Η Μηχανική

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Τι σημαίνουν οι αριθμοί πάνω σε μια βίδα;

Οι αριθμοί που αναγράφονται γενικά πάνω σε μια βίδα (κοχλία), μας δίνουν πληροφορίες για κάποια από τα χαρακτηριστικά της

Συνηθέστερο παράδειγμα, είναι οι κλασσικές εξάγωνες βίδες "ντεξιον" , πάνω στις οποίες αναγράφονται 2 νούμερα με τέλεια ανάμεσα τους...π.χ. 8.8, 10.5 κλπ


Τι σημαίνουν όμως;

Τα νούμερα αυτά, τυπωμένα πάνω στη κεφαλή της βίδας μας δίνουν πληροφορίες για την αντοχή της.

Το πρώτο νούμερο, αναφέρεται στο "όριο θραύσης" πολλαπλασιαζόμενο χ100 και εκφρασμένο σε Mpa.

Αν μια βίδα δηλαδή έχει για πρώτο νούμερο το 8...τότε σημαίνει ότι το σημείο που θα σπάσει (από τη δύναμη που θα δεχθεί) είναι τα 800Mpa ή 800N/mm^2 ή περίπου 80 kg/mm^2.

Το δεύτερο νούμερο αναφέρεται στο λεγόμενο "όριο διαρροής" , ως ποσοστό προς το όριο θραύσης.

Για να καταλάβουμε τι είναι το όριο διαρροής ας φέρουμε ένα απλό παράδειγμα....

Έστω ότι έχουμε ένα σώμα , το οποίο θα ξεκινήσουμε να του ασκούμε σταδιακά μια δύναμη, ξεκινώντας από 0-100Ν με υποθετικό όριο διαρροής τα 80Ν.

Αυτό σημαίνει το εξής....

Από τα 0 έως και τα 80 , η δύναμη που δέχεται το σώμα, του δημιουργεί μεν μια παραμόρφωση, η οποία όμως δεν είναι μόνιμη! Εάν σταματήσουμε να του ασκούμε δύναμη ....τότε το σώμα επανέρχεται στην αρχική του κατάσταση! Έχει δηλαδή μια ελαστικότητα.

Όταν αγγίξουμε τα 80 Ν και μετά.....η όποια παραμόρφωση του σώματος...θα είναι μόνιμη ακόμα και μετά την παύση της δύναμης αυτής.

Επιστρέφοντας πίσω στο παράδειγμά μας ....

Για βίδα 8.8 έχουμε....

Σημείο θραύσης τα 800Μpa (80kg/mm^2).
Αν δεχθεί παραπάνω από 80κιλα ανά τετραγωνικό χιλιοστό....παπαλααα...

Σημείο διαρροής το 80% του σημείου θραύσης...δλδ 640 Μpa (64kg/mm^2).

Και τώρα κάποιος θα ρωτήσει.....οκ ξέρω πότε θα σπάσει η βίδα μου....το όριο διαρροής τι με νοιάζει;

Μια από τις παραμορφώσεις που μπορεί να συμβεί σε μια βίδα... είναι να λεπτυνει υπερβολικά από το πολύ "τράβηγμα"! Φανταστείτε μια βίδα που στερεώνει κάτι και δέχεται το βάρος του ...

Εάν αυτή η παραμόρφωση είναι και μόνιμη... θα μπορούσε να κάνει την βίδα να "κολυμπάει" στο ίδιο της το παξιμάδι ....με το ανάλογο αρνητικό αποτέλεσμα...



Πηγη Η Μηχανική απλά
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.165
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
800Mpa=8000kg/cm2 δηλαδή 8 τόνοι Μιχάλη, το δεύτερο νούμερο είναι το όριο της πλαστικής (μόνιμης) παραμόρφωσης.
Και πολλές φορές αναγράφεται το υλικό που είναι κατασκευασμένη η βίδα.
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.275
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Σωστά και ωραία αλλά το κακό είναι ότι συνήθως η ρουφιάνα η βίδα μπαινει κρυφα κρυφά στο οριο διαρροής ... και μετά μας ειδοποιεί ότι κόπηκε .....!abcde
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.165
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Σωστά και ωραία αλλά το κακό είναι ότι συνήθως η ρουφιάνα η βίδα μπαινει κρυφα κρυφά στο οριο διαρροής ... και μετά μας ειδοποιεί ότι κόπηκε .....!abcde
Αφού την Μ8 βάζουμε και δύο μέτρα σωλήνα για να την σφίξουμε...Story of my life... Tooth Tooth Tooth Tooth
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Ασύρματη μετάδοση ηλεκτρικής ενέργειας

Η μετάδοση της ηλεκτρικής ενέργειας από το σημείο παραγωγής της μέχρι και τον καταναλωτή γίνεται μέσω καλωδίων. Από τα εργοστάσια παραγωγής, ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο παράγεται η ισχύς ( υδροηλεκτρικά, φωτοβολταϊκά, καύση λιγνίτη κ.α.), μέχρι να έρθει στο σπίτι μας μεσολαβούν χιλιάδες χιλιόμετρα καλωδίων.
Θα μπορούσε όμως το ηλεκτρικό ρεύμα να μεταδίδεται ΑΣΥΡΜΑΤΑ όπως για παράδειγμα το ίντερνετ και τα ραδιοτηλεοπτικά σήματα;
Από τους πρώτους υποστηρικτές της ιδέας αυτής, ήταν ο ΣερβοΑμερικανός εφευρέτης και μηχανικός Νikola Τesla.
Ο Νikola Tesla (1856-1943) , παρότι κάτοχος Νόμπελ Φυσικής, το οποίο όμως αρνήθηκε να παραλάβει... και με πολλές ακόμα τιμητικές διακρίσεις και βραβεύσεις θεωρείται ένας από τους πιο αδικημένους επιστήμονες (σε σχέση με το έργο του) από την ιστορία της επιστήμης.
1.Ανακάλυψε και κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το περιστρεφόμενο μαγνητικό πεδίο, τη βάση των περισσότερων μηχανών εναλλασσόμενου ρεύματος.
2. Ανέπτυξε το τριφασικό σύστημα μετάδοσης ηλεκτρικής ενέργειας
3.Εφήυρε το πηνίο Tesla, ένα επαγωγικό πηνίο που χρησιμοποιείται ευρέως στην τεχνολογία ραδιοφώνου.
Από πολλούς θεωρείται ο Προμηθέας του 20ου αιώνα , δίνοντας στην ανθρωπότητα το ηλεκτρικό ρεύμα...
Το μεγαλύτερο του όραμα, ήταν η ΑΣΥΡΜΑΤΗ μετάδοση της ηλεκτρικής ενέργειας!!
Έπειτα από πειράματα που πραγματοποίησε στο Κολοράντο και το Λονγκ Άιλαντ της Αμερικής, κατόρθωσε να ανάψει λυχνίες πυράκτωσης (κοινές λάμπες), οι οποίες βρίσκονταν δεκάδες χιλιόμετρα μακριά, μεταδίδοντας το ηλεκτρικό ρεύμα χωρίς καλώδια αλλά μέσω της γήινης ατμόσφαιρας!
Παρόλες τις επιτυχίες του, η χρηματοδότηση των ερευνών του, διακόπηκε ξαφνικά!
Χωράνε πολλές θεωρίες συνωμοσίας γύρω από τους λόγους....
Ας πούμε απλά, πως όταν η επιστήμη συναντά την επιχειρηματικότητα, τα πράγματα μπερδεύονται....
Σήμερα, η ασύρματη μετάδοση ηλεκτρικής ενέργειας είναι πραγματικότητα, έστω και σε μικρή κλίμακα (απόσταση και ισχύς)
Το 2006 ο καθηγητής Φυσικής του Μ.Ι.Τ. Marin Soljasic μαζί με τους συναδέλφους του, κατόρθωσαν να επιβεβαιώσουν μέσω πειράματος την ασύρματη μετάδοση.
Η τεχνική που ανέπτυξαν αξιοποιεί τον ''συντονισμό'', κατά τον οποίο όταν 2 αντικείμενα συντονιστούν στην ίδια συχνότητα, ανταλλάσσουν ενέργεια χωρίς να επηρεάζουν τα γύρω τους αντικείμενα.
Πιο συγκεκριμένα, στην επίδειξη που πραγματοποιήσαν.....
Ένα μαγνητικό πηνίο, το οποίο παίζει τον ρόλο του πομπού τοποθετείται σε μια από τις πρίζες του σπιτιού....λαμβάνει ηλεκτρική ενέργεια από το δίκτυο.....και εκπέμπει ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο συγκεκριμένης συχνότητας στο χώρο
Στη συνέχεια όλες οι συσκευές, laptop, smartphones, τηλεοράσεις κ.λπ. , στα οποία έχουμε τοποθετήσει ένα δεύτερο πηνίο (συντονισμένο στην ίδια συχνότητα)..λειτουργούν ως δέκτες του σήματος αυτού, με αποτέλεσμα να ξεκινούν να φορτίζουν....(φωτογραφία στα σχόλια)
Φανταστείτε δηλαδή, ότι έχετε ένα εξάρτημα σε μια πρίζα του σπιτιού σας ....όπως ακριβώς και με το ρούτερ σας, το οποίο εκπέμπει ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο και τροφοδοτεί με ρεύμα ΑΣΥΡΜΑΤΑ όλες τις συσκευές σας!!
Την τεχνολογία αυτής της ανακάλυψης, την εφαρμόζει η Αμερικανική εταιρεία ''Witricity''
Βρίσκεται σε συνεργασία με εταιρείες κατασκευής ηλεκτρονικών υπολογιστών, τηλεοράσεων , ηλεκτρικών οχημάτων και ιατρικών μηχανημάτων
Πέρα από την εφαρμογή για τροφοδότηση ασύρματου ρεύματος σε μικροσυσκευές στο σπίτι, έχει επίσης κατασκευάσει και λειτουργεί μια σειρά από ασύρματους σταθμούς φόρτισης οχημάτων ( αυτοκινήτων, λεωφορείων και φορτηγών).
Το μοναδικό πρόβλημα μέχρι στιγμής είναι η μικρή απόσταση μετάδοσης της ηλεκτρικής ενέργειας.
Προς το παρόν , για μηχανήματα τα οποία χρειάζονται μεγάλη ισχύ φόρτισης ή λειτουργίας, θα πρέπει να βρίσκονται αρκετά κοντά αν όχι ακριβώς δίπλα από τον πομπό του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου...
Στο στάδιο που βρίσκεται σήμερα, θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε όντως με το ρούτερ του σπιτιού μας....
Έχουμε ασύρματο ρεύμα όσο βρισκόμαστε μέσα στο σπίτι, δηλαδή στον χώρο δράσης του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου....
Όσο απομακρυνόμαστε εξασθενεί.....
Εάν η επιστήμη κατορθώσει να γεφυρώσει το πρόβλημα της απαιτούμενης ισχύος σε συνάρτηση με την απόσταση....τότε θα μιλάμε για μια ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ.....


Πηγη Η Μηχανική απλά
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
¨Υπερηχογράφημα¨ μεταλλικών κατασκευών

Το υπερηχογράφημα αποτελεί μία από τις μη καταστρεπτικές μεθόδους ελέγχου μίας κατασκευής καθώς το προς έλεγχο σώμα δεν χρειάζεται να κοπεί η τραυματισθεί κατά την διάρκεια του ελέγχου.
Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή....

Ως υπέρηχος ορίζεται ένα ηχητικό κύμα με συχνότητες υψηλότερες από το ανώτερο ακουστικό όριο της ανθρώπινης ακοής.
Ο άνθρωπος είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται ήχους από 20-20000Hz.

Οι υπέρηχοι τοποθετούνται στο φάσμα συχνοτήτων από 20000Hz έως και κάποια GHz.
Oι υπέρηχοι γενικά χρησιμοποιούνται σε διάφορους τομείς, όπως:
ιατρική (απεικόνιση ζωτικών οργάνων, εγκυμοσύνη)
οδοντιατρική (καθαρισμός δοντιών)
εύρεση αντικειμένων και αποστάσεων (sonar υποβρυχίων)
έλεγχος μεταλλικών κατασκευών και συγκολλήσεων
κ.α.
Οι συσκευές ελέγχου χρησιμοποιούν πιεζοηλεκτρικούς δίσκους... (αναφορά στο πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο θα βρείτε σε προηγούμενο άρθρο της σελίδας)

Ας υποθέσουμε ότι για τον έλεγχο, θα χρειαστεί ένας υπέρηχος της τάξεως των 500ΜHz....
Η αρχή λειτουργίας είναι η εξής:
Μια ηλεκτρική συσκευή, τροφοδοτεί των πομπό (ο οποίος είναι πιεζοηλεκτρικός) με ρεύμα υψηλής τάσης και συχνότητας 500ΜHz. Αυτός με τη σειρά του, αρχίζει να δονείται......και μέσω της δόνησης αυτής , εκπέμπει υπερήχους όμοιας συχνότητας.
Οι υπέρηχοι στη συνέχεια, ταξιδεύουν μέσα από το προς εξέταση υλικό και επιστρέφουν πάλι πίσω έπειτα από ανακλάσεις και διαθλάσεις εντός του σώματος.

Τα αποτελέσματα , αναλύονται σε ένα παλμογράφο.
Έτσι, εάν μιλάμε για υπέρηχο μίας εγκύου, ο πομπός που έρχεται σε επαφή με την κοιλιά της, διοχετεύει υπερήχους στο σώμα της και ¨χαρτογραφεί" την περιοχή. Στη συνέχεια έχουμε την γνωστή εικόνα στο μηχάνημα.
Ομοίως, στις μεταλλικές κατασκευές, έχουμε απεικόνιση των πιθανών ανωμαλιών ή ασυνεχιών στη δομή του μετάλλου ή σε μία συγκόλληση

Η απεικόνιση συχνά έχει την μορφή καρδιογραφήματος.
Η σάρωση των κατασκευών-συγκολλήσεων μπορεί να γίνεται είτε αυτόματα είτε χειροκίνητα από τον τεχνικό με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που θα κινούσε τον πομπό στο σώμα μας ένας γιατρός. (βλέπε φωτογραφία)
Σημείωση: Το gel που απλώνεται στον πομπό από τον γιατρό, όπως και το γράσο ή λάδι από τον τεχνικό, δεν είναι για να γλιστράει.....ούτε να μας γαργαλάει.....

Ο λόγος για τον οποίο το χρησιμοποιούμε, είναι να διασφαλίσουμε, ότι μέσω του πομπού και του σώματος δεν μεσολαβεί εγκλωβισμένος αέρας (συνήθως ο γιατρός το ζουλάει στο κορμί ) που θα μπορούσε να αλλοιώσει τα αποτελέσματα των μετρήσεων.



Πηγη Η Μηχανική απλά
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Κλιματική αλλαγή και ψυκτικά ρευστά

Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει έντονος προβληματισμός για την κλιματική αλλαγή του πλανήτη μας.

Όλοι, λίγο ή πολύ έχουμε ακούσει τους όρους, ''φαινόμενο του θερμοκηπίου'', ''τρύπα του όζοντος'', ''υπερθέρμανση του πλανήτη''.
Παρόλα αυτά , εάν μας ζητηθεί να εξηγήσουμε κάποιον από τους παραπάνω όρους-φαινόμενα, καταλήγουμε σε σύγχυση σκέψεων καθώς δεν έχουμε ξεκάθαρες τις έννοιες αυτές στο μυαλό μας....

"Τρύπα του όζοντος":
Στη γήινη ατμόσφαιρα , υπάρχει ένα στρώμα από όζον το οποίο μας προστατεύει από την υπεριώδη ακτινοβολία ( UV-A, UV-B, UV-C , υπεύθυνες καρκινογενέσεων). Επίσης δεσμεύει σε ένα ποσοστό την ηλιακή θερμική ακτινοβολία, ''μειώνοντας'' την θερμοκρασία που επικρατεί στην επιφάνεια της γης.
Όταν αναφερόμαστε στην τρύπα του όζοντος, δεν μιλάμε για κάποια πραγματική τρύπα αλλά για την μείωση του στρώματος του όζοντος στην ατμόσφαιρα.
Φαινόμενο του θερμοκηπίου:
Εάν ρωτήσουμε κάποιον για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, κατά πάσα πιθανότητα θα μας απαντήσει πως είναι κάτι το αρνητικό..
Στη πραγματικότητα όμως, ισχύει ακριβώς το αντίθετο!
Στην γήινη ατμόσφαιρα εντοπίζουμε τα λεγόμενα αέρια του θερμοκηπίου:
Διοξείδιο του άνθρακα
μεθάνιο
οξείδιο του αζώτου
όζον
υδρατμός
Τα αέρια αυτά δημιουργούν ένα στρώμα στην ατμόσφαιρα της γης και εγκλωβίζουν ένα μέρος της θερμικής ακτινοβολίας που δεχόμαστε από τον ήλιο. Το υπόλοιπο θα διαφύγει πάλι πίσω στο διάστημα.
Φανταστείτε δηλαδή αυτό το στρώμα σαν μια μεγάλη κουβέρτα η οποία έχει στόχο να κρατάει την επιφάνεια της γης ζεστή.

Λόγω του φαινομένου, η μέση θερμοκρασία στην επιφάνεια είναι 15 C...ενώ εάν δεν υπήρχε, η μέση θερμοκρασία θα κυμαινόταν περίπου στους -18 C.
Το φαινόμενο αυτό καθ' αυτό έχει θετική επίδραση για το κλίμα της γης.

Σε διαφορετική περίπτωση θα είχε σίγουρα πολύ κρύο....

Το πρόβλημα ξεκινάει όταν το στρώμα αυτό (κουβέρτα) μεγαλώνει, με αποτέλεσμα να εγκλωβίζει όλο και περισσότερη θερμότητα.

Οι ανθρώπινες δραστηριότητες από την αρχή της βιομηχανικής επανάστασης έχουν παράγει μια ΑΥΞΗΣΗ 45% στην συγκέντρωση του διοξειδίου του άνθρακα ( αέριο του θερμοκηπίου) στην ατμόσφαιρα.
Όσα περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου εκλύουμε στην ατμόσφαιρα....τόσο περισσότερο συμβάλλουμε στην υπερθέρμανση του πλανήτη!

Ψυκτικά ρευστά
❄️

Τα ψυκτικά ρευστά που χρησιμοποιούμε (κυρίως θα αναφερθούμε σε εκείνα των κλιματιστικών μηχανημάτων που όλοι έχουμε στα σπίτια μας) συγκαταλέγονται και αυτά στα αέρια του θερμοκηπίου και παρά τη μικρή συγκέντρωσή τους στην ατμόσφαιρα <1% , δυστυχώς συμβάλλουν τα μέγιστα στην κλιματική αλλαγή.

R410a και R32 ( νέο οικολογικό ..ας γελάσω)
Τα δύο αυτά ψυκτικά ρευστά έχουν δείκτη GWP=2088 και 675 αντίστοιχα .
Τι σημαίνει αυτό;
GWP (global warming potential) , είναι ένας δείκτης ο οποίος συγκρίνει πόση ζημία κάνει το αναφερόμενο ψυκτικό ρευστό σε σχέση με το διοξείδιο του άνθρακα.
Ας δούμε λοιπόν ένα παράδειγμα για το R410a το οποίο διαθέτουν όλα τα κλιματιστικά κατασκευής από το 2005 έως και το 2018...χονδρικά.
Το r410a με GWP=2088
σημαίνει ότι,
εάν αφεθεί στην ατμόσφαιρα 1Kg r410a τότε κάνει ίδια ζημιά με το να είχαμε εκλύσει 2088 Kg διοξείδιο του άνθρακα....

Εάν θέλουμε ένα μέτρο σύγκρισης για να έχουμε μια πιο καθαρή εικόνα, τότε μπορούμε να κάνουμε τον εξής υπολογισμό.....
Ένα μέσο αυτοκίνητο, ΝΕΑΣ τεχνολογίας εκλύει 100gr CO2 /χλμ
Για να φτάσει στο σημείο των 2088 kg διοξειδίου του άνθρακα θα χρειαστεί .....
2088/0,100= 20880χλμ
Δηλαδή 1 κιλό ψυκτικού ρευστού r410a ( τόσο περίπου έχει ένα a/c 9000btu) το οποίο θα εκλυθεί στην ατμόσφαιρα από κάποια πιθανή βλάβη-διαρροή του κλιματιστικού μας... ισοδυναμεί με την ζημία που θα κάναμε οδηγώντας το αυτοκίνητο μας για 20000χλμ ( 2 χρόνια κατά μέσο όρο).
Το νέο οικολογικό ψυκτικό ρευστό r32 ( ας γελάσω πάλι...)
, απλώς συμβάλει λιγότερο....
Δεν θα το βάφτιζα όμως ποτέ οικολογικό....
Χιλιάδες κλιματιστικά κάθε χρόνο , εντοπίζονται με διαρροή ψυκτικού υγρού δίχως όμως οι πελάτες να προβούν στην επισκευή τους!!
Κάποιοι δεν γνωρίζουν ότι χρειάζεται επισκευή και θεωρούν φυσιολογική διαδικασία το συμπλήρωμα υγρών κάθε τόσο.....
Άλλοι το γνωρίζουν.... αλλά προτιμούν να συμπληρώνουν κάθε χρόνο υγρά, παρά να επισκευάσουν τη διαρροή πιστεύοντας ότι τους συμφέρει καλύτερα οικονομικά.
Με ή χωρίς επίγνωση, η καταστροφή είναι τεράστια....



Πηγη Η Μηχανική απλά
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
️
Βενζίνη και "οικονομία καυσίμου"


Με αφορμή την ραγδαία αύξηση στην τιμή της βενζίνης, όλοι ψάχνουμε τρόπους να εξοικονομήσουμε καύσιμο!

Το άρθρο δεν αποτελεί αναφορά ως προς την χημική σύσταση της βενζίνης και άλλες "πιασάρικες" έννοιες περί χημείας....αφήστε δε που η Χημεία δεν ήταν και από τα αγαπημένα μου μαθήματα...
αλλά κυρίως στο να καταρρίψουμε ένα μύθο που ακούω συχνά από κατόχους Ι.Χ και πρατηριουχους βενζίνης!
"Βάλε 100αρα βενζίνη να έχεις οικονομία...."

Ξεκινάμε λοιπόν....
Πρώτα από όλα να αναφέρουμε δύο χαρακτηριστικά των καυσίμων γενικά....
️
Θερμοκρασία ανάφλεξης : Είναι η θερμοκρασία του καυσίμου, στο οποίο εάν δώσουμε σπίθα , τότε θα έχουμε την ανάφλεξη του.
Θερμοκρασία αυτανάφλεξης: Η θερμοκρασία που το καύσιμο αυταναφλέγεται από μόνο του δίχως την παρουσία σπίθας.
Σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν τρεις τύποι βενζίνης, βάσει οκτανίων.... 95, 98 και 100.
☝️
Κάθε μία από αυτές έχει διαφορετικές θερμοκρασίες ανάφλεξης και αυτανάφλεξης αντίστοιχα. Όσο περισσότερα οκτάνια , τόσο υψηλότερες και οι θερμοκρασίες αυτές.
Ας πάμε να δούμε τώρα τι συμβαίνει μέσα στον κινητήρα μας....
‍
Οι κινητήρες πριν κάψουν την βενζίνη, την συμπιέζουν εντός του κυλίνδρου τους, με το κάθε αμάξι να έχει και διαφορετικό λόγο συμπίεσης....
Έτσι ένα αμάξι με λόγο συμπίεσης 10:1 συμπιέζει περισσότερο από ένα με λόγο συμπίεσης 8:1.
Τι θέλω να πω και το κουράζω όμως....

ΠΑΝΤΑ....μα ΠΑΝΤΑ....πρέπει να βάζουμε τον τύπο βενζίνης που ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου μας και όχι να κάνουμε του κεφαλιού μας!!! Υπάρχει σχετικό ταμπελακι στο ντεπόζιτο!
Τι συμβαίνει όταν βάζουμε λάθος βενζίνη;;

Περίπτωση 1η
Υπάρχουν αρκετοί κάτοχοι Ι.Χ , των οποίων τα αυτοκίνητα έχουν μεγάλο βαθμό συμπίεσης και ως εκ τούτου ο κατασκευαστής ορίζει Βενζίνη 100 οκτανίων.
Παρόλα αυτά για λόγους οικονομίας(πιο φθηνή τιμή βενζίνης) , βάζουν 95αρα.
Σε αυτή την περίπτωση ΔΕΝ έχουμε ούτε οικονομία αλλά καταστρέφουμε και τον κινητήρα μας.....
‍
Ο κινητήρας ξεκινά να συμπιέζει το καύσιμο χαμηλών οκτανίων......κατά τη φάση όμως της συμπίεσης....η βενζίνη των 95 οκτανίων η οποία δεν είναι κατάλληλη για τέτοιες υψηλές συμπιέσεις, φτάνει την θερμοκρασία αυτανάφλεξης της!
Έτσι λοιπόν παίρνει φωτιά από μόνη της ....δίχως σπίθα ....πριν την ώρα της....
Ένα μέρος της βενζίνης δηλαδή, έχει ήδη καεί ( δίχως να μας προσφέρει τίποτα) πριν περάσει ο κινητήρας στην φάση της καύσης!! Αυτό είναι το φαινόμενο της κρουστικής καύσης (έχουμε αναφλέξεις ποσοτήτων βενζίνης, στα άκρα του εμβόλου)
Έτσι λοιπόν , όσοι προτιμούν να βάζουν βενζίνη 95 οκτανίων σε ένα αμάξι που έχει κατασκευαστεί για 100, μειώνουν την απόδοση του κινητήρα τους, ΔΕΝ έχουν κανένα οικονομικό όφελος...ακόμα και αν βάλανε φθηνότερη βενζίνη....και καταστρέφουν μακροπρόθεσμα τον κινητήρα του αυτοκινήτου τους....
Στην τελική, αν δεν μπορείς να το συντηρήσεις ....τι το πήρες βρε αδερφέ;

Περίπτωση 2η
Κάτοχοι Ι.Χ, με κινητήρες για βενζίνη 95 με 98 οκτανίων οι οποίοι βάζουν όμως 100αρα ....
"βγάζω περισσότερα χιλιόμετρα και καταλήγω να έχω οικονομία!"
ΟΧΙ....ΟΧΙ...ΟΧΙ
ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ.....

Βάζοντας βενζίνη με περισσότερα οκτάνια δεν πρόκειται να αυξήσει την απόδοση του κινητήρα...
ΔΕΝ πρόκειται να προσθέσει ίππους

ΔΕΝ πρόκειται να "ανοίγει" καλύτερα στο δρόμο!
Η ικανότητα συμπίεσης του κινητήρα είναι προκαθορισμένη , οπότε δεν αλλάζει κάτι!
Όσοι ισχυρίζονται ότι βλέπουν διαφορά στην κατανάλωση καυσίμου και ότι κρατάει περισσότερα χιλιόμετρα η βενζίνη ....δεν πρόκειται τίποτα άλλο, πάρα για αυθυποβολή!! Η οποιαδήποτε μείωση μπορεί να φανεί ( συνήθως αναφέρονται για κάποια έξτρα 20-30 χιλιόμετρα) , οφείλονται σε διαφορές στην οδηγική συμπεριφορά....κίνηση στον δρόμο....διαφορά θερμοκρασίας...κ.λπ.
Έτσι λοιπόν.....
Ας κάνουμε ότι ορίζει ο κατασκευαστής του εκάστοτε μηχανήματος μας....κάτι ξέρει....
Αυτός το έφτιαξε!



Πηγη Η Μηχανική απλά
 

duke200

member
Δημοσιεύσεις
1.310
Ηλικία
44
Όνομα
Alex
Για την 100αρα έχουν γίνει τεστ και αποδίδει +2% περίπου σε ισχύ, όχι μόνο λόγω καλύτερης αντικροτικοτητας αλλά εξαιτίας των πρόσθετων. Καλύτερη και πιο ομογενοποιημένη ανάφλεξη - περισσότερα αέρια - μεγαλύτερη ταχύτητα πιστονιού - μεγαλύτερη απόδοση. Αν βάλετε ειδικά βενζίνες με τολουενιο κλπ μέσα (αγωνιστικές) με 120 οκτάνια βλέπεις και +10%. Για την κατανάλωση οι απόψεις διίστανται, εγώ με τα λίγα που ξέρω δεν μπορώ να βρω μια επαρκή εξήγηση για το πώς και αν δουλεύει...

Sent from my A80Pro using Tapatalk
 

Neos

member
Δημοσιεύσεις
729
Ηλικία
42
Περιοχή
Μαρκόπουλο - Πόρτο Ράφτη
Μοτοσυκλέτα
Honda VFR400R-NC21, 2* VFR400R-NC30, RVF400R-NC35, VTR1000SP2-SC45, VFR750F-RC36, AX1-250, VTR1000F-Firestorm
Όνομα
Μιχαήλ
Για την 100αρα έχουν γίνει τεστ και αποδίδει +2% περίπου σε ισχύ, όχι μόνο λόγω καλύτερης αντικροτικοτητας αλλά εξαιτίας των πρόσθετων. Καλύτερη και πιο ομογενοποιημένη ανάφλεξη - περισσότερα αέρια - μεγαλύτερη ταχύτητα πιστονιού - μεγαλύτερη απόδοση. Αν βάλετε ειδικά βενζίνες με τολουενιο κλπ μέσα (αγωνιστικές) με 120 οκτάνια βλέπεις και +10%. Για την κατανάλωση οι απόψεις διίστανται, εγώ με τα λίγα που ξέρω δεν μπορώ να βρω μια επαρκή εξήγηση για το πώς και αν δουλεύει...

Sent from my A80Pro using Tapatalk
Δεν έχει καμία λογική να αποδίδει περισσότερη ισχύ. Λιγότερη είναι το λογικά αναμενόμενο.

Στο ίδιο όγκο βενζίνης, η κατοστάρα έχει περισσότερα πρόσθετα, άρα λιγότερη καθευατό βενζίνη, δλδ λιγότερο πραγματικό καύσιμο. Εκτός και αν τα πρόσθετα καίγονται με την ίδια απόδοση ενέργειας με την καθευατό βενζίνη, άρα ο κινητήρας δουλεύει πιο φτωχός ενεργειακά.
 

duke200

member
Δημοσιεύσεις
1.310
Ηλικία
44
Όνομα
Alex
Βάλτε λίγο τολουολη στο τεποζιτο σας να δείτε αν τα πρόσθετα κάνουν κάτι. Μόνο προσοχή θα χαλάσετε τα μπουζί σας, αν σας παραπεσει

Sent from my A80Pro using Tapatalk
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Μπορώ να παράγω ρεύμα....χορεύοντας;

Τί είναι το πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο;
Ο πιεζοηλεκτρισμός ανακαλύφθηκε από τον Πιέρ Κιουρί ( Γάλλος φυσικός 1859-1906) το 1880.
Είναι η ιδιότητα κάποιων υλικών (κυρίως κρυσταλλικών και κεραμικών), να παράγουν ηλεκτρική τάση, όταν δέχονται κάποια μηχανική τάση ή ταλάντωση. Ό όρος περιλαμβάνει και το αντίστροφο φαινόμενο, κατά το οποίο το υλικό παραμορφώνεται, όταν βρεθεί κάτω από ηλεκτρική τάση.
Με απλά λόγια, υπάρχουν υλικά τα οποία εάν τους ασκήσουμε μία πίεση με το χέρι μας ή πατήσουμε πάνω τους εάν πρόκειται για κάποια πλάκα, τότε παράγουν ηλεκτρικό ρεύμα!
Το ρεύμα αυτό στη συνέχεια μπορεί να τροφοδοτήσει κάποιο ηλεκτρικό κύκλωμα , όπως για παράδειγμα μία λάμπα ή να φορτίσει μία μπαταρία για μελλοντική χρήση.
Ορισμένες φυσικές ουσίες και υλικά :
Ανθρώπινο οστό
Κρύσταλλα (χαλαζίας)
κεραμικά (τιτανικό βάριο κ.α )
Σμάλτο
Μετάξι
Σήμερα το πιεζοηλεκτρικό φαινόμενο χρησιμοποιείται σε μία σειρά καθημερινών εφαρμογών (όχι όμως για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας) :
ηλεκτρικοί αναπτήρες
ιατρική ( τεχνολογία υπερήχων )
πληροφορική
τηλεπικοινωνίες
Παρόλα αυτά, η εταιρεία Pavegen Systems με έδρα το Λονδίνο, έχει δημιουργήσει πιεζοηλεκτρικές πλάκες , κάποιες από τις οποίες έχουν τοποθετηθεί σε νυχτερινό κέντρο της πόλης.
Οι πελάτες μέσω του περπατήματος -χορού, ασκούν πίεση στις πλάκες , οι οποίες με τη σειρά τους τροφοδοτούν με ρεύμα τα φώτα και τις ηλεκτρικές συσκευές του μαγαζιού. (βλέπε φωτογραφία )
Άλλο παράδειγμα είναι ο σταθμός μετρό του Τόκιο στην Ιαπωνία, στον οποίο έχουν τοποθετηθεί διάδρομοι με πιεζοηλεκτρικά υλικά.
Οι χιλιάδες επιβάτες του σταθμού μέσω της κίνησης τους τροφοδοτούν με ρεύμα τα μηχανήματα επικύρωσης των εισιτηρίων.
Η συγκεκριμένη τεχνολογία βρίσκεται ακόμα σε πιλοτικό στάδιο καθώς τα έξοδα εγκατάστασης είναι κατά πολύ μεγαλύτερα από τα ποσά ενέργειας που μπορεί να αποδώσει.
Το μέλλον όμως είναι μπροστά.....



Πηγη Η Μηχανική απλά
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Τεχνολογία "inverter"

Όλοι μας έχουμε ακούσει την τεχνολογία inverter, ειδικά στα κλιματιστικά.
❄️


Πάμε να δούμε πώς ακριβώς λειτουργεί....
‍


Γενικά σαν τεχνολογία, έχει εφαρμογή τόσο σε συμπιεστές κλιματιστικών μηχανημάτων αλλά και σε πολλά άλλα μοτέρ διαφόρων μηχανών

Η τεχνολογία inverter, δίνει την δυνατότητα στη εκάστοτε μηχανή, να μεταβάλλει- ρυθμίζει τις στροφές του μοτέρ βάσει των απαιτήσεων σε κάθε περίπτωση....

Θα πάρουμε ως παράδειγμα τα κλιματιστικά που έχουμε όλοι στο σπίτι μας

Τα κλιματιστικά χωρίζονται σε 2 κατηγορίες βάσει του τρόπου λειτουργίας τους:

1. Συμβατικά Τύπου Οn-Off
Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν όλα τα κλιματιστικά, πριν εμφανιστεί η τεχνολογία inverter. Ο συμπιεστής τους, ανεξάρτητα από την θερμοκρασία που θα το ρυθμίσουμε, δουλεύει συνεχώς και σταθερά σε φουλ στροφές ( δεν έχει την δυνατότητα να μεταβάλλει τις στροφές του) μέχρι να πιάσει την επιθυμητή θερμοκρασία. Από κει και πέρα, σταματά να λειτουργεί....
Όταν η θερμοκρασία ανέβει και πάλι , θα τεθεί πάλι σε λειτουργία....

2. Τεχνολογίας inverter
Η πλειοψηφία των κλιματιστικών μηχανημάτων που βρίσκονται στην αγορά σήμερα.

Ο συμπιεστής του κλιματιστικού λειτουργεί σε ένα εύρος στροφών μέχρι να πιάσει την επιθυμητή θερμοκρασία. Από το σημείο αυτό και μετά, δεν σταματά ...αλλά συνεχίζει να λειτουργεί σε χαμηλές στροφές προκειμένου να διατηρήσει την θερμοκρασία του χώρου.
☝️


Έτσι λοιπόν....γλιτώνοντας το συνεχές On off του μηχανήματος μας καθώς και τη λειτουργία μονίμως σε υψηλές στροφές, έχουμε εξοικονόμηση ρεύματος.
⚡


Τα κλιματιστικά inverter δηλαδή....όχι μόνο δεν αναβοσβήνουν, on-off....on-off.....κάτι το οποίο καταναλώνει ρεύμα, αλλά έχουν και την δυνατότητα να αυξομειώνουν τις στροφές του συμπιεστή τους καθόλη την λειτουργία τους ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.

Ας πάρουμε θερμοκρασία χώρου Τ=30 C


Εάν ρυθμίσουμε το κλιματιστικό μας στους 18 C το μηχάνημα αντιλαμβάνεται μια μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας και θα δουλεύει με υψηλές στροφές, μέχρι να αρχίσει να τις "ρίχνει" όσο την πλησιάζει.

Εάν το ρυθμίσουμε στους 26 C


Σε αυτή τη περίπτωση το μηχάνημα αντιλαμβάνεται ότι η διαφορά είναι σχετικά μικρή, ΔΤ= 4 C ( 30-26) σε σχέση με το ΔΤ= 12 C για την ρύθμιση των 18 C (30-18) και συμπεριφέρεται πιο ομαλά.
Λειτουργεί δηλαδή, χρησιμοποιώντας την μισή και λιγότερη ισχύ....

Άρα,

Το να έχουμε ένα κλιματιστικό inverter , δεν κάνει τίποτα από μόνο του.... εάν δεν γνωρίζουμε πως να το χρησιμοποιούμε!!
☝️
Αυτό βέβαια ισχύει για όλα τα μηχανήματα!

Η καλύτερη ρύθμιση του κλιματιστικού μας για τους θερινούς μήνες είναι η Τ=26 C

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να επιλέγουμε ακραίες θερμοκρασίες όπως 18 και 20 C τους οποίους δεν μπορεί να πιάσει και πότε....! Το μόνο που καταφέρνουμε είναι να δουλεύουμε άσκοπα το μηχάνημα μας σε υψηλή ισχύ .... πετώντας το inverter και την οικονομία στα σκουπίδια....


Οι 26 βαθμοί είναι μια αρκετά ικανοποιητική θερμοκρασία (βλέπε παλαιότερο άρθρο για την θερμική άνεση) τόσο για την άνεση των ατόμων στο χώρο όσο και για την λειτουργία του κλιματιστικού!

Το air condition θα λειτουργεί σε μέτρια ισχύ μέχρι να επιτύχει την θερμοκρασία....και από κει και πέρα θα συνεχίσει να δουλεύει με την ελάχιστη για να την διατηρήσει...

278073166_136137812307427_1934935958020300392_n.jpg

Πηγη Η Μηχανική απλά
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Τι είναι οι προδιαγραφές ροπής και η σηµασία της σύσφιξης των κοχλιών σύνδεσης​


Είναι γνωστό ότι οι βίδες είναι σαν µικρά ελατήρια. Ακούγεται κάπως περίεργο, αλλά για να κρατήσει σωστά µια βίδα, πρέπει να εκταθεί λίγο. Μόλις η βίδα σύνδεσης σφίξει µε µια προκαθορισµένη προδιαγραφή ροπής, η προέντασή της, ασκεί πίεση στα εξαρτήµατα τα οποία συνθέτουν την άρθρωση που στερεώνεται. Αυτή η έκταση, που µοιάζει µε ελατήριο, συγκρατεί τα πάντα µε ασφάλεια µεταξύ τους.

Τι είναι η προδιαγραφή ροπής στρέψης;

Οι περισσότερες βίδες σύνδεσης που χρησιµοποιούνται για να συγκρατούν σηµαντικές ενώσεις, όπως οι κυλινδροκεφαλές µε το σώµα (µπλοκ) του κινητήρα, έχουν καθορισµένες τιµές και διαδικασίες τάνυσης, για να διασφαλίσουν ότι η ένωση παραµένει σταθερά συνδεδεµένη. Εάν δεν υπάρχει η κατάλληλη τάνυση σε µια βίδα σύνδεσης, µπορεί να χαλαρώσει µε τους κραδασµούς ή τους κύκλους θέρµανσης. Επίσης εάν µια βίδα επιµηκυνθεί υπερβολικά, θα µπορούσε να σπάσει ή να αποδυναµωθεί, λόγω κόπωσης του µετάλλου. Η µέτρηση της επιµήκυνσης του κοχλία µε ένα µετρητή επιµήκυνσης κοχλία είναι µια από τις καλύτερες µεθόδους ελέγχου της προφόρτισης.

Η τάση που εφαρµόζεται σε έναν κοχλία σύνδεσης µετράται από το ποσό της ροπής (δύναµη στρέψης) που χρησιµοποιείται για τη σύσφιγξή του. Η χρήση καθορισµένης ροπής σε εξαρτήµατα που πρέπει να κρατηθούν σταθερά χωρίς στρέβλωση όπως οι κυλινδροκεφαλές, είναι κρίσιµη για την οµοιόµορφη στερέωση των εξαρτηµάτων.

Η ροπή στρέψης προσδιορίζεται πολλαπλασιάζοντας την εφαρµοζόµενη δύναµη επί την απόσταση από το σηµείο εφαρµογής της εν λόγω δύναµης. Αυτό είναι ένα σηµαντικό σηµείο, καθώς τα ροπόκλειδα (δυναµόκλειδα) βαθµονοµούνται µε βάση το µήκος.
Το µετρούµενο µήκος στον χώρο που ορίζεται ως «Α» είναι το πραγµατικό µήκος του ροπόκλειδου. Προσθέτοντας µια προέκταση ή ένα «πόδι κορακιού» που αλλάζει το µήκος, αλλάζει και η τιµή της ροπής στον κοχλία σύνδεσης. Αυτό γίνεται θέµα όταν προστίθεται στο ροπόκλειδο ένα κλειδί µε «πόδι κορακιού» ή προέκταση υποδοχής καθώς έχει αλλάξει η απόσταση µετξύ της βίδας σύνδεσης και του σηµείου στη λαβή του ροπόκλειδου όπου ασκείται η δύναµη.

Στην πράξη, η ροπή που εφαρµόζεται σε µια βίδα σύνδεσης µπορεί πράγµατι να ποικίλλει, εάν το χέρι του χρήστη στο ροπόκλειδο τοποθετηθεί ψηλότερα ή χαµηλότερα στη λαβή.

Γιατί έχει σηµασία η ροπή του κοχλία σύνδεσης;
Η σύσφιξη των βιδών σύνδεσης σύµφωνα µε τις προδιαγραφές ροπής, δηµιουργεί τάση, καθώς τα δύο ή περισσότερα εξαρτήµατα στερεώνονται για να αντισταθούν στην αποµάκρυνση ή τον διαχωρισµό. Μόλις η βίδα σύνδεσης συγκρατήσει την ένωση αρκετά σφιχτά, ώστε να αποτρέψει την ολίσθηση ή την κίνηση των εξαρτηµάτων, χρησιµοποιείται πρόσθετη ροπή για να εκτείνει τη βίδα σύνδεσης ώστε να λειτουργεί ως ένα συµπαγές ελατήριο. Όπως έχει ήδη διαπιστωθεί, αυτή η τάνυση παρέχει τη δύναµη σύσφιξης στη βίδα που συγκρατεί την άρθρωση του σφιγκτήρα.
Οι βίδες σύνδεσης, δεν κατασκευάζονται όλες µε τον ίδιο τρόπο (δηλαδή µε το ίδιο υλικό) και έτσι διαµορφώνονται οι κατηγορίες αντοχής των βιδών σύνδεσης. Για να αποφευχθεί η αστοχία του υλικού, το φορτίο σύσφιξης δεν πρέπει ποτέ να υπερβαίνει το φορτίο εφελκυσµού. Η επιλογή της σωστής βίδας σύνδεσης για τη συγκεκριµένη εργασία, είναι κρίσιµη για τη δηµιουργία µιας σύνδεσης που θα αντέχει.
Ένα συνηθισµένο παράδειγµα είναι όταν ένας χρήστης προσθέτει µια επιπλέον δύναµη σφίξιµατος.

Με σκοπό την εξοικονόµηση χρηµάτων, επαναχρησιµοποιούνται οι υπάρχουσες βίδες κυλινδροκεφαλής, που έχουν τοποθέτηθεί από τον κατασκευαστή (ΟΕΜ). Αυτό δηµιουργεί µια κατάσταση όπου οι βίδες σύνδεσης µπορεί να παρουσιάσουν αστοχία υλικού όταν το φορτίο εφελκυσµού είναι µεγαλύτερο από την ικανότητα του κοχλία για φορτίο σύσφιξης. Η βίδα µπορεί να ενταθεί µέχρι το σηµείο θραύσης της.

Όταν συµβαίνει αυτό, συχνά «φταίει» ο κοχλίας για την αστοχία, ενώ απλά δεν ήταν στο κατάλληλο εύρος αντοχής για την επισκευή. Όταν τα εξαρτήµατα ανακατασκευάζονται για τη δηµιουργία µεγαλύτερης ισχύος, θα πρέπει να εξετάζεται επίσης η αναβάθµιση των βιδών σύνδεσης σε αυτά. Αυτό ισχύει τόσο για τα εξαρτήµατα του κινητήρα όσο και για τα εξαρτήµατα της ανάρτησης.
Με το «L» να αντιπροσωπεύει το πραγµατικό µήκος του ροπόκλειδου, το «A» αντιπροσωπεύει το µετρούµενο µήκος της προσθήκης. Χρησιµοποιώντας τον τύπο (TAxL) διαιρούµενο µε (L+A) η νέα ρύθµιση (TW) είναι η ακριβής ροπή της βίδας σύνδεσης µε την προθήκη. Λόγω του προστιθέµενου µήκους και της µόχλευσης, αυτή η νέα ρύθµιση θα εµφανίζεται ως µικρότερος αριθµός στον δείκτη.

Συνεχιζεται....
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.451
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Τι είναι οι προδιαγραφές ροπής και η σηµασία της σύσφιξης των κοχλιών σύνδεσης​



Πώς προσδιορίζεται η κατάλληλη προδιαγραφή ροπής
Είναι εύκολο να καταλάβουµε, πώς η σωστή προδιαγραφή ροπής είναι ζωτικής σηµασίας για τη λειτουργία της βίδας. Η σωστή ροπή στρέψης µπορεί να καθοριστεί από διάφορους παράγοντες. Η υπάρχουσα βιβλιογραφία, αναφέρεται αρκετές φορές στην επιµήκυνση της βίδας και στην αστοχία του υλικού όταν αυτή επιµηκύνεται πέρα από το όριο ελαστικότητάς της. Το υλικό της βίδας σύνδεσης είναι ίσως το πιο σηµαντικός παράγοντας για τον καθορισµό της σωστής ροπής.

Υπάρχουν πολλές εφαρµογές στις οποίες οι βίδες σύνδεσης υπάρχουν για να διασφαλίζουν ότι η βίδα είναι σφιχτά προσαρµοσµένη. Για εφαρµογές όπως καλύµµατα βαλβίδων, αντλίες νερού και άλλα παρελκόµενα, «το αρκετά σφιχτό είναι απλά αρκετά καλό». Αυτές είναι συνήθως βίδες σύνδεσης που επαναχρησιµοποιούνται πολλές φορές χωρίς να παρουσιάζουν πρόβληµα.
Πολλές κρίσιµες βίδες είναι κατασκευασµένες από χάλυβα, ο οποίος αντιστέκεται στην τάνυση περισσότερο από ορισµένα άλλα υλικά. Ένας άλλος παράγοντας που συχνά παραβλέπεται από πολλούς τεχνίτες, είναι το υλικό του υποστρώµατος που συγκρατείται από τη βίδα σύνδεσης.

Ιδανικά, το υλικό της βίδας σύνδεσης και το υλικό του υποστρώµατος πρέπει να είναι αρκετά παρόµοια, ώστε να µοιράζονται την κοινή προφόρτιση. Μια χαλύβδινη βίδα πρέπει να χρησιµοποιείται µε εξαρτήµατα που αντιστέκονται στη συµπίεση, στον ίδιο βαθµό για να εξισορροπηθεί η πίεση σύσφιξης.

Ένας άλλος σηµαντικός παράγοντας για τον προσδιορισµό των κατάλληλων προδιαγραφών ροπής είναι η διάµετρος και η κατηγορία της βίδας. Σε συνδυασµό, µε το µέγεθος και το υλικό καθορίζεται η εφελκυστική αντοχή µιας βίδας σύνδεσης. Πολλές βίδες διαβαθµίζονται από βιοµηχανικά πρότυπα, όπως το SAE J429, το οποίο καλύπτει τις µηχανικές και υλικές απαιτήσεις για βίδες σύνδεσης σειράς ιντσών που χρησιµοποιούνται στην αυτοκινητοβιοµηχανία. Το ISO 898 διέπει τα πρότυπα για τα µετρικά µεγέθη βιδών. Εάν πρέπει να χρησιµοποιθεί ένας προσαρµογέας ή µια επέκταση και δεν υπάρχει χρόνος για υπολογισµούς, µπορεί απλά να ευθυγραµµισθεί ο προσαρµογέας στις 90 µοίρες και να αφαιρεθεί όλη η «αριθµητική» εργασία.

Βρίσκοντας τη σωστή προδιαγραφή ροπής στρέψης
Η σωστή ροπή στρέψης περιλαµβάνει πολλά περισσότερα από το να τοποθετηθεί ένα κλειδί καρυδάκι σε ένα δυναµόκλειδο και να σφιχτεί µέχρι να ακουστεί ένα κλικ. Με την τριβή και την αντίσταση που δηµιουργείται από διαφορετικούς κοχλίες σύνδεσης, τα υλικά που χρησιµοποιούνται στον κοχλία σύνδεσης και την υποδοχή, την καθαριότητα των σπειρωµάτων, την λίπανση και άλλους παράγοντες, η ροπή στρέψης µεταξύ δύο πανοµοιότυπων κοχλιών σύνδεσης µπορεί να διαφέρει έως και 30-40% και σε ορισµένες περιπτώσεις ακόµα περισσότερο.

Με όλες αυτές τις µεταβλητές, η εφαρµογή της σωστής προδιαγραφής ροπής στρέψης µοιάζει µε ρίψη κέρµατος.
Προτού φτάσει κανείς στο σηµείο να αποκαλέσει µια λειτουργία «επιτυχή ή άστοχη», υπάρχουν κάποια πράγµατα που µπορούν να πραγµατοποιηθούν, ώστε η σύσφιξη των συνδέσµων µε ροπή στρέψης να γίνει µε περισσότερη ακρίβεια. Είναι κατανοητό ότι οι προφορτίσεις τοποθέτησης (έκταση κοχλιών σύνδεσης) είναι πολύ υψηλότερες στις εφαρµογές κινητήρων και συστηµάτων µετάδοσης κίνησης σήµερα.

Αρκετές εταιρείες λιπαντικών ξόδεψαν πολύ χρόνο και χρήµα για να αναπτύξουν το δικό τους λιπαντικό συναρµολόγησης, για να βοηθήσουν στη συνεπή, επαναλαµβανόµενη και ακριβή προφόρτιση του στοιχείου σύνδεσης. Το καλύτερο χαρακτηριστικό τέτοιων λιπαντικών πρέπει να εξασφαλίζουν, ότι µια ακριβής προφόρτιση µπορεί να επιτευχθεί στον πρώτο κύκλο ροπής! Οι µέρες που έπρεπε ο χρήστης να επαναλάβει τρεις φορές τον «κύκλο» της διαδικασίας ροπής σύσφιγξης για να πετύχει τη σωστή προφόρτιση, έχουν τελειώσει µε τη χρήση του λιπαντικού συναρµολόγησης.

Η «τυπική» µέθοδος ροπής σύσφιγξης είναι µερικές φορές ανακριβής, λόγω της αβεβαιότητας του συντελεστή τριβής στη διεπιφάνεια µεταξύ του κοχλία και του σπειρώµατος. Αυτή η ανακρίβεια µπορεί να ελαχιστοποιηθεί µε τη χρήση του λιπαντικού συναρµολόγησης. Σχεδόν κάθε ειδικός συµφωνεί, ότι οι βίδες κινητήρα και συστήµατος µετάδοσης κίνησης δεν πρέπει ποτέ να τοποθετούνται µε στεγνό σπείρωµα. Στο παρελθόν, έχουν χρησιµοποιηθεί στερεωτικά σπειρώµατος, στεγανωτικά σιλικόνης, λάδι κινητήρα ή λιπαντικό συναρµολόγησης, τα οποία συνιστώνται για συγκεκριµένες εγκαταστάσεις. Ορισµένα από αυτά εξακολουθούν να απαιτούνται.

Κλειδιά ροπής (ροπόκλειδα) και διαδικασία ροπής
Για πολλούς χρήστες, η διαδικασία σύσφιξης ροπής φαίνεται απλή. Πιάνουν ένα ροπόκλειδο µε το κατάλληλο κλειδί-καρυδάκι και σφίγγουν µια βίδα στην προκαθορισµένη προδιαγραφή ροπής. Σε αυτήν την περίπτωση το µόνο που κάνουν είναι να φτάσουν περίπου στο ίδιο αποτέλεσµα µε την καθορισµένη ροπή. Όµως πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα πράγµατα που εµπλέκονται στη διαδικασία αυτή, όπως οι διαφορετικοί τύποι διαθέσιµων ροπόκλειδων και ο τρόπος χρήσης τους.

Το ροπόκλειδο είναι όργανο µέτρησης, που σηµαίνει ότι φυλάσσεται σε ειδικό κουτί και προστατεύεται από τους κραδασµούς. Επίσης, το µήκος ενός ροπόκλειδου δεν πρέπει να ξεγελά τον τεχνικό. Τα περισσότερα από αυτά είναι µακρύτερα για λόγους µόχλευσης, αλλά δεν είναι κλειδιά για… ξεβίδωµα και ειδικά «κολληµένω» βιδών. Ένα ροπόκλειδο, είναι όργανο σύσφιξης και δεν πρέπει ποτέ να χρησιµοποιείται για τη χαλάρωση απλών βιδών ή βιδών σύνδεσης.

Καθώς ορισµένα ροπόκλειδα είναι µακρύτερα και έχουν µεγαλύτερη µόχλευση, είναι εύκολο να ασκηθεί πίεση µε το ένα χέρι και µε µια οµαλή, συνεχή κίνηση. Τα περισσότερα ροπόκλειδα διαθέτουν ένα ενδεικτικό σηµείο που δείχνει πού πρέπει να «πιασθεί» το κλειδί για καλύτερα αποτελέσµατα και δεν επιτρέπεται η χρήση προέκτασης ή πρόσθετης ράβδου στη λαβή του, αφού αυτό εµποδίζει το σωστό σήµα ροπής.

Η υπερβολική σύσφιξη µιας βίδας µπορεί να έχει καταστροφικά αποτελέσµατα
Είναι εύκολο ένας κοχλίας σύνδεσης να σφιχτεί παραπάνω από το επιτρεπτό, ακόµη και µε ροπόκλειδο. Για αυτό χρειάζεται προσοχή, ώστε να αποφευχθεί η υπερβολική σύσφιξη όταν επιτευχθεί η καθορισµένη προδιαγραφή ροπής. Ακόµη και ένα ροπόκλειδο τύπου «κλικ», το οποίο έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει την υπερβολική σύσφιξη, µπορεί κατά λάθος να σφίξει παραπάνω µια βίδα σύνδεσης. Εάν συµβεί αυτό, απαιτείται η χαλάρωση της βίδας µε καστάνια ή κλειδί και στη συνέχεια, εφαρµογή ξανά της κατάλληλης προδιαγραφή ροπής, στη βίδα σύνδεσης.

Φροντίδα κλειδιού ροπής
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, τα ροπόκλειδα είναι όργανα µέτρησης ακριβείας που πρέπει να αντιµετωπίζονται µε προσοχή. Εκτός από τη σωστή αποθήκευσή τους, υπάρχουν µερικά πράγµατα που πρέπει επιπλέον να γίνονται. Εάν χρησιµοποιηθεί ένα ρυθµιζόµενο ροπόκλειδο τύπου «κλικ», πρέπει να επανέλθει στη χαµηλότερη τιµή, πριν την αποθήκευσή του.

Αυτό απελευθερώνει την πίεση του ελατηρίου και αποτρέπει την κόπωσή του. Επίσης ποτέ δεν ρυθµίζεται ένα ροπόκλειδο τύπου «κλικ» στο µηδέν, καθώς ο εσωτερικός µηχανισµός απαιτεί µια µικρή ποσότητα τάσης, προκειµένου να αποτραπεί η µετατόπιση των εξαρτηµάτων και η µείωση της ακριβείας τους.

Οι περισσότερες εταιρείες που ασχολούνται µε τη συντήρηση αυτοκινήτων µαζί µε εταιρείες ποιοτικών κοχλιών σύνδεσης, υποστηρίζουν την τακτική βαθµονόµηση για τα ροπόκλειδα. Αυτό βοηθά στην ακρίβεια της ροπής. «Δεν είναι ασυνήθιστο να βλέπει ο χειριστής σφάλµα 35% ή και περισσότερο».

Το πρότυπο ISO 6789 καλύπτει την κατασκευή και τη βαθµονόµηση των εργαλείων ροπής που λειτουργούν µε το χέρι. Το πρότυπο αυτό ορίζει την επαναβαθµονόµηση για τα ροπόκλειδα (δυναµόκλειδα) σε 5.000 κύκλους ροπής ή σε 12 µήνες, όποιο από τα δύο συµβεί πρώτα. Το πρότυπο της Αµερικανικής Εταιρείας Μηχανολόγων Μηχανικών (ASME) επιλέγει το πρότυπο ISO για την επαναβαθµονόµηση. Τα πρότυπα αυτά επαναλαµβάνονται από κατασκευαστές εργαλείων και διανοµείς όπως η Chicago Pneumatic και αν το εργαλείο έχει πέσει κάτω ή έχει υποστεί ζηµιά, πρέπει να σταλεί αµέσως για έλεγχο και επισκευή.
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.275
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
"....Στην πράξη, η ροπή που εφαρµόζεται σε µια βίδα σύνδεσης µπορεί πράγµατι να ποικίλλει, εάν το χέρι του χρήστη στο ροπόκλειδο τοποθετηθεί ψηλότερα ή χαµηλότερα στη λαβή....."

Αυτη η προταση ειναι λαθος.
Διοτι αυτο ακριβως ειναι που αποφευγουμε με την χρηση του ροποκλειδου.
Ειτε πιο μεσα το πιασουμε , ειτε πιο εξω , ειτε εγω ειμαι πιο δυνατος κ.λ.π .... το τελικο "κλικ" (σπασιμο του ροποκλειδου) σημαινει οτι φτασαμε στην επιθυμητη τιμη ροπης συσφιξης που το ρυθμισαμε.
Ασχετως της δυναμεως που καταβαλλαμε δηλαδη π.χ. πιο μεσα θα χρειαστει πιο πολλη δυναμη , πιο εξω λιγοτερη δυναμη κ.ο.κ. για να καταληξουμε στην ιδια τιμη ροπης.

Φιλια σε οποιον το διαβασε το ποιο πανω νημα απο εναν mecanicien! Greeting

... ομορφυνες ή μου φαινεται ? ....! abcdefghgk Bcdefgh
 
Top Bottom