ΨΥΚΤΙΚΑ ΥΓΡΑ ΜΕΚ και Καθαρισμος συστηματος ψυξης

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Επειδή αυτό το διάστημα ασχολούμαι με τα υγρά ψύξης των μηχανών (χημικές αναλύσεις, βελτίωση κατά της οξείδωσησ κλπ) στο καράβι που βρίσκομαι μου ήρθε η ιδέα να πούμε δύο πραγματα για τα ψυκτικά/αντιπαγωτικά υγρά που βάζουμε στο μπουκαλάκι της μηχανής μας.

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ο κινητήρας όταν δουλεύει αναπτύσει εξαιρετικά μεγάλες θερμοκρασίες όπως όλοι γνωρίζουμε, μόνο να σκεφτεί κανείς ότι η θερμοκρασία των καυσαερίων μπορεί να ξεπεράσει τους 750°C καταλαβαίνουμε ότι χρειάζεται ένα μέσο που να κρατάει την μηχανή σε σταθερές και ανεκτές για τα μέταλλα θερμοκρασίες.

Oi πρώτοι κινητήρες που φτιάχτηκαν ήταν αερόψυκτοι, μέθοδος με πολλά μειονεκτήματα αφού απαιτεί συνεχή ροή αέρα, χοντρύτερα μέταλλα για μεγαλύτερη αντοχή στις υψηλές θερμοκρασίες (όσο πιό λεπτό μέταλλο τόσο λιγότερα cal χρειάζονται για ν’ ανεβάσεις την θερμοκρασία του).

Οι πρώτοι μηχανικοί από την αρχή αντιλήφθηκαν την χρησιμότητα της υγρόψυξης και μέχρι πρίν τον πόλεμο χρησιμοποιούσαν το νερό το οποίο ναι καλό και χρυσό αλλά με πολλά μειονεκτήματα: 1) Βράζει το νερό στους 100°C με κίνδυνο να σπάσουν την μηχανή οι τάσεις των ατμών και 2) Παγώνει στους 0°C και μέχρι τους 4°C ο πάγος δεν λιώνει αλλά αντίθετα διαστέλεται.

Γύρω στο 1920κάτι, άλλοι ανέμιξαν το νερό με μεθανόλη η οποία βέλτίωσε τα χαρακτηριστικά του νερού αλλά είχε ένα μεγάλο μειονέκτημα......Η μεθανόλη είναι ΠΟΛΥ διαβρωτική και τοξική (όχι ότι τα σημερινά δεν είναι).

“Ετσι λοιπόν ανακάλυψαν τις γλυκόλεςπου τις ανακάτεψαν με νερό, στην αρχή υπήρχαν δύο τύποι γλυκόλης η MEG και η PG τις οποίες ανακάτεψαν με νερό με θεαματικές βελτιώσεις στα χαρακτηριστικά του ψυκτικού μέσου, εν προκειμένω του νερού.

Ζητούμενο

Στην σημερινή εποχή τα ζητούμενα από το ψυκτικό είναι τα εξής: 1) Να μην είναι διαβρωτικό είτε με τα ελαστικά μέρη της μηχανής (λάστιχα, κολάρα, κλπ.) 2) Να μην είναι διαβρωτικό με τα μέταλλα 3) να μην κάνει επικαθίσεις 4) Να έχει πολύ υψηλό σημείο βρασμού(στο ΤRACER το βεντιλατέρ ξεκίναγε στους 106°C) και 5) Να έχει πολύ χαμηλό σημείο πήξης (σε ορισμένες περιπτώσεις κάτω από -40°C).

Να μην τα πολυλογούμε σήμερα χρησιμοποιούνται 3 κατηγορίες, βασικά 2 είναι η ΙΝΤ (ανόργανες γλυκόλες) και η ΟΑΤ (οργανικές γλυκόλες), η ΟΑΤ έχει και μια υποκατηγορία την ΗΟΑΤ (Υβριδικές Γλυκόλες) η οποία με την σειρά της έχει 4 υποκατηγορίες: 1)Την SOAT 2)την PHOAT 3) την SBOAT και 4) την SNBOAT που κάθε μία από αυτές τις υποκατηγορίες περιέχει από σιλικόνη, μέχρι άλατα Βορίου, αλλά ας μην το πλατιάσουμε τώρα γιατί θα χάσουμε το νόημα.

‘Οπως καταλαβαίνετε τα παραπάνω ψυκτικά υγρά δεν είναι συμβατά μεταξύ τους, ο κάθε κατασκευαστής χρησιμοποιεί και διαφορετικό ΄τύπο ψυκτικού υγρού αν και τα τελευταία χρόνια έχουν κατηγοριοποιηθεί οι κατασκευαστές σε σχολές(μιλάω για αυτοβιομηχανίες και σε επέκταση κατασκευαστέ μοτοσυκλετών), πχ οι Ιάπωνες χρησιμοποιούν ΟΑΤ οι περισσότεροι, οι Γερμανοί (βλέπε Πενφέ) χρησιμοποιεί SBOAT οι Ιταλοί χρησιμοποιούσαν SBOAT αλλά το γυρίσανε πριν μια 10ετία σε ΟΑΤ και τέτοια ωραία.

Τελικά τι κάνω? Πάω στο βενζινάδικο παίρνω ένα αντιψυκτικό και το βάζω στο ψυγείο της μηχανής μου; Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΧΙ το κάνω μόνο όταν έχω μείνει από νερά και συμπληρώνω γιατί δεν έχω άλλη επιλογή, τα οποία νερά τα αλλάζω με την πρώτη ευκαιρία, δύο ασύμβατα ψυκτικά μπορούν να δημιουργήσουν πολλές χημικες αντιδράσεις με απρόβλεπτες συνέπειες στο μοτέρ μας.

Πρέπει να ξέρουμε τον τύπο του υγρού που χρησιμοποιεί ο κινητηρας μας, κάθε 2 χρόνια (ένας είναι κανονικά) τις οργανικές γλυκόλες και κάθε 3-4 τις ανόργανες πρέπει να τις αλλάζουμε ( γιατί αλλάζει η αλκαλικότητα λόγω οξείδωσης).

Συνήθως τα Πράσινα και κόκκινα υγρά είναι ΟΑΤ ενώ τα μπλέ και κιτρινα είναι ΗΟΑΤ.

Τα παραπάνω είναι από ενημερώσεις που μας γίνονται από διάφορες εταιρίες που στέλνουμε τα ψυκτικά νερά για ανάλυση και φυσικά από διάφορες σημειώσεις σεμιναρίων που έχω παρακολουθήσει.

Αυτά
 
Τελευταία επεξεργασία:

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.093
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
ενδιαφερον μεχρι προτεινος πηγαινα στην μπουτικ και ελεγα "μαστορα πιασε δυο μπουκαλακια αντιψυκτικον απ το καλο για το μοτορι "
που αν κρινω απ αυτα που διαβασα σωζόμουνα γιατι καθε φορα στο σερβιζζζ τους ελεγα να μ αλλαξουν και τα νερά.....

Good postGood postGood post
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
ενδιαφερον μεχρι προτεινος πηγαινα στην μπουτικ και ελεγα "μαστορα πιασε δυο μπουκαλακια αντιψυκτικον απ το καλο για το μοτορι "
που αν κρινω απ αυτα που διαβασα σωζόμουνα γιατι καθε φορα στο σερβιζζζ τους ελεγα να μ αλλαξουν και τα νερά.....

Good postGood postGood post
Το δικό σου χρησιμοποιεί και μυστήριο ψυκτικό έχει σιλικόνη και άλατι Βορίου...
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.447
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
tiger 955i-gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Ωραιος αλλα εμεινα με την απορια.

Εδω που λες:
Τελικά τι κάνω? Πάω στο βενζινάδικο παίρνω ένα αντιψυκτικό και το βάζω στο ψυγείο της μηχανής μου; Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΧΙ το κάνω μόνο όταν έχω μείνει από νερά και συμπληρώνω γιατί δεν έχω άλλη επιλογή,...

εννοεις οτι αν εχω μεσα αντιψυκτικο και χρειαστει να συμπληρωσω καλυτερα να βαλω νερο αντι ενος μη συμβατου αντιψυκτικου?

Αν ναι εγω που βαζω το το κοκκινο,αν χρειαστει να συμπληρωσω και βαλω κοκκινο ειμαι οκ?
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Ωραίος ο Μάνος!


Ωραιος αλλα εμεινα με την απορια.

Εδω που λες:
Τελικά τι κάνω? Πάω στο βενζινάδικο παίρνω ένα αντιψυκτικό και το βάζω στο ψυγείο της μηχανής μου; Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΧΙ το κάνω μόνο όταν έχω μείνει από νερά και συμπληρώνω γιατί δεν έχω άλλη επιλογή,...

εννοεις οτι αν εχω μεσα αντιψυκτικο και χρειαστει να συμπληρωσω καλυτερα να βαλω νερο αντι ενος μη συμβατου αντιψυκτικου?

Αν ναι εγω που βαζω το το κοκκινο,αν χρειαστει να συμπληρωσω και βαλω κοκκινο ειμαι οκ?

Νεράκι σκέτο φίλε για συμπλήρωμα, όταν δεν ξέρεις τι έχεις μέσα.
Απιονισμένο.
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.447
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
tiger 955i-gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Ωραίος ο Μάνος!




Νεράκι σκέτο φίλε για συμπλήρωμα, όταν δεν ξέρεις τι έχεις μέσα.
Απιονισμένο.
Μα αν βαλω κοκκινο δεν ειναι το ιδιο?Εκτος αν δεν ειναι ολα τα κοκκινα ιδια.
 

Sapiokaravo

well know member
Δημοσιεύσεις
3.606
Ηλικία
54
Περιοχή
Far west
Μοτοσυκλέτα
Ιταλιδα με μεταπτυχιακο.
Όνομα
Χρηστος
Εσύ τα γνωρίζεις αυτά, για πές τι λένε οι εταιρίες...
Ποσο καλυτερα να μας τα πουνε εμας οι εταιριες οπως τα εγραψες εσυ?
Τα εγραψες και τα ειπες τοσο αναλυτικα, που πιθανον να μπερδεψω εγω τους φιλους φορουμιστες.
Αλλωστε στα σεμιναρια πηγαινε ο συναιτερος.
Μια φορα πηγα στην ΤOTAL που πραγματικα εμαθα πραγματακια, απο εναν πραγματικο γνωστη του θεματος.(Χημικος)
Ενα να επισημανω στους φιλους φορουμιστες. Μεγαλη προσοχη ειδικα στα αυτοκινητα.
Υπαρχουν εκαντοταδες προιοντα στο εμποριο, που μονο ζημιες προκαλουν παρα προστασια.
 

Drake Ramore

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
10.891
Όνομα
.
Μα αν βαλω κοκκινο δεν ειναι το ιδιο?Εκτος αν δεν ειναι ολα τα κοκκινα ιδια.
Απο ότι γράφει ο Μάνος είναι συνήθως ίδια, αλλά το συνηθως δεν σημαίνει και πάντα.

Αυτό που ξέρω εγώ όμως να ισχύει για τα πάντα είναι η αραίωση τους με νερό. Οπότε όταν δεν είσαι σίγουρος, αραιώνεις με νερό για να φέρεις την στάθμη εκει που πρέπει, μέχρι να κάνεις την αλλαγή. Το ρίσκο σου είναι πρακτικά μηδενικό σε σχέση με το αναμίξεις 2 διαφορετικούς τύπους.

Για τον ίδιο λογο που όταν θέλουμε να συμπληρώσουμε λάδι σε μηχανη που έχει συνθετικό και δεν ξέρουμε τι είχε βάλει ο προηγούμενος, συμπληρώνουμε το πιο απλό βασικό ορυκτέλαιο, μιας και απο εκει ξεκινάνε όλα.
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Μα αν βαλω κοκκινο δεν ειναι το ιδιο?Εκτος αν δεν ειναι ολα τα κοκκινα ιδια.
100% σίγουρος δεν είσαι αλλά ναι αν έχεις κόκκινο βάλε κόκκινο, ο χρωματισμός γίνεται για να ξεχωρίζουν. Φυσικά μιλάω για συμπλήρωμα..
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Ωραιος αλλα εμεινα με την απορια.

Εδω που λες:
Τελικά τι κάνω? Πάω στο βενζινάδικο παίρνω ένα αντιψυκτικό και το βάζω στο ψυγείο της μηχανής μου; Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΑ ΟΧΙ το κάνω μόνο όταν έχω μείνει από νερά και συμπληρώνω γιατί δεν έχω άλλη επιλογή,...

εννοεις οτι αν εχω μεσα αντιψυκτικο και χρειαστει να συμπληρωσω καλυτερα να βαλω νερο αντι ενος μη συμβατου αντιψυκτικου?

Αν ναι εγω που βαζω το το κοκκινο,αν χρειαστει να συμπληρωσω και βαλω κοκκινο ειμαι οκ?
Αν δεν είσαι σίγουρος εννοείται νεράκι όσο πιο πολύ νερο ρίχνεις βέβαια τόσο χαμηλώνεις τις ιδιότητες του ψυκτικού να ξέρεις
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Απο ότι γράφει ο Μάνος είναι συνήθως ίδια, αλλά το συνηθως δεν σημαίνει και πάντα.

Αυτό που ξέρω εγώ όμως να ισχύει για τα πάντα είναι η αραίωση τους με νερό. Οπότε όταν δεν είσαι σίγουρος, αραιώνεις με νερό για να φέρεις την στάθμη εκει που πρέπει, μέχρι να κάνεις την αλλαγή. Το ρίσκο σου είναι πρακτικά μηδενικό σε σχέση με το αναμίξεις 2 διαφορετικούς τύπους.

Για τον ίδιο λογο που όταν θέλουμε να συμπληρώσουμε λάδι σε μηχανη που έχει συνθετικό και δεν ξέρουμε τι είχε βάλει ο προηγούμενος, συμπληρώνουμε το πιο απλό βασικό ορυκτέλαιο, μιας και απο εκει ξεκινάνε όλα.
Αυτό το ξέχασα, ΠΟΤΕ δεν βάζουμε σκέτη την γλυκόλη, πάντα αραιωμένη με νερό, την απαγωγή της θερμότητας την κάνει το νερό ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΓΛΥΚΟΛΗ, προσοχή σε αυτό γιατί θα πάρετε το μοτέρ στο χέρι...
Στην ουσία το ψυκτικό μέσο είναι το ΝΕΡΟ.
 

Aggelos 1969

well know member
Δημοσιεύσεις
2.480
Ηλικία
54
Περιοχή
Αθήνα
Μοτοσυκλέτα
Transalp 650
Όνομα
Άγγελος
Περιοχή
Αχαρναί Αττικής
Αυτό το ξέχασα, ΠΟΤΕ δεν βάζουμε σκέτη την γλυκόλη, πάντα αραιωμένη με νερό, την απαγωγή της θερμότητας την κάνει το νερό ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΓΛΥΚΟΛΗ, προσοχή σε αυτό γιατί θα πάρετε το μοτέρ στο χέρι...
Στην ουσία το ψυκτικό μέσο είναι το ΝΕΡΟ.
Ωραίος Μάνο για τις πληροφορίες. Αυτό που έχω ακούσει(και μάλλον ισχύει) είναι ότι το νερό για συμπλήρωμα μόνο απιονισμένο γιατί το κανονικό νερό προκαλεί ηλεκτρόλυση και κατά συνέπεια άλατα και σκουριά στο κύκλωμα ψύξης.
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Ωραίος Μάνο για τις πληροφορίες. Αυτό που έχω ακούσει(και μάλλον ισχύει) είναι ότι το νερό για συμπλήρωμα μόνο απιονισμένο γιατί το κανονικό νερό προκαλεί ηλεκτρόλυση και κατά συνέπεια άλατα και σκουριά στο κύκλωμα ψύξης.
Πολύ σωστά
 

thenos

member
Δημοσιεύσεις
1.332
Ηλικία
48
Όνομα
Θανάσης
Εάν δηλαδή συμπληρώσουμε 200 ml νερού όχι απιονισμένου σε σύνολο τριών λίτρων ψυκτικού δημιουργούμε πρόβλημα...?
 
Top Bottom