Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
46049471_328535834602110_438106038789472256_n.jpg

Ένα άρθρο που έγραψα για το ένθετο Β. Ελλάδας του περιοδικού MOTOSPORT που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 93. Αν και ο τίτλος είχε να κάνει με την ιστορία του MOBE, μέσα στο κείμενο των 1400 λέξεων γίνεται μία πολύ «συμπυκνωμένη» εξιστόρηση για το πώς γεννήθηκε ο μοτοσυκλετισμός στην Ελλάδα.
Αυτό ήταν και το πρώτο άρθρο που έχει δημοσιευθεί για την ιστορία της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα!
45722942_353903521821187_6532006745902940160_n.jpg
Η ιστορία της μοτοσυκλέτας στην Β. Ελλάδα αρχίζει το 1931 με την ίδρυση του Μοτοσυκλετιστικού Ομίλου Βορείου Ελλάδος. Την ιστορία αυτή παρουσιάζουμε μέσα από αυτές τις σελίδες με το σπάνιο φωτογραφικό υλικό, που αφορά όχι μόνο την ιστορία του ΜΟΒΕ αλλά και την ιστορία της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα και το πώς ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ΄20.Οι σελίδες αυτές, που μεταφέρουν σε εμάς τους νεώτερους την ιστορία της μοτοσυκλέτας μέχρι το 1960, για τους ανθρώπους που έζησαν και συμμετείχαν σε ένα μεγάλο κομμάτι αυτής της ιστορίας, ζωντανεύουν στιγμές και γεγονότα από ένα παρελθόν που αποτυπώθηκε σε ασπρόμαυρες εικόνες. Ασπρόμαυρες, όπως όλες, του κόσμου, οι αναμνήσεις. Αυτές οι ασπρόμαυρες αναμνήσεις είναι που δίνουν μια άλλη ζωντάνια στην έγχρωμη εικόνα του σήμερα…Πολύ λίγοι από τους σημερινούς μοτοσυκλετιστές γνωρίζουν ότι η μοτοσυκλέτα έχει μία ιστορία σχεδόν 70 ετών στην Ελλάδα.
45734188_194071951496293_1728199637665316864_n.jpg

unnamed (2).jpg
Οι πρώτες δραστηριότητες, όπως εκδρομές και αυτοσχέδιοι αγώνες, εμφανίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του ΄20. Εκείνη την εποχή, τέτοιου είδους δραστηριότητες αποτελούσαν σχεδόν αποκλειστικό προνόμιο μιας μερίδας της ΄΄ καλής κοινωνίας ΄΄ της Αθήνας . Το 1927 παρατηρήθηκε όμως μια ιδιαίτερη εξάπλωση του μοτοσικλετισμού. Τον τότε Αθηναϊκό Μοτοσυκλετιστικό Όμιλο(Α.Μ.Ο.) αποτελούσαν επώνυμοι Αθηναίοι της εποχής!(Μαλτσινιώτης, Σολωμός, Αρώνης κ.α.) Μέλος του ΑΜΟ υπήρξε και ο μετέπειτα πρόεδρος της ΕΛΠΑ Σταθάτος. Οι Αθηναίοι μοτοσυκλετιστές παρουσίασαν εκείνη την εποχή μια έντονη δραστηριότητα και στη διοργάνωση αγώνων και στη διοργάνωση εκδρομών, που αποτελούσαν μια πραγματική περιπέτεια στο τότε οδικό δίκτυο και με τα τότε δίκυκλα. Το ΄30-΄31 κάποιοι αγωνιζόμενοι είχαν αποκτήσει εργοστασιακές μοτοσυκλέτες της εποχής(!)κατόπιν παραγγελίας, ειδικά για τα επιμέρους αγωνίσματα των τότε αγώνων (kilometre Lance,T.T. κτλ)
unnamed (1).jpg
Οι περισσότερες αγωνιστικές μοτοσυκλέτες της εποχής ήταν Rudge Replica, Rudge Ulster, F.N., Motochacos, Norton και BSA Goldstar.Το Πανελλήνιο ρεκόρ που πέτυχε ο Αηδονόπουλος με Rudge Ulster το 1931, 172 χλμ/ώρα σε αγώνα kilometre Lance, θεωρήθηκε απλησίαστο όνειρο των αγωνιζόμενων ακόμη και στα τέλη της δεκαετίας του ΄50! Τα καλά συνεργεία της Αθήνας το ΄30,είχαν αποκτήσει ιδιαίτερη ειδίκευση στις μετατροπές-βελτιώσεις των κινητήρων για αγωνιστική χρήση! Το 1931 ιδρύεται στην Θεσσαλονίκη ο Μοτοσυκλετιστικός Όμιλος Βορείου Ελλάδος (ΜΟΒΕ) που είναι ο αρχαιότερος όμιλος μοτοσυκλέτας από αυτούς που λειτουργούν σήμερα. Το 1932 έγινε ο πρώτος αγώνας του ΜΟΒΕ στη Θεσσαλονίκη.

Πηγη www.motoinactiontv.gr
 
Τελευταία επεξεργασία:

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
45856143_189529255258397_3043891095596433408_n.jpg

Ο ΜΟΒΕ μαζί με τον ΑΜΟ ήταν υπεύθυνοι για όλες τις αγωνιστικές και εκδρομικές δραστηριότητες της μοτοσυκλέτας μέχρι το 1940, όταν οι καταστάσεις ανάγκασαν την διακοπή κάθε δραστηριότητος. Με την κήρυξη του πολέμου, 8 μοτοσυκλετιστές του ΜΟΒΕ πήγαν εθελοντικά να καταταγούν με τις μοτοσυκλέτες τους σαν αγγελιοφόροι του Ελληνικού Στρατού, και έδρασαν στο μέτωπο της Αλβανίας. Κατόπιν, και για όλη την διάρκεια της γερμανικής κατοχής η μόνη ΄΄ μοτοσυκλετιστική δραστηριότητα ΄΄ στη χώρα ήταν οι περίπολοι των BMW του Γερμανικού Στρατού. Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδος, οι Έλληνες μάζεψαν και αξιοποίησαν ότι άφησαν πάνω στη βιαστική φυγή τους οι Γερμανοί. Από τα ποιο αξιόλογα πράγματα που άφησαν πίσω τους οι Γερμανοί(και οι σύμμαχοι) ήταν οι στρατιωτικές μοτοσυκλέτες που σε πρώτη φάση χρησιμοποιήθηκαν σαν μέσα μεταφοράς. Μετά από ένα μεταβατικό στάδιο οικονομικής και κοινωνικής αναδιοργάνωσης, το 1949(περίπου) μερικοί κάτοχοι μοτοσυκλετών (οι περισσότερες φτιαγμένες από τμήματα γερμανικών και συμμαχικών μοτοσικλετών) επαναδραστηριοποίησαν τον ΜΟΒΕ. Οι πρώτες δραστηριότητές του περιορίσθηκαν σε εκδρομές ή σπανιότερα σε ταξίδια. Σιγά-σιγά άρχισε και η οργάνωση αυτοσχέδιων αγώνων. Μετά από αίτηση του ΜΟΒΕ, από το 1950 οι μοτοσυκλέτες του ομίλου συμμετείχαν στις παρελάσεις της 25ης Μαρτίου, τιμώντας έτσι του μοτοσυκλετιστές του ΜΟΒΕ που εθελοντικά συμμετείχαν σαν αγγελιοφόροι στις μάχες τις Αλβανίας. Ειδικά για τις εμφανίσεις τους στις παρελάσεις, τα μέλη του ΜΟΒΕ είχαν λευκές στολές με καρφιτσωμένα στο στήθος τα σήματα του ομίλου. Μια μοτοσυκλέτα με side car οδηγούσε την ομάδα των μοτοσυκλετιστών, όπου ο επιβάτης του side car εκτελούσε χρέη σημαιοφόρου. Πίσω ακριβώς από το side car με την σημαία οι δυο κυρίες του ΜΟΒΕ. Η Γαλακτίου και η Φραγκούλη.
45756907_261270941251395_7202976874870341632_n.jpg
Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ΄50,τα κατορθώματα των μοτοσυκλετιστών ήταν τα ταξίδια με τις μοτοσικλέτες που είχαν συναρμολογήσει, στο οδικό δίκτυο με τα μέσα και τον εξοπλισμό της εποχής που ήταν φυσικά πρωτόγονα. Ήδη το 1953 η πρώτη Ελληνική μοτοσυκλέτα που βγήκε έξω από τα βόρεια σύνορά μας, ήταν του Μανώλη Λαμπρή που έφθασε μέχρι την Αυστρία. Στα μέσα του ΄50 ο ΜΟΒΕ διοργάνωσε αγώνες δεξιοτεχνίας στην πλατεία Αριστοτέλους και σε άλλα σημεία της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα οι αθλητές του ΜΟΒΕ συμμετείχαν και στους αγώνες που διοργάνωσε ο Πανελλήνιος Όμιλος Μοτοσυκλετιστών (Π.Ο.Μ.)στην Καισαριανή. Οι αθλητές του ΜΟΒΕ όχι μόνο έπαιρναν μέρος στους αγώνες της Καισαριανής, αλλά υπήρξαν και πρωταγωνιστές των τότε πρωταθλημάτων. Το 1957 πρωταθλητής Ελλάδος ανεδείχθη ο Μ. Λαμπρής, το 1958 ο Στ. Καρακατσάνης και το 1959 ο Γ. Ραπτόπουλος που ήταν όλοι αθλητές του ΜΟΒΕ από την Θεσσαλονίκη.
45795000_1398817556926335_8012030412857540608_n.jpg
Στα αξιοσημείωτα γεγονότα της εποχής συγκαταλέγεται η έκδοση της εφημερίδας ΄΄ Μοτοσυκλέτα ΄΄ στις αρχές του ΄58 με στήλη ΄΄Η Θεσσαλονίκη μας γράφει ΄΄ (Η ΄΄ Μοτοσυκλέτα ΄΄ αργότερα μετονομάσθηκε ΄΄ ΡΕΚΟΡ ΄΄ και στην συνέχεια ΄΄ Νέα της μοτοσυκλέτας ΄΄ ).Στις 29 Νοεμβρίου ιδρύθηκε στην Αθήνα ένας ακόμα όμιλος μοτοσυκλετιστών. Ο νέος όμιλος είναι ο ΑΣΕΜ (Αθλητικός Σύλλογος Ελλήνων Μοτοσυκλετιστών ). Ήδη είχε αρχίσει και η επίσημη εισαγωγή καινούριων μοτοσυκλετών (ΒΜW, BSA, NORTON, HOREX, MATCHLESS, MOTO GUZZI, ZUNDAP κτλ).
hqdefault.jpg
Ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει σε μερικούς ανθρώπους που έδρασαν εκείνη την εποχή (50΄-60΄). Ο πρώτος άνθρωπος που θυμούνται και αναφέρουν όσοι είχαν σχέση με την μοτοσυκλέτα τότε, είναι ο Ραούλ Μερκούρης. Ο Ραούλ Μερκούρης, ανεξάρτητα από την θέση που είχε στο Δ.Σ. του ΜΟΒΕ (άλλοτε πρόεδρος, άλλοτε γραμματέας και άλλοτε έφορος αγωνιστικού), υπήρξε ένας ακούραστος εργάτης που φρόντιζε πάντοτε την οργάνωση και πραγματοποίηση της κάθε εκδήλωσης που είχε σχέση με την μοτοσυκλέτα στην Β.Ελλάδα. Η μοτοσικλέτα όχι μόνο είχε τον πρωταρχικό ρόλο στη ζωή του Ραούλ Μερκούρη, αλλά θα μπορούσαμε ανεπιφύλακτα να πούμε, ότι γι’αυτόν τον άνθρωπο η μοτοσυκλέτα υπήρξε σκοπός ζωής! Ήταν ίσως ο μοναδικός άνθρωπος που προσέφερε τις υπηρεσίες του στον ΜΟΒΕ και την μοτοσυκλέτα εις βάρος ακόμη και της δουλειάς του και της προσωπικής του ζωής μερικές φορές.
45836216_172989113651633_2665707688901476352_n.jpg
Ένας άλλος ρομαντικός λάτρης της μοτοσυκλέτας που προσέφερε πολλά την δεκαετία του ΄50, ήταν ο Χρήστος Κερεστετζής. Ο Χ.Κερεστετζής ήταν τραπεζικός υπάλληλος που είχε αναλάβει εθελοντικά την δακτυλογράφηση όλων των εντύπων που διακινούσε ο ΜΟΒΕ σε αγώνες και σε άλλες εκδηλώσεις του. Ο Κερεστετζής, που ήταν γαλλομαθής, φρόντιζε να ενημερώνετε μέσω των δημοσιευμάτων του Γαλλικού ειδικού τύπου για τα γεγονότα που αφορούσαν την μοτοσυκλέτα και τον τρόπο που έκαναν τους αγώνες στο εξωτερικό. Χάρη σε αυτόν τα μέλη του ΜΟΒΕ μάθαιναν τα διεθνή γεγονότα που αφορούσαν την μοτοσυκλέτα, ενώ παράλληλα μέσα από την ενημέρωση παρακολουθούσαν την εξέλιξη του σπορ, εκσυγχρονίζοντας και τις αντίστοιχες διαδικασίες των εδώ αγώνων. Ο Στέφανος Φραγκούλης (σύζυγος της Ελισάβετ) εκτός από τη γενικότερη δραστηριότητά του στο χώρο του ΜΟΒΕ-υπήρξε γενικός γραμματέας-ήταν ο ανταποκριτής της εφημερίδας ΄΄ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ ΄΄ στην Β.Ελλάδα έχοντας την ευθύνη της στήλης ΄΄ Η Θεσσαλονίκη μας γράφει ΄΄. Χάρη στον Στ. Φραγκούλη οι δραστηριότητες των μοτοσυκλετιστών της Β. Ελλάδος δεν έμειναν στην αφάνεια, αφού η στήλη του στην εφημερίδα υπήρξε η ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας της Θεσσαλονίκης με την Αθήνα.

Ο Γαλακτίου ήταν ένας αλλιώτικος μοτοσυκλετιστής, από τους ιδιαίτερα φανατικούς της εποχής! Για να εμψυχώσει τους αθλητές του ΜΟΒΕ, το 1955 συμμετείχε σε ηλικία 60 ετών στον αγώνα της Καισαριανής με μια ΒSA M 20 χωρίς αμορτισέρ. Τερμάτισε με ματωμένα χέρια! Ένας άλλος αισιόδοξος μοτοσυκλετιστής ήταν ο μπάρμπα Βασίλης Αστερίου, που σε ηλικία 68 ετών τον Δεκέμβρη του ΄58 πήρε μέρος σε αγώνα που διοργάνωσε ο ΜΟΒΕ στην Θεσσαλονίκη.
Υπήρχαν όμως πολλά ακόμη σημαντικά ονόματα στον χώρο τις μοτοσυκλέτας που προσέφεραν στον οργανωτικό και αγωνιστικό τομέα, όπως ο Αθ. Σαμαρόπουλος, ο Θ. Ασβεστόπουλος, ο Τ. Μυλωνάς, ο Ιωάν. Ποτηριάδης,ο Αθ. Καραμητσόπουλος και άλλοι πολλοί…Σε όλους αυτούς οφείλουμε ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της μοτοσυκλέτας στην Ελλάδα.

Το σίγουρο είναι ότι η αναφορά αυτού του τεύχους στην ιστορία της μοτοσυκλέτας δεν κάλυψε τελείως το τόσο ενδιαφέρον και σημαντικό αυτό θέμα. Το έφερε όμως στη επιφάνεια! Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την ιστορία της μοτοσυκλέτας και να θυμόμαστε τα πρόσωπα που την έγραψαν μέσα από την αγάπη τους για το δίκυκλο.
Το σπάνιο φωτογραφικό υλικό που δημοσιεύουμε, απεικονίζει ένα άγνωστο, στους περισσότερους από εμάς, παρελθόν που συνέθεσαν ΄΄ ημέραι δόξης και μεγαλείου ΄΄ . Η πρώτη αυτή αναφορά στην ιστορία της μοτοσυκλέτας στη Β. Ελλάδα, είναι αφιερωμένη στην μνήμη του Ραούλ Μερκούρη που χάσαμε το Σάββατο 7 Απριλίου 1993. Δυστυχώς είμαστε από τους άτυχους που δεν πρόλαβαν να τον γνωρίσουν. Τα στοιχεία της έρευνας είναι από το αρχείο του ΜΟΒΕ, του Αθ. Σαμαρόπουλου, και του Μ. Λαμπρή. Τους ευχαριστούμε για την συνεργασία και για τις στιγμές που μας προσέφεραν εξιστορώντας μια άλλη εποχή…

Πηγη www.motoinactiontv.gr
 
Τελευταία επεξεργασία:

Kuklinski

well know member
Δημοσιεύσεις
3.420
Ηλικία
123
Μοτοσυκλέτα
Brough Superior ss100
Όνομα
Ακης
Περιοχή
Brooklyn NY
Όμορφες ιστορίες, μακάρι να υπήρχαν και περισσότεροα οπτικά ντοκουμέντα από τότε να χαζεύουμε μοτοσυκλέτες που δεν υπάρχουν πλέον...
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Όμορφες ιστορίες, μακάρι να υπήρχαν και περισσότεροα οπτικά ντοκουμέντα από τότε να χαζεύουμε μοτοσυκλέτες που δεν υπάρχουν πλέον...
Ψαχνω Ακη και κατι γινεται
 
Top Bottom