Τεχνικό Διαλέγοντας τις σωστές πιέσεις ελαστικών

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.465
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Τεχνικό: Διαλέγοντας τις σωστές πιέσεις ελαστικών​

Πότε βάζουμε του κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας και πότε του κατασκευαστή των ελαστικών
1

Μπάμπη Μέντη​


Η σωστή πίεση αέρα στα ελαστικά παίζει τεράστιο ρόλο στη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας μας, αλλά και στην διάρκεια της ζωής τους. Πρόκειται για ένα θέμα που όλοι πάνω-κάτω γνωρίζουν τα βασικά, όμως σπανίως τα εφαρμόζουν και ακόμα πιο σπάνια αντιλαμβάνονται πόσο σημαντικό είναι για την ασφάλεια, τις επιδόσεις αλλά και την οικονομία χρήσης. Επίσης το γεγονός πως πρόκειται για ένα θέμα με πολλές πτυχές και αρκετές λεπτομέρειες, γίνεται συχνά πεδίο απλοποιήσεων και γενικεύσεων, δημιουργώντας πολλές παρανοήσεις. Για να τα βάλουμε σε μία τάξη όλα αυτά, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τα βασικά.
3

Για κάθε μοτοσυκλέτα ξεχωριστά ο κατασκευαστής γράφει στο Owners’S Manual (και για ευκολία στο ψαλίδι ή σε κάποιο εμφανές σημείο του πλαισίου) τις δικές της “σωστές” πιέσεις ελαστικών.

Συνήθως δίνει μία πίεση σε (psi ή bar) για το εμπρός ελαστικό και δύο ή τρεις πιέσεις για το πίσω. Ο λόγος που δίνει διαφορετικές επιλογές πιέσεων πίσω έχει να κάνει με το επιπλέον βάρος που έχει την δεδομένη στιγμή η μοτοσυκλέτα μας. Με ένα άτομο στη σέλα η πίεση που μας δίνει είναι η πιο χαμηλή. Με δεύτερο άτομο στη σέλα μας ζητάει να αυξήσουμε την πίεση στο πίσω ελαστικό και κάποιες φορές μας δίνει και μια τρίτη ακόμα πιο υψηλή πίεση αν έχουν γεμάτες μπαγκαζιέρες κ.τ.λ.

Οι λόγοι που οι πιέσεις των ελαστικών έχουν άμεση σχέση με το συνολικό βάρος μιας μοτοσυκλέτας, αλλά και την κατανομή του βάρους, οφείλονται στην παραμόρφωση του σκελετού.

Οι πιέσεις που δίνει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας αναφέρονται όταν τα ελαστικά έχουν θερμοκρασία περιβάλλοντος. Γι΄αυτό και το τσεκάρισμα των πιέσεων πρέπει να γίνεται πριν ζεσταθούν. Αν οδηγήσουμε για αρκετή ώρα, η αύξηση της θερμοκρασίας θα διογκώσει τον αέρα, με αποτέλεσμα να αυξηθεί η πίεση, κάνοντας δύσκολο τον υπολογισμό για το πόσο αέρα θα πρέπει να συμπληρώσουμε ή να αφαιρέσουμε, καθώς πλέον δεν γνωρίζουμε πόσο θα έπρεπε να είναι η πίεση στη συγκεκριμένη θερμοκρασία.

Σε κάθε περίπτωση όμως, αν η πίεση με ζεστά τα ελαστικά είναι κάτω από τις τιμές που προτείνει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας, τότε συμπληρώνουμε αέρα και με την πρώτη ευκαιρία τα αφήνουμε να επανέλθουν σε θερμοκρασία περιβάλλοντος και τσεκάρουμε ξανά.

Αν με τα ελαστικά ζεστά η πίεση είναι μεγαλύτερη από τις τιμές του κατασκευαστή, ΠΟΤΕ δεν αφαιρούμε πίεση, καθώς είναι φυσιολογικό να αυξάνεται η πίεση με την αύξηση της θερμοκρασίας. Ακόμα κι αν έχουμε την υπόνοια πως έχουμε υψηλότερες πιέσεις, δεν αφαιρούμε αέρα μέχρι να βρούμε την ευκαιρία να πέσει η θερμοκρασία τους και να κάνουμε σωστή μέτρηση.
4


Αν η πίεση είναι χαμηλότερη από το ιδανικό, το πέλμα του ελαστικού θα παραμορφωθεί πιο έντονα στο σημείο που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο. Το αποτέλεσμα σε αυτή την περίπτωση θα είναι η πιο έντονη κάμψη του σκελετού κατά την κίνηση της μοτοσυκλέτας, κάτι που με την σειρά του θα προκαλέσει υπερθέρμανση του σκελετού στις υψηλές ταχύτητες (σε ακραίες περιπτώσεις αποκόλληση της γόμμας από τον σκελετό) και φυσικά αστάθεια, στο φρενάρισμα την επιτάχυνση και στις στροφές.

Συνεχιζεται.......
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.465
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Διαλέγοντας τις σωστές πιέσεις ελαστικών​

Πότε βάζουμε του κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας και πότε του κατασκευαστή των ελαστικών

Πέρα από την αστάθεια και τον κίνδυνο καταστροφής των ελαστικών, η οδήγηση με χαμηλές πιέσεις στο δρόμο, μειώνει την διάρκεια ζωής των ελαστικών, αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου και υποβαθμίζει τις επιταχύνσεις της μοτοσυκλέτας λόγω αύξησης της τριβής κύλισης.

Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε πως η αύξηση της τριβής κύλισης λόγω μεγαλύτερου εμβαδού επαφής του πέλματός στην άσφαλτο δεν έχει καμία σχέση με την αύξηση της πρόσφυσης στους δημόσιους δρόμους, καθώς αυτό ισχύει μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις σε συνθήκες αγωνιστικής οδήγησης, κάτι που δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την οδήγηση στο δρόμο, όσο γρήγορα κι αν οδηγάμε.
7


Κι εδώ αρχίζουν να μπλέκουν τα πράγματα, διότι οι πιέσεις που δίνουν οι κατασκευαστές ελαστικών για οδήγηση σε πίστα, είναι εντελώς διαφορετικές από εκείνες που δίνουν οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών για οδήγηση στο δρόμο και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις δύο αυτές διαφορετικές χρήσεις, πιστεύοντας πως η γρήγορη οδήγηση στο δρόμο έχει την οποιαδήποτε σχέση με την οδήγηση σε πίστα.

Τί αλλάζει όμως στην πίστα και γιατί θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τις πιέσεις του κατασκευαστή ελαστικών και όχι του κατασκευαστή της μοτοσυκλέτα μας;
Το πρώτο που αλλάζει είναι το περιβάλλον και οι συνθήκες, οι οποίες είναι σταθερές και επαναλαμβανόμενες (κάνεις την ίδια διαδρομή ξανά και ξανά). Το δεύτερο αλλά εξίσου σημαντικό είναι πως στην πίστα αλλάζουν οι προτεραιότητες.
9

Ξεκινώντας από τις συνθήκες, τα ελαστικά μέσα στην πίστα έχουν να αντιμετωπίσουν ένα συγκεκριμένο επίπεδο πρόσφυσης (σαφώς υψηλότερο από των δημόσιων δρόμων) και έναν σταθερό ρυθμό οδήγησης, πράγμα που σημαίνει πως το φάσμα θερμοκρασίας λειτουργίας τους είναι σταθερό και περιορισμένο, χωρίς έντονες αυξομειώσεις στην πίεσή τους λόγω διαστολής και συστολής του αέρα.

Σε ό,τι αφορά τις προτεραιότητες όταν οδηγούμε στην πίστα, η μέγιστη πρόσφυση είναι το ζητούμενο, ενώ η σταθερότητα έπεται και φυσικά η κατανάλωση καυσίμου και η φθορά του ελαστικού δεν είναι κάτι που μας απασχολεί περισσότερο από την πρόσφυση.

Έτσι οι πιέσεις που δίνουν οι κατασκευαστές ελαστικών για οδήγηση στην πίστα είναι σαφώς χαμηλότερες από εκείνες που δίνει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας μας για οδήγηση στο δρόμο.

Όχι μόνο αυτό, αλλά ενώ οι πιέσεις των κατασκευαστών μοτοσυκλετών για οδήγηση στο δρόμο είναι μεγαλύτερη για το πίσω ελαστικό σε σχέση με το εμπρός, οι πιέσεις των κατασκευαστών ελαστικών είναι αντίστροφες, δηλαδή η πιο χαμηλή πίεση που δίνουν είναι για το πίσω ελαστικό και η πιο υψηλή για το εμπρός.

Μάλιστα τα τελευταία χρόνια οι κατασκευαστές ελαστικών έχουν αναλυτικούς πίνακες πιέσεων για τα supersport και semi-slick ελαστικά τους, όπου αναφέρουν λεπτομερώς ποιες πιέσεις πρέπει να βάλεις με τα ελαστικά κρύα και ποιες πιέσεις αν χρησιμοποιείς κουβέρτες. Ακόμα πιο αναλυτικοί είναι οι πίνακες για τα αγωνιστικά semi-slick και slick ελαστικά όπου οι προτεινόμενες πιέσεις λαμβάνουν υπόψη τους και την θερμοκρασία της ασφάλτου.

Κι αυτές είναι μόνο οι προτεινόμενες πιέσεις για να ξεκινήσεις, διότι μετά από πέντε-δέκα λεπτά οδήγησης εντός πίστας σου δίνει το δικαίωμα να αλλάξεις τις πιέσεις στο προσωπικό σου στιλ οδήγησης, στην χρονική διάρκεια που είσαι μέσα στην πίστα και στο set-up της κάθε μοτοσυκλέτας ξεχωριστά…
12

Όλες αυτές οι λεπτομέρειες στις πιέσεις των ελαστικών που αφορούν την οδήγηση εντός πίστας (είτε αγωνιστική οδήγηση, είτε Trackday) δεν έχουν καμία απολύτως εφαρμογή στο δρόμο. Αντιθέτως μπορεί να προκαλέσουν σοβαρότατα προβλήματα, ακόμα και να φτάσουν στο σημείο να βάλουν σε κίνδυνο τη ζωή μας.

Οπότε στο δρόμο ακολουθούμε αυστηρά τις πιέσεις του κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας μας ανεξαρτήτως της μάρκας και του τύπου ελαστικών που έχουμε βάλει.

Μετράμε τις πιέσεις τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα με τα ελαστικά κρύα, ειδικά τον χειμώνα όπου οι θερμοκρασίες περιβάλλοντός είναι χαμηλές κάτι που ευνοεί τις διαρροές αέρα από τις βαλβίδες. Αγοράζουμε ένα δικό μας αξιόπιστο πιεσόμετρο γιατί υπάρχουν μεγάλες αποκλείσεις στα βενζινάδικα.
2


Πηγη www.motomag.gr
 

leto

new member
Δημοσιεύσεις
66
Ηλικία
44
Περιοχή
Αττική
Μοτοσυκλέτα
Brixton crossfire 500
Όνομα
Βασίλης
Το έχω ξαναπει, αυτό το φόρουμ έχει πολύ ωραία άρθρα!!!
Δύο ερωτήσεις έχω.
1. Ποιός είναι ο λόγος που στις αγωνιστικές πιέσεις το μπροστινό έχει μεγαλύτερες τιμές απο το πίσω (αντίθετα δλδ απο τις πιέσεις στο δρόμο?)
2. Εχετε να προτείνετε εσείς κάποιο πιεσόμετρο ή ακόμα καλύτερα τρόμπα (αυτές οι αυτόματες είναι αξιόπιστες?) ώστε να έχω κατα νου?

Σας ευχαριστώ πολύ!!!
 

dimitris777

new member
Δημοσιεύσεις
169
Ηλικία
52
Περιοχή
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Μοτοσυκλέτα
SUZUKI VSTROM DL 650 XT
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Περιοχή
Ν. ΧΗΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Mου εκανε τοσο εντυπωση στη μοτοσυγκεντρωση πριν 2 βδομαδες ο Ψυχογιος με αυτα που ειπε για τις πιεσεις,
οτι τα μηχανακια ειναι στημενα οι αναρτησεις τους απο το καθε εργοστασιο με αυτα τα λαστιχα αυτες τις πιεσεις ωστε να παρεις το 100% η εστω το καλυτερο δυνατο που πηρα αυτο:
Αν δεν ειχα το παλιο μηχανημα για τον αερα θα επαιρνα ενα νεο ψηφιακο που φορτιζεις και συσκευες και κανει και για την μπαταρια!
 

Attachments

  • 1702363308439.png
    1702363308439.png
    127 KB · Προβολές: 19
Τελευταία επεξεργασία:

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.275
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
Το έχω ξαναπει, αυτό το φόρουμ έχει πολύ ωραία άρθρα!!!
Δύο ερωτήσεις έχω,.......
2. Εχετε να προτείνετε εσείς κάποιο πιεσόμετρο ή ακόμα καλύτερα τρόμπα (αυτές οι αυτόματες είναι αξιόπιστες?) ώστε να έχω κατα νου?

Αυτό το φθηνό πλέον Xiami έχει τσεκαριστει με το πιεσόμετρο του Ψυχογιού σε μια παλιά .... αντιπαράθεση....!

20220221144356_xiaomi_mi_electric_air_compressor_bhr5277gl_trompa_cheriou_me_manometro.jpeg

Τώρα όσον αφορά τις πιέσεις ελαστικων μην τρελαίνεστε με την ακρίβεια των p.s.i.... ειδικά για το κράτημα. Απλώς σε καθημερινή παρατεταμένη χρήση αύξανεται η φθορά του πανάκριβου ελαστικου ...! eye
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.465
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Η ΥΨΗΛΗ Η Η ΧΑΜΗΛΗ ΠΙΕΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗ;​


1702392943258.png


Υψηλότερη πίεση ελαστικών

Πλεονέκτημα: οικονομία

Ένα μεγάλο πλεονέκτημα της υψηλότερης πίεσης ελαστικών είναι ότι η οικονομία καυσίμων σας βελτιώνει: η μοτοσικλέτα θα καταναλώνει λιγότερα καύσιμα. Το ίδιο ισχύει και για τα ίδια τα ελαστικά: θα διαρκέσουν περισσότερο.

Έτσι είναι φθηνότερο να οδηγείτε με υψηλότερη πίεση ελαστικών.

Πλεονέκτημα: σταθερότητα

Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι θα νιώθετε τη μοτοσικλέτα έντονα στις στροφές, και ότι θα έχετε μια καλή ανατροφοδότηση για το δρόμο, από τη μοτοσικλέτα σας.

Μειονέκτημα: κρατήματα

Ένα από τα μειονεκτήματα είναι ότι σας δίνουν λιγότερα κρατήματα στο δρόμο. Αυτό είναι ιδιαίτερα αληθές με λιγότερο από τέλεια άσφαλτο, επειδή τα ελαστικά σχηματίζουν, στην πραγματικότητα, ένα από τα τμήματα του αμορτισέρ.

Με τον ίδιο τρόπο όπως και με τα ελατήρια όταν είναι σφιχτά, η μοτοσικλέτα θα έχει μια τάση να αναπηδήσει.

Μειονέκτημα: χαμηλό ζέσταμα

Τα ελαστικά με υψηλότερη πίεση χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να φτάσουν στην σωστή θερμοκρασία.
Ένα άλλο μειονέκτημα είναι ότι η μοτοσικλέτα θα είναι πιο σκληρή, και θα είναι λιγότερο άνετη.

Χαμηλότερη πίεση ελαστικών

Πλεονέκτημα: ζέσταμα

Αντιθέτως, μια σχετικά χαμηλή πίεση ελαστικών σημαίνει ότι θα έχετε περισσότερη πρόσφυση άμεσα, διότι τα ελαστικά χρειάζονται πολύ λιγότερο χρόνο για να ζεσταθούν.

Πλεονέκτημα: άνεση

Μια χαμηλότερη πίεση ελαστικών είναι πιο άνετη, τόσο για τον αναβάτη όσο και για τον επιβάτη.

Μειονέκτημα: οικονομία

Ένα μειονέκτημα είναι ότι θα χρησιμοποιήσετε περισσότερα καύσιμα και περισσότερα ελαστικά, με μια χαμηλότερη πίεση.

Τα ελαστικά όχι μόνο θα φθαρούν νωρίτερα, αλλά θα φθαρούν και πιο άνισα (το προφίλ του ελαστικού θα φθαρεί σαν πριόνι-δοντιών).

Μειονέκτημα: λιγότερη σταθερότητα στις στροφές

Το μειονέκτημα των ελαστικών που ζεσταίνονται πιο γρήγορα, είναι ότι μπορεί να υπερθερμανθούν. Το λάστιχο στη συνέχεια θα αποσυντίθενται (το οποίο δεν είναι καλό για την σταθερότητα στις στροφές, προφανώς).

Ένα ελαστικό με χαμηλότερη πίεση μπορεί επίσης να αρχίσει να «φθείρεται», που σημαίνει επίσης μια λιγότερο σταθερή συμπεριφορά στις στροφές. Θα νιώσετε το ελαστικό "να περπατάει", και υπάρχει ο κίνδυνος να πέσετε.
 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.487
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Mου εκανε τοσο εντυπωση στη μοτοσυγκεντρωση πριν 2 βδομαδες ο Ψυχογιος με αυτα που ειπε για τις πιεσεις,
οτι τα μηχανακια ειναι στημενα οι αναρτησεις τους απο το καθε εργοστασιο με αυτα τα λαστιχα αυτες τις πιεσεις ωστε να παρεις το 100% η εστω το καλυτερο δυνατο που πηρα αυτο:
Αν δεν ειχα το παλιο μηχανημα για τον αερα θα επαιρνα ενα νεο ψηφιακο που φορτιζεις και συσκευες και κανει και για την μπαταρια!

Αυτο να μην το παρεις.Ψαξε για ενα της stanley στα praktiker με κανα 15αρι.
 
Top Bottom