Bimota: Η ιστορία ενός μοτοσυκλετιστικού μύθου

maik900

Administrator
Motoparea team
Δημοσιεύσεις
26.404
Ηλικία
62
Περιοχή
Αγρινιο
Μοτοσυκλέτα
KAWASAKI ΖΧR 900 1999
MODENAS X CITE 135 2009
Όνομα
ΜΙΧΑΛΗΣ
Περιοχή
ΑΓΡΙΝΙΟ

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Θα μπορούσε να λέγεται και KALEX ,η οποία φταιχνει πλαίσια στην ΜΟΤΟ 2.
Αυτό κάνει και έκανε η bimota.
Έφτιαχνε πλαίσια γύρω απο πουσαρισμενα για την περίσταση μοτέρ της suzuki,τα πασπαλιζε και με κορυφαία περιφερειακά η με περίεργα ψαλίδια ,και τα σέρβιρε σαν δικά της μηχανάκια
 

tedvj23

member
Δημοσιεύσεις
859
Περιοχή
Patra City
Όνομα
ΘΟΔΩΡΗΣ
https://www.motomag.gr/news/epikairotita/ekleise-ergostasio-tis-bimota
Piero Caronni
http://www.vdue.it/contatti.php
http://www.mondialmotors.it/


 

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.141
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
νομιζω υπάρχει και καποιος εδω μεσα πουχει και κανα δυο τετοια ;;;;
 

apache

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
24.161
Ηλικία
60
Περιοχή
AΘΗΝΑ
Μοτοσυκλέτα
BMW R1200GSA
KOVE MAVERICK 500 X
Όνομα
Mανώλης
Περιοχή
Κορυδαλλός
Τα V-Due 500 την σκότωσαν, όλοι οι κατασκευαστές κάτι της έκλεψαν χωρίς να την ρωτήσουν, από την Honda με τα μονομπρατσα μέχρι η , Yamaha με τα Deltabox, οι μηχανολόγοι και οι μηχανικοί της ήταν αιώνες μπροστά....
 

esel

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
17.141
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)
Μοτοσυκλέτα
BMW GS1200 ADV LC
Όνομα
Στελιος Τζιανετοπουλος
Περιοχή
μαγευτική Μεσογειων (Αθήνα)

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Τα V-Due 500 την σκότωσαν, όλοι οι κατασκευαστές κάτι της έκλεψαν χωρίς να την ρωτήσουν, από την Honda με τα μονομπρατσα μέχρι η , Yamaha με τα Deltabox, οι μηχανολόγοι και οι μηχανικοί της ήταν αιώνες μπροστά....


Γιατί νομίζω οτι έκλεψε και δεν την έκλεψαν
 

Buckley

member
Δημοσιεύσεις
860
Ηλικία
58
Περιοχή
Αθήνα
Μοτοσυκλέτα
Husky wr 390
Όνομα
Παναγιώτης
λάστ γίαρ......................
Τι λαστ γιαρ ούτε last decade ρε λέμε abcdefghg
Στη φωτό εδώ με κάτι παιδιά φίλους πέρυσι στα Μέγαρα Bcdefgh
DSC_2.jpg

ΥΓ Α και παραλίγο να το ξεχάσω ,ότι απορία έχετε για bimota αερόψυκτο ρωτάτε ελεύθερα...
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Τι λαστ γιαρ ούτε last decade ρε λέμε abcdefghg
Στη φωτό εδώ με κάτι παιδιά φίλους πέρυσι στα Μέγαρα Bcdefgh
View attachment 10885

ΥΓ Α και παραλίγο να το ξεχάσω ,ότι απορία έχετε για bimota αερόψυκτο ρωτάτε ελεύθερα...

Δ Α Σ Κ Α Λ Ε


PraisingPraisingPraisingPraisingPraisingPraising
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Λάθος νομίζεις.....


Απ οοοοτι θυμάμαι οτι είχα διαβάσει τότε.
Ας πούμε απο την TESI
Μπροστινό αλά ΛΕΦΑΣ με κάτι σαν πίσω πηρούνι στον εμπρός τροχό, έτσι για να διαφοροποιηθεί η πατέντα και να μην τρέχουν στα δικαστήρια.
Bimota_Tesi_1DES_2.jpeg


Και μοτέρ από 1000 exup.
Ποιος έκλεψε ποιον?
 

thanosgp

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
11.519
Ηλικία
52
Περιοχή
Τρίκαλα
Μοτοσυκλέτα
Τίγρης ξεδοντιασμένος 220 τελική
Όνομα
Θάνος
Περιοχή
Τρίκαλα
Τα V-Due 500 την σκότωσαν, όλοι οι κατασκευαστές κάτι της έκλεψαν χωρίς να την ρωτήσουν, από την Honda με τα μονομπρατσα μέχρι η , Yamaha με τα Deltabox, οι μηχανολόγοι και οι μηχανικοί της ήταν αιώνες μπροστά....
Πολλά λεφτά να εξελίξει ένα δίχρονο πύραυλο που είχε αρκετά θέματα με την απόδοση,την εποχή που άρχισαν να έρχονται αυστηροί περιορισμοί στους ρύπους, Μάνο.
Εμείς βέβαια μόνο τα περιοδικά σαλιωναμε (όπως με το ''Διάβασε με'' ,)εκείνη την εποχή γιατί τα λεφτά έφταναν μόνο για μεταχειρισμένο 400 βαριά.

Στάλθηκε από το MI MAX μου χρησιμοποιώντας Tapatalk
 

SHOOTER045

Μαθουσάλας member
Δημοσιεύσεις
12.101
Ηλικία
49
Περιοχή
ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ /ΠΕΛΛΑΣ
Μοτοσυκλέτα
GLX 90
Όνομα
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Περιοχή
Ν.ΠΕΛΛΑΣ
Απ οοοοτι θυμάμαι οτι είχα διαβάσει τότε.
Ας πούμε απο την TESI
Μπροστινό αλά ΛΕΦΑΣ με κάτι σαν πίσω πηρούνι στον εμπρός τροχό, έτσι για να διαφοροποιηθεί η πατέντα και να μην τρέχουν στα δικαστήρια.
View attachment 10889


Και μοτέρ από 1000 exup.
Ποιος έκλεψε ποιον?



Σόρυ
Θα θυμάμαι μονο το τεύχος με το μοτέρ του exup , που ηταν 750 και όχι 1000
Βλέπω εδώ μοτέρ απο vfr 400 μέχρι 1000 ,αναφέρει κάτι για suzuki,και YAMAHA fz750
The first running Tesi prototype appeared soon after Marconi joined Bimota full-time in 1983 and was the focus of much attention when it was unveiled at the Milan Show that year. Powered by a VF400 Honda V4 engine, the Tesi 1 was a street bike that covered several thousand kilometres on the roads around Rimini as a rolling testbed, before ending up as a static exhibit in the factory lobby, when it was superseded by the Tesi 2.

This also employed a V4 Honda motor, but one of an entirely different nature – a full-race 750cc Honda factory race engine purchased directly from HRC for endurance racing in the TT F1 class, in which the radical Bimota made its debut at the Austrian round of the World Endurance championship in June 1985 in the hands of development riders Davide Tardozzi and Maurizio Rossi. The inevitable teething troubles manifested themselves before Rossi’s spectacular get-off that finally sidelined the bike. It next appeared in September’s Italian Endurance title round at Misano, when it went much better… until a valve dropped in the Honda engine.

The first VF400-powered prototype designed by Martini with Marconi’s assistance had employed a box-like chassis, made from sheets of alloy-faced honeycomb M-Board by CIBA-Geigy, glued together to form an ultra-strong structure with a high stiffness to weight ratio, like the contemporary Heron-Suzuki 500GP racer employing a similar frame. However, the VFR750R Honda F1 engine was too bulky and, especially, too tall to permit this type of so-called cardboard box design on the Tesi 2, which therefore featured a twin-spar frame in carbon-fibre honeycomb composite. The engine now acted as a semi-stressed member, suspended from the frame, which weighed just 5kg complete, less the swingarms. That’s plural and not singular, because Marconi replaced the front fork on the Tesi series of bikes with an articulated parallelogram centre-hub design, dubbed the DSC or Drive Control System.

While on the Tesi 1 the front Marzocchi suspension unit had been located horizontally behind the front wheel and partly beneath the engine, on subsequent versions this was mounted vertically with a progressive link, similar to that employed at the rear of the bike. Rather than mounting the twin front swingarms in parallel on the same side of the wheel, these were horizontally opposed to each other in order to give the more than 30° steering lock necessary for street use. A pair of tie rods allowed the trail – no less than 120mm to compensate for what Martini perceived as an inherent lack of stability in centre hub designs, coupled with an ultra-steep 20° effective head angle – to be varied almost infinitely, while there were auxiliary brake and steering links.

Continued problems with the Honda race engine rather than the Tesi’s revolutionary chassis reduced the Tesi 2 endurance racer’s public outings to a handful, though it was tested extensively in private throughout 1984/85. At this point, Martini was ready to move to the next stage of development and the Tesi 3, with a tubular steel space frame, appeared at the 1985 Milan Show.

This could be more easily adapted to series production for street use than the expensive carbon-fibre chassis, and testing began the following year, still using the troublesome V4 Honda engine. Martini’s Tesi 3 design established the template for future Tesi models, albeit retaining his favoured hydraulic steering. But Biota’s success in World Superbike racing with the Yamaha-powered YB4EIR slowed the Tesi’s development, and early in 1989 Martini moved to Gilera, leaving Pierluigi Marconi to assume the mantle of Bimota’s chief engineer and he regained control of the Tesi project that he’d been responsible for conceiving in the first place.

Jettisoning the Tesi 3’s boat-derived hydraulic steering in favour of a mechanical system, Marconi had an all-new YB Tesi prototype running inside just two months, now fitted with a Yamaha FZ750 engine, but employing the same essential architecture as the Tesi 3.

This, in turn, led the following year to the Ducati-engined Tesi 1D that, after a season of racing in the Italian Superbike series prototype class, was launched as a series production streetbike at the October 1990 Cologne Show.

Over the next three years, 417 customer examples of the various Ducati-powered Tesi models were built, including 51 fitted with the 400cc air-cooled desmodue motor for sale in Japan. Production of a model that had represented a personal voyage of discovery for Pierluigi Marconi ended in 1995, and inspired a cult of like-minded believers who bitterly regretted the Bimota management’s decision to axe the high-profile, but also high-priced, low-volume model.
 
Top Bottom