Η ανατομία μιας σέλας – Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την άνεση

User V

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.090
Του Κώστα Γαμβρούλη
Από το:bikeit.gr

Απ όλα τα σημεία επαφής του σώματος μας με μια μοτοσυκλέτα, αυτό που δέχεται το μεγαλύτερο βάρος και πίεση, είναι τα οπίσθια μας. Μπορεί η άνεση να είναι ένα πολυπαραγοντικό θέμα στα δίτροχα, αφού ρόλο παίζουν επίσης οι θέσεις των άκρων και το πόσο αυτά φορτίζονται με βάρος, καθώς και οι γωνίες που σχηματίζονται στις αρθρώσεις, αλλά η βασική συνισταμένη στο κεφάλαιο αυτό, είναι αδιαμφισβήτητα η σέλα.

Μια σέλα που δεν είναι άνετη μπορεί να καταστρέψει την συμβίωση σας με ένα δίτροχο, και να μετατρέψει τις όποιες διαδρομές σας, σε βασανιστήριο. Υπάρχουν βέβαια κατηγορίες μοτοσυκλετών και πεδία κίνησης όπου η άνεση της σέλας δεν παίζει ρόλο, όπως για παράδειγμα σε ένα MX μοντέλο αλλά και γενικότερα στους αγώνες.

Ωστόσο όταν μιλάμε για πολιτικά μοντέλα και καθημερινή μετακίνηση, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ταλαιπωρούμαστε. Πέραν της δυσφορίας, μια κακή και άβολή σέλα, μπορεί να επιφέρει και χρόνιες επιπτώσεις, σε “ευαίσθητες” περιοχές.

Πως ορίζεται όμως μια άβολή σέλα;

Δεν υπάρχει κανόνας, αλλά έχουμε το καλύτερο εποπτικό μέσο για να διαπιστώσουμε κάτι τέτοιο, το σώμα μας, το οποίο έχει τον τρόπο του μας ειδοποιεί ότι κάτι δεν πάει καλά.

Η πρώτη ένδειξη ότι μια σέλα είναι άβολη και ο κυριότερος τρόπος με τον οποίο το σώμα εκδηλώνει την δυσαρέσκεια του, είναι μια αίσθηση μουδιάσματος ή “μυρμηγκιάσματος” που εντοπίζεται φυσικά στα *****ά μας μόρια και στην ευρύτερη περιοχή της λεκάνης. Είναι μια αίσθηση σαν να μας διαπερνά ηλεκτρικό ρεύμα, της οποίας η ένταση μπορεί να είναι από απλά υποφερτή μέχρι… απάλευτη, ενώ συνοδεύεται επίσης από μειωμένη αίσθηση στα συγκεκριμένα σημεία.

Συνήθως αυτά τα συμπτώματα αρχίζουν να εκδηλώνονται μετά από περίπου 20 λεπτά παραμονής σε μια άβολη σέλα και όσο συνεχίζουμε να καθόμαστε πάνω της, τόσο αυτά εντείνονται.



Τι προκαλεί όμως την εκδήλωση αυτών των συμπτωμάτων; Η μειωμένη ροή αίματος στους ιστούς και στα νεύρα των περιοχών αυτών. Αν παρατηρήσουμε την ανατομία της λεκάνης, στο κάτω τμήμα υπάρχουν τα λεγόμενα ισχιακά οστά (με κόκκινο χρώμα στην φωτογραφία) και πάνω σε αυτά, μαζί με τους ιστούς που τα περιβάλουν φυσικά, καθόμαστε και στηριζόμαστε. Το σώμα μας, έχει συνηθίσει σε αυτό, ωστόσο μεγάλο ρόλο στην άνεση, παίζει το μέγεθος της επιφανείας στήριξης καθώς και η σκληρότητα αυτής.

Το πράγμα είναι απλό, όσο μεγαλύτερη είναι η επιφάνεια της σέλας που έρχεται σε επαφή με τους ιστούς στα ισχιακά οστά μας, τόσο καλύτερη η κατανομή και τα “άπλωμα” του βάρους ανά μονάδα επιφανείας, άρα η ροή του αίματος δεν διακόπτεται.

Εύλογα λοιπόν μπορεί κανείς να θεωρήσει ότι μια πολύ φαρδιά και επίσης πολύ “αφράτη” και *****ή σέλα, είναι η λύση.

Όχι, δεν είναι τόσο απλό και αυτό μάλιστα μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα.

Πρώτα απ΄όλα, υπάρχουν εργονομικοί περιορισμοί, δεν καθόμαστε σε μπερζέρα στο σαλόνι μας, μοτοσυκλέτα οδηγάμε, οπότε θα πρέπει τα πόδια να φτάνουν άνετα στα μαρσπιέ αλλά και στο έδαφος, εκτεινόμενα, για την στήριξη της μοτοσυκλέτας. Μια πολύ φαρδιά σέλα δεν βοηθά σε αυτό.

Κατά δεύτερον, το πολύ *****ό αφρώδες δεν συστήνεται για κανέναν λόγο, αφού υπάρχει μεγάλη βύθιση των ισχιακών οστών σε αυτό και μετά αρχίζει η πίεση στην περιοχή του ηβικού οστού και του περίνεου (το περίνεο είναι η περιοχή ανάμεσα στα γεννητικά όργανα και στον πρωκτό) μια ευαίσθητη περιοχή τόσο για τις γυναίκες όσο και για τους άντρες. Ειδικά για τους άντρες, αφού εκεί εντοπίζεται και ο προστάτης, που δεν είναι για…. ζορίσματα.



Η σέλα λοιπόν, θα πρέπει σίγουρα να είναι πιο φαρδιά από την απόσταση που σχηματίζεται μεταξύ των κορυφών των ισχιακών οστών, αλλά χωρίς υπερβολές που μπορεί να λειτουργήσουν εις βάρος της εργονομίας. Παράλληλα, το αφρώδες της θα πρέπει να είναι μέτριας σκληρότητας και όχι υπερβολικά *****ό – υποχωρητικό, ούτε φυσικά και “νταμάρι”. Φυσικά θα πρέπει να έχει και το απαραίτητο πάχος, ώστε να προσφέρει απόσβεση των κραδασμών από τον δρόμο.

Ιδανικά λοιπόν, τα σημεία επαφής της έδρας μας με την σέλα, είναι η ευρύτερη περιοχή των ισχιακών οστών, αποφεύγοντας την πίεση προς την περιοχή του ηβικού οστού και του περίνεου.

Φυσικά μεγάλο ρόλο στην επίτευξη αυτού παίζει το σχήμα της σέλας σε συνδυασμό με την κατηγορία της μοτοσυκλέτας. Για παράδειγμα η κλίση και το σχήμα σε μια σέλα adventure, δεν μπορεί να είναι ίδια με αυτή σε μια μοτοσυκλέτα sport touring. Όρθιος κορμός και πόδια χαλαρά σε ορθή γωνία στην μια περίπτωση, πιο σκυφτά και με τα πόδια σε πιο πίσω θέση στην άλλη περίπτωση. Η σέλα της πρώτης, μπορεί να αποδεικνυόταν εντελώς ακατάλληλη για την δεύτερη, καθαρά και μόνο λόγω του ότι θα άλλαζαν τα σημεία πίεσης στην έδρα του αναβάτη.

Συνοψίζοντας λοιπόν, αν αισθάνεστε ενοχλήσεις και μουδιάζετε στα οπίσθια σας, μετά από λίγη ώρα οδήγησης της μοτοσυκλέτας ή του scoter σας, θα πρέπει να το προσέξετε και να το διορθώσετε, μην το αφήνετε έτσι. Επίσης αν ταξιδεύετε συχνά, θα πρέπει να προσέξετε πολύ αυτό τον τομέα. Η λύση είναι μια, αλλαγή ή τροποποίηση της σέλας σας.



Υπάρχουν κατασκευαστές που διαθέτουν ανταλλακτικές σέλες “comfort” ως αξεσουάρ αλλά αν κάτι τέτοιο δεν ισχύει για το μοντέλο σας, η λύση είναι μια: να επισκεφθείτε κάποιο εξειδικευμένο κατάστημα που κάνει μεταποιήσεις στις σέλες. Στα καταστήματα αυτά, υπάρχουν έτοιμα σχέδια πιο άνετων και εργονομικών σελών για πολλά από τα δημοφιλή μοντέλα μοτοσυκλετών που κυκλοφορούν, ενώ προσφέρεται και η δυνατότητα custom κατασκευής ακριβώς “στα μέτρα” σας.

Απλά εξηγείστε στους ανθρώπους εκεί, τις σας ενοχλεί και τι θα θέλατε να διορθώσετε.

Μπορεί απλά να χρειάζεται ένα “γέμισμα” με αφρώδες σε ένα σημείο ή “σκάψιμο” σε ένα άλλο. Σε κάθε περίπτωση το να φέρετε την σέλα της μοτοσυκλέτας ή του scooter σας στα μέτρα σας, είναι κάτι που οικονομικά αντέχεται και του οποίο το έξοδο, δεν θα μετανιώστε ποτέ!

 

Pan-dvs

well know member
Δημοσιεύσεις
15.485
Περιοχή
Ιωαννινα
Μοτοσυκλέτα
Gs 1200
Όνομα
Πανος
Περιοχή
Ιωαννινα
Ωραιο αρθρο Μητσε.


Να προσθεσω οτι ακομη και την καλυτερη σελα να εχουμε ,καλο ειναι ποτε ποτε να μετακινουμαστε επανω της για να κυκλοφορει ακομη καλυτερα το αιμα.
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.165
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι βασικό ρόλο παίζει το φάρδος της σέλας πρωτίστως και μετά το πάχος, πχ ήμουν πιο άνετα στο ZX παρά στο KLE όσο αφορά την σέλα.
Good postGood post
 

The mechanic

member
Δημοσιεύσεις
593
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κωστας
Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι βασικό ρόλο παίζει το φάρδος της σέλας πρωτίστως και μετά το πάχος, πχ ήμουν πιο άνετα στο ZX παρά στο KLE όσο αφορά την σέλα.
Good postGood post
Εγώ στο kle που είναι φτιαγμένη η σελα και πιο φαρδυα μέχρι 2-2.30 ώρες συνεχόμενα δεν εχω πρόβλημα. Μετά πρέπει να βάλω και βενζίνη οπότε όπως και να έχει κατεβαίνω.
 

The mechanic

member
Δημοσιεύσεις
593
Περιοχή
Αθήνα
Όνομα
Κωστας
Οσο και να το ψαξετε ,καλυτερη σελα απ'το gs δε θα βρειτε.
Μιλαω εκ πειρας
Σιγά μην πάρουμε gs για να χαρούμε σελα και άξονα... Τέτοια τιμωρία δεν βάζω στον εαυτό μου
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.387
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Σωστος φιλε.
Να καβαλας αυτο που γουσταρεις.
Η ουσια αυτη ειναι.
Αλλα να ξες ,στο θεμα της σελας υπαρχουν μηχανακια ,υπαρχουν και τα gsYes
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.387
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Απο σποντα δεν το αγορασα.
Με αρεσε αρκετα σαν μηχανακι ,με ξενησε η θεση που σε βαζει πανω στο μηχανακι.
Σκουτεριζει .
Εγω ηθελα να ειμαι πανω στο μηχανακι κι οχι μεσα.
Και δυστυχως για το στρωμα η σελα του εκει σε τοποθετει.
Αοσμο και ανοστο το μηχανακι (μιλαω για το μοντελο μεχρι το 12
Καλη λοιπον η σελα του ,αλλα
κουραζει κι αυτη.
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.387
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Το ιδιο ειχα παθει και με το σουπερ τενερε .
Καταπληκτικη η σελα του ,αλλα η θεση που την εχουν να δινει το σωμα του αναβατη κουραστική
 

StepaS

well know member
Δημοσιεύσεις
3.187
Μοτοσυκλέτα
KTM 1290 Super Adventure S
Όνομα
Vagelis
@giamar
Φίλε αυτό που λες είναι καθαρά υποκειμενικό. Εγώ βλέπω πολλούς να παραπονιούνται για τη σέλα του GS.

Είναι θέμα και να είσαι και λίγο γυμνασμενος. Εγώ δεν μπορώ να πω πως αντιμετωπισα θέμα με οποία σέλα κι αν είχα μιας και τα καλοκαίρια κάνω αρκετό ποδήλατο. Τον πρώτο καιρό υπέφερα στη σέλα του ποδηλατου. Οπότε η οποία σέλα μηχανής μου φαίνεται καναπές.
Παρόλα αυτά αναβάθμισα τη σέλα του ΚΤΜ με αυτή που δίνει η εταιρία με gel και ομολογώ πως το αποτέλεσμα είναι αρκετά καλύτερο.
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.387
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Καλα ξηγηθηκες.
Εννοειται πως μιλαω απο προσωπικη αποψη(υποκειμενικα) ,τι και πως θελω να καθομαι πανω σε μηχανακι.
Η θεση οδηγησης στα μηχανακια που προανεφερα μονο υποκειμενικη δεν ειναι ομως.

Προς Θεου ,(χωρις ιχνος ειρωνειας ,ναι),συνεχιστε να παιρνετε μηχανακια και να χωνετε 200αρες γιατι εκ των υστέρων ανακαλυπτετε οτι οι σελες τους δεν κανουν για τουριστικη χρηση
 

kostikas

member
Δημοσιεύσεις
1.448
Μοτοσυκλέτα
Suzuki VStrom 650
Όνομα
Kostas
Έχω την εντύπωση από την μέχρι τώρα εμπειρία μου ότι το θέμα σέλας δεν έχει να κάνει με το πόσο γυμνασμένο κ@λο μπορεί να έχει κάποιος, αλλά είναι καθαρά προσωπικό ανατομικό σε σχέση με την ποιότητα και είδη υλικών και σχεδιασμού της σέλας...............
Έχω καθίσει σε σέλα πολυθρόνα και δεν...... έχω καθίσει σε ΜΧ και ο κ@λος μου πονούσε και μετά από ένα χρόνο..... έχω καθίσει σε πολλά είδη σέλας κάποια επώδυνα κάποια εξαιρετικάα και ας ήταν φλοίδα.
Τελικά στη σέλα του καινούργιου Bstrom ειδικά ο συνοδηγός βρήκε την ευτυχία του και εγώ ακόμη περισσότερο αφού σε σχέση με το προηγούμενο που είχα (DL1000 K2) είναι κλάσεις ανώτερη...!!! από εκείνη που ήταν εξαιρετική.
 

giamar

Αφραπογιαννος
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
19.387
Περιοχή
Λεπτοκαρυά Κατερίνη
Μοτοσυκλέτα
Voge 300 & Αστρέα Grand 100 σε μπλε
Όνομα
Γιαννης
Περιοχή
Pieria
Έχω την εντύπωση από την μέχρι τώρα εμπειρία μου ότι το θέμα σέλας δεν έχει να κάνει με το πόσο γυμνασμένο κ@λο μπορεί να έχει κάποιος, αλλά είναι καθαρά προσωπικό ανατομικό σε σχέση με την ποιότητα και είδη υλικών και σχεδιασμού της σέλας...............
Έχω καθίσει σε σέλα πολυθρόνα και δεν...... έχω καθίσει σε ΜΧ και ο κ@λος μου πονούσε και μετά από ένα χρόνο..... έχω καθίσει σε πολλά είδη σέλας κάποια επώδυνα κάποια εξαιρετικάα και ας ήταν φλοίδα.
Τελικά στη σέλα του καινούργιου Bstrom ειδικά ο συνοδηγός βρήκε την ευτυχία του και εγώ ακόμη περισσότερο αφού σε σχέση με το προηγούμενο που είχα (DL1000 K2) είναι κλάσεις ανώτερη...!!! από εκείνη που ήταν εξαιρετική.
Ναι Κωστα ,παιζει μεγαλο ρολο στην κουραση αν εχεις ενα γυμνασμενο σωμα ,ακομα και σε εκεινη την περιοχη.

Στάλθηκε από το HUAWEI VNS-L21 μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

kalampokas

member
Δημοσιεύσεις
1.040
Περιοχή
Κυψέλη
Μοτοσυκλέτα
"Σούζυ" GsxF 650 "Σκλάβος" Cbf 125
Όνομα
Θανάσης
Περιοχή
Κυψελάρα πάουα
Εντάξει ούτε όλες οι σέλες θέλουν βελτίωση, ούτε όλοι οι αναβάτες έχουν πρόβλημα, θεωρώ ότι δεν υπάρχει χρυσός κανόνας, αλλά ούτε και ιδανική σέλα.
Και με πολύ λιγότερα από 200 κάνεις την βελτίωση σου...
 

LAndreas

member
Δημοσιεύσεις
1.413
Ηλικία
60
Περιοχή
Ναουσαρα
Όνομα
Λειβαδιτης Ανδρεας
παιζει ρολο και το φαρδος του τεποζιτου (οσο πιο ανοιχτα ειναι τα ποδια τοσο πεφτει το βαρος στην ουριτσα ) επισης μπορει να εχει βουναλακια δεξια και αριστερα και κενο αναμεσα
Ο πισινος πρεπει να αεριζεται και να μην ιδρωνει
Δεν κανουν ολα τα παντελονια ουτε τα εσωρουχα με ραφες (δοκιμαστε το )
 
Τελευταία επεξεργασία:

User M

member
Δημοσιεύσεις
1.040
Απο σποντα δεν το αγορασα.
Με αρεσε αρκετα σαν μηχανακι ,με ξενησε η θεση που σε βαζει πανω στο μηχανακι.
Σκουτεριζει .
Εγω ηθελα να ειμαι πανω στο μηχανακι κι οχι μεσα.
Και δυστυχως για το στρωμα η σελα του εκει σε τοποθετει.
Αοσμο και ανοστο το μηχανακι (μιλαω για το μοντελο μεχρι το 12
Καλη λοιπον η σελα του ,αλλα
κουραζει κι αυτη.

εμενα παλι δεν με κουραζε οταν το ειχα
κ μιλαμε για χλμ ,οχι αστεια
φαντασου το 18 ηρθα απο 70χλμ οξω απο το βερολινο -αθηνα, με τη μια, χωρις να με πονεσει ο κ@λος ή η μεση ή τα χερια .μαλλον ειχα δεσει μαζι με την σελα, ειτε λογω βαρους ,ειτε λογο υψους. (κ αλλες φορες εχω κανει κοντα στα 2000 χλμ πανω της χωρις κατι να με ενοχλησει,μεση-κ@λος ή κατι αλλο
τεσπα ,οπως βολευει τον καθενα
το ιδιο καλη (για τον κ@λο μου) ειναι κ η σελα απο το νεο στρωμα του 19 που εχω
 
Τελευταία επεξεργασία:
Top Bottom