Πως στριβει η μηχανη!!

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Πριν πολλά πολλά χρόνια είχα στην κατοχή μου ένα xj400 μηχανάρα εποχής. Ήθελα το λοιπόν να αποδείξω στους φίλους ότι είναι σοβαρό μηχανάκι και μπαίνει τρένο στις στροφές. Το αποτέλεσμα ήταν ότι με περνάγανε ακόμη και τα παπιά(μόνο τα φτιαγμένα) πάνω στην στροφή και κατάλαβα ότι μάλλον δεν μπαίνει..... Rolling Rolling
αν υπηρχε τοτε ιντερνετ και μοτοπαρεα...θα τους ειχες φαει σουβλακι
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Ποτέ δεν κοροϊδεύουμε, διψάμε για μάθηση.

Τώρα που θα μάθει ο Μπαμπίνος θα μπαίνει μπροστά στα ορεινά στροφιλίκια και θα μας δείχνει γραμμές.
Την πατησες σαββα μου, στις βολτες ειμαι σκουπα.
 

KOSTASAG

new member
Δημοσιεύσεις
23
Ηλικία
40
Περιοχή
Αθηνα
Μοτοσυκλέτα
DL-1000 Bumblebee
Όνομα
Κωστας
Μου άρεσε το θέμα οπότε θα απαντήσω λίγο πιο ψαρωμενος (ψιλοσοβαρα δλδ) και πάντα με μεγάλη επιφύλαξη να κάνω κάτι λάθος.

Καταρχην γυροσκόπικο στην 19αρα ζάντα και με τα βάρη του vstrom και το δικό μου βάρος έχω παρατηρήσει ότι ξεκινάει κοντά στα 25 με 30 χλμ. Στο σκούτερ ήταν λιγο πιο μετά στο tiger με την 21' λίγο πιο νωρις

Οπότε από εκεί και πάνω, κυρίως πίεση στην ανάποδη μεριά στο τιμόνι (το λεγόμενο counter steering όεο) και από εκεί και πέρα - αφού ξεκινήσει να γέρνει - μικροδιορθωσεις με το βάρος (με το σώμα). Σε επιπλέον κλίση ξαναπιεση στο τιμόνι και πάλι διορθώσεις με το σώμα. Κοινως έχω παρατηρήσει ότι λειτουργεί συνδυασμος. Νομίζω ότι αν το παρατηρησουμε, όλοι το ίδιο κάνουμε τελικά απλά χρειάζεται αποκωδικοποίηση εκείνη τη στιγμή.
Όταν είμαι σε πιο γρήγορο mood λίγο πριν την "τιμονια" θα βγάλω λίγο έξω το στηθος και το κεφάλι (όχι πολύ, σαν ήθελα να με φυσηξει λίγο ο αέρας έξω από τη ζελατίνα.)πάντα προς το εσωτερικό της στροφης . Επιπλέον λιγυζω και λίγο παραπάνω τον αγκώνα από την μεριά του εσωτερικού της στροφής, για να έρθει το σώμα και κυρίως το κεφάλι πιο μπροστά, κάτι που μου δίνει την αίσθηση ότι βλέπω πιο καλά τη στροφή και μου μειώνει την δεδομένη φυσικη ανασφαλεια.

Με πιο street λάστιχα, χρειάζομαι λιγότερη δύναμη στην "τιμονια" αλλά το μηχανάκι αντιδραει πιο πολύ στο βάρος του σωματος. Από την άλλη επανέρχεται κ πιο γρήγορα.

Σε πιο κλειστές στροφές (φουρκετες)αν είναι μετά από ευθεία, θα βγάλω λίγο πάλι το σώμα πιο πριν.
Αν πάλι η πολυ απότομη στροφή είναι με αργό αμάξι μπροστά ή τελοσπαντων πολύ λίγα χλμ, τότε το σώμα μου για ισορροπία ελαφρά από την έξω μερια της στροφης.

Γενικά οι κινήσεις με το σώμα ΔΕΝ είναι ουσιαστικά, στην δικιά μου περίπτωση, για να αυξήσω τα όρια πρόσφυσης όπως λένε οι δάσκαλοι, γιατί πάω πάντα αρκετά πιο αργά από τα όρια γιατί είμαι κουλαντζα.
Επίσης ΔΕΝ είναι για πόζα γιατί 1ον συνήθως δεν με βλέπει κανεις και 2ον είναι ανεπαίσθητες οι κινήσεις στον εξωτερικό παρατηρητή.

Οι κινήσεις που κάνω αποσκοπούν κυρίως στον ψυχολογικό τομέα, δοκιμασμένα, γιατί προετοιμάζομαι ελαφρα ότι θα γείρω στα πλάγια και μετά θα ακολουθήσει και η μηχανή. Άρα δεν με τρομάζει - ξαφνιαζει μετά η κλίση της μηχανής και κατεπεκταση του σώματος.
Λειτουργεί δοκιμασμενα και με την γυναικα πάνω, για να μάθει να μην τρομάζει με τις κλίσεις.

Αααα σε αργή αλλαγή λωρίδας στην Εθνική απλά γέρνω λίγο.
ΥΓ. Με το πιο *****ό αφρώδες στη σέλλα χρησιμοποιώ πιο πολύ το τιμόνι.

Χαρά στο κουράγιο οποίος το διάβασε :P
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Εγώ μετά από χθεσινή βόλτα που ήμουν πιο alert να συνειδητοποίησω τι ακριβώς κάνω... Είδα ότι δεν...
Είναι ένα συνδυασμός κλίσης σώματος, πίεσης στο τιμόνι κ το εσωτερικό μαρσπιε, αλλά χωρίς κανόνες. Δεν έβγαλα άκρη, κάθε φορά αναλόγως ορατότητας, κλισης, ταχύτητας έκανα και ασυναίσθητα κάτι διαφορετικά..
Το γυροσκοπικό στο rt συμβαίνει απο 60-70 και μετα..
Κάθε μηχανή θέλει άλλη προσεγγιση.
Αν είχαμε όλοι αφρικα, θα συννενοουμεθα.. Bike
 
Τελευταία επεξεργασία:

KOSTASAG

new member
Δημοσιεύσεις
23
Ηλικία
40
Περιοχή
Αθηνα
Μοτοσυκλέτα
DL-1000 Bumblebee
Όνομα
Κωστας
Το γυροσκοπικό στο rt συμβαίνει απο 60-70
Τόσο ψηλά? Δηλαδή μέχρι 60 αν στρίψεις το τιμόνι δεξιά πάει δεξιά? Νομίζω αρκετά πιο νωρίς φίλε Μπάμπη. Είναι πολύ περίεργος πάντως, στην επόμενη βόλτα παρατήρησε το και πες μου.
Σίγουρα παίζει ρόλο η διάσταση της ρόδας και το βάρος συνολικά. Αλλά συνήθως μεταξύ 15-25 χλμ η ρόδα έχει αποκτήσει την ορμή για να θέλει να πάει την πορεία της μόνη της! Και όταν πάμε να της αλλάξουμε πορεία "αντιδραει" και ως αποτέλεσμα πάει από την αλλη. Είναι το ίδιο φαινομενο που όσο πιο γρήγορα πάει η μηχανη τόσο πιο σταθερή είναι και δε μας ρίχνει.
Επίσης είναι ο ίδιος λόγος που για να ισορροπήσουμε τη μηχανή στα λίγα χλμ (επί τόπου στροφή πχ)βάζουμε το σώμα ανάποδα από την κλίση της στροφής - Στα λίγα χλμ επί της ουσίας ισορροπούμε το βάρος μας με την μηχανή για να μην πέσουμε.
Στα πολλά δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι για ισορροπία, απλά από ότι έχω καταλαβει υπάρχει μια λογική του να δώσουμε στο λάστιχο την περισσότερη δυνατή πρόσφυση, οπότε "αναγκάζουμε" την μηχανή να αλλάξει πορεία με την μετατόπιση βάρους.
Κατά μία έννοια σαν να την "τραβάμε" για να αλλάξει πορεία, χωρίς να γέρνει το λάστιχο, κάτι το οποίο θέλω να ελπίζω στους περισσότερους από μας είναι αχρειαστο γιατί είμαστε συνηθως μακριά από το όριο (ελπίζω :Ρ).
Από την άλλη βέβαια δεν πρέπει να γίνεται και το αντίθετο, δηλαδή να μειώσουμε την πρόσφυση.
ΥΓ. Το θέμα πάντως μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον για κουβέντα.
 

User C

well know member
Δημοσιεύσεις
3.737
Επεξηγηση εννοιων γιατί τα έχουμε μπλέξει μΕ φαινέται

Α. Counter Steering: Είναι η διαδικασία έναρξης της στροφής. Το στιγμιαίο στρίψιμο του τιμονιού προς την αντίθετη πλευρά από αυτή που θα θέλουμε να στρίψουμε, στιγμιαία και όχι κρατόντας το τιμόνι εκεί, για να αρχίσει η διαδικασία της στροφής που ονομάζουμε...

83f13c0226d51b9020a2e1f7cd0dea8e.jpg


Β. Γυροσκοπικό Φαινόμενο: Από την στιγμή που η μοτοσυκλέτα κινείται είτε με 10 χαω είτε με 50 χαω είτε με 100 χαω παραμένει όρθια λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου. Το χαρακτηρισκότερο παράδειγμα του γυροσκοπικού φαινομένου είναι οι σβούρες που θυμόμαστε από παιδιά. Παραμένουν όρθιες λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου
gyroskope2.jpg

Αρα λοιπόν ανεξαρτήτως βάρους μηχανης δεν έχει να κάνει με το πότε ξεκινάει το γυροσκοπικό, αλλά πόση δύναμη χρειάζεται να ασκήσουμε για να πάρει την κλίση η μηχανή και λόγω του γυροσκοπικου να συνεχισει στην τροχια μας χωρίς να πέφτει.

Ο όρος λοιπόν γυροσκοπική οδήγηση δεν είναι περιγραφικός αλλά επεξηγιματικός. Υποννοεί οτι το φαινόμενο πως στριβουμε οφείλεται στο φαινόμενο του γυροσκοπίου.

Αντίστοιχα οι κουτόφραγκοι χρησιμοποιούν εξ' ολοκλήρου για όλα τον όρο “Countersteering”. Εδώ έχουμε έναν περιγραφικό και όχι έναν επεξηγηματικό ορισμό αφού περιγράφει (σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει ανάποδο ή αντίστροφο στρίψιμο ή ανάποδο τιμόνι) και δεν εξηγεί ή τουλάχιστον προσπαθεί να εξηγήσει. Ως αποτέλεσμα λοιπόν ο περιγραφικός ορισμός έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι σωστός γιατί ευκολα περιγράφουμε δύσκολα εξηγούμε:

Οταν στρίβω το τιμόνι αριστερά η μηχανή πάει δεξιά (περιγραφή)

Οταν στρίβω το τιμόνι αριστερά επιβάλλω μία ροπή στον εμπρόσθιο τροχό και αυτός λόγω της διατήρησης της στροφορμής δίνει μία ροπή κάθετη στην επιβαλλόμενη (φαινόμενο του γυροσκοπίου) με αποτέλεσμα να γέρνει η μηχανή από την άλλη (εξήγηση).

Φτάνουμε λοιπόν στο σημείο να πούμε πως να λέμε «Γυροσκοπική Οδήγηση» είναι εντελώς λάθος. Και αυτό γιατί στην πραγματικότητα στριβουμε οταν πάνω στο φαινόμενο του γυροσκοπίου εφαρμόζουμε άλλες δυνάμεις και συγκεκριμένα στη φυγόκεντρη δύναμη.

ΜΕ ΑΠΛΑ ΛΟΓΙΑ (στα ζόρια πάρτε μολυβι και χαρτι και ζωγραφίστε):

Οδηγάμε την μοτοσυκλέτα μας σφυρίζοντας ανεμέλα στην ευθεία, χαζεύοντας προβατάκια στα καταπράσινα λειβάδια και έχουμε λύσει τις κοτσίδες μας ως άλλη Μαιρυ Πόππινς, και βλέπουμε στο βάθος να έρχεται μια αριστέρη στροφη (φτου φτου μακρυά από εμάς όλα τα δεξιά). Να πάμε ευθεία στα λειβάδια και να συνεχίσουμε ή να στρίψουμε αριστερα στην πορεία του δρόμου γιατί μας είπαν πως υπάρχει στο τέλος ένα ουράνιο τόξο; Οι μή έχοντες ψηλόφτερα ή GS kαι οι κατέχοντες RT - FJR και λοιπά ποταμόπλοια καλό θα είναι να πάρουν την απόφαση αρκετά νωρίς και αυτή να είναι μια και μοναδική. ΝΑ ΣΤΡΙΨΟΥΝ όπως πάει ο δρόμος.

Τι κάνουμε λοιπόν; Στρίβουμε το τιμόνι λίγο δεξία (ΛΙΓΟ, κανονίστε σε κανέναν να διπλώσει το τιμόνι να ζητάτε αποζημιώσεις) οπότε η μηχανή στρίβει δεξιά επειδή οδηγείται από τον μπροστά τροχό (ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΣΟΦΙΑΝΕ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ...ΝΑ ΜΛΚ και ερχονται οι μούτζες).

Εδώ έρχεται η μαγεία της φυσικής και αναλαμβάνει ρόλο βγαίνοντας στην σκηνή η ΑΔΡΑΝΕΙΑ. Επειδή μέχρι εκείνη την στιγμή το ποταμόπλοιο εεεε η μηχανή σας πήγαινε ευθεία θέλει να συνεχίσει να πηγαίνει ευθεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια φυγόκεντρη δύναμη (η δυναμη που μαθαίναμε στο γυμνάσιο πως ειναι ψευδοδύναμη αρα δεν υπάρχει. Υπάρχει εξηγηση και για αυτο αλλά θα σας μπερδέψω και δεν το θέλω). Αυτή η δύναμη λοιπόν με σημείο εφαρμογής της το κέντρο μάζας της μηχανής (σύστημα μηχανής/αναβάτη) δημιουργεί μια ροπή (από τον συνδυασμό της φυγόκεντρης και της τριβής του ελαστικού) και έτσι σαν αποτέλεσμα σπρώχνεται όλη η μοτοσυκλέτα στην αντίθετη κατεύθυνση. Δηλαδή η μοτοσυκλέτα ΓΕΡΝΕΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ!!! (drumms rolling και Ταραααααααααααα)

Τα υπόλοιπα όλα είναι νεότερη ιστορία. Η κουλομαρία που θέλει να λέγεται οδηγός/αναβάτης επαναφέρει το τιμόνι προς την αρχική του θέση (προς τα αριστερά ρεμάλια είναι αυτό) ως να αντιστρέψει την φυγόκεντρη και να ξαναφέρει σε ισορροπία την μηχανή, η οποία γκρινιάζει (τυπική γυναίκα) και για να το δείξει αυτό έχει πάρει κλίση και θέλει να πέσει κάτω. Η κουλομαρία σκεπτόμενη πόσο κοστίζουν πλαστικά και μανέτες και μανιτάρια την κρατά εκεί με ανοιγόμενο το γκάζι και οταν με το καλό τελειώσει η στροφή και βλέπει (ελαφρά χεσμένος) την ευθεία μπροστά του ακολουθεί την αντίστροφη διαδικασία για να την ισορροπησει πλέον όρθια...και όλα αυτά μέχρι την επόμενη στροφή γιατί θα υπάρξει και επόμενη.

Δηλαδή το ρημάδι το γυροσκόπιο δεν παίζει κανένα ρόλο; Αφού είναι γνωστό ότι μια μάζα που περιστρέφεται έχει στροφορμή άρα υπόκειται στο γυροσκοπικό φαινόμενο. Και γιατί το βάφτισαν έτσι αν το γυροσκόπιο δεν παίζει κανένα ρόλο;

Κι ομως το γυροσκοπικό φαινόμενο παίζει δύο ρόλους (κολλητός του σκηνοθέτη). Στο πρώτο κομμάτι της στροφής (αυτο ντε με την σφαλιάρα στο τιμόνι αντίθετα) παίζει τον ρόλο του, αλλά η συνεισφορά του στην κλίση της μοτοσυκλέτας είναι αμελητέα (δυο ατάκες ολες κι ολες λιγότερο απο 3%). Αντίθετα οταν η μηχανή έχει πάρει κλίση (ΠΕΡΙΚΛΙΙΙΙΣ που φώναζε ο βλάχος) εκεί το γυροσκοπικό φαινόμενο είναι αυτό που κάνει την μοτοσυκλέτα να επανέλθει στην αρχική της θέση.

Κανονικά λοιπόν και με όλα αυτά πιο σωστά θα ήταν να λέγαμε Φυγοκεντρική Οδήγηση αλλά είπαμε το γυροσκόπιο ηταν κολλητός του σκηνοθέτη και μάλλον του έκατσε κιολας. Ακόμη πιο σωστό θα ήταν να χρησιμοποιούμε το όρο των κουτόφραγκων Ανάποδο Τιμόνι.


Perfectcornerbike.gif

Οποιος κατάφερε να φτάσει στο τέλος (εδω δλδ)
Βιβλιογραφία
-Steering in bicycles and Motorcycles : Pr J. Fajansa Department of Physics, University of California, Berkeley
-http://www.phys.lsu.edu/faculty/gonzalez/Teaching/Phys7221/vol59no9p51_56.pdf
 
Τελευταία επεξεργασία:

karellen

old member
Δημοσιεύσεις
5.409
Ηλικία
61
Μοτοσυκλέτα
Honda DAX 72 Τρου Αντβέ
Όνομα
Νίκος
Περιοχή
Καλαμάτα
Το γυροσκοπικό ξεκινάει από τη στιγμή που αρχίζει να κυλάει η μηχανή,έστω και με ελάχιστα χιλιόμετρα.Δεν υπάρχει 'όριο' 30 ή 40 ή 60 χιλιόμετρα,απλώς στα λίγα χλμ είναι αντίστοιχα μικρή και η δύναμη που βάζουμε στο τιμόνι γι αυτό και δεν φαίνεται.Τα υπόλοιπα τα έθεσε σωστά ο @KOSTASAG .

Edit.Μαζί με τον Σοφιανό έγραφα.
 

User C

well know member
Δημοσιεύσεις
3.737
Το γυροσκοπικό ξεκινάει από τη στιγμή που αρχίζει να κυλάει η μηχανή,έστω και με ελάχιστα χιλιόμετρα.Δεν υπάρχει 'όριο' 30 ή 40 ή 60 χιλιόμετρα,απλώς στα λίγα χλμ είναι αντίστοιχα μικρή και η δύναμη που βάζουμε στο τιμόνι γι αυτό και δεν φαίνεται.Τα υπόλοιπα τα έθεσε σωστά ο @KOSTASAG .

Edit.Μαζί με τον Σοφιανό έγραφα.
Οχι απλά λόγω μεγέθους (τα γράφω μεγάλα ο φουστης) καθυστερησε το ανεβασμα Rolling Rolling funny funny
 

Beast

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.284
Ηλικία
57
Μοτοσυκλέτα
SUZUKI GSF 1250 !!!
Όνομα
Κυριακος
Περιοχή
Nεα. Σμυρνη
Δεν πάτε βόλτες και κάθεστε και γράφετε διπλοσέντονα!
ΑΙΣΧΟΣ!
Σου έχουν πάρει τα πρωτεία ρε Στολη!!!
 

Beast

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.284
Ηλικία
57
Μοτοσυκλέτα
SUZUKI GSF 1250 !!!
Όνομα
Κυριακος
Περιοχή
Nεα. Σμυρνη
και μας το παιζει αθωος σε εμας τους νεους που δεν τον ξερουμε;;;;

Καταχωρηθηκε στο τεφτερι του ρουφανιου που κρατω
Μερονυχτα συνεχόμενα εγραφε!!!
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Σου έχουν πάρει τα πρωτεία ρε Στολη!!!
Ήρθαν τα άγρια να διώξουν τα ήμερα!
ΑΡΚΟΥΔΕΗΔΕΣ!
και μας το παιζει αθωος σε εμας τους νεους που δεν τον ξερουμε;;;;

Καταχωρηθηκε στο τεφτερι του ρουφανιου που κρατω
ΠΟΤΕ ΑΘΩΟΣ!
ΕΝΟΧΟΣ on all counts! eye
 

KOSTASAG

new member
Δημοσιεύσεις
23
Ηλικία
40
Περιοχή
Αθηνα
Μοτοσυκλέτα
DL-1000 Bumblebee
Όνομα
Κωστας
Β. Γυροσκοπικό Φαινόμενο: Από την στιγμή που η μοτοσυκλέτα κινείται είτε με 10 χαω είτε με 50 χαω είτε με 100 χαω παραμένει όρθια λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου. Το χαρακτηρισκότερο παράδειγμα του γυροσκοπικού φαινομένου είναι οι σβούρες που θυμόμαστε από παιδιά.

Αρα λοιπόν ανεξαρτήτως βάρους μηχανης δεν έχει να κάνει με το πότε ξεκινάει το γυροσκοπικό, αλλά πόση δύναμη χρειάζεται να ασκήσουμε για να πάρει την κλίση η μηχανή και λόγω του γυροσκοπικου να συνεχισει στην τροχια μας χωρίς να πέφτει........

Πωωωω...ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΟ.
Τα γράψες όλα ΚΑΙ αναλυτικά ΚΑΙ ψιλομαιμουδιαρικα για να καταλάβουμε και εμείς.....που με τους επιστημονικούς όρους...δεν. (Όχι ότι παίζει ρόλο στην καθημερινότητα, έτσι κ αλλιώς υποχρεωτικά αυτά γίνονται, φυσικά φαινόμενα δει, αλλά είναι πολύ ωραίο για μένα τουλαχιστον να ξέρω γιατί.)

Άρα: αν κατάλαβα σωστά, η δύναμη αυτή υπάρχει από τη στιγμή που κινείται η ρόδα, και αυξάνεται όσο αυξάνεται και η ταχύτητα μας. Η επίδραση της όμως στο σύνολό μηχανή αναβάτη είναι πιο "αποτελεσματική" από κάποιο σημείο (ταχύτητα)και μετά σωστά?

Το λεω γιατί το φαινόμενο να γερνουμε αντίθετα από την κατεύθυνση που στρίβουμε το τιμόνι, δεν εμφανίζεται πχ στα 10 χλμ που ίσα τσουλαω. Εκεί ωπου θα στρίψω το τιμόνι εκεί πάω.

Αντίθετα με δοκιμες, είδα ότι μέχρι κάποια χλμ (πολύ λίγα), ωπου έστριβα πήγαινα (π.χ. να στρίψω μετά από Stop ή φανάρι) , ενώ από μια ταχύτητα και μετά, ωπου στρίβω πάω από την άλλη όπως ανέλυθηκε πανέμορφα πριν .
Επίσης αυτό το -να το πω - "όριο" στην μεγαλύτερη ζάντα (21) ερχόταν λιιιιγοοο πιο νωρίς ενώ στο σκούτερ λιιιιγοοο πιο αργά, οπότε φαντάζομαι κάτι παίζει ρόλο έτσι?
(Ταχύτητα; Βάρος συνόλου; Διάμετρος τροχού; Όλα μαζί;).
Γενικά ξέρω οτι οι μεγαλύτεροι τροχοί στρίβουν λίγο πιο δύσκολα από τους μικρότερους και θέλουν περισσότερη δύναμη στο..."ανάποδο στρίψιμο".
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Τόσο ψηλά? Δηλαδή μέχρι 60 αν στρίψεις το τιμόνι δεξιά πάει δεξιά? Νομίζω αρκετά πιο νωρίς φίλε Μπάμπη. Είναι πολύ περίεργος πάντως, στην επόμενη βόλτα παρατήρησε το και πες μου.
Σίγουρα παίζει ρόλο η διάσταση της ρόδας και το βάρος συνολικά. Αλλά συνήθως μεταξύ 15-25 χλμ η ρόδα έχει αποκτήσει την ορμή για να θέλει να πάει την πορεία της μόνη της! Και όταν πάμε να της αλλάξουμε πορεία "αντιδραει" και ως αποτέλεσμα πάει από την αλλη. Είναι το ίδιο φαινομενο που όσο πιο γρήγορα πάει η μηχανη τόσο πιο σταθερή είναι και δε μας ρίχνει.
Επίσης είναι ο ίδιος λόγος που για να ισορροπήσουμε τη μηχανή στα λίγα χλμ (επί τόπου στροφή πχ)βάζουμε το σώμα ανάποδα από την κλίση της στροφής - Στα λίγα χλμ επί της ουσίας ισορροπούμε το βάρος μας με την μηχανή για να μην πέσουμε.
Στα πολλά δεν χρειάζεται να κάνουμε κάτι για ισορροπία, απλά από ότι έχω καταλαβει υπάρχει μια λογική του να δώσουμε στο λάστιχο την περισσότερη δυνατή πρόσφυση, οπότε "αναγκάζουμε" την μηχανή να αλλάξει πορεία με την μετατόπιση βάρους.
Κατά μία έννοια σαν να την "τραβάμε" για να αλλάξει πορεία, χωρίς να γέρνει το λάστιχο, κάτι το οποίο θέλω να ελπίζω στους περισσότερους από μας είναι αχρειαστο γιατί είμαστε συνηθως μακριά από το όριο (ελπίζω :Ρ).
Από την άλλη βέβαια δεν πρέπει να γίνεται και το αντίθετο, δηλαδή να μειώσουμε την πρόσφυση.
ΥΓ. Το θέμα πάντως μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον για κουβέντα.
Δεν ξερω αν ο όρος γυροσκοπικο που χρησιμοποιησα είναι σωστός..
Εννοώ ότι σε ταχυτητες κάτω των 60-70 η μοτο θέλει να βουτήξει στο εσωτερικό, ενώ σε πιο μεγάλες είναι πιο σταθερή.
 

Λαμπης

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
8.981
Ηλικία
53
Περιοχή
Πετραλωνα
Όνομα
Θανάσης βεγγος
Γενικά ξέρω οτι οι μεγαλύτεροι τροχοί στρίβουν λίγο πιο δύσκολα από τους μικρότερους και θέλουν περισσότερη δύναμη στο..."ανάποδο στρίψιμο".
Ναι, όταν όλα τα υπόλοιπα μεγέθη ειναι ίδια.
Η αφρικα που είχα ενώ είχε 21 μπροστα, έστριβε πιο εύκολα από rt fjr και k1100, που είχαν όλα 17.

Περα από βάρος κ γεωμετρία, νομίζω καθοριστικός παράγων είναι η καρατιμονα
 
Τελευταία επεξεργασία:

karellen

old member
Δημοσιεύσεις
5.409
Ηλικία
61
Μοτοσυκλέτα
Honda DAX 72 Τρου Αντβέ
Όνομα
Νίκος
Περιοχή
Καλαμάτα
Το λεω γιατί το φαινόμενο να γερνουμε αντίθετα από την κατεύθυνση που στρίβουμε το τιμόνι, δεν εμφανίζεται πχ στα 10 χλμ που ίσα τσουλαω. Εκεί ωπου θα στρίψω το τιμόνι εκεί πάω.
Το σώμα μας το γέρνουμε (ασυναίσθητα ή συνειδητά):
1. Στο μέσα μέρος (παράλληλα με την κλίση της μοτό) για να αντισταθμίσουμε την τάση της μηχανής,αν κινείται με ταχύτητα,να φύγει στο εξωτερικό της στροφής λόγω φυγοκέντρου.
2. Από την αντίθετη μεριά της ώστε να την ισορροπήσουμε γιατί με χαμηλή ταχύτητα δεν υπάρχει ισχυρή φυγόκεντρος δύναμη και αν η μηχανή γείρει πχ σε μια αναστροφή τοτε θα πέσει.

Επίσης σε κάποια χλμ/ω και ανάλογα με το βάρος της μηχανής (ταχύτητα*μάζα=ορμή) θα πιάσουμε τη μηχανή μας να στρίβει αλλά το σώμα μας να είναι εντελώς κάθετο στη σέλα και να ακολουθεί την κλίση της μοτό,ούτε βγάλσιμο μέσα ούτε έξω.
Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό και έχει να κάνει με τους παραπάνω φυσικούς νόμους.
 
Top Bottom