User V
Μαθουσάλας member
- Δημοσιεύσεις
- 12.090
Πηγή:mrbike.gr
Πριν προχωρήσουμε σε βάθος σε διάφορα τεχνικά και οδηγικά θέματα, θεωρήσαμε απαραίτητο να ορίσουμε κάποιες έννοιες αναφορικά με τη γεωμετρία της μοτοσικλέτας. Κρίναμε κάτι τέτοιο απαραίτητο καθώς διαπιστώσαμε ότι πολλές έννοιες δεν είναι ξεκάθαρες σε όλους. Είναι πολύ καλύτερο να ορίσουμε τα βασικά παρά κάποιοι να τα θεωρούν αυτονόητα και κάποιοι να μην βρίσκουν το θάρρος να ρωτήσουν... Ξεκινάμε λοιπόν:
Κέντρο βάρους
Ορθότερα θα έπρεπε να μιλάμε για το «κέντρο μάζας» της μοτοσικλέτας και όχι για το «κέντρο βάρους». Αυτό διότι το βάρος είναι μια δύναμη ενώ το σημείο για το οποίο μιλάμε είναι εκείνο το σημείο που θα συμπεριφερόταν με τον ίδιο τρόπο όπως ολόκληρη η μοτοσικλέτα, εάν η μάζα ήταν συγκεντρωμένη όλη στο σημείο αυτό.
Ισως είναι λίγο περίπλοκο να το εξηγήσουμε με μη τεχνικούς ή επιστημονικούς όρους, οπότε θα θεωρήσουμε ότι είναι ένα σημείο που βρίσκεται περίπου στο κέντρο της μάζας που καταλαμβάνει η μοτοσικλέτα.
Στο Σχήμα Ι έχουμε τοποθετήσει ενδεικτικά το Κέντρο Βάρους της μοτοσικλέτας ώστε να έχουμε μια ιδέα για το που περίπου βρίσκεται (προφανώς το σημείο αυτό δεν είναι «σηματοδοτημένο» στις μοτοσικλέτες, είναι ένα σημείο το οποίο χρησιμοποιούμε για να εξηγήσουμε πράγματα που συμβαίνουν.
Μεταξόνιο
Ο πιο απλός ορισμός: πρόκειται για την απόσταση των κέντρων των τροχών.
Μικρότερο μεταξόνιο σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία (σκέψου τα scooter ή όποια άλλη μικρών διαστάσεων μοτοσικλέτα). Μεγάλο μεταξόνιο σημαίνει σταθερότητα στις ευθείες αλλά μικρή ευελιξία.
Οι supersport μοτοσικλέτες έχουν μεταξόνιο κοντά στα 1.400mm. Στην περίπτωση αυτή μικρές διαφορές της τάξης ακόμη και του 1mm παίζουν σημαντικό ρόλο. Στην κορυφαία κατηγορία το Yamaha R1 είχε για πολλά χρόνια το μικρότερο μεταξόνιο στα 1.395mm, ενώ οι άλλοι κατασκευαστές επέλεγαν μεταξόνια πάνω από 1.405mm. Στις supersport μοτοσικλέτες των 600cc οι τιμές είναι λίγο μικρότερες καθώς οι μοτοσικλέτες αυτές έχουν μικρότερη μάζα και χαμηλότερης τελικής ταχύτητας επιδόσεις.
Να σημειώσουμε ότι οι μοτοσικλέτες που κινούνται στο χώμα, έχουν μεταξόνια πάνω από τα 1.450mm αφού παρά τη μικρή τους μάζα χρειάζονται σταθερότητα όταν έχουν να αντιμετωπίσουν ανωμαλίες στο έδαφος, οπότε η σταθερότητα παίζει σημαντικό ρόλο. Εκεί βέβαια υπεισέρχονται και άλλοι παράγοντες που έχουν σχέση με τη σταθερότητα όπως οι μεγάλης διαμέτρου τροχοί.
Στο Σχήμα ΙΙ βλέπουμε το μεταξόνιο σημειωμένο με το σύμβολο «Μ».
Πριν προχωρήσουμε σε βάθος σε διάφορα τεχνικά και οδηγικά θέματα, θεωρήσαμε απαραίτητο να ορίσουμε κάποιες έννοιες αναφορικά με τη γεωμετρία της μοτοσικλέτας. Κρίναμε κάτι τέτοιο απαραίτητο καθώς διαπιστώσαμε ότι πολλές έννοιες δεν είναι ξεκάθαρες σε όλους. Είναι πολύ καλύτερο να ορίσουμε τα βασικά παρά κάποιοι να τα θεωρούν αυτονόητα και κάποιοι να μην βρίσκουν το θάρρος να ρωτήσουν... Ξεκινάμε λοιπόν:
Κέντρο βάρους
Ορθότερα θα έπρεπε να μιλάμε για το «κέντρο μάζας» της μοτοσικλέτας και όχι για το «κέντρο βάρους». Αυτό διότι το βάρος είναι μια δύναμη ενώ το σημείο για το οποίο μιλάμε είναι εκείνο το σημείο που θα συμπεριφερόταν με τον ίδιο τρόπο όπως ολόκληρη η μοτοσικλέτα, εάν η μάζα ήταν συγκεντρωμένη όλη στο σημείο αυτό.
Ισως είναι λίγο περίπλοκο να το εξηγήσουμε με μη τεχνικούς ή επιστημονικούς όρους, οπότε θα θεωρήσουμε ότι είναι ένα σημείο που βρίσκεται περίπου στο κέντρο της μάζας που καταλαμβάνει η μοτοσικλέτα.
Στο Σχήμα Ι έχουμε τοποθετήσει ενδεικτικά το Κέντρο Βάρους της μοτοσικλέτας ώστε να έχουμε μια ιδέα για το που περίπου βρίσκεται (προφανώς το σημείο αυτό δεν είναι «σηματοδοτημένο» στις μοτοσικλέτες, είναι ένα σημείο το οποίο χρησιμοποιούμε για να εξηγήσουμε πράγματα που συμβαίνουν.
Μεταξόνιο
Ο πιο απλός ορισμός: πρόκειται για την απόσταση των κέντρων των τροχών.
Μικρότερο μεταξόνιο σημαίνει μεγαλύτερη ευελιξία (σκέψου τα scooter ή όποια άλλη μικρών διαστάσεων μοτοσικλέτα). Μεγάλο μεταξόνιο σημαίνει σταθερότητα στις ευθείες αλλά μικρή ευελιξία.
Οι supersport μοτοσικλέτες έχουν μεταξόνιο κοντά στα 1.400mm. Στην περίπτωση αυτή μικρές διαφορές της τάξης ακόμη και του 1mm παίζουν σημαντικό ρόλο. Στην κορυφαία κατηγορία το Yamaha R1 είχε για πολλά χρόνια το μικρότερο μεταξόνιο στα 1.395mm, ενώ οι άλλοι κατασκευαστές επέλεγαν μεταξόνια πάνω από 1.405mm. Στις supersport μοτοσικλέτες των 600cc οι τιμές είναι λίγο μικρότερες καθώς οι μοτοσικλέτες αυτές έχουν μικρότερη μάζα και χαμηλότερης τελικής ταχύτητας επιδόσεις.
Να σημειώσουμε ότι οι μοτοσικλέτες που κινούνται στο χώμα, έχουν μεταξόνια πάνω από τα 1.450mm αφού παρά τη μικρή τους μάζα χρειάζονται σταθερότητα όταν έχουν να αντιμετωπίσουν ανωμαλίες στο έδαφος, οπότε η σταθερότητα παίζει σημαντικό ρόλο. Εκεί βέβαια υπεισέρχονται και άλλοι παράγοντες που έχουν σχέση με τη σταθερότητα όπως οι μεγάλης διαμέτρου τροχοί.
Στο Σχήμα ΙΙ βλέπουμε το μεταξόνιο σημειωμένο με το σύμβολο «Μ».