Αλυσιδες (για οσους εχουν δηλαδή)

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.131
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
  • Mihalis Papagiannakis
    Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των αλυσίδων 520, 525 και 530; Οι αριθμοί δείχνουν τις διαστάσεις, τις ανοχές, την ελάχιστη αντοχή σε εφελκυσμό και άλλες προδιαγραφές μιας αλυσίδας, χρησιμοποιώντας ένα σύστημα που θεσπίστηκε από την Ιαπωνική Επιτροπή Βιομηχανικών Προτύπων. Το πρότυπο JIS είναι πολύ παρόμοιο με τα πρότυπα αλυσίδας που αναπτύχθηκαν από ISO, ANSI, DIN και άλλα. Το πρώτο ψηφίο (4, 5 ή 6) υποδηλώνει ένα βήμα της αλυσίδας (η απόσταση από το κέντρο στο κέντρο μεταξύ των ακίδων της αλυσίδας). Αρχικά αυτοί οι αριθμοί καθόρισαν βήμα σε όγδοο της ίντσας (δηλαδή μια αλυσίδα 400 σειρών είχε βήμα 4/8 ή 1/2 ίντσα), αλλά τώρα χρησιμοποιούνται μετρικές διαστάσεις. Μια αλυσίδα 400 σειρών έχει βήμα 12,7 mm. Μια αλυσίδα 500 σειρών έχει βήμα 15.875mm. Μια αλυσίδα 600 σειρών έχει βήμα 19.05mm. Το δεύτερο και το τρίτο ψηφίο υποδεικνύουν το πλάτος της αλυσίδας, μετρούμενο μεταξύ των εσωτερικών επιφανειών των εσωτερικών πλαϊνών πλακών. Αρχικά αυτοί οι αριθμοί είχαν καθορισμένο πλάτος στα όγδοα της ίντσας (δηλαδή μια αλυσίδα που τελειώνει σε «20» είχε πλάτος 2/8 ή 1/4 ίντσες, μια αλυσίδα που τελειώνει σε «30» είχε πλάτος 3/8 ίντσες) αλλά τώρα χρησιμοποιούνται μετρικές διαστάσεις. Μια αλυσίδα που τελειώνει σε «20» μετρά 6,35 mm μεταξύ των πλακών. Εάν ο αριθμός τελειώνει σε "25" ή "28", η διάσταση είναι 7,94 mm. Εάν ο αριθμός τελειώνει σε «30» ή «32», το πλάτος είναι 9,53 mm. Επειδή οι ευρύτερες αλυσίδες είναι συνήθως ισχυρότερες, το δεύτερο και το τρίτο ψηφίο δείχνουν επίσης την αντοχή της αλυσίδας, σε σχέση με άλλες αλυσίδες με το ίδιο βήμα. Οι υψηλότεροι αριθμοί αντιστοιχούν σε μεγαλύτερη αντοχή, δηλαδή μια αλυσίδα 525 είναι ισχυρότερη από μια 520. Αυτή η πρόσθετη αντοχή επιτυγχάνεται μέσω αυξημένης διαμέτρου κυλίνδρου, διαμέτρου πείρου, μήκους πείρου και πάχους πλάκας. Η αλυσίδα διατίθεται σε διάφορα μεγέθη. Όσο περισσότερη δύναμη μια μοτοσυκλέτα βάζει όσο μεγαλύτερη είναι η αλυσίδα. Μερικές φορές ο επόμενος βαθμός αντοχής είναι απλώς μια ευρύτερη αλυσίδα. Τα 428 και 428H είναι το ίδιο βήμα, αλλά το 428H είναι λίγο πιο φαρδύ και δυνατότερο. Τα 520, 525 και 530 είναι και αυτά. Το βήμα είναι η απόσταση μεταξύ δύο κέντρων κυλίνδρων. Έχοντας το ίδιο βήμα σημαίνει ότι θα χωρέσουν όλοι στο λεπτότερο γρανάζι. Τα 520, 525 και 530 όλα ταιριάζουν σε ένα γρανάζι 520, αλλά ένα γρανάζι 530 θα ταιριάζει μόνο σε αλυσίδα 530. Εκτός από περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, πρέπει πάντα να αντιστοιχίζετε το μέγεθος της αλυσίδας με το μέγεθος του γραναζιού.
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.344
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Γρανάζωμα: Όσα πρέπει να ξέρεις πριν το «κοντύνεις»​


triumph_ren_17119.jpg

Τι είναι η τελική σχέση μετάδοσης και τι συμβαίνει όταν αλλάζεις τα γρανάζια κίνησης της μοτοσυκλέτας σου.​


Μια από τις πιο δημοφιλείς μετατροπές που κάνουν οι μοτοσυκλετιστές είναι η αλλαγή των γραναζιών κίνησης με άλλα που έχουν περισσότερα ή λιγότερα δόντια σε σχέση με τα εργοστασιακά. Η συγκεκριμένη μετατροπή αλλάζει τη σχέση της τελικής μετάδοσης και ο στόχος είναι να βελτιωθεί η επιτάχυνση, αφού αλλάζοντας το μέγεθος του εμπρός και του πίσω γραναζιού, μεταβάλλονται τα χαρακτηριστικά απόδοσης της μοτοσυκλέτας.

Η σχέση τελικής μετάδοσης μας δείχνει πόσες φορές πρέπει να περιστραφεί το εμπρός γρανάζι προκειμένου το πίσω να κάνει μια πλήρη περιστροφή. Αν δηλαδή υποθέσουμε ότι το εμπρός γρανάζι έχει 5 δόντια και το πίσω 10, θα χρειαστούν δυο περιστροφές του εμπρός τροχού για να γίνει μια περιστροφή του πίσω. Η σχέση (λόγος) τελικής μετάδοσης σε αυτή την περίπτωση είναι 2:1. Αντίστοιχα, αν διατηρήσουμε το εμπρός γρανάζι, αλλά μεγαλώσουμε το πίσω στα 15 δόντια, θα πρέπει το εμπρός να κάνει 3 περιστροφές προκειμένου το πίσω να κάνει μια. Σε αυτή την περίπτωση η σχέση μετάδοσης είναι 3:1.

Για να μιλήσουμε με πραγματικά νούμερα, μια μοτοσυκλέτα μπορεί να έχει εμπρός γρανάζι με 16 δόντια και πίσω με 48 δόντια. Και σε αυτή την περίπτωση η σχέση είναι 3:1 δηλαδή χρειάζονται 3 περιστροφές του εμπρός για να έχουμε μια περιστροφή του πίσω. Η σχέση αυτή συνήθως εμφανίζεται σαν δεκαδικό νούμερο, δηλαδή το 3:1 γράφεται ως 0.33 (16/48=0,33).



Το εργοστασιακό γρανάζωμα μπορεί να είναι «μακρύ» με στόχο τις χαμηλές στροφές περιστοφής του κινητήρα και άρα τα μικρά επίπεδα θορύβου κατανάλωσης. Ο αναβάτης μπορεί να κρατήσει περισσότερο την ίδια σχέση καθώς αυτή δεν «γεμίζει» γρήγορα. Προκειμένου όμως να πετύχουν καλύτερες επιταχύνσεις, πολλοί αναβάτες κάνουν πιο «κοντή» την τελική μετάδοση, δηλαδή αυξάνουν τη διαφορά στον αριθμών των δοντιών μεταξύ του εμπρός και του πίσω γραναζιού. Ας παραμείνουμε στο παράδειγμα με τα γρανάζια 16/48. Μια τυπική μετατροπή θα ήταν το εμπρός γρανάζι να «χάσει» ένα δόντι και το πίσω να «μεγαλώσει» κατά 2, δηλαδή να φτάσουμε στο 15/50. Η σχέση σε αυτή την περίπτωση είναι 3.33:1, οπότε το εμπρός γρανάζι πρέπει να περιστραφεί 3.33 φορές προκειμένου να έχουμε μια πλήρη περιστροφή του πίσω. Σαν δεκαδικό νούμερο, η σχέση είναι 15/50=0.3, οπότε από το 0.33 που είχαμε αρχικά η τελική σχέση μετάδοσης είναι τώρα στο 0.3, δηλαδή έχει «κοντύνει».



Ας δούμε όμως πώς μεταφράζονται όλα αυτά στην πράξη. Προκειμένου να κάνεις τον πίσω τροχό να γυρίζει γρηγορότερα, πρέπει να αυξήσεις την ισχύ που αποδίδει ο κινητήρας ή να αλλάζεις την ποσότητα της ροπής στρέψης που εφαρμόζεται σε αυτόν. Στην περίπτωση της μοτοσυκλέτας, όπως γνωρίζουμε, η ροπή εφαρμόζεται μέσω των γραναζιών και της αλυσίδας. Μεγαλύτερη ροπή σημαίνει ότι ο πίσω τροχός θα περιστρέφεται πιο εύκολα και με μεγαλύτερη ταχύτητα. Αυξάνοντας τη διαφορά του αριθμού των δοντιών μεταξύ των δυο γραναζιών, μεγαλώνει και η ροπή που μεταφέρεται στον πίσω τροχό, οπότε αυτός γυρίζει με μεγαλύτερη ευκολία και επιταχύνει πιο γρήγορα.



Βέβαια μια πιο «κοντή» τελική μετάδοση έχει και αρνητικές επιπτώσεις και αυτό μεταφράζεται σε μικρότερη τελική ταχύτητα, ενώ η μοτοσυκλέτα θα κινείται πιο αργά σε σχέση με πριν σε όλο το φάσμα λειτουργίας του κινητήρα και με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Επίσης, είναι πολύ πιθανό να χρειαστείς και διαφορετική αλυσίδα κάτι που θα ανεβάσει το κόστος της μετατροπής. Τέλος, η αλλαγή της τελικής σχέσης μετάδοσης μπορεί να επηρεάσει την ένδειξη του κοντέρ, καθώς αυτό θα έχει ρυθμιστεί με βάση τα εργοστασιακά γρανάζια.
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.265
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Και για να μην ζαλιστεστε με διαιρεσεις ο παρακατω πινακας δινει αμεσα την σχεση μεταξυ των γραναζιων μπρος πισω

GRANAZOMA.jpg


και ενα πινακιο με τις διαστασεις των αλυσιδων , οπου βλεπουμε κυριως οτι η 520 , 525 και 530 ειναι ιδιες εκτος του πλατους .... αρα πιο παχιες και βαριες και πιο ενισχυμενες ....!

Chain dimensions.jpg
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.265
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Tip (για σοβαρα μηχανακια) : Αυξηστε κατι τι , μια ιδεα , περισσοτερο την σχεση (θα χρειαστει να αλλαξετε ισως και τα 2 γραναζια) και θα δειτε καλυτερο τραβηγμα και ισως , αν οχι λιγο καλυτερη , αλλα τουλαχιστον πιο αμεση τελικη ....!cde
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.344
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Αλυσίδες Κίνησης O-Ring Και X-Ring. Ποια Είναι Η Σωστή Επιλογή;​

alisida-mixanis-1.jpg

Είναι γεγονός ότι η αλυσίδα κίνησης σε μία μοτοσικλέτα είναι ένα από τα πιο σκληρά και πιο υποτιμημένα στοιχεία της.
Δουλεύοντας ακούραστα στο παρασκήνιο, περνάει εντελώς απαρατήρητη, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί το βασικό εργαλείο μεταφοράς της δύναμης από τον κινητήρα στο ελαστικό και μετά στο δρόμο!
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί ποια είναι η σωστή αλυσίδα για εσάς, ποιες είναι οι διαφορές των διαφόρων
τύπων;
Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά στον υπέροχο κόσμο κύλισης και ας δούμε τι πρέπει να γνωρίζουμε για την αλυσίδα της μοτοσικλέτας μας.

Η ιστορία της αλυσίδας ξεκινάει το 1879, όταν ένας έξυπνος επιχειρηματίας, ονόματι Hans Renold,
ξεκινάει να εργάζεται πάνω στην παραγωγή αλυσίδων και μόλις ένα χρόνο αργότερα, εφευρίσκει
την Bush Roller αλυσίδα.
Μέχρι σήμερα, αυτός ο αρχικός σχεδιασμός είναι η βάση για κάθε αλυσίδα κυλίνδρων στην αγορά.
Η βασική και τυπική διάταξη μιας αλυσίδας κυλίνδρων αποτελείται από μία εξωτερική πλάκα, μία εσωτε ρική πλάκα και έναν πείρο που περνά μέσα από ένα δακτύλιο που συγκρατεί τα πάντα.

Στη συνέχεια, για να καλυφθεί ο πείρος και ο δακτύλιος υπάρχει ένας κύλινδρος. Αυτός ο συγκεκριμένος σχεδιασμός είναι σημαντικός, επειδή αυτός ο μικρός κύλινδρος, όταν λιπαίνεται κατάλληλα, επιτρέπει στην αλυσίδα να κυλήσει στα γρανάζια με λιγότερη τριβή.

Όταν οι εντάσεις είναι σωστές στα γρανάζια και όλα έχουν λιπανθεί καλά, έχου με έως και 98%
αποτελεσματικότητα από τη μετάδοση.

Μία αλυσίδα Ο-Ring ακολουθεί τον ίδιο σχεδιασμό όπως παραπάνω, με μία σημαντική διαφορά: την προσθήκη των δακτυλίων Ο-Ring. Ο δακτύλιος Ο-Ring τοποθετείται μεταξύ των εσωτερικών και
εξωτερικών πλακών και εξυπηρετεί συγκεκριμένους σκοπούς στη συνολική λειτουργία.

Κατά τη διαδικασία κατασκευής, εισάγεται γράσο μέσω ενός κενού στην περιοχή όπου βρίσκεται
ο πείρος, προτού τελικά όλα συναρμολογηθούν στη θέση τους. Στη συνέχεια σφραγίζεται, τοποθετώντας τον δακτύλιο Ο-Ring μεταξύ των δύο πλακών.

Κρατώντας το γράσο στο εσωτερικό για να παρέχει συνεχή λίπανση, σφραγίζεται η υγρασία και η
βρομιά έξω από αυτήν την περιοχή, για να αυξηθεί η διάρκεια ζωής της αλυσίδας. Το κύριο μειονέκτημα είναι ότι μόλις ασκηθεί πίεση στους δακτυλίους, αυξάνεται δραματικά η τριβή μεταξύ των πλακών, αφαιρώντας την ισχύ από τη συνολική κίνηση.

Μία αλυσίδα X-Ring είναι παρόμοια σε σχεδιασμό με μία Ο-Ring, εκτός από το ότι, για να αυξηθεί η αποδοτικότητα της αλυσίδας, ο σχεδιασμός άλλαξε σε δακτύλιο τύπου “X”, όπου το σημείο επαφής του δακτυλίου εντοπίζεται σε μόνο τέσσερα σημεία.
Σε αντίθεση με το σχήμα “O”, που αγγίζει όλες τις πλευρές του “O”, το σχήμα “X” αγγίζει μόνο όπου αγγίζουν τα τέσσερα σημεία του σχεδιασμού “X”. Αυτός ο σχεδιασμός, επομένως, δίνει λιγότερη τριβή, με τα ίδια οφέλη της διατήρησης του γράσου και σφραγίζοντας τη βρομιά.


Για πιο αναλυτική τεχνική επεξήγηση:

Ένας τυπικός δακτύλιος Ο, όταν συμπιέζεται μεταξύ της εσωτερικής και της εξωτερικής πλάκας, παραμορφώνεται και έχει μεγάλη επιφάνεια. Αλλά όταν ένας δακτύλιος Χ τοποθετείται μεταξύ των
εσωτερικών και εξωτερικών πλακών, στρεβλώνει αντί να συμπιέζεται και δημιουργούνται δύο μικρότερες επιφάνειες στεγανοποίησης, με λιγότερη τριβή και φθορά.

Ένας δακτύλιος X παραμορφώνεται επίσης λιγότερο από έναν δακτύλιο Ο και το διάκενο μεταξύ των επιφανειών στεγανοποίησης κάνει καλύτερη δουλειά στη διατήρηση του γράσου. Επιπλέον, οι αλυσίδες Χ-ring διαρκούν περισσότερο απ’ όσο οι αλυσίδες Ο-ring.

Βέβαια και οι δυο τύποι απαιτούν τακτικό καθαρισμό και λίπανση. Παρόλο που τα στεγανοποιητικά διατηρούν τα εσωτερικά εξαρτήματα της αλυσίδας με σωστή λίπανση και ασφαλή από τη βρομιά, οι εξωτερικοί κύλινδροι και οι πλάκες χρειάζονται λίπανση, όπως και οι ίδιοι οι δακτύλιοι.
Η διαφορά τιμής μεταξύ αυτών των δύο επιλογών δεν είναι τόσο μεγάλη και αν πραγματικά σας ενδιαφέρει η μακροζωία αλλά και οι επιδόσεις της αλυσίδας σας, τότε μία αλυσίδα X-ring είναι η σωστή επιλογή!

Πηγη https://emotogr.blogspot.com
 

Iraklis174

well know member
Δημοσιεύσεις
3.806
Ηλικία
53
Περιοχή
Κερατσινι
Μοτοσυκλέτα
Ότι κάτσει δεν υπάρχουν λεφτά χαχα
Όνομα
Ηρακλης
Tip (για σοβαρα μηχανακια) : Αυξηστε κατι τι , μια ιδεα , περισσοτερο την σχεση (θα χρειαστει να αλλαξετε ισως και τα 2 γραναζια) και θα δειτε καλυτερο τραβηγμα και ισως , αν οχι λιγο καλυτερη , αλλα τουλαχιστον πιο αμεση τελικη ....!cde
Όταν λες σοβαρά μηχανάκια δηλαδή st symphony 200 η πιο λίγα κυβικά ναού με αχαχαχαχ
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.265
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Όταν λες σοβαρά μηχανάκια δηλαδή st symphony 200 η πιο λίγα κυβικά ναού με αχαχαχαχ



Εμεις θα παιξουμε ... symphon(α)με το βαρος απο τα ...αρ# ... αντιβαρα μας αφου δεν εχουμε αλυσιδο-γραναζα στο σκουτερ. cde Tooth https://www.skroutz.gr/s/32519623/Roc-Βαριατόρ-για-Sym-Symphony-125-VS-125-59401032.html

https://www.skroutz.gr/s/32519623/Roc-Βαριατόρ-για-Sym-Symphony-125-VS-125-59401032.html
 
Last edited by a moderator:

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.344
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Εργαλείο Easy Riv 5 από την AFAM​

5617861f0d91d96939a900214a47c6e9_XL.jpg

Μικρό και εύχρηστο εργαλείο από την AFAM και την eXTra products για το πριτσίνωμα της αλυσίδας.
Το εργαλείο αυτό θα σας βοηθήσει:
  • Να πιέσετε εύκολα το πλακάκι στους πίρους της ασφάλειας για να διασφαλιστεί η σωστή πίεση στα O-ring.
  • Να πριτσινώσετε χωρίς προσπάθεια τους πίρους της ασφάλειας.
Τιμή με ΦΠΑ: 25,50 €
Βρείτε το στο ηλεκτρονικό κατάστημα της eXTra products
 
Top Bottom