- Δημοσιεύσεις
- 26.526
- Ηλικία
- 62
- Περιοχή
- Αγρινιο
- Μοτοσυκλέτα
-
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
- Όνομα
- ΜΙΧΑΛΗΣ
- Περιοχή
- ΑΓΡΙΝΙΟ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΨΕΚΑΣΜΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ
Το σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου στους σύγχρονους κινητήρες είναι ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ψεκασμού καυσίμου (έκχυσης), το οποίο έχει αντικαταταστήσει τα παραδοσιακά μηχανικά συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου με καρμπυρατέρ σε όλα τα οχήματα. Μέχρι την καθιέρωση των καταλυτικών αυτοκινήτων, το βασικό σύστημα τροφοδοσίας για τα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες ήταν το σύστημα με εξαερωτήρα (καρμπυρατέρ). Οι εξελίξεις όμως της σύγχρονης τεχνολογίας και οι ολοένα αυστηρότερες προδιαγραφές των χωρών για μηδενικές εκπομπές ρύπων οδήγησαν τους κατασκευαστές στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα συστήματα ψεκασμού τα οποία, σε σχέση με τα παραδοσιακά συστήματα με καρμπυρατέρ, παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές στον τρόπο ελέγχου και λειτουργίας.
Αρχή λειτουργίας
Τα συστήματα ηλεκτρονικής έγχυσης διακρίνονται, ως προς τον τρόπο ενσωμάτωσής τους στο ηλεκτρικό σύστημα του αυτοκινήτου, σε:- Απλά ηλεκτρονικά συστήματα ψεκασμού, στα οποία υπάρχουν δύο ξεχωριστές ηλεκτρονικές μονάδες, μία για τον έλεγχο του ψεκασμού και άλλη μία για την ανάφλεξη.
- Τα συνδυασμένα συστήματα ανάφλεξης ψεκασμού. Στα συστήματα αυτά υπάρχει μια μόνο ηλεκτρονική μονάδα (εγκέφαλος) που ελέγχει ταυτοχρόνως και την ανάφλεξη και τον ψεκασμό.
- O έμμεσος ψεκασμός μονού ή πολλαπλών σημείων (μονός ή πολλαπλός ψεκασμός).
- Ο άμεσος ψεκασμός (direct injection).
Ανάλυση λειτουργίας μονού ψεκασμού
Τα συστήματα ψεκασμού ενός σημείου χρησιμοποιούν μια μονάδα κεντρικής ανάμιξης καυσίμου, όπως τα καρμπυρατέρ, μαζί με μια βαλβίδα για τον ψεκαστήρα η οποία ελέγχεται με ηλεκτρονικό τρόπο. Μερικά συστήματα έχουν μόνο ένα ψεκαστήρα (σε μικρούς εξακύλινδρους και οκτακύλινδρους κινητήρες, χρειάζονται δυο ψεκαστήρες). Ο ψεκαστήρας ή οι ψεκαστήρες, οι οποίοι βρίσκονται μέσα σε ένα κουτί που αντιστοιχεί με το σώμα του καρμπυρατέρ, με εντολή από τον υπολογιστή ψεκάζουν το καύσιμο, μέσα σε μια ουσιαστικά συμβατική πολλαπλή εισαγωγής.Ο χρόνος λειτουργίας (ή πλάτος παλμού) στον ψεκαστήρα είναι η χρονική διάρκεια (που μετριέται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου) στην οποία ο εγχυτήρας ψεκάζει καύσιμο ή παραμένει ανοικτός. Ο χρόνος λειτουργίας του ψεκαστήρα καθορίζεται από τον μικροϋπολογιστή. Ο μικροϋπολογιστής δέχεται ηλεκτρικά σήματα από αισθητήρες οι οποίοι εποπτεύουν τις διάφορες συνθήκες λειτουργίας. Επεξεργάζεται τις πληροφορίες από τους αισθητήρες, και με βάση αυτές στέλνει σήματα στους ψεκαστήρες καυσίμου, ελέγχοντας τους παλμούς λειτουργίας και διακοπής λειτουργίας. Όταν ο κινητήρας είναι κρύος, κατά την διάρκεια της επιτάχυνσης και με μεγάλο φορτίο και το γκάζι πατημένο, αυξάνει το πλάτος του παλμού. Στο ρελαντί και με σταθερό γκάζι (κίνηση με μεγάλη σταθερή ταχύτητα) με θερμό κινητήρα, το πλάτος παλμού στον ψεκαστήρα ελαττώνεται.
Ανάλυση λειτουργίας ψεκασμού πολλών σημείων
Τα συστήματα ψεκασμού πολλών σημείων χρησιμοποιούν ένα ψεκαστήρα (μπεκ) για κάθε κύλινδρο. Οι ψεκαστήρες σε σύστημα ψεκασμού πολλών σημείων μπορεί να λειτουργήσουν με παλμούς σκανδαλισμού με αρκετούς διαφορετικούς τρόπους:- Με ταυτόχρονο (διπλό) ψεκασμό: Στο σύστημα αυτό, όλοι οι ψεκαστήρες ανοίγουν και κλείνουν ταυτόχρονα. Οι ψεκαστήρες λαμβάνουν παλμούς λειτουργίας όλοι μαζί. Ενεργοποιούνται όλα μαζί τα μπεκ του 4χρονου βενζινοκινητήρα και ψεκάζουν μια φορά σε κάθε περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα του κινητήρα ή δυο φορές σε ένα πλήρη κύκλο λειτουργίας (720 μοίρες ), για αυτό και ονομάζεται και διπλός)
- Με ψεκασμό σε ομάδες ή εναλλασσόμενο (μονό ή διπλό) ψεκασμός ή ψεκασμό σε δύο γκρουπ: Στο σύστημα αυτό, αρκετοί, αλλά όχι όλοι, ψεκαστήρες λαμβάνουν παλμούς λειτουργίας και διακοπής λειτουργίας μαζί. Για παράδειγμα, ένας κινητήρας V-6 λαμβάνει εναλλάξ παλμούς για κάθε πλευρά του V. Στον εναλλασσόμενο διπλό ψεκασμό τα μπεκ ενεργοποιούνται και ψεκάζουν σε γκρουπ (ψεκασμός δύο γκρουπ), μια φορά για κάθε περιστροφή του στροφαλοφόρου άξονα ή δυο φορές σε ένα πλήρη κύκλο λειτουργίας (720 μοίρες).
- Με διαδοχικό (μονός – σε σειρά ) ψεκασμός ή ανεξάρτητος: Στο σύστημα αυτό κάθε ψεκαστήρας λαμβάνει παλμούς με την ίδια σειρά όπως και η ανάφλεξη στα μπουζί. Ο ψεκαστήρας ψεκάζει καύσιμο στον κινητήρα λίγο πριν ή μόλις ανοίγει η βαλβίδα εισαγωγής. Αυτό το είδος ψεκασμού γίνεται όλο και περισσότερο δημοφιλές επειδή βελτιώνει την απόδοση του κινητήρα. Επίσης το κάθε μπεκ ψεκάζει όλη την απαιτούμενη ποσότητα μια μόνο φορά σε κάθε κύκλο λειτουργίας και μάλιστα πριν ανοίξει η βαλβίδα εισαγωγής (δηλαδή στο χρόνο εξαγωγής). Η σειρά με την οποία πραγματοποιείται ο διαδοχικός ψεκασμός είναι ίδια με την σειρά ανάφλεξης του συγκεκριμένου κινητήρα (1 – 3 – 4 – 2). Από την ιδιότητα αυτή προκύπτει και η ονομασία σε σειρά ψεκασμός.
Ανάλυση λειτουργίας άμεσου ψεκασμού
Η βασική διαφορά ανάμεσα στον έμμεσο και στον άμεσο ψεκασμό, είναι ότι ο έμμεσος ψεκάζει μέσα στους αυλούς, πριν από τις βαλβίδες εισαγωγής, για αυτό και χαρακτηρίζεται σαν έμμεσος ψεκασμός ενώ στον άμεσο ψεκασμό τα μπέκ ψεκάζουν μετά τις βαλβίδες εισαγωγής, κατευθείαν μέσα στο θάλαμο καύσης. Όπως ακριβώς ο ψεκασμός μονού και πολλαπλών σημείων βελτίωσε την παροχή καυσίμου σε σύγκριση με τα καρμπυρατέρ, έτσι και ο άμεσος ψεκασμός βελτίωσε την παροχή καυσίμου, παρέχοντας ακριβής ποσότητα σε κάθε κύλινδρο, με αποτέλεσμα την βελτίωση της καύσης, την αύξηση του βαθμού απόδοσης και την μείωση καυσαερίων και κατανάλωσης.Μέρη
Κάθε ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού αποτελείται από τρία βασικά υποσυστήματα:- Υποσύστημα τροφοδοσίας καυσίμου.
- Υποσύστημα εισαγωγής και μέτρησης αέρα.
- Υποσύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου (αισθητήρες – εγκέφαλος).
Υποσύστημα τροφοδοσίας καυσίμου
Το υποσύστημα τροφοδοσίας καυσίμου παρέχει το απαιτούμενο καύσιμο με πίεση (πχ 2,5 bar) και αποτελείται από τα εξής μέρη:- Δοχείο καυσίμου (ρεζερβουάρ)
- Φίλτρο καυσίμου
- Ηλεκτρική αντλία καυσίμου
- Διακλαδωτήρας σωληνώσεων των μπέκ (για πολλαπλό ψεκασμό μόνο)
- Ρυθμιστής πίεσης καυσίμου
- Ηλεκτρομαγνητικός ψεκαστήρας (μπεκ).
- Φίλτρο καυσίμου