Τεχνική ανάλυση - Ο κινητήρας του Moto Guzzi V100 Mandello
Ένας νέος, σχεδιασμένος από το μηδέν κινητήρας, με τόνους τεχνολογίας στο εσωτερικό του. Όπως θα διαβάσετε στο άρθρο παρακάτω, η υγρόψυξη είναι μόνο η αρχή. Ας γνωρίσουμε μαζί, πιο αναλυτικά, τον νέο 1.000άρη V2 της Moto Guzzi.
Compact Block – Μικρές διαστάσεις, μεγάλος κυβισμός
Βασικό προαπαιτούμενο για την Moto Guzzi ήταν να πετύχει μία νέα χωροταξία, για τον νέο κινητήρα που εξοπλίζει –για αρχή- το νέο
V100 Mandello. Και λέμε για αρχή, γιατί η Moto Guzzi δεν έχει κρύψει ότι ο νέος υγρόψυκτος V2 θα χρησιμοποιηθεί και σε άλλες μοτοσυκλέτες της εταιρείας, στις «επόμενες δεκαετίες».
Ο κινητήρας είναι εντελώς νέος και δεν μοιράζεται κανένα απολύτως κομμάτι του με τους υπόλοιπους V2 της εταιρείας. Η
μείωση των διαστάσεων και των ροπών αδράνειας του κινητήρα είναι σημαντικές. Το μήκος του κινητήρα είναι μειωμένο κατά 103 χιλιοστά, σε σχέση με το μοτέρ του V85 TT. Επιπλέον, έχει μειωθεί και το ύψος του, σε σχέση με το small block του V85TT (κατά περισσότερα από 100 χιλιοστά), ενώ η Moto Guzzi τον τοποθέτησε πιο μπροστά, ώστε να αποφεύγεται η πιθανότητα επαφής των κυλίνδρων με τα πόδια του αναβάτη.
Η μείωση του ύψους του κινητήρα έγινε δυνατή, και με τον διαχωρισμό του στροφαλοθαλάμου από την ελαιολεκάνη, επιτρέποντας στους μηχανικούς να μειώσουν το ύψος του μοτέρ. Παρόμοια τεχνολογία, χρησιμοποιούν και αγωνιστικοί κινητήρες «ξηρού» κάρτερ, στους οποίους ο στροφαλοθάλαμος δεν αποθηκεύει καθόλου λάδι. Στο μοτέρ του V100 Mandello, ο θάλαμος του στροφαλοφόρου άξονα διαχωρίζεται από την ελαιολεκάνη μέσω μονόδρομης βαλβίδας reed, ώστε να υπάρχει μόνο όσο λάδι χρειάζεται στον στροφαλοθάλαμο.
Για να κοντύνει ο κινητήρας στο επίπεδο που ήθελαν οι μηχανικοί της Moto Guzzi, η γεννήτρια ρεύματος «μετακόμισε» , από το εμπρός μέρος του κινητήρα, πίσω από τους κυλίνδρους (θα αναφερθούμε σε λίγο, στο πανέξυπνο σύστημα με το οποίο παίρνει κίνηση). Έτσι, το εμπρός μέρος του κινητήρα μπορεί να διαμορφωθεί επίπεδο, χωρίς εξογκώματα που δεν θα επέτρεπαν την τοποθέτηση του ψυγείου.
Περιστρεφόμενων αξόνων (ή ατράκτων) το ανάγνωσμα
Ξέρετε ότι χρησιμοποιούμε την λέξη «άξονας» λάθος εδώ και δεκαετίες; Πράγματι, βάσει της ορολογίας των στοιχείων μηχανών, σχεδόν όλα όσα γνωρίζουμε ως άξονες στις μοτοσυκλέτες (στροφαλοφόρος, εκκεντροφόρος κλπ.) θα έπρεπε να ονομάζονται «άτρακτοι». Και αυτό, διότι καταρχήν, οι άξονες δεν μεταφέρουν ροπή. Οι άτρακτοι, όμως, ναι.
Αλλά, προτού ξεφύγουμε περισσότερο και επειδή αυτή η παρανόηση είναι γνωστή στους κύκλους της μηχανολογίας, συχνά αγνοείται, μιας και γίνεται σαφές για ποιο πράγμα μιλάμε. Οπότε, θα συνεχίζουμε το αφιέρωμα μας χρησιμοποιώντας τον ορισμό του «άξονα», ως ευρύτερα αποδεκτό ακόμα και όταν μιλάμε για ατράκτους.
Πάμε τώρα στον κινητήρα του V100. Η Moto Guzzi τηρεί μυστικότητα, όσον αφορά τις πληροφορίες που είναι σε κοινή θέα, για το εσωτερικό του κινητήρα της V100 και, όσοι θέλουν να ρίξουν μια ματιά μέσα στον νέο V2, πρέπει να ψάξουν αλλού. Στο εσωτερικό του νέου κινητήρα, λοιπόν,
φιλοξενούνται συνολικά… τουλάχιστον 10 άξονες και
η μεταξύ τους χορογραφία, είναι ένα από τα ατού του νέου μοτέρ.
Στόχος της Moto Guzzi ήταν να μειώσει, όσο είναι δυνατόν, την ροπή ανατροπής ενός κινητήρα τοποθετημένου κατά μήκος της μοτοσυκλέτας, στο άνοιγμα και το κλείσιμο του γκαζιού. Πράγματι: Ανοίγοντας το γκάζι, σε μία οποιαδήποτε Moto Guzzi, ολόκληρη η μοτοσυκλέτα θα κινηθεί προς μία πλευρά.
Αυτό είναι αποτέλεσμα, της ροπής αντίδρασης του ζεύγους μπλοκ-στροφάλου (την στιγμή που ο στροφαλοφόρος επιταχύνει προς την κατεύθυνση περιστροφής του, ολόκληρο το μπλοκ τείνει να περιστραφεί αντίστροφα). Το ίδιο ακριβώς φαινόμενο, είναι
ο λόγος για τον οποίο τα ελικόπτερα έχουν πίσω έλικα ή για τον οποίο το… σκουπάκι χειρός που έχετε στο σπίτι, τινάζεται προς μία πλευρά όταν το βάζετε μπροστά.
Συνεχιζεται......