Τι είναι το Δυναμόκλειδο(Ροπόκλειδο) και η ιστορία του

User V

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.090
Πηγή:http://www.pikounistools.gr/ti-einai-to-dynamokleido-istoria-tou-dynamokleidou/


Δυναμόκλειδο ή ακόμα καλύτερα Ροπόκλειδο είναι το εργαλείο που μπορεί να εφαρμόσει με ακρίβεια ροπή σε μια βίδα κατά τη σύσφιγξη.
Συνήθως το βρίσκουμε σε μορφή καστάνιας που όμως έχει ειδικό μηχανισμό και μπορεί να μετρήσει την εφαρμόσιμη / εφαρμοσμένη ροπή.

Εφευρέθηκε από τον Conrad Bahr το 1918 όταν ενώ δούλευε για την εταιρεία ύδρευσης της Νέας Υόρκης χρειάστηκε να σκεφτεί και τελικά να κατασκευάσει ένα εργαλείο που θα απέτρεπε το υπερβολικό σφίξιμο σε βίδες του δικτύου.

Το δυναμόκλειδο χρησιμοποιείτε όταν είναι απαραίτητη η μέτρηση της ροπής σε κάποια εφαρμογή σύσφιγξης μπουλονιών έτσι ώστε να συμμορφώνεται με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή. (όσο περισσότερο προχωράει η τεχνολογία στα κράματα και στα καινούρια υλικά κατασκευών τόσο περισσότερο συνίστατο η χρήση εργαλείων ροπής από τους κατασκευαστές)
Ένα πολύ καλό σχετικό παράδειγμα είναι αυτό με τα ποδήλατα, πριν από μερικά λίγα χρόνια κανένας χρήστης ποδήλατου δεν χρειαζόταν δυναμόκλειδο για το service του ποδήλατου του, όμως σήμερα τα σύγχρονα ποδήλατα έχουν εφαρμογές που η χρήση ενός σωστού και πιστοποιημένου δυναμόκλεδιου δεν είναι απλά συνιστώμενη (αλλά απαραίτητη και επικίνδυνο αν δεν χρησιμοποιήσουμε )
 

User V

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.090
Ένα δυναμόκλειδο ποιοτικά μετριέται σε σχέση με την ακρίβεια του, όλα τα εργαλεία ροπής έχουν ακρίβεια που ξεκινάει από±0.5% ή ±1% για τα ποιό ακριβά και εξεζητημένα, τα καλά ποιοτικά επαγγελματικά ευρέος διαδεδομένα ±3% και ±4% με τελευταία τα αμφιβόλου ποιότητας και κατασκευής τα οποία δε μετράνε καθόλου και δεν συνοδεύονται από πιστοποιητικό.

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά μοντέλα με διαφορετικό εύρος ροπής ανάλογα με την εφαρμογή (συνήθως στην Ευρώπη μετράμε την ροπή σε νιουτόμετρα (N.m) ή σε Κιλά/ μέτρο), και πολλούς διαφορετικούς τύπους με διαφορετικό τρόπο μέτρησης τα ποιο συνηθισμένα είναι τα παλιότερου τύπου απλοϊκής λειτουργίας και περιορισμένης ακρίβειας ¨δυναμόκλειδα τόξου ή ράβδου (που χρησιμοποιούν δύο μεταλλικές ράβδους διαφορετικά κράματα η μία πάνω στην άλλη) και τα πιο σύγχρονα διαδεδομένα click δυναμόκλειδα που όταν είναι σωστά ρυθμισμένα ποιοτικά μπορούν να εφαρμόσουν ροπή με πολύ μεγάλη ακρίβεια (όταν φτάσουμε στην επιθυμητή προ ρυθμισμένη ροπή σπάνε στην κεφαλή τους κάνοντας ταυτόχρονα και ένα χαρακτηριστικό ήχο κλικ. Τώρα πια μπορούμε να βρούμε πάρα πολλούς τύπους εργαλείων ροπής όπως ψηφιακά, ωρολογιακά, δυναμόκλειδα ολίσθησης και πολλά άλλα.

Κάτι το οποίο μπορεί να μπερδεύει τον μέσο χρήστη, που όμως θα πρέπει να θυμάται ότι όλα κάνουν την ίδια δουλεία αρκεί να είναι ρυθμισμένα ποιοτικά και πιστοποιημένα ως προς την ακρίβεια τους εργαλεία.

Όλα τα εργαλεία ροπής θα πρέπει να ελέγχονται, επαναρυθμίζονται, μετριούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα ανάλογα με την χρήση 6μηνες για τα πιο αυστηρά σέρβις αεροπλάνων κάθε 2 χρόνια για τα σέρβις οχημάτων και κάθε 5 χρόνια για τους ιδιώτες περιστασιακούς χρήστες.
(ρωτήστε τον πωλητή αν έχει την δυνατότητα για τέτοια υπηρεσία πριν αγοράσετε εργαλείο ροπής)
 

kostikas

member
Δημοσιεύσεις
1.448
Μοτοσυκλέτα
Suzuki VStrom 650
Όνομα
Kostas
Μπράβο Δημήτρη για την ανάλυση του θέματος. Μιας και το έθιξες πλέον όλοι κατασκευαστές προκειμένου να ορίσουν την ροπή εξετάζουν τα κάτωθι.

1. Πάχος βίδας
2. Είδος κεφαλιού (παξιμάδι, τορξ, σταυρόβιδα κλπ.)
3. Είδος μετάλλου βίδας
4. Είδος μετάλλου σπειρώματος που θα βιδωθεί μια βίδα
5. Σκληρότητα και κάθε κατασκευή (βιδα, παξιμάδι, σπείρωμα)
6. Επιφάνεια ολίσθησης (τριβή)
7. Είδος σπειρώματος

Στις περισσότερες περιπτώσεις έχουμε διαφορετικά μέταλλα στην ίδια περιοχή. Παράδειγμα βίδα σιδηρούχα, ανοξείδωτη κλπ. σε αλουμίνιο, μπουζί που το σπείρωμα έχει ειδικό σπείρωμα με επεξεργασία και πάρα πολλά άλλα παραδείγματα. Οπότε θέλει ιδιαίτερη προσοχή από την εφαρμογή της βίδας στο σπείρωμα έως το σφίξιμο.

Εφόσον χρειάζεται μια βίδα να έχει στο σπείρωμα της Locktite (ανάλογα την περιοχή που προορίζεται έχει και μοντέλα με την κατάλληλη σκληρότητα και αντοχή σε θερμοκρασία), καθαρίζουμε το σπείρωμα αλλά και την βίδα από τα παλιά υπολείματα με ειδικό σπρέι που υπάρχει για να ξαναβάλουμε καινούργια ποσότητα κόλλας πάνω στην βίδα . Σε αντίθετη περίπτωση εγκυμονεί σημαντική πιθανότητα να αντιμετωπίσουμε κάποιο πρόβλημα, κάποια στιγμή στο μέλλον.
 

LAndreas

member
Δημοσιεύσεις
1.413
Ηλικία
60
Περιοχή
Ναουσαρα
Όνομα
Λειβαδιτης Ανδρεας
στρεψη, εφελκισμος και διαφορα θερμοκρασιας
οταν λεμε πχ οτι αυτη η βιδα ειναι 12χ1,25 τι εννοουμε;
το 12 ειναι το παχος της βιδας και το 1,25 (σπειρωμα ) ειναι το ποσο θελει να προχωρησει η βιδα σε καθε στροφη (βλεπε ελικες και προπελες )
Οι βιδες κοβονται η κλωτσανε
Κοβωνται οταν ειναι υπερβολικη η ροπη στρεψης και υψηλες οι τιμες εφελκισμου (τεντωματος ) οι οποιες μπορει να προερχονται και απο διαφορα θερμακρασιας πχ εκει που εσφιξες με εκει που δουλευει κρυο ζεστο η και ζεστο κρυο (αεροπορια )
Κατι που οταν ειναι ζεστο ειναι οσο πρεπει σφιχτο και φοβασαι μην λασκαρει οταν κρυωσει το κανεις συρματασφαλιση (τρυπα στο κεφαλι και περασμα συρμα στριφτο κτλ κτλ )
 
Top Bottom