ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΡΑΝΟΥΣ

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.151
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)

DOT, Snell, ECE, Sharp είναι μέχρι αυτήν τη στιγμή οι πιστοποιήσεις για ένα κράνος. Κι είναι αυτές που κάνουν σε μας ένα κράνος κατάλληλο για αγορά. Υπάρχει όμως κάποια που είναι καλύτερη από τις άλλες;
Σε ένα δρόμο κυκλοφορούν πολλά είδη τροχοφόρων όμως η πιο ευάλωτες ομάδες χρηστών του δρόμου είναι οι μοτοσυκλετιστές και οι λοιποί δικυκλιστές.
Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε αποδεχτεί όχι το αν θα πέσουμε αλλά το πότε και το πώς θα είμαστε εκείνη την «κακιά στιγμή». Για αυτόν το λόγο εξοπλιζόμαστε με τα κατάλληλα εργαλεία, μπότες – μπουφάν – κράνος.


Το κράνος λοιπόν λειτουργεί με «διάφορους τρόπους» για να βοηθήσει στην ασφάλεια ίσως του πιο ευαίσθητου σημείου μας. Απορροφά την ενέργεια της πρόσκρουσης με το να παραμείνει άθικτο αλλά και με τη διασπορά αυτής της ενέργειας κρούσης για να αποφευχθεί τυχόν εγκεφαλική συνέπεια.

Αυτήν τη στιγμή λοιπόν ολα τα κρανη πρέπει να πληρούν κάποια απο τα πρότυπα που έχουν καθορισθεί από το Αμερικάνικο Υπουργείο Μεταφορών (DOT), το Snell Memorial Foundation (Snell), την Οικονομική Επιτροπή για την Ευρώπη (ECE) και το Πρόγραμμα Αξιολόγησης Κρανών Ασφαλείας (SHARP). Οι διαφορές μεταξύ αυτών των προτύπων είναι δύσκολο να αποκρυπτογραφηθούν για τους μη μηχανικούς γιατί ο κάθε οργανισμός υποστηρίζει ότι η δική του έρευνα είναι η πιο αξιόπιστη και η πιό εκτεταμένη.

Στις Η.Π.Α. η πιστοποίηση DOT είναι η μοναδική που είναι απαραίτητη για να «κυκλοφορήσει» ένα κράνος. Αυτό που πρέπει να έχετε στο μυαλό σας είναι ότι πρόκειται περί κυβερνητικού οργανισμού κι όχι οργανισμού δοκιμών. Οι κατασκευαστές φροντίζουν να δοκιμάζουν τα κράνη τους για την απορρόφηση της πρόσκρουσης αλλά όχι στην μπάρα μπροστά από το πηγούνι γι’ αυτό και το κράνος μπορεί να πιστοποιηθεί ως DOT ως προς το υπόλοιπο μέρος του. Η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας της οδικής κυκλοφορίας των Η.Π.Α. επιλέγει τυχαία κράνη από τα ράφια των καταστημάτων κι επιβάλλονται πρόστιμα 5.000$ ανά κράνος που δεν έχει αυτήν την πιστοποίηση. Συνίσταται η παρακολούθηση του σήματος DOT και το σηματάκι να περιέχει τη μάρκα, το μοντέλο και το FMVSS218 (το όνομα και τον αριθμό της νομοθεσίας).


Η Snell είναι ιδιωτικός οργανισμός που δοκιμάζει και πιστοποιεί κράνη. Αφορά την απορρόφηση των κρουσμάτων από μια σύγκρουση και την προστασία του προσώπου και του κεφαλιού μας από αντικείμενα, μικρά ή μεγάλα και την προστασία από διείσδυση αντικειμένου σε οποιαδήποτε περιοχή του κράνους ακόμα και στο προστατευτικό κάλυμμα. Οι κατασκευαστές ζητούν την πιστοποίηση κι οι αυστηροί έλεγχοι περιλαμβάνουν «δοκιμές εκτροπής υλικών» και δοκιμές αντοχής που γίνονται στα κράνη σε διάφορες καταστάσεις π.χ. ζεστά, βρεγμένα, με βροχή, κατεψυγμένα (!!!!) κλπ. Επίσης ο Snell ελέγχει αν τα κράνη παραμένουν στη θέση τους κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης (υποθέτοντας βέβαια πάντα ότι έχουμε αγοράσει σωστό μέγεθος και σχήμα).



Η δοκιμή ECE όπως υποδηλώνει και το όνομα είναι το πρότυπο για τις Ευρωπαϊκές χώρες. Συνδυάζει τις δοκιμές Snell και DOT καθώς και κάποιες πιο ενημερωμένες δοκιμές (;;;;). Η πιστοποίηση χορηγείται πριν φτάσουν τα κράνη στα ράφια χρησιμοποιώντας δοκιμές παρτίδων.



Οι πιο προσιτές πληροφορίες για το ευρύτερο κοινό σχετικά με την ασφάλεια των κρανών προέρχονται από την Sharp. Επικεντρώνεται στην g-δύναμη και ποιο τμήμα κινδυνεύει περισσότερο. Η Sharp καθιστά διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της σαφείς συμβουλές για το πώς να επιλέξουμε ένα κράνος.

Αυτό πάντως που πρέπει να έχουμε πάντα υπ’ όψιν μας είναι ότι το πρώτο βήμα για την ασφάλειά μας είναι ένα άνετο κράνος. Ένα κράνος που μας δημιουργεί πονοκεφάλους από την πίεση ή είναι πολύ χαλαρό είναι σίγουρο ότι σε περίπτωση πρόσκρουσης θα μας βάλει σε διάφορους κινδύνους. Η διαρκής έρευνα ( κι ίσως κι ο ανταγωνισμός) ανάμεσα στις εταιρείες αλλά και στους οργανισμούς πιστοποίησης μόνο ένα καλό επιφέρουν.

Την ασφάλεια όλων εμάς που οδηγούμε μοτοσυκλέτες και που θα συνεχίσουμε να οδηγούμε με ασφάλεια (προφανώς) και για τα επόμενα χρόνια.
 
Top Bottom