- Δημοσιεύσεις
- 26.318
- Ηλικία
- 62
- Περιοχή
- Αγρινιο
- Μοτοσυκλέτα
-
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
- Όνομα
- ΜΙΧΑΛΗΣ
- Περιοχή
- ΑΓΡΙΝΙΟ
BMW - Ένας αιώνας Boxer: 1923 – 2023
Το 2023 η BMW συμπληρώνει έναν αιώνα κατασκευής μοτοσυκλετών. Από την πρώτη της μοτοσυκλέτα την R32 του 1923 ο δικύλινδρος boxer παραμένει αδιάλειπτα στην γκάμα της.
H ιστορία της BMW δεν άρχισε το 1923, αλλά πιο πίσω το 1916. Η συγχώνευση των εταιριών των Karl Rapp και Gustav Otto στην Bayerische Flugzeug-Werke AG (BFW) με απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης ήταν η απαρχή και η ημερομηνία έλεγε 7 Μαρτίου 1916. Το κύριο αντικείμενο της δραστηριότητας της BFW ήταν η κατασκευή κινητήρων για πολεμικά αεροπλάνα, συγκεκριμένα εξακύλινδρων σε σειρά. Η ζήτηση φυσικά ήταν τεράστια αφού εκείνη την εποχή ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος την δημιουργούσε.
Μετά την ήττα της Γερμανίας και ειδικά μετά την συνθήκη των Βερσαλιών που σφράγισε το τέλος του πολέμου, και όριζε ότι η Γερμανία δεν θα μπορούσε να διαθέτει πολεμικά αεροπλάνα η BFW έπρεπε να αλλάξει δραστηριότητα. Έχοντας ικανή τεχνογνωσία ασχολήθηκε με την κατασκευή φρένων για τραίνα και εσωλέμβιων κινητήρων για σκάφη. Το 1917 δημιουργήθηκε το έμβλημά της συνδυάζοντας τα χρώματα του κρατιδίου της Βαυαρίας. Αργότερα την δεκαετία των ’20 εμφανίστηκε σαν περιστρεφόμενο, σε έντυπες διαφημίσεις παραπέμποντας άμεσα στην περιστρεφόμενη έλικα αεροπλάνου, το οποία βρίσκεται όμοιο και στις μέρες μας σε ρεζερβουάρ, φαίρινγκ και μετώπες. Το 1919 η BFW σχεδίασε έναν κινητήρα που έμελλε να είναι η βάση αυτού που κίνησε την πρώτη μοτοσυκλέτα με το έμβλημα της BMW τέσσερα χρόνια αργότερα. Με την κωδικό Μ2Β15, ο επίπεδος αερόψυκτος δικύλινδρος (boxer) αυτός τετράχρονος κινητήρας είχε χωρητικότητα 494 κ.εκ τετράγωνες διαστάσεις 68 x 68 χιλιοστά, διάμετρο και διαδρομή, και απόδοση 6,5 ίππων. Στην πραγματικότητα ήταν ένας μεταφερόμενος κινητήρας κατάλληλος για διάφορες εφαρμογές. Βρήκε και τον δρόμο του για να τοποθετηθεί σε μοτοσυκλέτες.
Αρχικά στις Victoria, γερμανική εταιρία που έζησε από το 1901 έως το 1966, αλλά και σε μοτοσυκλέτα της BFW, την πρόγονο εταιρία της BMW. Η μοτοσυκλέτα είχε το ελληνικότατο όνομα Helios, δεν είχε το έμβλημα της BMW, αλλά εκτίθεται στο μουσείο της στο Μόναχο. H καριέρα της ήταν ασήμαντη. Ανύπαρκτη ήταν και η καριέρα άλλης μιας μοτοσυκλέτας της BFW με δίχρονο μονοκύλινδρο κινητήρα 148 κυβικών και την ονομασία Flink, που ενδιαφέρει μόνο τους συλλέκτες με συγκεκριμένη ειδίκευση. Ο καιρός περνάει, πάντα με τον ίδιο ρυθμό και η εταιρία αλλάζει ιδιοκτήτη περνώντας στην Knorr Bremse AG, το 1920, ενώ ο επενδυτής Camillo Castiglioni αγοράζει τα πάντα και μεταφέρει τις δραστηριότητες στο αεροδρόμιο Oberwiesenfeld του Μονάχου, με την δραστηριότητα να συνεχίζεται εκεί και σήμερα.
Σίγουρα για να δημιουργηθεί ένα προϊόν, ακόμη και μια μοτοσυκλέτα χρειάζεται μια εταιρία. Φεύγοντας όμως από την διαδικασία των οικονομικών και των εταιρικών διαδικασιών, φθάνουμε στο σημείο όπου ο διευθυντής της BMW Franz Josef Popp ζητάει από τον σχεδιαστή της εταιρίας Max Friz να αξιολογήσει την Helios. Η ιστορία και οι θρύλοι λένε ότι η κοινή τους απόφαση ήταν ότι η καλύτερη προοπτική για αυτήν την μοτοσυκλέτα είναι να την φουντάρουν στη πιο κοντινή λίμνη!
Ο Max Friz πάτησε πάνω στον υπάρχοντα κινητήρα αλλά δημιούργησε έναν πραγματικό θρύλο. Ο βασικές διαστάσεις διατηρήθηκαν, αυτές που καθορίζουν έναν κινητήρα, όπως η διάμετρος και η διαδρομή των εμβόλων. Άλλα βασικά χαρακτηριστικά κάθε εμβολοφόρου κινητήρα εσωτερική καύσης όπως ο λόγος του μήκους της μπιέλας προς την διαδρομή του εμβόλου ή της ζυγοστάθμιση των αντιβάρων του στροφάλου είναι ψιλά γράμματα της πολύπλοκης απλότητας των κινητήρων εσωτερικής καύσης που φτιάχνουν νικητές και χαρακτήρες. Ο Friz σχεδίασε και ενσωμάτωσε στον κινητήρα που έμελλε να κινήσει την πρώτη μοτοσυκλέτα με το άσπρο-μπλέ έμβλημα της BMW όμορφες και εμπνευσμένες λύσεις.
Δημιουργώντας ένα ορόσημο
Ο Μ2Β15 ήταν η βάση για τον κινητήρα της πρώτης μοτοσυκλέτας της BMW. Σαν κινητήρας ήταν πρακτικά ο ίδιος, με τις ίδιες διαστάσεις στους δυο κυλίνδρους από χυτοσίδηρο (μαντέμι), ενιαίους με την κεφαλή και τις δυο βαλβίδες τοποθετημένες στο πλάι. Όμως ο Max Friz σχεδίασε κάτι ξεχωριστό που διαρκεί έναν αιώνα πλέον και έχει καθορίσει τις επιτυχίες της BMW. H κύρια αλλαγή αφορά την διάταξη και την χωροθέτηση. Ο κινητήρας πλέον στην R32 θα είναι τοποθετημένος με τον στρόφαλο στον διαμήκη άξονα και όχι εγκάρσια όπως στην Helios. Η απλή αυτή αλλαγή που γράφθηκε σε λίγες λέξεις, είχε πολλαπλά οφέλη κατανοητά από όσους αγαπούν τις μοτοσυκλέτες…
Πρώτο σημαντικό ήταν ότι λύθηκαν τα εμφανή προβλήματα ψύξης του πίσω κυλίνδρου. Είναι εντελώς διαφορετικό να έχεις τους κυλίνδρους σου έκθετους στο ρεύμα του αέρα μιας μοτοσυκλέτας που κινείται, παρά να στέλνεις την θερμότητα του ενός στον άλλον έχοντας τον έναν κύλινδρο πίσω από τον άλλον. Δεύτερο όφελος ήταν η δυνατότητα για την μείωση του μεταξονίου. Η τοποθέτηση του κινητήρα κατά μήκος στο πλαίσιο, όπως υπαγόρευε η σχεδίαση της Helios, έκανε μακρύτερο το μεταξόνιο. Και τρίτο όφελος ήταν ότι δημιουργήθηκε χώρος πίσω από τον κινητήρα για την μετάδοση. Η τελική μετάδοση με άξονα ήταν πολύ εύκολα υλοποιήσιμη με τον διαμήκη στρόφαλο της R32 όπως και έγινε.
Συνεχιζεται......