Αλυσίδες Κίνησης O-Ring Και X-Ring. Ποια Είναι Η Σωστή Επιλογή;
Είναι γεγονός ότι η αλυσίδα κίνησης σε μία μοτοσικλέτα είναι ένα από τα πιο σκληρά και πιο υποτιμημένα στοιχεία της.
Δουλεύοντας ακούραστα στο παρασκήνιο, περνάει εντελώς απαρατήρητη, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί το βασικό εργαλείο μεταφοράς της δύναμης από τον κινητήρα στο ελαστικό και μετά στο δρόμο!
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί ποια είναι η σωστή αλυσίδα για εσάς, ποιες είναι οι διαφορές των διαφόρων
τύπων;
Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά στον υπέροχο κόσμο κύλισης και ας δούμε τι πρέπει να γνωρίζουμε για την αλυσίδα της μοτοσικλέτας μας.
Η ιστορία της αλυσίδας ξεκινάει το 1879, όταν ένας έξυπνος επιχειρηματίας, ονόματι Hans Renold,
ξεκινάει να εργάζεται πάνω στην παραγωγή αλυσίδων και μόλις ένα χρόνο αργότερα, εφευρίσκει
την Bush Roller αλυσίδα.
Μέχρι σήμερα, αυτός ο αρχικός σχεδιασμός είναι η βάση για κάθε αλυσίδα κυλίνδρων στην αγορά.
Η βασική και τυπική διάταξη μιας αλυσίδας κυλίνδρων αποτελείται από μία εξωτερική πλάκα, μία εσωτε ρική πλάκα και έναν πείρο που περνά μέσα από ένα δακτύλιο που συγκρατεί τα πάντα.
Στη συνέχεια, για να καλυφθεί ο πείρος και ο δακτύλιος υπάρχει ένας κύλινδρος. Αυτός ο συγκεκριμένος σχεδιασμός είναι σημαντικός, επειδή αυτός ο μικρός κύλινδρος, όταν λιπαίνεται κατάλληλα, επιτρέπει στην αλυσίδα να κυλήσει στα γρανάζια με λιγότερη τριβή.
Όταν οι εντάσεις είναι σωστές στα γρανάζια και όλα έχουν λιπανθεί καλά, έχου με έως και 98%
αποτελεσματικότητα από τη μετάδοση.
Μία αλυσίδα Ο-Ring ακολουθεί τον ίδιο σχεδιασμό όπως παραπάνω, με μία σημαντική διαφορά: την προσθήκη των δακτυλίων Ο-Ring. Ο δακτύλιος Ο-Ring τοποθετείται μεταξύ των εσωτερικών και
εξωτερικών πλακών και εξυπηρετεί συγκεκριμένους σκοπούς στη συνολική λειτουργία.
Κατά τη διαδικασία κατασκευής, εισάγεται γράσο μέσω ενός κενού στην περιοχή όπου βρίσκεται
ο πείρος, προτού τελικά όλα συναρμολογηθούν στη θέση τους. Στη συνέχεια σφραγίζεται, τοποθετώντας τον δακτύλιο Ο-Ring μεταξύ των δύο πλακών.
Κρατώντας το γράσο στο εσωτερικό για να παρέχει συνεχή λίπανση, σφραγίζεται η υγρασία και η
βρομιά έξω από αυτήν την περιοχή, για να αυξηθεί η διάρκεια ζωής της αλυσίδας. Το κύριο μειονέκτημα είναι ότι μόλις ασκηθεί πίεση στους δακτυλίους, αυξάνεται δραματικά η τριβή μεταξύ των πλακών, αφαιρώντας την ισχύ από τη συνολική κίνηση.
Μία αλυσίδα X-Ring είναι παρόμοια σε σχεδιασμό με μία Ο-Ring, εκτός από το ότι, για να αυξηθεί η αποδοτικότητα της αλυσίδας, ο σχεδιασμός άλλαξε σε δακτύλιο τύπου “X”, όπου το σημείο επαφής του δακτυλίου εντοπίζεται σε μόνο τέσσερα σημεία.
Σε αντίθεση με το σχήμα “O”, που αγγίζει όλες τις πλευρές του “O”, το σχήμα “X” αγγίζει μόνο όπου αγγίζουν τα τέσσερα σημεία του σχεδιασμού “X”. Αυτός ο σχεδιασμός, επομένως, δίνει λιγότερη τριβή, με τα ίδια οφέλη της διατήρησης του γράσου και σφραγίζοντας τη βρομιά.
Για πιο αναλυτική τεχνική επεξήγηση:
Ένας τυπικός δακτύλιος Ο, όταν συμπιέζεται μεταξύ της εσωτερικής και της εξωτερικής πλάκας, παραμορφώνεται και έχει μεγάλη επιφάνεια. Αλλά όταν ένας δακτύλιος Χ τοποθετείται μεταξύ των
εσωτερικών και εξωτερικών πλακών, στρεβλώνει αντί να συμπιέζεται και δημιουργούνται δύο μικρότερες επιφάνειες στεγανοποίησης, με λιγότερη τριβή και φθορά.
Ένας δακτύλιος X παραμορφώνεται επίσης λιγότερο από έναν δακτύλιο Ο και το διάκενο μεταξύ των επιφανειών στεγανοποίησης κάνει καλύτερη δουλειά στη διατήρηση του γράσου. Επιπλέον, οι αλυσίδες Χ-ring διαρκούν περισσότερο απ’ όσο οι αλυσίδες Ο-ring.
Βέβαια και οι δυο τύποι απαιτούν τακτικό καθαρισμό και λίπανση. Παρόλο που τα στεγανοποιητικά διατηρούν τα εσωτερικά εξαρτήματα της αλυσίδας με σωστή λίπανση και ασφαλή από τη βρομιά, οι εξωτερικοί κύλινδροι και οι πλάκες χρειάζονται λίπανση, όπως και οι ίδιοι οι δακτύλιοι.
Η διαφορά τιμής μεταξύ αυτών των δύο επιλογών δεν είναι τόσο μεγάλη και αν πραγματικά σας ενδιαφέρει η μακροζωία αλλά και οι επιδόσεις της αλυσίδας σας, τότε μία αλυσίδα X-ring είναι η σωστή επιλογή!
Πηγη
https://emotogr.blogspot.com