Αλογα ή ροπή;

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.328
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Απαντάμε σε ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα όλων των εποχών! Επιτέλους, ποιο από τα δύο αυτά μεγέθη είναι πιο σημαντικό;​

roph_aloga_822018.jpg

Σε μία συζήτηση για την απόδοση των κινητήρων των μοτοσυκλετών, αναπόφευκτα η συζήτηση θα φτάσει στην αιώνια απορία: Αλογα ή ροπή; Τα δύο αυτά μεγέθη μπερδεύουν πολύ συχνά τους μοτοσυκλετιστές σχετικά με την σημασία τους και δεν βγαίνει πάντα άκρη. Όλοι ξέρουμε ότι το βασικό «εμπορικό» μέγεθος που εντυπωσιάζει με το καλημέρα είναι η ιπποδύναμη, αλλά πολλοί αναβάτες κάνουν λόγο για την ροπή. Τι γίνεται εντέλει;

Η ροπή εξαρτάται από την κατασκευή του κινητήρα

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι στην αρχή: Οι κινητήρες παράγουν ροπή κατά πρώτον, και κατά δεύτερον ισχύ. Η δύναμη η οποία κάνει τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα να γυρίζει, είναι μια ροπή. Η ισχύς, όπως θα δούμε αργότερα, έρχεται με άλλο τρόπο. Σε κάθε κινητήρα μοτοσυκλετών και όχι μόνο, η αποδιδόμενη ροπή εξαρτάται από την δύναμη που η καύση ασκεί στα πιστόνια. Αυτή η δύναμη, με την σειρά της, εξαρτάται από την γεωμετρία των κινούμενων μερών του κινητήρα, τον κυβισμό του και την ρύθμιση του χρονισμού του και, όπως ξέρουμε όλοι εμπειρικά, διαφοροποιείται σε όλο το φάσμα στροφών του κινητήρα. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι ο κυβισμός επηρεάζει την ροπή σε πολύ σημαντικό βαθμό, για αυτό και είναι αποδεδειγμένο ότι οι μοτοσυκλέτες με περισσότερα κυβικά βγάζουν και περισσότερη μέγιστη ροπή.

Η ισχύς προκύπτει από την ροπή και τις στροφές του κινητήρα

Το μέγεθος της ισχύος ενός κινητήρα εξαρτάται άμεσα από τον ρυθμό περιστροφής του. Με μία δεδομένη ροπή, ένας κινητήρας που περιστρέφεται γρηγορότερα θα αποδίδει περισσότερους ίππους από έναν άλλο, βραδύτερο (Συγκεκριμένα, για όσους αγαπούν τη θεωρία των μηχανών, ο μαθηματικός τύπος είναι ότι Ισχύς: Ροπή επί στροφές, δια 5252.) Αφού λοιπόν τα άλογα, σε απλή γλώσσα, είναι ένα μέγεθος που προκύπτει, είναι τόσο σημαντικά; Απλό. Η ισχύς εκφράζει το πόσο γρήγορα παράγεται έργο. Προκειμένου μια μοτοσυκλέτα να επιταχύνει, ο κινητήρας της παράγει έργο. Μια μοτοσυκλέτα, λοιπόν, με περισσότερους ίππους, θα επιταχύνει πάντα πιο γρήγορα διότι θα παράξει το ίδιο έργο, σε μικρότερο χρόνο!

Το «τράβηγμα» της ροπής έχει να κάνει πάλι με την ισχύ!


Είναι σε όλους γνωστό εμπειρικά, ότι οχήματα με μεγάλη ροπή «τραβάνε καλύτερα» εν κινήσει. Αυτό πως προκύπτει όμως; Η απάντηση είναι τόσο απλή, που θα τρίβετε τα μάτια σας. Έστω ότι έχουμε έναν 4κύλινδρο κινητήρα 600 κυβικών –οι οποίοι γενικά έχουν χαμηλή ροπή στις μεσαίες στροφές- και έναν boxer 1.200 κυβικών –οι οποίοι έχουν μεγάλη ροπή, αλλά δεν ανεβάζουν τόσες στροφές όσο ένας μικρού κυβισμού 4κύλινδρος. Αν για τις ίδιες στροφές, π.χ. 4.000 σαλ, η ροπή του ενός μοτέρ είναι μικρότερη από του άλλου, το μοτέρ που επικρατεί απλά αποδίδει περισσότερα άλογα, εκείνη την στιγμή. Και επειδή τα άλογα συνδέονται άμεσα με την επιτάχυνση, το αποτέλεσμα είναι το καλύτερο τράβηγμα που αισθάνεται ο αναβάτης!

Και τι ρόλο παίζει το κιβώτιο ταχυτήτων;

Να μια καλή ερώτηση λοιπόν. Ξέρουμε ότι το κιβώτιο ταχυτήτων γενικά πολλαπλασιάζει την ροπή που φτάνει στον πίσω τροχό, άρα μπορεί να πει κανείς ότι η ροπή τελικά παίζει μεγαλύτερο ρόλο. Η αλήθεια όμως είναι λίγο διαφορετική. Πράγματι, το κιβώτιο ταχυτήτων διαχειρίζεται την ροπή, αλλά η ισχύς που περνά από αυτό, είναι πάντα η ίδια. Το κιβώτιο και οι ταχύτητες, μεταφέρουν απλά την ισχύ αυτή σε όλο το φάσμα περιστροφής των τροχών. Για αυτό, είναι ευκολότερο να επιταχύνεις από μια μικρή σχέση: Η ροπή αυξάνεται για μικρότερες στροφές, άρα όλη η ισχύς του κινητήρα κατεβαίνει στο δρόμο ακόμα και από στάση. Παράλληλα, με μεγάλη σχέση και υψηλές ταχύτητες, οι απαιτήσεις σε ισχύ δεν είναι τόσο μεγάλες, παρά μόνο για συντήρηση της ταχύτητας.

Πηγη www.mototriti.gr
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.328
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Ισχύς και ροπή – Η εξήγηση των δύο εννοιών με Lego! [Βίντεο]​


Αν δεν είστε σίγουροι για το τι σημαίνει καθένα από τα δύο αυτά φυσικά μεγέθη, η απίθανη αναπαράσταση με ηλεκτρικά μοτεράκια της Lego μπορεί να λύσει όλες τις απορίες.
Πόσα άλογα βγάζει; Είναι ίσως η πρώτη ερώτηση που κάνει κανείς όταν αντικρύζει ένα νέο μοντέλο και ως επί το πλείστιον η περιγραφή ενός κινητήρα συχνά συνοψίζεται σε δύο νούμερα: τις μέγιστες τιμές ισχύος και ροπής.

Αν η διαφορά αυτών των δύο εννοιών δεν είναι ξεκάθαρη, το παρακάτω βίντεο του καναλιού Driving 4 Answers (YouTube) πιθανότατα θα διελευκάνει τη σύγχυση με έναν ιδιαίτερα παραστατικό τρόπο.


Πηγη www.bikeit.gr
 

Sapiokaravo

well know member
Δημοσιεύσεις
3.610
Ηλικία
54
Περιοχή
Far west
Μοτοσυκλέτα
Ιταλιδα με μεταπτυχιακο.
Όνομα
Χρηστος
Ροπη, συμφωνω με τον Ακης απο πανω.
Σημερα στην βολτα ο καναπες, ξεκινουσε με 2αρα
και μετα στα 60 κμ περιπου κουμπωνα την 5η 2000rpm (δεν εχει αλλη)
και εννοειται δεν λεγε οχι.
 
Τελευταία επεξεργασία:

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Εγω ξερω οτι οσο πιο πολλα τα αλογα, τοσο μεγαλωνει και η ροπη..
Το θεμα ειναι σε ποιες στροφες θελουμε να την εχουμε..
Εχει να κανει με το οδηγικο στυλ.
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.152
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Εμείς καταλαβαίνουμε μόνο την ροπή, η ιπποδύναμη είναι ένα υπολογιστικό μέγεθος για να εκφραστεί η απόδοση του κινητήρα...
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.152
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Εγω ξερω οτι οσο πιο πολλα τα αλογα, τοσο μεγαλωνει και η ροπη..
Το θεμα ειναι σε ποιες στροφες θελουμε να την εχουμε..
Εχει να κανει με το οδηγικο στυλ.
Καμμία σκέση...
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.263
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Δυστυχως ή .... ευτυχως αυτη την φορα ο Babis flou εχει δικιο χωρις ομως να .... φταιει .....! abcdefghgk

Και την παταμε οταν ...... 1) συγκρινουμε ανομοιους σε κυβικα κινητηρες και μπερδευομαστε τα μαλα ........ και 2) ακομη και στα ιδια κυβικα να ειναι οι κινητηρες η φιλοσοφια επιλογης της κατασκευης τους αλλαζει αναλογως της ζητουμενης ιπποδυναμεως , αξιοπιστιας , οικονομιας , κ.λ.π.

Οταν λοιπον συζηταμε για ιδια κυβικα κινητηρες , αυτος που εχει "και κατασκευαστει" για περισσοτερα αλογα δουλευει σε υψηλοτερες στροφες αρα αναγκαστικα ακολουθαει και η μεγαλυτερη ροπη ..... η ροπη των υψηλων στροφων οπου βγαζει και την μεγιστη ιπποδυναμη του ( οπου ενας αλλος ιδιων κυβικων κινητηρας με λιγοτερα αλογα εχει κρεμασει μεν αλλα μπορει σε χαμηλοτερες στροφες να εχει παρομοια ροπη ) ...... πραγμα που μας δινει την αισθηση της απολαυσης του ροπιαρικου χαμηλα.

Π.χ. Ηayabusa 1300 vs Honda CB1300 ( ιδια κυβικα , διαφορετικη ιπποδυναμη) ......
Δειτε την συνεχομενη ροπακλα του Suzuki κυριως στις ψηλες στροφες οταν τα αλλα κρεμανε αλλα και στις χαμηλες συγκρινετε την με το ΗΟΝDA 1300 το οποιο ισως προηγειται κατα λιγο εως τις 6500 r.p.m.

Σχεδιαγραμμα Hayabusa (ιπποδυναμης επανω) και ροπης (11 κιλα about)

suzuki 1300.jpg


Σχεδιαγραμα ροπης CB 1300 ( 11 κιλα about) , YAMAHA FJR 1300 , SUZUKI 1400

CB_GS_XJ_T.gif
 

Sapiokaravo

well know member
Δημοσιεύσεις
3.610
Ηλικία
54
Περιοχή
Far west
Μοτοσυκλέτα
Ιταλιδα με μεταπτυχιακο.
Όνομα
Χρηστος
Δυστυχως ή .... ευτυχως αυτη την φορα ο Babis flou εχει δικιο χωρις ομως να .... φταιει .....! abcdefghgk

Και την παταμε οταν ...... 1) συγκρινουμε ανομοιους σε κυβικα κινητηρες και μπερδευομαστε τα μαλα ........ και 2) ακομη και στα ιδια κυβικα να ειναι οι κινητηρες η φιλοσοφια επιλογης της κατασκευης τους αλλαζει αναλογως της ζητουμενης ιπποδυναμεως , αξιοπιστιας , οικονομιας , κ.λ.π.

Οταν λοιπον συζηταμε για ιδια κυβικα κινητηρες , αυτος που εχει "και κατασκευαστει" για περισσοτερα αλογα δουλευει σε υψηλοτερες στροφες αρα αναγκαστικα ακολουθαει και η μεγαλυτερη ροπη ..... η ροπη των υψηλων στροφων οπου βγαζει και την μεγιστη ιπποδυναμη του ( οπου ενας αλλος ιδιων κυβικων κινητηρας με λιγοτερα αλογα εχει κρεμασει μεν αλλα μπορει σε χαμηλοτερες στροφες να εχει παρομοια ροπη ) ...... πραγμα που μας δινει την αισθηση της απολαυσης του ροπιαρικου χαμηλα.

Π.χ. Ηayabusa 1300 vs Honda CB1300 ( ιδια κυβικα , διαφορετικη ιπποδυναμη) ......
Δειτε την συνεχομενη ροπακλα του Suzuki κυριως στις ψηλες στροφες οταν τα αλλα κρεμανε αλλα και στις χαμηλες συγκρινετε την με το ΗΟΝDA 1300 το οποιο ισως προηγειται κατα λιγο εως τις 6500 r.p.m.

Σχεδιαγραμμα Hayabusa (ιπποδυναμης επανω) και ροπης (11 κιλα about)

View attachment 32367


Σχεδιαγραμα ροπης CB 1300 ( 11 κιλα about) , YAMAHA FJR 1300 , SUZUKI 1400

View attachment 32368
Μια μικρη διορθωση. Στο γραφημα αναφερεται στο XJR naked, και οχι FJR.
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Μια μικρη διορθωση. Στο γραφημα αναφερεται στο XJR naked, και οχι FJR.
Ρε χρησταρα..
Αμα ανοίξεις μια πρώτη.. Σηκώνεται το εργαλειο;
 

Sapiokaravo

well know member
Δημοσιεύσεις
3.610
Ηλικία
54
Περιοχή
Far west
Μοτοσυκλέτα
Ιταλιδα με μεταπτυχιακο.
Όνομα
Χρηστος
Ρε χρησταρα..
Αμα ανοίξεις μια πρώτη.. Σηκώνεται το εργαλειο;
Οχι δημοσια αυτα, θα παρουμε κιτρινη καρτα! Tooth (για μενα λεω)
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Οχι δημοσια αυτα, θα παρουμε κιτρινη καρτα! Tooth (για μενα λεω)
Εγω που έχω πάρει κίτρινες...
Θα αναφέρω ότι αυτό το touring θηρίο των 282 κιλών., με τόσο βάρος μπροστά.. Στις 6000 απογειωθηκε

Είναι παράδειγμα στη συζήτηση μας.
 

User C

well know member
Δημοσιεύσεις
3.737
Αν μιλάμε για μηχανές που κινούνται σε δήμοσιο δρόμο, για μηχανές για βόλτα, για μηχανές τις θέλουμε για κάθε μέρα, σημασία έχει η ροπή. Δεν με νοιαζει πόσο, αλλά και δεν με ένοιαζε πιο πιτσιρικάς, πόσο γρήγορα θα βγει η δύναμη της μηχανής στην ρόδα της. Από την άλλη σε μια μοτοσυκλέτα πίστας η ισχύς παίζει τεράστιο ρόλο. Δεν μπορώ να καταλάβω, όπως δεν μπόρεσα να καταλάβω το κυνήγι μερικών μέσων οδηγών για την απόλυτη ιπποδύναμη, όπως επίσης θεωρώ παντελώς άχρηστο ενα μηχανάκι όπως το Busa όταν υπάρχουν μοτοσυκλέτες sport touring που πραγματικα βγάζει χιλιομετρα όπως το FJR ακόμη και το ZZR παλιότερα.
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Αν μιλάμε για μηχανές που κινούνται σε δήμοσιο δρόμο, για μηχανές για βόλτα, για μηχανές τις θέλουμε για κάθε μέρα, σημασία έχει η ροπή. Δεν με νοιαζει πόσο, αλλά και δεν με ένοιαζε πιο πιτσιρικάς, πόσο γρήγορα θα βγει η δύναμη της μηχανής στην ρόδα της. Από την άλλη σε μια μοτοσυκλέτα πίστας η ισχύς παίζει τεράστιο ρόλο. Δεν μπορώ να καταλάβω, όπως δεν μπόρεσα να καταλάβω το κυνήγι μερικών μέσων οδηγών για την απόλυτη ιπποδύναμη, όπως επίσης θεωρώ παντελώς άχρηστο ενα μηχανάκι όπως το Busa όταν υπάρχουν μοτοσυκλέτες sport touring που πραγματικα βγάζει χιλιομετρα όπως το FJR ακόμη και το ZZR παλιότερα.
Το busa ρε σοφ δεν είναι ένα μηχανάκι της σειράς..
Είναι το busa..
Aσκει γοητεία σε πάρα πολύ κόσμο, όπως έκανε το zzr στα 90s.
Μόνο η εμφάνιση φτάνει.
Γιατί να μην το πάρει και ο μεσος οδηγός δηλ? Τι να κάνουμε δεν είμαστε όλοι πιλότοι..
Εγω παντως άμα είχα σβέρκο σαν το σουγλακο θα χα πάρει... Έτσι για την εμπειρία.... Της ευθειας Tooth
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.946
Ηλικία
47
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
εκει που τελειωνουν οι ροπες,αρχιζουν τα αλογα...οσα κιλα και να εχεις,μολις παρει μπροστα ο σταβλος χαιρεται...ειδικα αν εχει ελαφρια κινουμενα μερη και 2 κιλα κατω να ειναι δεν τρεχει μια....
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Απ τη συζήτηση, βγαίνει το εξής συμπερασμα..
Τα πολλά κυβικά δίνουν σ ένα μοτέρ χαρακτηριστικά αναντικαταστατα.
Αρνούμαι να καβαλήσω κάτω από 1000
1300 είναι το ιδανικό.
 

πυξιδας990

well know member
Δημοσιεύσεις
2.946
Ηλικία
47
Περιοχή
λεωνιδιο τσακωνιας
Μοτοσυκλέτα
aprilia DORSODURO RED
Όνομα
Μανωλης
Απ τη συζήτηση, βγαίνει το εξής συμπερασμα..
Τα πολλά κυβικά δίνουν σ ένα μοτέρ χαρακτηριστικά αναντικαταστατα.
Αρνούμαι να καβαλήσω κάτω από 1000
1300 είναι το ιδανικό.
δεν ισχυει...ενα βστρομ 650 παιζει στα ισα ενα 1150gs σε επιταχυνση ποσο μαλλον ενα tdm900
 
Top Bottom