Ρυθμιζόμενα γρανάζια στους εκκεντροφόρους

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.124
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Δυστυχώς δεν μπορώ να δω τα βίντεο εδώ που είμαι.
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Το Mυστήριο των Eκκεντροφόρων
Σχεδόν όλοι μας γνωρίζουμε ότι από την αναβάθμιση των εκκεντροφόρων μπορούμε να κερδίσουμε περισσότερη δύναμη αλλά το πως λειτουργούν γνωρίζεις? Συνέχισε να διαβάζεις και θα τα μάθεις όλα...



Το πρώτο ερώτημα που σου έρχεται στο μυαλό όταν μιλάς για τους εκκεντροφόρους, είναι τι ακριβώς κάνει ένας εκκεντροφόρος?
Ας το θέσουμε απλά για να είναι κατανοητό από όλους μας. Ο εκκεντροφόρος είναι μια περιστρεφόμενη μεταλλική ράβδος που υπάρχει στην κυλινδροκεφαλή. Η επιφάνεια αυτής της μεταλλικής ράβδου δεν είναι λεία. Εχει κοίλους λοβούς (εξογκώματα) κατά το μήκος της όπου ο κάθε λοβός είναι υπεύθυνος να ανοιγοκλείνει τις βαλβίδες (αναλόγως το σχεδιασμό της κυλινδροκεφαλής). Οι εκκεντροφόροι παίρνουν κίνηση από το στρόφαλο είτε με καδένα (αλυσίδα) είτε με ιμάντα και περιστρέφονται γύρω από το εαυτό τους. Καθώς λοιπόν ο εκκεντροφόρος περιστρέφεται οι λοβοί (τα εξογκώματα) που υπάρχουν κατά μήκος του εκκεντροφόρου έρχονται σε επαφή με τα ωστήρια σπρώχνοντάς τα που αυτά με την σειρά τους μεταδίδουν την κίνηση τους στις βαλβίδες που με την σειρά τους επιτρέπουν την πλήρωση των θαλάμων καύσης με το απαραίτητο μίγμα. Οπως γίνεται κατανοητό οι εκκεντροφόροι καθορίζουν την διάρκεια αλλά και το βύθισμα των βαλβίδων.
Τα αυτοκίνητα παραγωγής συνήθως είναι εφοδιασμένα με εκκεντροφόρους που επιτρέπουν την ομαλή λειτουργία του κινητήρα και είναι σχεδιασμένοι να δίνουν δύναμη και ροπή στις χαμηλομεσαίες στροφές με γνώμονα πάντα την οικονομία του καυσίμου αλλά και τους περιορισμένους ρύπους για την προστασία του περιβάλλοντος. Αλλάζοντας τους εκκεντροφόρους και τοποθετώντας στο αυτοκίνητο σου άλλους aftermarket που δίνουν σημασία στην απόδοση του κινητήρα και όχι στην οικονομία σίγουρα θα δεις διαφορές στην αποδιδόμενη δύναμη του μοτέρ και στο εύρος των στροφών που αποδίδεται.

Ελατήρια βαλβίδων
Τα ελατήρια βαλβίδων συγκρατούν τις βαλβίδες και βοηθούν στο να κλείσουν, αφού τις ανοίξουν οι εκκεντροφόροι. Τα ελατήρια των βαλβίδων είναι κατασκευασμένα για να αντέχουν τις καταπονήσεις που δέχονται από την λειτουργία του κινητήρα. Είναι τόσο δυνατά και ανθεκτικά ώστε να είναι ικανά να σφραγίζουν αποτελεσματικά τον θάλαμο καύσης και από την άλλη να είναι δυνατό με την πίεση που τους ασκούν οι εκκεντροφόροι μέσο των ωστηρίων να μπορούν να ανοίξουν. Οπως και στους εκκεντροφόρους έτσι και στα ελατήρια υπάρχουν aftermarket που συνεργάζονται με πιο άγριους εκκεντροφόρους, τη στιγμή που τα εργοστασιακά μπορεί να αποδειχθούν *****ά και ο κινητήρας να “βαλβιδίζει” (όταν οι βαλβίδες δεν προλαβαίνουν να κλείσουν) στις υψηλές στροφές.

Συστήματα μεταβλητού χρονισμού
Πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν εξελίξει και χρησιμοποιούν διάφορα συστήματα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων που στηρίζονται πάνω στην λειτουργία των εκκεντροφόρων. Το πιο γνωστό και από τα πρώτα τέτοιου είδους συστήματος από αυτά είναι το VTEC της Honda. Κοινός σκοπός αυτών των συστημάτων είναι να αλλάζουν την διάρκεια και το βύθισμα των βαλβίδων αναλόγως το φάσμα στροφών λειτουργίας που βρίσκεται ο κινητήρας. Αυτό γίνεται για να έχουμε maximum δύναμη στις υψηλές στροφές διατηρώντας το αυτοκίνητο οδηγήσιμο και οικονομικό στις χαμηλομεσαίες στροφές του.

Overlap
Το Overlap είναι η χρονική διάρκεια κατά την οποία οι βαλβίδες εισαγωγής και οι βαλβίδες εξαγωγής ταυτόχρονα είναι ανοιχτές. Το Overlap επιτρέπει την γρήγορη απαγωγή των καυσαερίων από τον θάλαμο καύσης από τις βαλβίδες εξαγωγής και συντελεί στην δημιουργία υποπίεσης γεγονός που επιτρέπει την γρηγορότερη πλήρωση του κενού πλέον θαλάμου καύσης με μίγμα βενζίνης-αέρα. Αυξάνοντας το Overlap χωρίς μέτρο αποδυναμώνεις τον κινητήρα στις χαμηλομεσαίες στροφές και δημιουργείς πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα.

Χρονισμός εκκεντροφόρων
Οταν μιλάμε για το χρονισμό των εκκεντροφόρων αναφερόμαστε στο πότε οι βαλβίδες εισαγωγής αρχίζουν να ανοίγουν σε σχέση με την θέση των πιστονιών μέσα στους κυλίνδρους. Μεταβάλλοντας τον χρονισμό των εκκεντροφόρων έχει μεγάλη επιρροή στην ιπποδύναμη του κινητήρα αλλά και στις στροφές στις οποίες αποδίδεται. Ο καλύτερος τρόπος για να δεις τις διαφορές μετά το πείραγμα των εκκεντροφόρων είναι το τεστ πάνω σε δυναμόμετρο. Οταν αγοράζεις ένα aftermarket kit εκκεντροφόρων έχει οδηγίες οι οποίες σου προτείνουν τιμές χρονισμού. Από εκεί και πέρα αν επιθυμείς κάτι παραπάνω θα πρέπει να πειραματιστείς πάνω σε δυναμόμετρο για να δεις τι οφέλη μπορείς να αποκομίσεις. Αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να προσέξεις την ώρα που setάρεις τους εκκεντροφόρους είναι να μην έρθουν οι βαλβίδες σε επαφή με τα πιστόνια κάτι που θα καταστρέψει τον κινητήρα.

Διάρκεια
Η διάρκεια αναφέρεται στο πόσο παραμένουν ανοιχτές οι βαλβίδες. Αυξάνοντας την διάρκεια που είναι ανοιχτές οι βαλβίδες αυξάνεις την δύναμη του κινητήρα στις υψηλές στροφές αλλά αυτό έχει αντίκτυπο στις χαμηλομεσαίες στροφές όπου ο κινητήρας γίνεται ράθυμος.

Βύθισμα
Το βύθισμα το βαλβίδων είναι το πόσο βυθίζεται (κατεβαίνει) η βαλβίδα μέσα στο θάλαμο καύσης. Ενας γενικός κανόνας που επικρατεί είναι ότι όσο γρηγορότερα ανοίγουν οι βαλβίδες και όσο πιο μεγάλο βύθισμα έχουν τόσο μεγαλύτερη ιπποδύναμη θα καταφέρεις να βγάλεις από τον κινητήρα σου. Αυξάνοντας το βύθισμα των βαλβίδων χωρίς να επηρεάσεις την διάρκεια τους θα αποκτήσεις μεγαλύτερη δύναμη χωρίς να επηρεάσεις το φάσμα των στροφών στο οποίο αυτή αποδίδεται. Ωστόσο μια αύξηση στο βύθισμα των βαλβίδων συνοδεύεται πάντα από μια αύξηση στην διάρκεια γιατί το μέγεθος του λοβού πάνω στους εκκεντροφόρους πρέπει να είναι κοίλο και όχι απότομο. Σε περίπτωση που ο λοβός είναι απότομος αυτό θα δημιουργήσει ζημιά στα ωστήρια.

Ενας εκκεντροφόρος επικεφαλής (SOHC- Single OverHead Cam)
Αυτός ο τύπος κινητήρα διαθέτει έναν εκκεντροφόρο ανά κυλινδροκεφαλή ο οποίος είναι υπεύθυνος για το άνοιγμα και το κλείσιμο των βαλβίδων τόσο της εισαγωγής όσο και της εξαγωγής.

Δυο εκκεντροφόροι επικεφαλής (DOHC- Double OverHead Cam)
Οι κινητήρες που διαθέτουν δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής έχουν ένα εκκεντροφόρο να ανοιγοκλείνει τις βαλβίδες εισαγωγής και ο δεύτερος ανοιγοκλείνει μόνο τις βαλβίδες εξαγωγής. Γενικά οι κινητήρες που διαθέτουν δυο εκκεντροφόρους επικεφαλής διαθέτουν περισσότερες βαλβίδες ανά κύλινδρο και επιτρέπουν καλύτερη ρύθμιση του χρονισμού τους από ότι με έναν εκκεντροφόρο επικεφαλή.

Κινητήρας χωρίς επικεφαλή εκκεντροφόρο (OHV- OverHead Valve)
Οι κινητήρες χωρίς επικεφαλή εκκεντροφόρο έχουν ένα εκκεντροφόρο μέσα στο μπλοκ του κινητήρα ο οποίος ανοιγοκλείνει τις βαλβίδες μέσω μεγάλων μηχανικών ωστηρίων. Αυτό το στιλ κινητήρων είναι παλιάς μεθόδου. Το μειονέκτημά του είναι ότι περιορίζει το όριο στροφών του κινητήρα αλλά από την άλλη φθείρει λιγότερο τον εκκεντροφόρο από ότι οι κινητήρες που διαθέτουν εκκεντροφόρους επικεφαλής.

Η επίδραση των εκκεντροφόρων στους turbo κινητήρες
Η επίδραση των εκκεντροφόρων στους turbo κινητήρες είναι μεγαλύτερη. Εκκεντροφόροι που αυξάνουν την διάρκεια δεν μειώνουν μόνο την δύναμη του κινητήρα στις χαμηλομεσαίες στροφές αλλά κάνουν πιο δύστροπο το μοτέρ και αυξάνουν τις στροφές στις οποίες αρχίζει να ξεκινά η πίεση του turbo. Οι κατασκευαστές turbo αυτοκινήτων με τους εκκεντροφόρους που τοποθετούν πετυχαίνουν την καλύτερη απόδοση τις περισσότερες φορές και τα αποτελέσματά που πετυχαίνουν είναι εντυπωσιακά για αυτό μην βιάζεσαι να τους αντικαταστήσεις με άλλους.
 

duke200

member
Δημοσιεύσεις
1.310
Ηλικία
44
Όνομα
Alex
Υπάρχουν κάτι απλοί εμπειρικοί κανόνες στους εκκεντροφόρους.

τα προφίλ εκκεντροφόρων για τούρμπο και ατμοσφαιρικά είναι μεγάλος μύθος δεν είμαστε στην εποχή που για να μη βαράει πιρακια με τούρμπο πρέπει να έχουμε συμπίεση 7. Με συμπίεση πάνω από 9.5, ότι δουλεύει σε εκκεντροφορο σε ατμοσφαιρικό θα δουλεύει και σε τούρμπο, απλά δε μπορούμε να το παρακάνουμε σε διάρκεια και να δουλεύουμε σε τούρμπο 12 + συμπίεση.

τα ρυθμιζόμενα γρανάζια δεν είναι για να κερδίζουμε άλογα, αλλά για να κάνουμε τις τελευταίες ρυθμίσεις εφόσον έχουμε επιλέξει προφίλ εκκεντροφόρων σύμφωνα με τις στροφές που θέλουμε να αποδίδει.



Sent from my A80Pro using Tapatalk
 

duke200

member
Δημοσιεύσεις
1.310
Ηλικία
44
Όνομα
Alex
Μεγαλύτερη διάρκεια χρειάζεται γενικά υψηλότερη συμπίεση για εξισορροπήσει τη χασουρα σε χαμηλότερες στροφές, περίπου κάθε 25 μοίρες που προσθέτουμε πρέπει να προσθέτουμε μισό βαθμό συμπίεσης και να δώσουμε 2-3 μοίρες αβάνς περισσότερο στις χαμηλότερες στροφές. Πολύ μικρότερες τιμές αύξησης avance και συμπίεσης ισχύουν για την αύξηση του βύθισματος. Γενικά σε κινητήρες που δεν κάνουμε ακραία πράματα με τη συμπίεση, προτιμάμε εκκεντροφόρους με περισσότερο βύθισμα και λιγότερες μοίρες (το πολύ +30 από τις εργοστασιακές) για να πάρουμε δύναμη από τις μεσαίες και πάνω και να μη χάσουμε πολύ χαμηλά. Προσέχουμε βέβαια το διάκενο βαλβίδας πιστονιου, όταν παίζουμε με το βύθισμα.

μια κακοσχεδιασμένη πολλαπλή εισαγωγής (μεγάλου μήκους αυλοί, μικρή πεταλούδα, ανύπαρκτο πλενουμ) κόβει άλογα, ότι και εκκεντροφορο να βάλουμε και αυτό είναι κάτι που πρέπει να προσέχουμε.





Sent from my A80Pro using Tapatalk
 
Top Bottom