Βενζινη και Καυσιμα...γενικως

karellen

old member
Δημοσιεύσεις
5.408
Ηλικία
61
Μοτοσυκλέτα
Honda DAX 72 Τρου Αντβέ
Όνομα
Νίκος
Περιοχή
Καλαμάτα
Τι να κάψει με τη ροπαρα που έχει ρε φίλε;
Άμα το πας κάνα 220 ναι ,ας κάψει.
Τις προάλλες που πήγαινα να βρω το Νότη στη Νεμέα,στην ευθεία από την Τρίπολη μέχρι τα διόδια της Νεστάνης το πάτησα... εχμ... λιγουλάκι.
10lit έγραψε το τριπ.
Μπροστά στο χαμόγελο όμως ποιος το υπολογίζει ?
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.354
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Τις προάλλες που πήγαινα να βρω το Νότη στη Νεμέα,στην ευθεία από την Τρίπολη μέχρι τα διόδια της Νεστάνης το πάτησα... εχμ... λιγουλάκι.
10lit έγραψε το τριπ.
Μπροστά στο χαμόγελο όμως ποιος το υπολογίζει ?
Χαχαχαχαχαχα.
Το δικό σου λόγω μεταβλητού χρονισμού θέλει ξεκαπνισμα που και που
 

User V

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.090
Θέλω την προσοχή σας γιατί πλέον είναι συχνό φαινόμενο.
Σας βάζω φωτογραφία με δύο μπετονάκια βενζίνη.

Το δεξί έχει 100στάρα.
Το αριστερό έχει... δεν ξέρω τι... που βγήκε από ντεπόζιτο Suzuki αφού του έκαψε την τρόμπα βενζίνης..



Μόνο εκεί που ξέρετε αν είναι εφικτό και κρατάτε τις αποδείξεις ώστε να μπορείτε να τις καταθέσετε σε ενδεχόμενη καταγγελία για τα λίτρα ή την ποιότητα που σας έβαλαν..
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.354
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Θέλω την προσοχή σας γιατί πλέον είναι συχνό φαινόμενο.
Σας βάζω φωτογραφία με δύο μπετονάκια βενζίνη.

Το δεξί έχει 100στάρα.
Το αριστερό έχει... δεν ξέρω τι... που βγήκε από ντεπόζιτο Suzuki αφού του έκαψε την τρόμπα βενζίνης..



Στάλθηκε από το Redmi Note 6 Pro μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
Γίνεται πανικός εκεί έξω πλέον.
Συμφέρει τρελά γιατί οι τιμή του λίτρου είναι στο Θεό
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Γίνεται πανικός εκεί έξω πλέον.
Συμφέρει τρελά γιατί οι τιμή του λίτρου είναι στο Θεό


Εδώ συνέφερε ανέκαθεν.
Δεν θα συμφέρει τώρα....


2004 μοτοδυναμικη Αχαρνών.
Παίρνω το 750ο το TENERE.
Γεμίζω σε ΒP απέναντι.
Βγαίνω εθνική.
Ματσικωνω το γκάζι.
Χτυπάει ρεζέρβα πριν τον αλμυρό Βόλου.
Λόγω συγκυρίας δεν έπρεπε να εμφανιστεί εκεί ( εγκυμοσύνη συζύγου)
Γεμίζω ξαναβγαινω εθνική.
Λίγο μετά αρχίζει ο βήχας.
Μια τέρμα,μια ρεταριζε.
Έφτασα όπως όπως .
Με χαλασμένο/ καινούργιο μηχανάκι....
Το παρατάω.
Την άλλη μέρα αδειάζω βυτίο -ντεποζιτο.
Στραγγίζω τα καρμπ σε ποτήρια φελιζολ.
Ούτε καν έλιωσαν!!!!
Αντλία χαιρέτησε.
Έβαλα καινούργια.
Όταν ξανακατέβηκα αλμυρό του έσκασα ένα κροσε.
- ξέρεις εσύ ( του είπα) και συνέχισα τον δρόμο μου.


Οπως και το πρόσφατο παράδειγμα με το επικαθημενο.
Σε πρατήριο Α/Π.
Την πρώτη φορά μου τίναξε καταλύτη και (λ)
Τώρα άναψε check , αλλά το πρόλαβα με βελτιωτικό οκτανίων+100αρα.

Πήγα του το είπα .
Του κατέβασα τα πάντα
Θεούς
Δαίμονες
Το δωδεκάθεο
Μάο
Δαλάι Λάμα
Κλπ

Είπε θα μου κάνει μήνυση.....

Τον περιμένω....
 

User V

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.090
Δικός μου έχει κάνει 2 καταγγελίες για πειραγμένες τρόμπες. Στην μια την έφαγαν κανονικά γιατί ο έλεγχος έδειξε πείραγμα.Στην δεύτερη αποφάνθηκαν ότι η απόκλιση ποσότητας με τα αναγραφόμενα λίτρα ήταν εντός τον ορίων.Το πόσο είναι επιτρεπτή απόκλιση δεν του είπαν.

Ειναι τέτοιο το κέρδος που και το μπουγιουρντί(10.000€ στην πρώτη) μέχρι να γίνει ο έλεγχος και να βγει η απόφαση τα εχουν βγάλει.
Απλά με απανωτές τους το σφραγίζουν...

Γι'αυτό ΜΗΝ τους χαρίζεστε. Όπου σας κλέψουν καταγγελία..
 

dikoukos

old member
Δημοσιεύσεις
4.247
Ηλικία
55
Όνομα
Xατζηπετροs Δημητρηs
Θέλω την προσοχή σας γιατί πλέον είναι συχνό φαινόμενο.
Σας βάζω φωτογραφία με δύο μπετονάκια βενζίνη.

Το δεξί έχει 100στάρα.
Το αριστερό έχει... δεν ξέρω τι... που βγήκε από ντεπόζιτο Suzuki αφού του έκαψε την τρόμπα βενζίνης..



Μόνο εκεί που ξέρετε αν είναι εφικτό και κρατάτε τις αποδείξεις ώστε να μπορείτε να τις καταθέσετε σε ενδεχόμενη καταγγελία για τα λίτρα ή την ποιότητα που σας έβαλαν..
Δυστυχως εχουμε την χειροτερη βενζινα στην ευρωπη και την πιο ακριβη Στην Ουγγαρια την πληρωσα 1,25 το λιτρο και εβγαζα πιο πολλα χλμ Μην περιμενεται εφαρμογη των νομων και τιμωρια στους εχοντες μονο οι πτωχατζες θα τιμωρουντε και θα πληρωνουν
 

User V

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.090
Παραθέτω επίσης την γνώμη τίμιου φίλου με πρατήριο ως αναφορά το χρώμα.

"Δεν έχουν όλες οι βενζίνες το ίδιο χρώμα.
Κάθε εταιρία έχει αλλά πρόσθετα κι αλλάζει λίγο το χρώμα."


Είπε κι άλλα αλλά δεν γράφονται... eye

Που ζούμε ρε γμτ;;;
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Δικός μου έχει κάνει 2 καταγγελίες για πειραγμένες τρόμπες. Στην μια την έφαγαν κανονικά γιατί ο έλεγχος έδειξε πείραγμα.Στην δεύτερη αποφάνθηκαν ότι η απόκλιση ποσότητας με τα αναγραφόμενα λίτρα ήταν εντός τον ορίων.Το πόσο είναι επιτρεπτή απόκλιση δεν του είπαν.

Ειναι τέτοιο το κέρδος που και το μπουγιουρντί(10.000€ στην πρώτη) μέχρι να γίνει ο έλεγχος και να βγει η απόφαση τα εχουν βγάλει.
Απλά με απανωτές τους το σφραγίζουν...

Γι'αυτό ΜΗΝ τους χαρίζεστε. Όπου σας κλέψουν καταγγελία..


Είναι όπως τα λέει ο Μήτσος δυστυχώς.
Τα πρόστιμα που επιδικάζονται είναι ψίχουλα μπροστά στα κέρδη που έχουν αποκομίσει.

Μεγαλύτερα πρόστιμα, αφαίρεση άδειας δια παντός ,και φυλάκιση.
Όχι αναστολή και *****ίες.
Ώστε ο επόμενος να σκεφτεί πολύ αν θα το ξανακάνει.
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.354
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Είναι όπως τα λέει ο Μήτσος δυστυχώς.
Τα πρόστιμα που επιδικάζονται είναι ψίχουλα μπροστά στα κέρδη που έχουν αποκομίσει.

Μεγαλύτερα πρόστιμα, αφαίρεση άδειας δια παντός ,και φυλάκιση.
Όχι αναστολή και *****ίες.
Ώστε ο επόμενος να σκεφτεί πολύ αν θα το ξανακάνει.
Ε ναι .
Έναν τον έκλεισαν χθες για 10μερες.
Γελάνε μέχρι και τα κρεμμύδια abcdefghgk
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Πιάνεις τον άλλο με βαρέλισια premium vodka + μπουκάλια του ίδιου ποτού,που καμαρώνουν πολλοί στα τραπέζια τους σαν γύφτικα σκεπαρνια.
Στο δικαστήριο λέει
- θα μπει αρχείο ,πληρωσαμε τα πρόστιμα 50κ !!!!!!!!
Έτσι έγινε

Και οι κίνδυνοι για την δημόσια υγεία?
Από το ξύλοπνεύμα , διαλύτες , χημικά???


Αφού δεν αναφέρθηκε κάποιο περιστατικό όλα καλά...

Έξω με αναστολή.

Πιείτε φαρμακια κοζμε
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.152
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Στα καύσιμα αγοράζουμε βάρος και όχι λίτρα, στην Σιγκαπούρη τα βενζινάδικα έχουνε Mass meters από πέρισυ, μετρητές που μετράνε μάζα, μέτρο που θα επεκταθεί παγκόσμια, εκεί να δείτε κλάμα...
Αυτό με το βάρος έχουμε ξαναφερθεί, τελικά το φόρουμ είναι θησαυρός γνώσης για κάποιον που τον ενδιαφέρει....
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Θέλω την προσοχή σας γιατί πλέον είναι συχνό φαινόμενο.
Σας βάζω φωτογραφία με δύο μπετονάκια βενζίνη.

Το δεξί έχει 100στάρα.
Το αριστερό έχει... δεν ξέρω τι... που βγήκε από ντεπόζιτο Suzuki αφού του έκαψε την τρόμπα βενζίνης..



Μόνο εκεί που ξέρετε αν είναι εφικτό και κρατάτε τις αποδείξεις ώστε να μπορείτε να τις καταθέσετε σε ενδεχόμενη καταγγελία για τα λίτρα ή την ποιότητα που σας έβαλαν..

Εγω επιλεγω βενζιναδικο αναλογως τα χλμ που μου βγαζει η βενζινη του..
Κανω με το αμαξι πολυ συγκεκριμενες διαδρομες με την ιδια κινηση...και εχω μετρο συγκρισης
Δεν ξερω αν κλεβει η αντλια η ειναι νοθευμενη η βενζινα, αλλα το κριτηριο μου ηταν παντα αυτο..
Εαν βγαζει χλμ....ολα οκ
 

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.131
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Το χουμε ξαναπεί.....σε κάθε βενζινάδικο υπάρχει ένας φάκελλος με 500 Εβραίους μέσα μόλις σκάσει ο έλεγχος....
καλημέρα σας ήρθαμε για έλεγχο...
Παίρνουν δείγμα και φάκελλο....
Γειά σας ....
Σε γνωστή μέρα και ώρα πάντα...
Αυτό γίνεται τουλάχιστον 2 φορές το μήνα...κάντε υπολογισμούς τώρα...



Αυτά..... τα παιδιά όλα καλά ;;;

Στάλθηκε από το SM-N975F μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.344
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Το πρώτο Lockdown λόγω καυσίμων είναι γεγονός​

To-prwto-Lockdown-logw-kaysimwn-gegonos.jpg

Η Σρι Λάνκα είναι η πρώτη χώρα που πραγματοποιεί Lockdown λόγω των αυξημένων τιμών καυσίμων και της ενεργειακής κρίσης, απαγορεύοντας σε όλα τα πρατήρια της χώρας να πωλούν καύσιμα σε οχήματα που δεν εκτελούν κρίσιμης σημασίας δρομολόγια.

Απαγορεύει την πώληση βενζίνης, εκτός από περιπτώσεις ανάγκης​

Τις δικές τις «δύο κρίσιμες» εβδομάδες θα περάσει η Σρι Λάνκα, λόγω των τεράστιων οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει και εξαιτίας των υψηλότατων τιμών στα καύσιμα.

Κλείνει τα σχολεία, υποχρεωτική η τηλεργασία​

Όπως αναφέρουν τα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης, η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα είναι ένα βήμα πριν κλείσει τα σχολεία και να απαγορεύσει την πώληση καυσίμων στα πρατήρια, παρά μόνο σε υπηρεσίες που κρίνονται απαραίτητες, όπως για παράδειγμα τα τρένα, τα οχήματα τροφοδοσίας και τα υπόλοιπα ΜΜΜ. Το Lockdown θα διαρκέσει για 2 εβδομάδες, ενώ σε αυτό το διάστημα όλοι οι υπάλληλοι θα εργάζονται μέσω τηλεργασίας.

Τελειώνουν τα αποθέματα καυσίμων της χώρας​

Η βαριά βιομηχανία της Σρι Λάνκα, αυτή τη ς παραγωγής ενδυμάτων, έχει αποθέματα καυσίμου για σχεδόν 10 μέρες ακόμη, καθώς τα συνολικά αποθέματα της χώρας αναμένεται να εξαντληθούν πλήρως μέσα σε λίγες μέρες αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα.

Καθημερινές συγκρούσεις μεταξύ πολιτών και Αρχών​

Όπως αναφέρει το Reuters, η Σρι Λάνκα μαστίζεται από τεράστια οικονομικά προβλήματα εδώ και αρκετά χρόνια κι είναι ένας από τους λόγους που αρκετοί πολίτες της χώρας μεταναστεύουν. Από την άλλη, όσοι παραμένουν στη χώρα έρχονται αντιμέτωποι με καθημερινές διαδηλώσεις και συγκρούσεις με τις δυνάμεις της αστυνομίας.

Πηγη www.mototriti.gr
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.344
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
...
 
Last edited by a moderator:

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.344
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Καύσιμα: Τρελές ιπποδυνάμεις από μία σταγόνα​

Ο ρόλος της χημείας των καυσίμων στους κινητήρες

Στους αγώνες Dragster στις ΗΠΑ στην κορυφαία κατηγορία συμμετέχουν αυτοκίνητα με διβάλβιδους V8 κινητήρες και ωστήρια για την κίνηση των βαλβίδων, όπου με τη βοήθεια ενός μηχανικού υπερσυμπιετή έχουν απόδοση που ξεπερνά τους 4.500 ίππους (όχι δεν κάναμε λάθος, βγάζουν πάνω από τέσσερεις ΧΙΛΙΑΔΕΣ ίππους και τα καλύτερα από αυτά έως και 10.000 ίππους!!!) και σε μόλις 400 μέτρα από στάση πιάνουν τελική ταχύτητα άνω των 539km/h.

Την ίδια στιγμή, οι καλύτεροι μηχανολόγοι της Γερμανίας και ολόκληρης της Ευρώπης, μετά από μία δεκαετία έρευνας και εξέλιξης κατάφεραν με το ζόρι να βγάλουν 1.500 ίππους από τον W16 κινητήρα της Bugatti, χρησιμοποιώντας τέσσερα turbo και την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για την διαχείριση της τροφοδοσίας. Παρά την συνδρομή και την βοήθεια της Airbus για την αεροδυναμική μελέτη των μεταβλητών αεροτομών της, η Bugatti μόλις που ξεπερνά τα 400km/h και μάλιστα χρειάζεται πάνω από τρία χιλιόμετρα ευθείας για να τα πλησιάσει.

Ποιο είναι το μυστικό που κατέχουν οι Αμερικάνοι “Αγελαδάριδες” και δεν γνωρίζουν οι καλύτεροι επιστήμονες της Ευρώπης; Η απάντηση είναι πολύ απλή!

Δεν υπάρχει απολύτως κανένα μηχανολογικό μυστικό μεταξύ των σχεδιαστών/κατασκευαστών κινητήρων για Dragster και των συναδέρφων τους που σχεδιάζουν και κατασκευάζουν hypercars ή superbike.

Όλη η διαφορά είναι στα καύσιμα που χρησιμοποιούν και αυτό έχει άμεση σχέση με τη σχεδίαση των κινητήρων.
Πως όμως τα καύσιμα επηρεάζουν τη σχεδίαση και την απόδοση ενός κινητήρα;
Αν κατανοήσουμε τί γίνεται μέσα στο θάλαμο καύσης τα πράγματα γίνονται πολύ εύκολα και απλά.

Μόλις το μπουζί δώσει σπινθήρα και το συμπιεσμένο μείγμα αέρα/καυσίμου “εκραγεί”, το έμβολο κατεβαίνει αργά στο πρώτο 1/3 της διαδρομής του, επιταχύνει απότομα στο υπόλοιπο 1/3 της διαδρομής του και επιβραδύνει απότομα στο τελευταίο 1/3 της διαδρομής του, πριν αρχίσει να ανεβαίνει πάλι προς τα πάνω για να διώξει τα καυσαέρια προς την εξάτμιση.
Αυτό σημαίνει πως ο όγκος του θαλάμου καύσης δεν μεγαλώνει αναλογικά στο χρόνο, αλλά είναι μικρός στην αρχή και μετά το πρώτο 1/3 της διαδρομής του εμβόλου ξαφνικά μεγαλώνει απότομα.

Αυτή η απότομη αύξηση του όγκου έχει αποτέλεσμα να πέσει απότομα η πίεση μέσα στο θάλαμο καύσης και τα αέρια χάνουν τη δύναμή τους να σπρώξουν προς τα κάτω το έμβολο με το ίδιο σθένος.
Σε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα παραγωγής που καίει κανονική βενζίνη, τα πάντα αρχίζουν και τελειώνουν στο πρώτο 1/3 της διαδρομής του εμβόλου. Όλη η υπόλοιπη κίνηση που κάνει το έμβολο είναι περισσότερο χάρη στην ορμή που έχει αποκτήσει ο στρόφαλος.

Ακριβώς γι΄αυτό τον λόγο, στους ατμοσφαιρικούς κινητήρες είναι τόσο κρίσιμος ο σχεδιασμός ενός θαλάμου καύσης που θα εξασφαλίζει την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση της καύσης του μείγματος.

Η βενζίνη είναι ένα καύσιμο που “καίγεται” πολύ γρήγορα και αν το συμπιέσεις ακόμα γρηγορότερα. Αν μάλιστα το συμπιέσεις υπερβολικά αυταναφλέγεται, κάτι που δεν θέλεις να συμβεί όσο το έμβολο ανεβαίνει προς τα πάνω.
Καθώς θέλουμε να εκμεταλλευτούμε στο μέγιστο το χρονικό διάστημα που το έμβολο εκτελεί το πρώτο 1/3 της διαδρομής του, η ECU του κινητήρα φροντίζει να μεταβάλει τη χρονική στιγμή που το μπουζί δίνει σπινθήρα και όσο αυξάνονται οι στροφές του κινητήρα, τόσο πιο νωρίς δίνει σπινθήρα το μπουζί, ακόμα και πριν το έμβολο φτάσει στο Άνω Νεκρό Σημείο.

Για να αποφευχθεί η καταστροφική πρόωρη αυτανάφλεξη της βενζίνης, υπάρχουν πρόσθετα που εξασφαλίζουν ένα σταθερό επίπεδο “οκτανίων” και επιτρέπουν στους σχεδιαστές κινητήρων να καθορίζουν τη σωστή συμπίεση στο θάλαμο καύσης και την σωστή στιγμή που θα δώσει σπινθήρα το μπουζί σε κάθε εύρος στροφών.




Όσο μεγαλύτερος ο αριθμός των οκτανίων της βενζίνης, τόσο μεγαλύτερη είναι η συμπίεση που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε.
Όσο μεγαλύτερη η συμπίεση, τόσο το καλύτερο για την απόδοση ενός κινητήρα, καθώς μας επιτρέπει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τον χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας σε αυτό το πρώτο 1/3 της διαδρομής του εμβόλου.

Ο αριθμός των οκτανίων της κοινής βενζίνης καθορίζει τη μέγιστη συμπίεση και την ανάφλεξη που μπορούμε να έχουμε σε ένα κινητήρα, όμως την ίδια στιγμή απαιτεί και συγκεκριμένη συμπίεση από τον κινητήρα.

Ένας κινητήρας με χαμηλή συμπίεση που έχει σχεδιαστεί για να καίει απροβλημάτιστα βενζίνη με λίγα οκτάνια, όχι μόνο δεν πρόκειται να αυξήσει την απόδοσή του αν του βάλεις βενζίνη με πολλά οκτάνια, αλλά υπάρχει το ενδεχόμενο να χάσει σε απόδοση (ιδιαίτερα στις χαμηλές και μεσαίες στροφές όπου η προπορεία της ανάφλεξης δεν επαρκεί).

Στους σύγχρονους κινητήρες και ιδιαίτερα στους κινητήρες με υπερπλήρωση (δηλαδή με υπερσυμπιεστές μηχανικούς/Supercharger ή καυσαερίων/Turbo) υπάρχουν αισθητήρες μέσα στο θάλαμο καύσης που ανιχνεύουν τις πρόωρες αναφλέξεις της βενζίνης και η ECU μεταβάλει την χρονική στιγμή του σπινθήρα του μπουζί (και ταυτόχρονα ρίχνει την πίεση αν πρόκειται για κινητήρα με Supercharger η turbo). Με αυτόν τον τρόπο οι κατασκευαστές μπορούν πλέον να σχεδιάζουν κινητήρες οι οποίοι δεν καταστρέφονται και δουλεύουν μια χαρά αν τους βάλεις βενζίνη λίγων οκτανίων και αποδίδουν καλύτερα αν τους βάλεις βενζίνη πολλών οκτανίων.
Ακόμα όμως και αν εκτοξεύσεις τη συμπίεση στα ύψη μέσα στο θάλαμο καύσης και του βάλεις βενζίνη που δεν αυταναφλέγεται με τίποτα, παρά μόνο με τον σπινθήρα του μπουζί, πάλι το κέρδος αφορά κυρίως το πρώτο 1/3 της διαδρομής του εμβόλου, ακόμα κι αν μιλάμε για κινητήρες με υπερπλήρωση.

Έτσι οι ίδιοι οι κινητήρες των 4500+ ίππων που χρησιμοποιούν στους αγώνες Dragster, βγάζουν μόλις 1000-1500 με κοινή βενζίνη κι αυτό μόνο αν ρυθμίσεις κατάλληλα την ανάφλεξή τους. Αν κρατήσεις την “αγωνιστική” ρύθμιση της ανάφλεξη και τους βάλεις κοινή βενζίνη, όχι μόνο θα βγάλουν με το ζόρι 1500 ίππους αντί για 4500, αλλά το πιθανότερο είναι να διαλυθούν!

Πώς όμως κερδίζουν πάνω από 3000 ίππους χρησιμοποιώντας ειδικά καύσιμα, που είναι τόσο τοξικά ώστε οι οδηγοί να φοράνε ειδικά αεροστεγή κράνη με φίλτρα καθαρισμού του αέρα;
Πολύ απλά, τα καύσιμα αυτά έχουν την ιδιότητα να αυξάνουν τον όγκο των καυσαερίων που παράγουν μετά την ανάφλεξη του μείγματος από το μπουζί για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σχέση με την βενζίνη.

Έτσι όταν το έμβολο ξεπεράσει το πρώτο 1/3 της διαδρομής του και ο θάλαμος καύσης αρχίζει να μεγαλώνει απότομα λόγω της αντίστοιχα απότομης επιτάχυνσής του προς τα κάτω, τα καυσαέρια αυτών των ειδικών καυσίμων συνεχίζουν να διογκώνονται, σπρώχνοντας με δύναμη το έμβολο και μάλιστα με την μπιέλα να είναι στην ιδανική γωνία σε σχέση με τον στρόφαλο.

Έτσι ενώ σε έναν κινητήρα βενζίνης το έμβολο (μέσω της μπιέλας) περιστρέφει με δύναμη τον στρόφαλο από τις 0⁰ έως και τις 30⁰ και μετά αρχίζει να “ξεφουσκώνει” έντονα, στους κινητήρες των dragsterμε τα “τοξικά” και “βραδύκαυστα” καύσιμα συνεχίζουν να “φουσκώνουν” ακόμα και όταν ο στρόφαλος ξεπεράσει τις 100⁰, οπότε και παράγουν τριπλάσιο έργο.
Μάλιστα είναι τόσο μεγάλη η διάρκεια της ολοκλήρωσης της διόγκωσης των καυσαερίων, που το βασικό πρόβλημα των σχεδιαστών κινητήρων Dragster στις κατηγορίες που επιτρέπονται τέτοιου είδους καύσιμα είναι να την περιορίσουν στο σημείο που το έμβολο αρχίζει να “φρενάρει” απότομα πλησιάζοντας το Κάτω Νεκρό Σημείο.

Άλλωστε δεν είναι καθόλου τυχαίο που στους κινητήρες Dragster οι συχνότερες ζημιές είναι στην περιοχή των στροφάλων, ενώ στους κινητήρες βενζίνης είναι στα έμβολα και τις μπιέλες. Δεν μιλάμε για ζημίες που οφείλονται σε κακή λίπανση, όπως κουζινέτα στροφάλου κ.τ.λ. Μιλάμε για κομμένους στροφάλους και λιωμένα έμβολα.
Κι αυτό συμβαίνει διότι στους κινητήρες βενζίνης οι σχεδιαστές αναζητούν τα όρια της μέγιστης απόδοσης στην αρχική διαδρομή του εμβόλου, ενώ στους κινητήρες με τα “αγωνιστικά” καύσιμα αναζητούν τα όρια στη μέγιστη απόδοση προς το τέλος της διαδρομής του εμβόλου.

Έτσι στους Dragster κινητήρες με πάνω από 2000-2500 ίππους συνηθίζουν να χρησιμοποιούν μπιέλες αλουμινίου που απορροφούν τις δυνάμεις και δεν είναι τόσο σκληρές όπως οι ατσάλινες ή οι τιτανίου. Καλύτερα να πετάς τις μπιέλες μετά από κάθε αγώνα, παρά τον στρόφαλο και ολόκληρο το μπλοκ…
Με βάση όλα τα παραπάνω, θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε με ποιον τρόπο τα συνθετικά καύσιμα στα MotoGP θα επηρεάζουν τον σχεδιασμό των κινητήρων και φυσικά την απόδοσή τους.

Πηγη www.motomag.gr
 
Top Bottom