτη είναι αναγκαία γιατί σε αντίθετη περίπτωση μια μοτοσικλέτα θα έπρεπε να σβήνει με την παραμικρή στάση και στη συνέχεια να σπρώχνεται για να ξαναπάρει μπρος(ή τουλάχιστον για να ξεκινήσει ομαλά).

Μια από τις κύριες αποστολές του είναι ακριβως αυτή: η ομαλή εκκίνηση από στάση και γενικότερα η ομαλότητα στις αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο. Χωρίς αυτόν η μοτοσικλέτα θα τιναζόταν απότομα μπροστά κάθε φορά που θα προσπαθούσαμε να την ξεκινήσουμε από στάση αλλά και σε κάθε αλλαγή ταχύτητας.

Αρχή λειτουργίας

Για να καταλάβουμε την λειτουργία του αρκεί να σκεφτούμε δυο αντικριστούς παράλληλους δίσκους. Ο ένας βρίσκεται στο άκρο του στροφάλου και περιστρέφεται μονίμως (όσο τουλάχιστον ο κινητήρας βρίσκεται σε λειτουργία) και ο άλλος στην άκρη του κιβωτίου ταχυτήτων. Όσο οι δυο δίσκοι δεν ακουμπάνε μεταξύ τους, δεν μεταδίδεται κίνηση από τον έναν στον άλλο. Αν όμως ο ένας αρχίσει να πλησιάζει και να αγγιζει τον δεύτερο, η κίνηση θα αρχίσει να μεταδίδεται και μάλιστα τόσο ομαλότερα όσο πιο προοδευτικά ακουμπήσουν μεταξύ τους.



Αυτή είναι η βασική λειτουργία του συμπλέκτη και αυτός ο βασικός τύπος συμπλέκτη που ονομάζεται «μονόδισκος».

Οι διάφοροι τύποι

Μονόδισκοι

620140000LU.jpg

Περιγράφτηκε παραπάνω, είναι ο βασικός τύπος συμπλέκτη και τον χρησιμοποιούν κυρίως στα αυτοκίνητα και σε κάποιες ιδιαιτέρες μοτοσικλέτες(BMW-MotoGuzzi κτλ)

Υγροί πολύδισκοι

4990137_4e0794de-8da7-48af-8875-e434813fff0e.jpg

Η συντριπτική πλειοψηφία των μοτοσικλετών χρησιμοποιούν υγρούς πολύδισκους συμπλέκτες.

Η αρχή λειτουργίας παραμείνει η ιδία, είναι όμως πολυπλοκότεροι αλλά κυρίως μικρότεροι σε μέγεθος.

Ένας πολύδισκος συμπλέκτης αποτελείται από έξι διαφορετικά κομμάτια.

1)Το εξωτερικό τύμπανο(καμπάνα)

2)Τους δίσκους τριβής(φιμπερένιους)

3)Τους δίσκους τριβής(μεταλλικούς)

4)Το εσωτερικό τύμπανο

5)Τα ελατήρια πίεσης

6)Την πλάκα πίεσης.

Σε αυτήν τη διάταξη συμβαίνει το εξής:

Η εξωτερική καμπάνα στην εξωτερική της περίμετρο έχει προσαρμοσμένο ένα μεγάλο γρανάζι και παίρνει μόνιμα κίνηση από το στρόφαλο.

Τα φιμπερένια δισκάκια είναι «κομπλαρισμένα» μέσα στην εξωτερική καμπάνα μέσω των καναλιών της και περιστρέφονται μαζί της.

Το εσωτερικό τύμπανο είναι μεν τοποθετημένο μέσα στην εξωτερική καμπάνα αλλά είναι στερεωμένο πάνω στον άξονα του κιβωτίου και περιστρέφεται μόνο όταν περιστρέφεται αυτό. Τα μεταλλικά δισκάκια(τα οποία είναι τοποθετημένα ένα προς ένα με τα φιμπερενια)είναι κομπλαρισμένα κι αυτά(εξωτερικά όμως), πάλι μέσω(άλλων) αυλακώσεων με το εσωτερικό τύμπανο.

Μένει μονό η πλάκα πίεσης η οποία με την βοήθεια των ελατηρίων της, συμπιέζει όλα μαζί τα δισκάκια, φιμπερενια και μεταλλικά, φέρνοντας τα σε επαφή και κάνοντας τα να κινούνται μαζί. Μέχρι να πατήσουνε τη μανέτα δηλαδή. Τότε ένας άλλος πείρος απομακρύνει την πλακά πίεσης από τη θέση της συμπιέζοντας περισσότερο τα ελατήρια και ανακουφίζει την πίεση ανάμεσα στους δίσκους, οι οποίοι πλέον κινούνται μονό με την παρέα τους(φιμπερενια +έξω καμπάνα)(μεταλλικά +έσω τύμπανο) και όχι ως ένα σώμα. Παύει να υπάρχει επαφή άρα και μεταφορά κίνησης. Η ιδία λειτουργία με τους μονοδισκους αλλά με άλλο τρόπο, από ένα πιο μικρό σε όγκο μηχανισμό-σύστημα.

Ξηροί πολύδισκοι

dsc_7493_2.jpg

Οι υγροί πολύδισκοι ονομάζονται έτσι απλά γιατί λειτουργούν υπό την επήρεια και παρουσία υγρού, δηλαδή λιπαντικού. Κάνουν με άλλα λόγια «μπάνιο» μέσα στο λιπαντικό το οποίο υπάρχει μέσα στον κινητήρα.

Σε αντίθεση με τους ξηρούς πολύδισκους συμπλέκτες που από κατασκευής είναι απομονωμένοι από το χώρο του λιπαντικού(όπως και μονόδισκοι των αυτοκινήτων) και λειτουργούν στεγνά(εξού και το όνομα τους, ξηροί συμπλέκτες ή ξηροκάμπανοι).

Η δε λειτουργία τους η ιδία και απαράλλαχτη.

Μηχανικοί και υδραυλικοί

e7292aea607c4ae69d06920ac8bb404a_XL.jpg

Εδώ η διαφορά είναι ότι η μετάδοση κίνησης του μηχανισμού του συμπλέκτη γίνεται με μηχανικό τρόπο(ντίζα) ή με υδραυλικό τρόπο(σωληνάκι υψηλής πίεσης +υγρά).


Ο υδραυλικός συμπλέκτης έχει το πλεονέκτημα να μειώνει τη δύναμη που χρειάζεται η μανέτα από τα δάχτυλα μας όταν θέλουνε να τον ενεργοποιήσουμε από ότι ο μηχανικός(συμπλέκτης) του οποίου η διάταξη συμπεριλαμβάνει ντίζα.


Ένας μηχανικός συμπλέκτης όμως είναι πιο εύκολος και φθηνότερος να επισκευαστεί, σε περίπτωση που κοπεί η ντιζα του από ότι ένας υδραυλικός του οποίου σκάσει ένα σωληνάκι και χάσει τα υγρά του(σημ. Η ντίζα βεβαίως συμβαίνει να κόβεται πολύ πιο εύκολα ή συχνά από το σκάσιμο ενός σωλήνα υψηλής πίεσης).

Συνεχιζεται.....
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.220
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Good post

...... και ξηροι πολυδισκοι συμπλεκτες υπαρχουν σε καποια εμπορικα μοντελα (π.χ. ducati ...!...) αλλα κυριως στις αγωνιστικες μοτοσυκλετες προτιμουνται για αποφυγη ολισθησης (απωλεια ιπποδυναμης ) εν σχεση με τους υγρους. Φθειρονται γρηγοροτερα ομως ..... υπ΄οψιν ...... αλλα τουλαχιστον δεν αφηνουν αυτη την 'μακα' της τριβης των δισκων μεσα στο λαδι του κινητηρα .... κατα μια εννοια θεωρητικη .....!
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.220
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Εισαγωγή........Ένας μηχανικός συμπλέκτης όμως είναι πιο εύκολος και φθηνότερος να επισκευαστεί, σε περίπτωση που κοπεί η ντιζα του......Συνεχιζεται.....

..... και οταν αρχιζουν τα προβληματα της μη απομονωσης στους μεν υδραυλικους μπορει:
- η τρομπα στο τιμονι να θελει maintenance .....Ο'ring ....
- το υδραυλικο εμβολο πανω στον κινητηρα για τον συμπλεκτη να θελει και αυτο.....O'ring....
- αναγκη εξαερωσης σε ολο το δικτυο (τρομπα τιμονιου , εμβολο κατω ) ... και επειδη η υποψια του εγκλωβισμενου αερα δεν φευγει ποτε , εχεις παντα το 10ρακι κλειδι ευκαιρο ...!
- μετα απο αλλαγη δισκων , το παχος τους μπορει να ειναι κατα τι .......
- ο ενδιαμεσος μηχανισμος που παταει την πλακα των ελατηριων ( πειρος , ρουλεμαν , e.tc.) να εχει φθορα .......
Ενω οταν αρχιζουν τα προβληματα της μη απομονωσης στους μηχανικους (ντιζα) , τεντωντεις λιγο με τον ρεγουλατορο ... ! Διαλεγεις και παιρνεις ..........!Yes
 

KostasT

old member
Δημοσιεύσεις
4.444
Περιοχή
Αθηνα
Μοτοσυκλέτα
Honda CBF1000FA
Honda SH300i
Όνομα
Δες nickname
Εισαγωγή

View attachment 16732

Ο συμπλέκτης είναι το εξάρτημα (για την ακρίβεια είναι ολόκληρος μηχανισμός) που «ενώνει» τον κινητήρα(στρόφαλο) και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Ο λόγος ύπαρξης του συμπλέκτη, είναι ίδιος με αυτόν ενός διακόπτη: επιτρέπει ή αποτρέπει τη μετάδοση κίνησης προς το κιβώτιο και τελικά στον τροχό της μοτοσικλέτας.

Είναι προφανές ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης για να βρίσκεται σε λειτουργία θα πρέπει να περιστρέφεται συνεχώς. Σε περίπτωση που σταματήσει να περιστρέφεται σταματά και να λειτουργεί. Όπως είναι φανερό η ύπαρξη του συμπλέκτη είναι αναγκαία γιατί σε αντίθετη περίπτωση μια μοτοσικλέτα θα έπρεπε να σβήνει με την παραμικρή στάση και στη συνέχεια να σπρώχνεται για να ξαναπάρει μπρος(ή τουλάχιστον για να ξεκινήσει ομαλά).

Μια από τις κύριες αποστολές του είναι ακριβως αυτή: η ομαλή εκκίνηση από στάση και γενικότερα η ομαλότητα στις αλλαγές σχέσεων στο κιβώτιο. Χωρίς αυτόν η μοτοσικλέτα θα τιναζόταν απότομα μπροστά κάθε φορά που θα προσπαθούσαμε να την ξεκινήσουμε από στάση αλλά και σε κάθε αλλαγή ταχύτητας.

Αρχή λειτουργίας

Για να καταλάβουμε την λειτουργία του αρκεί να σκεφτούμε δυο αντικριστούς παράλληλους δίσκους. Ο ένας βρίσκεται στο άκρο του στροφάλου και περιστρέφεται μονίμως (όσο τουλάχιστον ο κινητήρας βρίσκεται σε λειτουργία) και ο άλλος στην άκρη του κιβωτίου ταχυτήτων. Όσο οι δυο δίσκοι δεν ακουμπάνε μεταξύ τους, δεν μεταδίδεται κίνηση από τον έναν στον άλλο. Αν όμως ο ένας αρχίσει να πλησιάζει και να αγγιζει τον δεύτερο, η κίνηση θα αρχίσει να μεταδίδεται και μάλιστα τόσο ομαλότερα όσο πιο προοδευτικά ακουμπήσουν μεταξύ τους.



Αυτή είναι η βασική λειτουργία του συμπλέκτη και αυτός ο βασικός τύπος συμπλέκτη που ονομάζεται «μονόδισκος».

Οι διάφοροι τύποι

Μονόδισκοι

View attachment 16733

Περιγράφτηκε παραπάνω, είναι ο βασικός τύπος συμπλέκτη και τον χρησιμοποιούν κυρίως στα αυτοκίνητα και σε κάποιες ιδιαιτέρες μοτοσικλέτες(BMW-MotoGuzzi κτλ)

Υγροί πολύδισκοι

View attachment 16734

Η συντριπτική πλειοψηφία των μοτοσικλετών χρησιμοποιούν υγρούς πολύδισκους συμπλέκτες.

Η αρχή λειτουργίας παραμείνει η ιδία, είναι όμως πολυπλοκότεροι αλλά κυρίως μικρότεροι σε μέγεθος.

Ένας πολύδισκος συμπλέκτης αποτελείται από έξι διαφορετικά κομμάτια.

1)Το εξωτερικό τύμπανο(καμπάνα)

2)Τους δίσκους τριβής(φιμπερένιους)

3)Τους δίσκους τριβής(μεταλλικούς)

4)Το εσωτερικό τύμπανο

5)Τα ελατήρια πίεσης

6)Την πλάκα πίεσης.

Σε αυτήν τη διάταξη συμβαίνει το εξής:

Η εξωτερική καμπάνα στην εξωτερική της περίμετρο έχει προσαρμοσμένο ένα μεγάλο γρανάζι και παίρνει μόνιμα κίνηση από το στρόφαλο.

Τα φιμπερένια δισκάκια είναι «κομπλαρισμένα» μέσα στην εξωτερική καμπάνα μέσω των καναλιών της και περιστρέφονται μαζί της.

Το εσωτερικό τύμπανο είναι μεν τοποθετημένο μέσα στην εξωτερική καμπάνα αλλά είναι στερεωμένο πάνω στον άξονα του κιβωτίου και περιστρέφεται μόνο όταν περιστρέφεται αυτό. Τα μεταλλικά δισκάκια(τα οποία είναι τοποθετημένα ένα προς ένα με τα φιμπερενια)είναι κομπλαρισμένα κι αυτά(εξωτερικά όμως), πάλι μέσω(άλλων) αυλακώσεων με το εσωτερικό τύμπανο.

Μένει μονό η πλάκα πίεσης η οποία με την βοήθεια των ελατηρίων της, συμπιέζει όλα μαζί τα δισκάκια, φιμπερενια και μεταλλικά, φέρνοντας τα σε επαφή και κάνοντας τα να κινούνται μαζί. Μέχρι να πατήσουνε τη μανέτα δηλαδή. Τότε ένας άλλος πείρος απομακρύνει την πλακά πίεσης από τη θέση της συμπιέζοντας περισσότερο τα ελατήρια και ανακουφίζει την πίεση ανάμεσα στους δίσκους, οι οποίοι πλέον κινούνται μονό με την παρέα τους(φιμπερενια +έξω καμπάνα)(μεταλλικά +έσω τύμπανο) και όχι ως ένα σώμα. Παύει να υπάρχει επαφή άρα και μεταφορά κίνησης. Η ιδία λειτουργία με τους μονοδισκους αλλά με άλλο τρόπο, από ένα πιο μικρό σε όγκο μηχανισμό-σύστημα.

Ξηροί πολύδισκοι

View attachment 16737

Οι υγροί πολύδισκοι ονομάζονται έτσι απλά γιατί λειτουργούν υπό την επήρεια και παρουσία υγρού, δηλαδή λιπαντικού. Κάνουν με άλλα λόγια «μπάνιο» μέσα στο λιπαντικό το οποίο υπάρχει μέσα στον κινητήρα.

Σε αντίθεση με τους ξηρούς πολύδισκους συμπλέκτες που από κατασκευής είναι απομονωμένοι από το χώρο του λιπαντικού(όπως και μονόδισκοι των αυτοκινήτων) και λειτουργούν στεγνά(εξού και το όνομα τους, ξηροί συμπλέκτες ή ξηροκάμπανοι).

Η δε λειτουργία τους η ιδία και απαράλλαχτη.

Μηχανικοί και υδραυλικοί

View attachment 16738

Εδώ η διαφορά είναι ότι η μετάδοση κίνησης του μηχανισμού του συμπλέκτη γίνεται με μηχανικό τρόπο(ντίζα) ή με υδραυλικό τρόπο(σωληνάκι υψηλής πίεσης +υγρά).


Ο υδραυλικός συμπλέκτης έχει το πλεονέκτημα να μειώνει τη δύναμη που χρειάζεται η μανέτα από τα δάχτυλα μας όταν θέλουνε να τον ενεργοποιήσουμε από ότι ο μηχανικός(συμπλέκτης) του οποίου η διάταξη συμπεριλαμβάνει ντίζα.


Ένας μηχανικός συμπλέκτης όμως είναι πιο εύκολος και φθηνότερος να επισκευαστεί, σε περίπτωση που κοπεί η ντιζα του από ότι ένας υδραυλικός του οποίου σκάσει ένα σωληνάκι και χάσει τα υγρά του(σημ. Η ντίζα βεβαίως συμβαίνει να κόβεται πολύ πιο εύκολα ή συχνά από το σκάσιμο ενός σωλήνα υψηλής πίεσης).

Συνεχιζεται.....

Μπραβο ρε Μιχαλη και με ενδιαφερει ταμαλα. Περιμενω την συνεχεια Giving @notakos600 ακουει; abcd
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Μονόδρομοι και αμφίδρομοι.

Στις περισσότερες(αν όχι όλες) μοτοσικλέτες παραγωγής(εξαιρούμε τα τούμπανα μερικών εδώ μέσα) παρατηρούμε ότι όταν κλείνουμε το γκάζι η μοτοσικλέτα αρχίζει να «φρενάρει» από την αντίσταση του κινητήρα.

Αυτές οι μοτοσικλέτες είναι εφοδιασμένες με αμφίδρομο συμπλέκτη.

Δηλαδή: Εφόσον ο συμπλέκτης είναι σε πλήρη σύμπλεξη, η όποια δύναμη του κινητήρα, περνά από αυτόν στο κιβώτιο και μετά στον τροχό.

Όταν όμως κλείσουμε το γκάζι η δύναμη της επιβράδυνσης περνά από την ρόδα στο κιβώτιο το οποίο «φρενάρει» τον κινητήρα αλλά και όλη τη μοτοσικλέτα η οποία αρχίζει να «κόβει» χιλιόμετρα.

Ο μονόδρομος συμπλέκτης είναι μια συσκευή ή καλυτέρα διάταξη του συμπλέκτη η οποία επιτρέπει την μεταφορά δύναμης από τον κινητήρα στον τροχό(μέσω κιβωτίου βεβαίως) αλλά δεν επιτρέπει τη μεταφορά από τον τροχό προς τον κινητήρα(αμφίδρομη μετάδοση). Σαν καστάνια δηλαδή που από την μια μεριά κομπλάρει και μεταφέρει τη δύναμη και από την άλλη «πάει» κενή.

Η χρήση των μονόδρομων έγινε πρωταρχικά στους αγώνες ταχύτητας και αργότερα πέρασε σε μοντέλα παραγωγής(τα καλά και ακριβά των εταιριών) και ο λόγος είναι ότι κατά την είσοδο στις στροφές και κλείνοντας το γκάζι, το φρενάρισμα από τον κινητήρα ήταν(και είναι) τόσο έντονο που ο πίσω τροχός δεχόταν τέτοιες πιέσεις φτάνοντας σε σημείο να αναπηδάει χάνοντας την πρόσφυση του επικίνδυνα.

Πιο απλά(πολύ απλά!!!) οι μονόδρομοι συμπλέκτες λειτουργούν λες και πατάς αυτομάτως και την μανέτα(του συμπλέκτη) κάθε φορά που κλείνεις το γκάζι…..Στην ουσία δεν προσφέρουν(ή καλυτέρα δεν επιτρέπουν) φρενάρισμα από τον κινητήρα…

Είναι μια χαζή(στην σύλληψη σαν ιδέα)αλλά όχι ανούσια διαφορά, την οποία όμως αγοράζουμε ακριβά σε aftermarket συμπλέκτες.

Παρακάτω ακολουθεί ένα σχέδιο(στο περίπου) από one-way(μονόδρομο) συμπλέκτη.





Όταν αυτό που στη φωτο φαίνεται σαν Ring(και θεωρούμε ότι είναι το σημείο που ο στρόφαλος βγάζει δύναμη) αρχίσει να περιστρέφεται(αριστερόστροφα) θα παρασύρει τις μπίλιες(Roller) οι οποίες θα κομπλάρουν πάνω στις εξοχές αυτού που εμφανίζεται σαν Hub (και θεωρούμε ότι είναι το σημείο μεταφοράς της δύναμης-το άκρο του κιβωτίου) όλο το σύστημα θα αρχίσει να περιστρέφεται σαν ένα σώμα.

Όταν όμως το Ring σταματήσει να σπρώχνει, η μεταφορά κίνησης(λόγω επιβράδυνσης)από το Hub(τροχος προς-> κιββωτιο->στροφαλο) προς το Ring δεν θα γίνει γιατί τα ελατήρια(Spring)θα απομακρύνουν τις μπίλιες μην αφήνοντας τα δυο μέρη να έρχονται σε επαφή.

Λίγο μπέρδεμα αλλά…είπαμε….φανταστείτε μια καστανια. Αυτό είναι ουσιαστικά αλλά πολύ πιο εξελιγμένο!!!!


Χειροκίνητοι-Ημιαυτόματοι-Αυτόματοι

Υπάρχουν συμπλέκτες χειροκίνητοι οι οποίοι λειτουργούν υπό την εντολή του χειριστή-οδηγού-αναβατή(η πλειοψηφια των μεγάλων μοτοσικλετών) , άλλοι πάλι που λειτουργούν εν μέρη από τις εντολές του αναβατή(πάπιες) που τη μισή δουλειά την κάνει ο αναβάτης και την μισή την κάνει μόνος του , και άλλοι των οποίων η λειτουργία γίνεται αυτόματα χωρίς την επέμβαση κανενός(όλα τα scooter γιατι scooter δίχως αυτόματο συμπλέκτη απλά δεν είναι scooter).


CVT- φυγόκεντρος συμπλέκτης
30-3-17_auto_2v.jpg

Έτσι ονομάζονται τα συστήματα αυτόματης μετάδοσης που χρησιμοποιούν ένα άλλο είδος συμπλέκτη που πολλοί το ονομάζουν(και ορθός το κάνουν) φυγόκεντρος.

Στην παρακάτω φωτογραφία δώστε βάση στο bell housing(κοινώς και ελληνιστί «καμπάνα») και στην επόμενη φωτογραφία τις σιαγώνες του συμπλέκτη με τα ελατήρια τους.

Η καμπάνα είναι στερεωμένη στον άξονα του πίσω τροχού (που θα δεχτεί την δύναμη) και οι σιαγώνες στον ίδιο μεν άξονα (αλλά κινούνται ανεξάρτητα από αυτόν, πάνω σε αυτόν) οι οποίες όταν αρχίσουν να περιστρέφονται(τόσο περισσότερο όσο και το άνοιγμα που κάνουμε στο γκάζι), λόγω αδράνειας ανοίγουν μέχρι σε σημείο που να έρθουν σε επαφή με το εσωτερικό της καμπάνας. Την οποία και παρασέρνουν κάνοντας την να περιστρέφεται και μαζί με αυτήν και τον τροχό που είναι συνδεδεμένος όπως είπαμε στον ίδιο άξονα.

Η συγκεκριμένη λειτουργία(η λογική της για να το πούμε πιο καλά) δεν διαφέρει από την λειτουργία των ταμπούρων που συναντούμε στα φρένα ορισμένων μοτοσικλετών. Στο ανάποδό της όμως.

Οι σιαγώνες στη μια περίπτωση(αυτή του συμπλέκτη) κινούνται και μεταδίδουν κίνηση, στη άλλη(αυτή των φρένων)είναι στερεωμένες σταθερά και «απορροφούν» την κίνηση. Το δε υλικό τριβής που χρησιμοποιούν είναι συνήθως το ίδιο.

Στην διάταξη αυτή, η ταχύτητα σύμπλεξης και αποσύμπλεξης δεν γίνεται από τον χειριστή του οχήματος, αν και μπορεί να το ρυθμίσει από πριν. Οι σιαγώνες στη μια πλευρά τους είναι στερεωμένες σε πείρο(που επιτρέπει την ελεύθερη κίνησή τους πάνω-κάτω).Στην άλλη πλευρά τους είναι ελεύθερες αλλά γαντζωμένες σε ένα ελατήριο(η κάθε μια). Όσο πιο σκληρά είναι τα ελατήρια αυτά, τόσο δυσκολότερα θα ανοίξουν οι σιαγώνες σε μια δεδομένη ταχύτητα περιστροφής τους λόγω της αδράνειας που θα δημιουργηθεί και τόσο πιο δύσκολα θα φτάσουν σε σημείο να αγγίξουν την καμπάνα και να την παρασύρουν κάνοντάς την να κινηθεί(και ο τροχός μαζί με αυτήν). «Παίζοντας» και αλλάζοντας αυτά τα ελατήρια, αντικαθιστώντας τα με αλλά *****ότερα ή σκληρότερα, κάνουμε τον συμπλέκτη μας να «απομονώνει» πιο γρήγορα ή πιο αργά(αντίστοιχα). Δηλαδή να υπάρξει σύμπλεξη σε μια δεδομένη ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα. Σε χαμηλές, μεσαίες ή ψηλές στροφές.

Τέτοιου είδους συμπλέκτες χρησιμοποιούνται όχι μονό σε δίκυκλα αλλά και σε διαφορές άλλες εφαρμογές όπως π.χ. τα αλυσοπρίονα, βιομηχανικά εργαλεία και μηχανήματα κ.α.
 

duke200

member
Δημοσιεύσεις
1.310
Ηλικία
44
Όνομα
Alex
Μπραβο πολύ καλό πόστ. Νομίζω το καλύτερο συστημα αξίας - μακρζωιας για μοτοσυκλέτα ειναι υγροί δίσκοι με ξεχωριστό καρτερ για το λάδι του συμπλέκτη και των γραναζιών του σασμαν. Το υλικο τριβης των δίσκων δύσκολα να "φαει" τα μεγάλα γρανάζια του σασμαν και πιο ευκολο να επηρεάσει τα έδρανα του εκκεντροφόρου και τα ρουλεμαν στροφάλου και μπιέλας.
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.220
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Νομίζω το καλύτερο συστημα αξίας - μακρζωιας για μοτοσυκλέτα ειναι υγροί δίσκοι με ξεχωριστό καρτερ για το λάδι του συμπλέκτη και των γραναζιών του σασμαν......

..... δωσε κατασκευαστρια εταιρεια και μοντελο .... αν εχεις τετοια πληροφορια γιατι τα καλα κομματια σπανιζουν σημερα .....! Laugh
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.220
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Crf 450x .........

Μπα να μας λειπει τετοια καλοσυνη ...... ακρως απολυτου εξειδικευμενης λειτουργιας μοτερ ......! abcde
Εγω καθε 1000 χιλ δεν αλλαζω καλτσες , ποσο δε να αλλαζω λαδια κινητηρα .....και καθε 50 ωρες ουτε σωβρακο , ποσο μαλλον εμβολο σε κινητηρα .....!abcdefgh

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_crf450x 11.htm
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Μπα να μας λειπει τετοια καλοσυνη ...... ακρως απολυτου εξειδικευμενης λειτουργιας μοτερ ......! abcde
Εγω καθε 1000 χιλ δεν αλλαζω καλτσες , ποσο δε να αλλαζω λαδια κινητηρα .....και καθε 50 ωρες ουτε σωβρακο , ποσο μαλλον εμβολο σε κινητηρα .....!abcdefgh

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_crf450x 11.htm
abcdefghgkabcdefghgkabcdefghgkabcdefghgkabcdefghgkabcdefghgkabcdefghgk
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Bίντεο εξηγεί, όσο πιο απλά γίνεται, πως λειτουργεί ο συμπλέκτης​


Bίντεο εξηγεί, όσο πιο απλά γίνεται, πως λειτουργεί ο συμπλέκτης

Ο συμπλέκτης είναι το Α και το Ω σε ένα χειροκίνητο αυτοκίνητο. Είναι αυτός που μεταφέρει την κίνηση και η σχέση του ποδιού μας μαζί του είναι μία σχέση αγάπης και μίσους. Γνωρίζετε πώς λειτουργεί στην πράξη το πολύπλοκο σύστημα ταχυτήτων σε ένα μηχανικό κιβώτιο; Γιατί η αλλαγή δίσκο πλατό είναι τόσο ακριβή; Πόσο σπουδαίο είναι να έχουμε πάντα ταχύτητα στο κιβώτιο;

Σίγουρα έχετε συνηθίσει τον συμπλέκτη του αυτοκινήτου σας, όμως εάν γνωρίζετε περισσότερα για την φύση και τη λειτουργία του θα μπορείτε να κάνετε ακόμα καλύτερη χρήση.

Στο παρακάτω βίντεο, στο οποίο μπορείτε να επιλέξετε και ελληνικούς υπότιτλους, δίνονται όλες οι απαντήσεις για την λειτουργία και όλα τα μέρη ενός χειροκίνητου κιβωτίου μέσω animation.

 

Neos

member
Δημοσιεύσεις
729
Ηλικία
42
Περιοχή
Μαρκόπουλο - Πόρτο Ράφτη
Μοτοσυκλέτα
Honda VFR400R-NC21, 2* VFR400R-NC30, RVF400R-NC35, VTR1000SP2-SC45, VFR750F-RC36, AX1-250, VTR1000F-Firestorm
Όνομα
Μιχαήλ
..... δωσε κατασκευαστρια εταιρεια και μοντελο .... αν εχεις τετοια πληροφορια γιατι τα καλα κομματια σπανιζουν σημερα .....! Laugh
Honda RC213V-S

Τα περισσότερα street δίχρονα (NSR-RGV)
 
Top Bottom