VESPA 70 χρόνια, 1946-2016, Μέρος Α’: Η πιο διάσημη σφήκα στον κόσμο
Η γέννηση του θρύλου της Vespa
Εβδομήντα χρόνια έχουν περάσει από τότε που κατατέθηκε η πατέντα του σχεδίου για την πρώτη Vespa από την Piaggio, κι από τότε παραπάνω από 18 εκατομμύρια έχουν πουληθεί σε όλο τον κόσμο. Κάνοντας έτσι τη Vespa ένα από τα σημαντικότερα δίτροχα όλων των εποχών.
Τι κι αν η Vespa ωχριά μπροστά στις επιτυχίες του παπιού Honda Cub που μετράει από το 1958 πάνω από ενενήντα (!) εκατομμύρια πωλήσεις; Αυτό δεν την εμποδίζει να κατατάσσεται πρώτη, σαν το πιο πετυχημένο σκούτερ όλων των εποχών.
Η Vespa στο πέρασμα επτά δεκαετιών απευθύνθηκε και λατρεύτηκε από πολλούς ανθρώπους σε όλες τις ηπείρους και κατάφερε να τους ενώσει κάτω από το σλόγκαν “φθηνή, κομψή και εύκολη μετακίνηση για όλους”.
Η ιστορία της εταιρίας που την κατασκεύαζε και την κατασκευάζει, της Piaggio, ξεκινάει με δραστηριότητες που δεν έχουν να κάνουν με δίτροχα, ούτε με σκούτερ, αν και πάλι η εταιρία δραστηριοποιήθηκε από την αρχή στον τομέα της μετακίνησης.
Η εταιρία ιδρύθηκε στη Γένοβα της Ιταλίας το 1884 από τον Rinaldo Piaggio, αρχικά ασχολήθηκε με την κατασκευή πολυτελών πλοίων και στη συνέχεια κατασκεύαζε τρένα, βαγόνια, φορτηγά, τραμ, κ.λπ.
Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος βρίσκει την Piaggio να περνάει σε άλλον τομέα και να κατασκευάζει αεροπλάνα και υδροπλάνα.
Το 1917 αποκτά ένα νέο εργοστάσιο στην Pisa, ενώ τέσσερα χρόνια αργότερα επεκτείνεται και σε ένα εργοστάσιο στην Pontedera, στο οποίο κατασκευάζει πλήρη αεροσκάφη, εκτός από έλικες και κινητήρες. Εκεί θα κατασκευάζεται αργότερ και η Vespa.
Σε αυτό το εργοστάσιο θα κατασκευάζεται από το 1939 και μετά το μεγάλο τετρακινητήριο βομβαρδιστικό Piaggio P108.
Γιατί, πρωτού ασχοληθεί με τα σκούτερ και τα δίτροχα η Piaggio, πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, υπήρξε ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές αεροσκαφών της Ιταλίας.
Αυτός ήταν και ο λόγος που τα εργοστάσια της Piaggio έγιναν στρατιωτικοί στόχοι των Συμμάχων και καταστράφηκαν από βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Vespa 98 1947
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι γιοί του Rinaldo Piaggio, Enrico και Armando, ξεκίνησαν τη διαδικασία επανεκκίνησης της παραγωγής.
Το έργο της ανοικοδόμησης του κατεστραμμένου εργοστασίου της Pontedera ανέλαβε ο Enrico. Μιας και η Ιταλία χρειαζόταν επειγόντως μέσα μετακίνησης εργατών και πολιτών, έδωσε έμφαση στη δημιουργία ενός φθηνού δίτροχου. Κατά προτίμηση ενός σκούτερ.
Ο Corradino D’ Ascanio δεύτερος από αριστερά
Η αρχή έγινε για την Piaggio με ένα σκούτερ που σχεδίασαν οι μηχανικοί R. Spolti και V. Casini και αντέγραφε το αμερικάνικο Cushman, το οποίο χρησιμοποιούσαν οι Αμερικανοί αλεξιπτωτιστές στον Πόλεμο.
Το πρώτο, πρωτότυπο σκούτερ της Piaggio, γνωστό ως MP5 (Moto Piaggio No5), απέκτησε το ψευδώνυμο “Paperino” (το όνομα του Donald Duck στα Ιταλικά) εξαιτίας του παράξενου σχήματός του.
Piaggio MP5 Paperino
To Paperino δεν άρεσε στον Enrico Piaggio λόγω του υπερυψωμένου τούνελ του ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη και έτσι απευθύνθηκε σε αεροναυπηγό.
H Piaggio χρησιμοποιώντας τα σχέδια του επιφανούς αεροναυπηγού και εφευρέτη Corradino D’Ascanio (1891-1981), τα οποία είχε απορρίψει ο Ferdinando Innocenti της Lambretta, έκανε τα πρώτα βήματα για τη δημιουργία της θρυλικής Vespa.
Ο καταξιωμένος, βραβευμένος αεροναυπηγός D’Ascanio δεν συμπαθούσε τις μοτοσυκλέτες.
Τις έβρισκε δύσκολες στη χρήση, ογκώδεις και βαριές, με τροχούς που αν έσκαγαν τα λάστιχά τους (κάτι πολύ κοινό, αφού το οδικό δίκτυο ήταν κατεστραμμένο) δεν μπορούσαν να επισκευαστούν εύκολα και το χειρότερο, είχαν αλυσίδα που τη θεωρούσε “βρώμικη”.
Ο Ing. Corradino D’Ascanio χρησιμοποιώντας τον κινητήρα σαν ενιαίο μπλοκ και ψαλίδι “εξαφάνισε” την ανάγκη για αλυσίδα. Για να κάνει το σκούτερ πιο εύκολο στην οδήγηση, έβαλε τις ταχύτητες στο τιμόνι.
Για να έχει μεγάλη ευελιξία και λόγω των μικρών τροχών που προτίμησε χρησιμοποίησε μονό βραχίονα αντί για πιρούνι. Το πλαίσιο ήταν από πρεσσαριστή λαμαρίνα που προστάτευε τον αναβάτη από τη βροχή, τις λάσπες και τον αέρα.
Vespa 125 1948
Πηγη
https://scooternet.gr/