ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΣΚΟΥΤΕΡ

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΟΥΤΕΡ

0F5FD836-4A8A-4ABF-BBB0-597C69A4326A-e1583995316981.jpeg

Ρίχνουμε μια ματιά στην ιστορία των σκούτερ, από τα πρώτα του σχέδια έως τον αντίκτυπό της στη λαϊκή κουλτούρα.


Οι ταπεινές αρχές του σκούτερ

Η προέλευση του σκούτερ είναι ταπεινή, με την ταυτότητα του πρώτου μοντέλου θέμα μεγάλης συζήτησης. Το 1894 Hildebrand & Wolfmüller, ένα δίτροχο με κινητήρα 1490cc (που παρήγαγε μόνο 2,5 ίππους), χωρίζει την άποψη. Μερικοί το αναγνωρίζουν ως την πρώτη μοτοσικλέτα, ενώ άλλοι το πιστεύουν ότι είναι το πρώτο σκούτερ λόγω του σχεδιασμού του.

Άλλα πρώιμα σχέδια περιλαμβάνουν το 1902 Auto-Fauteuil, το οποίο έμοιαζε περισσότερο με αυτοκίνητο σε δύο τροχούς από ένα σκούτερ. Σε όλη τη λίμνη, οι ΗΠΑ παρήγαγαν το Autoped (επίσης με άδεια να κατασκευαστεί στη Γερμανία και την Τσεχοσλοβακία) έμοιαζαν πολύ σαν τα σημερινά σκούτερ των παιδιών σηκώνοντας και οδηγούσα.

ABC-skootamota-1919-b-1.jpg

Το βρετανικό ABC Skootamota του 1919 ενσωμάτωσε τελικά ένα κάθισμα στο δίτροχο σχέδιο. Όμως, όσον αφορά το στυλ στην ιστορία των σκούτερ, η πρώτη μοτοσυκλέτα που θα αναγνωρίζαμε ότι είναι παρόμοια με τα σημερινά μοντέλα είναι το 1921 Unibus. Το Unibus διαθέτει ακόμη ασπίδες ποδιών και προστατευτικό αμάξωμα για την άνεση του αναβάτη.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930, οι ΗΠΑ είδαν μερικά κομψά, αρτ ντεκό και μηχανήματα εμπνευσμένα από τον Buck Rogers να βγαίνουν στους δρόμους. Αυτά περιελάμβαναν το Rock-Ola, που κατασκευάστηκε από την εταιρεία με το ίδιο όνομα, οι οποίοι ήταν ευρύτερα γνωστοί για την κατασκευή jukeboxes. Ήταν εκείνη τη στιγμή που το Moto-scoot έγινε το σκούτερ της επιλογής για τους Αμερικανούς. Εν τω μεταξύ, μάρκες όπως οι Salsbury, Powell και Cushman άρχισαν να εμφανίζονται και επέζησαν για να συνεχίσουν μετά το WW2.

Μετά το WW2 - η ιταλική επανάσταση

Μετά τον πόλεμο, οι φτηνές, προσιτές μεταφορές ήταν σε ζήτηση. Με τις βιομηχανίες που αναζητούν μια ευκαιρία για επανεκκίνηση μετά τον πόλεμο, είδαμε βαριές βιομηχανίες όπως η Honda και η Fuji να ξεκινούν την παραγωγή σκούτερ στην Ιαπωνία.

2-Vespa-98cc-1946.jpg

Ωστόσο, ήταν η Ευρώπη που ηγήθηκε της επανάστασης των σκούτερ όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Οι ιταλικές εταιρείες ήταν, αναπάντεχα, στην πρώτη γραμμή. Η Piaggo, που ήταν πιο γνωστή για τα τρένα και τα αεροσκάφη της εκείνη την εποχή, ξεκίνησε την παραγωγή του σκούτερ Vespa, αναμφισβήτητα το πιο διάσημο και διαχρονικό σχέδιο Scooter μέχρι σήμερα. Ο μοναδικός πραγματικός αντίπαλος της Vespa ήρθε από το Μιλάνο σε σχήμα Lambretta του 1947.

Φυσικά, υπήρχε ανταγωνισμός κατά την έκρηξη των σκούτερ μετά τον πόλεμο. Εταιρείες όπως η Panther, η BSA και η Dayton στην Αγγλία, η Peugeot στη Γαλλία και η Heinkel και η Messcherschmidt στη Γερμανία έβαλαν όλα τα δάχτυλά τους στην αγορά. Ενώ μερικά από αυτά ήταν μηχανικά ανώτερα από τους Ιταλούς ομολόγους τους, ήταν τα κομψά απλά Lambrettas και Vespas που αντηχούσαν στους καταναλωτές.

Σκούτερ και οθόνη

Μετά την έκρηξη του σκούτερ μετά το WW2, η Vespa έκανε το σύντομο ντεμπούτο της στην οθόνη στην ταινία του 1953, Roman Holiday. Ενώ εμφανίστηκε μόνο για λίγα λεπτά, η εικόνα μιας νεαρής Audrey Hepburn που τρέχει αμόκα στους δρόμους της Ρώμης αντηχεί στο κοινό. Σε συνδυασμό με μια παραγωγική καμπάνια αφισών ταινιών με τον Hepburn, οδηγώντας το τιμόνι ενάντια σε ένα ρωμαϊκό αστικό τοπίο, σταθεροποίησε τη θέση του Vespa ως εικονίδιο στυλ. Για τη Vespa, η ταινία ήταν θεός μάρκετινγκ - με αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες πωλήσεις τα επόμενα χρόνια.

Οι Scooters, αν και κυρίως οι Vespas και Lambrettas, συνέχισαν να κοσμούν τις οθόνες μας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '60, από τους Vespas στο La Dolce Vita (1960) και την Jessica (1962) έως την Debbie Reynolds και την Lambretta της στο The Singing Nun (1966). Ωστόσο, είναι ταινίες όπως το Absolute Beginners (1986) και το Quadrophenia (1979) που εδραιώνουν τη σχέση του σκούτερ με τον πολιτισμό των νέων. Το τελευταίο, ειδικότερα, με την αναβίωση του mod culture στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Βρετανική mod κουλτούρα

Μπορείτε να εντοπίσετε την αρχή του μοντερνιστικού κινήματος στα τέλη της δεκαετίας του 1950 στο Λονδίνο, όταν μια μικρή ομάδα κομψών ανδρών με έδρα το Λονδίνο προσπάθησαν να μιμηθούν τον έξυπνο και μοντέρνο τρόπο ζωής των ευρωπαίων γειτόνων μας. Επέστρεψαν επιρροές από την ιταλική μόδα και την κουλτούρα του καφέ και χαρακτηρίστηκαν μοντερνιστές επειδή άκουσαν τη σύγχρονη τζαζ. Αν και γεννήθηκε στο Λονδίνο, η μοντέρνα υποκουλτούρα εξαπλώθηκε σε ολόκληρη τη Βρετανία και πέρα από τα επόμενα χρόνια.

Το σκούτερ έγινε συνώνυμο με το κίνημα, αρχικά, ως απάντηση στη ζήτηση για φθηνές μεταφορές. Ήταν επίσης πιο καθαροί και πιο κομψοί από τις μοτοσικλέτες που σχετίζονται με την αντίπαλη ομάδα τους, τους rockers. Για νεαρά mods, τα ιταλικά σκούτερ ήταν η «ενσάρκωση του ηπειρωτικού στιλ και ένας τρόπος να ξεφύγουν από τα σπίτια της εργατικής τάξης από την ανατροφή τους».

I0000uKnYP_hzx2E.jpg



Γρήγορα προωθήστε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 στην Quadrophenia, μια ταινία που παράγεται από το The Who. Βασισμένο στο rock άλμπουμ των αρχών της δεκαετίας του 1970 με το ίδιο όνομα, η ταινία ακολουθεί τη ζωή των νέων mods στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Η κυκλοφορία της ταινίας συνέπεσε με την άνοδο των συγκροτημάτων mod revival όπως The Jam, The Specials, The Labrettas και Secret Affair, με αποτέλεσμα την αναβίωση του κινήματος του mod και με τη σειρά του, το σκούτερ. Μετά από αυτήν την περίοδο είδαμε ότι οι έφηβοι ιππασίας σκούτερ τελικά μεταμορφώνονταν σε σκούτερ, πριν από τη δεκαετία του 1980 έγινε ένα χωνευτήρι για τη (κοινωνική) σκηνή του σκούτερ που είναι σήμερα.

Η αναγέννηση των σκούτερ της δεκαετίας του '90

Στη δεκαετία του 1990 το σκούτερ είδε μια αναβίωση της δημοτικότητας. Το 1996, η Vespa κυκλοφόρησε το Vespa ET4 125cc. Αυτή η «νέα γενιά Vespa» ολοκληρώθηκε με έναν τετράχρονο κινητήρα και κυκλοφόρησε για να συμπέσει με την 50ή επέτειο της Vespa.

Ο κλασικός σχεδιασμός των ET4 και ET2 ξεκίνησε από την ακμή της δεκαετίας του 50 και του 60 της Vespa και της Lambretta . Το ET2 125cc γρήγορα έγινε το δίτροχο όχημα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 1997 και το 1998, συμπεριλαμβανομένων μοτοσικλετών, σε όλη την Ευρώπη. Ο ρετρό σχεδιασμός ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στους κομψούς ταξιδιώτες της πόλης. Η επιτυχία του ET4 ακολούθησε η έκδοση ET2 cc και αργότερα το ET4 150 cc το 1999.

13887032_1462023440490644_5267048752704260665_n.jpg

Η δεκαετία του '90 είδε επίσης την άνοδο του Britpop. Όπως και οι εικόνες που σχετίζονται με το mod κίνημα, η Britpop ήταν εξίσου βρετανική και εργατική τάξη.
 
Τελευταία επεξεργασία:

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Lambretta LD150 (1952) κινητήρας μονοκύλινδρος αερόψυκτος 148.00 cc
3 ταχύτητες με επιλογέα στο τιμόνι συμπίεση 6.5:1 6 hp /4750 rpm 89.8 kg 79 km/h

Η Lambretta είναι το εμπορικό σήμα μιας σειράς μοτοσικλετών σκούτερ που κατασκευάστηκαν αρχικά στο Μιλάνο της Ιταλίας από τον Innocenti .
Το όνομα προέρχεται από τη λέξη Lambrate , το προάστιο του Μιλάνου, που πήρε το όνομά του από τον ποταμό που διέρχεται από την περιοχή και όπου βρίσκεται το εργοστάσιο. Το Lambretta ήταν το όνομα ενός μυθικού sprite νερού που συνδέεται με τον ποταμό.
Το 1972, η ινδική κυβέρνηση αγόρασε τα μηχανήματα του εργοστασίου του Μιλάνου, δημιουργώντας την Scooters India Limited ( SIL ) για να παράγει το τρίκυκλο Lambro με το όνομα Vikram για την εγχώρια αγορά.
Η Innocenti SA (γνωστή και ως Consortium Lambretta ) που εδρεύει στο Λουγκάνο της Ελβετίας είναι ιδιοκτήτης του διεθνούς εμπορικού σήματος Lambretta και έχει χορηγήσει άδεια σε όλο τον κόσμο.
Τα σκούτερ Lambretta κατασκευάστηκαν επίσης με άδεια ως Fenwick στη Γαλλία, NSU στη Γερμανία, Serveta στην Ισπανία, API στην Ινδία, Yulon στην Ταϊβάν, Pasco στη Βραζιλία, Auteco στην Κολομβία και Siambretta στην Αργεντινή.

95263506_1529105880584135_8600718516145881088_o.jpg 95409488_1529105883917468_1439731754117103616_o.jpg 95919898_1529106050584118_4150685488962863104_o.jpg 95703652_1529105767250813_6569892167089651712_n.jpg 95115971_1529105763917480_2586591548040806400_n.jpg 95055135_1529105963917460_4285740228779442176_n.jpg

 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Εργατικά οχήματα που εξελίχθηκαν ίσως περισσότερο από ότι εξελίχθηκαν οι μοτοσυκλέτες....
 

stelios62

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
7.221
Περιοχή
Πειραιας
Μοτοσυκλέτα
Ducati Pantah 600 SL, Honda Cbr 500r , Honda Cbf 250
Όνομα
Στελιος
Περιοχή
Κερατσινι
... ωραια μηχανακια , αλλες ρομαντικες εποχες ... τον περισσοτερο καιρο ητανε ξαπλωμενα στην αυλη ή στο πεζοδρομιο για service ...... μαζι και ΄μεις ..... ! Hammer Smash
 

Kuklinski

well know member
Δημοσιεύσεις
3.420
Ηλικία
123
Μοτοσυκλέτα
Brough Superior ss100
Όνομα
Ακης
Περιοχή
Brooklyn NY
Κατι εχουμε και απο αυτα.....
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΩΝ MODS

Mods-13.jpg

Η πανουργιά της κομψότητας

Ύστερα και από την τελευταία “αναβίωσή” του το στιλ Mods πακέταρε άρον-άρον την κομψεπίκομψη εξάρτυσή του και αποσύρθηκε από το προσκήνιο των ενδυματολογικών -τουλάχιστον- εξελίξεων. Οποιαδήποτε συζήτηση για το θέμα γίνεται μ’ αυτό τον τρόπο αυτόματα ντεμοντέ. Ή μήπως όχι; Ο λόγος που εδώ ασχολούμαστε με τους Mods, είναι ότι από τις αποσκευές τους περίσσεψε ένα αξεσουάρ που πολύ μας ενδιαφέρει: το σκούτερ.

https://scooternet.gr/ιστορια/ιστορικα-αρθρα/aφιερωμα-το-φαινομενο-των-mods/

Mods-11.jpg

MΟDS ή μήπως…
Modernists – οι πρόγονοι του στιλ, οι πρώτοι Mods
Faces – οι κορυφαίοι, οι αρχηγοί στη μόδα
Stylists – από το 1964 και εξής, όταν οι Faces έπαψαν να αυτοαποκαλούνται Mods για να ξεχωρίζουν από τους καυγατζήδες. Αλλιώς Individualists.
Numbers, Seven & Sixes – από τα μπλουζάκια με τα νούμερα.
Mids και Mockers – όσοι ανακάτευαν τα στιλ.
States – μη γνήσιοι Mods, φορούσαν απλώς αμερικάνικα ρούχα.
Tickets – οι αδέκαροι που θα ήθελαν πολύ να γίνουν Mods.
Moddy Boys – στον προθάλαμο των Mods.
Scooter Boys – όσοι κόλλησαν με τα σκούτερ.

 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
MOTO GUZZI GALLEΤTO 160-192, 1950-1966

Ένα κοκοράκι στην πόλη

Το Moto Guzzi Galleto σχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Carlo Guzzi το 1950 και αποτελεί την πιο επιτυχημένη προσπάθεια του παρελθόντος να συνδυαστεί μικρή μοτοσυκλέτα και σκούτερ. Παράλληλα πρόκειται για τον προγονό των σκούτερ πόλης με μεγάλους τροχούς.



Αυτοί που νόμιζαν ότι τα Honda SΗ ήταν από τα πρώτα σκούτερ του κόσμου με τροχούς μεγάλης διαμέτρου πρέπει να ρίξουν μια ματιά στα βιβλία της ιταλικής, θρυλικής φίρμας του Mandello Del’ Lario, Moto Guzzi και να ψάξουν να βρουν το “κοκοράκι”, που βγήκε πριν από 60 χρόνια.

Η φιλικότητα και η ευκολία χρήσης του Moto Guzzi Galletto ήταν από τα κύρια μελλήματα του Carlo Guzzi και αυτό είχε επιτευχθεί μέσω της ειδικής κατασκευής του πλαισίου του. Χρησιμοποιούσε για πλαίσιο τμήματα από στρατζαριστή λαμαρίνα που έδεναν μεταξύ τους και δημιουργούσαν ένα κλειστό-μαζεμένο-σκουτερίστικο σύνολο που ζύγιζε μόλις 107 κιλά.



Αρχικά, τα μεταπολεμικά σχέδια (τέλος της δεκαετίας του ’40) έκαναν λόγο για τετράχρονο κινητήρα 150 κυβικών (τι σύμπτωση έτσι; μιλάμε για μια από τις δημοφιλέστερες σημερινές κατηγορίες σκούτερ), αλλά τελικά το 1950 το Galletto βγήκε στην αγορά με κινητήρα 160 κυβικών με κιβώτιο 3 σχέσεων, που αργότερα ανέβηκε στα 175cc με 4άρι σασμάν.

Αυτά στα τέλη του ’52, ενώ το ’54 ο κινητήρας αναβαθμίστηκε για άλλη μια φορά και έφτασε στα 192cc και απέκτησε μάλιστα και μίζα, ηλεκτρική εκκίνηση! Το φαντάζεστε; Μέσα της δεκαετίας του ’50 ένα ελαφρύ, τετράχρονο scooter με μεγάλους τροχούς, κυβικά κοντά στα 200 και μίζα; Αδιανόητο αν σκεφτούμε ότι αναφερόμαστε σε έξι δεκαετίες πριν.



Ο αναβάτης είχε καλή προστασία από τα στοιχεία της φύσης ειδικά στο κάτω τμήμα του σώματός του, αφού υπήρχε φαρδιά μεταλλική ποδιά. Η τοποθέτηση του τροχού-ρεζέρβας μπροστά από την ποδιά και κάτω από το τιμόνι έδινε μια ακόμα ευκολία στον ιδιοκτήτη που μπορούσε να λύσει το πρόβλημα του σκασμένου ελαστικού χωρίς εξωτερική βοήθεια.

Από την άλλη όμως η ρεζέρβα και η τοποθέτησή της ασχήμαινε ιδιαίτερα το σκούτερ. Ήταν τόσο εμφανής ο μεγάλος 17άρης τροχός που αν έβλεπες το Galletto να σε πλησιάζει νόμιζες ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά ή ότι ο αναβάτης δουλεύει σε βουλκανιζατέρ και κάνει μεταφορές!



Ο κινητήρας του Galletto ήταν αερόψυκτος, μονοκύλινδρος, οριζόντιος, τετράχρονος, με δυο βαλβίδες που κινούνταν με ωστήρια. Το λεβιέ των ταχυτήτων ήταν τοποθετημένο δεξιά, όπως σε πολλές μοτοσυκλέτες της εποχής, ήταν μεγάλο, διπλό – σαν δυο μανιβέλες ενωμένες – και σχεδιασμένο για χρήση “μύτης-φτέρνας” (βλ. παπί).

Η ιπποδύναμη έφτανε από τους 6,4 ίππους για το μοντέλο των 160 κυβικών εκατοστών και η τελική του τα 80 χ.α.ω, μέχρι τους 7,5 ίππους και τα 88 χαω για το μοντέλο 192. Η τελική μετάδοση γινόταν με αλυσίδα, η ανάρτηση πίσω ήταν ψαλίδι με αμορτισέρ, ενώ μπροστά υπήρχε ανάποδο πιρούνι με βραχίονες. Οι τροχοί ήταν 17 ιντσών με ακτίνες και ταμπούρα.



Το Galletto προσφερόταν για πολλά χρόνια δυστυχώς βαμμένο – σε ένα αδιάφορο – κρεμ λευκό και όποιος επιθυμούσε μπορούσε να προμηθευτεί τον εξτρά τροχό με ειδικό κάλυμμα-θήκη και επιβάρυνση 4.000 λιρετών. Ο τροχός αυτός έπαιζε το ρόλο της παραπάνω προστασίας του αναβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης.

Τα τελευταία Galletto που βγήκαν στα μέσα της δεκαετίας του ’60 ήταν βαμμένα και γκρι ή αν επιθυμούσε ο πελάτης – επιτέλους – κόκκινο με την τιμή να παραμένει σταθερή στις 265.000 λιρέτες.

Το Moto Guzzi Galleto 192 έπαψε να παράγεται το 1966 και δεν αντικαταστάθηκε από επόμενο σκούτερ. Θεωρείται σήμερα ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της Moto Guzzi, αλλά και της ευρωπαϊκής σκηνής των σκούτερ και πούλησε μέσα σε 16 χρόνια παραγωγής παραπάνω από 70.000 κομμάτια.



Πηγη https://scooternet.gr/
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ
Επτά από τα ασχημότερα σκούτερ του κόσμου

Τα ασχημόπαπα…

Σκούτερ που εντυπωσίασαν με τη σχεδίασή τους το κοινό, αλλά όχι θετικά. Επτά σκούτερ που δεν γοήτευσαν το σύμπαν, παρά τις προσδοκίες των δημιουργών τους.

Τι είναι η ομορφιά, τι είναι η ασχήμια; Υποκειμενικά και τα δύο και το μόνο που μας βοηθάει να βγάλουμε απόφαση είναι να ακούσουμε τι λέει η πλειοψηφία. Τι γίνεται κοινώς αποδεκτό και τι όχι.

Στην προκειμένη περίπτωση να δούμε πόσο καλά δέχθηκε η αγορά τα σκούτερ που παρουσιάζουμε παρακάτω και ποια ήταν τα κυρίαρχα σχόλια. Aρνητικά και πόσο πολύ αρνητικά;

Τα σκούτερ που ακολουθούν και παρουσιάζουμε σήμερα σαν τα “ασχημότερα” σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι δεν ήταν καλά ή ότι δεν υπηρετούσαν τον σκοπό για τον οποίο είχαν σχεδιαστεί.

Σταχυολογήσαμε 7 από αυτά, τα οποία θα δείτε παρακάτω και αυτό το άρθρο είναι μόλις η αρχή. Σύντομα θα ακολουθήσει και δεύτερο με άλλα τόσα σκούτερ, τόσο άσχημα και τόσο ενδιαφέροντα συνάμα.

YAMAHA VERSITY 300, 2002

Γωνίες παντού. Ο project leader, ο άνθρωπος που ανέλαβε το Yamaha Versity 300 ήταν πολωνικής καταγωγής και δεν ξέρουμε αν αυτό έπαιξε κάποιο ρόλο στην “ιδιαίτερη” εμφάνιση του σκούτερ.



Οι στόχοι ήταν υψηλοί: ήταν το πρώτο 300άρι της Yamaha που ακολουθούσε και αυτή τη γνωστή τακτική – όπως και όλες οι υπόλοιπες εταιρίες – υπερκυβίζοντας έναν 250άρη κινητήρα και βαφτίζοντάς τον “300άρη”.

Η γενική κατεύθυνση στον τομέα της εμφάνισης ήταν το Yamaha Versity 300 να θυμίζει αυτοκίνητο SUV… Ότι καταλάβατε, καταλάβαμε.



Ο 264 cc κινητήρας του απέδιδε 21 ίππους και το σκούτερ συνολικά ζύγιζε 164 κιλά. Είχε καλές επιδόσεις, ψηλή σέλα, μεγάλο ρεζερβουάρ, ενώ το τούνελ ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη ήταν όπως και το υπόλοιπο σκούτερ… τετραγωνισμένο.

KYMCO DINK 125/150, 2005

Σε κάποιες αγορές λεγόταν Dink, σε κάποιες άλλες Yager. O κινητήρας ήταν τετράχρονος, 10-12 ίππων και αξιόπιστος. Το σκουτεράκι ήταν άνετο, βολικό και ευέλικτο πάνω στους 12άρηδες τροχούς του, όμως…



Όμως ήταν το “μούτρο” που τραβούσε το μάτι του παρατηρητή. Μακρύ, και μυτερό προς τα κάτω, με δυο αεραγωγούς και ένα μονό “μάτι” προβολέας στην κορυφή του.

Το τιμόνι προεξείχε πάνω από την ποδιά και η σέλα ήταν τύπου πολυθρόνα. Το Dink είχε δισκόφρενα μπροστά και πίσω, αλλά αυτό που κυριαρχούσε ήταν η “ασιατική” εμφάνισή του, τύπου παγόδα.

HONDA SPACY 125, 1984

“Μπαουλάκι” πάνω σε τροχούς. Υπερμοντέρνας, μεταμοντέρνας, υπομοντέρνας, κάτι σε “μοντέρνας” για την εποχή ήταν η εμφάνιση του Honda Spacy 125, που έκρυβε τον προβολέα του – αναδιπλούμενος σαν σε σπορ αυτοκίνητο – πίσω από την ποδιά.



Οι γωνίες δέσποζαν παντού, από το δάπεδο, τη σέλα, το πίσω φωτιστικό σώμα, ακόμα και στην ανάρτηση που λέει ο λόγος. Ήταν και η δεκαετία του ’80 γεμάτη κακογουστιά, ότι κι αν έπιανες, από το ντύσιμο, μέχρι τα αυτοκίνητα.



Πέρα από το εξωτερικό περίβλημα, το Spacy ήταν καινοτόμο, με τεχνολογίες που δεν είχε ξαναδεί ο κόσμος των σκούτερ, όπως η υγρόψυξη, ψηφιακό όργανο, κ.α.

Kι αν κάποιος πει ότι “ευτυχώς εμείς δεν τα είχαμε αυτά εδώ”, να θυμίσουμε ότι την ίδια εποχή κυκλοφορούσε στην Ελλάδα το Honda Lead 125, που ήταν ένα άλλο κεφάλαιο ασχήμιας, το οποίο θα πιάσουμε στο επόμενο άρθρο.

PIAGGIO MP3 250, 2006

Το πρώτο τρίτροχο σκούτερ παραγωγής δεν κέρδιζε βραβείο ομορφιάς. MP3 σημαίνει “Moto Piaggio με 3 τροχούς”, μη μας ρωτήσετε γιατί ονομάστηκε “Moto Piaggio”, δεν γνωρίζουμε.

Δυο ήταν κυρίως οι λόγοι που το πρώτο ΜΡ3 δεν μπορούσε να είναι κομψό, κι έτσι προέκυψε ανέμπνευστο και ογκώδες.

Ο πρώτος λόγος είναι ότι οι δυο μπροστινοί τροχοί είχαν ανάμεσά τους μια κάποια απόσταση, κι αυτό υποχρέωνε τους σχεδιαστές να φτιάξουν ένα πλατύ μέτωπο, που δεν είναι κι ότι καλύτερο.



Μετά, υπήρχε η ανάγκη να είναι συντηρητική η συνολική εμφάνιση, του πρώτου τρίτροχου σκούτερ παραγωγής στον κόσμο, αφού η ομάδα πελατών που θα ενδιαφερόταν να το αποκτήσει ήταν μεγαλύτερης ηλικίας, από μεσήλικες και πάνω, κι όχι η νεολαία.



Αν βάλεις λοιπόν αυτά τα δυο μαζί, φτιάχνεις το πρώτο ΜΡ3 του 2006. Με τους 12άρηδες τροχούς και τα 214 (άδεια) του κιλά. Και με ένα αγαθιάρικο ύφος στο παχουλό μούτρο.

CEZETA 175, 1957

Ήταν που ήταν η εποχή των 50s δύσκολη, ήταν και οι Τσεχοσλοβάκοι που δεν φημίζονταν για τις καλαίσθητες γραμμές τους σε μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα…



Ασυνήθιστα μακριά η Čezeta κοντά στα 2 μέτρα, είναι μοναδική ανάμεσα στα σκούτερ. Με το χαρακτηριστικό σχήμα τορπίλης (όχι βλήματος παρακαλώ), με τον μονό προβολέα στο ρύγχος του, για τον οποίο προβολέα έχουμε την εντύπωση ότι προερχόταν από αυτοκίνητο (βλ. οικονομία).



Το μακρύ κάθισμ… η σέλα σηκωνόταν για να αποκαλύψει έναν μεγάλο αποθηκευτικό χώρο! Και πού στην ευχή ήταν τότε το ρεζερβουάρ; Πίσω από τον μπροστινό τροχό παρακαλώ, διάταξη που θα ακολουθήσουν αργότερα πολλοί κατασκευαστές στα σκούτερ τους.

Κι αν νομίζετε ότι η πολιτική Čezeta ήταν πανάσχημη, δείτε τη φωτογραφία της αστυνομικής Čezeta. Φρίκη…

BMW C-1, 2000

Το πρώτο, αρχικό μοντέλο του C-1 είχε μονοκύλινδρο, 4χρονο, υδρόψυκτο κινητήρα 124 κυβικών, με 4 βαλβίδες και ηλεκτρονικό ψεκασμό, ισχύ 15 ίππων και τελική ταχύτητα 106 km/h. Το 2001 προστέθηκε και ένα 200άρι στη γκάμα.

Μα τι λέμε τώρα; Δεν ήταν αυτό το πιο σημαντικό στοιχείο πάνω στο “καινοτόμο, κλειστό, σκεπαστό” σκούτερ BMW C-1, που θα έφερνε την “επανάσταση” στην αστική μετακίνηση. Η ασφάλεια με “α” κεφαλαίο ήταν, αφού ο αναβάτης κλεινόταν μέσα σε έναν κλωβό ασφαλείας που θα τον προστάτευε από τη σύγκρουση.



Αυτός, δενόταν με ζώνες τεσσάρων σημείων πάνω στο κάθισμα – κάτι που σε περίπτωση σύγκρουσης φόρτιζε ιδιαίτερα τον αυχένα του, που τιναζόταν μπροστά με δύναμη.

Το κεφάλαιο C-1 είναι ένα από αυτά που θέλει μάλλον να ξεχάσει η εταιρία για διάφορους δυσάρεστους λόγους (ασφάλειας και πρακτικότητας αναβάτη-συνεπιβάτη ) αλλά και λόγω της εμφάνισής του, που ξένιζε το μάτι σε τέτοιο βαθμό που έκανε το σκούτερ… ιδιαίτερα άσχημο.

SUZUKI BURGMAN 400, 1998

Πρωτοπαρουσιάστηκε το 1998, σαν Burgman 400. Ξεκινώντας από το όνομα και μόνο αρχίζουν τα δύσκολα. Τι ήθελε “να πει ο ποιητής”, αυτός που το βάφτισε τελωσπάντων!

Το “Burg” συνδέεται με τα χάμπουργκερ, τη Γερμανία και στην καλύτερη περίπτωση με το “μπούργκο”, το κάστρο. Δύσκολα τα πράγματα. Αφήνουμε όμως το κακόηχο όνομα και πάμε στο θέμα μας. Το σκούτερ ήταν λεπτό και ψηλό μπροστά, σε πλήρη αντίθεση με το πίσω μέρος που ήταν χοντρό, χαμηλό και πλατύ. Καμία σχέση. Έμοιαζε σαν να το έχουν σχεδιάσει δυο διαφορετικοί καλλιτέχνες, που συναντήθηκαν στη μέση, στο ογκώδες τούνελ του δαπέδου.

Το Suzuki Burgman AN 400 (το οποίο σε αγορές εκτός Ευρώπης ονομαζόταν ευτυχώς Skywave) είχε 4βάλβιδο κινητήρα 32 ίππων και ζύγιζε τα λογικά 174 κιλά κενό. Το μεταξόνιό του ήταν “ατέλειωτο”, στα 1.590 χιλιοστά. Μέσα στην πόλη το σκούτερ… αφήστε το καλύτερα.

(ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…)

ΠΗΓΗ scooternet.gr
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.123
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Ξέχασες το honda silverwind 600 η υπέρτατη παππουδιερα...
 

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.120
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

Επτά από τα ασχημότερα σκούτερ του κόσμου (Μέρος 2ο)​

Ύμνος στην ασχήμια

Η δεύτερη συνέχεια των σκούτερ που εντυπωσίασαν με τη σχεδίασή τους το κοινό, αλλά από την αρνητική πλευρά κι έτσι έγραψαν ιστορία.
Θα πρέπει να επαναλάβουμε και σε αυτό το άρθρο (όπως και στο πρώτο της σειράς μας) ότι ομορφιά και ασχήμια είναι υποκειμενικές, και ότι στα άρθρα των “ασχημότερων σκούτερ του κόσμου” παρουσιάζουμε την άποψη της πλειοψηφία ή της κοινής λογικής, του κοινού “ματιού”.

Μιλάμε για σκούτερ που δεν τα δέχθηκε η αγορά και το κοινό και σίγουρα σε καμία περίπτωση δεν πάει να πει ότι ένα “άσχημο” σκούτερ δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα και συμπαθητικό.
Σταχυολογήσαμε 7 ακόμα άσχημα σκούτερ του παρελθόντος, κάποια πιο γνωστά, κάποια λιγότερο γνωστά, τα παρουσιάζουμε, τη στιγμή που η ιστορία συνεχίζεται και εξακολουθεί να παράγει και άσχημα μοντέλα…
BAJAJ CHETAK, 1972-2006
Ο τετραγωνισμός της Βέσπας

Το Bajaj Chetak ήταν η ινδική Vespa που κατασκευαζόταν από την τοπική Bajaj σε συνεργασία (και την άδεια) της Piaggio, από τις αρχές του ’70. Έχοντας πετύχει πολύ καλές πωλήσεις στη μακρυνή ασιατική χώρα κάποια στιγμή έφτασε η ώρα για τον αντικαταστάτη του θρυλικού, δίχρονου Chetak, διατηρώντας όμως τις “περίεργες” μπερδεμένες γραμμές του. Παρότι τα Chetak ήταν αντιγραφή των Vespa Sprint, οι Ινδοί είχαν παρέμβει και είχαν αλλάξει κάποια σημεία, με κυριότερη την αντιαισθητική “γραβάτα” στην ποδιά, με τα ενσωματωμένα φλας.
To νέο μοντέλο του 2002, το Bajaj Chetak 4S αποτελούσε την εξέλιξη της κλασικής ινδικής Βέσπας και πήγαινε ένα βήμα μπροστά από πλευράς κινητήρα. Το σκούτερ είχε τετράχρονο αερόψυκτο κινητήρα 8 ίππων και 4άρι σασμάν στο χέρι, ταμπούρα μπροστά και πίσω και ζύγιζε 112 κιλά.
Η παραγωγή σταμάτησε λίγα χρόνια μετά (το 2005) και η Bajaj επεκτάθηκε στην Ευρώπη αγοράζοντας ένα μεγάλο μερίδιο της αυστριακής ΚΤΜ και επικεντρώνοντας την ενέργειά της στην κατασκευή μοτοσυκλετών.
HARLEY-DAVIDSON TOPPER 165, 1960
Τι τα θες τα σκούτερ;”
Η θρυλική εταιρία από το Μιλγουώκι των ΗΠΑ θέλοντας να κερδίσει λίγη από τη μεγάλη πίτα των πωλήσεων των σκούτερ ανά τον κόσμο αποφάσισε το ’60 να μπει στην αγορά με το Harley-Davidson Topper 165. Tι τις ήθελε τέτοιες περιπέτειες τελικά;
Ο οριζόντια τοποθετημένος κύλινδρος του δίχρονου κινητήρα δεν είχε αντλία λαδιού και η εκκίνησή του γίνόταν με κορδόνι, με ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια ότι είχε βαλβίδα reed στην εισαγωγή του καυσίμου. Άλλο ένα σημαντικό ήταν ότι δεν είχε σύστημα βεβιασμένης ψύξης, δηλαδή φτερωτή, οι μηχανικοί περίμεναν να ψυχεί ο κινητήρας από τον αέρα που πέρναγε κάτω από το δάπεδο.
Κάτι που δεν συνέβαινε τελικά και ο κινητήρας υπερθερμαινόταν με τα γνωστά αποτελέσματα. Αυτό όμως ήταν μικρό πρόβλημα του Harley-Davidson Topper μπροστά στο σημαντικότερο, πως δηλαδή αισθητικά ότι θύμιζε χαρτόκουτο με ρόδες.
Σημειώστε ότι πήγε άπατο σε πωλήσεις και σταμάτησε να παράγεται το 1965. Ποτέ ξανά η Harley-Davidson δεν δοκίμασε να επιστρέψει στο χώρο των σκούτερ.
MAICO MOBIL, 1950-1958
Αυτοκινητάδικες απόψεις

Το τρομακτικής όψης σκούτερ που θύμιζε φορτηγό, πανοπλία, κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο, κατασκευαζόταν από το 1950 μέχρι το 1958 σε τρεις κυβισμούς: MB150 και MB175 με 3άρι σασμάν στο χέρι και MB200 με 4άρι σασμάν, με λεβιέ ταχυτήτων στο πόδι.
Η γερμανική εταιρία παρουσίασε το Maico Mobil σαν “τουριστική μοτοσυκλέτα” και το προώθησε εμπορικά σαν “αυτοκίνητο με δυο τροχούς”, με σαφή προσπάθεια να καλύψει με λαμαρίνα ότι μπορούσε να καλυφθεί.
Έτσι δημιουργήθηκε αυτό το εκτρωματικό μπροστινό “φτερό” που έφτανε χαμηλά, κοντά στο έδαφος. Οι κινητήρες του Maico Mobil ήταν μονοκύλινδροι δίχρονοι, τοποθετημένοι ανάμεσα σε όργανα και σέλα του αναβάτη. Οι τροχοί του σκούτερ ήταν 14άρηδες και ενδιαφέρον στοιχείο ήταν ότι διέθετε και θέση για ηχοσύστημα…
GILERA ICE 50, 2001-2002
Τόσο μπροστά που δεν άντεξε

Εξαιρετικής σχεδίασης σκούτερ και μάλιστα από τον φημισμένο Ιταλό σχεδιαστή Rodolfo Frascoli, η οποία όμως ήταν τόσο μπροστά, που έκανε το σκουτεράκι να φαίνεται παράξενο και “ξένο” σε σχέση με τα υπόλοιπα των αρχών της δεκαετίας του 2000.
Όλη η διαφορά του Gilera Ice 50 ήταν ότι ένας μεγάλης διαμέτρου σωλήνας ένωνε το λαιμό του πιρουνιού με το υπόλοιπο σκούτερ. Τόσο απλό,τόσο τολμηρό και αποτελεσματικό (βλ. άκαμπτο πλαίσιο) σαν ιδέα, με το κοινό όμως να “σκιάζεται” και να κάνει ένα βήμα πίσω.
Οι μικροί τροχοί του Gilera Ice 50 φορούσαν χοντρά λάστιχα (υψηλού προφίλ) και στο τιμόνι υπήρχε μια αφαιρετική μεγάλη μάσκα, αντί για φέρινγκ. Ο κινητήρας του ήταν 50άρης δίχρονος.
HONDA FLUSH S, 1983-1985
Μικρή λεκάνη

Ω Θεοί” ή κάτι που έχει να κάνει με θρησκεία αναφωνούσε ή μουρμούριζε όποιος έβλεπε το νέο σκουτεράκι της Honda το 1983 που ονομαζόταν Honda Flush όπου το “flush” στα Αγγλικά συνδέεται με το “τραβάω το καζανάκι”…
Δεν ήταν η ουρά του Honda Flush 50 που έβγαζε μάτι, αυτή άλλωστε ήταν κοινή από άλλα σκούτερ της εταιρίας, αλλά το μούτρο που ήταν μακρύ και μυτερό και χαμηλό σαν από σκούπα χαλιών.
Επιπρόσθετα, οι τροχοί του ήταν 8 ιντσών, ο δίχρονος κινητήρας έβγαζε 5 ίππους και το βάρος έφτανε μόλις στα 47 κιλά! Το σκούτερ προοριζόταν αποκλειστικά για χρήση πόλης (μικρής πόλης μάλιστα, λίγων τετραγώνων) και μόνο για τη γιαπωνέζικη αγορά.
MINI E-SCOOTER, 2010
Μίνι πανηγύρι

Το ηλεκτρικό σκούτερ της Mini εμφανίστηκε σαν πρωτότυπο στο Σαλόνι του Παρισιού το 2010.
Ήταν ελαφρώς διαφορετικό από πλευράς εμφάνισης, για να μην πούμε τίποτε άλλο, ενώ οι αυτοκινητάδες – προφανώς – σχεδιαστές του είχαν προσπαθήσει να δώσουν “το κάτι άλλο” στο δίτροχο ηλεκτρικό σκούτερ. Με τη μόνη διαφορά ότι το παράκαναν σε τέτοιο βαθμό που έγινε λιγάκι “καρνάβαλος” από πλευράς φινιρίσματος, υλικών και χρωμάτων για να πετύχουν την καινοτομία.
Μάλλον καλύτερα που έμεινε στα στάδια του πρωτότυπου και δεν πέρασε στην παραγωγή, αν κι εδώ που τα λέμε θα διασκέδαζε πολύ κόσμο στο δρόμο απ’ όπου περνούσε.
SUZUKI MAGIC 50, 1997-2002
Μαγικό πείραμα

To Suzuki Magic TR50 είναι από τις περιπτώσεις που κάτι μπορεί να φαίνεται καλό στα χαρτιά, αλλά όταν πάρει σάρκα και οστά γίνεται μια αποτυχημένη ιδέα.
Το δίχρονο πενηντάρι σκουτερο-μοτοσυκλετάκι είχε φιλοσοφία κατασκευής σκούτερ με ένα πλαίσιο από μοτοσυκλέτα, με τροχούς 12 ιντσών.
Ήταν διασκεδαστικό να το βλέπεις και να το καβαλάς, δεν πήγαινε όμως γρήγορα και οι μικροί τροχοί του το περιόριζαν.
Θύμιζε πείραμα “parts bin special”, φτιαγμένο δηλαδή από άχρηστα ανταλλακτικά, αλλά το πιο περίεργο είναι ότι κοιτώντας το για άλλη μια φορά δεν το λες κακή ιδέα. Άσχημη ναι, κακή όχι…

ΠΗΓΗ scooternet.gr
 
Top Bottom