Πώς λειτουργεί: Έμβολα

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.672
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
emvolo.jpg

Το έμβολο δέχεται όλη την πίεση που αναπτύσσεται στο εσωτερικό του κυλίνδρου κατά την καύση του μείγματος και την μετατρέπει σε κίνηση σπρώχνοντας την μπιέλα. Όλη αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται πολλές φορές μέσα σε ένα δευτερόλεπτο με το έμβολο να επιταχύνει και να επιβραδύνει συνεχώς ανάμεσα στα δύο Νεκρά Σημεία (Ανω Ν.Σ. και Κάτω Ν.Σ.).



Γίνεται λοιπόν φανερό ότι ένα έμβολο καλείται να διαχειριστεί τρομερές δυνάμεις και μάλιστα μέσα σε ένα ακραίο περιβάλλον. Πρέπει να αντέχει στις τεράστιες πιέσεις που δέχεται από τα καυσαέρια, αλλά και στις μεγάλες αδρανειακές δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά την παλινδρόμηση. Ταυτόχρονα, πρέπει να είναι ελαφρύ, ώστε οι τελευταίες να είναι όσο το δυνατόν μικρότερες, αλλά και για να εμφανίζονται όσο γίνεται χαμηλότερες απώλειες ισχύος από την αδράνεια των μηχανικών μερών. Η λύση στο πρόβλημα εύρεσης κατάλληλου υλικού γι` αυτή τη δουλειά, βρέθηκε στο αλουμίνιο. Ειδικά στους σύγχρονους κινητήρες μοτοσυκλετών, τα έμβολα είναι κυρίως αλουμινένια. Τα πλεονεκτήματα του αλουμινίου είναι η μεγάλη αντοχή και το χαμηλό βάρος, καθιστώντας το ιδανικό για την περίπτωση. Ταυτόχρονα, έχει τη δυνατότητα να αποβάλλει πολύ γρήγορα τη θερμότητα, οπότε καταπονείται ελάχιστα θερμικά.



Αυτός είναι και ο λόγος που τα έμβολα των σύγχρονων κινητήρων αντέχουν για εκατοντάδες χιλιόμετρα, παρά το γεγονός ότι οι θερμοκρασίες περιβάλλοντος στις οποίες λειτουργούν, βρίσκονται κοντά στο σημείο τήξης τους. Το αλουμίνιο όμως έχει κι ένα βασικό μειονέκτημα: μεγάλο συντελεστή διαστολής (μεγαλώνουν πολύ οι διαστάσεις του με την αύξηση της θερμοκρασίας). Γι` αυτό και η ανοχή (κενό) ανάμεσα σε αυτό και τον κύλινδρο είναι αρκετά μεγάλη σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, ώστε με την αύξηση της θερμοκρασίας, όταν ο κινητήρας αρχίσει να λειτουργεί, αυτό το κενό να μικρύνει. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον οι κινητήρες χρειάζονται προθέρμανση, δηλαδή, λειτουργία με χαμηλό φορτίο και στροφές, μέχρι να φτάσουν σε κανονική θερμοκρασία λειτουργίας. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή όταν ο κινητήρας δεχθεί μεγάλο φορτίο ή πολλές στροφές όσο είναι κρύος, τα έμβολα κινούνται έκκεντρα μέσα στον κύλινδρο, αυξάνοντας τη φθορά στα τοιχώματα.



Η μεγάλη διαστολή του αλουμινίου υποχρεώνει τους κατασκευαστές να σχεδιάζουν τα έμβολα κωνικά και με ελλειψοειδή διατομή. Παρά το φαινομενικά κυλινδρικό σχήμα τους, λοιπόν, τα έμβολα έχουν στην πραγματικότητα τέτοια μορφή. Η διάμετρος στην κεφαλή του εμβόλου είναι μικρότερη από αυτήν στην ποδιά, δημιουργώντας έτσι ένα κωνικό σχήμα. Λόγω του ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας ανάμεσα σε αυτά τα δύο σημεία (η κεφαλή έρχεται σε άμεση επαφή με τη φλόγα, ενώ η ποδιά όχι), η κεφαλή διαστέλλεται περισσότερο από την ποδιά, οπότε σε θερμοκρασία λειτουργίας, το κωνικό γίνεται κυλινδρικό. Επίσης, η μάζα του εμβόλου στη διάμετρο που βρίσκεται ο πίρος, είναι μεγαλύτερη από την κάθετή της, οπότε εκεί το έμβολο διαστέλλεται περισσότερο. Έτσι, σε θερμοκρασία λειτουργίας το έμβολο αποκτά κυκλική διατομή.

Πηγη www.mototriti.gr
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.672
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Τι είναι το χτύπημα εμβόλου και τι το προκαλεί;​

2JbcP


Τα έμβολα είναι γενικά κυλινδρικά σε σχήμα, στηριζόμενα σε ράβδο, από έναν πείρο κοντά στο πάνω άκρο. Τα πάντα στο έμβολο κάτω από το σημείο όπου βρίσκεται η ακίδα ονομάζονται "φούστα".
Ο κύλινδρος που κινεί το έμβολο προς τα πάνω και προς τα κάτω είναι μεγαλύτερος από το έμβολο μόνο λίγα εκατοστά του χιλιοστού.
Καθώς η πίεση σπρώχνει το έμβολο προς τα κάτω, τείνει να σπρώξει το έμβολο στη μία πλευρά, προκαλώντας την «ταλάντευση» του πείρου. Κανονικά, η ποδιά εμποδίζει το έμβολο να κινείται υπερβολικά προς τη μία ή την άλλη πλευρά. Εάν συμβεί κάτι για να αυξήσει το διάκενο μεταξύ της ποδιάς και του κυλίνδρου, το έμβολο θα ταλαντεύεται περισσότερο από ό, τι υποτίθεται, και ο ήχος που χτυπάει το τοίχωμα του κυλίνδρου είναι το χτύπημα του εμβόλου.

Συνήθεις αιτίες:

• Φθαρμένη ή παραμορφωμένη φούστα του εμβόλου

• Ελαφρώς κατεργασμένο έμβολο (εκτός στρογγυλού ή πολύ μικρό)

• Ο κύλινδρος bored εσφαλμένα (Κύλινδρος που είναι πολύ μεγάλος για το έμβολο)

• Οι φθαρμένοι τοίχοι των κυλίνδρων (που οφείλονται σε κακή λίπανση ή σε απλή γήρανση)

• Έμφυτη ή κακή μηχανική σύνδεση του πείρου.

• Το τοίχωμα του κυλίνδρου έχει βυθιστεί ή έχει υποστεί ζημιά (προκαλείται από την φθορά του κινητήρα)

Το χτύπημα εμβόλου ακούγεται πιο συχνά και είναι πιο εμφανές σε κρύο κινητήρα, σε χαμηλές στροφές ή ρελαντί.
Σε άλλους κινητήρες, η ξαφνική εμφάνιση του χτυπήματος εμβόλου σε έναν κινητήρα που δεν το έδειξε προηγουμένως θα ήταν ένα σημάδι φθοράς του εμβόλου ή του κυλίνδρου που προκλήθηκε είτε από υπερβολικά χιλιόμετρα είτε από ακατάλληλη ή παραμελημένη συντήρηση, π.χ., αποτυχία αλλαγής λαδιού στα συνιστώμενα διαστήματα ή χρησιμοποιώντας ένα λάδι διαφορετικό από τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.
Σήμερα, το χτύπημα του εμβόλου θεωρείται ως ένδειξη ότι ο κινητήρας μπορεί να χρειάζεται ανακατασκευή.
 
Top Bottom